DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Szarpanie/przerywanie pracy silnika

Tomcik12 - 2017-09-12, 13:48
Temat postu: Szarpanie/przerywanie pracy silnika
Witajcie. Mam problem (od dziś) z autem, szukając nie znalazłem odpowiedzi, być może nie potrafię jej znaleźć albo niedokładnie szukam.

Problem polega na tym, że auto szarpie. Krótko, jednorazowo, a po jakimś czasie znowu. Dziś w mieście z 5 razy (ok 20km), w trasie 180km ani razu. Szarpnięcie objawiło się dodatkowo: wariacją kontrolki lpg (niefabryczne, instalacja stag) - przygasła, pojawił się też inny stan paliwa - problem występował wyłącznie przy lpg, na benzynie za krótko jeździł bym miał pewność że to od gazu problem; drugi objaw: na 1/10 sekundy zapaliły się kontrolki: check engine, abs, oraz od nadmiernej temperatury (pierwszy raz jak szarpnęło to auto się dopiero dogrzewało, miało ok. 50 stopni, bo dopiero co na gaz weszło). Ogólnie, już wcześniej w lato się dogrzewało za mocno (często wskakiwało na poziom 6/9 kreski, kiedy 4 to norma, ale nigdy nie przegrzało się i zawsze dmuchawa zdmuchała temperaturę).

Co mi na myśl przychodzi, jakie mam grzechy za uszami:
-ostatni przegląd gazu, z wymianą filtrów, był 16kkm temu. Powinien być 15, ale czy 1kkm różnicy mogłoby jakkolwiek zaszkodzić..?
-już dłuższy czas stan paliwa jest 1 kreska - słyszałem że takie działanie może zaszkodzić pompie paliwowej - ale czy wtedy nie miałby mój logan problemu przy jeździe na benzynie?
-Stan cieczy chłodzącej jest ponad max, gdy auto jest dogrzane. Gdy dolewałem, jak było zimne, wlałem by osiągnął maximum, a teraz przekraczał je o 5cm, skąd się ten nadmiar pojawił to nie wiem..

W ostatnim czasie zrobione zostały:
-wymiana filtrów i oleju
-wymiana sprzęgła (tarcza, docisk czy co to tam, ale to już robił mechanik)

Wymieniłem wszystko co związane z samochodem, bo nie wiem gdzie szukać źródła problemu. Nie jest dokuczliwy, ale na pewno niepokojący, obawiam się by nie był początkiem czegoś groźnego, i nie chcę tego przegapić, dlatego spanikowany piszę już do Was. Nie mogę sobie pozwolić na niespodziankę w postaci auto-kaput na drodze.

Proszę o pomoc, porady, gdzie może leżeć źródło tego problemu.

Pozdrawiam, Tomek

DrOzda - 2017-09-12, 14:19

Klasycznie: jak dawno robiłeś regulację luzu zaworowego ? Ewentualnie kiedy czyściłeś przepustnicę ?
Tomcik12 - 2017-09-12, 17:41

Regulacja luzu zaworowego była robiona jakieś 10kkm temu, po przejechaniu około 30-40kkm - mechanik stwierdził że tak naprawdę nie była konieczna, jego regulacja była kosmetyczna.

Przepustnica.. nigdy się nie dotykałem jej, nawet nie wiem gdzie się znajduje i jak się czyści :oops: ale czy dałoby jej przytkanie taki efekt "choinkowy"? Bo w przypadku luzów, jedynym objawem było szarpanie (regulowane były również przed poprzednią regulacją już przeze mnie bo szarpał) przy przechodzeniu na gaz i spadanie obrotów na niedogrzanym gazie - żadne kontrolki się nie świeciły, a tutaj zupełnie różne, z różnych dziedzin samochodu, tak jakby zwarcie czy co.. Bo co wspólnego ma szarpanie z pojawieniem się kontrolek absu,temperatury i checka na ułamek sekundy? To mnie bardzo zastanawia

dudu$ - 2017-09-12, 18:08

warto przeprowadzić czyszczenie przepustnicy + silniczka krokowego, przy okazji wymień uszczelkę między kolektorem ssącym a przepustnicą ( w ASO 35zł). Jeżeli luz zaworowy jest prawidłowy to trzeba przyjrzeć się jeszcze ukladowi zapłonowemu - świece, kable i cewka zapłonowa ( sprawdź czy nie jest pęknięta obudowa od dolu)
Tomcik12 - 2017-09-12, 18:28

dudu$ napisał/a:
czyszczenie przepustnicy + silniczka krokowego, przy okazji wymień uszczelkę między kolektorem ssącym a przepustnicą


poszukam sobie informacji o tym zabiegu w internetach, może sam się podejmę bo pierwsze oględziny tematu wskazują, że nie jest to zbyt skomplikowane.

Układ zapłonowy powiadasz.. świece miałem wymienić jak kupiłem auto ale okazało się, że mam wpakowane lepsze niż kupiłem i były w dobrym stanie - dwubiegunowe, czy jakoś tak. Może rzeczywiście, którejś żywot dobiegł końca. Przyjrzę się, dzięki za pomysł

dudu$ - 2017-09-12, 19:20

Masz silnik 1.4 8v czyli K7J. Miałem taki sam w Thalii i czyszczenie przepustnicy jest banalnie łatwe. Na początek trzeba odkręcić obudowę filtra powietrza, trzyma sie na 4 śrubach które można odkręcić kluczem płaskim 10tka lub nasadką i grzechotką. Po odkręceniu śrub trzeba podnieść całą obudowę do góry, jeżeli nie chce zejść lekko szarpnąć do aby puściła albo uszczelka kolektora albo uszczelka obudowy filtra - po x latach ta druga się rozrywa i jest niedostępna osobno w ASO, ja u siebie skleiłem ja czarna izolacją i było OK. Jak poczujesz ze puściła ta od kolektora ssącego to jedną ręką musisz z łapać przepustnicę a drugą jeszcze raz szarpnąć aby odczepiła się od obudowy filtra. Następnie zdejmujesz jedna rurkę podciśnienia z obudowy filtra i ja wyjmujesz. Teraz masz już wszystko na wierzchu, odłączasz linkę gazu od cięgna przy przepustnicy ( przegub kulkowy) i wyciągasz przepustnice do góry. Czyścisz benzyną ekstrakcyjną za pomocą pędzelka i szmaty. W ciemno przed czyszczeniem przepustnicy kup nowa uszczelke między nią a kolektorem ssącym, jak wyżej pisałem koszt w ASO 35zł a nie będziesz mial problemów np. z zawieszającymi się lub idącymi do 5000obr/ min obrotami silnika. Co do zapłonu to świece wymieniaj przy LPG co max 20 tys km i nie jakieś tam niby lepsze tylko takie jakie zaleca producent czyli z tego co pamiętam jedno elektrodowe ( ja używałem NGK). Sprawdź przewody zapłonowe, wieczorem popsikaj je wodą i odpal auto, jak zobaczysz przeskakujące iskry to kwalifikują się do wymiany. Cewka zapłonowa również nie bywa za trwała w mojej thalii wytrzymała około 90 tys km, pękła na dole ( od strony dekla zaworowego) Ja za kompletny zapłon w InterCarsie po zniżkach zapłaciłem 300zł - Świece NGK, Kable i cewka Magnetii Marelli, wymieniłem wszystko oczywiście sam.
Pozdrawiam

Marek1603 - 2017-09-12, 20:57

A ja dla pewności, po sprawdzeniu przewodów do świec, wykręcił bym czujnik położenia wału i go profilaktycznie przeczyścił.
Tomcik12 - 2017-09-13, 13:46

Duduś, dziękuję Ci bardzo za instrukcję. W wolnym czasie przeczyszczę, profilaktycznie, bo parę razy wystąpiło w dalszej przeszłości to o czym mówisz z obrotami.

A na dziś.. Problem wyeliminowany. Albo inaczej - zaleczony. Trafiłeś z układem elektrycznym, zacząłem od sprawdzenia klem i.. poszły iskry. Od strony plusowej klemy jest w daćce taka metalowa obudowa jakby.. A tuż nad nią idą kable z plusowej klemy. I te oto kable o tę obudowę musiały obcierać, obcierać, aż się przetarła gumowa osłona i zwarcie się robiło. Stąd wariacja kontrolek, stąd szarpanie (auto się wyłączało jak przypuszczam, iskra nie szła, ale jako że było w ruchu odpalało jakby na popych). Po zaizolowaniu przewodów problem ustąpił w stu procentach.

Muszę to teraz jakoś zrobić inaczej, by się już nie przecierało więcej.

Dziękuję za porady

shrek - 2017-09-15, 21:01

No i jak na tym przykladzie swietnie widac, ze tylko jak mamy troche checi wszystko da sie zrobic.
Jezeli pojedziesz z taka usterka do mechanika to okroji Cie na 500+ i jesze powiemy dziekuje.
Oby wszystko tak sie konczylo.

luckyboy - 2017-09-15, 21:37

Jedź pod kompa i odczytaj błędy to na wstępie - po co szukać igły w stogu siana.
Tomcik12 - 2017-09-16, 07:08

shrek napisał/a:
No i jak na tym przykladzie swietnie widac, ze tylko jak mamy troche checi wszystko da sie zrobic.


Chęci są, ale wiedzy brak - dlatego pytam ludzi na forum, gdzie zacząć szukać przyczyny. Duduś nakierował mnie, za co jestem wdzięczny, bo ja myślałem już że to coś z instalacją gazową się zaczyna dziać.

Fruxo - 2020-12-03, 20:10

Dziś na lekkim gazie samochód raz mi szarpnął , w drugą stronę miałem to samo to jest wynik z 120 km.
Świece irydy 15 tyś km temu , serwis robiłem sam w tym roku w lato , zero błędów na komputerze.
Nie dzieje się tak przy mocniej jeździe ale delikatnej , jak by zapłon wypadł.

dudu$ - 2020-12-03, 23:12

Podobnie miałem w ostatnim loganie MCV 2, okazalo się że u mnie padła cewka więc u Ciebie może być podobnie. Problemem może byc zdiagnozowano która cewka pada. Podlaczales kompa?
Fruxo - 2020-12-03, 23:40

Cytat:
zero błędów na komputerze.

mam cewkę bo kiedyś kupiłem w zapasie, dalej nie wiadomo który cylinder więc poczekam aż się pogorszy.

dudu$ - 2020-12-04, 07:38

a w Programie torque nie pokaże Tobie błędu na którym cylindrze było wypadniecie zapłonu ? Nie raz spotkałem się , ze cewka była padnięta a check się nie świecił ale błąd w pamięci był zapamiętany. Jak nie w ECU to może w komputerze gazowym? U mnie w Loganie w programie do kalibracji był zapisany błąd o braku sygnału z wtrysku benzynowego i to jest właśnie informacja na którym cylindrze było wypadniecie zapłonu.
Fruxo - 2020-12-04, 16:40

w pyrenie miałem
p2265
p2666
p2294
zapisane w sterowniku wtryskiwaczy

Fruxo - 2020-12-18, 15:47

błedów dalej brak , wtryski lpg ok
świece szare jak przy ubogiej mieszance więc decyzja cewki i świece do wymiany
rok temu zakładałem iryde z bosha jak widać wytrzymał tyle co najtańsze


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group