DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Biały dym z rury wydechowej

vampiria200 - 2016-11-04, 08:05
Temat postu: Biały dym z rury wydechowej
Heja.

Od jakiegoś czasu (nawet jak poranna temperatura była grubo ponad 10 stopni) z rury wydechowej wydobywają się kłęby białego dymu. Nie jest to wg mnie zwykła para wodna z układu wydechowego. Dym jest gęściejszy.

Po odpaleniu silnika 5 sekund jest normalnie, a po tym czasie zaczyna dymić. Po rozgrzaniu silnika i przełączeniu na podtlenek gazu też dymi tylko trochę mniej. Przebieg auta 88tyś km, rozrząd będę wymieniał pierwszy raz przy 90tyś km.

Nie wiem czy pompa wody nie przepuszcza. Mam delikatne ubytki płynu chłodniczego ale to w związku delikatnego wycieku na trójniku (szukam nowych rur z trójnikiem).

Jeśli to nie będzie pompa wody to w takim razie co? Uszczelka pod głowicą? Dym wyraźnie jest biały nie niebieski.

arnold - 2016-11-04, 08:11

Pompa wody nie ma nic do dymienia i ewentulanego pobierania płynu do komory spalania. Zrobiłbym test obecności dwutlenku węgla w płynie chłodniczym.
route2000 - 2016-11-04, 08:16

Teoretycznie wygląda na rozszczelnienie uszczelki pod głowicę, ale to trzeba zweryfikować za pomocą testu jak wyżej pisał arnold.
Albo najgorsze, to dostawanie się niewielkiej ilości oleju silnikowego z pierścieni tłokowych, ale to nie jest powiedziane, czego nie życzę tej usterki.
Sprawdzałeś może poziom oleju w silniku czy nie ubywa?

Dar1962 - 2016-11-04, 08:18

sprawdzaj w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodniczego, czy stale go nie ubywa, jeśli nie wypływa w okolicy chłodnicy lub przez nieszczelne przewody i nie widać wycieków na zewnątrz, może to oznaczać uszkodzenie uszczelki pod głowicą (płyn chłodniczy dostaje się do komory spalania) lub w bardziej pesymistycznej wersji nawet pęknięcie głowicy czy kadłuba silnika
vampiria200 - 2016-11-04, 08:20

Dobra Panowie jak wykonać taki test;) i co dokładnie oznacza CO2 w płynie?
Druga sprawa jest taka, że jakieś 2 miesiące temu teść do mojego (zielonego) płynu dolał płyn w innym kolorze bo stwierdził, że mam za mało a ja nie zdążyłem go powstrzymać. Obawiam się, że mógł zmieszać glikol etylenowy z propylenowym. Czy to moze mieć coś wspólnego?

Płynu delikatnie ubywa ale ubywało go nawet kiedy nie dymił. Jak pisałem wyżej mam uszkodzony delikatnie trójnik na rurach chłodniczych

route2000 - 2016-11-04, 08:22

Każdy warsztat może Ci zrobić test na obecność CO2 za jakieś 50 zł.
Co do płynu to się nie wypowiem, ale lepiej nie mieszać dwa różne płyny.
W takim razie trzeba zlać płyn z silnika i chłodnicy, wypłukać układ i zalać jednym płynem zalecanym przez producenta.

Dar1962 - 2016-11-04, 08:23

moim zdaniem wymieszanie różnych płynów chłodniczych (o ile oba były do chłodnic aluminionych - a takie teraz praktycznie są w sprzedaży) nie ma raczej nic wspólnego z dymieniem wydechu na biało.
vampiria200 - 2016-11-04, 08:31

Znajomy z pracy podpowiedział żeby sprawdzić czy nie czuć spalin z pojemniczka wyrównawczego na płyn, albo zobaczyć czy na zapalonym silniku nie pojawiają się bańki powietrza, albo kupić za 10zł akwarystyczny tezt na zawartość CO2. Jak nie to poleci mi gościa (całkiem niedaleko) który mi zrobi test na jakimś niebieskim płynie.

A tak z ciekawości ile kosztowała by wymiana uszczelki pod głowicą w tym silniku?

Dar1962 - 2016-11-04, 08:41

zadzwoń i zapytaj:
https://serwisujmojeauto.pl/uslugi/wymiana-uszczelki-pod-glowica-2/miasta/czestochowa/modele/dacia-duster
ale wcześniej warto się dokładnie upewnić, gdzie tkwi problem - przy okazji zerknij na wnętrze korka olejowego - czy nie zbiera się tam jakaś biało- kremowa substancja

vampiria200 - 2016-11-04, 08:58

Ok, zerknę. Ogólnie będę wymieniał olej. Mam w tej chwili zalany CASTROL EDGE 5W30.
Po wymianie oleju miałem jego poziom tak na 70% skali. Teraz po 10 tyś poziom oleju na bagnecie jest tak na 10% skali.

Jeśli coś zbiera się na korku to jest to oznaką..... ?

Dar1962 - 2016-11-04, 09:10

że płyn chłodniczy dostaje się do oleju
Lajkonik - 2016-11-04, 09:36

route2000 napisał/a:
Teoretycznie wygląda na rozszczelnienie uszczelki pod głowicę, ...

To dobry trop. Woda z płynu chłodniczego paruje podczas spalania mieszanki paliwowej i z wydechu dymi mocno na biało (siwo).

route2000 napisał/a:
Albo najgorsze, to dostawanie się niewielkiej ilości oleju silnikowego z pierścieni tłokowych, ...

A to zły trop. Spalający się olej silnikowy powoduje, ze jest więcej dymu z wydechu, ale dym jest wyraźnie ciemny (brązowy, skrajnie nawet może być czarny).

Jeżeli na korku chłodnicy (od środka) jest emulsja olejowo-wodna to na 100% do wymiany uszczelka pod głowicą.
Sprawdzenie CO2 w płynie chłodniczym, to też dobry test. Jeżeli jest, to znaczy, że spaliny dostają się do obiegu płynu chłodniczego = do wymiany uszczelka pod głowicą.

Zastanawiam się co jeszcze poza pękniętą uszczelką głowicy może powodować dymienie. Może złe spalanie? Trzeba by wtedy sprawdzić sondę (lub sondy) lambda, czy nie "kantują". Może to jakaś zwiecha sondy.

laisar - 2016-11-04, 11:10

vampiria200 napisał/a:
ile kosztowałaby wymiana uszczelki pod głowicą w tym silniku?

Zależy od warsztatu, ale wg norma czasowych producenta zajmuje to 6,2 roboczogodziny, więc np w ASO warszawskiego RRG sama robocizna powinna wynieść ok. 1000 zł (cena standardowa 1 rbg to u nich 170 zł brutto), a komplet uszczelek to 700 zł.

Koszt obejmuje wymianę paska rozrządu, ale sam pasek trzeba doliczyć - to kolejne 300 zł.

W sumie: 2000 zł - bez uwzględnienia jakichś drobiazgów, które na pewno jeszcze dojdą...

Poza ASO, w dobrym warsztacie: jakaś połowa tej kwoty.

kali - 2016-11-04, 14:24

Daj film tych kłebów. Jak delikatnie ubywa to raczej trójnik.
vampiria200 - 2016-11-04, 15:42

Idąc tropem sondy lambda to mam wycięty katalizator i czasem wywalało mi check engine. No ale założyłem emulator na sonde i problem błędu mam z głowy. Nie mogę sobie przypomnieć tylko czy dymienie zaczęło się przed założeniem emulatora na sonde czy po. Wg zakładowego mechanika moze nie dopalać paliwa i dymi. jak pisałem trójnik kapie i płynu mi ubywa tak 1 cm na miesiąc ze zbiornika. Nie wiem czy zniszczona uszczelka nie brała by więcej płynu chłodniczego
kali - 2016-11-04, 15:55

Uszczelka brała by więcej. Niecałe 90tyś i katalizator wycięty? Co się stało? To trwały element.
PB to nie ON za dużo paliwa też się spali tyle że nie całkowicie a objawem wcale nie będzie biały dym. By tak było musiał by naprawdę ogromne ilości paliwa wtrysnąć. I to znacznie powyżej granicy palności mieszanki. A w granicach palności mieszanki spalał byś 15-18l/100km i szybko wykończył byś silnik. Podejrzewam że robisz krótkie dystanse a kłemby dymu to woda z LPG. Zatankuj gdzie indziej.

vampiria200 - 2016-11-04, 17:54

No kata wycinałem bo od uderzenia wkład popękał i miałem maszynę losującą wewnątrz.
Robię odcinki 2 razy dziennie po 12km. Ostatnie 4 tankowania gazu i benzyny to stacja Shell. Moze faktycznie zmienię stację;) Po zagrzaniu silnika wąchałem spaliny bo podobno mają być słodkie. No i ja czuję tylko zapach spalin. Spalanie tylko miasto: 9.5L/100km na kompie, realnie z wyliczeń tankowania 10,7 l/100km LPG

jurek - 2016-11-04, 19:19

Nalot na korku oleju niekoniecznie świadczy o płynie w oleju. Natomiast występuje przy robieniu krótkich odcinków z niedogrzanym silnikiem. pozdr
PiotrWie - 2016-11-04, 19:31

Temat wraca jak bumerang o tej samej porze roku - silniki Renault "dymią" na biało w chłodnej porze roku - to para wodna z wydechu. W Klubie Renault był nieśmiertelny temat "zimowe dymienie renówek" :-D
Zrobiłem w sumie prawie 350 tyś K4M ( dwoma egzemplarzami), zawsze w chłodnej porze roku do porządnego rozgrzania puszczał biały dym, płynu nie ubywało. Najpierw napraw trójnik, potem sprawdź czy ci dalej płynu ubywa - dopiero wtedy ewentualne bardziej kosztowne naprawy.

arnold - 2016-11-04, 21:27

Ale moim zdaniem każda marka tak samo konndesuje parę wodną ze spali. Bo fizyki i chemii nie oszukasz i skład jakościowy spalin i ich wygląd nie zależy od marki pojazdu.

Typowe internetowe wróżenie z fusów. Każdy ma rożne podejście do tematu i w pewnym momencie chmura w taką pogodę jak teraz za autem może się wydać objawem jakiejś usterki, a ktoś inny stwierdzi że mieści się to w normie.

Karenzo - 2016-11-04, 23:32

zrób ten test na obecność co2 w płynie to może kosztować max 50 zł
shrek - 2016-11-05, 07:56

Sprobuj na pojezdzic na benzynie(moze wina gazu), rozgrzej silniki i przejedz jakies 20-30 km i zobacz czy dymi, bo moze faktycznie robisz krodkie odcinki na lipnym paliwie i odklada sie woda w tlumnikach. Jak pisal kali przy ubytku 1 cm na miesiac to raczej twoj trojnik a nie uszczelka. Wymien trojnik i sprawdzaj stan plynu.
vampiria200 - 2016-11-05, 22:28

Kupilem na alledrogo tester co2 😊 zrobie test. Dzis faktycznie bylo cieplej, zrobilem trase 2x130km i nie dymiło.
Trojnik zrobie tylko zestaw z rurami do 1.6 jest trudno dostepny.
0
Tankuje tylko na shell, orlen i statoil. Na malych stacjach lpg albo wchodzi 2-3 l wiecej niz powinno albo na zbiorniku robie 30-35 km mniej

fotorobart - 2016-11-06, 08:10

białym nie ma się co przejmować szczególnie na zimnym silniku....problemem jest niebieski :)
shrek - 2016-11-06, 08:24

vampiria200 napisał/a:
Dzis faktycznie bylo cieplej, zrobilem trase 2x130km i nie dymiło.


Oby wszystkie problemy tak latwo sie rozwiazywaly.
Zrob ten test i usun wyciek i wszystko bedziesz wiedzial. ;-)

vampiria200 - 2016-11-06, 21:21

Tester będę miał we wtorek. Dziś dym był i wyraźnie czuć w nim paliwo.
Mam wymianę świec 12 listopada. Zobaczę w jaki stanie są stare.
Trójnik wymienię razem ze zwulkanizowanymi rurami jak tylko znajde pasujący do benzyny 1.6 zestaw.

jurek - 2016-11-06, 22:41

Zawsze po rozruchu na zimno poczujesz zapach paliwa, bo dostaje tak bogatą mieszankę, że silnik tego spali całkowicie. Po chwili to mija. Poza tym, gdyby silnik dostawał cały czas zbyt bogatą mieszankę /np usterka czujnika temp, sonda, sterownik, wtryskiwacz itp/ to będzie przydymiał i smrodził nawet po osiągnięciu temp, ale wtedy dymek jest raczej szarawy. Ale to już niuanse. pozdr
vampiria200 - 2016-11-07, 09:28

No moze właśnie chodzić o sonde za katem, wkręciłem ja przez emulator no bo kata nie mam i mi check engine wyświetlało.

Po diagnostyce obd program tarque pokacuje korekte otwarcia czasu wtrysków na poziomie +25% (znaczy może wyżej bo skala do tylu jest) i dopiero po 30-40 km zaczyna to spadać do minimalnego poziomu +5% (w sobotę na trasie Częstochowa - Kielce otrzymałem taki wynik). Po ponownym odpaleniu silnika znów mam powyżej +25%

kali - 2016-11-07, 11:02

Torqe pokazuje to co udostępnia ECU. A w Daciach idzie do +-100. Sonda za kątem jest sondą diagnostyczną i nie bierze udziału w kształtowaniu mieszanki. Skoro pokazuje ci +25 to masz do ustawienia gaz jest za ubogo.
vampiria200 - 2016-11-08, 18:13

Na regulację gazu jadę w sobotę.
Test i filmy zrobione na silniku po 15 km jazdy. Był cieplutki.

Tutaj macie film z dymienia:
Dymienie z wydechu

Zrobiłem test na uszczelkę pod głowicą, kilka minut, trochę gazowałem i płyn testowy dalej niebieski, nie zmienił barwy nawet trochę
Test uszczelki pod głowicą

Nie jestem pewien czy to dymienie jest takie normalne, spaliny śmierdzą paliwem bardzo.

jurek - 2016-11-08, 18:47

Wygląda na niepełne spalanie mieszanki, czyli za bogato. Przede wszystkim sprawdz czujnik temp zasysanego powietrza. Jeśli padnięty, masz właczone cały czas odpowiednik ssania w gazniku. Może też być walnięty sterownik silnika. Ale to gdybanie, bo przyczyn może być wiele. Porządna diagnostyka komputerowa się kłania. A jak zużycie paliwa? pozdr
vampiria200 - 2016-11-08, 18:51

Bede wymienial swiece moźe któraś niedopala. Spalanie jak jeźdze tylko po mieście jest na kompie w okolicach 10-11l jak cykl mieszany to 9l ostatnio sama trasa do 100km/h wyszlo 8.6l/100.

Spaliny pachna wlasnie tak jakby niedopalał. Zobaczymy co bedzie po regulacji lpg

kali - 2016-11-08, 19:48

Ten dym jest na ga ue czy benzynie? Zimny czy ciepły silnik.
vampiria200 - 2016-11-08, 19:50

I gaz i benzyna. I na cieplym i na zimnym silniku.
Do tego na zimnym falują obroty. Jaki jest numer części silnika krokowego? Czysciłem dwa razy ale po jakimś czasie problem wraca

arnold - 2016-11-08, 20:25

Szkoda że w nocy kręcony, ale dym jest bardziej szary niż biały typowo. Jednak ma za bogato, szybko trzeba znaleźć przyczynę zanim zajedzie się katalizator.
vampiria200 - 2016-11-08, 20:27

Katalizatora nie ma bo dostał strzała i popękał. Dymi na biało. Było ciemno:) ktos wyśle jakiś link do silnika krokowego

W tym silniku padają cewki zaplonowe, czy jest możliwość źe to jedna z nich?

route2000 - 2016-11-08, 21:45

Gdyby cewka padała to byłaby nierówna praca silnika z wypadaniem zapłonu włącznie.
jurek - 2016-11-08, 22:24

Nie walcz w ciemno, bo pójdziesz na pewno w większe koszty niż za profesjonalny komputer. Ja miesiąc temu zapłaciłem 60z w serwisie Renault w Zabierzowie pod Krakowem. W tej cenie chłopak mi przepsikał jakimś czyściwem przepustnicę. pozdr
Karenzo - 2016-11-09, 00:11

Dziś trochę przeszarżowałem na poł rozgrzanym silniku i miałem piękną biała zasłona .
Po prostu temperatura spadła poniżej 0 spaliny są zimne i mamy piękny parowóz .
Też na początku myślałem że na złość na ostatni tydzień mi uszczelka pod głowicą walnęła a para była bardzo gęsta ale sprawdziłem olej i płyn było ok .

vampiria200 - 2016-11-09, 06:28

Tylko u mnie dymi nawet jak jest +10st.
Podjade na diagnostyke.
W weekend wyczyszcze przepustnice i silnik krokowy bo te falujace obroty na zimnym mnie dobijja

Lajkonik - 2016-11-09, 07:09

vampiria200 napisał/a:
W tym silniku padają cewki zaplonowe, czy jest możliwość źe to jedna z nich?

W silnikach Renault był dawno temu problem z padającymi cewkami i trochę się tego bałem jak kupowałem moje autko, ale rozeznałem dokładniej sprawę i okazało się, ze problem dotyczył wyłącznie cewek z fabryki Sagem. Te cewki od lat nie są już montowane ani w Renault, ani w Daciach. Obecnie montowane cewki są praktycznie bezawaryjne, ale jak ktoś ma pecha ...

route2000 - 2016-11-09, 09:00

Lajkonik napisał/a:
vampiria200 napisał/a:
W tym silniku padają cewki zaplonowe, czy jest możliwość źe to jedna z nich?

W silnikach Renault był dawno temu problem z padającymi cewkami i trochę się tego bałem jak kupowałem moje autko, ale rozeznałem dokładniej sprawę i okazało się, ze problem dotyczył wyłącznie cewek z fabryki Sagem. Te cewki od lat nie są już montowane ani w Renault, ani w Daciach. Obecnie montowane cewki są praktycznie bezawaryjne, ale jak ktoś ma pecha ...

To prawda, bo miałem Scenica z 2000 roku i miałem na początku Sagemy, która jedna czy dwie padły w jakiś odstępach czasu, więc wymieniłem je wszystkie na BERU i śmigało aż miło do końca do sprzedaży, nawet w dniu sprzedaży odpaliliśmy silnik i pracował równiutko bez falowania na zimnym.... ehhhh.... stara poczciwa jednostka. ;-)

vampiria200 - 2016-11-09, 20:14

Ja mialem megane II z 2003 roku i byly tam sagemy. Jeden padł. Swoją droga silnik super tylko klopotliwe bylo koło zmiennych faz rozrządu.
Dziś zatankowałem gaz na innej stcji, zobaczymy co bedzie. Rano jak był przymrozek to po odpaleniu jakieś 20sekund ładne spaliny miałem, przezroczyste, po tym czsie kłęby białego dymu i smród paliwa.
Da ktoś numer części do silnika krokowego?

kali - 2016-11-09, 22:27

Zimny silnik pracuje w OL. Ustaw gaz, po korektach masz za ubogo na nim. Co wpływa na wzbogacanie paliwa na benzynie.
vampiria200 - 2016-11-13, 21:00

No gazownik sprawdził mapy benzyny (ktore komp ustawił po lpg) i stwierdził, że jest ok. Mogłem przejechać ze 100km na benzynie i ciekawe co by wyszło :) zatydzień jade znowu
vampiria200 - 2016-11-29, 20:03

No niby auto spala mniej o ok 1l/100km po regulacji gazu. Ale im zimniej tym bardziej dymi. Czuc paliwo w spalinach, az jest to duszące jak skrobe szyby. Plynu chłodniczego i oleju nie ubywa.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group