DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII
Dział ogólny o daciach - Duster 4x4 PB vs ON z ESP
squdo - 2011-02-19, 04:20 Temat postu: Duster 4x4 PB vs ON z ESPSzanowni koledzy;
czytam i czytam forum i niestety nie wiem co wybrać poza tym, że Dacie Duster 4x4 Laureate.
Problem dziś jest taki. Znalazłem od ręki Dustera takiego jak mi pasuje 4x4 w benzynie z niestety radiem i niestety el. szybami z tyłu których to włączniki mnie nie przekonują.
Wstępnie chciałem deasla jednak czas oczekiwania to 3-4 miesiące co prawda wybrał bym opcję baz radia i bez el. szyb ale za to z ESP
i tak to pojawiły się pytania:
1. 4x4 ESP vs 4x4 bez ESP
- na forum kilka razy wystąpiło stwierdzenie, że wersje z ESP mają "elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego" ciężko mi to potwierdzić jednak kolega "esdziewiaty" pisze:
Potestowałem również podjazdy pod przeszkody z oderwanym od podłoża jednym kołem. w trybie AUTO wóz raczej bezradnie mieli kołami i niewiele z tego jest. Sytuacja zmienia się po przełączeniu napędu w tryb 4WD LOCK. 2 sekundy auto mieli jak w trybie AUTO , ale po chwili zapala sie kontrolka ESP , i auto jedzie do przodu. Koło bez przyczepności zostaje przyhamowane. Co do samego ESP, uważam , że działa przeciętnie.
http://www.daciaklub.pl/f...er=asc&start=15
Wynikało by z tego, że auto w 4WD LOCK po prostu mieli kołami, a w momencie aktywacji ESP jednak zaczyna się poruszać. Niestety nie wiem czy to zasługa ESP czy po prostu elektronika przeniesienia napędu zaczyna działać i nawet bez ESP po 2s auto jednak ruszyło by z miejsca, a może zamiast ESP wystarczy mniej gazu.
2. Hałas przy prędkościach 100 - 120 km/h
- na forum czytam, iż nadmierny hałas w przedziale prędkości głównie występuje w wersjach z silnikami benzynowymi
- gdzieś w necie znalazłem, że to właśnie deasle w tym przedziale prędkości są uciążliwe
3. Pakiet Look - co sądzicie
- z tego pakietu trochę przekonują mnie alufelgi, ale nie koniecznie zresztą można dokupić za 1 tys
- osłony przedniej i tylnej części podwozia - czyli bez tego pakietu ich nie ma. Jakiej jakości są te osłony ?
- relingi dachowe czarne raczej mi nie przeszkadzaja
- obudowy lusterek bocznych to chyba tylko kolor
- progi z matowego chromu - zbędne
- przyciemniane tylne szyby - nie mam zdania
4. Radio i sterownia przy kierownicy
- czy wybierając wersję bez radia jednak ze sterowaniem przy kierownicy można zdobyć jakąś przejściówkę by sterować radiem innej marki.
Nie ukrywam, że benzyna jest 10 tyś tańsza i kusi możliwością założenia LPG, jednak obawiam się, że w terenie przez brak ESP może być gorsza o ile faktycznie to w terenie działa i niestety hałas, co do którego teraz już jestem zakręcony. POMOCY.laisar - 2011-02-19, 10:20 Witaj (:
squdo napisał/a:
wersje z ESP mają "elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego" ciężko mi to potwierdzić
Nic dziwnego - duster nie ma czegoś takiego; ma ASR, dający jedynie trochę podobny efekt, opisany właśnie przez esdziewiątego.
Cytat:
auto w 4WD LOCK po prostu mieli kołami
Owszem - ale tylko o ile kierownik nie zareaguje.
Cytat:
w momencie aktywacji ESP jednak zaczyna się poruszać
J.w. - tak naprawdę odpowiada za to funkcja ASR, ale jest częścią ESP i nie ma własnej kontrolki, więc świeci się ta od ESP.
Cytat:
nawet bez ESP po 2s auto jednak ruszyło by z miejsca
Nie - ale kierowca może trochę zastąpić ASR, przyhamowując koła samodzielnie i umiejętne operując do tego ewentualnie sprzęgłem i gazem.
(Choć oczywiście istnieje możliwość, że wizgające koło/koła przekopią się w końcu i złapią przyczepność - to już jest jednak zmiana warunków, więc trochę co innego).
Cytat:
a może zamiast ESP wystarczy mniej gazu.
J.w. - samo zmniejszenie gazu raczej nic nie da, natomiast zazwyczaj można samemu zastąpić ABS, ESP, ASR i większość pozostałych TLA-sów (; No ale trzeba się nauczyć...
Cytat:
obawiam się, że w terenie przez brak ESP [benzyna] może być gorsza
Nie - wymaga jedynie więcej umiejętności kierowniczych (:laisar - 2011-02-19, 10:26
squdo napisał/a:
Hałas przy prędkościach 100 - 120 km/h
- na forum czytam, iż nadmierny hałas w przedziale prędkości głównie występuje w wersjach z silnikami benzynowymi
- gdzieś w necie znalazłem, że to właśnie deasle w tym przedziale prędkości są uciążliwe
Po prostu wszystkie daćki, ze wszystkimi silnikami są przy tych prędkościach najbardziej hałaśliwe - wszystko zależy od tego, jaką wersję recenzujący używał, oraz na jaki rodzaj dźwięków jest bardziej wrażliwy. Dla jednej osoby bardziej męczący będzie klang diesla, dla drugiej - benzyniaka, mimo że obiektywny pomiar głośności da ten sam wynik. Pozostaje jazda próbna i samodzielna ocena...laisar - 2011-02-19, 10:47
squdo napisał/a:
osłony przedniej i tylnej części podwozia - czyli bez tego pakietu [Look] ich nie ma. Jakiej jakości są te osłony ?
Po prostu dodatkowa warstwa zwykłego plastiku - zdaje się, że identycznego jak ten zderzaka - tyle że srebrnego. MSZ - nic ciekawego... A jeżeli ktoś faktycznie potrzebuje realnej osłony, to lepiej zamontować coś metalowego - tyle że fabrycznie dostępna jest taka osłona wyłącznie na przód: płyta aluminium o grubości 6 mm.
Plastikowe elementy pakietu Look można kupić także pojedynczo.laisar - 2011-02-19, 10:50
squdo napisał/a:
czy wybierając wersję bez radia jednak ze sterowaniem przy kierownicy
Nie ma takiej opcji - fabrycznie, sterowanie jest wyłącznie jako element zestawu radiowego.
Można jednak dokupić sterowanie jako część zamienną i [dać] zamontować - wtedy:
Cytat:
[czy] można zdobyć jakąś przejściówkę by sterować radiem innej marki
- tak.laisar - 2011-02-19, 11:23 Wszystko sprowadza się jak zwykle do tego samego: co Ty, squdo, preferujesz? (: Czy bardziej zależy Ci na niższej cenie zakupu i spokojniejszej eksploatacji, kosztem nieco mniejszej wygody w użytkowaniu (większy moment obrotowy diesla i ESP/ASR), czy jednak masz kasę i chcesz ją wydać na przyjemności?
(No i w zależności od typu psychologicznego może jeszcze mieć znaczenie, czy bardziej będziesz zadowolony z rzeczy, która dostaniesz już-teraz-zaraz-od ręki, i nie będzie Cię gnębiło, czy nie warto było jednak zaczekać, czy jednak wolisz się napawać właśnie tym dłuższym oczekiwaniem... (((; ).squdo - 2011-02-19, 13:16 zależy mi na możliwie dobrych właściwościach w trudniejszym terenie. Oczywiście nie musi być to pełna blokada. Aktualnie mam Scenica 4x4 tak jakby tryb auto w dusterze i jest całkiem dobrze poza kilkoma przypadkami gdy np. lewa strona pojazdu lekko się uniosła, prawe koła miały przyczepność ale niestety mechanizm różnicowy napędzał koła mające lżej i tak stoję i miele dwoma kołami po lewej stronie.
Myślałem, że właśnie ten ESP/ASR właśnie w takim momencie przyhamowałby lewe koła, w tym czasie napęd przeniósłby się na prawe koła i może by autko wyjechało.
Idąc dalej czekanie mnie nie cieszy, poczekałbym jednak gdyby ten esp/asr naprawdę potrafił zablokować jedno koło przenosząc napęd na drugie.
W benzynie kusi mnie LPG i mogę przeżyć moment obrotowy, jednak hałas to już nie koniecznie. Podzwonie po salonach może maja gdzieś testowego deasla i benzyniakaTD Pedro - 2011-02-19, 14:05
squdo napisał/a:
W benzynie kusi mnie LPG i mogę przeżyć moment obrotowy, jednak hałas to już nie koniecznie. Podzwonie po salonach może maja gdzieś testowego deasla i benzyniaka
Duster z założenia nie jest samochodem "autostradowym", chociaż prędkości maksymalne (zarówno w napędzie pb jak i diesel) nie są najgorsze to przy takiej sylwetce prędkość powyżej 100 km/h będzie generować określony poziom hałasu bez względu na rodzaj silnika, oczywiście do tego należy jeszcze "dołożyć" odgłos pracy silnika, z moich doświadczeń w użytkowaniu Dustera z silnikiem benzynowym w porównaniu z doznaniami z uprzednio używanego Renault Kangoo z silnikiem 1,5 dCi mogę stwierdzić, że przy prędkości rzędu 120 km/h głośność pracy silnika jest porównywalna i raczej w ogólnym hałasie generowanym przez samochód jest ona mniej słyszalna niż opory powietrza i odgłosy trakcyjne ogumienia...laisar - 2011-02-19, 14:25
squdo napisał/a:
Myślałem, że właśnie ten ESP/ASR właśnie w takim momencie przyhamowałby lewe koła, w tym czasie napęd przeniósłby się na prawe koła i może by autko wyjechało.
No i tak właśnie będzie - ale jak pisałem: prawie tak samo dobrze można to zrobić samemu, używając po prostu hamulca.
Cytat:
zekanie mnie nie cieszy, poczekałbym jednak gdyby ten esp/asr naprawdę potrafił zablokować jedno koło przenosząc napęd na drugie.
No to jest to bardzo silny argument z dieslem.
...Z drugiej strony - tylny most jest nissanowy, występuje m.in. w x-trailu, a do niego podobno można kupić blokadę dyferencjału, która będzie jeszcze lepsza niż ASR.
Cytat:
hałas to już nie koniecznie [mogę przeżyć]
Tylko i wyłącznie jazdy próbne dadzą odpowiedź, co Ci bardziej leży - aczkolwiek bez względu na wybór silnika zawsze można auto po prostu dociszyć: konstrukcja wszystkich daciek jest tak banalnie prosta, że nawet laik może to zrobić.esdziewiaty - 2011-02-19, 14:26 Umiejętności kierowcy niewiele dzadzą , jeśli koło się uniesie , a różnicowy da moc na uniesione koło. ASR , wchodzacy w skład ESP , zablokuje owe koło i auto ruszy do przodu.
Moim zdaniem pakiet look jest ładnym dodatkiem , który jeśli ktoś ma taką możliwość , chyba warto dokupić.
10k kusi , ale ja z Diesla jestem zadowolony. Przy 120km/h nie ma większych uciążliwości, 140 i więcej , robi się głośno.squdo - 2011-02-19, 14:50 Laisar - sugerujesz ze wciśniecie hamulca trochę rozwiązuje problem, nie znam się na jeździe terenowej, jednak hamulec działa na wszystkie kola. Również na to które ma przyczepność. Nie jestem pewien czy wciśniecie nawet trochę hamulca spowoduje jakąś poprawę gdyż przyhamowane zostaną wszystkie koła, a to będzie dodatkowy przecież opór.
Esdziewiaty - co byś powiedział by zakopać się z wyłączonym ESP a potem włączyć i zobaczyć czy wyjedzie. Szkoda, że tak daleko mam do Ciebie bo może bym Cię namówił,
a może masz miejsce by stanąć autem tak by odciążyć koła po przekątnej wozu z wyłączonym ESP i zobaczyć zachowanie.
Znajomy ma skode oktavie i mówi ze jak się choć trochę zakopie to ESP wyłącza bo nie pojedzie. Co prawda nie wiem czy ma ASR :) nadal mam dylematesdziewiaty - 2011-02-19, 17:01 Bez obaw próbowałem to czynić. Wystarczy znaleźc najazd taki , który uniesie tylne koło. Bez ESP auto dalej nie jedzie ;)squdo - 2011-02-19, 18:09 Może pozwolą mi na jeździe testowej to sprawdzić. Z tego co piszesz wystarczyłoby sprytnie stanąć na krawężniku by jedno koło oderwało się od ziemi.
Tylko sprawdziłbym to na przednich kołach włączając tylko napęd na przód. Na podstawie tego co piszesz jeśli przednie kolo będzie w powietrzu to bez ESP powinno się kręcić, a koło z przyczepnością nie. Po włączeniu ESP czy ASR koło te zostanie przyblokowane i koło z przyczepnością powinno popchnąć auto.
Jeśli się tak stanie wybiorę deasla.esdziewiaty - 2011-02-19, 18:11 Musiałbyś znaleźc spory krawężnik aby oderwać koło ;) Blokowanie kół następuje po około 2s kręcenia się kół, wtedy coś tam chrobocze i auto rusza;)squdo - 2011-02-19, 18:13 myślę, że gdzieś uda się stanąć np. na chodniku tak by przednie koło było w powietrzu nad asfaltem.
Przemyślałem moje potrzeby i aktualnie własne te ESP czy ASR to jedyne elementy które przekonują mnie do diesla, szkoda że nie można dorzucić tego do benzyny o ile faktycznie działa tak jak piszesz. Jedynie w terenie mi to potrzebne.
Poczytałem na innych forach trochę i ludzie jak się zakopią wyłączają ESP i ASR często sprzężone i dopiero wtedy auto jedzie. Idzie nim pobujać. Z systemami po prostu jakby silnik się dusił i nic się nie dzieje.
Szukam jeszcze potwierdzenia z tym przeniesieniem napędu na koło z przyczepnością w przypadku ESP i ASR.esdziewiaty - 2011-02-19, 18:48 Oczywiście , gdy zakopany jesteś w kopnym śniegu , wyłącz ESP, nawet instrukcja obsługi zaleca takie działanie. ASR i przyblokowanie koła ma pomóc w momencie oderwania się koła od podłoża, chcoiazby na bardzo dużych nierównośiach, z wykrzyżem osi, Kolejna zaletą diesla jest przyjemniejsza jazda, z racji większej wartości Nm.RnR - 2011-02-19, 20:55
Cytat:
lepiej zamontować coś metalowego - tyle że fabrycznie dostępna jest taka osłona wyłącznie na przód: płyta aluminium o grubości 6 mm.
A jaki jest kod tego cuda? Bo jak pytalem w salonie to nie wiedzieli, ze jest cos wiecej niz podobno standardowa w 4x4 jakas zwykla blaszana oslona - jak gruba jest ta w standardzie?laisar - 2011-02-19, 21:43 758903088R - "KITY SPORTOWE" ( ((((: ) - 845 zł netto + kilka śrubek itp:
Standardowa jest zwyczajna - ma z... 1-2 mm? Dla zwiększenia sztywności jest trochę "sfałdowana" (;r70 - 2011-02-20, 22:10 Laisar; rozumiem że Ty posiadłeś umiejętność rozpoczęcia jazdy samochodem, którgo 2 koła (np. po przekątnej samochodu) nie mają przyczepności, a samochód nie jest wyposażony w elektronikę wspomagajacą (np. ESP/ASR z funkcją terenową w dusterze 4x4), albo blokade choć jedngo dyfra ? Powiedz proszę, jak poradzić sobie w takiej sytuacji za pomocą pospoitego hamulca ? naprawdę chciałbym się tego nauczyć - może się taka sytuacja zdazyć, a blokada dyfra do mojej taczki osztuje sporo więcej niż 3000zł.
Edit:
Blokada dyfra do dustera będzie zapewne znacznie droższa niż do jimnego a jej użyteczność w takim SUVie będzei znacznie mniejsza. Z całą pewnoscią w dusterze bardziej użyteczna będzie elektronika jaką można dokupić do diesla sa dość niską kwotę 1250zł, która będzie pomocna także na czarnym a w lekkim terenie zastąpi blokadę i tylnego i przedniego mostu. W sytuacjach w których ta elektronika miałaby sobie nie poradzić, duster i tak pewnie nigdy się nie znajdzie.squdo - 2011-02-20, 23:26 czy jesteście pewni, że ESP i ASR działają podobnie do blokady mostu czytaj mechanizmu różnicowego jednej osi czy dryfa o ile coś nie pomieszałem uproszczając oczywiście.
Czytam i czytam i niestety nigdzie nie widzę konkretnej odpowiedzi. Oczywiście ludzie piszą, że asr przyblokuje kolo bez przyczepności jednak wcale to nie oznacza, że kolo z przyczepnością dostanie napęd. Aktualnie czytam na forum skody, że asr jakby dławi silnik i wszystkie koła otrzymują mniejszą moc by zrównać się z kołem mającym uślizg - co jest akurat zgodne z zasadą działania i wszyscy wyłączają jak się zakopią !
Poza forum na, którym się znajdujecie nigdzie nie znalazłem informacji o przeniesieniu napędu na koło z przyczepnością oczywiście przy wykorzystaniu ASR czy ESP.billbill666 - 2011-02-20, 23:31 NIE"squdo"r70 - 2011-02-20, 23:40 Wg wszystkich dostępnych opisów, w dusterze system ESP/ASR w trybie 4x4 LOCK działa inaczej niż w pozostałych trybach pracy. Róznica plega na tym, że w właśnie w trybie "terenowym" nie zmniejsza momentu obrotowego (tak jak wyczytałes na forum skody) a działa tylko hamulcami. Tak więc, w momencie kiedy jedno z kół na danej osi ma za duży poślizg, to jest przyhamowywane a mechanizm różnicowy automatycznie przekazuje część moment obrotowy na koła z przyczpnością.
Rzczywiście nie jest to blokada mostu, ale efekt pracy jest bardzo podobny. A pewnie o to Ci chodzi.squdo - 2011-02-20, 23:54 dokładnie o to mi chodzi i niestety to jedyna rzecz, która przekonuje mnie do diesla.
Niestety muszę na niego czekać - 3-4 miesiące
Niestety koszt + 10 tyś
Niestety od PB i ewentualnie LPG mogę odliczyć VAT a od ON nie.
A kurde tak bardzo mi zależy na tym pseudo blokowaniu, dlatego tak szukam i pytam.
Może da się coś samemu przerobić by takie coś dodać później. Jakiś bajerek najlepiej gdzie będzie można blokować nawet hamulcem ale tylko wybrane koła :) oczywiście w granicach rozsądku cenowego.
Nie żebym był wielkim offroadowcem jednak kilka razy Scenic 4x4 mi się zakopał, i niestety nie obyło się bez traktora.
Nie mówiąc już o przypadku z ostatniej simy gdzie wbiłem się w zaspę na lekko pochyłej na prawą stronę drodze i masakra. Lewe koła obu osi się kręciły - ślizgały, a prawe nic.
Co prawda nie znałem metody z hamulcem :) jednak nie bardzo w nią wierzebillbill666 - 2011-02-21, 00:02 to kup auto z blokadą i reduktorem,a póki nie masz rasowego 4x4 jeździj ciut ostrożnie i przewiduj gdzie dasz radę wjechać.myślisz że uzbrojonej po zęby terenówki nie zakopiesz?to tylko kwestia zbyt wybujałej fantazji i odpowiedniego bajora,full zasp i toniesz po osie r70 - 2011-02-21, 10:03
billbill666 napisał/a:
to kup auto z blokadą i reduktorem,a póki nie masz rasowego 4x4 jeździj ciut ostrożnie i przewiduj gdzie dasz radę wjechać.myślisz że uzbrojonej po zęby terenówki nie zakopiesz?to tylko kwestia zbyt wybujałej fantazji i odpowiedniego bajora,full zasp i toniesz po osie
W 100% popieram :) Niezależnie czym jedziesz; przewiduj i zawsze wybieraj najmniej off-roadowe rozwiązanie. A wszędzie dojedziesz :)
edit: A zamim pojedziesz w nieznane, poznaj możliwości Twoje i samochodu, w kontrolowanych warunkach.squdo - 2011-02-21, 10:05 nie często zdarzają mi się takie sytuacje, jednak gdyby na 100% asr czy esp miało mi pomoc to byłby to spory argument za dieslembillbill666 - 2011-02-21, 10:11 obyś się squdo nie przeliczył z tym ESP+ASR,pomaga na śliskim podłożu ale nie jak grzęźniesz r70 - 2011-02-21, 10:12
squdo napisał/a:
nie często zdarzają mi się takie sytuacje, jednak gdyby na 100% asr czy esp miało mi pomoc to byłby to spory argument za dieslem
Powiem Ci jako niedoszły właściciel Dustera 1.5dci 4x4 z ESP ;)
Całkowicie rozumiem Twoje podejście, bo wybierając dustera miałem takie samo.
Nie wiem wrpawdzie jak można sobie nie mając tych systemów poradzić za pomocą hamulca, ale wiem że lewarek, kawałk deski na podstyawkę, saperka i siekierka w bagażniku mogą w takich sytuacjach zdziałać cuda nawet jeśli jedziesz w pojedynkę i nie ma np. kto rozbujać Ci auta na boki (co też może pomóc). Oczywiście można stwierdzić, że gdyby była blokada albo elektronika to byłoby łatwiej. Może, ale zawesz można dporowadzić do kresu ożliwości technicznych samochodu, opon itp.
JEstem przekonany, że najważniejsze jest przewidywanie, rozsądek i odpowienia technika :)TD Pedro - 2011-02-21, 10:51
r70 napisał/a:
lewarek, kawałk deski na podstyawkę, saperka i siekierka w bagażniku mogą w takich sytuacjach zdziałać cuda nawet jeśli jedziesz w pojedynkę i nie ma np. kto rozbujać Ci auta na boki (co też może pomóc).
JEstem przekonany, że najważniejsze jest przewidywanie, rozsądek i odpowienia technika :)
do tego dorzuciłbym jeszcze ze dwa dywaniki/wycieraczki gumowe z grubszym/głębszym bieżnikiem oraz niewielki pojemnik z suchym piaskiem (to nie żart ) - wszystko to w połączeniu z rozsądkiem i przewidywalnym działaniem pozwoli - jak napisał r70 - wybrnąć z opresji.. squdo - 2011-02-21, 11:02 jak narazie gumowe dywaniki często okazywały się bardzo przydatne. Piasku jeszcze nigdy nie woziłem, ale pomysł z kawałkiem deski wciśnięty koło zapasówki wydaje się dobrym pomysłem.billbill666 - 2011-02-21, 11:31 lepiej doposaż auto w solidną linę,łopatę,a decha?cóż dobrze mieć z czego fotel prezesa zrobić w off-roadowych warunkach r70 - 2011-02-21, 11:43 Decha przydaje się żeby lewarek było na czym wesprzeć. A jak już jest na czym, to podnosisz stronę/koło samochodu i w zależności od okoliczności możesz podsypać/podłożyć/podkopać - wszystko zależy od okoliczności. Po chwili może się okazać że wszystkie koła stoją już na czymś co ma dobrą przyczepność i to wystarczy żeby "uciec" z tego miejsca. A wszystko zamiast ESP/ASR albo blokady dyfra ;) Bez deski może się okazać że zamiast podnieść samochód, wcisniemy lewarek w glebę ;) A wszystko można zrobić w pojedynkę, w przeciwieństwie do liny do której użycia potrzebny jest drugi pojazd+kierowca ;)billbill666 - 2011-02-21, 11:56 pisząc posta wyżej miałem na myśli wypad w teren(minimum 2 podobne technicznie auta i sprawni kierowcy w tym temacie)dobre kapcie np AT-eki a jeszcze lepiej MT-eki(na fabrycznych w Dusterze lepiej unikać zbyt grząskiego terenu)i sprawdzić na piechotę jakość podłoża po którym się będziemy poruszać autem i to przewidywanie :-)Frajda z wypadu murowana bartek - 2011-02-21, 15:03 Na YouTube znalazłem filmik jak jedno koło (tylne) jest uniesione i na początku szybko się kręci a po chwili zostaje przyhamowane. Myślę że to obrazuje działanie ESP z ASR.
dokładnie zaobserwowałem to w czasie 0:47 - 0:57
billbill666 - 2011-02-21, 15:09 bartek auto się na chwilę zatrzymało to i koła przestały się obracać.ESP to stabilizacja toru jazdy koła przy poślizgu a ono dynda w powietrzu.ASR zadziała ale musi dotknąć podłoża.r70 - 2011-02-21, 15:24
billbill666 napisał/a:
bartek auto się na chwilę zatrzymało to i koła przestały się obracać.ESP to stabilizacja toru jazdy koła przy poślizgu a ono dynda w powietrzu.ASR zadziała ale musi dotknąć podłoża.
No własnie wg wszelkich informacji, ten ASR w trybie 4x4 LOCK działa taj jak jak widać na filmiku. O ile pamiętam zwracali na to uwagę także dziennikarze testujący dustera w terenie. W takiej sytuacji jak na filmie, ESP/ASR przyhamuje koło kręcoące się w powietrzu. Oczywiście całość próbkowana jest na bierząco i działa impulsowo (co widać na filmiku jak duster zaczyna jechać dalej - koło w powietrzu kręci się wolno i jakby "skokowo". Oczywiście nie jest to "twarde" rozwiązanie, jak blokada dyfra, ale w wielu sytuacjach wystarczające.
edit:
zresztą nie jest to nic odkrywczego, bo i ile pamiętam to takie sam tryb pracy ESP/ASR ma nissan x-trail.billbill666 - 2011-02-21, 15:31 r70 jeśli tak to działa to tylko brać DASTIEGO i w błotko z nim poszaleć bartek - 2011-02-21, 16:15
billbill666 napisał/a:
r70 jeśli tak to działa to tylko brać DASTIEGO i w błotko z nim poszaleć
w błotku to jeszcze nie wiem ale na śniegu rewelacja z 4x4 można fajnie pojeździć, poślizgać się etc.
Natomiast przy włączonym ESP podczas poślizgu czuć przyhamowywanie kół przez elektronikę i można poczuć się bezpieczniej podczas próby MarkD - 2011-02-21, 16:40 W Octavii II razem z ESP jest EDS, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (to nie jest ASR). Zasada działanie jest taka jak napisaliście, blokuje (hamuje) koło, które jest np. w powietrzu. W Dusterze pewnie jest tak samo, ten "ficzer" jest razem z ESP.laisar - 2011-02-21, 17:16
MarkD napisał/a:
W Octavii II razem z ESP jest EDS, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (to nie jest ASR). Zasada działanie jest taka jak napisaliście, blokuje (hamuje) koło, które jest np. w powietrzu
Nieprawda - EDS to skrót od "Electronic Differential Sperre", czyli szpera, czyli LSD, czyli eLSD, czyli część montowanego obecnie w Octaviach i Yetich Haldexa IV generacji: http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
Natomiast prawdą jest, że nie jest to ASR - to jest prawdziwa "elektro-szpera": pierwszy akapit w http://en.wikipedia.org/w...tial#Electronic - a nie symulowana, jak w Dusterze, co opisuje w tym samym punkcie akapit trzeci (ASR to właśnie TCS) (:
Ufff... [:TD Pedro - 2011-02-21, 18:48
squdo napisał/a:
jak narazie gumowe dywaniki często okazywały się bardzo przydatne. Piasku jeszcze nigdy nie woziłem, ale pomysł z kawałkiem deski wciśnięty koło zapasówki wydaje się dobrym pomysłem.
piasek się przydaje jak wyślizgasz kołami nierówne podłoże (tak też się zdarza ) i koła wypychają Ci dywaniki...
rozwiązanie przydatne bez względu na typ samochodu i rodzaj napędu...RnR - 2011-02-21, 18:51 Tak dla uzmyslowienia jak ladnie dziala ten lock - niezaleznie czy nazwiemy go symulowanym, sztucznym czy nie polecam ten filmik: http://www.youtube.com/watch?v=s5ibxmSbY9Q
Dla mnie wlasnie to jak dziala ESP w tych warunkach w trybie lock ale rowniez poprostu dzialanie ESP + dzialanie zawieszenia 4x4 tutaj (4x4 vs 4x2 z wylaczonym esp) http://www.youtube.com/watch?v=DmQVXHLWCFY sa kluczowymi powodami dla ktorych uznalem, ze warto doplacic.laisar - 2011-02-21, 21:19
squdo napisał/a:
sugerujesz ze wciśniecie hamulca trochę rozwiązuje problem
Nie, nie sugeruję - ja wiem (:
Sposób został podany przy okazji premiery Dustera, w dyskusji nt jego możliwości terenowych, zarówno tutaj, jak i na innych forach, przez kilku różnych speców od off-roadu (spróbuję poszukać linków) - nie mam więc powodu, by w niego nie wierzyć. Tym bardziej, że jest to całkowicie zgodne z fizyką i mechaniką...
...Ale, ponieważ, jak wiadomo, "kontrola jest dźwignią zaufania" (; - każdy może to sprawdzić osobiście, jako i ja to uczyniłem. I nie jest do tego potrzebny nawet napęd 4x4 - wystarczy jednoosiowy! (:
Trzeba otóż stanąć jednym kołem na śliskiej nawierzchni (pogoda nam akurat sprzyja (; ), najlepiej jeszcze lekko pod górkę, i w pierwszym podejściu spróbować normalnie ruszyć. Efektem będzie najprawdopodobniej ślizgające się koło i albo niewielki, albo żaden ruch do przodu.
W drugiej próbie należy nie puszczać całkowicie hamulca, tylko przenieść palce stopy, którą trzymamy na jego pedale, na gaz, a jednocześnie drugą nogą delikatnie odpuszczać sprzęgło. Jeżeli wszystko zrobi się z wyczuciem, to w końcu następuje ów magiczny moment, kiedy auto zaczyna się poruszać, odpychając się tym jednym kołem, które ma przyczepność! (: (Drugie też się oczywiście kręci, z taką samą prędkością).
I tyle - chociaż sztuczka oczywiście nie jest cudownym panaceum na wszelkie kłopoty: warunki stosowania są dość ograniczone, a wyczucia trzeba sporo (w terenie pewnie jeszcze więcej niż w warunkach "testowo-laboratoryjnych"); czasem jednak może się przydać...squdo - 2011-02-21, 22:21 te filmik wcale nie potwierdzają ze ASR czy ESP faktycznie jakby blokuje dyferencjał.
Po prostu kręcą się oba koła jednej osi gdyż oba mają akurat podobną przyczepność.
Dzwoniłem dziś do Renault, mają mi w ciągu kilku dni konkretnie odpowiedziećRnR - 2011-02-21, 22:45 squdo - jak bys kiedys byl w takiej sytuacji to mysle, ze pamietal bys, ze zawsze jedno sie zakopie i jest lipa "chocby nie wiem co" - to jest kopny snieg a auto szoruje brzuchem a praktycznie w ZADNYM momencie nie ma tak, ze kreci sie tylko jedno kolo ktorejs osi - czytalem instrukcje do tego ESP ktory mamy w DD i to jest jeden z wiekszych featerow.
BTW - rowniez w trybie auto ESP MOZE przyhamowac kola - pewnie poprostu sa inne momenty kiedy i co robi w auto a kiedy i co robi w trybie lock (ie. preferencja hamowania w lock i momentu w auto albo cos takiego)billbill666 - 2011-02-21, 23:13 RnR na tym filmiku 4x4 lock działa na świeżym puchu bez zastrzeżeń,chciałbym zobaczyć to samo na zmrożonym,oblodzonym śniegu(ta sama grubość pokrywy śnieżnej)obstawiam na "błękitny dymek"ze sprzęgła squdo - 2011-02-22, 00:27 A jak ma to dokładnie rozumiec
RnR napisał/a:
... czytalem instrukcje do tego ESP ktory mamy w DD i to jest jeden z wiekszych featerow.
BTW - rowniez w trybie auto ESP MOZE przyhamowac kola - pewnie poprostu sa inne momenty kiedy i co robi w auto a kiedy i co robi w trybie lock (ie. preferencja hamowania w lock i momentu w auto albo cos takiego)
Czy jest coś w instrukcji na temat ESP w trybie lockRnR - 2011-02-22, 06:52 bill - racja ale tylko jesli bylby poslizg, ciekawe jaki maks. moment moze przekazac to sprzeglo... Inna sprawa ze wtedy elektronika moze ten moment ograniczyc i po problemie :)billbill666 - 2011-02-22, 08:32 RnR pic polega na tym że elektronika nic nie ogranicza i ludziska palą sprzęgło(elektromagnetyczne,wielopłytkowe) i to niezależnie od marki suvara z protezą 4x4 :-/Niekoniecznie musi być poślizg,wystarczy że źle ocenimy przeszkodę r70 - 2011-02-22, 10:01 No właśnie dlatego (będąc osobą czasem przewidującą aż za bardzo) ostatecznie nie kupiłem dustera (poza oczywistą oczywistością - że wydałem połowę mniej pieniędzy na samochód któy mi wystarcza ;) ). Pomimo tych wszystkich bardzo fajnych "terenowych" rozwiązań, wiem że do nawet połowy przeszkód które do tej pory pokonałem jimnikiem nie wystartowałbym nawet dusterem w obawie przed powaznymi kosztami wynikającymi z delikatnosci konstrukcji.
I sądzę że właściciele dusterów w większości tak własnie podejdą - samochód zawsze da radę, bo blokada w głowie kierującego ograniczy jego zastosowania terenowe. A Ci u których nie zadziała to za pierwszym razem, po wizycie w serwisie z powodu awarii sprzęgła, urwania czujników, tłumika itp, także przyhamują swoje zapędy ;)RnR - 2011-02-22, 14:15 Nie przesadzajcie, te sprzegla wieloplytkowe sa w wielu autach i naprawde jesto to jedna z rzeczy ktore przypuszczam psuja sie ostatnie jesli chodzi o sile - problem moglby byc jesli bys w ostrym terenie lecial w auto (gdzie nie ma zblokowania na sztywno) ale to inna sprawa - anyway DD to NIE samochod przeprawowy i imho kazdy ma tego swiadomosc - a taki jaki jest mam nadzieje wielokrotnie pomoze mi sie przedrzec przez zasypane sniegiem drogi lub ruszyc dynamicznie na mokrym a nie zostac na strzal z boku i nic wiecej od niego nie bede wymagal :)billbill666 - 2011-02-22, 16:18 Psują się z napędu 1 najdelikatniejsza rzecz w całym układzie napędowym RnRTD Pedro - 2011-02-22, 18:32
billbill666 napisał/a:
Psują się z napędu 1...
jak to rozumieć? RnR - 2011-02-22, 18:52
billbill666 napisał/a:
Psują się z napędu 1 najdelikatniejsza rzecz w całym układzie napędowym RnR
Tak ale niekoniecznie w sytuacji gdy naped jest w trybie lock i na czesci tej nie ma wiekszej pracy (imho musi to dzialac podobnie do tego jak wtedy kiedy sprzeglo nie zuzywa sie gdy silnik nie jest wysprzeglony).billbill666 - 2011-02-22, 21:10 TD Pedro jako pierwszy element z układu napędowego się sypnie jak auto za mocno w off-road wprowadzisz(częstotliwość tych szaleństw na maxa w ciężkim terenie),np zakopiesz po osie w piachu i o własnych siłach zechcesz się z tego wygrzebać.Dlatego wcześniej pisałem że na hasanie w błotku,głębokim śniegu DD czy innym uterenowionym wybrać się na dwa auta.RnR w 4x4 lock próbujesz wyjść z opresji także przypałka sprzęgła załączającego tył 100% w tym trybie następuje RnR - 2011-02-22, 21:58 bill - ale czemu miala by nastepowac? slizga sie glowne sprzeglo normalne jak juz chyba, ze nie wlaczysz lock'a - ogolnie napewno jest to jako taki wrazliwy element ale raczej problemy bym widzial w zlym uzyciu/nie dostosowaniu trybu do warunkow itp - anyway - zobaczymy jak mi sie bedzie sprawowac - jak cos zniszcze to napewno dam znac :)billbill666 - 2011-02-22, 23:54 RnR a o czym pisze wyżej ja i r70?przecież nie o niebieskich migdałach tylko ewentualnie o błękitnym dymku i niemiłym smrodzie ze sprzęgła załączającego tył przy przecenieniu swoich i auta możliwości w trudnym terenie,a nie na szutrze czy oblodzonej,deczko ośnieżonej jezdni.Przeciążysz ten element układu raz,drugi,....dziesiąty i po ptokach,wyjedziesz następnie na oblodzony asfalt i ze smutkiem stwierdzisz że tył się nie załącza Wystarczy tej teorii pora w teren różnoraki uderzyć naszymi 4x4 i pobawić się,poczuć frajdę z posiadania auta 4x4 póki aura zimowa sprzyja(choć każda jest dobra).Z przyjemnością uczynię to jutro ze swoją Zuzą squdo - 2011-02-27, 22:37 pytałem dealera o te jakby blokowanie mostu, wydal się mocno zdziwionybillbill666 - 2011-02-27, 23:29 scudo rozwiń wątek o tym zdziwieniu w jakim sensie?squdo - 2011-02-28, 10:59 człowiek pierwszy raz słyszał o takim rzekomym blokowaniu.
Chyba już pisałem, że czekam na oficjalną odpowiedz Renault w tej sprawie.
Napisze jak coś mi podeśląr70 - 2011-02-28, 11:22 Sądzę że dostaniesz w odpowiedzi jakiś bełkot z którego nic nie będzie wynikało :)
Niestety, ale zarówno sprzedawacy jak i importerm ma to w głębokim poważaniu jak to działa. DD się sprzedaje, pewnie lepiej niż zakładali. A RP po to powstało, żeby sprzedawć = zarabiać. Prawda jest taka, że sprzedawcy jest potrzebne max 20% widzy na temat sprzedawanego produktu żeby nakłonić 80% klientów do jego zakupu, a te 80% wiedzy które nie mają jest (a w których jest np. jak działa ESP/ASR w zalezności od trybu pracy 4x4) jest nieistotne - może wpłynąć max na decyzję 20%. Ale rozwjając myśl dalej, żeby przekonać te pozostałe 20% klineótw potrzebne byłoby 80 nakładów - czyli nieopłacalne. Reguła "jednej piątej" albo 80/20 jest wszechobecna :)laisar - 2011-02-28, 11:55
squdo napisał/a:
blokowanie mostu, wydal się mocno zdziwiony
"Mostu" - to też bym się zdziwił... (Nawet jeśli - jak widać - z opóźnieniem (; ).
Jest blokada "międzymostowa" - ale jakoś trudno mi nawet uwierzyć w brak wiedzy o niej... (Opis tryby "4WD LOCK" jest chyba w każdej ulotce).
Chyba że chodzi o przyhamowywanie kół przez ASR? Ono jednak też nie jest "blokadą mostu" - aczkolwiek nie jest też rzekome, tylko dość dokładnie opisane w dokumentacji serwisowej. I o ile sprzedawca być może faktycznie nie musi wiedzieć, jak to dokładnie działa (choć MSZ było wskazane), to brak świadomości o istnieniu tej funkcji w ogóle byłby już właśnie smutny.RnR - 2011-02-28, 19:19
squdo napisał/a:
człowiek pierwszy raz słyszał o takim rzekomym blokowaniu.
Chyba już pisałem, że czekam na oficjalną odpowiedz Renault w tej sprawie.
Napisze jak coś mi podeślą
Niestety nieznajomosc detali sprzedawanego towaru wydaje sie powszechne :/ A jak juz zachaczamy o tematy specyficzne, szczegolowe zwiazane z 4x4 a nie ogolnie samochodami to...squdo - 2011-02-28, 20:11
laisar napisał/a:
Chyba że chodzi o przyhamowywanie kół przez ASR? Ono jednak też nie jest "blokadą mostu" - aczkolwiek nie jest też rzekome, tylko dość dokładnie opisane w dokumentacji serwisowej. I o ile sprzedawca być może faktycznie nie musi wiedzieć, jak to dokładnie działa (choć MSZ było wskazane), to brak świadomości o istnieniu tej funkcji w ogóle byłby już właśnie smutny.
Laisar;
czy masz dostęp do tej dokumentacji bym czarno na białym przeczytał, że tak to właśnie działa. Czyli ASR przyhamowuje jedno koło i wtedy napęd przekazywany jest na drugie kołolaisar - 2011-02-28, 21:44 Proszę bardzo - odpowiedni fragment brzmi następująco (podkreślenie - moje):
MR453X7938C050 napisał/a:
ASR (wheel traction control):
When starting or accelerating, the drive wheels can slip. The wheel traction control system prevents slipping by limiting the engine torque (by sending commands to the injection computer) and/or by braking the drive wheels (using the solenoid valves and motor of the hydraulic unit).
r70 - 2011-03-01, 12:14 No i najwazniejsze w tym przypadku jest " and/or " - bo jeśli zawsze będzie "and" to będzie to w terenie raczej mało pomocne. Natomiast jeśli w tryby terenowym będzie 'or' to powinno sprawdziś się bardzo dobrze.squdo - 2011-03-24, 14:53 i mamy odpowiedz z Renault, a już spisałem ich na straty bo trochę im zajęło
"Szanowny Panie,
W nawiązaniu do Pańskiego zapytania uprzejmie informujemy, iż obecnie ASR/ESP występuje w pojeździe Dacia Duster w opcji Laureat dla wersji silnikowej 1.5 dCi 110KM. Planowane jest też wprowadzenie ESP w opcji na innych wersjach silnikowych. Najprawdopodobniej wszystkie samochody będą musiały od końca 2012 roku posiadać ESP. Uprzejmie informujemy, iż jeśli pojazd jest wyposażony w ESP, posiada rozwiązanie w postaci ektronicznej blokady mechanizmu różnicowego jednej osi. "squdo - 2011-04-11, 18:17 Właśnie dostałem uszczegółowienie:
"W nawiązaniu do Pana e-maila uprzejmie informujemy, iż blokada mechanizmu różnicowego występuje na wszystkich osiach. Przy wyłączonym ESP aktywna jest tylko funkcja hamowania poszczególnych kół. Funkcja ta włączy hamowanie uślizgującego się koła i przeniesie napęd na koła o najlepszej przyczepności. Działanie systemu wykorzystuje moduł ABS ESP i polega na badaniu obrotów kół. Blokada działa do prędkości około 50 km/h (60 w trybie 4wd lock). W załączeniu przesyłamy część instrukcji. Przy wyłączonym ESP aktywna jest tylko funkcja hamowania poszczególnych kół."
Niestety ta blokada skłania mnie do diesla, ale wolałbym ESP i benzynę :)RnR - 2011-04-11, 20:14 Nie kombinuj i bierz dCi - przynajmniej bedzie dobrze silnik zmontowany ;) (tfu tfu :) )squdo - 2011-04-11, 21:02 mało jeżdżę w trasy, głownie miasto i podmiejskie max 10 km miejscowości i dodatkowo ekonomika. Trzeba dorzucić 10 tys przy zakupie, gdybym zamontował gaz to jeżdżenie także wyjdzie taniej / 100 km.
Dodatkowo mogę odliczyć VAT od benzyny i LPG.RnR - 2011-04-11, 21:26 Jak malo jezdzisz to rzeczywiscie diesel sredni wybor :/ No i co do cen tez racja - cenowo LPG napewno tansze, za to dieselek ma 240Nm momentu i ESP no ale niestety nie ma idealnego rozwiazania dla wszystkich i kazdy sam musi sie z tym zmierzyc a jak ma silnik byc nonstop niedogrzany to ciezko go rozwazac powaznie :/DrOzda - 2011-04-11, 21:56 Kupno diesla staje się nieopłacalne - dziś usłyszałem że od 2013 roku opodatkowanie benzyny i ON ma być obligatoryjnie zrównane w całej UE. Oznacza to że ON będzie droższy od benzyny bo koszt jego wytworzenia jest podobny ale z uwagi na duży popyt musi być importowany natomiast benzyny jest w UE nadmiar. Biorąc pod uwagę koszty serwisowania (ot choćby cena oleju silnikowego do diesli Euro5 ) kupno diesla będzie się opłacało tylko komiwojażerom.RnR - 2011-04-11, 22:05 DrOzda - przy obecnych trendach bezyna bedzie znowu popularniejsza za chwile i "cos" z ropa bedzie trzeba robic ;)
Kazdy mysi sam ocenic co dla niego dobre - jestem po 130kkm na LPG (sekwencja w 406) i raczej jestem pewny, ze nie bede mial wiecej problemow z dieselem niz z tym benzyniakiem - MOZE wiecej ciut zaplace ale przynajmniej ktos bedzie potrafil powiedziec co jest nie tak i naprawic, bede mial 3 lata gwarancji w calej europie (a moze 5?) i jak cos to poprostu pojade i naprawie - a nie ze w aso na gaz zwalaja i w druga strone i nic nie wiadomo... (a niektore serwisy Peugeota - Katowice na Bohenskiego np. zupelnie nawet odmawialy diagnostyki auta z gazem mimo, ze chcialem zbadac wszystko przy wylaczonym lpg...). Ojciec ma w 307 gaz nowszy i smiga ale... tez raczej pojdzie w diesela next time - zycie musi zataczac kregi chyba :)DrOzda - 2011-04-11, 22:23 Ale ja mówię o normalnej eksploatacji na benzynie a nie paliwie do kuchenek. Po prostu kupno i eksploatacja benzyniaka będzie znacząco tańsza niż diesla nawet przy dużych przebiegach. Brzmi niewiarygodnie ale jest niemal pewne w ciągu kilku lat.squdo - 2011-04-11, 22:36 gdyby benzyniak miał ESP to w moim wypadku bym się nie zastanawiał, z gazem miałem trochę przygód, ale od kiedy przestałem żałować na dobrą instalację to praktycznie nic niezwykłego się nie dzieje. Jadę jutro do dealera, zobaczymy jaki będzie czas oczekiwania.Auto Krytyk - 2011-04-12, 09:26 Opodatkowanie ON takie jak benzyny ma wejść dopiero od 2020 roku. Są artykuły na niemieckich portalach, od 2013 będą pracować nad tym.squdo - 2011-04-12, 10:44 czas oczekiwania 5 miesięcy :(
tragedia, z bólem pewnie będę musiał szukać innego autalaisar - 2011-04-12, 11:02 Podobno będzie jeszcze gorzej - i to nie tylko w Dacii, bo także inne firmy brały pewne podzespoły w dużej części od Japończyków...squdo - 2011-04-13, 14:44 może się udało, wpłaciłem nawet zaliczkę nie widząc auta :(
Ktoś zrezygnował i pokazał się jeden dostępny dostępny od reki; niestety z pakietem Look i radiem. Co prawda z pakietu Look i tak dobrał bym alufelgi.
Trudno trzeba wydać więcej parę groszy, żeby nie czekać 5 miesięcy.
Jutro mam decyzje z leasingu i jak się uda to w poniedziałek wtorek śmigam :)
Niestety mimo moich wielu starań praktycznie 0 możliwości targowaniaTD Pedro - 2011-04-13, 16:01 squdo,
na co się zdecydowałeś? ON czy PB - czy los (czyt. dostępny od ręki Duster... ) potwierdził Twój zamierzony wybór?jacusb - 2011-04-13, 18:03
DrOzda napisał/a:
Kupno diesla staje się nieopłacalne - dziś usłyszałem że od 2013 roku opodatkowanie benzyny i ON ma być obligatoryjnie zrównane w całej UE. Oznacza to że ON będzie droższy od benzyny bo koszt jego wytworzenia jest podobny ale z uwagi na duży popyt musi być importowany natomiast benzyny jest w UE nadmiar. Biorąc pod uwagę koszty serwisowania (ot choćby cena oleju silnikowego do diesli Euro5 ) kupno diesla będzie się opłacało tylko komiwojażerom.
Takie ogólniki nie mają sensu, każdy musi sam policzyć, np. dla moich przebiegów ok 35tys. rocznie i spalaniu benzyny większym o min. ok 3l/100km, zakładając użytkownie przez 5 lat samochodu to żeby wyszło na to samo to ON musiałby być już dzisiaj droższy od benzyny o 32%. I to przy różnicy 8700 między 110KM dieslem i 105KM benzyną. Przy słabszym dieslu jeszcze lepiej. Nie ma co gdybać, że za parę lat coś się zmieni i ON będzie droższy od benzyny. Przy obecnej sytuacji na świecie za miesiąc może być kolejny konflikt, który zachwieje cenami albo do władzy dojdzie Korwin-Mikke i ON będzie po 2.5 pln za litr.RnR - 2011-04-13, 19:59 Jacus - co jak co ale Korwin nie dojdzie do wladzy - a gdyby doszedl to pewnie od razy wybuchnie jakas "demokratyczna rewolucja" i zmiecie tyrana ;)squdo - 2011-04-13, 23:06 Na początek - Bardzo jestem za Korwinem-Mikke i to od wielu lat, jak narazie jedyny co mnie nie oszukał.
a wracając do auta wybrałem PB bo:
1. był od reki - co prawda z radiem i pakietem look, które to są mi zbędne i uważam ze tracę przez to jakieś 2,5 tys ( look 2,5 tyś + radio 1,5 tyś - alufelgi 1 tyś - radio 0,5 tyś )
Jednak zależało mi już na zmianie auta. Mój Scenic RX4 co prawda trzyma się dobrze, może nawet nie będę go sprzedawał ale ruszam z fajnym pomysłem i muszę mieć reprezentacyjne auto które sprytnie okleję i będzie dodatkową reklamą. No i chyba już się chciało coś nowego.
2. ekonomika- nie wiem dokładnie ile jeżdżę ale wyjdzie koło 30 tyś roczne raczej krótkie odcinki po średnich jakościowo drogach.
a) mogę odliczyć VAT od PB i LPG wiec 23% zostaje mi w kieszeni, może z ON bym coś zakombinował jednak musiałbym kupić powiedzmy poloneza trucka diesla, a to jakiś wydatek.
b) diesel wychodzi 9,5 tyś drożej.
c) założyłem 30 tyś km rocznie i tak to bazując na średnich raportach spalania z autocentrum
100 km ON = 7L x 5,05 zł = 35,35
100 km PB = 8L x 5,05 zl = 40,4
W praktyce pewnie spalanie ON może było by mniejsze jednak patrzę iż często w moim wypadku silnik byłby niedogrzany więc przy dzisiejszych cenach przyjmuje 5 zł różnicy
I tak to 9,5 tyś zł / 5 zł = 190 tyś km - tyle km przejadę za różnice w cenie zakupu auta
POPRAWIAŁEM WYNIK DZIĘKI: PiotrWie który zauważył błąd w kalkulacji
jednak z instalacją LPG, którą zamontuje po dotarciu
koszt około 2,5 tyś za stag 4 ewentualnie BRC 3,5 tyś jeszcze się nie zdecydowałem.
Wtedy jakby różnica zakupu auta ON - PB+LPG wyniesie 7 tyś = 14 tyś km
100 km będzie kosztowało max 10L LPG + 1L PB = 30 zł
Podsumowując LPG wyjdzie 5 zł taniej na 100 km niż ON i jeszcze starczy na 14 tyś km.
Nawet gdyby okazało się, że różnica w spalaniu była by na poziome 2L to powiedzmy koszt 100 km byłby ten sam jednak dla mnie osobiście 23 % zwrotu od PB lub LPG to po prostu 1/5 taniej na każde 100 km
Jedynie brak mi tej niby blokady mechanizmu różnicowego i to nadal bardzo mnie boli :(RnR - 2011-04-14, 05:39 e tam. w wiekszosci terenowek tez jej nie ma, da rade :) szerokosci!jacusb - 2011-04-14, 07:06
squdo napisał/a:
c) założyłem 30 tyś km rocznie i tak to bazując na średnich raportach spalania z autocentrum
100 km ON = 7L x 5,05 zł = 35,35
100 km PB = 8L x 5,05 zl = 40,4
Z tymi raportami spalania to bym uważał, z tego co czytałem na forum to spalanie PB w Dusterze w cyklu miejski i mieszanym jest zdecydownie bliżej 9-10l/100km. Ja do wyliczeń zakładałem 3l/100km różnicy (u mnie spalanie w cyklu miejsko/mieszanym 6.2l/100km)
squdo napisał/a:
mogę odliczyć VAT od PB i LPG wiec 23%
Szczęściarz, w Twoim przypadku, jak nie możesz odliczyć vatu od ON to chyba zamyka sprawę bo na starcie PB jest dużo tańsze.
squdo napisał/a:
Na początek - Bardzo jestem za Korwinem-Mikke i to od wielu lat, jak narazie jedyny co mnie nie oszukał.
Będą kolejne wybory będzie szansa. Wszyscy już się skompromitowali PO nie jest liberalne, PiS ..., kiedy ludzie przestaną głosować ciągle na tych samych polityków.flowerman - 2011-04-14, 07:44 Z tym odliczaniem VAT to nie byłbym taki pewny
Odliczanie 2011 - 2012jacusb - 2011-04-14, 10:06 Ale może squdo ma jeden samochód na firmę ciężarowy napędzany PB i paliwo do Dustera też będzie "na firmę do ciężarowego" squdo - 2011-04-14, 10:20 tego niestety nie mogę potwierdzić :)r70 - 2011-04-14, 13:56 zdecydowanie różnica w spalaniu 1.5dci a 1.6 16V na poziomie 1L w cyklu mieszanym, przy takim samym traktowaniu jest nierealna. 2-3L już zdecydowanie tak.
Brakiem zalet ESP (w wydaniu dustera) w terenie nie bardzo chyba się powinieneś przejmować - nie ma co zakładać, że będziesz wykorzystywał ten samochód w takich sytuacjach kiedy to będzie naprawdę niezbędne. Możliwości terenowe DD są nawet bez ESP znacznie lepsze niż RX4 którego obecnie używasz :)PiotrWie - 2011-04-14, 15:00
squdo napisał/a:
Na początek - Bardzo jestem za Korwinem-Mikke i to od wielu lat, jak narazie jedyny co mnie nie oszukał.
a wracając do auta wybrałem PB bo:
1. był od reki - co prawda z radiem i pakietem look, które to są mi zbędne i uważam ze tracę przez to jakieś 2,5 tys ( look 2,5 tyś + radio 1,5 tyś - alufelgi 1 tyś - radio 0,5 tyś )
Jednak zależało mi już na zmianie auta. Mój Scenic RX4 co prawda trzyma się dobrze, może nawet nie będę go sprzedawał ale ruszam z fajnym pomysłem i muszę mieć reprezentacyjne auto które sprytnie okleję i będzie dodatkową reklamą. No i chyba już się chciało coś nowego.
2. ekonomika- nie wiem dokładnie ile jeżdżę ale wyjdzie koło 30 tyś roczne raczej krótkie odcinki po średnich jakościowo drogach.
a) mogę odliczyć VAT od PB i LPG wiec 23% zostaje mi w kieszeni, może z ON bym coś zakombinował jednak musiałbym kupić powiedzmy poloneza trucka diesla, a to jakiś wydatek.
b) diesel wychodzi 9,5 tyś drożej.
c) założyłem 30 tyś km rocznie i tak to bazując na średnich raportach spalania z autocentrum
100 km ON = 7L x 5,05 zł = 35,35
100 km PB = 8L x 5,05 zl = 40,4
W praktyce pewnie spalanie ON może było by mniejsze jednak patrzę iż często w moim wypadku silnik byłby niedogrzany więc przy dzisiejszych cenach przyjmuje 5 zł różnicy
I tak to 9,5 tyś zł / 5 zł = 19 tyś km - tyle km przejadę za różnice w cenie zakupu auta
jednak z instalacją LPG, którą zamontuje po dotarciu
koszt około 2,5 tyś za stag 4 ewentualnie BRC 3,5 tyś jeszcze się nie zdecydowałem.
Wtedy jakby różnica zakupu auta ON - PB+LPG wyniesie 7 tyś = 14 tyś km
100 km będzie kosztowało max 10L LPG + 1L PB = 30 zł
Podsumowując LPG wyjdzie 5 zł taniej na 100 km niż ON i jeszcze starczy na 14 tyś km.
Nawet gdyby okazało się, że różnica w spalaniu była by na poziome 2L to powiedzmy koszt 100 km byłby ten sam jednak dla mnie osobiście 23 % zwrotu od PB lub LPG to po prostu 1/5 taniej na każde 100 km
Jedynie brak mi tej niby blokady mechanizmu różnicowego i to nadal bardzo mnie boli :(
Niestety coś Ci szwankuje z matematyką - przy różnicy 5 zł na 100 km 9,5 tyś. różnicy w zakupie zwróci się po 190 tyś km a nie jak piszesz po 19 tyś, tak więc nawet jak piszą koledzy różnica 3 litrów wymaga przejechania ok 65 tyś by się zwróciła sama różnica ceny zakupu.eplus - 2011-04-14, 16:14
squdo napisał/a:
Na początek - Bardzo jestem za Korwinem-Mikke i to od wielu lat, jak narazie jedyny co mnie nie oszukał.
(
Pewnie nie miał okazji - chyba, że znacie się prywatnie.
Żelazny elektorat - 1%.
Też byłbym za nim, ale kiedyś twierdził, że należy znieść wszystkie podatki, a wprowadzić jeden - katastralny czy tam katastrofalny.
"I odszedł ten młodzieniec smutny, był bowiem bardzo bogaty" - to o mnie. Nie zgodzę się, żeby mieszkaniec dworca czy bloku socjalnego/komunalnego miał lekko, a ktoś, kto się pobudował ze swej krwawicy, miał za nich bulić.squdo - 2011-04-14, 16:18 ale jaja :) faktycznie.
Muszę przyznać, że wcześniej liczyłem, że różnica w cenie zakupu starczy mi na co najmniej 3 lata jeżdżenia.
Teraz jak pisałem to zestawienie nawet się dziwiłem że jakoś mało tych km wyszło.
Dziękuje za uświadomienie błędu bo faktycznie te 5 zł jest na 100 km.
Gdy użyje kalkulatora ze strony: http://www.autocentrum.pl/benzyna-czy-diesel/
Wpisze leasing, ubezpieczanie, przeglądy, jazda miasto 70 % trasa 30 %, ustawie spalanie nawet z różnicą dwóch litrów to i tak wychodzi zrównanie kosztów po 4,5 do 5 lat.
Odpowiedź jest dla mnie oczywista szczególnie po poprawce arytmetycznej.jacusb - 2011-04-14, 18:48
PiotrWie napisał/a:
9,5 tyś. różnicy ... tak więc nawet jak piszą koledzy różnica 3 litrów wymaga przejechania ok 65 tyś by się zwróciła sama różnica ceny zakupu.
Ale 65tys to tylko przy najdroższej wersji 4x4, już dla 2x4 zwrot następuje po 58tys km, a przy najtańszej wersji i różnicy 5200pln zwrota następuje po 35tys km.PiotrWie - 2011-04-14, 19:23 Różnica wynosi nawet 10,5 tyś, powinno się porównywać silniki o podobnej mocy, więc raczej 105 110 KM niż 85 i 105 KM, poza tym trzeba pamiętać że oprócz samego kosztu zakupu ważne są też wyższe koszty obsługi diesla - częstsze i droższe przeglądy. Licząc "mniej-więcej koszty utrzymanie zrównają się najwcześniej po 40-45tkm przy słabszym dieslu i po jakiś 80tkm przy mocniejszymakofreda - 2011-04-14, 19:25 Z tymi częstrzymi przeglądami w dieslu to mijasz się z prawdą. PiotrWie - 2011-04-14, 19:34
akofreda napisał/a:
Z tymi częstrzymi przeglądami w dieslu to mijasz się z prawdą.
Masz rację co do częstotliwości, ale w benzynie co drugi przegląd to tak zwany przegląd serwisowy, którego koszt jest znacznie mniejszy - jak pisza koledzy przegląd serwisowy ok 100pln, przegląd okresowy ok 600pln, w benzynie na 60 tyś masz dwa serisowe i jeden okresowy - koszt ok 800pln, w dieslu - dwa okresowe - ok 1200 pln potem oba mają główny jak ktoś zna niech poda koszty.jacusb - 2011-04-14, 19:52
PiotrWie napisał/a:
Różnica wynosi nawet 10,5 tyś, powinno się porównywać silniki o podobnej mocy, więc raczej 105 110 KM
Jeżeli mówimy o oszczędności to dla PB 6-cio biegowa skrzynia jest tylko dla 4x4. Dla ON też dla 2x4.akofreda - 2011-04-14, 20:13 Proszę klubowiczów o uwzględnienie jeszcze jednej malutkiej rzeczy w dieslu.... 110KM i 240Nm + chrakterystyka pracy silnika ( "trochę mocy i momentu " od małych obrotów). Naprawdę ten silnik w tym samochodzie się nie "męczy". Brak tylko 7-ego biegu do autostradowego poruszania się
Polecam jesli jest to możliwe potestować poszczególne konfiguracje i wtedy wybrać. Koszty zakupu i ekspoatacji to nie wszystko.
Sam marzę o 2l silniku benzynowym w automacie do Dasterka ( oczywiście zagazowanym) jacusb - 2011-04-14, 20:20
akofreda napisał/a:
Brak tylko 7-ego biegu do autostradowego poruszania się
Dokładnie, tak żeby spokojnie i oszczędnie jechać te 140km/hRnR - 2011-04-14, 20:42 A co do przegladow to tez cos kolega dramatyzuje - mam dCi i przeglady co 30kkm - nawet wymiana ksiazkowa oleju co tyle jest...PiotrWie - 2011-04-14, 21:46 A tego to nie wiedziałem - w posiadanej przeze mnie książce przeglądów ( samochód odebrany X 2010) jest podane dla diesla przegląd okresowy co 20tkm, widać jest to zmiana w roku 2011.michal_suchy - 2011-04-15, 06:48
RnR napisał/a:
A co do przegladow to tez cos kolega dramatyzuje - mam dCi i przeglady co 30kkm - nawet wymiana ksiazkowa oleju co tyle jest...
Mam nadzieję kolego że wymieniasz częściej olej niż zalecane 30kkm, W dCi renault już nie jeden żałował że robił wymianę oleju tak rzadko. Gwarancja się kończy , silnik zacznie niedomagać a wtedy są koszty.r70 - 2011-04-15, 08:56
michal_suchy napisał/a:
RnR napisał/a:
A co do przegladow to tez cos kolega dramatyzuje - mam dCi i przeglady co 30kkm - nawet wymiana ksiazkowa oleju co tyle jest...
Mam nadzieję kolego że wymieniasz częściej olej niż zalecane 30kkm, W dCi renault już nie jeden żałował że robił wymianę oleju tak rzadko. Gwarancja się kończy , silnik zacznie niedomagać a wtedy są koszty.
Z pewnością będzie robił wtedy kiedy zachęci go do tego OCS. Dobrze że powstał ten system, bo może wreszcie skończy się takie biadolenie jak to silniki niedomagają. Mogą niedomagać nawet przy zmianie co 15kkm. Przy niektórych stylach eksploatacji, stosując odpowienie oleje, można zrobić bez szkody dla silnika i 40.000km bez zmiany, przy innym 10.000 to wartość krytyczna.squdo - 2011-04-17, 21:46 teoretycznie w piątek powinienem odebrać auto :)
ale się rozchorowałem to nawet to mnie nie pociesza, aż dziwne.
Nie koniecznie to dobry dział ale kto czyta niech wie: tam gdzie kupuje auto alarm kosztuje 1200 i jest do niego dodatkowy pilot, hak zwykły kosztuje coś kolo 1300, nakładki na nadkola i listwy już nie pamiętam ale chyba 2200. Mam oczywiście zamiar kupić to wszystko u innego dealera, alarm 600 i podłącza pod oryginalny kluczyk, hak 600, nakładki chyba 1800. Jak odbiorę auto to napiszę gdzie o ile ceny się nie zmienią. Coś ktoś pisał że w Rumuni to wszystko jest o połowę tańsze, ciekawe czy by mi nakładki na drzwi i nadkola przysłalilaisar - 2011-04-17, 22:04
squdo napisał/a:
Coś ktoś pisał że w Rumuni to wszystko jest o połowę tańsze
To jakieś głupoty gadał - można przecież sprawdzić na http://www.dacia.ro że to nieprawda.