DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Duster - sprzegło szarpie przy zimnym silniku.

Daster - 2011-01-31, 13:01
Temat postu: Duster - sprzegło szarpie przy zimnym silniku.
Czesc
Od 2 tyg zauwazylem, ze przy puszczaniu sprzegla przy ruszaniu i dodawaniu gazu czuc szarpanie. Moment szarpania jest wyczuwalny w koncowej fazie puszczania pedalu sprzegla w momencie zalaczania napedu przez tarcze cierne. Na wyzszych biegach II-IV, gdy samochod jest w ruchu tego niema. Gdy silnik "zlapie" juz temperature wymieniony efekt juz nie wystepuje. Przebieg 1600 km
Jechac z tym na ASO czy nie? Oto jest pytanie.

TD Pedro - 2011-01-31, 14:44
Temat postu: Re: Duster sprzeglo szarpie przy zimnym silniku
mam podobny przebieg (1800 km) silnik również 1,6 i nic takiego się nie dzieje, biegi "wchodzą" precyzyjnie, sprzęgło "bierze" płynnie (wg. mnie trochę za wysoko ale może tak ma być)... chyba warto zaniepokoić panów z ASO... :-(
toon - 2011-02-01, 00:36

gdzieś już było na forum i diagnoza brzmiała: ten typ tak ma.
ja też tak mam :-) ale jak pojedziesz do aso to napisz co powiedzieli. to może być bardzo ciekawe.

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4244

guma - 2011-02-02, 14:06

jedź do serwisu niech to sprawdzą, może poluźniła ci się któraś z łap silnika
SARCO - 2011-02-02, 14:14

guma napisał/a:
jedź do serwisu niech to sprawdzą, może poluźniła ci się któraś z łap silnika

Też pomyślałem o poduszkach pod silnikiem- w sensie nie dokręcenia którejś.

jacusb - 2011-02-02, 14:16

toon napisał/a:
gdzieś już było na forum i diagnoza brzmiała: ten typ tak ma

Rozumiem, że można tak powiedzieć jak coś dotyczy rzeczy stałych od momentu kupienia - "widziały gały co brały". Ale nie w stosunku do szarpania przy puszczaniu sprzęgła, które się pojawiło w trakcie eksploatacji i nie jest czymś normalnym.

toon - 2011-02-02, 14:27

to napisz proszę co się dowiedziałeś po wizycie w aso
Daster - 2011-02-02, 22:00

Chyba na razie poczekam bo te szarpanie (a w zasadzie silniejsze drgania) wystepuje tylko wtedy, gdy sprzeglo puszczam bardzo powoli i dodaje wiecej gazu. Po przejechaniu paru km jest juz ok. Obawiam sie ze jak zajade do ASO ok 10km to trudno bedzie to pokazac lub zdiagnozowac. Nie jest to uciazliwe gdy sprzeglo puszcza sie w miare szybko. Nie czuc wtedy negatywnego dzialania. Zastanawia mnie tylko co moze powodowac taki efekt. Serwo czy cos nie tak ze stykiem tarczy sprzegla z powierzchniami ciernymi. A moze to nie tutaj nalezy szukac problemu.
Drakula - 2011-02-03, 06:51

O kurcze, ja też takie coś wyczułem. Raczej nie jest to wina skrzyni biegów bo biegi wchodzą bardzo precyzyjnie i miekko, ale przy puszczaniu sprzęgła i dodawaniu gazu może szarpanie to za dużo powiedziane ale jest to takie lekkie szarpniecie i coś jakby stuknięcie. Myślałem, że coś mi się tylko zdaje, ale widzę że problem faktycznie jest :-/
dundee - 2011-02-03, 09:12

Mam to samo Panowie.
Koncowa faza "odpuszczania" sprzegla na I-szym biegu -delikatne "pulsowanie" w pedale sprzegla. Dzieje sie tak tylko przy zimnym samochodziku ...po kilku km wszystko w normie.
Mysle, ze to kwestia dotarcia elementow (moze samej tarczy). Przy wyzszych biegach tego efektu nie ma, wiec chyba jest to zwiazane z samym sposobem zwalniania sprzegla, ktory jest przeciez inny dla biegow wysokich i niskich.
Pozdrawiam

krakry1 - 2011-02-03, 20:17

dundee napisał/a:
Mysle, ze to kwestia dotarcia elementow (moze samej tarczy).
Raczej nie - u mnie jest 13.500km i jest to samo. Ja mam co prawda diesla. Raczej to wina wspomagania sprzęgła (chyba olej?) - zimno powoduje taki efekt. Już o tym było
Mariusz - 2011-02-03, 20:26

U mnie jest tak samo. Więc ten typ tak ma :-)
jackthenight - 2011-02-03, 20:35

U mnie takich objawów nie było i nie ma - więc ten typ tak wcale nie ma :)
Mariusz - 2011-02-03, 21:30

Myślę, że nie zwracałeś na to uwagi. Na zimnym silniku wyczujesz szarpnięcie
jackthenight - 2011-02-03, 21:35

Mariusz napisał/a:
Myślę, że nie zwracałeś na to uwagi. Na zimnym silniku wyczujesz szarpnięcie


Mariusz znasz mnie, ja zwracałem na każdą głupotkę uwagę, gdybym czuł jakieś najmniejsze szarpnięcie to na pewno bym również pisał o tym na forum.
U mnie tego nie ma po prostu.

Mariusz - 2011-02-03, 21:37

Artur bardzo prawdopodobne, że w motorach 1,4 to nie występuje.
ADAM 12 - 2011-02-20, 17:17

U mnie objawy były bardzo podobne,z tym że niezależnie od tego czy silnik był ciepły ,czy zimny.Dodatkowo przy ok.1800-2000 obr.sprzęgło "warczało"-serwis stwierdził że komplet sprzęgła do wymiany.
I tu-zonk !-RP nie chciało uznać gwarancji,twierdząc,że sprzęgło jest elementem eksploatacyjnym.Po moich monitach,ponownym wysłaniu opisu ze zdjęciami przez serwis,po 10 dniach czekania,RP jednak zgodziło się łaskawie na wymianę w ramach gwarancji.
Jednak nikt niepotrafił/niechciał powiedzieć mi co uległo uszkodzeniu.

mekintosz - 2011-02-20, 18:55

ADAM 12 napisał/a:
U mnie objawy były bardzo podobne,z tym że niezależnie od tego czy silnik był ciepły ,czy zimny.Dodatkowo przy ok.1800-2000 obr.sprzęgło "warczało"-serwis stwierdził że komplet sprzęgła do wymiany.
I tu-zonk !-RP nie chciało uznać gwarancji,twierdząc,że sprzęgło jest elementem eksploatacyjnym.Po moich monitach,ponownym wysłaniu opisu ze zdjęciami przez serwis,po 10 dniach czekania,RP jednak zgodziło się łaskawie na wymianę w ramach gwarancji.
Jednak nikt niepotrafił/niechciał powiedzieć mi co uległo uszkodzeniu.


Wyglada na to, ze Twoje ASO zachowalo sie profesjonalnie i chcialo pomoc, zamiast sie zaslaniac odpowiedzia RP. Dobrze, ze skonczylo sie pozytywnie. Wscieklosc bierze ze w niemal nowym aucie taka awaria. Pewnie jakas wada w montazu na lini produkcyjnej.

Jarosław P - 2011-02-20, 19:38

U mnie też w zakresie obrotów ok 1800-2000 robi się głosniej tak wyje ,huczy nie wiem czy to skrzynia czy sprzęgło. Mam tak od początku teraz przebieg to 18000 km , zawsze myslałem że tak ma być.Ale teraz jak czytam o tych sprzęgłach to się zacząłem trochę zastanawiac i obawiać czy tak ma być.
ADAM 12 - 2011-02-20, 19:57

Nie Jaro-tak wcale nie ma być.U mnie do 20 tys.było cicho i delikatnie,co zawsze mi się b.podobało.Później zaczęło lekko szarpać pod koniec załączania,taki jakby skok żabki,i wyraźnie było czuć wibracje.Po sprawdzeniu silnika,osprzętu,poduszek,próbie regulacji docisku(?),zapadła decyzja o wyjęciu skrzyni biegów.I tu naprawdę mogę pochwalić serwis,że po małych przepychankach serwis-RP-ja mam naprawiony samochód.Obecny przebieg 25 tys.i jest ok.
Beckie - 2011-02-22, 22:09

U mnie 62 000 km przebiegu i też telepie w końcowej fazie puszczania sprzęgła na jedynce. Dzieje się tak kiedy chcę ruszyć zbyt delikatnie (za mało gazu?).
laisar - 2011-02-22, 22:24

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4244 - 3TM? Ale np u mnie jednak nie szarpie, a też właśnie dobijam do 60 tys...
Daster - 2011-02-23, 10:15

Od tygodnia czasu mam odczucie jakby sprzeglo przestalo juz tak szarpac. Przebieg 2000km. Zastanawiam sie czy przyczyna moglo tez byc paliwo. Tydzien temu dotankowalem na Shellu PB95 i jakos tak skojarzylem te fakty.
Jarosław P - 2011-03-01, 11:43

I co myślicie o tym co wcześniej pisałem wycie huczenie przy 1800-2000 obrotów ( sprzęgło a może skrzynia ??? ) Normalne to czy nie ?, też ktoś tak ma ?
mrówa - 2011-03-07, 19:57

Jarosław P napisał/a:
I co myślicie o tym co wcześniej pisałem wycie huczenie przy 1800-2000 obrotów ( sprzęgło a może skrzynia ??? ) Normalne to czy nie ?, też ktoś tak ma ?


Ja też tak mam (od nowości). Wycie zaczyna się przy 2000 obrotów. Myślałam, że ten typ tak ma.

Jarosław P - 2011-03-07, 20:04

mrówa napisał/a:
Jarosław P napisał/a:
I co myślicie o tym co wcześniej pisałem wycie huczenie przy 1800-2000 obrotów ( sprzęgło a może skrzynia ??? ) Normalne to czy nie ?, też ktoś tak ma ?


Ja też tak mam (od nowości). Wycie zaczyna się przy 2000 obrotów. Myślałam, że ten typ tak ma.


Tylko że u mnie to wycie jest przy ok. 2000 obrotów ,przy niższych i wyższych tego nie ma.

mrówa - 2011-03-07, 20:07

Jarosław P napisał/a:

Tylko że u mnie to wycie jest przy ok. 2000 obrotów ,przy niższych i wyższych tego nie ma.


Jak mi się zdaje, u mnie również.

Jarosław P - 2011-03-09, 18:19

Dziś dokładnie przysłuchałem się pracy silnika i to wycie przy 2000 obrotów powstaje wtedy gdy silnik zbiera się z niższych na wyższe obroty. Po prostu przy tych obrotach przechodzi jakby przez taki punkt , moment , w którym go lekko przymuli. Z tym że jak pozostanie w tym zakresie obrotów to jest głosniej aż do momentu obpuszczenie lub dodania gazu.
W sytuacji gdy zdecydowaniej dodam gazu i szybko przejdę do wyższych obrotów wycie wystąpi tylko przez moment i jest prawie niezauważalne.
Próbę robiłem też na postoju i dodawałem gazu i również przy 2000-cach silnik pracuje nieco głośniej.
Według mnie to normalny odgłos pracy silnika ( nie jestem fachowcem ) , a problem bierze się ze słabego wygłuszenia komory silnika.
Tez myslałem o matach wygłuszających ,o których w innym poście dziś pisze kol. Jan Ostrzyca. Ale to na pewno nie mały koszt ( maty + montaż )

Przeglądałem różne fora i wiele pisane jest na ten temat , wielu uzytkowników różnych marek boryka się z tym hałasem , często mowa jest o wymianie oleju w skrzyni biegów na lepszy oraz żeby się tym zbytnio nie przejmować , nic się z tego powodu nie dzieje.

Jarosław P - 2011-03-11, 19:07

A co Wy na to drodzy forumowicze ?
Hakama 4x4 - 2012-08-13, 08:03

W dacii są różne rezonanse.
Ja np. mam buczenie przy 1800 rpm (niezależne od sprzęgła) - po prostu coś wpada w rezonans i buczy - usterka opisywana na innym forum. Moje aso wymieniło już m.in. wspornik katalizatora i...nic to nie dało.
Tu na forum mam wrażenie , że szarpanie sprzęgła mylone jest z szarpnięciem przy zmianie biegów na zimnym silniku. Pojedyncze szarpnięcie przy zmianie biegów na zimnym silniku istotnie występuje w dusterach (m.in. w moim) i ustaje po osiągnieciu 2 kresek temperatury. Odczucie można porównać do zbyt szybkiego podniesienia nogi z pedału sprzęgła (tak jakby chcieć specjalnie zerwać przyczepność przy zmianie biegu). Rzeczywiście wydaje mi się , że ten typ tak ma i już.
Czym innym :!: jest szarpanie sprzęgła na jedynce, które np. u mnie też od niedawna od czasu do czasu się pojawia i zaczyna mnie zastanawiać. To szarpanie nie jest pojedynczym szarpnięciem , ale czymś w rodzaju drgania przy ruszaniu. Póki co (50 kkm) objaw u mnie się zaczyna więc jeszcze nie jest na tyle odczuwalny, żeby był jednoznaczny dla ASO, ale czekam aż się powiększy. Osobiście , po doświadczeniach z innymi autami, którymi jeździłem wcześniej ( a które miały różne przebiegi >200 kkm) podejrzewam uszkodzenie któregoś z tłumików drgań skętnych (pęknięta jedna ze sprężyn) na tarczy sprzęgła. Co koledzy uważają? Jak objaw stanie się jednoznaczny to zgłoszę do aso.

TD Pedro - 2012-08-13, 10:43

Hakama 4x4 napisał/a:
podejrzewam uszkodzenie któregoś z tłumików drgań skętnych (pęknięta jedna ze sprężyn) na tarczy sprzęgła

jest to wielce prawdopodobne tyle, że z założenia nie powinno mieć miejsca przy takim przebiegu...

Hakama 4x4 - 2012-08-13, 11:23

TD Pedro napisał/a:
jest to wielce prawdopodobne tyle, że z założenia nie powinno mieć miejsca przy takim przebiegu...

No własnie. Tym bardziej, że generalnie szanuję sprzęgło. Nie ruszam zrywami , nie szarpię podczas jazdy itp. Efekt, mam wrażenie nieznacznie się pogłębia. Jak będzie jednoznaczny pojadę do ASO.
Myślę, że nie powinni tego potraktować jako eksploatacji. Spojrzę jeszcze na gwarancję, ale jak jest do 100kkm to do 100kkm nie ma prawa szarpać (co innego gdyby mi się ślizgało).

Hakama 4x4 - 2012-11-19, 07:42

Panowie mam cenną, jak mi się wydaje obserwacje dotyczącą ostro chwytającego sprzęgła Dustera na zimnym silniku.
Nie zgłaszałem sprzęgła ale buczenie przy 1800 rpm.
Gdy szukali przyczyny (której nie znaleźli) przy okazji odkryli, że nie mam jednej śruby dolnej poduszki silnika. Ponoć pozostałe trzy nie miały być luźne wg.ASO , nie mniej jednak po zakręceniu brakującej śruby przestałem odczuwać jakąkolwiek różnicę między sprzęgłem na zimnym a ciepłym silniku. Wydaje mi się zatem , że odczuwalne szarpania nie były szarpaniem w układzie przeniesienia napędu tylko latającym silnikiem i wynikają z niedokręconych poduszek silnika. Hydrauliczny popychacz sprzęgła, który ma zimny hydrol pracuje pewnie ostrzej na zimnym silniku, ale wynika stąd, że poduszki silnika normalnie mają sobie z tym szarpaniem poradzić a gdy tak nie jest powoduje to odczucie szarpania sprzęgła.
Po dokręceniu śrub zmniejszyło się także wyraźnie szarpanie (wyrywanie) podczas ruszania na ciepłym silniku, które opisywałem w niniejszym temacie - ale to jeszcze będę obserwował.

TD Pedro - 2012-11-19, 11:31

warto to przy okazji sprawdzić zwłaszcza, ze mój dasti jest w wieku Twojego i oby nie zadziałało prawo serii... (produkcyjnej :-P ) póki co u mnie nic się nie dzieje ale każda uwaga jest cenna, lada chwila będę robił przegląd po dwóch latach i zwrócę na to uwagę :-) ...
kakus - 2012-11-19, 11:41

jeśli jest .... to podobny objaw może dawać dwumasa
TD Pedro - 2012-11-19, 17:43

ale kol. Hakama 4x4 ma silnik benzynowy...
Hakama 4x4 - 2013-10-24, 13:39

Wczoraj wychwyciłem systematykę w moim szarpaniu.
Dzieje się to gdy ruszę, mam prędkość 2-3 km/h i znów łączę sprzęgłem (takie podjeżdżanie w korku gdy mam się zatrzymać ale jednak ktoś rusza z przodu więc podjeżdżam).
Co sądzicie? Jaka diagnoza?

Andrzej Zajczuk - 2013-10-25, 14:24

Z moich obserwacji wynika, że szarpanie zawsze jest związane nierównomiernością obciążenia napędu. Sprawdź czy zjawisko występuje tak samo na benzynie czy na gazie.
U mnie w Cdi występuje szarpanie gdy przeciążę sinik poniżej obrotów biegu jałowego i to mnie nie dziwi.
Na I biegu występuje szarpanie tylko gdy świadomie zablokuję hamulcem koła i nie rozłączę sprzęgła.
Przy jeździe w "korku" w przypadku takim jak opisujesz używam tylko I biegu bo przy II rzeczywiście czasami uda mi się wprowadzić napęd w drgania przy impulsowym obciążeniu.
Na co dzień w ruchu miejskim zawsze ruszam z II biegu.

bossboss - 2013-10-25, 15:28

mam to samo-przebieg 8000tys
Hakama 4x4 - 2013-10-25, 19:55

Tak rzeczywiście są najbardziej wyczuwalne poniżej wartości obrotó biegu jałowego. To uważacie że wszystko ok?
corrado - 2013-10-25, 22:13

A łapa skrzyni biegów nie wytłuczona ?
Zajrzyj pod auto i sprawdź czy nie ma luzów ->

bossboss - 2013-10-26, 18:43

nasze przebiegi są małe aby coś się wytłukło???ja mam dopiero 8 tys. więc może coś nie dokręcili w fabryce???
corrado - 2013-10-26, 21:19

Mój post był do Hakamy, on ma Dacie z 2010r więc trochę więcej km zapewne też "nabił"
mrtk - 2019-09-06, 09:11

Cześć :) Odświeżam temat, bo ten w cale nie umarł wraz z nowymi wypustami Dacii
Duster 1.6 benzynka z 2017 4x2, w moich rękach od nowości, po 20k zaczęło się stukanie po szybkiej zmianie biegu oraz szarpania przy prędkościach parkingowych, a ostatnio dławienie silnika.
Moje spostrzeżenia sugerują luzy w silniku, a tu argumentacja:
1) Sprzęgło zostało wymienione i bez najmniejszej poprawy... 1000zł w plecy.
2) Skrzynia biegów była rozbierana, jakieś elementy były wymienione (niestety nie pamiętam) i 0 poprawy
3) Deska rozdzielcza rezonuje przy 1800RPMach
4) Silnik zachowuje się dziwnie przy niskich prędkościach i zmianach biegów, czyli wtedy, gdy jest największe obciążenie dla układu.
5) Sprawdzone zostało zawieszenie, wszystko w normie, czyli to także nie jest wina układu przeniesienia napędu.

Przy następnej wizycie poproszę o sprawdzenie dokręcenia poduszek pod silnikiem, bo tylko to mi przychodzi do głowy.

GRL - 2019-09-06, 09:17

Luzy w silniku? Niby gdzie?
Bo wszystko co mi przychodzi na myśl prowadzi do eksplozji/szybkiego zatarcia motoru.
Może półosie?
Albo w drugą stronę - układ zapłonowy?

Pedros - 2019-09-06, 10:58

mrtk napisał/a:
Przy następnej wizycie poproszę o sprawdzenie dokręcenia poduszek pod silnikiem, bo tylko to mi przychodzi do głowy.

To jest pierwsza rzecz która przyszła mi na myśl - poduszki silnika lub skrzyni.

DrOzda - 2019-09-06, 14:32

Czemu płaciłeś za wymianę sprzęgła skoro to nie była przyczyną tych objawów ?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group