DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Montaż chlapaczy logan II / sandero II

michhallski - 2018-11-21, 18:57
Temat postu: Montaż chlapaczy logan II / sandero II
Witam.
Czy ktoś z forumowiczów orientuje się w zakresie samodzielnego montażu oryginalnych ( z ASO) chlapaczy w Loganie II sedan? Dużo z tym zachodu czy lepiej zapłacić za robociznę w ASO?

Nikita_Bennet - 2018-11-21, 19:13

nie wiem jak w loganie II. W dusterze zeszło mi mniej niż godzinę i bez odkręcania kół jak mówiła instrukcja (miałem podręczną małą wkrętarkę zamiast wiertarki). Jeżeli wezmą do 50-80zł to może i warto dać im to do zrobienia, jak powyżej to sam bym to zrobił.
Fruxo - 2018-11-21, 23:39

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=372
Dymek - 2018-11-22, 08:49

Jeśli nie masz tych chlapaczy to ściągnij sobie instrukcję montażu ze strony Renault.
Z całej roboty najbardziej upierdliwe jest wytyczanie (według załączonego szablonu) punktów do wywiercenia otworów mocujących w samym chlapaczu. Bo chlapacze oryginalne są zrobione "na odwal się"- są jednakowe do wszystkich DACII poza Dusterem- dlatego dla każdego modelu trzeba w nich zrobić inne otwory i inaczej dociąć chlapacz.

michhallski - 2019-01-27, 21:45

Witam.
Dostałem chlapacze na voucher w ASO. Mają być do Logana II. Są oryginalne ale uniwersalne do kilku modeli- trzeba podocinać. I tu już opis rozmija się z instrukcją bo z tabelek nie można ustalić jednego pkt cięcia. Próbowałem organoleptycznie poprzez przyłożenie chlapacza w docelowym miejscu ale też d.... Jeśli pogrubiony rant ma przylegać a z założenia powinien do kantu błotnika to chlapacz musi wisieć krzywo! Jeśli przyłożyć go tak, żeby wisiał prosto to wychodzi na to, że Logan II będzie miał " uszy słonia" wystające poza linię boku auta! Czy ktoś to gówno montwał w Loganie albo MCV? Za montaż ASO zaśpiewało tyle, że wymiękłem, teraz się nie dziwie, że tyle sobie życzą. Co ciekawe na przód są takie same, więc tu dopiero będą wycinanki.

Marek1603 - 2019-01-28, 07:21

Montowałem do MCV-ki PH1 takie właśnie i też na "zdrowy rozum", bo jak popatrzyłem na te tabelki i nacięcia to dałem sobie spokój. Zdjąć koło i dokładnie przymierzyć.

Do Lodgy i dustera już jakieś takie normalne miałem.

Dymek - 2019-01-28, 09:40

michhallski napisał/a:
Jeśli pogrubiony rant ma przylegać a z założenia powinien do kantu błotnika to chlapacz musi wisieć krzywo! Jeśli przyłożyć go tak, żeby wisiał prosto to wychodzi na to, że Logan II będzie miał " uszy słonia" wystające poza linię boku auta!

Jak ma przylegać do rantu? Skąd ten pomysł? Taki chlapacz wystaje truchę poza obrys błotnika i tylko dzięki temu ma szansę działać- osłonić bok nadwozia- szczególnie w przypadku przednich chlapaczy ma to znaczenie, gdzie koła się skręcają. A obrysy cięcia i otwory są wytyczone raczej dobrze. Inna rzecz, że trzeba to zrobić bardzo starannie i łatwo się pomylić w tych milimetrach na szablonie. Ale zwróć uwagę, że część otworów, które trzeba zrobić w chlapaczu ma wypaść na otwory już istniejące w nadwoziu i to jest baza do montażu. Najpierw starannie wyznacz otwory w chlapaczu i zobacz jak pokryją się z istniejącymi, docinać kształt można sobie później i niekoniecznie identycznie jak producent przewidział.
Tutaj przykładowe zdjęcie kol. goswee z innego wątku:

arczi_88 - 2019-01-28, 12:20

Też mam te same chlapacze i montaż wcale nie jest jakiś nie wiadomo jak skomplikowany. Jak się nie pomylisz w wyznaczaniu otworów to tam nie ma co zmaścić.
michhallski - 2019-02-02, 21:10

Dzięki za wsparcie duchowe i za zdjęcie. To wiele wyjaśnia. Jak by jeszcze ktoś foto przedniego chlapka wrzucił ale od str.koła. Zastanawia mnie wykonanie wycięcia w pionie na te wystające plastiki naokoło.
Dymek - 2019-06-10, 08:24

michhallski napisał/a:
Jak by jeszcze ktoś foto przedniego chlapka wrzucił ale od str.koła. Zastanawia mnie wykonanie wycięcia w pionie na te wystające plastiki naokoło.

Odgrzebuję starego kotleta, ale chyba jak dotąd nikt tego nie pokazał a akurat trafiłem na swoje zdjęcia z montażu przednich chlapaczy w Sandero Stepway- może komuś pomogą zorientować się w czym problem.
Chodzi o wycięcie na plastikową rynienkę odpływową, która koliduje z montażem chlapacza ściśle według instrukcji a którą spływa woda z podszybia. Bez tego wycięcia, chlapacz musiałby półkoliście "obejmować" rynienkę, paskudnie odstając od nadkola i byłby narażony na wyrwanie mocowań wypadających po obu stronach rynienki. Po wycięciu całość wygląda przyzwoicie.
Dotyczy Loganów i Sandero, co do Lodgy i Dokkera- nie wiem czy mają taką rynienkę.

Dar1962 - 2019-06-10, 11:27

dobry pomysł ;-)
Dymek - 2019-06-10, 11:51

Pomysł i wykonanie pierwotnie zaczerpnięte od kol. Fruxo, w wątku linkowanym powyżej. Ja tylko powieliłem wykonanie i pokazuję zdjęcia.
Dodam jeszcze, że w przypadku chlapaczy w Sandero Stepway (oraz prawdopodobnie Logana MCV Stepway) z przodu:
-te rynienki za kołem po obu stronach samochodu są symetryczne- po wycięciu jednego chlapacza można na pewniaka odrysować ten sam kształt na drugim;
-3 zewnętrzne otwory skrajne wykonane wg szablonu pasują idealnie na otwory fabryczne w nadkolu;
-ten jeden otwór głębiej (za rynienką, jedyny wymagający nawiercenia dodatkowego otworu w nadkolu) w lewym chlapaczu nie pasuje, bo wypada na brzegu "dołka" przetłoczenia nadkola (w dołku jest fabryczna spinka nadkola, widoczna na zdjęciu prawego chlapacza), otwór w lewym chlapaczu i nadkolu trzeba wykonać bliżej rynienki aby nie trafiał w to przetłoczenie;
-instrukcja podaje błędnie, że do montażu trzeba wyjąć istniejące plastikowe kołko-wkręty mocujące plastiki nadwozia i nadkole i mocując chlapacz zastąpić je nowymi kołkami z zestawu, tymczasem fabrycznie nie ma tam kołków- są użyte 3 blacho-wkręty z podkładkami i chlapacz mocujemy tymi samymi wkrętami, załączonych plastikowych kołko-wkrętów tam nie użyjemy;
- prawy chlapacz trzeba dodatkowo przyciąć ok. 5-10mm od góry w części znajdującej się za rynienką- jest tam w nadkolu wyraźny uskok i jest to konieczne, by krawędź chlapacza wpasowała się pod nim- foto poniżej.

EBmazur - 2019-06-10, 15:39

Cytat:
-instrukcja podaje błędnie, że do montażu trzeba wyjąć istniejące plastikowe kołko-wkręty mocujące plastiki nadwozia i nadkole i mocując chlapacz zastąpić je nowymi kołkami z zestawu, tymczasem fabrycznie nie ma tam kołków- są użyte 3 blacho-wkręty z podkładkami i chlapacz mocujemy tymi samymi wkrętami, załączonych plastikowych kołko-wkrętów tam nie użyjemy;

W mojej sanderce ( nie podwyższonej ) są plastikowe kołki
P.S. chlapacze w mojej wersji tez trzeba przycinać

Dymek - 2019-06-10, 18:06

EBmazur napisał/a:
W mojej sanderce ( nie podwyższonej ) są plastikowe kołki...

No właśnie o to chodzi- wersje Stepway kołków nie mają a instrukcja podaje inaczej, pomimo że dla Stepway jest inna.

toka93 - 2019-06-10, 19:11

Zamontować te chlapacze to jakaś masakra...
arczi_88 - 2019-06-10, 19:17

Łeee fajna zabawa z montażem ale tak naprawdę to mało pomagają. Znam przypadki w swoim życiu lepszego zainwestowania 170 PLN xDD
toka93 - 2019-06-10, 19:23

170? Jak to coś to chyba 70zł w detalu jest.
I ta instrukcja obsługi jak to wyciąć. Ten gościu co to tam nabazgrał powinien dostać nożyk i niech to tnie tak jak tam pokazane :D Jak to się mówi: Jak jest coś do wszystkiego to jest do niczego.

arczi_88 - 2019-06-10, 20:05

2 komplety + wysyłka + koszty obsługi (WTF?!) 168,74.

Z wycinankami i montażem serio problemu nie miałem xd

maugu - 2019-06-11, 09:22

Dymek napisał/a:
....
że do montażu trzeba wyjąć istniejące plastikowe kołko-wkręty mocujące plastiki nadwozia i nadkole i mocując chlapacz zastąpić je nowymi kołkami z zestawu, tymczasem fabrycznie nie ma tam kołków- są użyte 3 blacho-wkręty z podkładkami i chlapacz mocujemy tymi samymi wkrętami, załączonych plastikowych kołko-wkrętów tam nie użyjemy....

U mnie (DD2) też przerabiano(wzmacniano) mocowanie tylnych chlapaczy i zastosowano rozwiązanie nawiązujące do oryginału. Oryginalnie tam gdzie wkręcany jest wkręt w nadkole występuje taka "narośl" w odlewie nadkola - by śruba nie kotwiczyła się w 3mm plastiku (foto czerwone strzałki). W "mojej" modyfikacji podobnie wzmocniono miejsca gdzie docelowo miały być wkręcone wkręty mocujące akcesoryjny chlapacz - wklejono kawałki b.twardej, grubej gumy (strzałki zielone na drugim foto ) Nie wiem czy to jest potrzebne, ale powiedziano, że teraz mogę zimą spokojnie obkopywać chlapacz jak nabije mi tam śniegu. Zobaczymy zimą czy się sprawdzi. Myślę, że sposób do zastosowania we wszystkich modelach - jeżeli się oczywiście sprawdzi.

Dymek - 2019-06-11, 09:45

toka93 napisał/a:
Zamontować te chlapacze to jakaś masakra...

Czy ja wiem? Jak się już wie co jest do zrobienia, to obie strony w 20 minutach się ogarnie. Z tyłu gorzej, bo koło przeszkadza. Z trasowaniem otworów nie miałem żadnych problemów. Ale faktycznie- nic by ich nie kosztowało wydrukować szablon z wytyczonymi już otworami dla poszczególnych modeli zamiast tej "milimetrowej kratki".
maugu napisał/a:
Myślę, że sposób do zastosowania we wszystkich modelach - jeżeli się oczywiście sprawdzi.

Słabe mocowanie chlapaczy bywa stosowane celowo, bo ma swoje plusy- w razie czego urwie się sam chlapacz nie demolując zbytnio elementu, do którego jest mocowany.
A co do metody wzmocnienia- obawiam się, że Duster a szczególnie Duster2 należy trochę do "innej rodziny" w klanie Dacii i pewne rozwiązania nie mają odpowiednika w innych modelach. Tylko Duster ma własne, dedykowane dla siebie chlapacze, w innych modelach są te uniwersalne. Poza tym chyba żadna inna Dacia nie ma z tyłu takiego osobnego elementu nadkola, który da się wyjąć... Nie ma w ogóle nadkola- z tyłu mamy zderzak i tyle.

maugu - 2019-06-11, 10:35

Dymek napisał/a:

maugu napisał/a:
Myślę, że sposób do zastosowania we wszystkich modelach - jeżeli się oczywiście sprawdzi.

Słabe mocowanie chlapaczy bywa stosowane celowo, bo ma swoje plusy- w razie czego urwie się sam chlapacz nie demolując zbytnio elementu, do którego jest mocowany.

Aaa, masz rację - w maluchu kilkukrotnie gubiłam tylne chlapacze. Zaraz idę sprawdzić czy teraz też jest możliwe "przyszczypienie" chlapacza.

laisar - 2019-06-11, 22:00

Dymek napisał/a:
chyba żadna inna Dacia nie ma z tyłu takiego osobnego elementu nadkola, który da się wyjąć... Nie ma w ogóle nadkola- z tyłu mamy zderzak i tyle

Chyba jednak bynajmniej - od czasów pierwszego logana wszystkie miały z tyłu 2 częściowe półnadkola:

http://www.daciaklub.pl/f...nadkola_102.png

http://www.catcar.info/renault/?lang=en / Logan Sandero II / XXXX / Bodywork / 56 Various external accessories / Wheel arch protection

Dymek - 2019-06-12, 07:42

laisar napisał/a:
- od czasów pierwszego logana wszystkie miały z tyłu 2 częściowe półnadkola

Rzeczywiście- jak zwykle masz rację ;-) Potraktowałem to po prostu jako wewnętrzny element zderzaka...

toka93 - 2019-06-12, 17:47

laisar napisał/a:
Dymek napisał/a:
chyba żadna inna Dacia nie ma z tyłu takiego osobnego elementu nadkola, który da się wyjąć... Nie ma w ogóle nadkola- z tyłu mamy zderzak i tyle

Chyba jednak bynajmniej - od czasów pierwszego logana wszystkie miały z tyłu 2 częściowe półnadkola:

http://www.daciaklub.pl/f...nadkola_102.png

http://www.catcar.info/renault/?lang=en / Logan Sandero II / XXXX / Bodywork / 56 Various external accessories / Wheel arch protection


Chociaż jedna osoba, która wie co i jak :)
W tym tygodniu znowu sprzedałem "nadkola" do Dustera II, bo w salonie powiedzieli, że nie ma. Czas chyba pytać, który salon i jaki sprzedawca i robić tutaj listę osób niekompetentnych.

Dymek - 2019-06-12, 18:20

Bo faktycznie toto z tyłu to bardziej zakole niż nadkole :mrgreen:
yurec1st - 2020-05-11, 17:16
Temat postu: Chlapacze dedykowane do sandero II.
Widziałem na you tubie chlapacze dedykowane do dustera z przetłoczeniami z otworami na istniejące wkręty w nadwoziu z gotowym profilem. Czy są też takie do stepway II bo ja znalazłem tylko uniwersalne a nawet takie z napisem sandero ale do przycięcia.
toka93 - 2020-05-11, 17:52

Oryginalne chlapacze są akcesoryjne i niestety pasują do wszystkich Daci 2012-2018 (Poza DD2).
W środku jest dokładna instrukcja oraz wzornik do odpowiedniego wycięcia. Innych oryginałów nie ma dostępnych.

Dymek - 2020-05-12, 07:58
Temat postu: Re: Chlapacze dedykowane do sandero II.
yurec1st napisał/a:
... znalazłem tylko uniwersalne a nawet takie z napisem sandero ale do przycięcia.

I tylko takie są dostępne. Owszem- na rynku rosyjskim występują dedykowane chlapacze plastikowe do Loganów i Sandero, ale nawet gdyby ktoś je u nas oferował, to tutaj bym nie ryzykował, bo zderzaki w ich Renault różnią się od naszych wersji i może to nie pasować.
A co do oryginalnych uniwersalnych- akurat w przypadku Sandero Stepway z przodu nie przycina się ich w ogóle (jeśli chodzi o ich obrys) a z tyłu naprawdę minimalnie. Po prawidłowym zamontowaniu wyglądają całkiem w porządku. Ja przednie mam już dawno, ale dopiero co montowałem z tyłu- okazało się, że dają więcej niż się spodziewałem, od tego czasu nie mam już uwalonego błotem zderzaka za kołami.

yurec1st - 2020-05-12, 11:25

Trochę słabo, auta tyle lat klepane a chlapacze dedykowane tylko do dustera :-/
Te uniwersalne obawiam się, że jak są do wszystkiego to są do niczego.

Tu jednak ktoś wycinał:

Dymek - 2020-05-12, 12:50

yurec1st napisał/a:
Tu jednak ktoś wycinał:

Nie ktoś, tylko ja ;-) Napisałem że chodzi o "przycinanie jeśli chodzi o obrys", czyli szerokość i długość wg linii wytyczonych fabrycznie na chlapaczu do przycięcia w zależności od modelu samochodu. Moje wycięcie, to wycięcie w ogóle nie przewidziane przez producenta, zrobione celem lepszego dopasowania do kształtów nadkola.
Nic nie poradzisz- do wyboru są albo takie chlapacze, albo jakieś rzemiosło, również niedopasowane do fabrycznych otworów.

PiotrekH - 2021-07-19, 09:20

Dymek fajnie Ci to wyszło.
Czy możesz podpowiedzieć jak wymierzałeś wycięcie na tą rynienke?

Dymek - 2021-07-19, 12:26

PiotrekH napisał/a:
Czy możesz podpowiedzieć jak wymierzałeś wycięcie na tą rynienke?

Banał. Przykręcamy chlapacz przez już docelowo wykonane otwory, poza tym jednym wewnętrznym punktem, który wypada za wycięciem i obrysowujemy na chlapaczu gdzie wypada rynienka. Wycinamy nożykiem i tyle.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group