DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Multimedia - Media Nav i DAB w Polsce

Wojciech_B - 2017-06-10, 00:36
Temat postu: Media Nav i DAB w Polsce
Hej, mam takie pytanie: o ile mi wiadomo (ale "testowałem" to wyłącznie w egzemplarzu stojącym w salonie, więc nie wiem, czy faktycznie jest tak ogólnie), w Polsce Media Nav nie ma możliwości wyboru radia DAB.

I teraz tak:

1) Czy to wynika po prostu z tego, że nasz ukochany kraj traktowany jest przez producentów systemu (lub pojazdów) trochę po macoszemu?
2) A może powodem jest to, że - znów, o ile się orientuję, ale mogę orientować się źle - Media Nav oferuje radio DAB, a w Polsce ta wersja radia nadawana jest w wersji DAB+, stąd brak kompatybilności?
3) Czy wiecie, czy są lub przewidywane będą jakieś "patche", obejścia, dodatki etc. umożliwiające słuchanie (także w Polsce) radia DAB (czyli w Polsce DAB+)?

Wielkie dzięki

Pozdrawiam

Wojtek

kiniu_tar - 2017-06-10, 05:55

Z obejściem to może być kłopot bo do odbioru DAB wymagany jest dodatkowy układ na płycie głównej. Jedynym sposobem byłoby wlutowanie układu i wgranie firmware obsługującego ten układ. Tak mi się wydaje.
lisek400 - 2017-06-10, 07:23

Evo już ma seryjnje wbudowaby odbiornik, tylko na polske jest wyłączony. Na forum informacja jak to włączyć
laisar - 2017-06-10, 07:58

http://www.daciaklub.pl/f...1717856#1717856
Adamerio - 2017-06-10, 10:24

Mam w Megane II zamontowane MN Evo z modułem DAB - wszystko działa zarówno FM jak i DAB :)
jas_pik - 2017-06-10, 11:48

lisek400 napisał/a:
Evo już ma seryjnje wbudowaby odbiornik, tylko na polske jest wyłączony. Na forum informacja jak to włączyć

Trochę Ci sie pomyliło . Kazdy MNEvolution ma wbudowany odbiornik TMC ( Traffic Message Chanell) który wymaga licencji na Polskę .
Tylko niektóre wersje mają wbudowany odbiornik DAB+ ( róznicę można zauważyć po dodatkowym gnieździe koloru bordowego z tyłu MN)

tosiek - 2017-10-05, 21:39

Nie ma się co martwić DAB+ w Polsce.

Już są opracowane specjalne moduły:
1. Konwertujące DAB+ do plików MP3 odtwarzanych przez USB (nazwa stacji to nazwa pliku) - Dension DAB+U - 500zł
2. Konwertują DAB+ na stacje FM widziane dla starszych radio (potrzebny dodatkowy pilot do zmiany stacji w konwerterze DAB lub aplikacja na smartfonie) np. SmartDAB-FM - Connects2 ~800zł Może uda się kiedyś żywcem podpiąć przyciski do schowanego modułu.
3. Do zapalniczki moduł z wyjściem dźwięku na jack a radio w dacii ma AUX IN (wejście) - CALIBER DAB/DAB+ MOTTAKER ~400zł
4. Transmiter FM z Bluetooth: Tiny Audio C5 DAB+ adapter ~700zł

Do czasu jak się upowszechni to pojawią się tańsze urządzenia. Jak to działa, kiedy Chińczycy wyprodukują układy dedykowane żeby same urządzenia się upowszechniły?

info i źródło: https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2016/12/RENAULT_DAB_til_web_A5.pdf









jas_pik - 2017-10-05, 21:49

W UK te dodatkowe moduły ( zintegrowanez Dacią i Renault do MediaNav) sa juz od dawna rozprowadzane.
Można dokuopić też akcesoryjne w cenie około 50 funtów

Ale po co skoro już od ponad roku są dostępne wersje MNEvolution z tym modułem - u naszego kolegi Robson330

paul7 - 2017-10-06, 18:01

A
jas_pik napisał/a:
W UK te dodatkowe moduły ( zintegrowane z Dacią i Renault do MediaNav) sa juz od dawna rozprowadzane.
Można dokupić też akcesoryjne w cenie około 50 funtów

A jak jest obecnie z używaniem DAB+ w Polsce?
Bo mnie zaczyna już wkurzać analogówka i jej zanikanie sygnału.

tosiek - 2017-10-06, 18:05

paul7, z cyfrowym będzie gorzej :roll: sprawdź instalację i czy masz wzmacniacz w antenie, jeśli jest to czy jest zasilony :)

Obecna mapa zasięgu Dab+ w Polsce:

źródło: http://www.polskieradio.p...DAB/4698,zasieg

paul7 - 2017-10-06, 19:21

A gdzie ten wzmacniacz siedzi? Duster 2014 powinien mieć wzmacniacz czy go dokładać? Juz 30 km od Warszawy różnie odbiera. stacji jest dużo ale nie wszystkie to W-WA I !
jas_pik - 2017-10-06, 19:31

W standardzie w Daciach Renault wrzuca zwykłe anteny - pasywne.
We wszystkich wersach Clio /Captura wszystkie anteny radiowe są aktywne - ze wzmacniaczem sygnału .Zasilanie wzmacniacza odbywa się przez kabel antenowy - nie ma żadnego dodatkowego kabelka.
Ustawienie typu anteny( pasywna/aktywna) można zrobić przez Micom lub Clip lub DDT4ALL .

paul7 - 2017-10-06, 22:05

jas_pik napisał/a:
W standardzie w Daciach Renault wrzuca zwykłe anteny - pasywne.
We wszystkich wersach Clio /Captura wszystkie anteny radiowe są aktywne - ze wzmacniaczem sygnału .Zasilanie wzmacniacza odbywa się przez kabel antenowy - nie ma żadnego dodatkowego kabelka.
Ustawienie typu anteny( pasywna/aktywna) można zrobić przez Micom lub Clip lub DDT4ALL .

Rozumiem, że należy dołożyć wzmacniacz na kablu od razu na stałe.

jas_pik - 2017-10-06, 22:14

Jak dołożysz wzmacniacz na kablu to będziesz musiał zrobić poprawne rozwiązanie dotyczące zasilania wzmacniacza antenowego.
Chyba lepszym pomysłem będzie wymiana anten na te z CLIO/CAPTURA i uruchomienie programowe zasilania ich przez MN

polon18 - 2017-10-08, 19:24

Media Nav z dab+ działa idealnie z naklejaną anteną na przednią szybę za 8€ z Chin .
Wtyczka jest do radii typu pionier ale kilkanaście ruchów drobnym papierem ściernym i idealnie pasuje w gniazdo fakra z media nav (Brązowe).
Testowałem w okolicach Kielc i Wrocławia ( nawet tam gdzie jest granica zasięgu) działa idealnie

Adamerio - 2017-10-09, 12:40

Ja kupiłem taką:
antena
i DAB+ kompletnie nie odbiera nic, po przemienieniu anten - DAB działa, natomiast zwykłe radio odbiera słabo połowę stacji...

Przejściówka rozdzielająca z 1 na 2 złącza Fakra oryginalną antenę coś da?

tosiek - 2017-10-09, 13:52

Adamerio, nie łącz ze sobą gorących linii anten, któreś radio pewnie spalisz! (są separatory ale lepiej nie kombinować)

Najlepiej dwie oddzielne - mogą być w jednej obudowie. Pamiętaj, że na razie DAB w Polsce jest testowo, nadajniki mogą nie działać i jest kiepski zasięg.
Częstotliwości:
DAB/DAB+: 174–230 MHz
FM: 65-87 - 108.0 MHz

Dymek - 2017-10-09, 14:23

Dopóki emisją cyfrową nie są zainteresowane stacje komercyjne a jedynie Polskie Radio, to DAB pozostaje tylko zabawką, dodatkowo dostępną jedynie wokół większych miast.
tosiek - 2017-10-09, 18:34

Dymek, mimo, że lubię nowinki elektroniczne to cyfrowe radio wydaje się ehhhh. Analog dociera praktycznie wszędzie, jak źle odbiera to i tak odbiera. Z cyfrowym jest jak z telewizją - będzie rwać nie śnieżyć :-P Analog łatwiej pokryć nadajnikami a tutaj w nowe cyfrowe się raczej nie zwróci i będzie trzeba ich więcej.

Mogę się mylić, tak poczytałem ;-)

Ktoś wie jak idzie instalacja antenowa oryginalna, są jakieś złączki po drodze czy trzeba ciągnąć do samego radio?

Taka dziwna antena jest dostępna:

klon: AN-DAB1

Tak byłaby też dobra:


A Najlepsza byłaby:
1. FM/AM
2. DAB
3. GPS
i jeszcze ze wzmacniaczem wbudowanym :mrgreen:

Jest nawet DAB splitter:

byłby ok jeśli ma separację i miałby 2 x fakra.

polon18 - 2017-10-12, 09:50

Ja osobiście używam anteny z pierwszego zdjęcia. Jak już pisałem to wystarczy lekko papierem ściernym(drobnym ) po wtyczce po obwodzie i już pasuje.
Ewentualnie można bawić się w lutowanie brązowej wtyczki fakra

Oryginalna antena że schematu Clio IV z dab 2017 jest trochę inaczej bo jest wykorzystane grzanie tylnej szyby jako anteny plus wzmacniacz i plus antena na dachu

Valwit - 2017-10-13, 15:45

polon18 napisał/a:

Oryginalna antena że schematu Clio IV z dab 2017 jest trochę inaczej bo jest wykorzystane grzanie tylnej szyby jako anteny plus wzmacniacz i plus antena na dachu


a masz linka do tych schematow?

polon18 - 2017-10-19, 09:13

Mam te Schematy na komputerze ale do 23 października nie wyśle bo zmieniam dostawcę internetu w domu
laisar - 2017-10-19, 13:01

tosiek napisał/a:
jak idzie instalacja antenowa oryginalna

Znad lampki, pod posufitką wzdłuż górnej krawędzi szyby przedniej do prawego słupka A, wzdłuż niego pod deskę, pod nią do radia.

tosiek napisał/a:
są jakieś złączki po drodze

Nie, jeden przewód aż do radia.

tosiek - 2017-10-19, 13:44

Cytat:
Nie, jeden przewód aż do radia.

Czyli jest zrobione bardzo dobrze. Dzięki.

Znasz może numer części - anteny z dab?

kiniu_tar - 2017-10-19, 16:28

Mam captura z tego roku z MNEvo wersja softu 8.0.5. Czy jest jakaś możliwość, aby sprawdzić czy moja wersja ma moduł DAB, bez wyciągania navi ?
jas_pik - 2017-10-19, 16:46

Najprościej wyciągnąć i zobaczyć ile ma gniazd Fakra z tyłu . Bez DAB ma 2 jedno do FM - białe i jedno do GPS niebieskie , wersja z DAB ma dodatkowo brązowe .
Za pomoca wyboru stacji na ekranie radia - zobacz czy masz jeszcze coś innego niż AM i FM .
Ale to sprawdzenie jest nie do końca poprawne bo w tych które programowo nie maja tego uruchomionego nie będzie widać zakłądki DAB .
Jeszcze inna opcja - to wejście przez tryb testowy i sprzwdzenie danych
Pokazałem to na filmie jak wejśc w tryb testowy - kod 1111


tosiek - 2017-10-19, 19:46

MediaNav Evolution z DAB+ ma oznaczenie w Daci / Renault jako RAD55C CDVOL1 Radio MP3 DAB + zgodnie z katalogiem z kodami dodatków:

https://www.dacia.ch/medi...n-MCV-DE-PL.pdf

Ze schematów nie wynika jak jest podłączona antena do DAB.
Nry części :
Radio: 281154137R 281154978R 281159033R
Wiązka akcesoriów (tutaj może być antena DAB): 240361331R 240367856R
Podstawa anteny na dachu: 282179393R
Wiązka anteny: 282439807R 282435275R
źródło: https://www.catcar.info/renault/
Nry części dla modemu o kodzie B8A0 - nie mam pojęcia co oznaczają te kody modeli

Zwykłe z DAB wygląda tak i zrobili pokrętło od głośności!!!



Dymek - 2017-10-20, 09:54

tosiek napisał/a:
Zwykłe z DAB wygląda tak i zrobili pokrętło od głośności!!!

I to jest ten model, który pokazuje zegar w prawym górnym rogu wyświetlacza oraz na środku pustego wyświetlaczu po wyłączeniu radia.

jas_pik - 2017-10-20, 19:11

tosiek napisał/a:
MediaNav Evolution z DAB+ ma oznaczenie w Daci / Renault jako RAD55C CDVOL1 Radio MP3 DAB +

Coś z tym wszystkim pokręciłeś .
W chwili obecnej na niektórych rynkach jest radio z DAB+ - byc może ma oznaczenie RAD55C - jest to radio z BT bez ekranu dotykowego
MNEvolution z DAB+ jest innym modelem - z ekranem dotykowym i nawigacją
Nie można je rozpoznać za pomocą wyłącznie naklejki bo niczym się nie rózni od standardowego poza innym symbolem CONFIG HW . Najłatwiej poznać po dodatkowym złączu do anteny DAB koloru brązowego.

a wewnątrz po dodatkowym module wlutowanym do płyty głównej ( wszystkie płyty główne od samego początku maja te otwory lutownicze)a schemat modułu jest w pierwszej serwisówce .

Wszystkie pozostałe elementy poza tym modułem sa identyczne jak w wersjach standardwoych MNEVO

Standardowo system DAB nie jest skonfigurowany - trzeba go uruchomić programowo za pomocą CLIP-a/DDT4ALL/MICOM .
Jeśli nie jest skonfigurowany nie będzie działał - nie wyświetli się w funkcji wyboru zakresu fal - tam gdzie mamy wybór AM/FM

tosiek - 2017-10-20, 20:06

jas_pik, dzięki, mój błąd! ciekawi mnie jak dobierają radio jeśli part number jest ten sam np. dla norwegi :)

Dymek, to zupełnie inne radio. W naszych dopóki nie zobaczę jakiegokolwiek z włączonym zegarem to niestety zakładam, że się nie da. Jest tylko kilka renderów może coś na wschód od nas się pojawi bo mają wyłączony zegar w komputerze pokładowym.

Dymek - 2017-10-23, 07:45

No właśnie przecież też tak uważam, że się nie da a zdjęcia tego "innego radia" wstawiałem w wątku o wyświetlaniu godziny. A tam było zamontowane w Dusterze w wersji z UK. Wiem, że u nas takie nie występują.
polon18 - 2017-10-31, 21:56

schemat podłączenia anteny do radia z DAB+
1872- antena wielofunkcyjna
886 -wzmacniacz antenowy
200- antena nadrukowana na szybie tylnej

tosiek - 2018-08-28, 08:48

polon18, dzięki za schemat, przydał się po takim czasie :) Schemat dla renault bo w dacii nie ma wzmacniacza. Już chciałem szukać fabrycznej zintegrowanej anteny a tutaj dodrukowali na szybie :lol:
buladag - 2019-06-19, 07:42

Czy w najnowszych wersjach MNE coś się zmieniło w kwestii aktywacji DAB?
paul7 - 2019-06-19, 07:55

buladag napisał/a:
Czy w najnowszych wersjach MNE coś się zmieniło w kwestii aktywacji DAB?

A masz wbudowany moduł DAB+? Widać to chociażby po dodatkowym gniazdku na antenę.

buladag - 2019-06-19, 08:45

Nie wyjmowałem radia więc niestety nie wiem
Obywatel MK - 2019-06-19, 09:23

Bynajmniej w Dusterze Techroad piszą że MNE nie ma DAB.
Dymek - 2019-06-19, 09:23

Jeśli sprzęt ma DAB, to zobaczysz pozycję DAB w menu radia, jeśli jej nie ma, to żadna aktywacja nie pomoże, bo nie ma właściwego modułu w radiu.
Myślałem, że wszystkie nowe MNE3 mają już wbudowany DAB...

paul7 - 2019-06-19, 13:50

No właśnie MN3 nie wszystkie. Czasami i menu nie wyświetla bo nie jest uruchomione. Było to już wcześniej z MN2 gdzie np. na PL nie uruchamiali. Jedynie pozostaje : zobaczyć czy jest gniazdo- trzeba wyjąć radio! lub zobaczyć w plikach sys. Jedno i drugie wymaga pracy :roll:
buladag - 2019-06-19, 15:03

Zbadam temat i dam znać.
Belphegor - 2019-06-20, 09:33

Czy jeśli w pozycji radia w MNE rozwijam górne menu i mam tam FM, AM, DAB, Aha, to znaczy, że mam DAB? ;-) Generalnie ładnie działa radio w tym trybie, tylko strasznie mało stacji jest.
jas_pik - 2019-06-20, 11:11

Tak. Masz DAB.
A mało stacji jest tylko dlatego że rozgłośnie komercyjne na razie nie sa zainteresowane aby być tam.
Oczywiście to tylko kwestia czasu , bo na razie UE jeszcze nie nakazała zamknięcia nadajników analogowych, ale ten czas nadchodzi.

buladag - 2019-07-01, 16:08

Czy jeśli na tym ekranie nie ma wzmianki o DAB to nie ma fizycznie modułu? Jeśli jest to jak aktywować dostęp do DAB?

http://www.daciaklub.pl/f...ad.php?id=19516

buladag - 2019-07-01, 19:55

Aktywowałem przez kody do MNE3 DAB i temperaturę na ekranie MNE, po zmianie z -DAB na +DAB i DaB Off na DAB On pojawiła się opcja w menu radia, można aktywować różne usługi związane z DAB ale przy próbie wyszukiwania stacji pasek postępu stoi na 1szej kresce postępu. Myślę że nawet bez anteny powinno coś tam wyłapać w wielkim mieście.

Temperatura po aktywacji pokazuje tylko kreseczki, także tu też niestety bez sukcesu. :P

jas_pik - 2019-07-01, 20:35

A masz fizycznie moduł ? Tzn czy masz trzecie złącze antenowe i podpiętą antenę .
To że uruchomiłeś system softwarowo a fizycznie nie masz modułu to nie znaczy że coś odbierzesz .

Dymek - 2019-07-01, 20:55

buladag napisał/a:
Aktywowałem przez kody do MNE3 DAB i temperaturę na ekranie MNE, po zmianie z -DAB na +DAB i DaB Off na DAB On pojawiła się opcja menu...

W menu to możesz sobie aktywować chyba wszystko, co tylko producent w MNE przewidział. Ale co z tego skoro:
- w radiu nie masz (prawdopodobnie) wbudowanego modułu DAB;
- w samochodzie nie masz odpowiedniego modułu BIC umożliwiającego wyświetlanie temperatury i funkcji ECO Drive... nie masz nawet wiązki żeby go podłączyć.
Tak więc dodanie tych rzeczy jest oczywiście możliwe, ale to ciut więcej zabawy niż poklikanie opcjami na ekranie 😉
Trzeba kupić moduły, gniazda, połączyć/ wlutować gniazda zamontować moduły, BIC może nawet przeprogramować. Pomału dasz radę.

Obywatel MK - 2019-07-01, 21:58

To jest dopiero ciekawe dlaczego w Techroadach zdecydowali się zamontować zubożone MNE o moduł DAB, cóż niepojęte są ścieżki którymi kroczą korporacje.
Dymek - 2019-07-01, 22:04

DAB jest tylko w Dusterach jak dotąd uruchamiany... I też nie we wszystkich.
buladag - 2019-07-02, 00:54

jas_pik napisał/a:
A masz fizycznie moduł ? Tzn czy masz trzecie złącze antenowe i podpiętą antenę .
To że uruchomiłeś system softwarowo a fizycznie nie masz modułu to nie znaczy że coś odbierzesz .

Jasna sprawa, po prostu chciałem sprawdzić bez rozbierania czy jest moduł, wychodzi na to że niestety nie ma.

Dymek - 2019-07-02, 07:38

buladag napisał/a:
Jasna sprawa, po prostu chciałem sprawdzić bez rozbierania czy jest moduł, wychodzi na to że niestety nie ma.

Jest jeszcze (podobno się zdarza) trzecia opcja- fabrycznie moduł fizycznie jest, ale nie jest uruchomiony w Menu i nie ma podłączonej anteny. Na to bym nie liczył, ale... nie wyjmiesz radia- nie będzie 100% pewności.
Ja obecnie właśnie jestem na etapie dokładania modułu DAB do swojego radia, ale też dopóki nie zamontuję, to nie mam pewności, że to zabangla :lol:

buladag - 2019-07-02, 07:41

Tak wogole jakie powinny być poprawne nastawy dla Polski? Wiadomo że DAB on, ale zostaje jeszcze kwestia "-DAB,+DAB" i DAB A(A) DAB A(P).
jas_pik - 2019-07-02, 15:09

W Polsce standard to DAB+
buladag - 2019-07-02, 16:37

Pytanie czy nastaw -DAB odpowiada standardowi DAB a +DAB standardowi DAB+. Fabrycznie było ustawione -DAB więc nie wiem czy wogole to ustawienie dotyczy standardu i nie wiadomo też czego dotyczy ustawienie DAB A(P)
ptakooo - 2019-07-02, 16:50

Czytałem gdzieś na francuskim forum, że DAB A(P) oznacza typ anteny: (A) aktywna ze wzmacniaczem (napięcie zasilające podane na wejściu radia) natomiast (P) antena pasywna. Nie jestem na 100% pewny w/w.
buladag - 2019-07-02, 18:14

O, to już jakiś sensowny trop. :D
Dymek - 2019-07-03, 09:59

buladag napisał/a:
... można aktywować różne usługi związane z DAB ale przy próbie wyszukiwania stacji pasek postępu stoi na 1szej kresce postępu. Myślę że nawet bez anteny powinno coś tam wyłapać w wielkim mieście.

Akurat dziś montowałem moduł DAB u siebie i sprawdziłem to przed chwilą.
Jeżeli modułu nie ma- pasek postępu wyszukiwania stoi, tak jak piszesz, na 1 kresce.
Jeżeli moduł DAB jest zainstalowany, to pasek postępu przesuwa się szybko od 0 do 100% niezależnie od tego czy antena jest podłączona czy nie.
Czyli bez podłączonej anteny normalnie wyszukuje (pasek się przesuwa), tyle że nie znajduje stacji.

buladag - 2019-07-03, 10:42

Czyli sprawa jasna - chyba nie ma nawet sensu wyjmować radia.
buladag - 2019-07-03, 20:04

Dymek napisał/a:
buladag napisał/a:
... można aktywować różne usługi związane z DAB ale przy próbie wyszukiwania stacji pasek postępu stoi na 1szej kresce postępu. Myślę że nawet bez anteny powinno coś tam wyłapać w wielkim mieście.

Akurat dziś montowałem moduł DAB u siebie i sprawdziłem to przed chwilą.
Jeżeli modułu nie ma- pasek postępu wyszukiwania stoi, tak jak piszesz, na 1 kresce.
Jeżeli moduł DAB jest zainstalowany, to pasek postępu przesuwa się szybko od 0 do 100% niezależnie od tego czy antena jest podłączona czy nie.
Czyli bez podłączonej anteny normalnie wyszukuje (pasek się przesuwa), tyle że nie znajduje stacji.


Wlutowałeś moduł do swojego MNE3 czy coś innego zamontowałeś?

Dymek - 2019-07-03, 21:41

buladag napisał/a:
Wlutowałeś moduł do swojego MNE3 czy coś innego zamontowałeś?

Zamontowałem oryginalny moduł DAB wewnątrz MNE.
Mam MNE2, ale o ile mi wiadomo moduły w MNE3 są te same.
Zaprogramowalem pod Europę Wschodnią i sprawdziłem- wszystko działa, muszę jeszcze tylko ogarnąć antenę, na razie działa na kawałku drutu i bez problemu wyszukuje 13 stacji tuż pod Warszawą. Niestety komórek pamięci jest tylko 12, co jest dla mnie nieporozumieniem jak ruszy więcej stacji prywatnych.

buladag - 2019-07-03, 22:03

Skąd zdobyłeś moduł?
Dymek - 2019-07-03, 22:20

Moduły oferuje znany na forum kol. Robson330.
Są z demontażu, ale bez śladu użytkowania (moduł wchodzi w złącze, więc sam nie jest lutowany) i w 100% sprawne. Przykładowo: Alledrogo Za 80zł mamy oryginalną kartę.

buladag - 2019-07-03, 22:28

I to wpinam w MNE3 i DAB śmiga?
Dymek - 2019-07-03, 22:40

buladag napisał/a:
I to wpinam w MNE3 i DAB śmiga?

Jaki masz symbol MNE? Sugerował bym 100% upewnienie się, że MNE3 ma taki sam moduł.
No i to nie jest takie Plug&Play, bo moduł wpinamy jest w gniazdo na płycie głównej radia, ale... tego gniazda nie montują jeśli fabrycznie nie ma modułu. Gniazdo trzeba dokupić i wlutować w płytę radia. 😋

buladag - 2019-07-03, 22:47

A gniazdo zdobyć skąd? :P
Dymek - 2019-07-03, 22:59

W sklepach elektronicznych... Jutro mogę rzucić jakimś linkiem.
Bo ja, jako elektronik znajduję takie rzeczy po prostu w szufladzie 😉
Pamiętaj- lutowanie dodatkowych elementów wewnątrz MNE, w razie naprawy serwisowej oznacza brak gwarancji na sprzęt.

buladag - 2019-07-03, 23:08

:)
Z góry dzięki za informację i sorry, że tak męczę. :)

Dymek - 2019-07-04, 00:00

Z doświadczenia wiem, że nic tak nie pomaga jak kilka fotek dla wyjaśnienia sytuacji ;-)
Zdjęcia pokazują wnętrze Media Nav Evolution czyli MN2- bez opcji Android Auto, oznaczenie LAN5200WR5. W przypadku MN3 może to wyglądać nieco inaczej: KLIK
Brakujące gniazdo oznaczone na płytce MNE symbolem "CN500" (w przypadku MN3 ma oznaczenie CN14000) powinno być do montażu SMD, 24 pinowe, dwurzędowe, raster pinów 2mm, wysokość max 4mm. Ponieważ nie znalazłem 24 pinowego, użyłem 26 pinowego obcinając po prostu 2 piny.
Lutowanie wbrew pozorom wymaga kolby o dużej mocy a przede wszystkim solidnego grota- niektóre pola lutownicze na płytce łączą się ze sporymi płaszczyznami miedzi i skutecznie schładzają groty o małej masie.
Do zamocowania modułu DAB potrzebne są jeszcze dwie śrubki z gwintem M2,5.

buladag - 2019-07-04, 07:20

Mam trochę starych płyt głównych, może tam coś znajdę ciekawego jeśli chodzi o gniazdo. :)

Dzięki za instrukcję, zamawiam i jak dojdzie to biorę się za lutowanie :)

Dymek - 2019-07-04, 09:21

Komputerowe płyty główne bazują raczej na złączach z rastrem pinów 2,54mm...
Przykładowy link do gniazda, niestety 26PIN, czyli dokładnie takie jak moje (2 piny do usunięcia): KLIK

buladag napisał/a:
Dzięki za instrukcję, zamawiam i jak dojdzie to biorę się za lutowanie :)

Pamiętaj, że nie gwarantuję że te moduły pasują do nowego MNE3. Robson nie podaje tej wersji w swoim opisie. Ale z drugiej strony- nie widzę powodu żeby musieli coś tutaj zmieniać.

Po zamontowaniu trzeba jeszcze skonfigurować DAB w MICOM TEST na Europę wschodnią- przy złych ustawieniach moduł wyszukuje, ale nie znajduje stacji.

buladag - 2019-07-04, 12:41

Zdjąłem ramkę, radio to LAN5800WR0.
Dymek - 2019-07-04, 13:31

buladag napisał/a:
Zdjąłem ramkę, radio to LAN5800WR0.

To jak już zdjąłeś, to mogłeś wybadać- może jakimś cudem masz wolne, brązowe gniazdo DAB... :-P

buladag - 2019-07-04, 15:03

Idą nawiewy i nie ma szans podglądnąć. Wieczorem wyjmę radio.
buladag - 2019-07-05, 15:50

Sprawdzone, modułu nie ma, gniazda też nie ma. Rozumiem, że ustawienie regionu to przycisk obok -DAB/+DAB?
Bo zostało na domyślnym EEU a po aktualizacji niestety na tą chwilę nie dostanę się do menu testowego.

Dymek - 2019-07-05, 19:50

Ja jakoś nie kojarzę takiego przycisku -DAB/+DAB...
buladag - 2019-07-05, 19:54

Tak to u mnie wygląda.
Dymek - 2019-07-05, 20:01

Uu... Niestety ja mam poprzednią wersję MNE i ten ekran jest zupełnie inny...
Przykładowe zdjęcie z netu:


Tu trzeba w czwartej linijce kliknąć MO_EEU (+DAB), ale potem na wcześniejszym ekranie startowym musiałem kliknąć DAB FW, bez tego jakby moduł DAB nie widział zmian.
Jeśli nie będzie nowych kodów, to pozostaje Ci konfiguracja MNE przez ddt4all po CAN.

Dymek - 2019-07-16, 07:44

ptakooo napisał/a:
... DAB A(P) oznacza typ anteny: (A) aktywna ze wzmacniaczem (napięcie zasilające podane na wejściu radia) natomiast (P) antena pasywna. Nie jestem na 100% pewny w/w.

Mogę więc potwierdzić, że po włączeniu opcji "DAB A", MNE jest w stanie poprawnie zasilać wszelkie uniwersalne, aktywne anteny DAB lub splittery, dostępne w ofertach (np Allegro). Większość z nich ma uniwersalne zasilanie- albo po kablu antenowym, albo po podaniu +12V na dodatkowy kabelek. Czyli zamiast podłączać dodatkowo zasilanie do kabelka, uruchamiamy "DAB A". Wtyczki typu SMB w takich naklejanych antenach, które na pierwszej stronie wątku prezentował tosiek, pasują idealnie na wcisk do gniazda Fakra bez żadnego piłowania, czy innych przeróbek: KLIK
Niestety- czułość takiej antenki naklejanej na szybę (w wersji aktywnej) pozostawia wiele do życzenia- na obrzeżach Warszawy odbioru przeważnie nie ma, w mieście owszem- nawet działa. Wydaje mi się, że lepiej łapało 0,5m izolowanego drutu pozostawionego za deską rozdzielczą... :mrgreen:
W najbliższym czasie porównam jak sprawdzi się splitter rozdzielający sygnał z anteny dachowej.

duch - 2019-10-14, 17:48

Dymek, udało się sprawdzić ?

Pozdrawiam.

Dymek - 2019-10-14, 23:00

Pisałem już w innym wątku, że zrezygnowałem z testowania splitterów, bo wymieniłem po prostu antenę dachową na model odbierający DAB. Na razie mam antenę z Dustera 2 a na docelową antenę czekam- ściągam z zagranicy, bo w PL takie z DAB nie były montowane w modelach z anteną z przodu dachu.
duch - 2019-10-15, 06:51

Dymek, a można zamiennie podłączyć antenę FM/AM w DD2 do tunera DAB ?

Pozdrawiam.

Dymek - 2019-10-15, 07:56

duch napisał/a:
Dymek, a można zamiennie podłączyć antenę FM/AM w DD2 do tunera DAB ?

Na pewno nic takim podłączeniem "na próbę" nie zepsujesz, tyle, że wtyczka jest inna. Nie sprawdzałem, ale raczej białej wtyczki nie wsadzisz do brązowego gniazda w radiu. Trzeba by zdjąć tą białą kostkę z wtyczki i zostawić samo złącze. Ale jaki będzie odbiór- trudno przewidzieć. Na pewno tuner DAB musi mieć włączone zasilanie wzmacniacza antenowego (antena aktywna). Docelowo w przypadku DD2 masz komfortową sytuację, bo fabrycznie montowane są dwa rodzaje anten ze wzmacniaczem- pojedyncza (FM/AM) lub podwójna (FM/AM+DAB) i można łatwo zamienić pojedynczą na podwójną. Zdaje się, że instalacja antenowa od tyłu samochodu do radia montowana fabrycznie jest podwójna, ale to musiałby jakiś właściciel Dustera potwierdzić.

duch - 2019-10-15, 08:30

Dzięki za informacje, ja mam gniazdo jak na zdjęciu. Nie wiem jaką antenę mam, ale rozumiem, że jeżeli była by instalacja na dwie anteny, to była by kostka do DAB a jest tylko biała, auto golas więc w ogóle fajnie, że biała jest.

Pozdrawiam.

jas_pik - 2019-10-15, 09:42

Masz DAB+ ale bez kawałka brązowej obudowy gniazda fakra do DAB-u :)
Dymek - 2019-10-15, 10:19

To nie jest fabryczne radio, rozumiem, że dokupowales? To anteny GPS też nie masz?
duch - 2019-10-15, 10:19

Dzieki jas_pik, radio z demontażu, pewnie antena zdjętą razem z obudową gniazda :-D

P.s byłem u Ciebie z tym radiem (carplay) 8-)

Dymek - 2019-10-15, 10:28

duch napisał/a:
Dzieki jas_pik, radio z demontażu, pewnie antena zdjętą razem z obudową gniazda

To możesz wpiąć białą wtyczkę od FM, przynajmniej zobaczysz czy zagada.
Ale jak masz radio wyjęte, to popatrz głębiej we wnęce radia- może znajdziesz brązową wtyczkę.

duch - 2019-10-15, 10:37

Dymek, radio nie od mojego auta, nie miałem anteny gps, dokupiłem taką https://allegro.pl/oferta/antena-gps-fakra-do-wszystkich-marek-oem-8140636773 ma magnes, przykleiłem do radia.
Podepnę białą i poszukam DAB, ale wydaje mi się, że jak by była to bym ja wcześniej znalazł.Dam znać.

Pozdrawiam.

Dymek - 2019-10-15, 10:54

O antenach DAB pisaliśmy również TUTAJ
duch - 2019-10-15, 11:06

Dzięki fajnie, że dodałeś, jest na początku tematu trochę o antenach, ale tego wątku nie ma.

Pozdrawiam

buladag - 2019-10-19, 19:37

Po włączeniu anteny aktywnej, -DAB i regionu WUE w Micom moduł zadziałał z LAN5800.
Antena z aliexpress za 15zł, działa nawet w garażu położona po prostu na desce.

Dymek - 2019-10-21, 09:15

To może jeszcze słowo o "daciowych" dachowych antenach fabrycznych przystosowanych do odbioru DAB.
Poniżej dwie fotki poglądowe dla tych, którzy rozważają montaż w tym miejscu innej anteny, przystosowanej do odbioru DAB. Obie anteny są aktywne FM/AM+DAB (z podwójnym wzmacniaczem).
Pierwsza fotka- antena z Renault Megane4/ Clio4, Captur itp, montownana również w Dusterach II wyposażonych w odbiorniki z DAB- założona z przodu dachu wygląda średnio ze względu na zbyt pionowe ustawienie bata. Z uwagi na spadek dachu, taka antena zamontowana w Sandero czy Loganie jest do przyjęcia, ale w Dokkerze lub Lodgy byłaby już całkiem pionowo a może nawet pochylona do przodu.
Na fotce drugiej analogiczna antena, która była i jest montowana w Europie Zachodniej we wszystkich Daciach (poza Dusterem II) wyposażonych w odbiorniki z DAB. Jak widać kąt pochylenia bata jest dostosowany do montażu z przodu dachu. Nie trafiłem na informację, czy taka antena była montowana w jakimkolwiek modelu Renault.
Różnice są tylko w podstawie anten, bat jest taki sam. Oczywiście aby podłączyć którąś z tych anten trzeba jeszcze dołożyć podwójną wiązkę pomiędzy wtyczkami anteny a radiem (np od jakiegoś Renault)- kabelki wychodzące z anten są krótkie.
Fotki poniżej na przykładzie mojej Sandero Stepway.

buladag - 2019-10-21, 09:43

Szczerze mówiąc wrzuciłem tą aliexpresową za schowek i odbiera normalnie, więc osobiście nie kombinuję na tą chwilę z antenami zewnętrznymi.
toka93 - 2019-10-21, 18:04

Dorwałeś już tą antenę gdzieś, bo chyba nie kupiłeś tej nowej za ponad 400zł? :roll:
Dymek - 2019-10-21, 23:50

Antena z eBay za ok. 150 zł z "mojego" rocznika 2017 w stanie idealnym.
toka93 - 2019-10-22, 07:37

No to już rozsądniejsza cena.
askr_poz - 2019-10-22, 11:00

Dzisiaj przymierzam się do wyciągnięcia radia i sprawdzenia gniazdek. Osłonkę plastikową wiem jak ściągnąć, pytanie jak dalej z radiem - jakieś narzędzia, blokady potrzebne do wyciągnięcia?
Dymek - 2019-10-22, 11:20

askr_poz napisał/a:
Dzisiaj przymierzam się do wyciągnięcia radia i sprawdzenia gniazdek. Osłonkę plastikową wiem jak ściągnąć, pytanie jak dalej z radiem - jakieś narzędzia, blokady potrzebne do wyciągnięcia?

Cztery wkręty mocują radio. Przygotuj wkrętaki z końcówką Torx, bodajże T20. Nic więcej.

duch - 2019-12-22, 08:37

Dymek napisał/a:
duch napisał/a:
Dzieki jas_pik, radio z demontażu, pewnie antena zdjętą razem z obudową gniazda

To możesz wpiąć białą wtyczkę od FM, przynajmniej zobaczysz czy zagada.
Ale jak masz radio wyjęte, to popatrz głębiej we wnęce radia- może znajdziesz brązową wtyczkę.

Działa :-D
Sprawdziłem, drugiej wtyczki brak (wersja access, fabrycznie bez radia).
A na jakiej zasadzie działają te splitery ?

Pozdrawiam.

Dymek - 2019-12-25, 19:33

duch napisał/a:

A na jakiej zasadzie działają te splitery ?

Po prostu układ filtrów i wzmacniaczy rozdzielający sygnał z jednej anteny- pudełeczko, do którego wchodzimy jednym kablem antenowym z anteny FM a wychodzimy dwoma kablami, jednym do wejścia FM a drugim do wejścia DAB radia.

RobertK - 2021-03-26, 21:16

Witam.
Zamontowałem moduł DAB w MNE 9.1.3 w micom DAB AA łapie stacje , EPG czasami jest czasami nie , ale nigdzie nie wyświetla loga stacji , czy MNE tak ma ?

d3mol3k - 2021-03-27, 11:36

Tak - tak ma MNE - nie wyswietla loga stacji. Z EPG spotkalem sie na dwu stacjach chyba tylko Polskiego Radia
Dymek - 2021-03-27, 11:48

Bo EPG łapie tylko przy bardzo dobrej jakości sygnału, czyli rzadko. Faktycznie raczej tylko na stacjach PR, na pewno na "Czwórce".
Swoją drogą- ma być niedługo zmieniony standard DAB+ w Polsce, ciekawe czy nasze radia to uwzględniają...

jas_pik - 2021-03-27, 13:32

Dymek napisał/a:
Swoją drogą- ma być niedługo zmieniony standard DAB+ w Polsce, ciekawe czy nasze radia to uwzględniają...

Tak . Wprowadzony jest właśnie standard DAB+ czyli taki jak obsługuje MN2/MN3

RobertK - 2021-03-27, 19:38

Witam.
Dzięki za info.

Dymek - 2021-03-28, 12:47

jas_pik napisał/a:
Tak . Wprowadzony jest właśnie standard DAB+ czyli taki jak obsługuje MN2/MN3

No tak, w chwili bez zastanowienia pomyliłem z nowym DVB-T...

jas_pik - 2021-03-28, 15:49

Niewiele się pomyliłeś bo w czasie okresu testowego były w Polsce nadajniki nadające także w systemie DAB ( zwykłym) .
Na szczęście UKE nakazał nadawać w DAB+ jako system który staje się standardem w całej Europie . Starsza wersja tego standardu korzysta z kodeka MPEG-1, z kolei DAB+ bazuje na kodeku HE-ACC (inna nazwa to AAC+). I radia z tunerem DAB+ bez problemu mogą odbierać sygnał z wersji DAB.
W Niemczech większość stacji nadaje w systemie DAB

Dymek - 2021-04-07, 13:12

Dymek napisał/a:
Oczywiście aby podłączyć którąś z tych anten trzeba jeszcze dołożyć podwójną wiązkę pomiędzy wtyczkami anteny a radiem (np od jakiegoś Renault)- kabelki wychodzące z anten DAB są krótkie.

Tylko dodaję informacje "dla potomnych", aby wszystko było w jednym miejscu.
Fabryczna, podwójna wiązka dedykowana do anteny dachowej z DAB w Sandero2/Logan2 (oraz pewnie pasująca do Lodgy i Dokker) ma numer katalogowy 282439807R i wygląda jak poniżej.
Obecnie na portalach aukcyjnych, daje się wyczaić komplet anteny DAB (antena+wiązka) za ok. 100zł.

bartos123 - 2021-04-07, 18:30

jas_pik napisał/a:

W Niemczech większość stacji nadaje w systemie DAB

W Anglii nadają w DAB, w Niemczech tak jak u nas jest DAB+.

Cytrynola - 2021-05-21, 21:55

A gdybyście napisali, czy macie w DAB+ dostępne coś oprócz Polskiego Radia?
U mnie na południu tyko PR, wprawdzie 10 stacji, ale jakoś biednie.
W telewizorze mam inne stacje, a w samochodzie nie.

Dymek - 2021-05-22, 20:38

Cytrynola napisał/a:
A gdybyście napisali, czy macie w DAB+ dostępne coś oprócz Polskiego Radia? W telewizorze mam inne stacje, a w samochodzie nie.

Tak, jest kilka innych stacji, nie tylko PR. Są wszystkie, które są nadawane. Ale ogólnie wiadomo, że najwięksi nadawcy prywatni nie kwapią się do uruchamiania przekazu cyfrowego.

Trojan1000 - 2021-06-10, 20:25

Witam. Za namową na forum kolegi Dymka kupiłem antenę aktywną DAB+ z Dacii Sandero. Podobnie jak mój Logan MCV II antena pochodziła z auta z rocznika 2016. Okazało się że ona nie pasuje "plug ang play" Seryjna antena w moim Loganie miała mniejszy otwór, taki jak w starszych francuzach. Otwór w dachu rozwierciłem wiertłem stożkowym i "kanty" rozpiłowałem pilnikiem (musi być kwadratowy otówr) ze dwa razy omsknął mi się pilnik. Na całe szczęście ryska powstała płytka i maskuje ją nowa antena. Krawędzie zabezpieczyłem farbą. Na zdjęciu jest stan przed umyciem. Myślałem że od każdej renówki która ma antenę "tylną" wiązka pasuje. Okazało się że od Renault Kadjar jest za krótka. Musiałem dorobić "przedłużki" z wtyczkami Fakra.

Zauważyłem że Dacie z nowszych roczników i z lepszym wyposażeniem nawet jak mają "tradycyjne anteny" to już są one do większego "kwadratowego otworu".










Na zdjęciach widać że antena jest blisko krawędzi dachu, ale nie wystaje po za niego. Nowsze roczniki z bogatszym wyposażeniem mają bardziej na tyle duży "kwadratowy otwór" na antenę.

Jeśli chodzi o jakość odbioru to jest o wiele lepiej na DAB+ niż na chińczykach. FM chodzi porównywalnie. Za to się zdziwiłem że Fale Długie i Średnie lepiej odbierają jak na antenie pasywnej. Oczywiście w Micomie włączyłem zasilanie obu anten.

Dymek - 2021-06-11, 09:00

Trojan1000 napisał/a:
Seryjna antena w moim Loganie miała mniejszy otwór, taki jak w starszych francuzach.
Zauważyłem że Dacie z nowszych roczników i z lepszym wyposażeniem nawet jak mają "tradycyjne anteny" to już są one do większego "kwadratowego otworu".
Na zdjęciach widać że antena jest blisko krawędzi dachu, ale nie wystaje po za niego. Nowsze roczniki z bogatszym wyposażeniem mają bardziej na tyle duży "kwadratowy otwór" na antenę.

Nie wziąłem pod uwagę, że możesz mieć jeszcze okrągły otwór na starą antenę- nie namawiałbym do wymiany... no, ale dałeś sobie radę hardcorowo :mrgreen:
Jedyne moje obawy dotyczą tego drugiego, małego otworu- obym się mylił, ale być może znajduje się on poza albo dokładnie pod okrągłym uszczelnieniem, które jest w antenie aktywnej. Może się okazać, że dostanie się tam woda... Proponowałbym to sprawdzić i ten otwór może jakoś zakleić.
Wiązka od Renault, którą kupiłeś to najprawdopodobniej nie wiązka idąca od tyłu do radia, ale krótka wiązka "pionowa" pomiędzy anteną a złączami w bagażniku- dlatego nie starczyła i musiałeś przedłużać. Weź też pod uwagę, że każda dodatkowa (nawet najlepsza) złączka po drodze to jakiś tam spadek sygnału, istotny zwłaszcza dla DAB.
Masz rację- nowsze modele miały anteny mocowane dalej od przedniej szyby- dostęp dokładnie nad lampką kabiny, ale to już niezależnie od bogactwa wyposażenia, po prostu w pewnym momencie produkcji zmienili te otwory (chyba po FL?).
Po zmianie, fabryczny otwór wygląda tak jak poniżej a "zwykła", pochylana antena również ma mocowanie pod kwadratowy otwór. A wiązka anteny idzie po prawym słupku.

Trojan1000 - 2021-06-11, 13:56

Myślę aby przewód Fakra do DAB zamówić na wymiar na aliexpress, a przewód od fabrycznej anteny przerobić montując wtyczkę fakra od strony anteny.

Na razie odbiera super, ale traktuje to jako "wersję rozwojową". Jestem zadowolony z nowej anteny.

Za jakiś czas zdejmę antenę aby skontrolować czy z krawędziami otworu wszystko ok.


Dzięki za podpowiedzi

Trojan1000 - 2021-06-13, 15:27

Otworek uszczelniony klejem na gorąco. znajduje on się blisko wewnętrznej uszczelki.




Otwór antenowy z wnętrza.



Otwór zabezpieczony przed korozją. Mała dziurka zasklepiona tak by nie kolidowała z wewnętrzną uszczelką podstawy anteny.







Czekam na zamówiony 2 metrowy przewód do DAB
przewód

Ma fabrycznym przewodzie antenowym od strony anteny dam wtyczkę fakra. link


W moim Loganie MCV wiązka antenowa idzie po lewym słupku.

Trojan1000 - 2021-06-24, 18:55

Zrobiłem porządek z kablami.
Wywaliłem za krótką wiązkę z renault razem z przedłużkami. Zamówiłem w chinach 2m przewód Fakra. O ile długość była ok, to zamiast z brązowymi wtyczkami zamówiłem z fioletowymi. Na zdjęciu wyglądają identycznie. Wtyczka do radia pasowała bez problemu, za to z podłączenie do anteny był problem. Zmieniłem obudowę wtyczki Fakra na niebieską (taka jak do GPS) i dopiero udało się włożyć.

Oryginalny przewód AM/FM zaadaptowałem do nowej anteny. Od jej strony założyłem wtyczkę Fakra. Niestety ta co kupiłem była na cienki przewód koncentryczny (taki jaki wychodzi z anteny). Udało mi się odzyskać wtyk ze starego chińskiego przewodu i na nowo zacisnąć na przewodzie koncentrycznym fabrycznej instalacji antenowej. Obudowę po niewielkich modyfikacjach udało mi się założyć beżową, czyli taką jak powinna być.

Przewody są ładnie poukładane. Nie widzę specjalnej różnicy w odbiorze. Jest po prostu poprawny.





Dymek - 2021-06-25, 12:32

Trojan1000 napisał/a:
Obudowę po niewielkich modyfikacjach udało mi się założyć beżową, czyli taką jak powinna być.
Chyba białą? :shock:
Cytat:
Przewody są ładnie poukładane. Nie widzę specjalnej różnicy w odbiorze. Jest po prostu poprawny.
No i pięknie... A tymczasem ja mam oryginalną wiązkę i dotąd nie miałem werwy aby ją założyć i porównać odbiór :oops:
Trojan1000 - 2021-06-26, 00:10

Powiedzmy "umowną białą". Ten plastik z czasem żółknie tak jak obudowy starych komputerów.

Zamówiłem sobie jeszcze w chinach zestaw 5 wtyczek fakra "brązowych". One w Polsce są chyba niedostępne. Białych i niebieskich jest dużo.

Trojan1000 - 2021-07-08, 20:32

Obudowa wtyczki od anteny DAB+ zmieniona na właściwą.



Przypominam: jeśli zamawiamy chiński przewód Fakra do dachowej anteny DAB to musi mieć on następujące parametry: długość 2 metry, kolor "Tan", "Type F", dwie wtyczki żeńskie (do MN może być kątowa),

Aby zaadaptować przewód AM/FM od fabrycznej anteny do nowej anteny potrzebujemy białą żeńską wtyczkę fakra "Type B" na "gruby koncentryk" Wtyczki tego typu powinny być zaciśnięte zaciskarką. Ale są specjaliści co potrafią je zalutować.

Dymek - 2021-07-09, 08:42

Uzupełniając...
Długość wiązki fabrycznej 282439807R (dwukablowej- dla DAB i FM), jest ciut dłuższa- to dokładnie 233 cm, przy czym od strony anteny kabel FM jest krótszy od kabla DAB o 20 cm. Różnica długości zgrywa się z przewodami anteny, które również są różnej długości.

Trojan1000 - 2021-07-09, 14:18

W mojej Dacii przewody antenowe idą po lewym słupku (od strony kierowcy). Przewód DAB idealnie pasuje o długości 2m. Przewód fabrycznej wiązki AM/FM po ucięciu końcówki od strony anteny i założeniu wtyczki Fakra jest delikatnie przydługi, ale jego skracanie jest złym pomysłem gdyż wiązka idzie w dodatkowym filcowym oplocie.


Podejrzewam że różnica w długości między fabryczną wiązką do anteny dwu kablowej a tej mojej "Chińskiej". Może wynikać z innego przeprowadzenia przewodów.

Dymek - 2021-07-10, 17:13

Zarówno antena jak i radio znajdują się w osi samochodu, więc strona poprowadzenia kabla nie gra roli. Po prostu- dają więcej luzu a poza tym pewnie ta sama wiązka występuję i w innych modelach Dacii, choćby Lodgy.
marszyszk - 2022-07-08, 16:45

Witam wszystkich forumowiczów. Odkopie temat. Mam Dacia Sandero Stepway II z 2016 roku. Zakupiłem radio MN z DAB moja antena niestety ma tylko jeden przewód do odbioru FM. Chciałem się zapytać czy mogę ją wymienić na antenę od Twingo III ? Dołączam zdjęcie (trochę nie wyraźne).
Dymek - 2022-07-11, 09:29

marszyszk napisał/a:
Chciałem się zapytać czy mogę ją wymienić na antenę od Twingo III ?
Oczywiście- możesz, o ile nie będzie Ci przeszkadzać zbyt pionowe ustawienie anteny- jak na pierwszym zdjęciu TUTAJ
Oryginalna antena jest bardziej pochylona.
Ale najpierw sprawdź jaki masz otwór w dachu, bo jeśli masz otwór "podwójny", to będziesz musiał duży, okrągły otwór rozpiłowywać na kwadrat, ba taka antena nie wejdzie. Tak jak to zrobił wyżej kol. Trojan1000 a miał Logana, też z 2016r.

Dymek - 2023-09-27, 09:58

matek napisał/a:
Jakaś wskazówka przy ściąganiu maskownicy słupka aby wejść z nową wiązkę.
Nie ma tam żadnych zagrożeń- po prostu na początek ściągnij uszczelkę drzwi na całej wysokości słupka i zobaczysz sporą szczelinę, w której będzie widać miejsca zatrzasków i sposób mocowania. Wszystko będzie jasne. Pociągaj osłonę w tych punktach w stronę drzwi zaczynając od góry- wtedy zatrzaski będą się odpinać z jednej strony. Na dole osłona ma pazurki, które wchodzą w otwory deski rozdzielczej, więc po odpięciu wyciągamy ją do góry.
Cytat:
Antenę zamówiłem dedykowaną do SANDERO II LIFT ( pasywna ) z dwoma wtyczkami FAKRA ( białą i brązową ) + wiązka
A coś bliżej? Bo wszystkie fabryczne anteny z DAB to anteny aktywne...
matek - 2023-09-27, 10:22

Jest to 282439807R ma tylko dwa złącza białe i brązowe oraz klasyczne mocowanie do dachu z przodu.
https://www.otomoto.pl/cz...html#31e6279529
Jak wklejać miniaturkę zdjęć.

Dymek - 2023-09-27, 14:52

matek napisał/a:
Jest to 282439807R ma tylko dwa złącza białe i brązowe oraz klasyczne mocowanie do dachu z przodu.
Ten numer to numer podwójnej wiązki kabli antenowych a nie numer anteny... W linku nic nie ma.
matek - 2023-10-03, 19:54
Temat postu: Ustawienie anteny
Wreszcie dostałem, jest to aktywna tylko dla DAB czy też dla FM. W kafelku DAB powinno być A czy B , czy jest podobny kafelek dla FM i jak go ustawić.
Dymek - 2023-10-04, 08:21
Temat postu: Re: Ustawienie anteny
matek napisał/a:
Wreszcie dostałem, jest to aktywna tylko dla DAB czy też dla FM. W kafelku DAB powinno być A czy B , czy jest podobny kafelek dla FM i jak go ustawić.
Antena jest oczywiście aktywna dla obu zakresów. Masz dwa kafelki DAB i RAD- w obu powinno być ustawione na "A". Jednak na podstawie własnych testów od razu podpowiadam- wystarczy że w jednym z tych kafelków (dowolnym) będzie "A" i antena działa tak samo jakby było w obu. Ale oczywiście ustawiamy prawidłowo w obu ;-)
Antenę używaną, przed zamontowaniem radzę rozebrać- zajrzeć do wnętrza, obejrzeć płytkę elektroniki i upewnić się, że nie było przecieków wody do wnętrza. W razie potrzeby zacieki oczyścić i ewentualnie zabezpieczyć. Można na forach przeczytać, że przecieki się zdarzają, szczególnie w przypadku korzystania z wysokociśnieniowych myjni automatycznych. No i sprawdzić stan uszczelek od strony dachu żeby nie było potem niespodzianek z wodą w kabinie.
No i mam nadzieję, że kupiłeś antenę w komplecie z nakrętką mocującą- inaczej będziesz dokupował albo rzeźbił coś własnego? Dedykowana specjalna nakrętka z koroną jest ważna, bo zapewnia należyty kontakt z masą nadwozia i umożliwia wyprowadzenie kabli bokiem- pod nakrętką.

matek - 2023-10-04, 15:34

Po rozebraniu nie widziałem śladów wilgoci ani żadnej korozji, niestety nakrętkę
musiałem dokupić w ASO za 26,50 zł. Mam zamiar wymienić na maszt 40-42 cm
bo ten który mam ma tylko 30 cm, nie wiem czy to coś da.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group