|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Nowy Duster - brak zbieżności?
HaRRy80 - 2022-08-18, 16:31 Temat postu: Nowy Duster - brak zbieżności? Witam.
Moja ogromna radość z odebrania wyczekiwanego od marca Dustera nie trwała długo.
Samochód odebrałem z końcem lipca i udało się wyjechać nim na wczasy. Autem zrobiłem do tej pory niecałe 600 km. Moje (niemiłe) spostrzeżenie - kiedy trzymam kierownicę idealnie na wprost to Duster idzie idealnie na wprost..... rowu :( żeby jechał prosto po drodze muszę mieć kierownicę odchylona w lewo.
Auta nie znosi w żadnym kierunku ani podczas jazdy czy też hamowania.
Moje pytanie czy to skopana zbieżność? Za 1.5k km chce jechać do ASO na wymianę oleju i nie wiem czy poczekać z tym problemem czy jednak udać się już do ASO
Bardzo proszę o jakieś podpowiedzi bo normalnie zwariuje.
Pozdrawiam
keisyzrk - 2022-08-18, 16:42
A nie ścina Ci opon?
Ja miałem tak, że w jedno auto jechało na drodze prosto, a Dustera na tym samym odcinku ściągało na bok. Duster jest wysokim autem i może być bardziej wrażliwy na jakieś nierównosci na drodze.
Dardus - 2022-08-18, 16:55
Ja bym wcześniej podjechał na sprawdzenie na dobrą stację diagnostyczną. Na koniec niech wystawią kwity jeśli będzie coś nie halo. Jeśli tylko okaże się zbieżność to bym kazał ustawić.
Gdyby serwis stwierdził TTP i jest ok. To Masz podstawę, że tak nie jest.
600 km to nie dużo żeby były widoczne ubytki na oponach, ale już dużo by ASO twierdziło że wjeches w ,,dziurę, i może
być przepychanka.
dudu$ - 2022-08-18, 17:37
Auto jest nowe więc jedź jak najszybciej do ASO z reklamacją. Teściowa miała 2 nowe Dacie, jedną było sandero II a drugą Duster II. Auta z salonu sam odbierałem i za równo w jednym jak i drugim po wyjeździe z salonu czułem, że auto na prostej drodze lekko ściąga w prawo lub lewo. Teściowej to nie przeszkadzało ale po kilku tysiącach przejechanych km uległa moim namowom i dała mi zaprowadzić auto do ASO na sprawdzenie zbieżności. Wynik, brak zbieżności ustawili i auto jeździły jak po sznurku. Dzwoń do ASO i umawiaj się już jutro na serwis, Renault/Dacia skorygują zbieżność za darmo jeżeli samochód dnie ma przejechane więcej niż ... i tu nie pamiętam 1000 lub 2000km.
Limes - 2022-08-18, 19:32
Moim zdaniem z twojego opisu wnioskuję że to nie problem ze zbieżnością lecz z tym że masz kierownicę źle ustawioną w stosunku do kół . Taką regulację / ustawienie należy wykonać na stacji kontroli i polega ona na ustawieniu kierownicy do jazdy na wprost , zablokowaniu jej i dopiero później ustawienie kół . Wszystko oczywiście widoczne na ekranie . Nie wiem czy po dokonaniu tej regulacji nie należy dokonać korekty czujnika kąta skrętu.
dudu$ - 2022-08-18, 21:29
Limes napisał/a: | Moim zdaniem z twojego opisu wnioskuję że to nie problem ze zbieżnością lecz z tym że masz kierownicę źle ustawioną w stosunku do kół . Taką regulację / ustawienie należy wykonać na stacji kontroli i polega ona na ustawieniu kierownicy do jazdy na wprost , zablokowaniu jej i dopiero później ustawienie kół . Wszystko oczywiście widoczne na ekranie . Nie wiem czy po dokonaniu tej regulacji nie należy dokonać korekty czujnika kąta skrętu. |
Ok ale gdzie ta kierownica była by źle ustawiona? Samą kierownice można zamontować tylko w jednym położeniu inaczej nie wejdzie na kolumnę kierowniczą. Połączenie maglownicy z kolumną raczej też inaczej się nie zamontuje, liczymy ile jest obrotów w jedną i drugą stronę i tyle. Jak wyżej pisałem, 2 razy przerabiałem już podobne problemy co ma autor tematu i zawsze była to wina zbieżności. Auto nowe wiec niech jak najszybciej jedzie póki zrobią mu to za Free inaczej będzie 200-250zł w plecy lub 100zł jeżeli zbieżność ustawi poza ASO
toka93 - 2022-08-18, 22:21
Limes napisał/a: | Moim zdaniem z twojego opisu wnioskuję że to nie problem ze zbieżnością lecz z tym że masz kierownicę źle ustawioną w stosunku do kół . Taką regulację / ustawienie należy wykonać na stacji kontroli i polega ona na ustawieniu kierownicy do jazdy na wprost , zablokowaniu jej i dopiero później ustawienie kół . Wszystko oczywiście widoczne na ekranie . Nie wiem czy po dokonaniu tej regulacji nie należy dokonać korekty czujnika kąta skrętu. |
Brzmi to dokładnie jak ustawianie zbieżności
HaRRy80 - 2022-08-19, 05:48
Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Dziś dzwonię do ASO zobaczymy co mi powiedzą.
Oczywiście dam tutaj znać co się urodziło z tego.
Wrzucam fotkę poglądową jak mam ustawioną kierownicę do jazdy na wprost. Może to i nie wielki odchył ale kłuje mnie w oczy.
Limes - 2022-08-19, 06:31
Nie ,Proszę sprawdzić definicję zbieżności i rozbieżności .Zbieżność określana jest jako kąt pomiędzy torami obu kół tej samej osi. W większości pojazdów przeznaczonych na standardowe drogi wartość zbieżności zawiera się w przedziale +3° (mocno zbieżne) do -3° (mocno rozbieżne). Tym samym w stosunku do osi pojazdu koło może być zbieżne o 1,5° do -1,5°. Oba koła tej samej osi muszą zachowywać identyczną zbieżność. A to o czym pisałem to całkiem co innego. Koła mogą być ustawione prawidłowo co do zbieżności lecz nie prawidłowo do szprychy kierownicy . Ale poczekamy na ocenę ASO.
tAboon - 2022-08-19, 07:23
Jedź do ASO na reklamację gwarancyjną, po ustawieniu geometrii powinno być OK. jeśli nie będą w stanie jej ustawić to znaczy, że których z elementów zawieszenia nie trzyma parametrów i wypadałoby go wymienić. Ja w Lodgy tak miałem na początku i po prawie roku walki z ASO Zdunek i ciągnąłbym ustawianiu geometrii wymienione zostały wahacze (na gwarancji) i problem ustąpił.
Mecin - 2022-08-19, 07:43
HaRRy80 napisał/a: | Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Dziś dzwonię do ASO zobaczymy co mi powiedzą.
Oczywiście dam tutaj znać co się urodziło z tego.
Wrzucam fotkę poglądową jak mam ustawioną kierownicę do jazdy na wprost. Może to i nie wielki odchył ale kłuje mnie w oczy. |
Wg mnie wygląda jak brak zbieżności. Właśnie sam się umówiłem w ASO na wizytę (i też mam podobny przebieg), co prawda u mnie wygląda na mniejszy skręt, ale to sprawia że ciągle muszę kontrować i w sumie niebezpieczne jest. Jeśli uda się to w ramach gwarancji poprawić to super. Jak nie to będę pewnie musiał przy wymianie opon specjalnie zrobić.
HaRRy80 - 2022-08-19, 09:30
Najbliższy termin tu na Śląsku udało mi się złapać na wtorek 7 rano w ASO Jaworzno Pietrzak.
Miła pani z centrali po opisaniu problemu stwierdziła że jeśli to geometria to u nich koszt 350 PLN no chyba że uznają gwarancję - ona nie wie.
Cóż 4 dni i się dowiem. Dam znać we wtorek .
Dymek - 2022-08-19, 10:22
HaRRy80 napisał/a: | Miła pani z centrali po opisaniu problemu stwierdziła że jeśli to geometria to u nich koszt 350 PLN no chyba że uznają gwarancję - ona nie wie. | No i właśnie dlatego tego typu rzeczy trzeba zgłaszać tuż po odebraniu nowego auta, nie czekać. Wtedy jest oczywiste, że to niedoróbka fabryki. W każdym razie nie daj się naciągnąć na płatną regulację.
Mecin - 2022-08-19, 10:32
HaRRy80 napisał/a: | Najbliższy termin tu na Śląsku udało mi się złapać na wtorek 7 rano w ASO Jaworzno Pietrzak.
Miła pani z centrali po opisaniu problemu stwierdziła że jeśli to geometria to u nich koszt 350 PLN no chyba że uznają gwarancję - ona nie wie.
Cóż 4 dni i się dowiem. Dam znać we wtorek . |
Również mam we wtorek termin ale na 12:30, pewnie dam znać po południu co i jak.
Dymek napisał/a: | No i właśnie dlatego tego typu rzeczy trzeba zgłaszać tuż po odebraniu nowego auta, nie czekać. |
Ciężko jest od razu to wychwycić, szczególnie jak odczucia są mieszane a odcinki przejechane krótkie. Do tego teraz miałem dość wietrzną pogodę, nie ma człowiek doświadczenia z dużym autem i się schodzi ze zgłoszeniem.
Ajry - 2022-08-19, 10:51
Mecin, jasne, nowy samochód, więc trzeba trochę czasu. Tylko staraj się nie odpuszczać zbyt łatwo w ASO. Jaki masz teraz przebieg? Dajcie koledzy znać co ASO orzekło w w waszych przypadkach. Przyda się potomnym.
HaRRy80 - 2022-08-19, 12:57
Po różnych forach czytałem ludzie piszą że do 2k przebiegu ASO robi zbieżność w ramach gwarancji. Ja swoje auto odebrałem a dwa dni później już byłem nim na wczasach więc ciężko że zgłoszeniem tego tak odrazu. I tak jak Mecin pisze ciężko tak wychwycić po kilku km.
Mój przebieg to równo 670km.
HaRRy80 - 2022-08-23, 06:44
Na gorąco:
Auto przyjęte na serwis Pietrzak Jaworzno. Jeśli to zbieżność to za godzinę do odbioru. Do 1k km usługa w ramach gwarancji. U mnie na blacie 800km .
dudu$ - 2022-08-23, 07:55
HaRRy80 napisał/a: | Na gorąco:
Auto przyjęte na serwis Pietrzak Jaworzno. Jeśli to zbieżność to za godzinę do odbioru. Do 1k km usługa w ramach gwarancji. U mnie na blacie 800km . |
Czyli dobrze pisałem aby jak najszybciej jechać sprawdzić zbieżność bo wtedy zrobią za FREE. teraz czekamy na info czy to była jej wina
HaRRy80 - 2022-08-23, 09:20
No i lipa :(
Jestem w punkcie wyjścia. Zbieżność "niby" zrobiona i zero poprawy.
Czemu pisze " niby "? Po pierwsze przed korektą miał się chłop przejechać autem razem ze mną pojechał sam (pojechał trochę złe słowo bo zrobił rundkę po placu). Po tez niby ktoś miał ze mną pojechać ale dostałem tylko kluczyki i informacje że gotowe. Na moje pytanie o jakiś wydruk co było nie tak - odpowiedź ze nie mają i dostałem tylko świstek z informacją korekta zbieżności.
Jeszcze zastanawia mnie to że śladu nie ma na kołpakach po tych urządzeniach czy choćby po rękawiczce typa co je zakładał (akurat mam tak zapylone że raczej by coś zostawił) śruby nie ruszane więc kołpaków nie ściągali. Na drugim foto przejechałem palcem po tym syfie.
https://zapodaj.net/81a15eebe4b24.jpg.html
https://zapodaj.net/033d5e87d6915.jpg.html
A tu film jak jedzie Duster po " korekcie".
https://www.youtube.com/watch?v=uJcN1Wmt-M0
https://www.youtube.com/watch?v=ncTtc4oms1w
Na 11 ustawiłem się u diagnosty na pomiar zbieżności 50 PLN ale będę miał pełen wydruk i pewność czy to tu problem czy w oponach.
chrom6 - 2022-08-23, 10:04
HaRRy80 napisał/a: | No i lipa :(
Jestem w punkcie wyjścia. Zbieżność "niby" zrobiona i zero poprawy.
Czemu pisze " niby "? Po pierwsze przed korektą miał się chłop przejechać autem razem ze mną pojechał sam (pojechał trochę złe słowo bo zrobił rundkę po placu). Po tez niby ktoś miał ze mną pojechać ale dostałem tylko kluczyki i informacje że gotowe. Na moje pytanie o jakiś wydruk co było nie tak - odpowiedź ze nie mają i dostałem tylko świstek z informacją korekta zbieżności.
Jeszcze zastanawia mnie to że śladu nie ma na kołpakach po tych urządzeniach czy choćby po rękawiczce typa co je zakładał (akurat mam tak zapylone że raczej by coś zostawił) śruby nie ruszane więc kołpaków nie ściągali. Na drugim foto przejechałem palcem po tym syfie.
https://zapodaj.net/81a15eebe4b24.jpg.html
https://zapodaj.net/033d5e87d6915.jpg.html
A tu film jak jedzie Duster po " korekcie".
https://www.youtube.com/watch?v=uJcN1Wmt-M0
https://www.youtube.com/watch?v=ncTtc4oms1w
Na 11 ustawiłem się u diagnosty na pomiar zbieżności 50 PLN ale będę miał pełen wydruk i pewność czy to tu problem czy w oponach. |
śladów to akurat może nie być, ale wydruk? teraz każdy pomiar jest z wydrukiem, nawet małe serwisy to mają. Także ściema po maksie.
NA dodatek rundka po placu oraz brak jazdy z klientem gdy było to ustalane to już szczyt żenady.
karmnik - 2022-08-23, 10:12
HaRRy80 napisał/a: | No i lipa :(
Jestem w punkcie wyjścia. Zbieżność "niby" zrobiona i zero poprawy.
|
W swoim czasie od razu po zakupie MCV 2017 miałem to samo i też walczyłem z serwisem o naprawę - niestety nie pamiętam wprost jak to było wykonane - zapamiętałem, że mechanik mówił, że tu konstrukcyjnie w aucie coś jest po staremu i trzeba po prostu było wiedzieć, że tak to można naprawić, robiłem ze 3 powroty do warsztatu, by wyszła kierownica na wprost i każda "naprawa" zajmowała maks 5 min.
HaRRy80 - 2022-08-23, 10:43
Fakt będąc teraz u diagnosty widzę że śladów moze nie być.
Tu dokument od diagnosty:
https://zapodaj.net/4ff250c6497ac.jpg.html
Tu z ASO:
https://zapodaj.net/7f5280acb0859.jpg.html
Zbieżność jest ok. I teraz za podpowiedzią diagnosty będę robił zamiane kół. Ale to dopiero jutro bo zaraz trzeba lecieć na chleb zarabiać. Moje pytanie jak to zamieniać? Lewy tył lewy przód i z prawej tak samo? czytałem też że np radzą po skosie. Jeśli te pytania są absurdalne to sorki ale jestem laikiem w tym temacie. A i jaki klucz do kół bo nie mam na wyposażeniu ani klucza ani lewarka.
Dzięki w ogóle za takie zainteresowanie moim problemem.
Pozdrawiam
Dymek - 2022-08-23, 10:52
A jak jedziesz prosto z ta odchyloną kierownicą, to samochód leci normalnie czy czujesz, że ściąga dalej w bok? Bo (jak pisał kol. Limes) jeżeli auta nie "znosi" cały czas w jedną stronę i nie musisz cały czas pchać kierownicą żeby jechać prosto, to znaczy zwykle że zbieżność jest w porządku a chodzi tylko o korektę ustawienia kierownicy żeby była na wprost. I tak mówisz wprost o co Ci chodzi a nie, że chcesz sprawdzić zbieżność. Skracają z jednej strony drążek kierowniczy a z drugiej wydłużają nie naruszając zbieżności i po sprawie. Jeżeli nie pokrywa się z urządzeniem, to robi się to "metodą kolejnych prób i błędów".
A co do opon- nie ma reguły, czasami pomaga zamiana miejscami kół przednich a czasami z razem tylnymi.
jurek - 2022-08-23, 11:00
Czyli masz do ustawienia położenie kierownicy. pozdr
HaRRy80 - 2022-08-23, 11:14
Dymek napisał/a: | A jak jedziesz prosto z ta odchyloną kierownicą, to samochód leci normalnie czy czujesz, że ściąga dalej w bok? Bo (jak pisał kol. Limes) jeżeli auta nie "znosi" cały czas w jedną stronę i nie musisz cały czas pchać kierownicą żeby jechać prosto, to znaczy zwykle że zbieżność jest w porządku a chodzi tylko o korektę ustawienia kierownicy żeby była na wprost. I tak mówisz wprost o co Ci chodzi a nie, że chcesz sprawdzić zbieżność. Skracają z jednej strony drążek kierowniczy a z drugiej wydłużają nie naruszając zbieżności i po sprawie. Jeżeli nie pokrywa się z urządzeniem, to robi się to "metodą kolejnych prób i błędów".
A co do opon- nie ma reguły, czasami pomaga zamiana miejscami kół przednich a czasami z razem tylnymi. |
No jak ustawie kiere lekko w lewo to już auto idzie sobie prosto
karmnik - 2022-08-23, 12:39
Dymek napisał/a: | Jeżeli nie pokrywa się z urządzeniem, to robi się to "metodą kolejnych prób i błędów".
|
Tak jakby pokrywa się to z moim przypadkiem - podejść do uzyskania by kierownica była na wprost było ze trzy i coś mi świta, że była mowa o drążkach właśnie, a to w Dacii jest jakoś wykonane "po staremu", że mechanik mówił w tym sensie, że robiąc jakieś starsze auta można było wpaść, że ten problem tu występuje i tak go można rozwiązać?
Mecin - 2022-08-23, 13:07
Ja jestem po wizycie w Jaszpol Łódź na Brukowej.
W skrócie:
przyjęty profesjonalnie: na początek przejażdżka z przyjmującym zgłoszenie Panem, ja prowadziłem, później zamiana. Oczywiście wywiad co i jak. Faktycznie stwierdził Pan że przekaże auto na serwis i za godzinę wróci do mnie. Po dłuższej chwili oczekiwania (faktycznie widziałem jak Pan z serwisu przejmuje auto, następnie Pan przyjmujący zgłoszenie również jeszcze po wszystkim zrobił jazdę próbną) poproszono mnie do stanowiska, Pan oznajmił że faktycznie była rozbieżność i sprawdził że jest już wg Niego dobrze. Polecił oczywiście przetestować, w razie czego kontaktować się ponownie. Otrzymałem również "Świadectwo kontroli" na którym jest info: "info/ wykonano kontrole oraz ustawienie geometrii - jazda próbna - brak uwag" z pieczątką oraz podpisem.
Przebieg w czasie zgłoszenia około 500 km, podczas wizyty już około 850 km. Wszystko w ramach gwarancji - nie opłaciłem nic.
Sam będę testował auto po trasie na dniach, na pierwszy rzut ręki oraz oka - faktycznie jest dobrze, ale po mieście w pośpiechu ciężko stwierdzić do końca.
Jak na razie oceniam na szóstkę i polecam - Jaszpol Łódź Brukowa. W razie czego będę pisał.
HaRRy80 - 2022-08-23, 17:35
Mecin napisał/a: | Ja jestem po wizycie w Jaszpol Łódź na Brukowej.
W skrócie:
przyjęty profesjonalnie: na początek przejażdżka z przyjmującym zgłoszenie Panem, ja prowadziłem, później zamiana. Oczywiście wywiad co i jak. Faktycznie stwierdził Pan że przekaże auto na serwis i za godzinę wróci do mnie. Po dłuższej chwili oczekiwania (faktycznie widziałem jak Pan z serwisu przejmuje auto, następnie Pan przyjmujący zgłoszenie również jeszcze po wszystkim zrobił jazdę próbną) poproszono mnie do stanowiska, Pan oznajmił że faktycznie była rozbieżność i sprawdził że jest już wg Niego dobrze. Polecił oczywiście przetestować, w razie czego kontaktować się ponownie. Otrzymałem również "Świadectwo kontroli" na którym jest info: "info/ wykonano kontrole oraz ustawienie geometrii - jazda próbna - brak uwag" z pieczątką oraz podpisem.
Przebieg w czasie zgłoszenia około 500 km, podczas wizyty już około 850 km. Wszystko w ramach gwarancji - nie opłaciłem nic.
Sam będę testował auto po trasie na dniach, na pierwszy rzut ręki oraz oka - faktycznie jest dobrze, ale po mieście w pośpiechu ciężko stwierdzić do końca.
Jak na razie oceniam na szóstkę i polecam - Jaszpol Łódź Brukowa. W razie czego będę pisał. |
Ale Ci chłopie zazdroszczę i oczywiście cieszę się że u Ciebie problem rozwiązany. Ja siedzę w robocie i cały czas z tyłu głowy mam ten nieszczęsny problem :(
Jedno na plus u mnie że zbieżność ok więc opon nie będzie darło. Ale z moim pedantycznym podejściem do wszystkiego to jazda nie będzie przyjemnością tylko ciągły stresem.
Więc pytanie moje takie - bawić się w te przekładanie kół czy uderzać do ASO z prośbą o wyregulowanie kierownicy?
Mecin - 2022-08-23, 20:07
Z tego co czytam i widziałem na filmie, to u mnie sprawa wyglądała inaczej. Mianowicie u mnie ciężko było jechać idealnie prosto nawet w pozycji kierownicy nieidealnie centralnej. Miałem wrażenie że ciagle muszę kontrować na lewo, po czym znowu delikatnie kierownica zmierzała do centrum na prawo i tak w koło - ciężko było ustabilizować idealnie tor jazdy - oczywiście jak ktoś to czyta to wyobraża sobie auto zdestabilizowane i niezdolne do jazdy - otóż nie. Opisywana sytuacja byla (mam nadzieje ze była) delikatna, grono osób może to zbagatelizować i nic raczej się dziać nie powinno. Dodam również że zdaje sobie sprawę z profilowania dróg i na zakrętach czy w różnych warunkach auto idealnie po sznurku nie będzie jechało mino równego położeni kierownicy. U kolegi wychodzi na to ze auto jedzie prosto w pozycji kierownicy niecentralnej, i ta kierownica po puszczeniu nie wraca do centrum przy relatywnie prostej bezwiecznej jeździe? Jeśli zbieżność jest, to zapewne wystarczy „jakaś” regulacja kierownicy. Myśle ze warto zasięgnąć opinii czy to mechanika czy ASO raz jeszcze, uzupełniając że zbieżność została sprawdzona.
Dymek - 2022-08-24, 07:44
HaRRy80 napisał/a: | Więc pytanie moje takie - bawić się w te przekładanie kół czy uderzać do ASO z prośbą o wyregulowanie kierownicy? | Moja rada jest taka- po pierwsze sprawdzić ciśnienie w przednich oponach i jeśli jest właściwe i jednakowe, to podjechać do wulkanizacji i poprosić o zamianę przednich kół stronami. Oczywiście możesz też zamienić sobie koła sam.
Jeżeli nic to nie da, to dopiero do ASO i wyraźnie określić o co Ci chodzi- że auto nie ściąga w żadną stronę a tylko przeszkadza ci przekoszone ustawienie kierownicy.
villager - 2022-08-24, 09:52
Dymek napisał/a: | poprosić o zamianę przednich kół stronami | Jeśli nie są to opony kierunkowe, a teraz w zasadzie większość jest taka. Mecin napisał/a: | Jeśli zbieżność jest, to zapewne wystarczy „jakaś” regulacja kierownicy. | To nie tak.Jeśli ktoś asystował przy ustawianiu zbieżności to wie, że mechanik najpierw ustawia kierownicę "centralnie", blokuje ją i dopiero wtedy zajmuje się regulacją na drążkach, wcześniej sprawdzając ciśnienie w oponach. Jeśli robi inaczej to znaczy, że nie ma zielonego pojęcia o ustawianiu zbieżności.
Ajry - 2022-08-24, 10:34
Zgadzam się z tym, co proponuje Dymek, chociaż ja chyba nie traciłbym czasu na rotację kół. Jak najszybciej do ASO, żeby nie zrzucali odpowiedzialności na złe użytkowanie samochodu i niech się oni głowią jak rozwiązać usterkę.
chrom6 - 2022-08-24, 10:35
Moim zdaniem przekładka kół nic nie da. prawdopodobnie kierownica przestawiona jest o 1 ząbek. 15 minut roboty dla mechanika
Dymek - 2022-08-24, 11:01
villager napisał/a: | Jeśli nie są to opony kierunkowe, a teraz w zasadzie większość jest taka. | Czy ja wiem... Nie mam i nigdy nie miałem letnich lub całorocznych kierunkowych ani nawet mi się takie nie nawinęły przy zakupie- kierunkowe tylko zimowe. A zakładam, że autor również ma fabryczne zwykłe na nowym samochodzie.
chrom6 napisał/a: | Moim zdaniem przekładka kół nic nie da. prawdopodobnie kierownica przestawiona jest o 1 ząbek. 15 minut roboty dla mechanika | Zdaje się, że w Dacii kierownica i kolumna kierownicy nie jest na symetrycznym wieloklinie i nie ma tu żadnej możliwości przestawienia samej kierownicy "o ząbek" jak w innych markach.
A jeśli tak, to taką korektę można zrobić jedynie razem z regulacja zbieżności..
chrom6 - 2022-08-24, 11:15
jeśli faktycznie nie jest na symetrycznym wieloklinie to jak wyszedł pomiar geometrii poprawnie? bo przy takim odchyleniu kierownicy za nic nie powinno wyjść "na zielono"
Dymek - 2022-08-24, 11:25
chrom6 napisał/a: | jeśli faktycznie nie jest na symetrycznym wieloklinie to jak wyszedł pomiar geometrii poprawnie? bo przy takim odchyleniu kierownicy za nic nie powinno wyjść "na zielono" | Zapewne podczas regulacji nie ustawili kierownicy na wprost. Albo jest jednak problem z kołami/oponami. Miałem dokładnie taki przypadek w jednym samochodzie- kierownica była ciut przekręcona w lewo a po zamianie kół stronami w prawo... Dlatego uważam, że trzeba to też sprawdzić.
A co do wieloklinu kierownicy- jest na nim co najmniej jeden "pilot" w formie prążka bez nacięcia. Nowoczesne samochody wyposażane w czujniki skrętu muszą to mieć właśnie po to, by jednoznacznie ustalić położenie kierownicy względem kolumny. Kiedyś faktycznie było prosto- odkręcało się śrubę czy nakrętkę na kierownicy, przekładało kierownicę o tyle ząbków żeby była na wprost i Alleluja!
chrom6 - 2022-08-24, 11:36
chyba muszę częściej spacerować po warsztacie :D
velomar - 2022-08-24, 16:59
Ja też tak miałem i właściwie nawet po poprawkach na gwarancji w ASO nie jest idealnie prosto, choć auta nie ściąga i opon nie tnie.
http://www.daciaklub.pl/f...der=asc&start=0
Utrzymanie kierunku na wprost przy większych prędkościach jest nieco męczące (ale to pewnie wina zawieszenia i dużej wysokości nadwozia), a i samo przekrzywienie kierownicy, nawet minimalne, w tym nie pomaga, bo odruchowo w pozycji "za piętnaście trzecia", na kierownicy czteroramiennej, jedna ręka jest wyżej niż druga i sama bardziej ciąży w dół.
Ja już nawet na przeglądzie po dwóch latach chciałem żeby mi to poprawili za pieniądze w ASO Zamość (zaproponowali za 100 zł przy okazji przeglądu) i już byłem gotowy na ten wydatek i miałem nadzieję, że w końcu będę miał idealnie ustawione. Pan z serwisu (przyjmujący zlecenie na obsłudze klienta) nawet przejechał się moim autem ze mną, sam prowadząc i potwierdził, że kierownica jest lekko przekrzywiona w prawo i że spróbują to poprawić.
Jednak przy odbiorze samochodu Pan powiedział, że sprawdzili geometrię, że wszystko jest ok, a to odchylenie mieści się w tolerancji producenta. Pokazał mi nawet jakiś wydruk i tam była jakaś wartość w stopniach, ale wydruku na własność nie dostałem i nie pamiętam.
Wyczułem, że chyba już było zbyt blisko godziny zamknięcia i mechanikom już się nie chciało rozkręcać drążków i kręcić. Pan nawet dodał, że może innym razem, jak będzie więcej czasu. W każdym razie za usługę mi nic nie policzono, więc nie będę narzekał, ale trochę mnie to dziwi, że w dobie superprecyzyjnych instrumentów laserowych nie da się szybko i bezproblemowo ustawić zbieżności w samochodzie z minimalnym przebiegiem tak, by kierownica była prosto na tyle, że oko ludzkie tego nie wychwyci.
A może auto ma jakiś ukryty problem, coś skrzywione i się po prostu na instrumenty nie da?
Pewnie czas odwiedzić jakiś dobry, niezależny serwis i tam spróbować. Macie jakiś polecany w mojej okolicy (Krasnystaw, Chełm, Zamość, Lubin)?
jurek - 2022-08-24, 17:02
Bo zbieżność a ustawienie kierownicy to dwie różne rzeczy. pozdr
velomar - 2022-08-24, 17:24
Technicznie to sobie można to rozdzielać, ale w potocznym rozumieniu, wszystko powinno być tak ustawione, że przy idealnie prosto ustawionej kierownicy samochód powinien jechać prosto. Chyba każdy tego oczekuje, zwłaszcza w nowym samochodzie (lub chociaż na gwarancji). Mnie nie interesują wielokliny na kierownicy, punkty zero itp. Mam mieć kierownicę prosto i samochód ma jechać prosto. Koniec, kropka. To zbyt wielkie oczekiwania?
villager - 2022-08-24, 23:02
jurek napisał/a: | Bo zbieżność a ustawienie kierownicy to dwie różne rzeczy. | Nie zgodzę się. To dwa etapy tej samej czynności. ZAWSZE pierwszą czynnością mechanika przystępującego do ustawiania zbieżności jest ustawienie kierownicy na wprost i zablokowanie jej w tym położeniu. Dopiero potem przystępuje do ustawiania zbieżności kół. Jeśli robi ktoś inaczej to partacz bez pojęcia. Wiele razy jeździłem "na zbieżność" po naprawach w obrębie wahaczy i przedniego zawieszenia i ZAWSZE procedura wyglądała w opisany wyżej sposób.
jurek - 2022-08-25, 09:08
może . mnie się nigdy nie zdarzyło, żeby mechanik patrzył na kierownicę. W ASO też. pozdr
sobol1976 - 2022-08-25, 09:47
jurek napisał/a: | może . mnie się nigdy nie zdarzyło, żeby mechanik patrzył na kierownicę. W ASO też. pozdr |
Rozumiem, że jak podjedziesz na stanowisko regulacji i zostawisz kierownicę skręconą to mechanik na nią nie spojrzy i od razu ustawia zbieżność? :) Na skręconych kołach?
Na logikę, pierwsza czynność to ustalenie czy kierownica jest w pozycji wyjściowej...
chrom6 - 2022-08-25, 10:02
jurek napisał/a: | może . mnie się nigdy nie zdarzyło, żeby mechanik patrzył na kierownicę. W ASO też. pozdr |
kierownica powinna być ustawiona na wprost i zablokowana przyrządem.
Hipolit - 2022-08-25, 10:10
U mnie było to samo w Dusterze i Capturze. Auta jechały prosto, ale kierownica musiała być lekko skręcona. ASO poprawiało. ale bezskutecznie. Pojechałem do innego warsztatu i problem się rozwiązał. Ustawili koło kierownicy na wprost i skontrolowali zbieżność.
Dymek - 2022-08-25, 10:13
sobol1976 napisał/a: | Na logikę, pierwsza czynność to ustalenie czy kierownica jest w pozycji wyjściowej... |
Otóż to- w warsztatach "niezależnych" zamiast kierownicę blokować, bywa po prostu tak, że w czasie regulacji każą kierowcy siedzieć w samochodzie i trzymać kierownicę idealnie na wprost.
I to jest metoda idealna właśnie w takich przypadkach, gdy ustawienie idealnej zbieżności przy kierownicy ustawionej idealnie równo nie potwierdza się podczas jazdy bo kierownica jest i tak lekko przekoszona. Taki przypadek miałem daaawno temu w Ładzie. Zamiast robić to metodą prób i błędów, gość kazał sobie pokazać pozycję kierownicy podczas jazdy na wprost i kazał skręcić i trzymać kierownicę dokładnie o tyle samo tylko w przeciwną stronę- wtedy "wyzerował" zbieżność i tą metodą bez kolejnych poprawek kierownica podczas jazdy wyszła nam idealnie na wprost.
Ale to dawne dzieje i fachowcy starej daty. No ale ja pamiętam jeszcze ustawianie zbieżności w Maluchu z użyciem "taśmy krawieckiej" lub anteny teleskopowej...
Limes - 2022-08-25, 16:06
Nie wiem jak jest na innych stacjach , Nie wiem czy aso ma takie same możliwości co stacja diagnostyczna bo .
Ja jak byłem na ,, diagnostyce ,, to Pan z osłoną na fotel sam wprowadził auto na stanowisko , Zablokował kierownicę do ,, jazdy na wprost ,, na każde koło założył czujniki i po wprowadzeniu danych odpalił się ekran a na nim pola zielone i czerwone na każdym polu wyświetliły się parametry . Diagnosta rozkręcił drążki kierownicze i tak regulował że parametry były mocno zbliżone , nie piszę że takie same . ale w normie , Ostatnią sprawą była jazda z laptopem na kolanach i sprawdzenie kąta czujnika skrętu , Chyba dobrze to zapamiętałem.
HaRRy80 - 2022-08-25, 17:20
Witam.
Już w zamienianie kół nie będę się bawił. Na wyposażeniu nie mam ani lewarka ani klucza (wiem że warto mieć i zapewne zakupie). Mógłbym oczywiście jechać do jakiegokolwiek warsztatu i za parę srebrników zapewne by mi tę usługę zrobili, ale umówiony jestem w ASO - na 1 września ( mocno odległe terminy ). Jest to ASO gdzie był zakupiony mój Duster i pan mechanik obiecał mi najpierw przejechać się ze mną żeby zobaczyć w czym problem.
Ciekawostką dla mnie jest też to że pierwsze pytanie jakie pada to "czy samochód był kupowany u nas?" W obydwu serwisach tak było.Jakby to miało jakieś znaczenie w podejściu do klienta.
Tematu nie zamykam za tydzień dam znać jak sytuacja wygląda.
Pozdrawiam
dudu$ - 2022-08-25, 17:35
Co do czynności, które należy zrobić przed ustawieniem zbieżności to w pierwszej kolejności sprawdzamy ciśnienie w kołach, następnie na koła montowane są czujniki , ustawianie pojazdu na stanowisku czyli przepychanie go przód-tyl, skręcanie kierownicy lewo-prawo i ostatnia czynnością jest zamontowanie blokady na kierownicę z poziomica. Ostatnia czynnością jest kręcenie końcówkami.
imć - 2022-08-25, 22:25
Serwisy Renó mają jakiś mega problem ze geometrią, z przerzucaniem się odpowiedzialnościa, albo narzucaniem kosztów na klienta mimo, że a) fabryka nie dała rady, b) aso nie dało rady. Miałem akcję w rodzinnym Espasie, założyli letnie koła (nigdy nie używane, bo auto odebrane w grudniu na zestawie zimowym) i *wtem* kierownica skręcona lekko w lewo. Przyjechałem na poprawkę, ale my nie mamy geometrii proszę pana. Pojechałem do drugiego punktu tejże firmy gdzie mają geometrię: no trzeba zrobić, ale to nie myśmy wymieniali panu koła a auto ma już przejechane 3000km więc 500pln. Próbowałem rozmawiać o logicę/jakości usługi/przecież przyjechał sprawny. Dałem se spokój, bo w Reno jest wielka niemoc a rabat to miasto w Marokokoko. Pojechałem do znajomka, za 150pln (FVAT) zrobił geometrię. Jeździ do dziś. Tyle na temat 'gwarancji' i 'jakości obsługi'. Szkoda czasu...
Mecin - 2022-08-30, 20:55
Mała aktualizacja z mojej strony. Otóż po wizycie w ASO i poprawie geometrii, kierownica nadal delikatnie nie była w pozycji centralnej uwzględniając nachylenia jezdni itp. Wiadomo że nikt z ekierką nie będzie sprawdzał kątów ale było to wyczuwalne w trasie, szczególnie na szybszych odcinkach. Podjechałem na szybko do serwisu w którym poprawiłem geometrię kiedyś w poprzednim aucie, chciałem sprawdzić ASO. Okazuje się że była zbieżność, co prawda Pan z serwisu spróbował jeszcze delikatnie poprawić - natomiast wszystko było przed i po w granicach dopuszczalnych przedziałów (oczywiście jak na serwis profesjonalny otrzymałem wydruk przed i po, byłem na miejscu i mogłem sobie popatrzeć na profesjonalistę w akcji). Następnie po prostu po przejażdżce stwierdził Pan z serwisu że na szybko podreguluje kierownice bo faktycznie 'ciut' na lewo ucieka - 5 minut i gotowe.
Jedna niedogodność czy niewdzięczność takiej regulacji, to spore pole do błędu. Trzeba mniej więcej dokładnie podczas pomiaru pokazać jak jest kierownica przekręcona względem jazdy na przód, następnie ustawić jak ma być subiektywnie prosta - Pan w 15 sekund zakręcił "jakieś" śruby i gotowe. W razie czego jak się przestrzeli można drugi raz podjechać podregulować. U mnie dosłownie wyszło obrót w minutach a różnica chyba jest satysfakcjonująca. Dalej będę testował w trasie.
Pewnie dlatego ASO sobie nie radzi z tymi zgłoszeniami, raz że to bardzo subiektywne wrażenie (mimo iż pomiary wskazywały na zielony kolor, kierownica nie była na wprost), to też zgłaszając usterkę mówiłem od razu o geometrii, następnym razem bym prosił o regulacje kierownicy i geometrię. Tak czy inaczej jestem w miarę zadowolony z obsługi zarówno w ASO jak i w zewnętrznej firmie (gdzie jednak musiałem zapłacić).
Lelupi - 2022-08-30, 21:41
Kierownicę możesz mieć przestawioną nawet o 180 stopni a zbieżność będzie doskonała i wskaźniki przyrządów będą oscylowały w zakresie zielonego pola.
W sumie to prosta sprawa, bardzo się dziwię, że ASO nie "podołało", może zaszło niezrozumienie problemu? Dziwna sprawa.
Black Dusty - 2022-08-30, 22:45
Mecin napisał/a: | to też zgłaszając usterkę mówiłem od razu o geometrii |
To właśnie jest częsty błąd i nie Ty pierwszy go popełniłeś, byli już tacy(nawet na forum) co mówili serwisowi co mają zrobić i później narzekali że usterka nie usunięta(albo że mieli zapłacić za coś co sami chcieli a co było niepotrzebne bo usterka polegała na czymś innym). Należy opisać co jest nie tak a to serwis ma postawić diagnozę i usunąć usterkę.
Mecin - 2022-08-31, 06:16
Lelupi napisał/a: | Kierownicę możesz mieć przestawioną nawet o 180 stopni a zbieżność będzie doskonała i wskaźniki przyrządów będą oscylowały w zakresie zielonego pola.
W sumie to prosta sprawa, bardzo się dziwię, że ASO nie "podołało", może zaszło niezrozumienie problemu? Dziwna sprawa. |
Zbieżność tak owszem, natomiast u mnie na serwisie Pan uruchomił jakiś inny program jak mniemam do ustawienia kierownicy, gdzie tolerancja na wyświetlaczu była duża i ciągle w zakresie poprawnych wartości (na oko tak z 1/4, 1/5 okręgu).
Black Dusty napisał/a: | To właśnie jest częsty błąd i nie Ty pierwszy go popełniłeś, byli już tacy(nawet na forum) co mówili serwisowi co mają zrobić i później narzekali że usterka nie usunięta(albo że mieli zapłacić za coś co sami chcieli a co było niepotrzebne bo usterka polegała na czymś innym). Należy opisać co jest nie tak a to serwis ma postawić diagnozę i usunąć usterkę. |
Wspominałem o geometrii ale też mówiłem że się nie znam i mi chodzi o uciekanie kierownicy, i nawet podczas jazdy mówiłem o co mi chodzi Konsultantowi - może źle opisałem, ale objawy pokazywałem, więc tutaj bym aż tak nie tłumaczył ASO. Najgorsze jest to że w ASO mamy dwóch pośredników zanim trafi sprawa do mechanika, więc trochę zabawa w głuchy telefon. Mogliby wyjść do ludzi i jednak zapraszać na warsztat czy jakoś wchodzić w interakcje bezpośrednią.
Black Dusty - 2022-08-31, 07:21
Cytat: | więc tutaj bym aż tak nie tłumaczył ASO |
Daleko mi do tego.
Mecin napisał/a: | Najgorsze jest to że w ASO mamy dwóch pośredników zanim trafi sprawa do mechanika, więc trochę zabawa w głuchy telefon. |
To też jest prawda, dużo zależy od tego co przyjmuje zlecenie, jak je opisze, dlatego zawsze jest wskazany bezpośredni kontakt z mechanikiem w celu doprecyzowania i choć nie zawsze są na to chętni należy się tego domagać bo niektórzy maja problem należytego przekazania problemu słowem pisanym.
HaRRy80 - 2022-09-01, 12:10
Witam
Jestem już po wizycie w AS0. Tym razem przejechał się ze mną sam mechanik i stwierdził że wystarczy podregulować na drążkach kierowniczych. Podregulował przejechałem się - również z nim - i faktycznie jest o niebo lepiej, auto już nie zjeżdża do prawej natomiast kiera jest teraz minimalnie " przrzekoszona" w prawo. Zostawiam to w takim stanie będę jeździł i obserwował .
Zastanawia mnie tylko to że na koniec powiedział - zbieżność jest ok nie trzeba ustawiać.
Czy po takiej " korekcie " drążków nie jest jednak wymagane zrobienie zbieżności ?
|
|