DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - DD z fabrycznym LPG - problem z nadmiernym zużyciem gazu?

tolky77 - 2015-01-25, 11:35
Temat postu: DD z fabrycznym LPG - problem z nadmiernym zużyciem gazu?
hej,
od przeszło mc mam DD 1.6 4x4 . Kupiłem go razem z LPG ale gaz dołożono mi z 2 tyg temu (po przebiegu 1500 km). Oryginalny Landirenzo w autoryzowanym serwisie jako KIT Dacia ...
Generalnie jestem pod wrażeniem tego samochodu. Spełnił wszystkie moje założenia w 100%, oprócz jednego, ale do brzegu ....
jednym z moich założeń było to żeby był ekonomiczny :) dlatego wybrałem prostą benzynę z LPG fabrycznym (jedno z założeń). Zaawansowanego diesla już miałem nawet kilka - dziękuje postoje.
Przez pierwszy mc jeździłem nim osobiście i moje spostrzeżenia.
- trasa 8-9 l nie przekraczając 120 km/h
- miasto bliżej 9-10l
i w sumie nie oczekuje mniej, tyle się podziewałem po tej jednostce napędowej.

Dwa tyg temu założyli mi gaz, zrobiłem na nim 1000 km i średnie spalenie 70% miasto / 30% trasa wyszło mi 13,5 litra nie licząc ile spalił benzyny ...

i pytanie, serwis twierdzi, że to normalne spalanie ... powiedzieli ze do spalania w benzynie trzeba dodać 5l gazu ...czyli jak na bezynie 9l to na gazie 14l.

Powiem, że trochę mnie to zaskoczyło ... liczyłem ze jak 9l benzyny to 11l gazu ..

Jakie są wasze doświadczenia ?

ps nie miałem wcześniej gazu wiec nie wiem :(

ps2 jak zostawie go na zimnym to falują obroty na jałowym a i dwa razy strzeliłem nim zacnego kangura na skrzyżowaniu .... coś ma nie tak na bank z obrotami na zimnym. Czytałem ze to nie tylko moje spostrzeżenia ... atakować serwis zeby coś z tym zrobili ? (samochód zjechał z linii w listopadzie 2014)

Dzięki z góry za pomoc.

route2000 - 2015-01-25, 12:01

Witaj! Auto jet na dotarciu, więc zużycie paliwa jest zawsze wyższe niż normalnie. Po jakimś ok. 10 tys.km zużycie paliwa powinno się zmniejszyć. Generalna zasada zużycia benzyny do LPG to jest jakieś 20% więcej gazu niż benzyny. Po ok. 1 tys. km trzeba jechać na ponowną kontrolę i regulację gazu. Nasz kolega Grapess miał problem z gazem na początku i mu zmienili soft LPG w Landi Renzo.
Karenzo - 2015-01-25, 13:53
Temat postu: Re: DD z fabrycznym LGP - jaka to jest
tolky77 napisał/a:

Dwa tyg temu założyli mi gaz, zrobiłem na nim 1000 km i średnie spalenie 70% miasto / 30% trasa wyszło mi 13,5 litra nie licząc ile spalił benzyny ...


Poproś o tą głupotę na piśmie
mi na trasie z pedałem zawsze wciśniętym na max czyli prędkości ok 160 km/h
spalał 13,5
przy jeździe od świateł do świateł i głupim ściganiu się ok 12-13 L
1 Litr więcej to jest maks w źle wyregulowanej instalacji

Czy jest to twoje pierwsze auto z LPG ?
bo może auto wcale tyle nie spala bo tutaj inaczej liczy się spalanie niż w benzynie/dieslu


Aby porządnie policzyć spalanie LPG trzeba tankować przy prawie pustym zbiorniku , jak to zrobisz w połowie to nie będzie to miarodajne .
Najlepiej zawsze na tej samej stacji bo każdy dystrybutor tankuje inaczej .
Zdarza się że stacje oszukują na litrach w stosunku 1/10 np sieć ARTUS , tam zatankowałem 38l na 32l zbiornika .... tankowałem na 3 stacjach tej firmy każda oszukiwała
Jakoś LPG też ma duże znaczenie na złej jakości gazu spalanie może wzrosnąć o 2-5 L na 100 km jak trochę pojeździsz to od razu wyczujesz pod pedałem że nie zbiera się tak jak zawsze .
I to wcale nie jest zasada że drogi gaz = dobry gaz
2 razy już miałem tak że w małych miejscowościach że wybierałem ten droższy gaz a potem auto gasło i nie chciało jechać . Gaz na auchanach/tescach jest ok nie raz tankowałem za to naciąłem się na shellu i statoilu ale to dlatego że na tych stacjach nikt nie tankował (bo były drogie )
Teraz mam pod pracą taką budkę z gazem "podwójnie filtrowanym " cenna jest jak wszędzie ale jakość super
Twój samochód jest jeszcze na dotarciu więc będzie palił te 1-2 litry więcej .


Jak już trochę nauczyć się jeździć tym autem po spokojnie poniżej 10l będziesz się zamykał , mój ojciec jak jeździł moim to zamykał się ok 7-8 więc się da

GORDINI - 2015-01-25, 14:21
Temat postu: Re: DD z fabrycznym LGP - jaka to jest
Karenzo napisał/a:

1 Litr więcej to jest maks w źle wyregulowanej instalacji

Zgadzam się w 100% - tylko jedno ale jest za ubogo - to może się niedobrze skończyć (wypalenie zaworów, awarie uszczelki pod głowicą, przegrzanie silnika).
Dobrze wyregulowana instalacja to około 15-20% więcej gazu w stosunku do benzyny.
Ja tankuję zawsze na pustym do pełna i tak to wychodzi od 15 lat w różnych autach.

Marek1603 - 2015-01-25, 16:55

Temat falowania znany. Były przypadki, że nawet potrafił zgasnąć przy przełączaniu PB/LPG.
Męczyć ASO o wgranie nowego softu i regulacja LPG. Będą robić problemy to poprosić odmowę na piśmie.

Cav to nie to samo ASO co twoje przypadkiem?

matucha - 2015-01-25, 19:40

A może i to samo ASO co moje??
tolky77, gdzie kupiłeś auto?

Cav - 2015-01-25, 22:06
Temat postu: Re: DD z fabrycznym LPG - jaka to jest
tolky77 napisał/a:
hej,
od przeszło mc mam DD 1.6 4x4 . Kupiłem go razem z LPG ale gaz dołożono mi z 2 tyg temu (po przebiegu 1500 km). Oryginalny Landirenzo w autoryzowanym serwisie jako KIT Dacia ...
Generalnie jestem pod wrażeniem tego samochodu. Spełnił wszystkie moje założenia w 100%, oprócz jednego, ale do brzegu ....
jednym z moich założeń było to żeby był ekonomiczny :) dlatego wybrałem prostą benzynę z LPG fabrycznym (jedno z założeń). Zaawansowanego diesla już miałem nawet kilka - dziękuje postoje.
Przez pierwszy mc jeździłem nim osobiście i moje spostrzeżenia.
- trasa 8-9 l nie przekraczając 120 km/h
- miasto bliżej 9-10l
i w sumie nie oczekuje mniej, tyle się podziewałem po tej jednostce napędowej.

Dwa tyg temu założyli mi gaz, zrobiłem na nim 1000 km i średnie spalenie 70% miasto / 30% trasa wyszło mi 13,5 litra nie licząc ile spalił benzyny ...

i pytanie, serwis twierdzi, że to normalne spalanie ... powiedzieli ze do spalania w benzynie trzeba dodać 5l gazu ...czyli jak na bezynie 9l to na gazie 14l.


Bzdury totalne - przelicznik benzyna/gaz jest stały i procentowy, a nie ilościowy w l/100 km.
Nie pamiętam ile dokładnie wynosi, ale google i mnóstwo kalkulatorów łatwo pomogą go przeliczyć.
Jeśli rezultaty wychodzą inne, to układ gazowy jest po prostu źle poustawiany - i to wszystko na temat, mają zrobić tak, żeby wyniki były prawidłowe.
Albo wymieniać osprzęt do skutków, jeśli będą twierdzić, że nie ma możliwości regulacji.

Aczkolwiek jak znam ten silnik z innego auta, to 13,5 l gazu przy dość dynamicznej jeździe jest całkiem prawdopodobne, biorąc pod uwagę opory powietrza w Dusterze.

Więc może jednak inaczej jeździłeś niż na benzynie (jak taniej to może masz mniejsze opory przy wciskaniu gazu).
Oczywiście to też może być konieczność i skutek nieprawidłowego działania instalki gazowej.

Karenzo napisał/a:
tolky77 napisał/a:

Dwa tyg temu założyli mi gaz, zrobiłem na nim 1000 km i średnie spalenie 70% miasto / 30% trasa wyszło mi 13,5 litra nie licząc ile spalił benzyny ...


Poproś o tą głupotę na piśmie
mi na trasie z pedałem zawsze wciśniętym na max czyli prędkości ok 160 km/h
spalał 13,5
przy jeździe od świateł do świateł i głupim ściganiu się ok 12-13 L
1 Litr więcej to jest maks w źle wyregulowanej instalacji


Zależy od czego więcej.
Jak od 5 l to by się mogło zgadzać, jak od 15 to już nie bardzo (za mała różnica).
Ogólnie - regulację można zepsuć na dwa sposoby - taki że przepala gaz, albo taki że gazu pali za mało, za to przepala silnik.

Hakama 4x4 - 2015-01-26, 13:50

Norma większego spalania lpg niż benzyny to ok. ok. 1-2 l/100 km.
Pytanie czy tankujesz na tej samej stacji bo mogą mieć różne ciśnienia i nie zawsze zatankujesz tyle samo gazu.
Duster żlopie przy dużych prędkościach. Jak jeżdzę 140-160 i utrzymuję prędkość pod górę i nie odpuszczam gazu to mam spalanie 13,5 lpg.
Przy trasie do 120 mam spalanie 11-11,5.
Miasto generalnie nie przekraczam 12,5 - nawet jak pokręcę się po górach przez godzinę. Duster nie pali dużo w mieście ani na trasie do 120.
Benzyny pali ok. 0,3 l/100 km więc reklamuj.
O 8-9 zapomnij bo to nie jest auto na takie spalanie (opory powietrza, opony itd). Realnie jak jesteś w stanie spalić na benzynie 8-9 (bo ja nie umiem przy moim stylu jazdy - i benzyny paliłem 10-11,5) to lpg powinien Ci palić 10,5 -11,5.
Mam instalację stag/hanna 2000/tomasseto/stefanelli zakładaną w ASO Świętochłowice
Pytaj o co chcesz.

jan ostrzyca - 2015-01-26, 14:12

To jakaś ściema. Nasz MCV pali tak:
95 6-8-10
LPG 8-10-12
Ułamków litra nie podaję ale proporcje są takie.
Poprzedni spalał dokładnie tak samo.
To samo dotyczy Fiata. Max 2 l. LPG więcej niż na benzynie.

Karenzo - 2015-01-26, 19:48

nie przesadzajcie po mieście spokojnie można poniżej 10 zejść ja na 32 L LPG robie spokojnie 350 km nawet 400 czasem
ale jak przycisnę to 250 km zrobię :lol:

kali - 2015-01-26, 20:47

Jak na razie wszystko w porządku! Zawsze nastawia się nową instalację na bogatszą mieszankę celem ochrony silnika. Po przejechaniu 1000km masz pierwszy darmowy przegląd na którym skład mieszanki zostanie skorygowany do steichometrycznej. Instalacja gazowa musi się dotrzeć a nikt z instalujących nie wie jaki gaz będziesz tankować ( jakość). Po tych 1000 km zostanie to ustawione zznacznie dokładnie. Dobrze wtregulowana instalacja zużywa od 1,23 do 1,25 więc gazu w stosunku do etyliny. Jeżeli zalezy ci na osiągach to trochę więcej. Mapę przy sekwęcji można ustawić tak by silnik miał większą moc na LPG.
tolky77 - 2015-01-26, 22:28

hej,
matucha napisał/a:
A może i to samo ASO co moje??
tolky77, gdzie kupiłeś auto?


odpowiadając na pytania
a) samochód kupiłem w Poznaniu - Auto Compol.
b) czyli, może się zmienić po pierwszym przeglądzie gazu
c) może się zmienić po dotarciu ...ok 10 kkm
d) w zależności gdzie tankuje - zazwyczaj na orlenie
e) 12l/100 po miescie to norma ...

chyba zbyt optymistycznie zrobiłem te założenia.
Odezwę się i powiem jak to będzie wyglądało za 2-3 mc

jeszcze raz dzieki za pomoc.

matucha - 2015-01-26, 23:27

tolky77 napisał/a:

odpowiadając na pytania
a) samochód kupiłem w Poznaniu - Auto Compol.

Nie chcę Cię straszyć, ale z moim nie dali rady....
Też u nich kupiłem.

tolky77 - 2015-01-26, 23:37

hej,
matucha napisał/a:
tolky77 napisał/a:

odpowiadając na pytania
a) samochód kupiłem w Poznaniu - Auto Compol.

Nie chcę Cię straszyć, ale z moim nie dali rady....
Też u nich kupiłem.


hmmm gaz ? jaki miałeś problem ?
- ja zgłaszałem im falujace obroty 8.01.2015, powiedzieli ze za jakiś czas pojawi się nowy soft i ze będą wzywali ... na akcje serwisową ....
- z gazem ze 13,5 pali powiedzieli ze do 5l więcej niż na paliwie może palić i jest ok.


cóż pożyjemy zobaczymy a po autoryzowanych serwisach za wiele się nie spodziewam.

matucha - 2015-01-26, 23:54

tolky77 napisał/a:


hmmm gaz ? jaki miałeś problem ?
- ja zgłaszałem im falujace obroty 8.01.2015, powiedzieli ze za jakiś czas pojawi się nowy soft i ze będą wzywali ... na akcje serwisową ....
- z gazem ze 13,5 pali powiedzieli ze do 5l więcej niż na paliwie może palić i jest ok.


cóż pożyjemy zobaczymy a po autoryzowanych serwisach za wiele się nie spodziewam.


Trochę dziwne podejście. Wydać kilkadziesiąt tys. PLN i co? Za wiele to można się nie spodziewać po komisie z Gniezna, ale po ASO?
U mnie się zaczynało niewinnie, a kończyło tym, że nie ma mocy, falowaniem na wolnych obrotach, gaśnięciem silnika podczas zmiany biegu i często migającą kontrolką silnika.
ASO powinno mieć te auta w jednym palcu, a nie trzymać je w naprawie po kilka miesięcy.

Karenzo - 2015-01-27, 00:34

nie straszcie go że 12 to standard po mieście
jak już samochód się dotrze (każdemu pali wtedy więcej ) instalację ci pięknie ustawią a najwalniejsze ty nauczysz się tym autem jeździć to 8-9 jest spokojnie osiągalna

48piotr - 2015-01-27, 08:44

Karenzo napisał/a:
8-9 jest spokojnie osiągalna

W Dusterze 9 możliwe,8 zbyt uboga mieszanka-pali zawory.

piotr. z - 2015-01-27, 10:12

tolky77 napisał/a:

- z gazem ze 13,5 pali powiedzieli ze do 5l więcej niż na paliwie może palić i jest ok.

Bzdura. Nie w przypadku DD. Zużywa 10-20% więcej LPG niż paliwa. Jeśli wyjeździłeś chociaż jeden bak to wiesz ile średni spalił. Do tego dorzuć te 20% i będziesz miał swoje średnie zużycie na gazie. Czyli przy średnim spalaniu noPb 10l/100km wyjdzie 12 l/100km LPG. Żeby palił te 5 litrów więcej to średnie spalania musiałbyś mieć na poziomie 25 litrów. Więc albo gaz ucieka jakimiś nieszczelnościami w instalacji (zdarza się) albo jest niedopieszczona mapa wtrysków ALE tylko w przypadku gdy komp od LPG nie jest połączony CANem z kompem samochodu. W instalacjach zakładanych fabrycznie w centralce od LPG jest tylko wrzucony współczynnik zwiększający czasy wtrysku LPG a bazowa mapa jest pobierana z ECU samochodu. Teraz pytanie jaką centralkę od LPG posiada Twoja bryka? W drugim przypadku osiągnięcie spalania wyższego o 5 litrów to jakaś ściema bo zakładam, że nie jeździsz a gazem w podłodze na dwójce lub trójce.

Jak pisali poprzednicy: 120km/h- wychodzi z 11-12 litrów, wyżej- wydoi więcej.

Jan Ostrzyca ma mniejsze spalanie bo i MCV ma inne opory aerodynamiczne (mniejsze) niż Duster. My jeździmy czymś na kształt szafy gdańskiej.

tolky77 - 2015-01-27, 10:56

piotr. z napisał/a:
tolky77 napisał/a:

- z gazem ze 13,5 pali powiedzieli ze do 5l więcej niż na paliwie może palić i jest ok.

Bzdura. Nie w przypadku DD. Zużywa 10-20% więcej LPG niż paliwa. Jeśli wyjeździłeś chociaż jeden bak to wiesz ile średni spalił. Do tego dorzuć te 20% i będziesz miał swoje średnie zużycie na gazie. Czyli przy średnim spalaniu noPb 10l/100km wyjdzie 12 l/100km LPG. Żeby palił te 5 litrów więcej to średnie spalania musiałbyś mieć na poziomie 25 litrów. Więc albo gaz ucieka jakimiś nieszczelnościami w instalacji (zdarza się) albo jest niedopieszczona mapa wtrysków ALE tylko w przypadku gdy komp od LPG nie jest połączony CANem z kompem samochodu. W instalacjach zakładanych fabrycznie w centralce od LPG jest tylko wrzucony współczynnik zwiększający czasy wtrysku LPG a bazowa mapa jest pobierana z ECU samochodu. Teraz pytanie jaką centralkę od LPG posiada Twoja bryka? W drugim przypadku osiągnięcie spalania wyższego o 5 litrów to jakaś ściema bo zakładam, że nie jeździsz a gazem w podłodze na dwójce lub trójce.

Jak pisali poprzednicy: 120km/h- wychodzi z 11-12 litrów, wyżej- wydoi więcej.

Jan Ostrzyca ma mniejsze spalanie bo i MCV ma inne opory aerodynamiczne (mniejsze) niż Duster. My jeździmy czymś na kształt szafy gdańskiej.


no i trzeba pamietac ze DD 4x4 1.6 ma zupełnie inna skrzynię niż DD 4x2 1.6 ... wiec musi więcej palić ...

Karenzo - 2015-01-27, 22:43

nie musi skrzynia to tylko kwestia przyzwyczajenie
inna sprawa to ciężar i większe opory toczenie
w końcu tylna oś musi się czymś pożywić
więc 1 L więcej w porównywaniu do 4x2 jest zrozumiałe

inna sprawa na trasie gdzie 4x2 ma dłuższa skrzynie

TD Pedro - 2015-01-27, 23:44

Karenzo napisał/a:
nie przesadzajcie po mieście spokojnie można poniżej 10 zejść ja na 32 L LPG robie spokojnie 350 km nawet 400 czasem
ale jak przycisnę to 250 km zrobię :lol:

uwzględnij fakt, że wymiana poglądów dotyczy wersji 4x4 ... :-P

TD Pedro - 2015-01-28, 00:02

tolky77 napisał/a:
c) może się zmienić po dotarciu ...ok 10 kkm
d) w zależności gdzie tankuje - zazwyczaj na orlenie
e) 12l/100 po miescie to norma ...

- we współczesnych samochodach (nawet w Daciach :-P ) coś takiego jak "docieranie" samochodu nie ma miejsca... samochody opuszczają fabrykę już "dotarte" co nie oznacza, ze można go katować, zalecane jest przez pierwsze kilka tysięcy km łagodniejsze traktowanie...
- jeżeli chodzi o zużycie gazu to tak jak koledzy wcześniej napisali ma na to wpływ wiele czynników m.in. jakość gazu, styl jazdy, temperatura zewnętrzna itp.,
- MSZ 13,5 l/100 km jest trochę za wysokie ale pewnie z czasem lepiej wyczujesz charakterystykę jazdy Dusterem i spalanie powinno zmaleć, (u mnie akurat w pierwszym okresie eksploatacji na LPG było niższe niz obecnie :-D ),
- na LPG (LR OMEGAS) przejechałem już ponad 58 kkm i poza przeglądem serwisowym 1xrok - nadal wszystko OK,
- u mnie spalanie LPG jest różne ale gdyby to spróbować uśrednić to nie przekracza 10 l/100 km i do tego około 0,3 l benzyny... :-)

Cav - 2015-01-28, 16:53

Karenzo napisał/a:
nie musi skrzynia to tylko kwestia przyzwyczajenie


Nie - skoro się wyżej kręci, to musi.
Nie ma zmiłuj - wyższe obroty = wyższe spalanie.

Karenzo - 2015-01-28, 21:46

ale kręci się wyżej bo ma większą masę do ciągnięcia
gdyby były taka sama skrzynia to w ogóle by nie przyspieszał z niskich obrotów

Cav - 2015-01-28, 22:17

Karenzo napisał/a:
ale kręci się wyżej bo ma większą masę do ciągnięcia
gdyby były taka sama skrzynia to w ogóle by nie przyspieszał z niskich obrotów


Chyba jednak kula w płot, bo w dieslu, który zżera tego cherlawego benzyniaka na śniadanie i nie ma (w porównaniu do benzyniaka) problemów z mocą i momentem w żadnym zakresie obrotów, sytuacja jest identyczna.

Karenzo - 2015-01-28, 23:44

wystarczy podstawowa wiedza fizyczna ...
aby ruszyć większą masę potrzebna jest większa siła
większa siła = większy moment obrotowy
aby uzyskać większy moment trzeba podnieść obroty

Skoro wersje 4x4 dysponują większym momentem obrotowym na tych samych prędkościach a rozpędzają się wolniej to znaczy że nadal ten moment jest niewystarczalny i aby przyspieszanie było identyczne w obu wersjach napędowych , aby uzyskać takie samo przyspieszenie trzeba zostawać krótszą skrzynie albo silnik o większym momencie obr na niskich obr.
Więc jak widać mamy tu kompromis miedzy osiągami a obrotami na poszczególnych biegach .

Kiedyś jak się chciało zasuwać tanio np golfem I to zmieniało się skrzynie na krótszą i koła na mniejsze .
Efekt przyspieszania był niezły ale obroty przy 100 km/h mogły być nawet o 200-400 większe .

A ta "docinka " o silniku to jest kula w płot , w moim silniku przynajmniej nie falują obroty i klima się nie wyłączą a ASO widuje tylko na przeglądach .

Karenzo - 2015-01-29, 00:00

aby nie być goło słownym
mimo większego momentu 4x4 ma gorsze przyspieszenie
więc opory muszą być większe

Linie przedstawiają obr silnika na najwyższym biegu przy 100 km/h

Cav - 2015-01-29, 21:37

Karenzo napisał/a:
wystarczy podstawowa wiedza fizyczna ...
aby ruszyć większą masę potrzebna jest większa siła
większa siła = większy moment obrotowy
aby uzyskać większy moment trzeba podnieść obroty

Skoro wersje 4x4 dysponują większym momentem obrotowym na tych samych prędkościach a rozpędzają się wolniej to znaczy że nadal ten moment jest niewystarczalny i aby przyspieszanie było identyczne w obu wersjach napędowych , aby uzyskać takie samo przyspieszenie trzeba zostawać krótszą skrzynie albo silnik o większym momencie obr na niskich obr.


Tyle bzdur w jednym poście dawno nie widziałem.

Po pierwsze - nie wiesz czy się wolniej rozpędzają, bo to pojęcia względne.
Wiesz tylko że wolniej rozpędzają się do setki - a to akurat nie jest celem konstruktorów samochodów w teren.
Do 80 czy 120 mogłyby wypaść lepiej, bo inaczej przypadają rozkłady prędkości na poszcz. biegach.

Po drugie - skoro w dieslu moment nie jest Twoim zdaniem niewystarczający, tylko dlatego że w wersji 4x4 przybyło kilkadziesiąt kg, to co powiedzieć o momencie w benzyniaku?
Że go nie ma w ogóle, niezależnie od opcji napędu?

Po trzecie - krótka skrzynia NIE JEST tam wpakowana dla lepszego przyspieszenia, a wręcz przeciwnie.
Celem były niższe prędkości na niskich biegach, których używa się w terenie, bez stosowania reduktora, który kosztuje.
A z oszczędności zrobiono to po Daciowemu, czyli zamiast zmieniać przełożenia biegów, zmieniono przełożenie główne, bo tak było taniej.
Więc niższe prędkości na wszystkich pozostałych biegach po prostu wyszły siłą rzeczy - nikt ich nie planował, ani w nie nie celował, nawet się nad takimi konsekwencjami nie zastanowil - bo to też byłoby zbyt drogie.

laisar - 2015-01-30, 00:07

Cav napisał/a:
zamiast zmieniać przełożenia biegów, zmieniono przełożenie główne

Nieprawda.

Duster 1.6 faza II:
napęd: 4X2 - 4X4
I bieg: 11/41 - 11/49
II bieg: 21/43 - 17/44
III bieg: 28/37 - 27/47
IV bieg: 35/34 - 31/40
V bieg: 41/31 - 38/39
VI bieg: (brak) - 37/30
przeł. gł.: 14/63 - 14/68

Duster 1.5 dCi 110 faza II:
napęd: 4X2 - 4X4
I bieg: 11/41 - 11/49
II bieg: 19/37 - 17/44
III bieg: 31/41 - 30/49
IV bieg: 40/39 - 35/39
V bieg: 38/29 - 37/30
VI bieg: 47/30 - 47/29
przeł. gł.: 14/59 - 14/68

W fazie I i dla dCi 85/90 było analogicznie - czyli oprócz przełożenia głównego wersje 4x4 różnią się od 4x2 także zmienionymi przełożeniami poszczególnych biegów.

Ergo: zamiast sprawdzić dane techniczne w kółko pieprzysz te same głupoty o "bo taniej" :roll:

48piotr - 2015-01-30, 08:46

laisar napisał/a:
Ergo: zamiast sprawdzić dane techniczne w kółko pieprzysz te same głupoty o "bo taniej"

A co?Powymądrzać się nie można?
:shock: :mrgreen: :mrgreen:

chriskb - 2015-01-30, 09:01

48piotr napisał/a:
A co?Powymądrzać się nie można?


To jest dokładnie to jak w latach osiemdziesiątych w Australi w Departamencie Emigracji istniało powiedzeni. "Przyjechało z Polski tylu inżynierów motoryzacji i co my z nimi zrobimy"

Wiadomo każdy Polak zna się na medycynie i motoryzacji :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

kali - 2015-01-30, 13:00

TD Pedro napisał/a:

- we współczesnych samochodach (nawet w Daciach :-P ) coś takiego jak "docieranie" samochodu nie ma miejsca... samochody opuszczają fabrykę już "dotarte" co nie oznacza, ze można go katować, zalecane jest przez pierwsze kilka tysięcy km łagodniejsze traktowanie...


„Nie ma docierania, ale trzeba łagodniej traktować”.
Widzisz nieścisłości swoje wypowiedzi.
Większość podzespołów się dociera w normalnej eksploatacji oprócz drogich rzeczy z zakresu mechaniki precyzyjnej.
Czas najwyższy zrozumieć, co znaczy docieranie. To, że nie trzeba współczesnych wyrobów jakość szczególnie docierać to nie znaczy, że ten proces nie zachodzi.

Cav - 2015-01-30, 18:28

laisar napisał/a:
Cav napisał/a:
zamiast zmieniać przełożenia biegów, zmieniono przełożenie główne

Nieprawda.

Duster 1.6 faza II:
napęd: 4X2 - 4X4
I bieg: 11/41 - 11/49
II bieg: 21/43 - 17/44
III bieg: 28/37 - 27/47
IV bieg: 35/34 - 31/40
V bieg: 41/31 - 38/39
VI bieg: (brak) - 37/30
przeł. gł.: 14/63 - 14/68

Duster 1.5 dCi 110 faza II:
napęd: 4X2 - 4X4
I bieg: 11/41 - 11/49
II bieg: 19/37 - 17/44
III bieg: 31/41 - 30/49
IV bieg: 40/39 - 35/39
V bieg: 38/29 - 37/30
VI bieg: 47/30 - 47/29
przeł. gł.: 14/59 - 14/68

W fazie I i dla dCi 85/90 było analogicznie - czyli oprócz przełożenia głównego wersje 4x4 różnią się od 4x2 także zmienionymi przełożeniami poszczególnych biegów.

Ergo: zamiast sprawdzić dane techniczne w kółko pieprzysz te same głupoty o "bo taniej" :roll:



A czy skrzynia w wersji 4x2 jest tą samą skrzynią co w 4x4?
Jeśliby tak było - to by znaczyło że popełniłem błąd.

Ale tak nie jest (sprawdziłem) , skrzynia TL8 nie występuje w Dusterze 4x2.

Czyli - pod stół i szczekasz, bo ja nic takiego co sugerowałeś (czyli że skrzynia w wersji 4x4 jest identyczna ze skrzynią z wersji 4x2) nie pisałem.

Nieładnie - bardzo nieładnie, wciskać swoje rojenia w czyjeś usta (palce).
A jak nie rozumiesz co czytasz - to po prostu poproś o wyjaśnienie, zamiast pyskówki o pieprzeniu rozpoczynać.

areks300 - 2015-03-02, 20:22

U mnie stukło pierwsze 300 km 11l na lpg jazda na krótkich odcinkach. Jedno pytanie docierać na pb czy lpg bo mam dylemat? :-?
piotr. z - 2015-03-02, 21:37

Bez różnicy. Nie czytałem o jakichś negatywnych skutkach "docierania" na lpg. Mam nalatane prawie 46.000km i od początku jeździłem na lpg. Z silnikiem ok, oleju nie bierze.
areks300 - 2015-03-02, 21:48

A jak z spalaniem
Ajgor - 2015-03-02, 22:02

Na początku palił mi 11 litrów od jakiś 3,4 tankowań zszedł do ok 10,5 litra LPG. Mam przejechane 2500 km, wszystko na gazie (oprócz chwil gdy kończy się gaz, nigdy nie dolewam, zawsze przejadę na Pb jakieś 10 kilometrów).
areks300 - 2015-03-02, 22:19

Dziękuję za szybką odpowiedź narazie mało najechane zobaczę jak będzie u mnie pozdrawiam.
jurek69 - 2017-01-28, 23:22

witam
u mnie przejechany 1 zbiornik gazu lpg 32 l, przejechane dokładnie 387 km
dużo to czy mało, w porównaniu z poprzednim autem ford focus też na lpg na tym samym zbiorniku tl 32 l jeżdziłem 250 do 300 km

route2000 - 2017-01-29, 16:13

To mało spalił, bo mój spala ok. 10-11 l LPG.
piotr. z - 2017-01-29, 19:37

Wszystko zależy po jakich drogach się i w jaki sposób. Jak jadę do rodziców i ciągnę się po 70-80 km/h bo sznur samochodów na obu pasach uniemożliwia wyprzedzanie to 8,5 było do zrobienia bez bólu.
damiaszek - 2017-01-30, 13:04

kali napisał/a:
Jak na razie wszystko w porządku! Zawsze nastawia się nową instalację na bogatszą mieszankę celem ochrony silnika.


Odkopany stary wątek, to się zapytam. Jak ustawić instalację sekwencyją na bogatszą mieszankę? W CL się nie da (tzn. się da ale zaraz się samo skoryguje albo wyrzuci błąd). OL się da, ale dotyczy to procentowo niewielkiej ilości przebiegu przy typowym uzywaniu Dustera (tak wiem można codziennie jechać 160 km/h po 1000km :-P )

mbar - 2017-01-30, 13:43

damiaszek napisał/a:
W CL się nie da


W tej fabrycznej w moim MCV się da (jest do tego dodatkowy parametr).
Nie wiem, jak to jest w roczniku 2012. Ogólnie masz rację -- z reguły w CL się nie da ustawić bogatszej mieszanki na LPG, bo składem mieszanki steruje ECU benzynowe na podstawie odczytów sondy lambda.
Natomiast w obecnej generacji fabrycznej instalacji ECU już wie, kiedy silnik jest zasilany benzyną, a kiedy LPG i ma dla LPG dodatkową "korektę do korekty".
Jak jadę na LPG, to sonda lambda stoi mi cały czas na bogato -- w CL.

damiaszek - 2017-01-30, 13:55

Cały czas się człowiek dowiaduje nowych rzeczy :). Ciekawe jak rozwiązali resztę sterowania - druga szerokopasmowa sonda? Czy jazda na stałych mapach i dane zbiera tylko na benzynie?
U mnie na bogato jest tylko w OL, ale to sobie sam tak ustawiłem.

mbar - 2017-01-30, 14:22

To kwestia automatycznej adaptacji map -- ktoś wrzucał screeny do wątku o fabrycznym LPG.
kali - 2017-01-30, 14:25

To standard w pracy ECU na małe odchyłki nie reaguje. Zobacz przy słabszym 1 cylindrze ECU by wyrównać pracę i moc silnika dotryskuje tam trochę więcej paliwa. A że sonda jest jedną więc program korekcyjny zaczął by obcinać równo wszystkie cylindry. Ta więc na jednym było by Ok a na trzech za ubogo.
damiaszek - 2017-01-30, 14:32

Automatyczną adaptację map to mam u siebie jak podepnę CAN z ODB do sterownika gazu. Ale żeby to działało to w CL ECU musi (niezależnie od paliwa) pracować w zakresie działania sondy, inaczej nie wie o ile korygować. Dlatego pytałem czy klasyczną wąskopasmową sonde w H4M zastąpiono sonda szerokopasmową - Wtedy w OBD możemy nie widzieć całego zakresu pracy tej sondy a ECU będzie widział.
damiaszek - 2017-01-30, 14:44

kali napisał/a:
To standard w pracy ECU na małe odchyłki nie reaguje. Zobacz przy słabszym 1 cylindrze ECU by wyrównać pracę i moc silnika dotryskuje tam trochę więcej paliwa. A że sonda jest jedną więc program korekcyjny zaczął by obcinać równo wszystkie cylindry. Ta więc na jednym było by Ok a na trzech za ubogo.


Tak to miałem na LPG jak jeden wtrysk zaczął konkretnie przelewać przy niskich czasa otwarcia. Skracał czasy pozostałych i niby dało się wyregulować LPG na korekty, ale silnikiem na wolnych obrotach szarpało. Dopiero jak w sterowniku włączałem pojedyncze wtryski (3 cylindry na benzynie 1 na LPG) to wyszło które są dobre, a które złe. Mnie chodzi o to:

mbar napisał/a:
Natomiast w obecnej generacji fabrycznej instalacji ECU już wie, kiedy silnik jest zasilany benzyną, a kiedy LPG i ma dla LPG dodatkową "korektę do korekty".
Jak jadę na LPG, to sonda lambda stoi mi cały czas na bogato -- w CL.


Możesz mi wyjaśnić jak silnik ma dobierać mieszanke w CL skoro sonda cały czas stoi na bogato. Bo z tego co obserwuję to ECU cały czas w czasie rzeczywistym (- szybkość sondy i ECU) koryguje czasy wtrysku.

kali - 2017-01-30, 16:07

Nie wiem nie spotkałem się z tym niech autor się tłumaczy ;-)
mbar - 2017-01-30, 21:36

Chyba muszę zrobić zrzuty z Torque i pokazać :)
damiaszek - 2017-01-30, 22:33

Nie zrzut tylko zapis logu z danymi (zaznacz rpm, STFT, LTFT, sonda 1, sonda2 (w woltach) status OL/CL,) najlepiej z normalnej jazdy na rozgrzanym silniku w cyklu wolne obroty-rozpędzanie-stała jazda z obrotami pomiędzy 2000-3000rpm (tak ze 30s) i hamowanie silnikiem. Najlepiej osobno dla benzyny i gazu :-D . Ja postaram się zebrać dane ze swojego silnika ;-) .
mbar - 2017-01-31, 10:28

Tak, to lepszy pomysł.
kaka84 - 2017-02-03, 14:21

Dopiszę sie do dyskusji przebieg 42tys na LPG 12tyś
Średnia na benzynie pierwsze 30tyś raczej oszczędnie 7.6l/100km
średnia na LPG z ostatnich 12tyś raczej dynamicznie(w końcu jest taniej) 10LPG + niewielkie ilości pb na odpalanie
komputer pokazuje mi teraz wirtualne spalenie 8.5l/100km PB bo nie wie że jeżdżę na LPG

jurek69 - 2017-03-05, 22:01

Dacia Duster Open
ostatnio tankowany lpg do butli weszło 34,12(butla 40) przejechane 444 km
daje to 7,67 lpg na 100 km (17,33 zł za 100 km)
jazda 1/3 miasto reszta trasa, włączone eco, prędkości poza miastem do 90 km/h
tzw jazda "emeryta".

Fruxo - 2017-03-12, 15:19

Ja nie mogę zejść poniżej 8 na 100 gazu na trasie nawet jak jade 100km/h cały czas .
48piotr - 2017-03-12, 16:22

Fruxo napisał/a:
Ja nie mogę zejść poniżej 8 na 100 gazu na trasie nawet jak jade 100km/h cały czas .

I słusznie.Spalasz LPG,albo zawory./przy zbyt ubogiej mieszance/

jan ostrzyca - 2017-03-12, 16:43

Fruxo napisał/a:
Ja nie mogę zejść poniżej 8 na 100 gazu na trasie nawet jak jade 100km/h cały czas .

To jest baaaardzo dobre spalanie. Pogratulować. 8 l. x 2.10 zł = 16.80 zł. Oczekujesz, że silnik zacznie produkować gaz i jeszcze zarobisz na sprzedaży :) ?

route2000 - 2017-03-12, 17:17

jurek69 napisał/a:
Dacia Duster Open
ostatnio tankowany lpg do butli weszło 34,12(butla 40) przejechane 444 km
daje to 7,67 lpg na 100 km (17,33 zł za 100 km)
jazda 1/3 miasto reszta trasa, włączone eco, prędkości poza miastem do 90 km/h
tzw jazda "emeryta".

Nie tak do końca, bo jeszcze spalasz trochę benzyny.
Na zimnym silniku odpalasz na benzynie i jedziesz parę km zanim przełączy się na LPG. Musisz wziąć na poprawkę zużycie gazu z przebiegiem auta.
Mój pali średnio 10-11 l LPG na 100 km i uważam za dobry wynik.

48piotr - 2017-03-12, 17:22

route2000 napisał/a:
Mój pali średnio 10-11 l LPG na 100 km i uważam za dobry wynik.

Podobnie jak mój.

Fruxo - 2017-03-12, 21:42

Byłem w weekend w Elblągu a na 7 nie ma jak poszaleć więc grzeczniutko 100 km/h cały czas i to jest średnia z tankowania miedzy stacjami po trasie.
Normalnie również mam w mieście 10.5 -11 ale czasem człowiek walczy sam ze sobą próbując spalić jak najmniej i duster jest oporny na takie próby . Kiedyś jadać w ten sposób spalałem 6l lpg golfikiem 3 .

jan ostrzyca - 2017-03-12, 21:51

Fruxo napisał/a:
to jest średnia z tankowania miedzy stacjami po trasie.


Taka średnia niewiele mówi. Trzeba zatankować jakąś ilość gazu, np 40 l. i wyjeździć do zera. Powtórzyć 5 razy i wtedy dopiero mamy wiarygodną średnią spalania lpg.

Fruxo - 2017-03-13, 00:52

W 2 weekendy marca zrobiłem 1600 km i to jest średnia z tych wypadów .
Raz miałem 8.5 , potem pod 9 ale zwykle 8.2 coś koło togo .

Przy stałej jeździe 120 spalił mi 10,5 l

piotr. z - 2017-03-13, 22:53

Coś mało Ci pali. Przy 120 to raczej okolice 11 litrów z groszem. Przy 130km/h wychodziło 12,5 litra. Nie masz za ubogiej mieszanki pod obciążeniem?... Ja wiem, że fajnie jak pali jak najmniej ale tu może się to odbić na zaworach.
route2000 - 2017-03-14, 09:24

piotr. z napisał/a:
Coś mało Ci pali. Przy 120 to raczej okolice 11 litrów z groszem. Przy 130km/h wychodziło 12,5 litra. Nie masz za ubogiej mieszanki pod obciążeniem?... Ja wiem, że fajnie jak pali jak najmniej ale tu może się to odbić na zaworach.

No właśnie.
Fruxo, czy przypadkiem nie masz za ubogo? Szkoda silnika... :->

damiaszek - 2017-03-14, 10:15

To czy jest ubogo czy nie łatwo sprawdzić. Podpiąć ELM na bt i obserwować na komórce dane z sondy lambda. Zresztą w instalacjach IV gen. nie tak prosto jak kiedyś zubożyć mieszankę. Do puki silnik chodzi w CL i nie wyrzuca bęłędów mieszanki (zaubogo/ zabogato) to nawet na źle skalibrowanej/rozregulowanej instalacji w CL ECU jest w stanie skorygować mieszankę. Problem się zaczyna gdy pojedziemy z takim ustawieniem np. autostradą z prędkościa (obciązeniem mocy) wymuszającą ciągłą prace w OL. Najlepiej to sprawdzić i wiedzieć na czym się stoi i czy nie jedzie się na "zaworach".

W zeszłym roku na autostradach Duster przy około 120 km/h z boxem palił mi ~14l/100km, w tym roku pali pomiędzy 11-12l/100km i jedzie w OL po bogatej stronie - dokładnie ile to nie wiem bo nie mam sondy szerokopasmowej, ale ustawiłem to lamba 1+10%. Dodatkowo w Dusterze właśnie przy około 120km/h silnik przechodzi z CL w OL (z zależności czy z wiatrem czy pod wiatr) i jak nam zależy na oszczędnościach na paliwie to najlepiej jechać włączonym wskaźnikiem stanu pracy i nie wchodzić w OL.

Fruxo - 2017-03-14, 17:46

Ja mogę spalać mniej bo mam zębatkę 5 biegu z clio 1.5 dci
damiaszek - 2017-03-14, 21:18

Możesz i mniej spalać, ale mając niższe obroty masz większe wymagania co do generowanego momentu obrotowego (dla tej samej prędkośći) - czyli dawkowanie paliwa na "suw" musi być większe. Ja bym sprawdził co pokazuje sonda przy tej oszczędnej jeździe, ale to Twój Duster i Twoje zawory ;).
Fruxo - 2017-03-16, 23:22

Sprawdzałem obciążenie silnika i przy 70 na 5 pali mi więcej niż na 4. I to jest bardzo dobry sposób na naukę eco jazdy ,obserwacja obciążenia silnika przez torqa np.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group