|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Dacia Jogger Hybrid 140 - z czym to się je ;-)
tomkasz - 2024-08-17, 20:14 Temat postu: Dacia Jogger Hybrid 140 - z czym to się je ;-) Jako szczęśliwy posiadacz wymienionej w temacie wersji Joggera, chciałbym rozpocząć temat tego jak taki wóz działa i co tam ciekawego słychać od strony eksploatacji i tzw. poprawiania fabryki.
Temat w miarę przejechanych km będzie się rozrastał o wrażenia z jazdy, spalanie, filtry i płyny, wrażenia z używania tapicerki microcloud, dodatków, poprawiania fabrycznych rozwiązań itp. Wiele elementów będzie wspólnych również dla wersji ECO-G i TCe 110.
Z dodatków ponad wersję Extreme mam mieć jeszcze EasyFlex, ale przez zawirowania nie dotarła wraz z terminem odbioru auta i będzie dostarczona później - zobaczymy jak się będzie sprawowała w praktyce.
tomkasz - 2024-08-17, 20:42
Zacznijmy od rzeczy technicznych. Silnik w Daciach Hybrid 140 (oraz Renault Clio, Captur, Symbioz, Arkana) to HR16DE. 1.6 litra, 4 cylindry, 16 zaworów i po 2 wtryskiwacze, pośrednie na cylinder. Rozrząd na łańcuchu (bez interwałów wymian). Brak paska napędu akcesoriów (pozostało koło pasowe na wale). Ogrzewanie jest realizowane z chłodzenia silnika spalinowego (klasycznie) a klimatyzacja jest napędzana elektrycznie.
Bardzo ciekawy filmik o tym jak działa automatyczna skrzynia MMT (MultiMode) tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=yPM-2oySPBs
Podstawowe dane dotyczące płynów eksploatacyjnych:
olej Castrol 5W30 RN17
płyn hamulcowy DOT4+
płyn chłodzący (2 osobne układy: silnik spalinowy oraz napęd elektryczny): Glaceol RX type E Long Life
Tapicerka MicroCloud: w obecne upały nie zauważyłem zwiększonej "potliwości" w porównaniu ze zwykłymi materiałowymi siedzeniami. Plusem jest to, że jest jasnoszara (Duster 3 ma czarną/antracytową/coś ciemnego ).
Jakość montażu - naprawdę niezła.
Jakość wyciszenia - jest naprawdę cicho. (drzwi nie wydają dźwięku jak w "blaszance")
Jakość powłoki lakierniczej - estetyka z zewnątrz - bez zarzutu. Wewnątrz zdarzają się wady lakiernicze ale wszystko jest wyrównane i pomalowane porządnie lakierem bezbarwnym. W typowych dla Dacii miejscach wycierania się uszczelek drzwi są już fabryczne naklejki z bezbarwnej folii.
Zwrotność (promień skrętu) jest w tym samochodzie ogromnym zaskoczeniem na plus.
Twardość zawieszenia jest na pewno większa niż Duster 2, ale na komfort nie ma co narzekać.
Spalanie hybrydy ciągle spada i po 200 km jest na poziomie 4,6 l/100 km (wg komputera), a ponad 50% tego dystansu pokonałem w trybie elektrycznym (wg komputera).
A na koniec - subiektywna przyjemność z jazdy tym napędem - ogromna!
PS Kolor Szary Shiste ma 2 zalety: ponadczasowość oraz, że zlewa się z plastikami i tapicerką wewnątrz ... tam gdzie wystaje goła blacha (drzwi, klapa bagażnika) .
r70 - 2024-08-18, 07:46
Gratki zakupu tej fascynującej mnie technologii :)
Zdziwiła mnie jedna sprawa:
- olej zalecany tylko rn17 5w30? W hybrydzie podejrzewałbym jako pierwszy wybór (oraz olej który jest zalany fabrycznie) 0w20 rn17fe. Nawet w moim 1.0eco-g 0w20 jest pierwszym wyborem.
malygabrys - 2024-08-18, 20:41
Pytanie i prośba - zajrzyj pod spód bagażnika i najlepiej zrób zdjęcie - jestem zainteresowany czy da się tam upchnąć zbiornik gazu, bo silnik da się zgazować tak jak w priusach - tylko pytanie gdzie zbiornik wcisnąć
wojtek013 - 2024-08-18, 22:18
r70 napisał/a: | Gratki zakupu tej fascynującej mnie technologii :)
Zdziwiła mnie jedna sprawa:
- olej zalecany tylko rn17 5w30? W hybrydzie podejrzewałbym jako pierwszy wybór (oraz olej który jest zalany fabrycznie) 0w20 rn17fe. Nawet w moim 1.0eco-g 0w20 jest pierwszym wyborem. |
HR16DE to oznaczenie Nissana chyba, w Renault to H4M, A tam lało się 5w30.
tomkasz - 2024-08-19, 09:28
r70 napisał/a: | Gratki zakupu tej fascynującej mnie technologii :) |
Dzięki! Dla mnie też jest fascynująca, najbardziej, że działa .
r70 napisał/a: | Zdziwiła mnie jedna sprawa:
- olej zalecany tylko rn17 5w30? W hybrydzie podejrzewałbym jako pierwszy wybór (oraz olej który jest zalany fabrycznie) 0w20 rn17fe. Nawet w moim 1.0eco-g 0w20 jest pierwszym wyborem. |
Dokładniej to -15st.C do -25st.C 5W30 a dla -30st.C 0W40.
Ten silnik rozpoczął swoją karierę konstrukcyjną w 2004 roku i nie jest w ogóle wysilony.
corrado - 2024-08-19, 10:22
poczekamy 5 lat ile to auto bedzie warte ;)
i ile bedzie palic jak bedziesz jechac do autostrada ciagle z predkoscia 130km/h,
tomkasz - 2024-08-19, 10:47
malygabrys napisał/a: | Pytanie i prośba - zajrzyj pod spód bagażnika i najlepiej zrób zdjęcie - jestem zainteresowany czy da się tam upchnąć zbiornik gazu, bo silnik da się zgazować tak jak w priusach - tylko pytanie gdzie zbiornik wcisnąć |
Tam gdzie w ECO-G jest zbiornik gazu (a w TCe 110 koło zapasowe w koszu) jest bateria trakcyjna, akumulator 12V i tłumik końcowy.
tomkasz - 2024-08-19, 10:48
corrado napisał/a: | poczekamy 5 lat ile to auto bedzie warte ;)
i ile bedzie palic jak bedziesz jechac do autostrada ciagle z predkoscia 130km/h, |
Na razie jest tak:
r70 - 2024-08-19, 11:15
A jaką masz eco punktację ? ;) Jeśli poniżej 95% to pewnie można zejść z tego spalania do 3/100 ;)
ps. zresztą nie wiadomo - przy takim przebiegu wszystko się dopiero układa więc zapewne spalanie samo z siebie też jeszcze spadnie
krimar - 2024-08-19, 12:28
Jednak skrzynie biegów w tym typie napędu okazują się być przedmiotem szczególnej troski https://francuskie.pl/problemy-ze-skrzynia-biegow-e-tech-w-renault-arkana-clio-captur-oraz-megane-jak-temu-zaradzic/ Mam nadzieję, że Dacii to nie dotknie
tomkasz - 2024-08-19, 21:20
r70 napisał/a: | A jaką masz eco punktację ? ;) Jeśli poniżej 95% to pewnie można zejść z tego spalania do 3/100 ;)
ps. zresztą nie wiadomo - przy takim przebiegu wszystko się dopiero układa więc zapewne spalanie samo z siebie też jeszcze spadnie |
78/100 mam punktację. Czyli będzie jeszcze lepiej .
PS Póki co uczę się jeździć tylko gazem w trybie B (tzw. one pedal). Bardzo to ciekawie działa tj. przyspieszanie/luz/małe hamowanie (jak zwykłym silnikiem)/duże hamowanie (jak elektrykiem rekuperacyjne).
tomkasz - 2024-08-19, 21:30
Cytat: | produkowanych od 2020 roku do 19 stycznia 2024 roku |
Dziękuję za tego linka. Dla mnie jest to świetna informacja, bo auto mam wyprodukowane w lipcu bieżącego roku. Czyli ma poprawiony oring.
Myślę, że także wszystkie Dustery 3 i Joggery (oba Hybrid) wyprodukowane na polski rynek są już z nowymi oringami. Wszak zamówienia zaczęły się w kwietniu chyba... czyli też powinny być wyprodukowane po 19 stycznia 2024.
Jeżeli ktoś chce kupić Joggera Hybrid w wersji 2023 z rynku niemieckiego np (lub innych gdzie był dostępny wcześniej i z licznikami z Clio/Captur Hybrid) to musi się pewnie liczyć z tym problematycznym oringiem i olejem zalewającym silnik trakcyjny.
corrado - 2024-08-22, 08:34
tomkasz napisał/a: |
Dziękuję za tego linka. Dla mnie jest to świetna informacja, bo auto mam wyprodukowane w lipcu bieżącego roku. Czyli ma poprawiony oring.
Myślę, że także wszystkie Dustery 3 i Joggery (oba Hybrid) wyprodukowane na polski rynek są już z nowymi oringami. Wszak zamówienia zaczęły się w kwietniu chyba... czyli też powinny być wyprodukowane po 19 stycznia 2024.
|
Niestety nie w Renault/Dacii , może w "Niemieckim ordnungu" to tak , nigdy bym nie sprawdzał po Vinie a tym bardziej po dacie produkcji. Już nie jeden się przejechał w Renault , że były po inne pompy oleju, inne śruby pasowe wału, czy wał z klinem albo bez, inne rozmiary panewek , czy nawet wymiary tarcz i klocków hamulcowych... ( sam tego jestem przykładem )
Oni nawet źle w ASO doradzają ...
corrado - 2024-08-22, 08:49
4.6L/100km przy prędkosci średniej 27km/h ? :o
Az tyle pali ta hybryda przy średniej prędkości jazdy "rowerem"?
Gdzie tu oszczedność, ... bo nie rozumiem No chyba ze stałes w większosci w korku z samą klimatyzacją wlączona ....
velomar - 2024-08-22, 12:26
Z ostatnich 83 km przejechanych moją Sandero po mieście (na krótkich odcinkach, zwykle 2-5 km, dziennie maksymalnie kilkanaście) mam średnią 7,4 l/100 km (przy dość oszczędnym, jak na mnie, stylu jazdy), a średnia prędkość to 28,8 km/h. Bez klimatyzacji, głównie samemu. Bez wielkich korków, bo miasto małe, ale też i nie ma się gdzie rozpędzić.
Często ta średnia prędkość jest jeszcze niższa, a spalanie wyższe. W zimie nie ma szans na mniej niż 8 l/100 km.
A tak przy okazji, żeby osiągnąć średnią prędkość 27 km/h rowerem po mieście to już musisz naprawdę nieźle pomykać, z prędkościami samochodowymi, czyli po mieście nawet 40-50 km/h. Jak nie będziesz przekraczał rowerowych 25 km/h (tak się niektórym wydaje, że powinien jechać rower, nawet elektryczny), to ci ta średnia wyjdzie z 15 km/h. Typowy rowerzysta miejski, poruszający się po ścieżkach rowerowych ma pewnie nawet mniej.
Dlatego 4.7 l/100 km w hybrydzie po mieście to nie jest wcale zły wynik. Toyoty palą pewnie mniej, ale cena trochę wyższa.
tomkasz - 2024-08-23, 09:42
corrado napisał/a: | Niestety nie w Renault/Dacii , może w "Niemieckim ordnungu" to tak , nigdy bym nie sprawdzał po Vinie a tym bardziej po dacie produkcji. Już nie jeden się przejechał w Renault , że były po inne pompy oleju, inne śruby pasowe wału, czy wał z klinem albo bez, inne rozmiary panewek , czy nawet wymiary tarcz i klocków hamulcowych... ( sam tego jestem przykładem )
Oni nawet źle w ASO doradzają ... |
Zdarza się to w każdej marce. Poza tym w trakcie kilkuletniego okresu produkcji modelu są wprowadzane zmiany. W niezależnych sklepach/serwisach (bazach danych po VIN/roku produkcji/itd.) nie zawsze informacja co jest w danym egzemplarzu jest idealna. Dlatego też ja spisuję sobie wszystkie numery wymienianych już raz części (bo nawet filtry nie zawsze są takie jak "mają być"). Jak już wymienię wszystkie filtry to pewnie pokuszę się o osobny wątek, konkretny, z danymi w wersji najbardziej przejrzystej.
corrado - 2024-08-23, 13:02
Cytat: | Dziękuję za tego linka. Dla mnie jest to świetna informacja, bo auto mam wyprodukowane w lipcu bieżącego roku. Czyli ma poprawiony oring. |
Stwierdziłeś z pewnością, więc uświadomiłem , że taka implikacja nie istnieje, że "jeśli mam auto wyprudukowane w konketnym roku, to ma poprawiony oring".
tomkasz - 2024-08-24, 21:51
corrado napisał/a: | Stwierdziłeś z pewnością, więc uświadomiłem , że taka implikacja nie istnieje, że "jeśli mam auto wyprudukowane w konketnym roku, to ma poprawiony oring". |
Pewne to są tylko: śmierć i podatki .
Jeżeli te śruby lub panewki, jeden i drugie, są ok to nie rodzi to problemów dla producenta ani klienta. Jeżeli natomiast producent przez wdrożenie nowego oringu zaoszczędzi na naprawach i ew. nawet pozwach (nawet zbiorowych) to jest dla niego tańszym (lepszym) rozwiązaniem wprowadzać tego typu zmiany.
corrado - 2024-08-26, 08:47
Bardzo istotne: renault/dacia wprowadzał zmiany i nie trzymał się kodów silnika i nr VIN bo stosował nadal np. węższe panewki korbowodowe (siła rozłożona na mniejsza powierzchnie, większe siły miejscowe działające na wał korbowy, problemy z filmem olejowym), wał korbowy bez klina (umożliwiający obrócenie się teoretycznie walu korbowego od kola pasowego przy odkręceniu śruby koła pasowego), pompa zębata starego typu (a nie zmiennego wydatku w zależności od temp. i ciśnienia oleju, zmniejszone ciśnienie w arterii olejowej pracujących elementów silnika)...
tomkasz - 2024-08-30, 08:23
Po przejechaniu całego baku paliwa (nieco ponad 900 km do rezerwy) wyszło spalanie z przeliczenia: 4,7 litra / 100 km (komputer ostatecznie pokazał 4,4).
tomkasz - 2024-09-07, 13:03
Bardzo dużo technicznych informacji o hybrydzie 1.6 od Renault na przykładzie Arkany:
https://youtu.be/Yq_ILnPJfws?si=AIN3sffqKdFlbTh7
PS Są polskie napisy, całkiem nieźle przetłumaczone przez automat.
tomkasz - 2024-09-25, 10:26
Pierwszy bak był na zwykłej 95 (wyżej wymienione spalanie zakończyło się na 4,4 a z kalkulatora 4,7).
Drugi bak przejechany (Shell V-Power 95).
Wg komputera średnio 4,6 / 100.
Wg kalulatora wychodzi 4,8 / 100 (przejechane km versus ilość zatankowanego paliwa).
Punktacja 68/100.
Miejska eksploatacja ok 30%, podmiejska ok 40%, autostrada ok 10% plus trasa górska do Zakopanego i z powrotem (razem ok 260 km).
Trzeci bak zatankowany Ultimate 98 (BP). Zobaczymy czy będzie jakaś różnica.
tomkasz - 2024-10-15, 16:44
Podsumowanie 4 przejechanych baków paliwa:
4,7 pierwszy bak na zwykłej 95
4,8 drugi bak na Shell V-Power 95
5,15 trzeci bak paliwa na BP Ultimate 98 (podmiejskie dojazdy do pracy 25 km w jedną stronę)
4,67 czwarty bak na zwykłej 95 (25% trasy do 120 km/h, reszta podmiejskie dojazdy do pracy ok 26 km w jedną stronę)
Zwykła 95 jest wystarczająco dobra 🙂.
Ikarusiarz - 2024-10-16, 15:15
Fajnie, że opisujesz eksploatacje tego układu, bo nastawiłem się bardzo pozytywnie do wersji z H na klapie.
Jeździłem po raz 2 Dusterem Hybrydą w poniedziałek. Tym razem dłużej i bardziej po mieście, a nie po okolicach salonu. Jestem zachwycony dźwiękami, hamowaniem ( prawie jak retarder w autokarze, albo ciężarówce ).
Decyzja jest taka, że czekam na Bigstera, bo Duster troszkę mały jest, na moje wojaże po Bałkanach. Jogger znowu nie jest tak ładny ( to rzecz indywidualnego gustu oczywiście ).
Co do spalania to wierzę Tobie i jak na taką jazdę jest bardzo fajnym wynikiem. Ja w tym Dusterze miałem 5,2, ale licznik nie był kasowany, a po za tym 2 razy sprawdzałem przyspieszenie..
Ja w moim Spacetourerze ( dawne Grand Picasso) z 2,0 Hdi i 8 biegowym automatem mam 7,2 litra na 100 przy jeździe typowo miejskiej ( 1900m w jedną stronę ). Na razie żona jeździ nim, bo musi się szybko przemieszczać, między zadaniami.
Ja robiłem traskę z rodziną: Bydgoszcz Budapeszt Bośnia Czarnogóra Chorwacja Bratysława Bydgoszcz. Zrobiliśmy po górach, szutrach, w upałach, korkach, z wypchanym bagażnikiem 3624km z średnią przy dystrybutorze 5,95. Wiesz jaki hejt miałem jak napisałem o tym spalaniu na grupie Cytryn C4 Grand Picasso... Stałem, albo jechałem po autostradach 80km/h... Pod górkę pchałem oczywiście...
Będę śledził ten wątek. Pozdrawiam z Bydgoszczy.
tomkasz - 2024-10-16, 20:26
Mnie też się bardzo podoba ten Bigster. Ale jak będę w dalekiej przyszłości zmieniał auto to będę miał dylemat. Podoba mi się zarówno ta nowa Hybryda 155 z 1.8 jak i ... gazowy ECO-G 140 1.2 3-cylindry. Ale to na marginesie.
Tak tryb B jest świetny. Rzeczywiście działa to coś jak retarder. Z tą różnicą, że gdy naładuje się do pełna bateria to przestaje działać hamowanie elektryką ... a zaczyna działać hamowanie silnikiem spalinowym. Piszę o tym jak o czyś niespotykanym ... bo w automatycznych skrzyniach biegów nie jest to oczywiste. A udało mi się to zauważyć wracając z Tatr na niziny. Tryb E-SAVE jest okej jak trzeba wyjechać na autostradę lub jechać w góry z przewagą podjazdów. W przypadku przewagi zjazdów lepiej wyłączyć ten tryb (niżej opisałem jak to mniej więcej działa), ponieważ mamy więcej miejsca w baterii na odzysk energii z hamowania i dłużej działa hamowanie elektryką.
Tryb D - w zasadzie używam tylko na eSce lub Autostradzie.
E-SAVE włączamy przez przytrzymanie na chwilę przycisku. Działa to tak, że utrzymywany jest poziom baterii ok. 3/4 wg wskaźnika. W zwykłym trybie to ok 1/2. Używam też trybu E-SAVE teraz w zimie, żeby silnik się szybciej dogrzał ... mam wrażenie, że gdyby jeździć tylko w mieście to masło pod korkiem w dużych ilościach gwarantowane. Ja miałem trochę jak robiłem bardzo krótkie trasy.
Ten układ hybrydowy nie jest super idealny. Np potrafi trochę wibrować gdy ładuje baterię na postoju. Czasem czuć zmianę biegów (lekkie szarpnięcie). Długo utrzymuje też czasem wysokie obroty i dopiero po jakimś czasie zmienia bieg na wyższy. Ale odejście spod świateł na elektryku ... da się dotrzymać przez jakiś czas tempa Tesli. Zwykłe spalinówki zostają daleko w tyle .
Działanie skrzyni w hybrydzie 140 w codziennej eksploatacji: porównując do zwykłego auta spalinowego z manualem, mamy 1 i 2 bieg oraz bieg wsteczny realizowane bezstopniowo przez silnik trakcyjny (2 bieg dla tego silnika jest najprawdopodobniej wykorzystywany przy większych prędkościach, ponieważ na samym prądzie można jednostajnie poruszać się przy każdej chyba prędkości, a na pewno od 0 do 140). Silnik spalinowy może napędzać koła dopiero powyżej pewnej prędkości i wtedy wykorzystuje te 4 biegi. Przy niższych prędkościach, gdy zabraknie prądu dla silnika trakcyjnego to ten 1.6 pełni rolę generatora prądu. Przez bardzo krótkie okresy czasu silnik spalinowy napędzał tylko koła bez ładowania baterii. Zwykle gdy załącza się spalinówka to albo tylko ładuje baterię albo napędza koła i jednocześnie ładuje baterię. Cała ta skrzynia i ogólnie cały ten układ jest bardzo przyjemny w codziennej eksploatacji (moje subiektywne pewnie zdanie). W zasadzie korzystam tylko z B no i R do cofania. Na krótsze stanie można zaciągnąć ręczny na B/D, na dłuższe przełączam na P.
Jak chodzi o spalanie. Ja raczej nie jeżdżę ekonomicznie, ale też nie bardzo ostro. Chyba jedynym miarodajnym odnośnikiem jest ta punktacja z Media Nav. U mnie oscyluje ostatnio między 64 a 69. Raz była wyższa o czym pisałem kilka postów wcześniej.
PS Trochę głośne są te silniczki od zaciągania ręcznego w tylnych bębnach . Hałasuje 3 rząd siedzeń na dziurach jak są niezajęte. Hałasuje coś w tych słupkach B i w desce rozdzielczej. Poza tym bardzo przyzwoicie wykonane auto.
Ikarusiarz - 2024-10-17, 11:22
Mi się podoba hybryda, po podoba, a zaczęła się podobać, bo to jedyny model wyposażony w automat. Myślę, że gdyby był sam automat, to renault mógłby zamknąć salony
U mnie w automacie jest to tak zrobione, że wóz hamuje silnikiem zrzucając biegi. Jest to tylko widoczne i słyszalne, na dużych zjazdach.
Silniczki ręcznego też słyszę, a nie mam samochodu "niskobudżetowego".
tomkasz - 2024-10-25, 18:11
Najnowszy raport spalania:
Realnie 5,43 przy komputerowym 5,1.
Drogi podmiejskie do 100 km/h (kawałek dwupasmówki ale nie S).
Przy raczej dociskaniu gazu, czyli punktacja 54/100.
Przy obecnym baku paliwa załączyłem ECO i postaram się jeździć delikatnie, z przewidywaniem, w trybie B.
Laker - 2024-10-25, 23:03
Wytłumaczy ktoś jak dokładnie działa ogrzewanie w tej hybrydzie?
Czy dobrze rozumiem, że aby chodziło ogrzewanie to musi być uruchomiony silnik spalinowy? Czyli w zimie cały czas jest uruchomiony silnik spalinowy, tak to działa?
Czy długo trzeba czekać żeby się nagrzała? Długo zajmuje odlodzenie szyb ?
Co oznacza ta ekopunktacja o której tu piszecie i gdzie ją znaleźć?
Gdzieś wyczytałem że na ustawieniu "B" mocno wzrasta spalanie ?
tomkasz - 2024-10-25, 23:25
Dokładnie jak działa ogrzewanie w tej hybrydzie nie wiem, bo nie rozbierałem deski rozdzielczej i nie znalazłem informacji o tym w internecie.
Jednakże moje obserwacje są następujące. Na pewno ogrzewanie jest z silnika spalinowego bo idą rury do wnętrza samochodu do nagrzewnicy. Ciepło robi się bardzo szybko (wieje ciepłym powietrzem), więc podejrzewam, że jest też dogrzewacz elektryczny. Silnik nie musi cały czas pracować, żeby z niego odbierać ciepło. No chyba że na Syberii. Przy naszych temperaturach, wystarcza że pracuje od czasu do czasu. Okresy gdy silnik spalinowy nie pracuje załatwia bezwładność cieplna i ... elektryczna pompa cieczy do nagrzewnicy. Ale jak mówię, może też być dogrzewacz elektryczny.
Jednakże zima jeszcze nie nadeszła i nie było zamrożenia szyb u nas. Więc na razie na to pytanie nie odp.
Eko punktacja jest w Media Display / Media Nav w menu Pojazd.
Tryb B jest właśnie raczej do oszczędzania i zwiększonej rekuperacji. Czyli z zasady ma na nim być niższe spalanie o ile się lekko operuje pedałem gazu. Jak się naciska do dechy to najprawdopodobniej nie ma różnicy między D i B.
tomkasz - 2024-10-26, 09:25
Muszę dopisać w osobnym poście: ogrzewanie działa praktycznie natychmiast po odpaleniu. Od razu zaczyna grzać. Taki jest fakt eksploatacyjny .
tomkasz - 2024-11-18, 21:10
Mam kolejne wypalone baki za sobą:
Poprzedni w trybie ECO (który chyba na moją nogę niewiele daje bo jak się dociśnie to i tak pali tyle co bez eco) i jak już zaczęło być zimno: 5,12 realne przy 4,9 na komputerze pokładowym. Cały czas podmiejskie dojazdy do pracy w granicach 50-90 km/h (50-60 km dziennie).
A teraz najnowsze spalanie w zwykłym trybie i na oponach zimowych:
5,68 realne przy 5,4 z komputera pokładowego. Punktacja 55/100.
Spostrzeżenie dotyczące tapicerki microcloud: w zimie jest mniej przyjemna niż latem. Po prostu jest praktycznie cały czas zimna ... chyba, że włączy się podgrzewanie siedzeń. Ale niestety dotyczy to tylko przednich. Bardzo słabo się ogrzewa od ogrzewania przestrzeni pasażerskiej. Za to jak pisałem wyżej - ogrzewanie działa błyskawicznie i szyb praktycznie nie trzeba skrobać!
Inne spostrzeżenie: niestety silnik się nie dogrzewa w klasycznym rozumieniu. Z danych OBD wynika, że połowa skali czyli "dogrzany" oznacza od 58 do ok 70 st.C. Masełko pod korkiem oleju to stały motyw, teraz jak jest zimno. Może przydałby się jakiś olej specjalny ... o ile taki istnieje. A tak sobie pomyślałem, że paliwo E10 też pewnie nie pomaga, bo może wiązać wodę... pytanie czy tak jest - otwarte.
r70 - 2024-11-18, 21:59
A jaki olej jest dopuszczony w instrukcji - teoretycznie najniższą dopuszczalna lepkość powinna być najlepsza.
Ta punktacja Eco to jakiś dramat ;) przy takim przyspieszaniu i hamowaniu (z tego się biorą punkty) nie można w wykorzystać możliwości hybrydy w pełni.
tomkasz - 2024-11-18, 22:09
r70 napisał/a: | A jaki olej jest dopuszczony w instrukcji - teoretycznie najniższą dopuszczalna lepkość powinna być najlepsza. |
5W30
ew. przy mrozach -30 -> 0W40.
r70 napisał/a: | Ta punktacja Eco to jakiś dramat ;) przy takim przyspieszaniu i hamowaniu (z tego się biorą punkty) nie można w wykorzystać możliwości hybrydy w pełni. |
Ale spalanie jest książkowe ... raczej nie będzie mniejsze w cyklu mieszanym. Więc ta punktacja jest dziwna.
r70 - 2024-11-18, 22:21
No to chyba bym się trzymam tego 5w30.
Nic się chyba nie poradzi na masełko - tylko jakieś dłuższe trasy, gdzie olej osiągnie odpowiednią temperaturę mogą odparować wodę.
corrado - 2024-11-20, 16:20
Widziałem wczoraj shorta w którym zrobili test Dustera z tym silnikiem miękkiej hybrydy 140Km I palił w trakcie testu 8.5L/100km! Czy to mozliwe, czy gość jechal z butem w podlodze albo silnik/osprzet mial jakis "fuckup"?
r70 - 2024-11-20, 21:09
Jak ktoś nie umie jeździć to wszystko można. Jeden mój znajomy ma Corollę w hybrydzie i twierdzi że nie da się zejść poniżej 7.5-8/100, drugi ma jakiegoś małego leksusa i płacze że musi co chwilę uzupełniać paliwo w baku, bo bak jest mniejszy niż w normalnym benzyniaku, a oszczędności żadne.
Jak ktoś chce to nawet metalową kulkę zepsuje ;)
Wyobrażam sobie że jak włączą jakiś tryb sport i będą cały czas butować - czyli oba silniki w akcji non stop, brak hamowania rekuperacyjnego, po tem autostrada i Vmax, to spoko da sięzrobić średnie spalanie 8.5 a może nawet więcej.
tomkasz - 2024-11-20, 22:22
Nie wiem po co miałbym tu kłamać (nic mi to nie da). Z punktacji jasno wynika, że nie jeżdżę ani Eco, ani oszczędnie, ale może też nauczyłem się wykorzystywać rekuperację. Poza tym jeżdżę sam, a za bagaż mam koło dojazdowe, zestaw narzędzi i kilka kg w plecaku.
Jak miałem Dustera 2 1.0 LPG to przy postaraniu się min zużycie gazu było chyba 7,4. Normalne to tak 8,3 - 8,5 (też głównie jeżdżąc sam). Tutaj piszą o Sandero, że gazu pali 6,x z tym silnikiem.
Obecnie zrobiłem ok 200 km na nowym baku. Było kilka km podróży w 6 osób. Była dziś jazda autostradowa 40 km i na niej spalanie wzrosło średnie do 6,0. Potem 50 km powrotu drogami lokalnymi i ok 10 km autostradą i ostateczne spalanie na końcu to 5,8. Ogrzewanie auto na 20,5, podgrzewanie fotela, światła mijania, odpalony Android Auto w MediaNav. Dla mnie jest to kosztowo zbliżone do LPG. Natomiast na duży plus jest automatyczna skrzynia biegów.
Laker - 2024-11-23, 08:00
U mnie spalanie na pierwszym baku wyniosło 6,3l.
Teraz drugi bak i spadło do 5,5l
Myślę że w lato spadnie poniżej 5l.
Jeśli kosztowo jest zbliżone do LPG to dla mnie to lepszy wybór niż LPG
tomkasz - 2024-11-29, 21:54
Kolejny bak przejechany.
Realne spalanie 5,98 czyli 6,0. Komputer pokazywał 5,5.
Spostrzeżenia: szybsze nagrzewanie się silnika spalinowego przy skrzyni na D i włączonym E-SAVE do czasu 2 kresek na skali temp. wody.
Tryb B jest bardziej ekonomiczny przy dobrym przewidywaniu zwalniania i ogólnie przy bardzo spokojnej jeździe. Tryb ECO jest wg mnie bezużyteczny. Tryb D czasem może dawać lepsze rezultaty niż B, np. w jeździe pozamiejskiej, w płaskim terenie, przy wykorzystywaniu toczenia się z min. użyciem prądu lub benzyny.
Po ponad 6500 przejechanych km muszę stwierdzić, że samochód jest świetny, ale jego "idealność" jest dla ludzi którzy:
Jeżdżą spokojnie, ale gdy wymaga tego sytuacja dynamicznie.
Cenią sobie stara technikę czyli 4 cylindry, stosunkowo duża pojemność skokowa, niewysilony silnik, sprawdzona konstrukcja.
Lubią skrzynie ze zwykłymi biegami, które wykorzystują optymalnie w/w silnik.
Nie przeszkadzają im czasem wyższe obroty silnika.
Lubią nowinki techniczne czyli wsparcie elektryczne i zelektryfikowana klasyczną skrzynie biegów.
Nie przeszkadza im że czasem sobie skrzynia szarpnie przy zmianie biegów.
W/w rzeczy można sprawdzić podczas jazd testowych w salonie. Dodatkowo Renault Symbioz można wypożyczyć na 24 godziny z tym napędem i testowac na spokojnie przed ew. zakupem.
Laker - 2024-12-02, 19:09
Wbrew pozorom jak jest zimno to spalanie spada przy dłuższej trasie kiedy silnik i cały układ już się nagrzeje.
Jeżdżę na ustawieniu B + ECO, ostatnia wizyta na stacji i wynik spalania 5,5 wydaje się całkiem przyzwoity. Po wyzerowaniu licznika ale już przy nagrzanym silniku po przejechaniu ok. 20km spalanie pokazało na poziomie 4,8l. Tryb ECO i tak jest odłączany po mocniejszym dociśnięciu gazu. Fakt jest taki, że tym autem trzeba nauczyć się jeździć i wtedy auto cieszy.
Wariuje asystent martwego pola kiedy pada, ale pytałem innych i mówili że niestety też tak mają, auto wiadomo jak każde ma swoje mankamenty.
r70 - 2024-12-03, 09:28
Z całą pewnością kiedy jest zimno, akumulator trakcyjny jest chroniony przed ładowanie. Najbardziej będzie to widoczne w zimie w samochodach które parkowane są na dworze. Po prostu akumulatorów takich nie można ładować w w niskich temperaturach a zwłaszcza ujemnych. Pakiet ogniw w hybrydach i elektrykach najczęściej ma system chłodzenia/dogrzewania więc kiedy akumulatory osiągną odpowiednią temperaturę system pozwoli z nich korzystać a więc i spalanie spada. Dlatego w zimne dni zamiast korzystać to tracimy - musimy rozpędzić, utrzymać w ruchu i wyhamować dziesiątki/setki zbędnych kilogramów (silniki, akumulatory). W samochodach elektrycznych i hybrydach plugin chyba zawsze montowane są nawet grzałki elektryczne żeby przed rozpoczęciem ładowana (w mroźne dni) najpierw nagrzały się akumulatory (energią za którą oczywiście płacimy) a dopiero potem żeby rozpoczął się proces ładowania.
Wniosek z tego taki, że cała technologia generalnie jest dedykowana do cieplejszego klimatu, ale jak zawsze debile unijni w swoich regulacjach nie biorą tego pod uwagę. Tak samo jak pompy ciepła, fotowoltaika itp.
tomkasz - 2024-12-03, 10:36
Laker napisał/a: | Wariuje asystent martwego pola kiedy pada, ale pytałem innych i mówili że niestety też tak mają, auto wiadomo jak każde ma swoje mankamenty. |
Ten soft asystenta martwego pola tak działa od dawna we wszystkich autach Dacia z MediaNav. Tak samo miałem w Duster2, tak samo jest tu. Czasem widzi samochody widmo lub metalowe barierki na drugim pasie dwupasmówki. Tego już raczej nie poprawią, bo jest nowsze rozwiązanie w Duster3 i następnych.
r70 napisał/a: | Wniosek z tego taki, że cała technologia generalnie jest dedykowana do cieplejszego klimatu, ale jak zawsze debile unijni w swoich regulacjach nie biorą tego pod uwagę. Tak samo jak pompy ciepła, fotowoltaika itp. |
I tak i nie. Wg mnie utrzymywanie połowy naładowania akumulatora trakcyjnego (tryb standardowy) lub 3/4 (tryb E-SAVE) ma też za zadanie zniwelowanie tego o czym piszesz. Tzn. ta połowa naładowania ma wystarczyć do zimnego ruszenia (na aku) i czasu na rozgrzanie układów ogrzewania/chłodzenia. I wg mnie całkiem nieźle się to sprawdza na codzień.
Co do pompy ciepła - zgadzam się, sama w sobie i z prądu z sieci sensu nie ma.
Co do fotowoltaiki - tylko z akumulatorami i wtedy można założyć pompę ciepła i wszystko inne na prąd .
PS Tak, mi się to rozwiązanie techniczne hybrydy Renault podoba! Nawet bardzo podoba! Ale staram sie być obiektywny na ile tylko mogę.
PS2 Tak samo podobał mi się 1.0 ECO-G w D2 z tłumikiem z tyłu. Nawet dźwięk tego 3-cylindrowca, po rozgrzaniu, był dla mnie naprawdę ... fajny!
tomkasz - 2025-01-16, 11:28
c.d. spalania z trasy w 2 częściach. Tj. 130 km z nizin w Tatry i osobno z powrotem*.
Pod górkę: 5,9 L/100km
Z górki: 5,3 L/100km
Warunki:
temp. poniżej 0 st.C.
3 os. dorosłe + pełny bagażnik
benzyna Shell V-Power 95
opony zimowe oczywiście
ze 130 km: ok. 30 km dwupasmówka powyżej 100km/h, reszta (100km) mieszana 50-90 km/h
*kasuje mi się licznik przebiegu dziennego przy nocnych postojach na mrozie - naprawa w ASO w trakcie.
r70 - 2025-01-16, 12:38
Bardzo mnie kręci ten hybrydowy napęd (automat też wolę od manuala), ale to spalanie jest dla mnie na tyle dużą niewiadomą, że umówiłem na pożyczkę tej hybrydy (mają Arkanę) na 2 dni i sprawdzę jak to wyjdzie w eksploatacji takiej jak mam stale + dojazd z i do salonu 70km Skę.
nowy - 2025-01-16, 20:56
r70 napisał/a: | dojazd z i do salonu 70km Skę. |
Kalisz czy Długołęka?
r70 - 2025-01-17, 07:52
Z Nawot-em mam dobre relacje sięgające ćwierćwiecza ;)
tomkasz - 2025-01-19, 10:39
Dostęp do akumulatora 12V - super prosty. Pod dywanikiem bagażnika, po lewej stronie, jest plastikowa pokrywa na 5 nakrętkach a pod nią w plastikowym koszu jest zwykły akumulator na zwykle klemy . Po prawej pod pokrywą awaryjną (tak bym ją nazwał) jest dostęp do złącza akumulatora trakcyjnego (pewnie w razie kolizji/pożaru).
Laker - 2025-01-23, 07:56
No to u mnie spalanie z ostatniego baku to 6,18, choć komputer pokazywał coś koło 5,8.
Spalanie w trasie z południa Polski nad morze wyszło 6,5 co wydaje mi się całkiem przyzwoitym wynikiem.
U mnie na spalanie pewnie duży wpływ ma trasa bo jest to codziennie 2x25km no i rzecz jasna temperatura.
paul7 - 2025-01-23, 12:58
tomkasz napisał/a: | Po prawej pod pokrywą awaryjną (tak bym ją nazwał) jest dostęp do złącza akumulatora trakcyjnego (pewnie w razie kolizji/pożaru). |
To kolega strażak powie co zrobi podczas pożaru samochodu, czy akumulatora. Strasznie jestem ciekaw. A jeszcze jedno , by dotykać obwody hybrydy, trzeba mieć uprawnienia elektryczne.
tomkasz - 2025-02-21, 18:35
No i mamy taki mały rekord. Bez ECO. Jazda w trybie B, z delikatnym traktowaniem gazu i jak największym wykorzystaniu rekuperacji przy hamowaniu prawie do zera. Niestety nie mogę tego porównać do wyniku przy przeliczeniu z dystrybutora, ale w międzyczasie był wymieniany licznik.
r70 - 2025-02-22, 11:03
Widać że samochód/napęd ma potencjał :) wyniki zaczynają powoli uzasadniać wyższą kwotę na zakup hybrydy (z przymrużeniem oka to piszę oczywiście, bo choćby automat może być dla wielu wystarczającym uzasadnieniem). Warto wziąć pod uwagę że to "zimny okres: kiedy zapewne w hybrydzie spalanie bardziej rośnie przy zimnym starcie niż w okresach "ciepłych" :)
tomkasz - 2025-03-06, 20:51
Najnowsze spalenie:
4,9 z komputera
5,4 z dystrybutora
przejechane: 734,5 km
zatankowane: 39,67 litra
w tym na prądzie: 425,7 km
średnia prędkość: 33,1 km/h
eko punktacja: 77/100
Mariusz19 - 2025-03-10, 14:56
tomkasz napisał/a: | Najnowsze spalenie:
4,9 z komputera
5,4 z dystrybutora
przejechane: 734,5 km
zatankowane: 39,67 litra
w tym na prądzie: 425,7 km
średnia prędkość: 33,1 km/h
eko punktacja: 77/100 | Fajny wynik! 4,9 z komputera to bardzo przyzwoite spalanie, zwłaszcza przy takim dystansie i sporym udziale jazdy na prądzie. A co do wierszyka pełna zgoda, dbaj o auto i będzie ci służyć Pozdro
tomkasz - 2025-03-24, 13:50
Raport spalania 24 marca 2025:
Przejechane: 836,8 km
W tym elektrycznie: 501,9 km
Zatankowane: 40,99 litra E10 (95)
Pozostały zasięg: 200 km
Spalanie przeliczone: 4,9 l/100km
Spalanie z komputera: 4,7 l/100km
Średnia prędkość: 36,5 km/h
Punktacja: 74/100
tomkasz - 2025-04-14, 18:58
Raport spalania 14 kwietnia 2025:
Przejechane: 753,9 km
W tym elektrycznie: 426,5 km
Zatankowane: 39,35 litra E10 (95)
Spalanie przeliczone: 5,2 l/100km
Spalanie z komputera: 4,9 l/100km
Średnia prędkość: 40,6 km/h
Punktacja: 62/100
grapess - 2025-04-17, 17:00
tomkasz napisał/a: |
Spalanie przeliczone: 5,2 l/100km
Spalanie z komputera: 4,9 l/100km
|
Wielkie dzięki za Twoje raporty i info o samochodzie.
Jakby to było na gazie to dopiero byłoby super.
A tak to ( o ile mnie moje obliczenia nie mylą ) to koszt przejechania moja starą lodgy 1.6 z gazem kosztuje tyle samo za 100km,. pali w okolicach 10-11l gazu. :)
r70 - 2025-04-17, 17:40
grapess napisał/a: | tomkasz napisał/a: |
Spalanie przeliczone: 5,2 l/100km
Spalanie z komputera: 4,9 l/100km
|
Wielkie dzięki za Twoje raporty i info o samochodzie.
Jakby to było na gazie to dopiero byłoby super.
A tak to ( o ile mnie moje obliczenia nie mylą ) to koszt przejechania moja starą lodgy 1.6 z gazem kosztuje tyle samo za 100km,. pali w okolicach 10-11l gazu. :) |
Bo właśnie... Problemem jest cena i spalanie. Twoja lodgy 1.6 spala10-11 -czyli porównywanie kosztowo a mój duster (obstawiam że jogger nie paliłby więcej ) spala w 95% przypadków 6-7/100lpg. Czyli oczekiwałbym że hybryda musi spalić 3.5/100 benzyny żeby była porównywalna w kosztach eksploatacji. Nadal wierzę że to możliwe, ale nie mam kiedy pożyczyć takowej na 1-2 dni żeby to sprawdzić.
|
|