DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Problem z włączaniem biegów

76magg - 2018-03-12, 21:42
Temat postu: Problem z włączaniem biegów
Sytuacja wygląda tak... jakieś 2 lata temu przy trafieniu w tył auta, żona wbiła coś z dwójki. Chrupnęło... i od tej pory piątka wchodziła z lekkim chrupnięciem (inne biegi w miarę normalnie, może wsteczny nie zawsze udanie, ale to brak synchronizacji raczej a nie ten przypadek).

Teraz po bocznym uderzeniu w drążek zmiany biegów (zdaje się, że z wbitym wstecznym) coś się kurcze poważnie zepsuło. Objawy są takie:

1. Dźwignia zmiany biegów chodzi lewo-prawo (choć nie do końca w lewo) ale mimo tego wbita jest cały czas jedynka.
2. Przy dźwigni na maksa w prawo można ją pchnąć i coś wbić zarówno w tył jak i w przód... ale pojechać się już na tym nie da (blokada, bo przy puszczaniu sprzęgła auto ani drgnie a coś stawia opór silnikowi).

Przy wizycie u mechanika wyczepione zostały linki do drążka (i wtedy drążek lata swobodnie lewo prawo przód i tył).
Wybierak (to z jabłkami do czego podczepia się linki) chodzi tylko w jednej płaszczyźnie a w drugiej tylko w jednym położeniu.
Więc ewidentnie coś bliżej silnika poszło...

Auto to Dacia Logan MCV, rocznik 2009 (po lifcie). Silnik 1.6 (nie 16v). Zdaje się, że 87KM. Wersja 7 osobowa.

Mechanik stwierdził, że to skrzynia... ew ten element plastikowy który jest na niej (którego pewnie i tak się samego kupić nie da).
Pytanie czy jest jakaś szansa, że to coś, co da się naprawić?
I drugie, jakie będzie oznaczenie skrzyni do tego modelu? Tzn czego szukać na allegro, bo z tego co patrzyłem, to większość tego co jest to skrzynie do 1,5dci, a do 1,6mpi 8v praktycznie są 2 czy 3 tylko.

laisar - 2018-03-13, 01:30

Logan MCV I, czyli KS0F, zatem skrzynia to JR5-151 - ale podtyp informuje tylko o konkretnym zestawie przełożeń, a same skrzynie są w takie same. Jeśli więc uda się znaleźć jakąś inną, ale o podobnej trybologii, to powinna pasować.

(W ostateczności można się zdecydować nawet na coś z serii JH3, ale to już wymagałoby zmiany również mechanizmu drążka zmiany biegów, bo ta wersja nie ma linek, tylko sztywny popychacz).


Co się faktycznie zepsuło, to przez internety nikt nie zgadnie...

76magg - 2018-03-13, 07:24

laisar napisał/a:
Co się faktycznie zepsuło, to przez internety nikt nie zgadnie...


Tutaj bardziej chodziło mi o to, czy można się jeszcze łudzić, że może to coś, co jak się skrzynię otworzy, to się da łatwo naprawić (w stylu wygięta blaszka czy coś w ten deseń)... czy też porzucić wszelką nadzieję i z miejsca kupić używaną skrzynię i nie liczyć na cud.

route2000 - 2018-03-13, 08:19

Tylko po zdjęciu skrzyni będzie pełna weryfikacja jaki jest rozmiar uszkodzenia skrzyni, inaczej nawet przez neta nic nie wywróży. :->
Przypadków może być wiele, wiele, ja w Scenicu rozwaliłem skrzynię, bo w trakcie eksploatacji wyleciało do środka z półosi łożysko z trójnika i zablokowało wsteczny bieg.
Po zdjęciu skrzyni i oględziny uszkodzona została zębatka wałka, która sama zębatka kosztowała bagatela 2 100 zł :shock: .
Więc dokonałem zakupu używanej skrzyni za 300 zł, zostały tylko w "nowej" skrzyni wymienione uszczelniacze wałka i hulała aż do sprzedania auta. ;-)

76magg - 2018-03-13, 09:51

Czy jr5 147 lub 166 beda pasowac bez przerobek? Czy inny rodzaj drazka i kombinowanie bedzie potrzebne? Bo parametry wygladaja podobnie... Chyba, ze najistotniejsze jest przelozenie glowne...
laisar - 2018-03-13, 10:07

76magg napisał/a:
może to coś, co jak się skrzynię otworzy, to się da łatwo naprawić

Kwestia definicji słowa "łatwo"... Samo wyjęcie skrzyni to już jest trochę pracy, a jej "otworzenie" to po prostu demontaż, bo nie ma żadnych wzierników czy okienek.

W dodatku nowe osobne części składowe są drogie, a używanych jest na rynku mało, właśnie ze względu na pracochłonność rozbierania skrzyni.

Na pewno najprościej i najtaniej jest wymienić skrzynię w całości, najlepiej jeszcze w firmie, która specjalizuje się w skrzyniach biegów - może w rozliczeniu przyjmie wtedy starą.


76magg napisał/a:
Czy jr5 147 lub 166 beda pasowac bez przerobek?

Powinny, jak w zasadzie wszystkie pozostałe JR5 - ale ostateczna weryfikacja zawsze nastąpi dopiero u mechanika...

76magg - 2018-03-13, 13:33

A jak mogę się dowiedzieć, czy dana skrzynia wymaga lewarka z 2 linkami czy z 1 prętem?
route2000 - 2018-03-13, 14:29

J.w. po weryfikacji u mechanika... :->
laisar - 2018-03-13, 17:20

JR5 = kable, JH3 = drążek.
76magg - 2018-03-14, 09:16

laisar napisał/a:
JR5 = kable, JH3 = drążek.


Laisar, królu złoty - wielkie dzięki!

Wyjaśnijcie mi proszę jeszcze, czy przy porównaniu sprawdzać tylko przełożenie na biegach, czy zawsze przemnożyć to przez "G – przełożenie główne" i dopiero wtedy porównywać.

I czy jeśli wyjdzie mi powiedzmy dla skrzyni obecnej na 5 biegu: 14/50
A dla rozpatrywanej 18/50.... to na 5tce na rozpatrywanej skrzyni przy tych samych obrotach będę jechał szybciej czy wolniej?

laisar - 2018-03-14, 12:13

76magg napisał/a:
przemnożyć to przez "G – przełożenie główne" i dopiero wtedy porównywać

Tak.

76magg - 2018-03-14, 12:23

laisar napisał/a:
76magg napisał/a:
przemnożyć to przez "G – przełożenie główne" i dopiero wtedy porównywać

Tak.


I teraz to co mi wyjdzie z pomnożenia biegu * G to faktyczne przełożenie silnika na koła?

Czyli przy wynikach np na biegu X (po sprowadzeniu do wspólnego mianownika):
12/400
i
15/400

Ta która ma 15/400 będzie kołami kręcić szybciej niż ta co ma 12/400 ?
W sensie jeśli zmniejszą mi się wartości, to będę musiał mocniej cisnąć gaz.
Jeśli wartości będę miał większe, to tę samą prędkość osiągnę przy mniejszych obrotach... ale kosztem mocy, której przy takim przełożeniu może być za mało.


ps. Auto dzisiaj jedzie do mechanika, który ma nieco inne podejście i chce najpierw się tam dobrać i sprawdzić, co się zepsuło a nie w ciemno wymieniać skrzynię. Jak coś znajdzie, będę raportował.

route2000 - 2018-03-14, 13:50

A więc czekamy na wieści. ;-)
76magg - 2018-03-16, 16:35

Mechanik zdjął koło i otworzył skrzynię od strony kierowcy. Co daje dostęp do jednego elementu ruchomego.
Drugi jest głębiej.... i tu pytanie.

Czy da się do niego jakoś sprytnie dostać, czy trzeba całą skrzynię odłączyć i rozbierać?

Może jest do tego jakaś książka serwisowa?

laisar - 2018-03-16, 18:34

76magg napisał/a:
trzeba całą skrzynię odłączyć i rozbierać?

Tak.

76magg napisał/a:
książka serwisowa?

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=194


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group