|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - Paliwo do BENZYNIAKA
GeRRaD - 2007-12-03, 20:46
Nie wypowiem się na temat ON, ale testowałem w warunkach drogowych w mocnym aucie z turbiną PB Vervę 98, Shell V Power i zwykłe 98 i ............nie widzę różnicy. Może w warunkach torowych, na OSie lub hamowni byłyby widoczne różnice, jednak najbardziej widać różnicę cenową
jan ostrzyca - 2007-12-04, 08:13
Były o tym artykuły w prasie moto. Konkluzja, poparta testami na hamowni, jest taka, że w przypadku paliw klasy regular i premium nie ma róznicy w mocy i ilości spalanego paliwa.
Róznice są co prawda mierzalne na aparatach (1-2%) ale nieodczuwalne dla kierowcy.
Wg tych samych testów wszystkie paliwa spełniają polskie normy. No przynajmniej powinny spełniać...
Próbowałem tankować samochód różnymi paliwmi, regular i premium, 95 i 98 okt. Róznicy nie widziałem.
Może to się opłaca przy super czułych na jakość paliwa dieslach. Ale jaka jest gwarancja, ze paliwo premium jest premium a nie zwykłym tylko z wiekszą marżą? Jak znam polskich pompiarzy masowo sprzedają regular jako premium, i jest git.
Andrzej - 2007-12-04, 10:05
Ja jeżdżąc benzyniakami próbowałem lepszych paliw i dałem z tym sobie siana.
Maluch na paliwe 98 gasł przy hamowaniu [nie na jałowych obrotach tylko w czasie hamowania]. Seicento był w prawdzie bardziej elastyczny, ale prędkość maksymalna nieco niższa. W obu przypadkach zużycie paliwa bardzo podobne.
Co do tankowania na Lotosie to tankowaem tylko raz - niedawno w Piasecznie pod Warszawą - tam jest stacja zaraz na przeciw stacji JET więc ceny mają takie ja na JET-cie czyli niskie. Paliwo było bardzo dobrej jakości - lepsze niż to, które tankowałem na Neste. Samochodzik nabrał trochę więcej werwy. A, i jeszcze dali mi kartę rabatową na 4 gr/L PB95 - wyszła mi 4,31, wczoraj przejeżdżałem obok i Olej napędowy mieli po 4,11 [z rabatem po 4,07].
Pod koniec tygodnia [jak przeleją mi pensję...] zatankuję tam Daćkę i opiszę wrażenia co do Oleju napędowego - oczywiście zwykłego.
psur - 2007-12-04, 10:24
Ja tankuję zwykłe paliwo 95, bo uważam, że to bez sensu tyle kasy wkładać w to auto, zwłaszcza, że zyski z lepszego-droższego paliwa są bardzo mgliste... no ale może w przypadku Diesli to nieco inaczej wygląda.
paulus - 2007-12-31, 12:22 Temat postu: Paliwo do BENZYNIAKA Jakie paliwo lejesz do swojej Dacii? Czy widzisz/czujesz różnice pomiedzy paliwami z różnych stacji/koncernów? Czy czujesz różnicę pomiedzy 98 i 95?
jan ostrzyca - 2007-12-31, 12:31
Po serii eksperymentów z róznymi paliwami regular i premium pb 95 i pb 98, przeszedłem na zwykłe paliwo z l'eclerca pb 95. Róznicy na niekorzyść nie widzę podobie jak nie widziałem róznicy na korzyść lejąc pb 98 premium.
Róznicę w cenie widzę bo paliwo przy L. kosztuje średnio 20-30 gr taniej niż n astacjach koncernów. A rekordowa różnica wynosiła 55 groszy.
Ostatnio tankowałem po 4.05 za litr.
Ceny paliw w Lubelskiem 18 grudnia 2007 r.
Stacja | Pb95 | Pb98 | ON | lpg
Biała Podlaska, Orlen, ul. Janowska | 4,54 | 4,84**) | 4,32/4,49**) | 2,28
Biała Podlaska, Shell, ul. Terebelska | 4,54/4,74* | 4,99** | 4,32 | 2,28
Biłgoraj, BP | 4,43 | 4,81*) | 4,17/4,28*) | 2,29
Chełm, Orlen, ul. Armi Krajowej | 4,32 | 4,62**) | 4,15/4,33**) | 2,25
Dąbrowa, Bliska | 4,43 | 4,53 | 4,19 | 2,23
Kalinówka, Orlen | 4,35 | 4,59**) | 4,19/4,36**) | 2,23
Kazimierz Dolny, Orlen | 4,29 | 4,57**) | 4,13/4,29**) | 2,27
Kraśnik, Shell | 4,41/4,61 | 4,99** | 4,19 | -
Lubartów, Orlen | 4,49 | 4,59 | 4,19 | -
Lublin, Orlen, ul. Głęboka | 4,19 | 4,43**) | 3,99/4,12**) | 2,23
Lublin, Orlen, al. Spółdzielczości Pracy | 4,29 | 4,55**) | 4,15/4,29**) | 2,23
Lublin, Poczta Polska, ul. Sierpińskiego | 4,10 | - | 3,99 | -
Lublin, BP, ul. Północna | 4,39 | 4,67*) | 4,19/4,36*) | 2,27
Lublin, Shell, ul. B. Prusa | 4,29/4,49* | 4,99** | 4,15/4,38* | 2,23
Lublin, Lotos, ul. Diamentowa | 4,17 | 4,49***) | 3,97/4,17***) | 2,25
Lublin, Statoil, ul. Jana Pawła II | 4,20/4,31**** | 4,40**** | 4,00 | 2,25
Lublin, Jet, ul. Jana Pawła II | 4,15 | 4,35 | 3,95 | 2,20
Lublin, Inpel, ul. Czechowska | 4,39 | 4,65 | 4,19 | 2,23
Lublin, Bliska, Droga Męczenników Majdanka | | stacja w remoncie
Lublin, Neste A24, al. Tysiąclecia | 3,99 | 4,08 | 3,79 | -
Lublin, E.Leclerc, ul. Turystyczna | 3,94 | 4,09 | 3,66 | -Lublin, Tesco, ul. Orkana | 4,09 | 4,19 | 3,89 | 2,18
Lublin, Carrefour, al. Witosa | 3,94 | 4,09 | 3,66 | 2,14
Łęczna, Orlen | 4,35 | 4,52 | 4,19 | -
Góra Puławska, Orlen | 4,29 | 4,57**) | 4,13/4,29**) | 2,29
Markuszów | 4,19 | 4,29 | 4,08 | 2,21
Puławy, Orlen, ul. Lubelska | 4,29 | 4,57**) | 4,13/4,29**) | 2,29
Radzyń Podlaski, Orlen | 4,53 | 4,79**) | 4,22/4,39**) | 2,24
Ryki, Orlen | 4,46 | 4,59 | 4,22 | -
Tomaszów Lubelski, Orlen | 4,29 | 4,49 | 4,13 | -
Zalesie, Orlen | stacja w remoncie
Zamość, Statoil, ul. Peowiaków | 4,29/4,46**** | 4,55**** | 4,15 | 2,27
Zamość, Orlen, ul. Hrubieszowska | 4,29 | 4,55**) | 4,15/4,29**) | 2,27
Zwierzyniec, Orlen | 4,39 | 4,58 | 4,15 | -
* V-Power, ** V-Power Racing 99, *** Power gaz, **** Suprema, *) Ultimate, **)Verva, ***)Dynamic
GeRRaD - 2007-12-31, 13:59
Ja natomiast uważam że do beznyniaka Dacii 8V można śmiało lać PB 95, oby tańsza - unikając jedynie pseudo stacji w garażach, wypożyczalniach przyczep, bazach TIR itp
Inną sprawą jest natomiast regularna (nawet co 30.000) wymiana filtra paliwa.
loganik - 2007-12-31, 14:11
Logan 1,4 MPI
A gdzie jest ten filtr paliwa? ? ? w pompie pal.?
Pozdrawiam Loganik
GeRRaD - 2007-12-31, 14:44
Powinien być pomiędzy zbiornikiem a pompą - jeszcze nie sprwadzałem dokładnej lokalizacji
Borowik - 2007-12-31, 14:55
Teraz leje paliwo Orlenu no chyba też Orlenu ze stacji TESCO.Różnicy nie odczuwam.Pozdro!!
loganik - 2007-12-31, 14:57
Powinien, ale niema,nie występuje również jako część zamienna
Loganik
GeRRaD - 2007-12-31, 15:33
Dziwna sprawa, może wypowie sie ktoś kto juz badał ten problem
GDZIE JEST FILTR PALIWA w silnikach 8 V
KaS602 - 2007-12-31, 15:53
http://www.logan.fora.pl/...jezdzi,468.html
http://www.logan.fora.pl/...ryment,529.html
U mnie nic sie nie zmienilo - dalej tylko VERVA98 z Orlenu
GeRRaD napisał/a: | Inną sprawą jest natomiast regularna (nawet co 30.000) wymiana filtra paliwa. |
GeRRaD napisał/a: | GDZIE JEST FILTR PALIWA w silnikach 8 V |
Filtr paliwa jest integralna czescia pompy paliwa i nie ma go nigdzie "po drodze" ze zbiornika paliwa do silnika. Sam element jako taki jest niewymienialny. Mozna go wymieniac regularnie z cala pompa... Tylko po co? W ksiazce serwisowej samochodu jak wol stoi:
FILTR PALIWA: NA CALY OKRES EKSPLOATACJI SAMOCHODU.
GeRRaD - 2007-12-31, 16:05
A szkoda że przyjęto takie rozwiązanie w dobie syfu w paliwie oddzielny filterek za 15 - 20 zł możnaby łatwo wymieniać z korzyścią dla całego układu zasilającego
Pablo78 - 2008-01-01, 15:57
Leję zawsze BP Ultimate i kropka
jurek - 2008-01-01, 16:43
a nie da sie sie na przewodzie paliwowym w komorze silnika zalozyc dodatkowego? niw widzilem z bliska to nie wiem, ale mysle, ze powinno sie dac. pozdr
GeRRaD - 2008-01-01, 17:00
Pytanie primo jak wpłynie to na wytrzymałość pompy Pytanie secundo co na to ASO
KaS602 - 2008-01-02, 04:33
GeRRaD napisał/a: | Pytanie primo jak wpłynie to na wytrzymałość pompy Pytanie secundo co na to ASO |
Moje pytanie primo: tylko po co kolejny filtr w ukladzie? I tak wszystko zostaje w pierwszym niewymienialnym...
mgg - 2008-01-02, 09:57
leję od początku tylko 95 gdzie najtaniej także na stacjach przy marketach i chodzi jak zegareczek już ponad 33tyś km.
ten silnik 1,4 V8 jest przystosowany do paliwa rumuńskiego niskooktanowego.
waski - 2008-01-02, 10:35
Ja mam zawszę jedną stację i jest to JET na giszowcu (trasa Mysłowice-Katowice), a jeśli nie podrodze to na shellu koło Reala w Mysłowicach.
Sorki że tak dokładnie, ale może akurat ktoś będzie przejeżdżał niedaleko i będzie trzeba zatankować to będzie wiedział że tam mają dobrą.
Bo jak każdy wie najlepszą benzynę mają tam gdzie nas nie ma
Pablo78 - 2008-01-02, 22:53
mgg napisał/a: | leję od początku tylko 95 gdzie najtaniej także na stacjach przy marketach i chodzi jak zegareczek już ponad 33tyś km.
ten silnik 1,4 V8 jest przystosowany do paliwa rumuńskiego niskooktanowego. |
Fakt czytałem, że te ośmiozaworóweczki potrafią jeździć na naprawdę kiepskim paliwie i sa przystosowane właśnie do takiego paliwa "państw rozwijajacych sie"
KaS602 - 2008-01-03, 02:04
Pablo78 napisał/a: | czytałem, że te ośmiozaworóweczki potrafią jeździć na naprawdę kiepskim paliwie |
To nie ma zwiazku z tym czy w silniku jest 8 czy 16 zaworow a z tym z czego sa zrobione gniazda zaworow i same zawory... (IMHO)
Pablo78 - 2008-01-03, 21:36
kas602 napisał/a: | Pablo78 napisał/a: | czytałem, że te ośmiozaworóweczki potrafią jeździć na naprawdę kiepskim paliwie |
To nie ma zwiazku z tym czy w silniku jest 8 czy 16 zaworow a z tym z czego sa zrobione gniazda zaworow i same zawory... (IMHO) |
Pewnie masz rację, chciałem tylko podkreslić, że chodzi mi o te starsze silniczki od Renault
KaS602 - 2008-01-04, 02:51
Pablo78 napisał/a: | Leję zawsze BP Ultimate i kropka |
Tez kiedys lalem tylko to, ale troche sie zmienilo...:-) . Sprobuj pojezdzic chwile na Vervie98 (Orlen) i daj znac jak wrazenia... Z kim bym nie rozmawial, kazdy zauwazyl minimalny spadek spalania i rowniejsza prace silnika przy niskich obrotach... (BP Ultimate98 ---> VERVA98 jak i BP Ultimate ON ---> VERVA ON)
Pablo78 napisał/a: | Pewnie masz rację, chciałem tylko podkreslić, że chodzi mi o te starsze silniczki od Renault |
Nowe 16V od Reno rowniez moga jezdzic bez problemu na Pb95. Choc fakt faktem - im prostszy system zasilania tym bardziej odporny na "slabe" paliwo. Zasadniczo benzyniaki "potrafia zniesc" wiele wiecej niz nowoczesne dEzle.
GeRRaD - 2008-01-04, 09:08
kas602 napisał/a: | Tez kiedys lalem tylko to, ale troche sie zmienilo...:-) . Sprobuj pojezdzic chwile na Vervie98 (Orlen) i daj znac jak wrazenia... Z kim bym nie rozmawial, kazdy zauwazyl minimalny spadek spalania i rowniejsza prace silnika przy niskich obrotach... (BP Ultimate98 ---> VERVA98 jak i BP Ultimate ON ---> VERVA ON) |
Tyle tylko że różnica w cenie nie przełozy się wprost proporcjonalnie na efekty stosowania droższego paliwa premium w Loganie.
jan ostrzyca - 2008-01-04, 09:09
Chyba ostatni dodatek do "AŚ" zawiera test paliw regular i premium.
jan ostrzyca - 2008-01-04, 15:02
Wyniki testu paliw "AŚ":
http://picasaweb.google.p...620084639558146
Raczej przygębiające dla osób, które liczą większą moc i oszczędności na kosztach "lepszego" paliwa.
Wg "AŚ" w przypadku diesli jest lepiej. Stosowanie ON premium oznacza (tu cytat) "ciut" mniejsze zużycie paliwa.
KaS602 - 2008-01-04, 15:36
GeRRaD napisał/a: | Tyle tylko że różnica w cenie |
To byla wypowiedz skierowana do Pablo78 - roznica w cenie Ultimate98 a Verva98 nie jest duza... (o ile jest w ogole)
jan ostrzyca napisał/a: | Wyniki testu paliw "AŚ":
http://picasaweb.google.p...620084639558146
Raczej przygębiające dla osób, które liczą większą moc i oszczędności na kosztach "lepszego" paliwa.
Wg "AŚ" w przypadku diesli jest lepiej. Stosowanie ON premium oznacza (tu cytat) "ciut" mniejsze zużycie paliwa. |
Nie zaczynajmy znowu walkowac tematu paliw... kazdy leje to, co chce... Ja wiem z doswiadczenia, ze na V98 silnik "chodzi" lepiej (nie chodzi o wieksza dynamike) i mniej pali, Ty, Janie wiesz, ze to nie ma sensu. Niech tak zostanie...
Pablo78 - 2008-01-04, 18:01
kas602 napisał/a: | Tez kiedys lalem tylko to, ale troche sie zmienilo...:-) . Sprobuj pojezdzic chwile na Vervie98 (Orlen) i daj znac jak wrazenia... Z kim bym nie rozmawial, kazdy zauwazyl minimalny spadek spalania i rowniejsza prace silnika przy niskich obrotach... (BP Ultimate98 ---> VERVA98 jak i BP Ultimate ON ---> VERVA ON) |
Oczywiście spróbuję, czemu nie i zobaczę
kas602 napisał/a: |
Pablo78 napisał/a:
Pewnie masz rację, chciałem tylko podkreslić, że chodzi mi o te starsze silniczki od Renault
Nowe 16V od Reno rowniez moga jezdzic bez problemu na Pb95. Choc fakt faktem - im prostszy system zasilania tym bardziej odporny na "slabe" paliwo. Zasadniczo benzyniaki "potrafia zniesc" wiele wiecej niz nowoczesne dEzle. |
Owszem, ale podobno te silniki 8 V bez problemu pojadą i na 91, 90 oktanów a może niżej.
Czytałem o tym, chyba w pierwszych materiałach o Loganie, przed kupnem.
Co ty na to?
A tym nowym 16V tak kiepskie paliwo by nie zaszkodziło.
Z ciekawości pytam
KaS602 - 2008-01-04, 18:12
Pablo78 napisał/a: | Oczywiście spróbuję, czemu nie i zobaczę |
Czekam na opis wrazen...
Pablo78 napisał/a: | Owszem, ale podobno te silniki 8 V bez problemu pojadą i na 91, 90 oktanów a może niżej. |
Bylo juz o tym pisane. Nie dotyczy to wszystkich rynkow gdzie te silniki (8V) sa sprzedawane. Na przyklad w Ameryce Pd. Sa przystosowane do Etanolu i maja inne glowice, zawory, gniazada i jeszcze cos tam zmienione (nie pamietam juz dokladnie co). Do Pb91 rowniez sa to jednostki "przystosowane". Na wiekszosci rynkow minimalna liczba oktanowa to 95.
W polskiej instrukcji jest napisane, ze w przypadku, gdy nie ma innego wyjscia mozna zalac sporadycznie 91, ale nie mozna go stosowac dlugotrwale.
Pablo78 napisał/a: | A tym nowym 16V tak kiepskie paliwo by nie zaszkodziło.
Z ciekawości pytam |
Chodzilo mi bardziej o to, ze nowe 16V nie maja zadnych "specjalnych wymagan" co do stosowanego paliwa i moga spokojnie jezdzic na Pb95. Naprawde kiepskie paliwo wykonczy kazdy silnik...
Pablo78 - 2008-01-04, 18:15
kas602 napisał/a: | Bylo juz o tym pisane. Nie dotyczy to wszystkich rynkow gdzie te silniki (8V) sa sprzedawane. Na przyklad w Ameryce Pd. Sa przystosowane do Etanolu i maja inne glowice, zawory, gniazada i jeszcze cos tam zmienione (nie pamietam juz dokladnie co). Do Pb91 rowniez sa to jednostki "przystosowane". Na wiekszosci rynkow minimalna liczba oktanowa to 95.
W polskiej instrukcji jest napisane, ze w przypadku, gdy nie ma innego wyjscia mozna zalac sporadycznie 91, ale nie mozna go stosowac dlugotrwale.
Pablo78 napisał/a:
A tym nowym 16V tak kiepskie paliwo by nie zaszkodziło.
Z ciekawości pytam
Chodzilo mi bardziej o to, ze nowe 16V nie maja zadnych "specjalnych wymagan" co do stosowanego paliwa i moga spokojnie jezdzic na Pb95. Naprawde kiepskie paliwo wykonczy kazdy silnik... |
no to mi się trochę przjaśniło, już kumam...
GeRRaD - 2008-01-04, 18:20
Często śmigam Laguną 2.0 T (benzyna) dotartą lecz z małym przebiegiem, zalewaną od nowości zwykłym PB 98 i powiem, nie wyczuje się różnicy w warunkach drogowych pomiedzy zwykłą PB 98 a Vervą 98, Shellem V Power itp. - może ułamki sekundy urwane przy przyspieszeniu. Wyczuwa się tylko znacznie lżejszy portfel Po tych doświadczeniach zaprzestałem używania paliw premium I w imię zasady że każdy robi to co lubi nic więcej w tym temacie nie napiszę Pozdrowienia dla wszystkich
jurek - 2008-01-04, 19:59
w uniaku tankowalem wielokrotnie 95 i 98 w niemczech, austrii ,czechach ,slowacji, wegrzech no i oczywiscie w polsce. nie odczuwam zadnej roznicy. z tego co czytalem komp adaptuje w pewnym zakresie zaplon/wyprzedzenie/ w zaleznosci od paliwa, majac czujnik spalania stukowego. pozdr
KaS602 - 2008-04-02, 11:42
I tak jeszcze odgrzewajac zimny kotlet:
Beckie - 2009-09-13, 19:19
Kiedyś czytałem, że przy silnikach o małej mocy (a takie w Daćkach są) stosowanie paliwa "lepszego" niż 95-oktanowe nie daje wzrostu mocy a może nieznacznie zmniejszyć spalanie lecz nie w takim stopniu by zrekompensować wyższą cenę, więc leję 95, przeważnie na Lotosie. 20 000 km bez problemów z silnikiem (prócz sporadycznego telepania po rozruchu na zimno).
psur - 2009-09-13, 19:37
A ja z kolei kiedyś czytałem, że wzrost mocy przy 98 jest możliwy jeśli silnik jest specjalnie do niej dostosowany. Wówczas sam "rozróżnia" paliwo i jak jest 98 to nieco inaczej pracuje z czym wiąże się wzrost mocy. Pytanie czy silnik Dacii taką cechę posiada?
Co do jakości paliwa, to jak się wkopałem w wakacje na Orlenie (i to nie na żadnej patronackiej, tylko u nich na stacji http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=459 ), to od tego czasu nabrałem jeszcze więcej dystansu do tzw. markowych stacji i tankuje prawie zawsze na Lukoilu bądź Neste. Ryzyko podobne, a w portfelu różnica. Wyjątek to przed dłuższymi podróżami - wtedy zwykle V-Power 95 na Shellu.
GeRRaD - 2009-09-14, 08:19
Powiem wam, że w warunkach drogowych w Dacii to nie odczuwam róznicy pomiędzy PB 95 i 98. Co innego w silnikach z turbo - tam warto lać 98 - bo wyraźniej czuć większą elastyczność
Martens - 2009-09-14, 09:54
"Od zawsze" czyli do kolejnego już (4) samochodu tankuję Pb 95 i rzadko (przed dłuższą trasą) Pb 98 na NESTE. W Polsce też staram się tankować tylko na tych stacjach, jeśli akurat są w pobliżu. Nigdy nie miałem problemów z powodu jakości paliwa, a różnica w cenie pomiędzy NESTE a jakąkolwiek stacją "markową" bardzo zauważalna - bywało, że dochodziła do 25-30 gr za litr, co przy tankowaniu 40 l daje 12 zł oszczędności!
A co lania Pb 98 przed dłuższymi wyjazdami - ja tam nie znam się na silnikach, momentach i innej mocy, ale to poczucie, że mam lepsze paliwo - bezcenne!
sami-99 - 2009-09-14, 22:13
Ja tankuję na BLISKIEJ. Ma paliwo ORLENU i jakość naprawdę dobrą.
Co do tego, czy:
psur napisał/a: | wzrost mocy przy 98 jest możliwy jeśli silnik jest specjalnie do niej dostosowany. Wówczas sam "rozróżnia" paliwo i jak jest 98 to nieco inaczej pracuje z czym wiąże się wzrost mocy. Pytanie czy silnik Dacii taką cechę posiada? |
wydaje mi się, że tak. Przy wlewie paliwa widniej naklejka PB 95 / Pb 98
stąd wniosek, że silnik dostosowuje się do paliwa.
stempik - 2009-09-15, 10:16
sami-99 napisał/a: | Ja tankuję na BLISKIEJ. Ma paliwo ORLENU i jakość naprawdę dobrą. |
Kłopot w tym że w Łodzi są tylko trzy takie stacje i nie zawsze mam tam po drodze. Ale się staram.
kier - 2009-09-16, 08:49
sami-99 napisał/a: | Ja tankuję na BLISKIEJ. Ma paliwo ORLENU i jakość naprawdę dobrą.
Co do tego, czy:
psur napisał/a: | wzrost mocy przy 98 jest możliwy jeśli silnik jest specjalnie do niej dostosowany. Wówczas sam "rozróżnia" paliwo i jak jest 98 to nieco inaczej pracuje z czym wiąże się wzrost mocy. Pytanie czy silnik Dacii taką cechę posiada? |
wydaje mi się, że tak. Przy wlewie paliwa widniej naklejka PB 95 / Pb 98
stąd wniosek, że silnik dostosowuje się do paliwa. |
Zły wniosek, to oznacza tylko, że można lać oba paliwa.
Na 98 spali więcej (będzie mniej dynamiczny ;) o ok 0,5-1 l/100
--
pozdrawiam
kierek
sami-99 - 2009-09-20, 05:27
MASAKRA - Tego nie wiedziałem, a już chciałem sprawdzić jak sanderka śmiga na Pb - 98
kier - 2009-09-20, 20:15
Cytat: | MASAKRA - Tego nie wiedziałem, a już chciałem sprawdzić jak sanderka śmiga na Pb - 98 |
Sprawdź :D i opisz wrażenia, nic nie zepsujesz :D
--
pozdrawiam
kierek
wilanowiak - 2009-09-21, 09:07
ja za to stwierdziłem że będę tankował na BP, stacje mają dobrą renomę a moja stoi obok Neste przez co ceny są naprawdę ok. Teraz porównując "95" na BP i "98" na Neste widzę tylko 3 groszę różnicy. Na BP niby zbieram punkty ale to zbieranie to jest na takiej zasadzie że nigdy na nic ciekawego się nie uzbiera :) I zastanawiam się którą lepiej tankować benzynę za właściwie te same pieniądze. Co byście poradzili?
ian - 2009-09-21, 09:59
Zalałem po raz pierwszy zbiornik paliwa benzyną 98 na stacji Łukoil. Skusiła mnie cena 4,27 zł za litr i ciekawość jak silnik Dacii będzie się sprawował na tej benzynie. Oczywiście w baku pozostała resztka paliwa 95 (rezerwa-około 6-8 l). Trasy w kierunku na Tychy, Pszczynę, Bielsko-Białą, oraz Żory,Skoczów,Ustroń, Wisłę. Parę dni i i w zbiorniku już pusto.
Tryb jazdy bardzo szybki, często 110-100 km/g, maksymalnie 120 km/g, 3000-3200 obr/min., korki w Bielsku Białej, Ustroniu, Wiśle. Polecam drogę od Pszczyny przez Jasienicę w kierunku Skoczowa. Dobry asfalt, brak samochodów, jedynie zjazdy w remontach.
Silnik zdecydowanie bardziej żwawy, lepiej się zbiera, przyspiesza. Potwierdził to także drugi kierowca z którym często ostatnio jeżdżę. Niestety, na benzynie 98 spalanie jest wyższe! Średnio 6,8-6,9 l na 100 km. Przy benzynie 95 około 6,4-6,5 l. Odpowiednio na benzynie 95 przejadę nawet 780-790 km, a na 98 jedynie około 730 km na pełnym zbiorniku.
kier - 2009-09-23, 06:26
ian napisał/a: | Silnik zdecydowanie bardziej żwawy, lepiej się zbiera, przyspiesza |
Hehe, to raczej mało podobne :D
Kiedyś już było na forum.
98 wolniej się spala, więc silnik ma mniejszą moc.
Ma mniejszą moc, więc bardziej ciśniemy mu gazem.
Bardziej cisniemy gaz, więc mamy wyższe spalanie :D
--
pozdrawiam
kierek
marekwoj - 2009-09-23, 07:41
Ja tankuję wyłącznie 95 oktanów, i praktycznie zawsze na Neste.
Z tego co wyczytałem w instrukcji Dacia dopuszcza nawet używanie benzyny 87 oktanów (przynajmniej w mojej tak napisali) więc lanie 98 jest bez sensu. Kosztuje więcej a w silnikach nie dostosowanych do 98 nie poprawi osiągów ani spalania, może nawet minimalnie pogorszyć.
ian - 2009-09-23, 16:54
Cytat: | 98 wolniej się spala, więc silnik ma mniejszą moc. |
Ja słyszałem skrajnie odmienną opinię, ze moc silnika wzrasta średnio o około 3-4% . Tylko to spalanie....
KaS602 - 2009-09-23, 19:12
Na zwyklej 98 silnik bedzie slabszy wzgledem 95, bo 98 lagodniej sie spala, co jest lepsze dla silnika. Wzrost mocy i spadek spalania powinien byc odczuwalny dopiero na paliwach typu "premium" (Verva, Dynamic, Ultimate).
Mikele - 2009-09-23, 19:31
Czy ten wzrost mocy po dolaniu paliwa typu premium jest odczuwalny w sposób obiektywny, czy to tylko zasada placebo ? Zastanawiam się się, czy to się po prostu opłaca, bo bak takiego paliwa to kilka dych więcej niż E95...
Pozdr.
KaS602 - 2009-09-23, 19:44
Wyjezdzij z piec zbiornikow i przekonaj sie sam.
Mi jeszcze nie zdazylo sie zalac zwyklej 95, wiec nie mam punktu odniesienia.
ian - 2009-09-24, 10:26
Cytat: | Czy ten wzrost mocy po dolaniu paliwa typu premium jest odczuwalny w sposób obiektywny, czy to tylko zasada placebo ? |
Jest potwierdzony badaniami, ale tak niewielki, że w normalnej jeździe praktycznie się go nie odczuwa. Przykładowo: dla silnika 80 KM będzie to około 2,5-3,0 KM, dla silnika 120 KM 3,6-4,0 KM.
Odnosząc sie do mojego doświadczenia z benzyną 98 mogę potwierdzić, że samochód lepiej rusza wtedy na I biegu. Wystarczył tylko lekki nacisk na pedał gazu. Na 95 trzeba zdecydowanie mocniej wciskać gaz, by Daćka ruszyła. Wolę wszędzie tam, gdzie jest to możliwe ruszać na II biegu mając w zbiorniku benzynę 95.
laisar - 2009-09-24, 10:56
Cytat: | Wolę wszędzie tam, gdzie jest to możliwe ruszać na II biegu |
A właściwie dlaczego? Przecież to właśnie bieg I. jest specjalnie przeznaczony do ruszania...
wilanowiak - 2009-09-24, 13:59
ok, a z punktu widzenia dbałości o silnik a nie "żwawości" przy ruszaniu i rozpędzaniu się to lepiej wybrać 98 z neste czy 95 z BP. Istnieje wogóle odpowiedź?
Alien - 2009-09-24, 15:03
jak dla mnie efekt placebo ma tu zastosowanie nie mam Daćki ale w mojej Tojce, nawet w instrukcji pisze że komputer tak dostosuje mieszankę by była idealna dla silnika (co nie znaczy że zwiększą się osiągi) ale np w starym aucie jak np mój Poldek zasilany gaźnikowo, wlanie 98 sprawdza się gdy lecę na jakiś zlocik i wiem że czeka mnie te 400 kilosów na trasie - bynajmniej moc się nie zwiększa ale elastyczność i kultura pracy już tak - zaznaczam że chodzi o gaźnik gdzie większa liczba oktanowa daje jakieś tam efekty.
Z drugiej jednak strony ostatnie wyniki jakości paliw są powalające bo np na Orlenie PB 95 ma 95,3 oktana a PB98 ... 95,6
więc jak dla mnie - chyba warto, mając Daćkę lać 95 skoro przy 98 pali więcej
borys68 - 2009-09-24, 17:49
Ahoj!
ja tam leję na Auchanie - minimum 10g mniej niż na Neste, a zazwyczaj ok.30g taniej niż Orlen i inne takie.
Brochura Logana z Dubaju chwaliła się, że lubi jeździć na 91.
Borys
marcio - 2009-12-28, 14:32 Temat postu: a denaturacik ktoś zimą dolewa ??? Do swojej lałem 95 na Shellu, teraz leję 95 na BP, czyli zwykłe paliwa, ale w markowych stacjach. Kiedyś natomiast doczytałem się w necie, że raz na jakiś ( jaki ??? ) do baku paliwa można dolać zimą denaturatu i ma to mieśc wpływ na wodę w paliwie. Wiadomo komuś cokolwiek o tej "technologii" ? Kiedyś,w swoim poprzednim Seicento 900 wlałem flaszkę denaturatu i paliwo ( do pełna ) i nie miałem w tego tytułu przykrych niespodzianek.
gigi303 - 2009-12-28, 21:06
wystarczy dodatek do paliwa np shell koszt 7 zł w makro
stempik - 2009-12-28, 21:41
marcio napisał/a: | Wiadomo komuś cokolwiek o tej "technologii" ? |
W alkoholu rozpuści się woda. I nawet jeśli procenty troszkę spadną to i tak silnik powinien to przepalić. Co ważniejsze przy mrozach taka woda z procentami nie zamarznie (np. w filtrze paliwa)
Ja jednak swojej zaaplikowałem coś takiego:
http://www.allegro.pl/ite...adu_pal_06.html
Potworny - 2009-12-30, 20:42
marcio napisał/a: | Wiadomo komuś cokolwiek o tej "technologii" ? |
W dawnych czasach kierowcy dolewali "denia"do benzyny choć produkt byl trudno dostępny. Sposób był skuteczny..... i silnik radził sobie tak jak napisał stempik. Całą przyjemną stronę procedury zepsuło (swego czasu) oświadczenie kilku (chyba) producentów aut (przy okazji domieszek do paliwa do bioetanolu) o szkodliwości etanolu na elementy gumowe silnika. Więc pozostają dodatki do paliw tak jak pisał gigi303
benny86 - 2009-12-30, 21:26
Ta technologia ma też swój aspekt kulturowy. Kierowci autobusów (zwłaszcza Ci starszej daty)mieli pewną tradycję - a mianowicie 31 grudnia, już po zjechaniu na bazę z ostatniego kursu, wlewali kieliszek wódki do baku - to coś w rodzaju "toastu: noworocznego ze swoim wozem, do którego są z reguły przywiązani :D
Potworny - 2009-12-30, 21:32
benny86 napisał/a: | wlewali kieliszek wódki do baku |
ale to chyba diselek?
Chyba, że to naprawdę dawne czasy
Beckie - 2009-12-30, 21:38
W dieselku to kielonek wódy raczej mało przydatny(?)
Potworny - 2009-12-30, 21:47
Beckie napisał/a: | mało przydatny(?) |
No i owszem przyda się
Dar1962 - 2017-11-09, 18:14
http://www.daciaklub.pl/f...1741368#1741368
wlodarek1 napisał/a: |
Poprzednie tankowanie - 30 IX zatankowałem benzynę 98 .
Dziś znów zatankowałem 95-oktanów .
Czy takie mieszanie paliwa nie jest szkodliwe dla silnika i czy ma wpływ na zużycie paliwa
( |
jest szkodliwe dla portfela, na zużycie paliwa żadnego wpływu nie ma. Naukowcy udowodnili, że największy wpływ na zużycie paliwa ma....kierownik
benny86 - 2017-11-11, 11:02
Po sieci krąży pdf z badaniami/wykresami na hamowni wskazujący że auto przystosowane do 95ki miało gorsze osiągi na 98. Tyle że to były auta z lat 90tych, obecnie przystosowane są zarówno do 95ki jak i 98. Osobiście stosowałem 98 testowo przez pół roku i ok 6 kkm. Spalanie takie same, osiągi takie same, koszty takie same (bo tankowałem w weekendy na promocji, 95 i 98 w tej samej cenie). Różnica? Ciszej pracował powyżej 3500 obrotów czyli powyżej 125 km/h czyli w warunkach rzadkich jak dla mnie. Nie polecam w 99% przypadków - czyli zawsze, gdy wiąże się to z dodatkowymi kosztami. U mnie koszty były takie same, więc się pobawiłem w testy :)
dudu$ - 2017-11-11, 12:46
Jakiś czas temu na YouTube oglądałem filmik gdzie 2 gości w Polsce na hamowni sprawdzali osiągi auta ( w ich przypadku Corasa B z silnikiem 1.4 16v) na różnego rodzaju paliwie - 95 i 98 z polski , 98 z Niemiec, 99 oktanowej i 98 wzbogaconej paliwem lotniczym. Układ paliwowy został tak przerobiony aby paliwa nie trzeba bylo wlewać do baku tylko pojemnik z danym paliwem podłączany był do przewodów paliwowych wyprowadzonych do środka kabiny. Sam układ przed każdą zmiana paliwa oraz pomiarami był czyszczony aby wyniki były miarodajne. Okazało się że na paliwie 95 oktanowym silnik ma większą moc i moment niz na 98 zarówno tej Polskiej jak i Niemieckiej. Jest to spowodowane mniejszą ilością oktanową a co za tym idzie spalanie odbywa się w bardziej agresywnym, wybuchowym stopniu niz w przypadku 98 gdzie większa ilość oktanów powoduje spokojniejsze spalanie, delikatnie miejszą moc i moment obrotowy ale za to w mniejszym stopniu występuję spalanie stukowe co przyczynia się do tego , iż silnik chodzi ciszej. Co do mniejszego spalania 98 to muszę powiedzieć, że faktycznie jest trochę niższe kiedyś testowałem to w aucie benzynowym oraz w Dieslu ( oczywiście nie wlewałem benzyny tylko chodzi mi tu raczej o zwykłym ON i tym typu Verva , Ultimate itp.) I z moich obserwacji spalanie benzyny premium ( 98 oktanowej ) jak i ON premium ( Verva , Ultimate) jest niższe i na pełnym zbiorniku w mieście bylem w stanie przejechać te 50km więcej. Przeliczając to na złotówki wychodzi identyczny wynik jak w przypadku zatankowania paliwa zwykłego ( benzyny 95 oktanowej /zwykłej ON ). Dlatego też ja do swojego auta leje tylko 95 ponieważ finansowo wychodzi tak samo jak w przypadku 98 a mam zawsze tą moc delikatnie większą i większy moment.
luckyboy - 2017-11-11, 16:06
Zacznijmy od teorii. Każda benzyna dostępna na stacjach charakteryzuje się dwoma podstawowymi cechami. Pierwsza to wartość opałowa (energetyczna), a więc ilość energii, jaką uzyskuje się w procesie spalenia określonej masy paliwa. Druga cecha to oktanowość - czyli zawartość oktanów, odpowiadających za prędkość spalania i odporność mieszanki na spalanie stukowe. Im oktanów więcej, tym paliwo spala się wolniej i łagodniej.
Benzyna zaraz po procesie rafinacji charakteryzuje się niską liczbą oktanową - w granicach 70. Dopiero później, w trakcie uszlachetniania, oktanowość jest podnoszona przez zastosowanie specjalnych dodatków paliwowych, którymi są najczęściej węglowodory o wysokiej oktanowości. W zależności od proporcji mieszanki otrzymuje się finalny produkt o zadanej liczbie oktanów, który następnie trafianastacje benzynowe.
W udowodnieniu tezy, że paliwo PB 95 daje więcej mocy niż PB 98, przychodzi z pomocą
prosta zależność fizyczna.Jakwspomnieliśmy,paliwo o wyższej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej od paliwa, które ma tę liczbę mniejszą. Idąc dalej, paliwo, które spala się wolniej, zdąży dostarczyć mniejszą ilość energii, a więc silnik naszego auta
rozwinie mniejszą moc.
Na hamowni
Teoria teorią, ale jak to wygląda w praktyce? Mając przez lata zakodowaną w głowie prawdę o tym, że paliwo o wyższej liczbie oktanowej (droższe) jest lepsze od zwykłej
„95”, jakoś nie mogliśmy uwierzyć, że test pokaże co innego. Postanowiliśmy poddać badaniu Cinquecento Sporting na hamowni w krakowskim V-tech Tuning.
Najczęściej stosowane przez polskich kierowców paliwo PB 95 stanowiło bazę naszych testów. Przeprowadzone badanie dało rezultat 59,2 KM na silniku oraz 40,9 KM na kołach. Po zużyciu całego baku udaliśmy się na stację benzynową, by zatankować zwykłą benzynę „98”. Wynik kolejnego pomiaru na hamowni potwierdził teorię! Auto osiągnęło wyraźnie niższą moc niż na teoretycznie gorszej benzynie PB 95. Wyniosła ona 54,5 KM na silniku i 39,1 KM na kołach. - Prawa fizyki niekłamią - z uśmiechem potwierdził nasze spostrzeżenia Tomasz Pirowski, szef V-tech. A więc test udowodnił, że tankując paliwo o wyższej liczbie oktanowej, powodujemy, że mniej chętnie się ono spala w silniku, a co za tym idzie, traci on na mocy. - Nie jest to żadna rewolucyjna teoria. Potwierdzi wam ją każdy chemik - dodał Pirowski, gdy z niedowierzaniem kręciliśmy głowami. Subiektywne wrażenie, że nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98 wynika z faktu, że spalając paliwo łagodniej, pracuje on niejako z większą kulturą, a więc ciszej. Na „ucho” jest lepiej, mocy jednak ubywa. Teraz już wiemy, że w myśl znanego sloganu reklamowego „Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać” nie będziemy już robić sobie „prezentów”, tankując do zwykłego auta droższe paliwo 98.
Wyjątek od reguły?
Zaintrygowani wynikami pomiarów postanowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy setki amatorów sportowych wrażeń, tankujących szeroko reklamowane paliwa 99+, po prostu dają się nabierać na marketingowe sztuczki. Do paliw 99+ możemy zaliczyć wprowadzony ostatnio na rynek
BP Ultimate oraz dobrze znany Shell V-Power 99. Oba te paliwa posiadają oktanowość zbliżoną do 100. Według teorii, moc samochodu wraz ze wzrostem liczby oktanowej paliwa powinna dalej spadać. Tymczasem znów zostaliśmy zaskoczeni. Odczyt z hamowni po zatankowaniu benzyny typu 99+ przyniósł wzrost mocy. Osiągnęliśmy wynik 59,8 KM na silniku i aż 42,1 na kołach. To rezultat lepszy niż na paliwie PB 95 i znacznie lepszy niż na zwykłym PB 98. Prawdę mówiąc, byliśmy w tym momencie lekko zdezorientowani. O co tu chodzi?
Po raz kolejny z wyjaśnieniem przyszedł Tomasz Pirowski. - To proste. Dzieje się tak dlatego, że w paliwach 99+ stosuje się innego rodzaju dodatki niż w przypadku zwykłych benzyn PB 98 - wyjaśnił nasz rozmówca. Dowiedzieliśmy się od niego, że do nowych „mocnych” paliw dodawane są specjalne związki eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. I to właśnie zwiększona jego ilość jest odpowiedzialna za wzrost osiągów. Wysoka oktanowość jest niejako efektem ubocznym, gdyż akurat zastosowane tu etery charakteryzują się bardzo wysoką liczbą oktanową. Zmieszane z benzyną bazową podnoszą oktanowość finalnej mieszanki.W ostatecznym rozrachunku zwycięża jednak zwiększona wydajność
paliwa (za sprawą tlenu) nad jego „niechęcią” do szybkiego spalania się (wysoka oktanowość). Tak uzyskujemy większą moc.
Sport
Ktoś powie, że skoro paliwa o niższej liczbie oktanowej dają wyższą moc, to dlaczego w sporcie używa się benzyn o bardzo wysokiej liczbie oktanowej? Przecież doskonale znany rajdowcom Elf Turbo Max ma liczbę oktanową 101,7.
Spieszymy z wyjaśnieniem. Wspomnieliśmy na początku o zjawisku spalania stukowego. Pojawia się ono w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż silniki aut seryjnych. To dlatego w tych pierwszych należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to, aby spowolnić proces spalania. Jest to nieuchronny kompromis powodowany troską o żywotność sportowych silników.
Co ciekawe, gdyby zjawisko spalania stukowego w ogóle nie występowało, można być pewnym, że każda z rajdówek jeździłaby na paliwie o bardzo niskiej oktanowości, w myśl zasady, że do silnika należy stosować benzynę o najmniejszej możliwie liczbie oktanowej, przy której działa on poprawnie. Spalanie stukowe jednak istnieje, przyprawiając o ból głowy konstruktorów silników. Może to i lepiej, bo czy ktokolwiek potrafi sobie wyobrazić samochód WRC na 70-oktanowej benzynie?
Michał Niezbecki
eplus - 2017-11-11, 16:57
A wartość opałowa nikogo nie interesuje? Właśnie ilość energii z litra przełoży się na ekonomikę paliwa, a nie moc max., z której prawie nigdy nie korzystamy. Niski oktan powoduje przestawienie zapłonu (chyba opóźnienie), przez co sprawność silnika spada i jak wyżej napisałem.
damiaszek - 2017-11-11, 17:04
To wszystko jest prawda, ale:
- niższa kaloryczność 98 jest efektem obecnie stosowanej technologii i nie jest regułą. W paliwach ze starych rafinerii (np. Rosja itp.) i stosowaniu innych dodatków podnoszących liczbę oktanową może być inaczej (jak wspomniane już 99+ itp.)
- niższa moc jest tylko w wypadku silników przystosowanych do paliwa o niższej LO i używanych na paliwie o wyższej LO, ale obecnie dużo silników posiada czujniki spalania stukowego i potrafi przyspieszać zapłon na paliwie o wyższej LO, wtedy różnicy nie będzie.
- jak mamy silnik doładowany, to można zwiększyć stopień doładowania i uzyskać na większą moc z paliwa o wyższej LO
- można też zwiększyć stopień sprężania i też uzyska się większą moc - ale to już modyfikacja mechaniczna nie można później lać paliwa o niższej LO (tzn. można, ale to nie zdrowo)
- paliwa oznaczane jako 98 różnią się nie tylko liczbą LO, najczęściej cały pakiet dodatków jest "premium"
- na mniej obleganych stacjach 98 może być stare i bardziej zanieczyszczone
Można sobie w aucie zastosować układ przyspieszający zapłon (o ile takiego nie ma już orginalnie silnik), czasami takie coś zakłada się razem z LPG i automatycznie przełącza się ze zmianą paliwa.
goswee - 2017-11-13, 12:24
Niestety testy robili na cinquecento...
Nowoczesne silniki sa troszke inaczej zbudowane.
Ogolnie zawsze bylem sceptykiem w kwestii pb98 ale obecnie sam je stosuje w Dacia, be silnik chodzi lepiej i dla ucha i dla nogi. Silnik przystowany do pb 95 i 98
luckyboy - 2017-11-20, 16:26
goswee napisał/a: | Niestety testy robili na cinquecento...
Nowoczesne silniki sa troszke inaczej zbudowane. |
Na czym polegają różnice w budowie?
goswee - 2017-11-20, 17:59
A czym sie rozni stary diesel z traktora i nowy tdi albo jtd?
Co to za pytanie.
Zasada dzialania pozostala: tloki, cylindry, benzyna, zmienil sie sposob podawania mieszanki, materialy o duzo wiekszej wytrzymalosci, pojawil sie wtrysk, elektronika, elementy sa lzejsze, silniki sa sprawniejsze, osiagaja wyzsza moc z takich samych pojemnosci. wszystko poszlo do przodu.
Nie ma co porownywac gaznikow do wtryakow bezposrednich, nieprawdaz?
pluto - 2017-11-20, 18:14
luckyboy napisał/a: | goswee napisał/a: | Niestety testy robili na cinquecento...
Nowoczesne silniki sa troszke inaczej zbudowane. |
Na czym polegają różnice w budowie? |
Może chodziło o układ zasilania: cinquecento gaźnik - nowoczesne silniki układy wtrysku
dudu$ - 2017-11-20, 18:18
goswee, nie wiem czy zdajesz sobie sprawę , że w Cinquecento były montowane nie tylko silniki gaźnikowe ( 704cm i 903cm) ale i na wtrysku jednopunktowym ( 899cm i 1100cm).
eplus - 2017-11-20, 21:17
Gaźnik Aisan przebija komplikacją nawet wtryski bezpośrednie.
goswee - 2017-11-20, 22:38
dudu$ napisał/a: | goswee, nie wiem czy zdajesz sobie sprawę , że w Cinquecento były montowane nie tylko silniki gaźnikowe ( 704cm i 903cm) ale i na wtrysku jednopunktowym ( 899cm i 1100cm). |
zdaję sobie sprawę, ale co ma wtrysk jednopunktowy do np wtrysku bezpośredniego?
wtrysk jednopunktowy to taki gaźnik, tyle ze troszkę nowszy.
Dzisiejsze silniki są sterowane przez komputer i potrafią dopasowywać sobie kąt zapłonu do benzyny, cinquecento raczej nawet nie stało koło takiego silnika.
eplus napisał/a: | Gaźnik Aisan przebija komplikacją nawet wtryski bezpośrednie. |
nie chodzi o komplikacje, tylko o efekt działania. Nowoczesne diesle komplikacją przewyższają 90% mechaników - i co z tego? co to ma do rzeczy?
w cinquecento paliwo 98 okazało się nieskuteczne. W Renault 19 też nie czułem różnicy. W fiacie Palio również 0 poprawy.
A w Loganie czuję, że silnik lepiej się zbiera przy niższych obrotach. Mie jechałem na hamownie, bo nie o to chodzi - wg. mnie efekt jest odczuwalny na tyle, że leje Pb98.
Efekt psychologiczny wykluczam, bo wlałem pierwszy raz PB98 bez wiary i nawet lekko niechętnie, na prośbę teścia. Zdziwiłem się wynikiem testu. Ponadto żonie nic nie powiedziałem, sama zauważyła, że coś jest lepiej, jak mi powiedziała, że zauważyła zmianę, to dpoiero jej powiedziałem.
damiaszek - 2017-11-21, 08:50
Na razie to tylko wiara i subiektywne odczucia, nawet ślepej próby nie zrobiłeś. Nie musisz wcale jechać na hamownie, wystarczy że zapiszesz log na komórce z przyspieszania na III od 1500rpm do 5000 rpm. Po kilka razy na każdym paliwe. Musisz tylko pamiętać, aby obciążenie i pogoda (wiatr, temperatura i wilgotność) były takie same.
goswee - 2017-11-21, 10:16
Pomiar na komorce.... W takich samych warunkach pogodowych i jeszcze trzeba wyjezdzic paliwo i zalac nowe.... Takie inzynierskie pomiary to mam w nosie. Odczucis mi wystarcza.
Slepa probe robilem na zonie, tak jak napisalem.
Nie spodzoewam sie wielkiej poprawy przyspieszenia, po prostu silnik lepiej pracuje, ciszej, i troche lepiej zbiera sie na najnizszych obrotach. Kosmetycznie lepiej, ale lepiej.
Nawet jesli wzrost/spadek mocy wynosi 1-2 KM to ani nikt tego nie odczuje, ani nie wplynie to na osiagi, wiec nie ma sie co napinac
damiaszek - 2017-11-21, 10:45
Dlatego właśnie piszę o pomiarze (mikrofon, gps i akcelerometry z komórki wystarczą do tego), bez tego to tylko twoje subiektywne odczucia. A test na żonie to nie "ślepa" próba
BLACHA_997 - 2017-11-21, 16:56
Koledzy, czy Wy na prawdę nie macie innych poważniejszych tematów i zmartwień. Ja leję 98 bo chcę i mi pasuje. Za granicą leję 95 bo uważam, że jest lepsza niż nasza 98 i tyle. Najważniejsze by samochód jechał do przodu, a czy ma 5 koni więcej czy mniej ..... inteligenty zrozumie. Pozdrawiam i szerokości życzę.
goswee - 2017-11-21, 22:57
damiaszek napisał/a: | Dlatego właśnie piszę o pomiarze (mikrofon, gps i akcelerometry z komórki wystarczą do tego), bez tego to tylko twoje subiektywne odczucia. A test na żonie to nie "ślepa" próba |
Mam w zyciu ciekawsze zajecia, niz udowadnianie innym swoich opinii, a mnie moja subiektywna opinia wystarcza.
wuju - 2017-11-21, 23:29
No to raczej jesteś w błędzie skoro myślisz że za granicą ich 95 jest lepsza od naszej 98. Ale cóż Twoje zdanie Twoja kasa
goswee - 2017-11-22, 06:24
Pb98 wcale nie jest lepsza od 95, jest inna.
Dla jednych silnikow lepsza, dla innych gorsza.
BLACHA_997 - 2017-11-22, 09:32
wuju napisał/a: | No to raczej jesteś w błędzie skoro myślisz że za granicą ich 95 jest lepsza od naszej 98. Ale cóż Twoje zdanie Twoja kasa |
wuju - 2017-11-22, 19:34
Jeżdze po całej Europie i jakoś nie zauważyłem różnicy w jakości paliwa (oczywiście mówimy o markowych stacjach ). Ale tak jak pisałem wcześniej możesz wierzyć w co chcesz w końcu to Twoja kasa.
Fruxo - 2017-11-22, 21:21
liczba oktanowa w google i rozwiązane są wasze problemy
wuju - 2017-11-25, 12:01
W tej dyskusji nie chodziło o liczbę oktanową ale o jakość paliwa oferowanego w Polsce i za granca.
macgyver - 2017-11-28, 08:37
Do swojego 0,9 TCE tankuję Pb95. Gdy kupowałem auto w salonie usłyszałem informację, iż w wypadku tego silnika tankując Pb98 nic nie zyskam. Potwierdzają to informacje znalezione w internecie.
Pb98 daje większą moc w silnikach, które są do niej dedykowane.
A poza tym jakość paliwa zależy bardziej od samej stacji, a nie rodzaju paliwa. Raczej unikam stacji typu "lokalna stacyjka w Psiej Wólce pana Stacha" i tankuję na "koncernówkach".
BLACHA_997 - 2017-11-28, 11:07
macgyver napisał/a: | ....A poza tym jakość paliwa zależy bardziej od samej stacji, a nie rodzaju paliwa. Raczej unikam stacji typu "lokalna stacyjka w Psiej Wólce pana Stacha" i tankuję na "koncernówkach". |
Kolego, "robiłem w paliwach" ponad 10 lat i nie chciałbyś wiedzieć szczegółów na temat niektórych "koncernówek". Większość z nich działa na zasadzie franczyzy, a to daje duże pole do popisu ich właścicielom, co nie zmienia jednak faktu, że są bardziej pewne niż pozostałe.
Kacper_Potocki - 2017-11-28, 16:21
Jeśli chodzi o Dusterka to będę lał zwykłe Pb95. Natomiast w Fordzie Mondeo MKIV 2.5T, który miał robiony program w V-Tech w Krakowie (chiptunning) na hamowni wyszła znacznie większa moc i moment na Pb98, niż na Pb95.
No i dodatkowo na Pb95 kiedy się dało w palnik to trochę dławiło silnik i przerywało, a na Pb98 było super. Różnice między Pb95 i Pb98 po chipie to było około 15 koni, a spalanie było o około 1 litr niższe na Pb98.
PS. Będę też chciał zrobić chiptunning w Dusterku i wtedy sprawdzę czy Pb98 daje lepszy efekt. Robiąc nową mapę pod Pb98 da się ustawić znacznie dokładniej optymalny moment wybuchu (tak mi tłumaczono).
arnold - 2017-11-28, 18:15
To zależy od kąta wyprzedzenia zapłonu.
goswee - 2017-11-28, 18:40
Kacper_Potocki napisał/a: | Jeśli chodzi o Dusterka to będę lał zwykłe Pb95. Natomiast w Fordzie Mondeo MKIV 2.5T, który miał robiony program w V-Tech w Krakowie (chiptunning) na hamowni wyszła znacznie większa moc i moment na Pb98, niż na Pb95.
No i dodatkowo na Pb95 kiedy się dało w palnik to trochę dławiło silnik i przerywało, a na Pb98 było super. Różnice między Pb95 i Pb98 po chipie to było około 15 koni, a spalanie było o około 1 litr niższe na Pb98.
PS. Będę też chciał zrobić chiptunning w Dusterku i wtedy sprawdzę czy Pb98 daje lepszy efekt. Robiąc nową mapę pod Pb98 da się ustawić znacznie dokładniej optymalny moment wybuchu (tak mi tłumaczono). |
To jak beda robic mape do dusterka, to popros, zeby byl taki moment, zeby sie spalalo - bez wybuchu, silnik dluzej pojezdzi :P
Kacper_Potocki - 2017-11-29, 08:48
Rozumiem to tak, że wybuch mieszanki jest w optymalnym położeniu, czyli sprężanie wtedy jest największe i tłok nie spręża już dalej, tylko następuje ruch w drugą stronę i siła pędu tłoka sprężając nie działa przeciw sile powstałej z wybuchu, która ma rozprężać.
Tak to rozumiem, jeśli się mylę to mnie poprawcie proszę.
Natomiast stukowe spalanie może spowodować, że wybuch jest szybciej, jeszcze zanim tłok osiągnie optymalny (najwyższy) punkt w cylindrze i wtedy siły działają przeciw sobie i moc jest mniejsza.
damiaszek - 2017-11-29, 09:52
Prawie dobrze . Moment zapłonu mieszanki paliwowo-powietrzej następuje przed GMP (górne położenie tłoka). Istotny moment to w którym występuje maksymalne ciśnienie w komorze spalania. Spalanie chwilę trwa w związku z tym zapłon powinien nastąpić wcześniej. Paliwo z wyższym LO spala się wolniej i przy wyższych ciśnieniach ulega samozapłonowi. W związku z tym można je bezpiecznie wcześniej zapalić i uzyskać przy tym samym stopniu sprężania wyższe ciśnienie, w efekcie czego wyższy moment obrotowy. Mając tez paliwo o wyższej LO możemy też zwiększyć stopień sprężania (lub doładowania) uzyskując jeszcze więcej. Głowne niebezpieczeństo polega na tym że, jeśli taki silnik dostanie paliwo o zbyt niskiej LO, a zapłon (lub zbyt mocne spręzanie czy doładowanie) nastąpi zbyt szybko to dojdzie do samozapłonu i cićnienie zbyt szybko urośnie dodatkowo jeszce przed osiągnięciem GMP - wtedy tracimy na mocy, a elementy silnika ulegają obciążeniom większym niż przewidziane. To słychać i po pewnym czasie widać . Rozwiązaniem są czujniki spalania stukowego, które w połączeniu z ECU potrafią przyspieszać i opuźniać zapłon.
Kacper_Potocki - 2017-11-29, 10:13
Czyli to nieco bardziej skomplikowane niż myślałem. Trzeba mieć łeb, aby programować takie mapy :)
goswee - 2017-11-29, 16:43
I chodzi o to, zeby nic nie wybuchalo w ogole, ani szybciejj, ani wolniej, bo wybuchu powoduja znaczne zniszczenia i generuja ogromne przeciazenia. Ma sie spalic rownomiernie, calosc paliwa.
franius - 2017-12-04, 22:00
A co myślicie o PB95 w wersji premium ? Warto raz na 10 tankowań do doczyszczania układu ?
SVENSON - 2017-12-04, 22:16
nic to nie daje , jedyna różnica do w portfelu się robi , inaczej sprawa wygląda z ON .
gregorisan - 2017-12-04, 22:55
Przez 1 rok lałem co 1000 km Pb 98, ale ostatecznie olałem temat
goswee - 2017-12-05, 20:45
Raczej nie ma sensu
|
|