DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Dacia Logdy 1.6 84KM 62kW zaczęła dużo palić

zeneksekendhend - 2018-11-16, 10:40
Temat postu: Dacia Logdy 1.6 84KM 62kW zaczęła dużo palić
Wiem, że silnik w moim aucie jest dość paliwożerny, ale chyba zaczął nieco przesadzać.
Mam wersję z samą benzyną bez gazu.
Na początku roku auto paliło mi jeszcze w okresie zimowym około 7,6l, w lecie skoczyło do 8,5l - tłumaczyłem to sobie używaniem klimy, na jesieni już 9l, a teraz widzę 10,2l. Stylu jazdy nie zmieniłem, z klimy nie korzystam, trasy robię praktycznie te same - dość krótkie dystanse miedzy 20, a 30km dziennie w dwóch kursach, z 6 dłuższych odcinków między tankowaniami. Generalnie 450km trasy między tankowaniami, to norma. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy, bo podejrzewam, że nie jest to typowe zachowanie dla tego silnika. Z istotnych informacji, to pękło mi 100tys km na liczniku jakiś czas temu, a przed tym robiłem rozrząd i niby regulację zaworów, ale nie jestem przekonany, czy serwis, który to robił, znał się na rzeczy, choć niby specjaliści od "reno". Nie wiem, też czy miałem tak wcześniej, ale zauważyłem, że zaraz po odpaleniu po dłuższym postoju (na zimnym siniku) auto delikatnie ze 2 razy szarpnie przy ruszaniu, ale za chwilę jest już ok. Od czego zacząć diagnozę, czy tttm?

route2000 - 2018-11-16, 10:49

Na jakiej podstawie liczysz zużycie paliwa? Z odczytu kompa czy ręczne wyliczenie od tankowania do tankowania?
zeneksekendhend - 2018-11-16, 11:36

Tak, jak na szybko liczę, to te wartości się pokrywają. Ale generalnie pisząc posta opierałem się na wskazaniach komputera.
michele - 2018-11-16, 14:17

Zatankuj i sprawdź jak Ci podaje dystrybutor.
dudu$ - 2018-11-16, 18:59

Z doświadczenia o tej serii silnika ( K7J i K7M) powiem Ci, ze przy 90 tyś km powinieneś przeprowadzić regulacje zaworów, na pewno któryś będzie do regulacji przechodziłem to w Thalii 1.4 8V ( K7J). Po regulacji zaworów, wyczyścił bym przepustnicę, wymienił świece i ewentualnie kable zapłonowe. Warto sprawdzić też czy cewka nie jest pęknięta od dołu podobno standard ( u mnie też tak było)
zeneksekendhend - 2018-11-17, 19:37

Dziś zatankowalem. Weszło 36l przy przejechanych 348km, co praktycznie pokrywa się z komputerem ~10,3l na sto.
straszna_maruda - 2018-11-18, 13:15

czyli jakieś 2 litry za dużo. Sprawdź może hamulce - jak któryś trzyma to zwiększy spalanie. Albo łożysko. Auto pod komputer i do przeglądu: przepustnica, cewki, świece, kiedy wymiana była filtra powietrza i wymiana oleju. Jak z ciśnieniem opon. Może zmiana opon zwiększyła spalanie - mi zimówki paliły mniej od letnich.
To tak na szybko... A może lekko przytyłeś i takie skutki :mrgreen:

Mamert - 2018-11-18, 14:34

Stawiam na pękniętą cewkę zapłonową.
tosiek - 2018-11-18, 14:40

Sondy lambda sprawdź jakimkolwiek interfejsem (elm327 bluetooth i torque na telefonie z androidem).
Fruxo - 2018-11-18, 23:47

lpg ?
Mamert - 2018-11-19, 00:16

W pierwszym poście było napisane "bez gazu"...
Fruxo - 2018-11-19, 01:12

zacznij od sprawdzania czy czujnik temperatury dobrze podaje , od razu też wyjdzie czy z termostatem nie ma problemów
oczywiście jeżeli robiłeś już regulacje zaworów

Mamert - 2018-11-19, 07:46

Fruxo, Racja ! Trochę mnie zmyliło szarpanie na zimnym silniku, ale wzrastające spalanie to rzeczywiście efekt zwalonego termostatu. Termostat zawsze walił mi się późną jesienią w Loganie (wymieniałem dwa razy).
zeneksekendhend - 2018-11-19, 10:29

Cewkę sprawdziłem na szybko, wygląda na całą - odkręciłem ją także i od spodu też wygląda ok.
Co do sprawdzenia lambdy - na co konkretnie patrzeć w Torque?
To samo pytanie o czujnik temperatury - dla mnie to porażka, że z tak podstawowego wskaźnika Dacia zrezygnowała... Rozumiem, że wyższe spalanie może być związane z niedogrzewaniem silnika i jazdą na permanentnym ssaniu. Rozrząd miałem wymieniany wraz z pompą wody. Czy jest szansa, że przy tym serwisie grzebano przy termostacie i mógł się jakoś przywiesić w pozycji otwartej?

zeneksekendhend - 2018-11-19, 15:11

Chciałem edytować posta, ale już mi nie pozwoliło, więc piszę kolejnego. Podłączyłem Elm, żadnych błędów nie było, ale podczas jazdy sytuacja wygląda tak, że pierwsze 2km silnik się nagrzewa do 83*C po czym temperatury spada na 77*C i już tak sobie przez kolejne 8km faluje między 77 a 80*C. Więcej nie chcę. Dopiero po przejechaniu ok 10km już na postoju przy pracującym silniku wzrosło do 90*C. Tak m być?
Belphegor - 2018-11-19, 15:26

Według mnie nie powinno. Wygląda na niedomagający termostat.
Mamert - 2018-11-19, 16:10

zeneksekendhend napisał/a:
aluje między 77 a 80*C

Terostat na bank, powinno być pomiędzy 82 a 86*C.

Fruxo - 2018-11-19, 21:14

A kiedy płyn był wymieniany ?
może warto od razu go zrobić ?

Ogólnie ja polecam wyjąć stary termostat wyciąć szlifierką środek tak żeby został sam pierścień z uszczelką i taki wynalazek zainstalować.
Wtedy ładnie można wlać płyn co całej chłodnicy i nie trzeba 3 razy odpowietrzać ale raz.
Potem ścisnąć wąż od zbiorniczka wyrównawczego i założyć dobry termostat zalać płynem

zeneksekendhend - 2018-11-19, 22:00

Płyn chłodniczy, to zdaje się był wymieniany przy robieniu rozrządu - jakoś na początku roku.
Jest mi ktoś w stanie podać nr części, jeśli chodzi o termostat? Bo znów mam z tym problem przy tym silniku.

edit:
coś mi jednak spokoju nie daje. Piszecie, że termostat zwalony, a podczas jazdy woda ładnie grzeje się na przestrzeni 2 km. do 83*C, po czym następuje spadek temp. do około 77*C i potem znowu wzrasta do ~80..83*C i znowu spadek i tak sobie to lata tą histerezą kilku stopni.
A tak przeglądam te termostaty, np. taki OEM: 8200030307 i on, oraz jemu odpowiednie mają temp. otwarcia zadeklarowaną właśnie na te 83*C. Czyli ja to widzę tak, dogrzewa się auto do 83*, termostat się otwiera, wpada zimniejsza woda z chłodnicy, kilka stopni temp spada, termostat się zamyka, silnik wodę dogrzewa, termostat się otwiera itd, itd. Punkt zadziałania jest dokładnie, jak w opisie nowej części. Czy zatem na pewno jest tu usterka?

Fruxo - 2018-11-20, 08:33

83 temp otwarcia = pełny przepływ przy ok 88/89

Tylko termostat może działać dobrze a czujnik temperatury może przekłamywać

DrOzda - 2018-11-20, 10:10

Sprawdziłem u siebie i Torque pokazuje histerezę 82-78 C przy jeździe w obecnej temperaturze.
Przy okazji wymiany płynu poproszę o sprawdzenie termostatu.

zeneksekendhend - 2018-11-20, 13:48

Cytat:
Sprawdziłem u siebie i Torque pokazuje histerezę 82-78 C

Czyli wszystko wskazuje na to, że nasze termostaty działają dobrze i moje wyższe spalanie jest jednak spowodowane czymś innym.
Przydałoby się jeszcze info, jak sprawdzić lambdę i przepływkę.

@ DrOzda: jakie masz spalanie i jakie trasy?

Fruxo - 2018-11-20, 21:44

a masz w ogóle przepływomierz ?
w daci raczej takich bajerów nie znaju

Mamert - 2018-11-20, 21:59

zeneksekendhend napisał/a:
A tak przeglądam te termostaty, np. taki OEM: 8200030307 i on, oraz jemu odpowiednie mają temp. otwarcia zadeklarowaną właśnie na te 83*C.

Ogólnie rzecz biorąc, to do silnika K7M na nasz klimat powinien być stosowany termostat z temperaturą otwarcia 86*C, ten na 83*C jest na cieplejsze rejony świata. W Loganie miałem OEM na 86, ale że miałem w nim LPG zmieniłem go na 83 (rzadsze regulacje zaworów). Termostat 83 utrzymywał temperaturę w zakresie 82-86*C jak był sprawny, po czasie zjeżdżał poniżej 80*C i zaczynał więcej palić oraz nieodczuwalne było ogrzewanie auta. Termostat 86 utrzymywał temp w zakresie 84-90*C co przekładało sie na dobre ogrzewanie wnętrza, małe spalanie, częste regulacje zaworów, w upały w korku wzrosty temp do nawet 109*C i bardzo krótką żywotność i nagłą śmierć tego elementu (pierwszy wytrzymał rok, drugi chyba 2 lata).

zeneksekendhend - 2018-11-23, 07:42

W dalszym ciągu szukam przyczyny, poniżej zamieszczam film z logów torque z dzisiejszej porannej trasy (ok 7km). Na ekranie napięcie sondy Lambda, temp. silnika, korekta dawki.
Lambda po paru metrach od ruszenia się zagrzała i wygląda, że działa normalnie. Silnik po nocy w obecnych temperaturach, też potrzebował około 3..4km, żeby zagrzać się powyżej 80*C, ale zastanawia mnie to, że wykres z temp. silnika nie pokrywa się ze "wskaźnikiem" cyfrowym (oba umieściłem w torque) - bug programu? Proszę o pomoc w dalszej diagnozie, bo już cierpliwość mi się kończy, a spalanie wzrosło do 11.2 l/100km!

Film:
Dacia-logi torque

Mamert - 2018-11-28, 20:09

Z filmu ewidentnie wychodzi termostat. Koszt termostaty niewielki, trudność wymiany zerowa. Temperatura nie powinna spadać poniżej 80*C. Na filmie po nagrzaniu spadło kilkukrotnie do ok 75-77*C.
zeneksekendhend - 2018-11-29, 09:21

Zainteresowałem się bardziej tymi termostatami i tak przeglądając oferty sklepów znalazłem, że do mnie idzie OEM Renault 8200030307, odpowiednik dobrej firmy Vernet, to TH6047.83J - te termostaty są na 83*C. Tak jak pisałeś wcześniej w Loganie miałeś termostat na 86*C. Zacząłem drążyć temat i widzę, że do Loganów z silnikiem 1,6 idą też termostaty na 89*C (na 86*C nie znalazłem): TH6047.89J. Co ciekawe dedykowany też do Sandero i innych aut z tym silnikiem. Skąd taka rozbieżność temperatur? Wymiarami ten termostat i do Lodgy podejdzie. Nie chcę poprawiać fabryki, ale kusi mnie, żeby założyć ten .89J.
Dymek - 2018-11-29, 09:51

Trochę obok tematu, ale... i tak macie dobrze- w przypadku TCe utrzymywana jest temperatura 75-77*C. Przekroczenie 80*C naprawdę ciężko osiągnąć. Tak więc temperatura cieczy na stałym poziomie 83*C byłaby marzeniem.
Fruxo - 2018-11-29, 13:05

Ja miałem ten 89 i w zime lux , ale w lato często miałem powyżej 100
dlatego wróciłem do 82


A w tce 90 jest rozwiązanie
http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=15656

Mamert - 2018-11-29, 16:24

zeneksekendhend napisał/a:
Skąd taka rozbieżność temperatur?

Różne wartości temperatury otwarcia termostatu są stosowane dla różnych stref klimatycznych. Np 83 do śródziemnomorskiej, 86 do naszej, a 89 na Syberię, czasem ktoś coś pomyli, nie zna się do końca, itd.
Stosując 86 fabryki zbytnio nie poprawisz, więc nie ma się czego obawiać. Z tego co zrozumiałem to masz 83 i ja też taki zamontowałem, z tym że jak jest sprawny temp. nie powinna spadać poniżej 80*C po nagrzaniu auta (no chyba że są syberyjskie mrozy...).

zeneksekendhend - 2018-12-05, 08:20

Termostat wymieniony na wersję 89*C.
Ciekawostka taka, że po otwarciu w okolicach tych 88..89*C temperatura też spada do 80*C a nawet niżej. Z tym, że szybciej się stabilizuje na tych 84..85*C. Przy okazji zmienione świece i dopompowane opony do katalogowego ciśnienia.
Wg. mnie fabryczny termostat jest sprawny, ale zobaczymy, jak będzie na nowym.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group