DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Obroty przy prędkościach autostradowych

GRL - 2016-09-27, 16:43
Temat postu: Obroty przy prędkościach autostradowych
Jakie macie obroty silnika na najwyższym biegu przy prędkościach autostradowych?
Nie muszą być to wartości konkretnie dla 140km/h - zawsze można wyniki interpolować.

W różnych miejscach znajduję szczątkowe informacje, fajnie by było zebrać to "do kupy".

Youtubowe testy bardzo często opisują tylko topowe wersje Dacii z dieslami, traktując po macoszemu słabsze benzyniaki.

Jako ciekawostkę i wzorzec do tematu podam przykłady:
- Fabia 1.0 MPI 75KM, 5-ty bieg - 4900obr/min przy 140km/h.
- Rapid 1.2 TSI 110KM, 6-ty bieg - 3000obr/min przy 140km/h.

A jakie wartości są w Waszych samochodach? :)

mbar - 2016-09-27, 17:06

TCe 90 w MCV:

2500 obr -- 100 km/h
3000 obr -- 120 km/h

1.2 w Sandero

3000 obr -- 100 km/h
(to jest taki sam kiepski żart, jak w tej Fabii)

laisar - 2016-09-27, 18:14

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3321
route2000 - 2016-09-27, 20:16

Lodgy 1,6 MPI: 4900 obr - 152 km/h ;-)
GRL - 2016-09-28, 00:47

laisar napisał/a:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3321

Dzięki, ale to posty z 2010r.
Od tego czasu zmieniła się gama modelowa, a z nią być może i przełożenia skrzyń, obwody kół, itp.

Żeby nie było, że wyręczam się tylko danymi marek konkurencyjnych:
- Lodgy 1.5 DCI 110KM, 6-ty bieg - 2500obr/min przy 140km/h,
- Duster 4x4 1.5 DCI 110KM, 6-ty bieg - 3250obr/min przy 140km/h,

*dane z filmików autocentrum


mbar napisał/a:
1.2 w Sandero

3000 obr -- 100 km/h
(to jest taki sam kiepski żart, jak w tej Fabii)

Słabo, ale i tak lepiej niż w Fabii.
Znalazłem filmik, w którym Sandero ma 3900 przy 130, co potwierdza Twoje dane.

Z powyższego, interpolując:
- Sandero 1.2 16v 73KM, 5-ty bieg - 4200obr/min przy 140km/h

Karenzo - 2016-09-28, 16:36

tu jest mój post gdzie tłumacze jak wyliczyć dla dowolnego pojazdu
http://www.daciaklub.pl/f...1649725#1649725

laisar - 2016-09-29, 14:11

GRL napisał/a:
ale to posty z 2010r

Metoda obliczania dalej działa.

GRL napisał/a:
fajnie by było zebrać to "do kupy".

http://www.automobile-catalog.com/

keikan - 2016-10-02, 06:54

u mnie w Dusterze przy 3000 RPM predkosc 95 km/h (wg GPS, gdyz wg. licznika jest 100 km/h)
GRL - 2016-10-02, 20:02

Ktoś się orientuje czy długość skrzyni 4x2 i 4x4 są dla 1.6 takie same?
laisar - 2016-10-02, 22:48

GRL napisał/a:
czy długość skrzyni 4x2 i 4x4 są dla 1.6 takie same?

Nie są, a jeszcze różnią się pomiędzy rocznikami.

Marcinho - 2016-10-05, 11:54

keikan napisał/a:
u mnie w Dusterze przy 3000 RPM predkosc 95 km/h (wg GPS, gdyz wg. licznika jest 100 km/h)


W Clio mam tak samo :-D

waldi1805 - 2016-10-10, 19:10

Lodgy 1,2 TCe 140=3000obr jak dobrze pamiętam w każdym razie silnika nie słychać wcale
Sprawdzone dziś 170=4000 obr. :mrgreen:

goswee - 2016-10-16, 17:19

czy moglby napisac ktos o dusterze i lodgy z silnikami 1.6 SCe?
Tojfer - 2016-10-16, 18:20

1.6 SCe 2x4 3000obr/min --> 120km/h
laisar - 2016-10-16, 18:55

Duster SCe 115 2WD / 4WD

http://www.dacia.pl/media...zura_duster.pdf str 22:

Prędkość przy 1000 obr./min (km/h):
na pierwszym biegu: 7,72 / 5,79
na drugim biegu: 14,05 / 9,97
na trzecim biegu: 21,77 / 15,27
na czwartym biegu: 29,61 / 22,03
na piątym biegu: 38,05 / 28,22
na szóstym biegu: --- / 35,27

140 : 35,27 * 1000 = 3679 obr/min dla 2WD

3969 dla 4WD

MM - 2016-10-16, 19:47

laisar napisał/a:
Duster SCe 115 2WD / 4WD

http://www.dacia.pl/media...zura_duster.pdf str 22:

Prędkość przy 1000 obr./min (km/h):
na pierwszym biegu: 7,72 / 5,79
na drugim biegu: 14,05 / 9,97
na trzecim biegu: 21,77 15,27
na czwartym biegu: 29,61 22,03
na piątym biegu: 38,05 28,22
na szóstym biegu: 35,27 / 44,25

140 : 35,27 * 1000 = 3969 obr/min dla 2WD

3163 dla 4WD


Prawidłowe rozwiązanie zadania dotyczącego prędkości autostradowej Dustera SCe 115 powinno wyglądać tak:

przy 140 km/h Duster z silnikiem SCe 115 w zależności od wersji napędu ma następujące obroty silnika:
- 2 WD 140/38,05 * 1000 = 3679 obr/min - na najwyższym, piątym biegu
- 4 WD 140/35,27 * 1000 = 3969 obr/min - na najwyższym, szóstym biegu

laisar - 2016-10-16, 20:35

MM napisał/a:
Prawidłowe rozwiązanie

Słusznie - źle skopiowałem, poprawiłem, dzięki.

GRL - 2016-10-17, 13:07

Dobra, znalazłem chwilę, to siadłem i poklikałem w kalkulatorze.
Może komuś się przyda.
Dane odnośnie przełożeń wziąłem z austriackich broszur na rok modelowy 2017.
Nie spodziewam się różnic w skrzyniach względem rynku polskiego.
Dla porównania wrzuciłem również schodzący już silnik 1.2 SCe z Sandero/Logana.

Mam nadzieję, że nigdzie się nie machnąłem.
Miłej lektury. :)

-----------------------------------------------------------------------------

Sandero + Logan 1.0 SCe (75):
- Przełożenie najwyższego biegu - 29,83
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 3.000 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 4.700 [obr/min]

Sandero + Logan 1.2 SCe (75):
- Przełożenie najwyższego biegu - 31,77
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.850 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 4.400 [obr/min]

Sandero + Logan 0.9 TCe (90):
- Przełożenie najwyższego biegu - 38,29
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.350 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.650 [obr/min]

Sandero + Logan 0.9 TCe Easy-R (90):
- Przełożenie najwyższego biegu - 34,96
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.550 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 4.000 [obr/min]

Sandero + Logan 1.5 dCi (75+90):
- Przełożenie najwyższego biegu - 54,41
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 1.650 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 2.550 [obr/min]

Sandero + Logan 1.5 dCi Easy-R (90):
- Przełożenie najwyższego biegu - 54,36
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 1.650 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 2.600 [obr/min]

-----------------------------------------------------------------------------

Dokker 1.6 SCe (100):
- Przełożenie najwyższego biegu - 31,24
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.900 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 4.500 [obr/min]

Dokker 1.2 TCe (115):
- Przełożenie najwyższego biegu - 42,34
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.150 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.300 [obr/min]

Dokker 1.5 dCi (75+90):
- Przełożenie najwyższego biegu - 46,15
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 1.950 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.050 [obr/min]

-----------------------------------------------------------------------------

Lodgy 1.6 SCe (100):
- Przełożenie najwyższego biegu - 32,81
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.750 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 4.250 [obr/min]

Lodgy 1.2 TCe (115):
- Przełożenie najwyższego biegu - 42,37
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.100 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.300 [obr/min]

Lodgy 1.5 dCi (90):
- Przełożenie najwyższego biegu - 48,36
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 1.850 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 2.900 [obr/min]

Lodgy 1.5 dCi (110):
- Przełożenie najwyższego biegu - 54,36
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 1.650 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 2.600 [obr/min]

-----------------------------------------------------------------------------

Duster 1.6 SCe 2WD (115):
- Przełożenie najwyższego biegu - 38,05
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.350 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.700 [obr/min]

Duster 1.6 SCe 4WD (115):
- Przełożenie najwyższego biegu - 35,27
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.550 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.950 [obr/min]

Duster 1.2 TCe 2WD (125):
- Przełożenie najwyższego biegu - 44,25
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.050 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.150 [obr/min]

Duster 1.2 TCe 4WD (125):
- Przełożenie najwyższego biegu - 41,82
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.150 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.350 [obr/min]

Duster 1.5 dCi 2WD (90 + 110):
- Przełożenie najwyższego biegu - 46,60
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 1.950 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.000 [obr/min]

Duster 1.5 dCi 4WD (110):
- Przełożenie najwyższego biegu - 41,82
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.150 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.350 [obr/min]

-----------------------------------------------------------------------------

goswee - 2016-10-19, 21:53

super!
nareszcie pelen komplet danych!!
dzieki

goswee - 2016-10-23, 10:48

a teraz pytanie, jak to się ma do rzeczywistości?
właściciele potwierdzają zgodność obliczeń z praktyką?

Cav - 2016-10-23, 12:12

goswee napisał/a:
a teraz pytanie, jak to się ma do rzeczywistości?
właściciele potwierdzają zgodność obliczeń z praktyką?


Niestety tak.
Co dla wersji 4x4 oznacza tak z 500-1000 obr/min za dużo przy prędkościach drogowych.

shrek - 2016-10-23, 14:44

Potwierdzam.
GRL - 2016-10-23, 22:05

Tutaj trzeba jeszcze wziąć pod uwagę ewentualną rozbieżność pomiędzy prędkościami realnymi i zegarowymi, czego przykładem jest cytat poniżej:
keikan napisał/a:
...predkosc 95 km/h (wg GPS, gdyz wg. licznika jest 100 km/h)

Dlatego też wartości na obrotomierzu mogą być o kilka procent niższe, adekwatnie do przekłamań prędkości.

defunk - 2020-06-15, 10:27

GRL napisał/a:
Dobra, znalazłem chwilę, to siadłem i poklikałem w kalkulatorze.
Może komuś się przyda. (...)

Duster 1.5 dCi 2WD (90 + 110):
- Przełożenie najwyższego biegu - 46,60
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 1.950 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.000 [obr/min]

Duster 1.5 dCi 4WD (110):
- Przełożenie najwyższego biegu - 41,82
- Prędkość obrotowa silnika przy 90km/h - 2.150 [obr/min]
- Prędkość obrotowa silnika przy 140km/h - 3.350 [obr/min]


Ponieważ Dacia przestała publikować w katalogach tak szczegółowe informacje techniczne (np. dotyczące prędkości obrotowej silnika), miałbym pytanie, zapewne do praktyków: czy zmiana w konstrukcji silników dieslowskich wpłynęła na w/w parametr?

Za kilka miesięcy kończy mi się leasing, zaczynam myśleć o 4WD -- o zgrozo o ropniaku! -- no i ta informacja wcale nie jest dla mnie nieistotna.

Lukass186 - 2020-06-15, 23:34

Duster 1.3 Tce 130KM ma 3,5krpm przy 160km/h :) Sprawdzone po ostatnich 1500km w trasie
Dardus - 2020-06-17, 21:02

Duster 1.5 dCi 2020 4x4 autostrada, tempomat 140km/h obroty dokładnie 2950/min
higachi - 2020-06-18, 20:27

Sandero 1.0 SCe - nie jestem pewien czy nie było jakichś zmian an skrzyni - moja przy 3000obr/min ma równe 90km/h na liczniku, podczas gdy np. w teście autocentrum przy 3000 obr/min widać ok. 95km/h
pankracy - 2020-06-19, 18:42

Może być inny profil opony :->
higachi - 2020-06-20, 17:27

Standard 185/65 R15, seryjna stal.
Killer King - 2020-06-20, 18:24

Coś koło tego będzie.
Mało kto zwraca na to uwagę, ale brakuje cholerne 6-ego biegu.
3000 obr/min wychodzi gdzie poniższy 90 a 95

toka93 - 2020-06-20, 19:55

Przecież to się nie nadaje na drogi ekspresowe, a co dopiero autostrady :-P
W moim autku 6 bieg 140km/h i mam 2200 obr/min i słychać opony oraz szum powietrza jedynie.

Killer King - 2020-06-20, 20:43

6 bieg 140km/h i mam 2200 obr/min - to przedział cenowy +20k do ceny Sce i Tce 0,9

Wiadomo, że 5 biegów w Sce jak i Tce nie nadaje się np. dla smutnego przedstawiciela handlowego, który musi zap....lac lewym pasem jak z płonącymi genitaliami.

Ale spokojnie nadają się dla obwodnicy miasta gdzie nikt o zdrowym rozsądku nie daje w palnik, tylko po to by spotkać się z resztą wyprzedzonych na pierwszym zjeździe. Ale i takich jeł..pów jest jest jeszcze masa.

Wiec pytanie czy jest sens ?

higachi - 2020-06-23, 19:30

Do 1.0 SCe 6 bieg nie ma sensu - silnik ma za mało mocy na takie zabawy, chyba że ma działać jak 6b w tipo bazowym - wszyscy liczyli, że będzie lepiej na autostradzie zapominając, że już fiat taki numer odwalił ze stilo - tam też dał 6b do najsłabszego silnika, a 6 bieg wbijasz przy 80-90 km/h
Jak ktoś chce spróbować, to niech znajdzie mechanika który zmieni przełożenie 5 biegu - ale sce i tak ma za mało mocy - maksymalna prędkość sporo poniżej maksymalnych obrotów.

przemoc84 - 2020-06-24, 12:44

1.4 pojemności 3500/min i mam 120km/h na zegarze 4000/min i mam 140km/h
nowy - 2020-06-26, 15:06

Ostatnio testowałem sobie, jak to się ma do mojego autka. Wylot trasy S5 z Wrocławia na Poznań. Użyty tempomat. I tak:

2000 rpm - 84 km/h
2500 rpm - 104 km/h
3000 rpm - 124 km/h

inaczej być nie chce

keikan - 2020-06-27, 17:38

1,3 TCe 150 KM 4x4: 90 km/h - 1800 RPM
przy 140 km/h nie pamiętam, ale coś koło 3000 RPM

oczywiście na 6 biegu

defunk - 2020-06-30, 16:17

Dorzucę obserwacje po dzisiejszej przejażdżce przednionapędowym TCE 150 (wszystko szósty bieg):

- 80 km/h -- 1600 obr./min
- 90 km/h -- 1850 obr./min
- 100 km/h -- 2000 obr./min
- 110 km/h -- 2200 obr./min
- 120 km/h -- 2450 obr./min
- 130 km/h -- 2650 obr./min
- 140 km/h -- 2900 obr./min

Dodam, że w zakresie 80-90 km/h komputer pokazywał szokująco niskie zużycie paliwa (w granicach 2,5-4 l/100 km).

MM - 2020-07-01, 21:44

Rozwinę powyższe o wyższe prędkości autostradowe:

170 km/h - 3700 obr./min
190 km /h - ok. 4200 obr./min

Zaskakująca jest łatwość z jaką ten samochód osiąga te prędkości...

KrzychuB - 2020-07-03, 14:02

DSS I 1.6 87 km

130 - 3900
140 - 4100
160 - zapomniałem :P

gardi1 - 2020-07-03, 21:58

1.3 130 150km/h 3200rpm
defunk - 2020-09-23, 15:11

A czy ktoś mógłby podać te wartości dla Dustera z silnikiem TCe 100?
velomar - 2020-09-23, 19:05

Na tym filmie powinno być widać jakie ma obroty przy wyższych prędkościach ta wersja silnikowa:
https://www.youtube.com/w...4UIHIFDkg&t=10s

defunk - 2020-09-24, 08:26

velomar napisał/a:
Na tym filmie powinno być widać jakie ma obroty przy wyższych prędkościach ta wersja silnikowa:
https://www.youtube.com/w...4UIHIFDkg&t=10s


Dzięki.
Czyli piłuje prawie jak 1.6 SCe -- ok. 3,5 tys. obr./minutę przy prędkości ok. 135 km/h.

Myśląc o ew. aucie brałem pod uwagę także Mitsu ASX, ale co z tego, że jest 2-litrowy silnik, skoro ma tylko 5-biegową przekładnię i w trasie jest jak wirująca pralka.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group