DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Duster 4x4- łańcuchy śniegowe

micheangelo - 2019-01-09, 10:41
Temat postu: Duster 4x4- łańcuchy śniegowe
W instrukcji Dustera jest napisane, żeby w wersji 4x4 używać łańcuchów śniegowych na przedniej lub na obu osiach. Czy ktoś z użytkowników Dustera 4x4 używał łańcuchów na obu osiach? Czy to ma w ogóle sens? Często jeżdżę w górach i bywa, że jest na drogach jedno wielkie lodowisko (nie mówię o cienkiej warstewce lodu, ale o grubej, kilku- czy kilkunastocentymetrowej warstwie). Czy w takich warunkach łańcuchy na obu osiach mają sens? Chodzi mi głównie o uniknięcie poślizgu tylnych kół, niekoniecznie tylko podczas wjeżdżania pod górę, ale np. podczas zjazdu krętą drogą.
defunk - 2019-01-09, 11:36

Ma sens, bo po to masz napędzane cztery koła, żeby auto jechało na czterech kołach. Zakładając tylko na przód masz zwykłe 2WD (w momentach kiedy tył traci przyczepność).
DrOzda - 2019-01-09, 17:51

Przy napędzie 4x4 przyczepność kół na obu osiach powinna być zbliżona żeby nie obciążać sprzęgła międzyosiowego.
I dlatego najlepiej łańcuchy montować na wszystkich kołach.

paul7 - 2019-01-09, 21:47

Jeżdżę 4x4 po trudnym terenie i śniegu bez problemu. Nie musiałem zakładać nic, choć mam w bagażniku specjalne opaski.
Dar1962 - 2019-01-10, 11:19

tak , jak słusznie zauważyli koledzy wyżej zalecenie używania 4 łańcuchów wynika z konstrukcji napędu. W trudnych warunkach, nawet jeśli nie wymusisz ręcznie 4x4 , nawet w trybie auto tylny most będzie się załączał sam w razie potrzeby. Założenie łańcuchów wyłącznie na przednią oś doprowadzi do drastycznej różnicy w przyczepności obu osi, co jest bardzo istotne w tym przypadku. Zwróć uwagę w instrukcji. Tam jest napisane, żeby nawet pilnować równomiernego zużycia bieżnika opon na obu osiach w razie potrzeby dokonując podmiany kół. Więc najlepiej albo 4 łańcuchy albo wcale. Dobre, zimowe opony plus 4x4 doskonale sobie radzą i nigdy nie potrzebowałem łańcuchów
miela - 2019-01-10, 11:43

To jest ogólne zalecenie, że lepiej na obie osie (przy 4x4), ale jak masz tylko 2 łańcuchy, to na przód - przynajmniej sobie poprawisz przyczepność osi skrętnej.

Wiadomo, że w większości przypadków dobre opony i napęd załatwią sprawę, ale jak śniegu nawali konkretnie, to warto te łańcuchy dołożyć. Choćby dla komfortu psychicznego kierowcy.

paul7 - 2019-01-10, 13:35

Panowie , kto ma 4x4 to wie jak należy jeździć. A z napędem przednim, rzeczywiście pomagają psychicznie łańcuchy. A tak sięgając historycznie, to "niejaki" Maluch mając napęd tylny ! nie potrzebował niczego do wspomagania. Stare Maluchy "przerabiano" na odśnieżarki, montując z przodu lemiesz. Jak jadę w góry i droga się kończy i zaczyna śnieg, przesiadam się na ratrak. :lol:
micheangelo - 2019-01-10, 20:56

paul7 napisał/a:
Panowie , kto ma 4x4 to wie jak należy jeździć. A z napędem przednim, rzeczywiście pomagają psychicznie łańcuchy. A tak sięgając historycznie, to "niejaki" Maluch mając napęd tylny ! nie potrzebował niczego do wspomagania. Stare Maluchy "przerabiano" na odśnieżarki, montując z przodu lemiesz. Jak jadę w góry i droga się kończy i zaczyna śnieg, przesiadam się na ratrak. :lol:


O tak, Maluch to jest legenda na górskich drogach;) Kiedyś to był najlepszy samochód w takie warunki, szedł jak burza a inni mogli tylko patrzeć z zazdrością;)
Co do łańcuchów w przednionapędowym samochodzie- tu nie chodzi o psychikę, nieraz ratowały mi życie, za Chiny nie dało się podjechać, nikt nie umiał kto miał napęd na jedną oś, tylko ja na łańcuchach. Teraz mając napęd na cztery koła jest o wiele łatwiej i pewnie łańcuchów nigdy nie użyję, ale pytałem, bo raz na 100 razy zdarzy się takie lodowisko, że nie pomoże nawet 4x4.

paul7 - 2019-01-11, 07:26

Ja swoje łańcuchy sprzedałem ze 20 lat temu i tylko raz używałem w okolicach Piwnicznej. To były czasy gdzie jeździło się po lodzie praktycznie, a drogi były kiepskie. Ale obecnie bezpieczniejsze są opaski, plastikowe lub taśmy , bo nie niszczą opon.
Żywiec - 2019-01-11, 08:04

Opaski plastikowe lub taśmy można używać ale w mieście, bez obrazy to nie jest przytyk lub atak. Takie plastikowe opaski się nie sprawdzają, fakt faktem że nie niszczą opon ale się zrywają i są nie przydatne w ciężkich warunkach, nie tylko w błocie ale w śniegu gdzie koło jest obciążone pracą. Jeżeli już mamy montować plastikowe opaski to lepiej dodatkowo spiąć je parcianymi krótkimi pasami. A skoro mamy zakładać opaski i pasy to praktyczniej złożyć łańcuchy. Nawet patrząc z pozycji ekonomii o wiele korzystniej wychodzi zakup łańcuchów niż zakup opasek a później po walce z żywiołem na mrozie prosić o pomoc tracąc dodatkowy czas lub płacąc za nią.
paul7 - 2019-01-11, 12:43

Opaski plastikowe to tylko taka szybka forma ratunku, pewnie , ze są lepsze opaski mocniejsze i szybko zdejmowalne. Z naciskiem na to ostatnie słowo. Nie będę wskazywał jakie mam, wystarczy pogooglać. Łańcuch to bardziej dla TIRa. No chyba , że takowy się już ma. Ja mam takie nakładki, do awaryjnych sytuacji, ale jak wcześniej wspomniałem, jak mam metr śniegu przed sobą , przesiadam się na ratrak :lol: lub narty.
Fruxo - 2019-01-12, 00:00

Łańcuchy powinno stosować się tylko w terenach górzystych , na nizinie totalnie nic nie dają bo jeżeli śniegu jest powyżej prześwitu auta tylko samochód z blokadami mostów da sobie z tym rade. W zwykłym będzie tylko tworzyć zaspę przed sobą i w końcu każdy stanie.
damiaszek - 2019-01-15, 12:59

Powyżej prześwitu, to widziałem Hiluxa mielącego w miejscu wszystkimi czterema kołami ;-) .
Black Dusty - 2019-01-15, 14:39

Bo łańcuchy nie służą do jazdy tam gdzie jest powyżej prześwitu, tam bez łopaty to tylko na gąsienicach pojedziesz.
Michał B24 - 2019-01-16, 07:18

Cytat:


Blokada nie pomoże, jak wszystkie koła wiszą. Trzeba używać mózgu w terenie, gadżety pomagają, ale nie zastępują. Brak pomyślunku skutkuje spacerem po traktor


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group