DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Hak do dustera II

tomeveris - 2018-06-05, 12:27
Temat postu: Hak holowiniczy w salonie
jas_pik napisał/a:
Sam to zrobisz :)

Ale jak zobaczyłem jakie głupoty wciskają serwisy koledze w Gdańsku to nóż się w kieszeni otwiera


to ze wszystkim tak jest,

ja zamówiłem sobie jeszcze hak holowniczy za 1300zł a pewnie normalnie kosztuje z 800zł, ale nie chcę się już motać z tym później

jas_pik - 2018-06-05, 12:56

tomeveris napisał/a:

ja zamówiłem sobie jeszcze hak holowniczy za 1300zł a pewnie normalnie kosztuje z 800zł, ale nie chcę się już motać z tym później

Za tą cenę to chyba automaytyczny?
Mnie automat Galia do Dustera kosztował połowę tej ceny z montażem u jedynego oficjalnego importera ( co prawda przed sezonem) wraz z badaniem na stacji diagonstycznej .
Przy mnie właściciel pakował haki do wysyłki do ASO ( ale nie miał pojęcia po ile oni sprzedają z montażem klientom) .
Mówię o hakach Galia - bo w kilku poprzednich standardowych miałem problemy z korozją

tomeveris - 2018-06-05, 13:05

Cytat:
Za tą cenę to chyba automaytyczny?


niestety :-( za 1300 jest najtańszy najzwyklejszy :-/

jas_pik - 2018-06-05, 13:09

To spójrz na to
tomeveris - 2018-06-05, 13:15

jas_pik napisał/a:
To spójrz na to


kurde no fajna rzecz :-? teraz to już musi być zwykły heh

michele - 2018-06-05, 13:44

ale cenowo wg. cennika 1300zł to masz automat... (za zwykły masz 920zł) z 7 biegunową wtyczką... chyba, że dopiszesz do tego robociznę.

W zeszłym roku jak zamawiałem samochód, to hak zamówiłem z akcesoriów w cenie bez robocizny. A dostałem z polskiej firmy automat. W sumie to i lepiej, bo nie lubię haków na stałe - oszpecają samochód.

tomeveris - 2018-06-05, 14:03

michele napisał/a:
ale cenowo wg. cennika 1300zł to masz automat... (za zwykły masz 920zł) z 7 biegunową wtyczką... chyba, że dopiszesz do tego robociznę.


w sumie to już sam nie wiem, muszę spojrzeć w domu na umowę jak tam pisze :-|

tomeveris - 2018-06-05, 19:55

Nom na umowie mam tylko hak holowniczy + chlapacze tył i przód za 1300zł, a..., poczekam i zobaczymy jaki będzie :roll:
jas_pik - 2018-06-05, 21:19

Na Twoim miejscu bym odwiedził salon i dopytał się C ci montują ( bo najdroższy hak akcesoryjny + komplet chalapczy to dalej nie jest 1300 zł .
Ja bym walczył o swoje pieniądze aby za to co płace miał to co chcę a nie to co Ci wciskają na siłe i za co masz płacić jak za zboże

d3mol3k - 2018-06-05, 22:05

@jas_pik nie wiem czy dobrze myślę ale ten cały hak akcesoryjny to nie jest przypadkiem suma kilku elementów z cennika akcesoriów? :
Cytat:

Belka haka montowanego bez użycia narzędzi 8201698540 510 zł 1,0
Zestaw montażowy belki do haka montowanego bez użycia narzędzi 8201698541 405 zł 0,0
Wiązka 13 biegunowa 8201700132 435 zł 1,3
Wiązka 7 biegunowa 8201700128 350 zł 1,3

i tu byśmy mieli koszt = 1255 zł przy wiązce 7 biegunowej

lub:
Cytat:

Belka poprzeczna haka jednoczęściowego 8201698535 285 zł 1,0
Zestaw montażowy belki do haka jednoczęściowego 8201698536 290 zł 0,0
Wiązka 13 biegunowa 8201700132 435 zł 1,3
Wiązka 7 biegunowa 8201700128 350 zł 1,3

tu mamy 925 zł przy także wiązce 7 biegunowej. Oczywiście bez robocizny.

I tu by wychodziło że 950 zł + chlapacze 210 zł = 1160 zł + robocizna dobijająca do 1300 zł.

Ale jak napisałem mogę się mylić.

tomeveris - 2018-06-06, 07:09

Yhy :-| :-? :-?
tomeveris - 2018-06-06, 10:08

nom no to jak będzie już miał info że wóz już jedzie to wtedy faktycznie powiem żeby mi taki założyli, chociaż z drugiej strony hak z tyłu nie jest zły, jakaś strefa bezpieczeństwa... :lol:
malygabrys - 2018-06-06, 15:33

tomeveris napisał/a:
nom no to jak będzie już miał info że wóz już jedzie to wtedy faktycznie powiem żeby mi taki założyli, chociaż z drugiej strony hak z tyłu nie jest zły, jakaś strefa bezpieczeństwa... :lol:

Nie bardzo.
Mi gość skodziną oktawią przyłożył w hak to sfalowało podłogę w bagażniku a tak to by wskoczył pod zderzak ślizgiem.

tomeveris - 2018-06-07, 06:52

malygabrys napisał/a:
Nie bardzo.

Mi gość skodziną oktawią przyłożył w hak to sfalowało podłogę w bagażniku a tak to by wskoczył pod zderzak ślizgiem.


no to ja nie mówię o jakiejś poważniejszej kolizji, tylko jakieś dojechanie, niewyhamowanie czy coś :-P

eio - 2018-06-09, 20:27

Czy hak trzeba założyc w ASO, by nie stracić gwarancji? Czy można w innym serwisie (taniej)? Ostatnio pojawiła sie taka potrzeba w moim aucie. Patrzac na ceny Gali z linku od jas_pika pomyslalem że mógłbym to założyć.
jas_pik - 2018-06-09, 20:52

Jesli założysz poza ASO to stracisz ewentualniegwarancję na elementy w których nastąpiła ingerencja montazysty ( w moim przypadku ostatnie 0,5 cm wiązki elektrycznej dochodzacej do światła prawej lampy :) Nie odczułem tego zbytnio.
A automatyczny hak Galia polecam każdemu. 4 lata jazdy ( z róznymi przyczepami zrobiłem około 15 kkm i hak wciąz wygląda jak nowy .
A jesli sporo jeździsz za granicę to pamiętaj że w kilku krajach nie możesz mieć kuli z tyłu jesli nie ciągniesz przyczepy.

GRL - 2018-06-09, 21:18

jas_pik napisał/a:
...że w kilku krajach nie możesz mieć kuli z tyłu jesli nie ciągniesz przyczepy.

A w Polsce można?
Bo coś mi świta, że nie.
Aczkolwiek nie aktualizowałem tej wiedzy, gdyż do niczego nie było mi to potrzebne...

Linde - 2018-06-10, 11:50

jas_pik napisał/a:

A jesli sporo jeździsz za granicę to pamiętaj że w kilku krajach nie możesz mieć kuli z tyłu jesli nie ciągniesz przyczepy.

Panowie skąd macie takie informacje i w których to konkretnie krajach należy demontować kulę?
Wiecie to na pewno czy tylko Wam się wydaje?
W Polsce nie ma takiego przepisu i nie ma znaczenia czy hak jest stały czy ma głowicę demontowalną.

jas_pik - 2018-06-10, 12:14

Masz rację w Polsce nie ma takiego przepisu ale ponieważ prawo unijne jest ważniejsze niż krajowe to zgodnie zzapisami unijnymi od 1 maja 2004 roku w Polsce nie można zakładać haka stałego . Co oczywiście nikogo nie interesuje.
W kilku krajach UE tzn Słowacja/Niemcy /Szwajacaria nie załozysz tajiego haka bo ich przepisy zabraniajątakiego montazu.
Skutkuje to tym że w razie kontroli ( z zupełnie innego powodu) polcja ma prawo nałożyć na Ciebie mandat.
Miżesz się przed nim bronić ( aczkolwiek to długotrała procedura ) odwołując się do konwencji wiedeńskiej.
W Nimczech nie będziesz miał takiego problemu jeśli na stały hak załozysz "czerowny kapturek" . Pisze z własnego odoświadczenia :)
PS. Jesli zaś w którymkolwiek kraju Europy hak będzie w jakikolwiek spsób zasłaniał tablice rejestracyjną czy tez któregolwiek ze świateł to nie ma przeproś i od manadatu nie uciekniesz (ale ta informacja nie jest z mojego dświadczenia lecz z opowiadań).
Stąd mój wybór haka automatycznego .

Fruxo - 2018-06-10, 12:26

Chodzi też o bezpieczeństwo , w przypadku najechania cała siła uderzania skupią się jednym punkcie który jest poniżej linii zderzaka. W takim przypadku mocowanie haka się podwija i ciągnie na zasadzie dźwigni.
Samochód traci swoją geometrie i jest już nie naprawialny. Przy zdjętym haku mamy zachowaną oryginalną konstrukcje tylko materiał jest dużo twardszy.

eio - 2018-06-10, 21:35

Dzięki jas_pik. Nigdy nie potrzebowałem haka stąd moje naiwne pytanie. Mam jeszcze kilka. Czy hak może założyć tylko serwis z jakąś koncesją/albo raczej uprawnieniami do zakładania hakòw? Nie wiem czy są takie wymagania prawne. Dwa: w Gali piszą o dopasowaniu belki nowego haka do otworów przygotowanych pod hak montowany fabrycznie w aucie. Podali konkretny model dacii logana mcv - starszy od mojego. Czy mogę jakos szybko sprawdzić - bez zaglądania pod auto - czy nowy hak gali będzie pasował do nowego logana mcv?

Jak zrozumiałem wcześniejszy opis kolejność postępowania jest następująca: 1. Założenie haka, 2. Zrobienie przeglądu technicznego. Czy trzeba to zgłaszać do wydziału komunikacji by wpisali hak do dowodu rejestr?

Fruxo - 2018-06-10, 21:42

hak można sobie założyć nawet pod blokiem
jas_pik - 2018-06-10, 22:14

eio napisał/a:
Jak zrozumiałem wcześniejszy opis kolejność postępowania jest następująca: 1. Założenie haka, 2. Zrobienie przeglądu technicznego. Czy trzeba to zgłaszać do wydziału komunikacji by wpisali hak do dowodu rejestr?

Tak po dokonaniu badania technicznego na SKP/OKP z dokumentem badania zgłaszasz się do starostwa w celu wbicia w DR adnotacji.
Co do pytania technicznego dotyczacego podcięcia - zadżwoń do firmy Steelacar właściciel jest bardzo pomocny.

eio - 2018-06-11, 06:51

Dzięki. To już wszystko wiem. Teraz pozostaje sprawdzić czy moje auto jest przygotowane od założenie haka.
SWilk - 2018-06-11, 09:25

Oprócz samego haka pozostaje kwestia wiązki elektrycznej.

Hak Galia od Steelcar to samo żelastwo - belka i główka haka. Musisz jeszcze dobrać odpowiednią wiązkę. Zależnie od samochodu może być potrzebna wiązka z układem elektronicznym lub po prostu kabelki, które się wlutowuje czy wpina w poszczególne światła z tyłu.

Ja poszedłem na łatwiznę i zamówiłem wiązkę oryginalną dacii, więc nie wiem szczerze mówiąc jaka jest potrzebna. Montaż też zleciłem ASO, choć z pewnością gdzieś indziej było by taniej.

Jest też kwestia wyboru ilości przewodów - 13 czy 7 pin. Polecam 13 pin, bo tylko ta zawiera światło cofania, które jest wymagane do bagażników rowerowych.
A przyczepę z wtykiem 7 pin podłączysz bez problemu przez przejściówkę za jakieś 50zł.
W drugą stronę to nie działa - nie wyczarujesz brakujących świateł.

jammo - 2018-06-11, 10:42

tomeveris napisał/a:
Nom na umowie mam tylko hak holowniczy + chlapacze tył i przód za 1300zł, a..., poczekam i zobaczymy jaki będzie :roll:


Ja hak z montażem wywalczyłem w gratisie, ale na umowie mam wpisaną adnotację - hak automatyczny.

d3mol3k napisał/a:

Cytat:

Belka poprzeczna haka jednoczęściowego 8201698535 285 zł 1,0
Zestaw montażowy belki do haka jednoczęściowego 8201698536 290 zł 0,0
Wiązka 13 biegunowa 8201700132 435 zł 1,3
Wiązka 7 biegunowa 8201700128 350 zł 1,3

tu mamy 925 zł przy także wiązce 7 biegunowej. Oczywiście bez robocizny.

I tu by wychodziło że 950 zł + chlapacze 210 zł = 1160 zł + robocizna dobijająca do 1300 zł.

Ale jak napisałem mogę się mylić.

Sama robocizna w ASO, czyli montaż haka wynosi około 480 zł, tj. 3 roboczo godz po około 168 zł tak mnie poinformowali w ASO, gdyż sam rozważałem zakup haka we własnym zakresie i montaż w ASO , aby zachować gwarancję, ale stwierdziłem, że się nie opłaca. Na szczęście udało mi się przy podpisywaniu umowy na nowego Duster II wywalczyć go w gratisie :-D

Dracid - 2018-08-14, 06:27
Temat postu: Hak w dusterze II - prośba o sprawdzenie bezpieczników
Cześć.

Wczoraj podłączyłem oryginalną wiązkę haka do dustera II i mam małą zagwozdkę: po wsadzeniu bezpiecznika w miejsce FH27 (oznaczone nawet symbolem przyczepy na rozpisce bezpieczników) świateł w przyczepie brak.

Znalazłem natomiast instrukcję producenta tej wiązki (czyli instrukcję, która idzie do wiązki bez logo "renault") i tam bezpiecznik jest wsadzany do FH10. Wtedy wszystko śmiga.

Prośba: czy Ci, u których hak montował dealer, mogliby zrobić zdjęcie skrzynki bezpieczników, ewentualnie sprawdzić, czy bezpiecznik 20A jest u nich w miejscu FH27 czy może FH10?

Ciekawe jest też to, że w FH27 (czyli tym z logo przyczepy) mam zajęty tylko górny styk - w dolnym w ogóle ani śladu kontynuacji obwodu.

Z góry dzięki za pomoc.

DrOzda - 2018-08-14, 09:47

Jeśli nie ma jednego z kontaktów to znaczy że oryginalna wiązka idzie aż do gniazda bezpieczników i jest zakończona złączem JPT do wciśnięcia od tyłu skrzynki bezpieczników:

Dracid - 2018-08-14, 12:12

Nic takiego nie wynika z instrukcji obsługi oryginalnej wiązki. Żadnego ciągnięcia kabli aż do skrzynki bezpieczników.
jammo - 2018-08-14, 19:47

Jak przywiozę auto do domu , to popatrzę u siebie jak jest w tych bezpiecznikach. Mnie teraz montują oryginalny hak w salonie, ale niestety, wybieram się dopiero po auto około 25 sierpnia. Jeżeli do tego czasu nie rozwiążesz problemów to zrobię fotkę u siebie.
Dracid - 2018-08-21, 10:16

Dzięki, Jammo. Tylko nie zapomnij o sprawdzeniu, pliz, bo za tydzień jadę na wakacje i chcę rowery wziąć na bagażnik, na hak, nie paląc przy okazji instalacji/bezpieczników. Kiedy w ogóle odbierasz gablotę?
jammo - 2018-08-22, 08:33

Hej Dracid, właśnie ją wczoraj odebrałem :-D i dzisiaj cyknąłem fotkę bezpieczników. Może ci to pomoże, pozdrawiam.
Dracid - 2018-08-22, 11:25

Czyli Tobie bezpiecznik dali w FH27 (czyli zgodnie z rozpiską na pokrywie bezpieczników).

To ostatnia prośba na kiedyś tam: jak będziesz miał okazję podłączyć przyczepkę/bagażnik rowerowy, to daj znać, czy światła normalnie działają. Dzięki z góry :)

DrOzda - 2018-08-22, 11:42

Jeśli ma papier od diagnosty który to sprawdził to raczej ciężko żeby było inaczej.
Fruxo - 2018-08-22, 12:44

Dracid napisał/a:


, czy światła normalnie działają. Dzięki z góry :)

muszą bo inaczej nie dostanie papieru z SKP , a to jest jedyne co sprawdzają

Nikita_Bennet - 2018-08-22, 12:57

DrOzda napisał/a:
Jeśli ma papier od diagnosty który to sprawdził to raczej ciężko żeby było inaczej.
gadanie.
Podjechałem nowym autem. Bez wjazdu na kanał, nic. Jedyne pytanie - nowe? Tak. Jaki przebieg - mówię że od salonu do stacji, popatrzył na hak i wystawił kwit kasując 35ziko.
Oczywiście u mnie wszystkie lampki działają bo następnego dnia podpiąłem przyczepkę na próbę.

DrOzda - 2018-08-22, 13:27

Jakiś wyjątkowy partacz. Mi sprawdzał nawet oznaczenia twardości śrub i podłączał analizator do gniazda przyczepy.
Dracid - 2018-08-22, 13:40

W takim razie pytanie, Jammo, czy masz kwit ze stacji kontroli pojazdów, że auto spełnia warunki do ciągnięcia przyczep i tym samym możesz iść do Wydziału Komunikacji po wpis "HAK"?
Nikita_Bennet - 2018-08-22, 14:14

DrOzda napisał/a:
Jakiś wyjątkowy partacz. Mi sprawdzał nawet oznaczenia twardości śrub i podłączał analizator do gniazda przyczepy.

stacja przy 3 dealerach aut. Może i zajrzał czy jest tabliczka itp bo gadałem z jedną osobą ale cofnąłem tylko pod wjazd do stacji.
Też się zdziwiłem bo tu gdzie mieszkam to i sprawdzą czy jest tabliczka i czy od tego haka oraz czy kable są poprawnie podpięte w gniazdku.

jammo - 2018-08-22, 19:10

Dracid napisał/a:
W takim razie pytanie, Jammo, czy masz kwit ze stacji kontroli pojazdów, że auto spełnia warunki do ciągnięcia przyczep i tym samym możesz iść do Wydziału Komunikacji po wpis "HAK"?

Co do kwitka to go na razie nie mam. Auta odebrałem dopiero wczoraj, a dodatkowo mam na razie tylko ten miękki dowód rejestracyjny. Po ten właściwy mam zgłosić się pod koniec miesiąca, ale wcześniej pojadę na Stację Kontroli Pojazdów, bo w salonie mi mówił, żebym sobie podbił badanie.
Jak będzie sposobność, to sprawdzę na przyczepce jak mi to podłączyli, tym bardziej, że ja mam na aucie gniazdo na 13 pin, i do tego dostałem redukcję na 7 pin. więc najlepiej było by, podłączyć jakiś bagażnik rowerowy z światłem wstecznym i sprawdzić też gniazdo 13 pinowe.

Nikita_Bennet - 2018-08-22, 20:06

https://info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/sprawdz-status.html?r9_r1_r3_r1:u_u_i_d=5ba66336-aa5b-4abf-b070-2b37d993164b

nr rejestracyjny i ostatnie 5 cyfr z nr VIN i masz napisane kiedy jest do obioru - nie musisz czekać miesiąca.
HAK wbijają i do Dowodu Rejestracyjnego (DR) jak i do Karty Pojazdu (KP) więc weź oba dokumenty.

jammo - 2018-08-22, 20:13

Dzięki za link, sprawdziłem i już jest, natomiast karta pojazdu na razie leży w Wydziale Komunikacji.
Marcin_W - 2019-01-15, 21:59
Temat postu: Hak do dustera II
Cześć,

Czy ma ktoś z kolegów, koleżanek zainstalowany fabryczny hak-demontowany bez użycia narzędzi ?
W miarę możliwości proszę o foto oraz informację o jakości oraz ingerencji w nadwozie podczas montażu.

maugu - 2019-01-15, 22:45

a to widziałeś?
http://www.tech-accessoir...ch-accessoires/
wpisz w Reference nr
82 01 700 132
i wybierz w Type of document ;

Manual

Sam demontaż tylnego zderzaka (przy montażu czujników) tu;
https://www.youtube.com/watch?v=_ntEdRHce7s

jammo - 2019-01-17, 17:18

Ja mam taki u siebie ale trudno mi cokolwiek powiedzieć o ingerencji w nadwozie, bo montaż był zlecony w nowym aucie i wykonany przez serwis. Z tego co wiem jak montowałem sam w astrze to raczej wiercona jest tylko podłoga.
Dracid - 2019-01-17, 21:48

Nic nie jest wiercone. Otwory montażowe są gotowe, "wystarczy" wyciągnąć zaślepki. Teoretycznie w instrukcji usuwają także zabezpieczenie antykorozyjne, ale u siebie tego nie robiłem.

"Wystarczy" jest w cudzysłowie, bo ile się nakląłem przy ich wyciąganiu, to cała historia. W jakichś zakamarkach bagażnika są umieszczone, ledwo się tam można dostać. Dokręcanie śrub to też była dla mnie męczarnia - ledwo udało mi się znaleźć tak wykrzywiony klucz, który tam podszedł.

Wiązka to też ciekawa sprawa, bo trzeba wyrwać zaślepkę umiejscowioną za tylnym zderzakiem, tylko że ta zaślepka jest plastikowa i zalakierowana - też spędziłem sporo czasu, rozgryzając, gdzie ta zaślepka jest i jak ją wyrwać.

cichy78 - 2019-04-29, 12:10
Temat postu: Re: Hak w dusterze II - prośba o sprawdzenie bezpieczników
Dracid napisał/a:
Cześć.

Wczoraj podłączyłem oryginalną wiązkę haka do dustera II i mam małą zagwozdkę: po wsadzeniu bezpiecznika w miejsce FH27 (oznaczone nawet symbolem przyczepy na rozpisce bezpieczników) świateł w przyczepie brak.

Znalazłem natomiast instrukcję producenta tej wiązki (czyli instrukcję, która idzie do wiązki bez logo "renault") i tam bezpiecznik jest wsadzany do FH10. Wtedy wszystko śmiga.

Prośba: czy Ci, u których hak montował dealer, mogliby zrobić zdjęcie skrzynki bezpieczników, ewentualnie sprawdzić, czy bezpiecznik 20A jest u nich w miejscu FH27 czy może FH10?

Ciekawe jest też to, że w FH27 (czyli tym z logo przyczepy) mam zajęty tylko górny styk - w dolnym w ogóle ani śladu kontynuacji obwodu.

Z góry dzięki za pomoc.


Kolego, podpowiedz proszę jak Ci się udało rozwiązać problem. W miejscu FH10 nie ma w ogóle styków, a w fh27 jest jeden.
Z góry dzięki.

Dracid - 2019-04-29, 13:07

Ja miałem w FH10 oba styki i tam podpiąłem bezpiecznik. Jeśli potem coś pozmieniali w instalacji, to, niestety, nie pomogę.
DrOzda - 2019-04-29, 13:46
Temat postu: Re: Hak w dusterze II - prośba o sprawdzenie bezpieczników
cichy78 napisał/a:

Kolego, podpowiedz proszę jak Ci się udało rozwiązać problem. W miejscu FH10 nie ma w ogóle styków, a w fh27 jest jeden.
Z góry dzięki.

Przeciągasz kabelek zakończony wtyczką JPT i wpinasz od tyłu w dolne gniazdko przy FH27.

Dracid - 2019-04-29, 13:53

Tylko skąd wziąć ten kabelek? Instrukcja nic o nim nie mówi.
DrOzda - 2019-04-29, 14:44

Trudno trzeba dosztukować i przeciągnąć wzdłuż oryginalnej wiązki skoro nie ma w oryginale.
maugu - 2019-05-01, 20:31
Temat postu: Re: Hak w dusterze II - prośba o sprawdzenie bezpieczników
Dracid napisał/a:
....
Znalazłem natomiast instrukcję producenta tej wiązki (czyli instrukcję, która idzie do wiązki bez logo "renault") i tam bezpiecznik jest wsadzany do FH10. Wtedy wszystko śmiga.

Prośba: czy Ci, u których hak montował dealer, mogliby zrobić zdjęcie skrzynki bezpieczników, ewentualnie sprawdzić, czy bezpiecznik 20A jest u nich w miejscu FH27 czy może FH10?

Ciekawe jest też to, że w FH27 (czyli tym z logo przyczepy) mam zajęty tylko górny styk - w dolnym w ogóle ani śladu kontynuacji obwodu.

....


Z instrukcji montażu haka (akcesoryjnego) do DD2 wynika, że usytuowanie bezpiecznika zależy od daty produkcji samochodu.

maugu - 2019-05-06, 08:40

Co prawda hak zamontowany nie u dealera, ale chyba poprawnie bo zgodnie z instrukcją akcesoriów Renault i wszystko działa. Foto z bezpiecznikiem w załączeniu (oznaczony kolorem czerwonym i zielonym)
maugu - 2019-05-06, 22:50

Dracid napisał/a:
Nic nie jest wiercone. Otwory montażowe są gotowe, "wystarczy" wyciągnąć zaślepki. Teoretycznie w instrukcji usuwają także zabezpieczenie antykorozyjne, ale u siebie tego nie robiłem
......
Wiązka to też ciekawa sprawa, bo trzeba wyrwać zaślepkę umiejscowioną za tylnym zderzakiem, tylko że ta zaślepka jest plastikowa i zalakierowana - też spędziłem sporo czasu, rozgryzając, gdzie ta zaślepka jest i jak ją wyrwać.


Wrzucę tu z mojego archiwum (dokumentacji fotograficznej) modyfikacji mojego DD II to może się na przyszłość przyda.

ACE293 - 2019-08-08, 10:00
Temat postu: Montaż Haka z wiązką 13 pin w autoryzowanym serwisie
Witam drodzy koledzy\ koleżanki.
Temat dotyczy montażu instalacji elektrycznej haka w autoryzowanym serwisie Dacia.

Czy ktoś z Was montował takową?

Oryginalna instalacja ma w gnieździe 13 kabli ( gniazdo 13 pin), więc teoretycznie wszystko powinno działać. Ładowanie akumulatora, stałe 12v do zasilania rzeczy zewnętrznych podczas jazdy.

Niestety funkcjonalność zainstalowanej wiązki równa się z tą z 7 pinów.

Serwis rozkłada ręce twierdząc że nie ma takiej możliwości by gniazdo było funkcjonalne.

A Wy jakie macie doświadczenia w tym temacie?

DrOzda - 2019-08-08, 10:09

Tak montowałem samodzielnie. W Dacii jest to banalne.
Napisz to jeszcze raz po kolei.
Gniazdo jest 13 PIN ?
Moduł ma wyjście na wiązkę 13 PIN a do gniazda pociągnięto tylko siedmioprzewodową ?
A może wsadzili Ci tańszy moduł pod 7 PIN ?
No to wymienić i już.

SWilk - 2019-08-08, 10:10

No ładnie.

Ja mam oryginalną wiązkę 13 pin montowaną w aso, ale nie testowałem jej jeszcze w trybie 13pin, podpinałęm tylko wtyk 7 pin przez przejściówkę.
Nikt jednak nie sugerował, żeby te 13 pin miało nie działać.

Jeżeli nikt inny się nie wypowie to jutro spróbuję sprawdzić światło cofania i pin stałego 12V woltomierzem, zobaczymy.

Ale w głowie mi się to nie mieści i uważam, że ASO zrobiło fuszerkę. A jeśli rzeczywiście brak możliwości technicznych, to powinni o tym poinformować przed rozpoczęciem prac.

DrOzda - 2019-08-08, 10:12

Powiem tak. Zlecanie jakichkolwiek prac w ASO poza obowiązkowymi przeglądami to proszenie się o kłopoty.
laisar - 2019-08-08, 10:15

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4089

http://www.tech-accessoir...ch-accessoires/

Duster II

Towbar

8201700132 - TOW BAR WIRING HARNESS 13B DUSTER PH2

http://www.tech-accessoir...ocument_id=5522


Jak widać, poprawnie zamontowane oryginalne gniazdo powinno zapewniać działanie wszystkich funkcji wersji 13-pinowej - https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_11446

tomek73 - 2019-08-08, 10:42

Mam hak 13pin montowany przez ASO. Nie wiem jak dodatkowe masy i zasilanie ciągłe (pin 8-13), ale światło cofania (pin 8) działa normalnie. Tak naprawdę to o piny 1-8 mi właśnie chodziło. Do bagażnika rowerowego na hak 8 pinów jest mi potrzebne.
ACE293 - 2019-08-08, 11:32

laisar napisał/a:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4089

http://www.tech-accessoir...ch-accessoires/

Duster II

Towbar

8201700132 - TOW BAR WIRING HARNESS 13B DUSTER PH2

http://www.tech-accessoir...ocument_id=5522


Jak widać, poprawnie zamontowane oryginalne gniazdo powinno zapewniać działanie wszystkich funkcji wersji 13-pinowej - https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_11446


Też dotarłem do tej instrukcji, jednak potrzebuję oficjalnej informacji od użytkownika który jak ja zlecił montaż w ASO.
Przy zakupie zapewniano mnie że wszystko będzie działać.
Zapłaciłem 1600zł i mnie zbyto. Chcę skierować reklamację do Renault PL a by to zrobić muszę mieć 100% pewność.

maugu - 2019-08-08, 12:41

Tu kolega z zaprzyjaźnionego forum też miał problem z montażem haka w ASO (co prawda mechaniczny), ale udało się to załatwić polubownie. Nie pisał jaką ma instalację, ale pewnie możesz go zapytać.

http://www.dusterklub.pl/...2&highlight=hak

ACE293 - 2019-08-08, 16:28

tomek73 napisał/a:
Mam hak 13pin montowany przez ASO. Nie wiem jak dodatkowe masy i zasilanie ciągłe (pin 8-13), ale światło cofania (pin 8) działa normalnie. Tak naprawdę to o piny 1-8 mi właśnie chodziło. Do bagażnika rowerowego na hak 8 pinów jest mi potrzebne.


A jesteś w stanie sprawdzić czy masz stałe 12v na 10 i 9 po przekręceniu zapłonu?

zyga03 - 2019-08-09, 08:45

ACE293 napisał/a:
laisar napisał/a:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4089

http://www.tech-accessoir...ch-accessoires/

Duster II

Towbar

8201700132 - TOW BAR WIRING HARNESS 13B DUSTER PH2

http://www.tech-accessoir...ocument_id=5522


Jak widać, poprawnie zamontowane oryginalne gniazdo powinno zapewniać działanie wszystkich funkcji wersji 13-pinowej - https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_11446


Też dotarłem do tej instrukcji, jednak potrzebuję oficjalnej informacji od użytkownika który jak ja zlecił montaż w ASO.
Przy zakupie zapewniano mnie że wszystko będzie działać.
Zapłaciłem 1600zł i mnie zbyto. Chcę skierować reklamację do Renault PL a by to zrobić muszę mieć 100% pewność.

czy Ty masz fabryczne czujniki parkowania w Dusterze?
Jak się ma ta wiązka 8201700132 do modeli Dustera z czujnikami parkowania ? Powinny byc one dezaktywowane po podpięciu przyczepy .

ACE293 - 2019-08-09, 10:22

Nie mam żadnych dodatkowych wyłączników, czujniki piszczą cały czas przy cofaniu. Sprawę zgłosiłem już do Renault Polska. Serwis przy zgłoszeniu problemu nie widzi. Przy sprzedaży zapewniano mnie że wszystko będzie działać. Tak samo sprzedawca zapewniał mnie że zainstalowane mapy w nawigacji będą obejmowały zasięgiem Niemcy, Chorwację, Austrię taki rozszerzony wschód :).
DrOzda - 2019-08-09, 10:33

W oryginalnym module nie ma funkcji deaktywacji czujników cofania. Każą wyłączać wyłącznikiem na desce (gdy masz oryginalne). W niefirmowych modułach jest dodatkowy kabelek który wpina się w obwód czuników i on deaktywuje sygnał z nich.
montagros - 2019-08-20, 12:28

Zakładałem hak z wiązką 13 pinową w ASO w Łodzi w Jaszpolu od razu, jeszcze przed odbiorem auta. Musiałem niestety sam zalegalizować hak na stacji kontroli pojazdów. Diagnosta podłączył urządzenie do testowania wiązek 13 pinowych i wszystkie piny według niego działają tak jak powinny.
Dracid - 2019-08-20, 13:03

Sprawdź lepiej, czy masz stałe 12V i 12V po stacyjce na odpowiednich pinach, bo jestem na 99% pewny, że nie masz. Urządzenie sprawdza światła zgodnie z wymaganiami prawa, a stałe napięcie czy napięcie po stacyjce to już - że tak powiem - fanaberia użytkownika.
Vodun - 2019-10-12, 17:56

Witam,
Czy ma ktoś rozpiske kolorkow kabli tylnej palmy?
Oraz w instrukcji montażu mojego haka jest napisane, że trzeba podłączyć się pod akumulator i dac 15a zabezpieczenie. Czy ktoś z was ciągnął kabel aż do akumulatora?

Pazuzu - 2019-11-14, 21:28

Czy hak do Dustera (2018- ) oznaczony jako "Zestaw montażowy belki do haka jednoczęściowego" i "Belka poprzeczna haka jednoczęściowego" można demontować?
Dracid - 2019-11-15, 08:26

Jeśli jest opisane jako "jednoczęściowy", to nie jest demontowalny. W sensie: jest, ale po odkręceniu śrub a nie "na klik".
Pazuzu - 2019-11-15, 09:20

Mogą być śruby, ale sam ( mając odpowiedni klucz) na parkingu będę mógł go zdemontować?
Dracid - 2019-11-15, 10:07

Tak. Prawo zabrania zakładania haków, których nie można w żaden sposób zdemontować (czyli zespawanych na stałe z belką na przykład). Tylko dla wygody kierowców są haki odpinane "na klik", no i droższe. Tańsze są przykręcane, ale z odpowiednimi kluczami ściągniesz.
tomekh086 - 2020-05-22, 18:51

Wczoraj zamontowano mi hak holowniczy + wiązka 13PIN z modułem. Montaż W ASO (jakoś montażu tragiczna, będę reklamować) ale chodzi mi o coś innego.
Wiązka jaką mam to: 8201716947.

Byłem przekonany, że jak się wybiera wiązkę z modułem to czujniki cofania będą się automatycznie wyłączać niestety tak się nie dzieje:(
Czy istnieją moduły, do DD PH2 które w taki sposób działają?

toka93 - 2020-05-22, 18:58

Ale w sensie, że jak jest hak to piszczą, czy jak jest coś wpięte to piszczą?
W dokkerze miałem fabryczny hak, gdzie kula idealnie zasłaniała środkowy czujnik i "przyuczało" się i nie piszczała jak była sama kula, jak coś było zapięte to piszczało.

jas_pik - 2020-05-22, 19:07

tomekh086 napisał/a:
Czy istnieją moduły, do DD PH2 które w taki sposób działają?

Nie słyszałem , ale po to masz wyłącznik piszczałek - ręczny.
Nie oczekuj aż takiego automatu od Dacii

DrOzda - 2020-05-22, 19:30

W większości modułów jest dodatkowy kabelek który wystarczy wpiąć w wiązkę czujników i wtedy włożenie wtyczki automatycznie dezaktywuje czujniki.
tomekh086 - 2020-05-22, 21:38

jas_pik napisał/a:
tomekh086 napisał/a:
Czy istnieją moduły, do DD PH2 które w taki sposób działają?

Nie słyszałem , ale po to masz wyłącznik piszczałek - ręczny.
Nie oczekuj aż takiego automatu od Dacii


DrOzda napisał/a:
W większości modułów jest dodatkowy kabelek który wystarczy wpiąć w wiązkę czujników i wtedy włożenie wtyczki automatycznie dezaktywuje czujniki.


Trochę sprzeczne te komentarze :-P Mam rozumieć, że wiązka z modułem, montowana w ASO należy do mniejszości??

DrOzda - 2020-05-22, 21:51

Zależy co Ci tam wsadzili, taki przykładowy moduł obsługuje deaktywację czujników:

http://autohak.com.pl/upl...l1317368411.pdf

Odcinasz masę czujników wpinając ją do złącza modułu. Gdy jest wpięte złącze przyczepy masa nie jest podawana.

Znalazłem oryginalny schemat:
http://www.tech-accessoir...ocument_id=5234
i niestety oryginalny moduł nie ma obsługi wyłączenia czujników - w instrukcji każą wyłączać je guzikiem.
Ale nic straconego wystarczy dołożyć przekaźnik sterowany napięciem podawanym z modułu (pin 9 albo 10 powinien podawać napięcie tylko przy wpiętej przyczepie) gdy wykryte będzie włożenie wtyczki i w prosty sposób odcinać masę do czujników.

jas_pik - 2020-05-22, 23:09

tomekh086 napisał/a:

Trochę sprzeczne te komentarze :-P Mam rozumieć, że wiązka z modułem, montowana w ASO należy do mniejszości??

Komentarz nie są sprzeczne.
Jeśli ktoś montuje w ASO otrzymuje standardowy moduł produkcji Renault który nie ma takiej funkcjonalności.
Jeśli montujesz hak poza ASO ( co skutkuje tym że masz produkt lepszy i sporo tańszy) i będzie stosowany moduł tzw uniwersalny to uzyskasz funkcjonalność jakiej nie ma fabryka .

tommylee1 - 2020-05-23, 10:42

A czy ktoś z osób posiadających hak w z gniazdem 13 pin, posiada również podłączone ładowanie akumulatorów przyczepy w czasie jazdy?

Jeżeli tak, to czy zrobiona Wam to razem w czasie montażu oryginalnej instalacji a ASO, czy zrobiliście to poza ASO?

tomekh086 - 2020-05-23, 21:11

DrOzda dzięki za pomysły. Do przetestowania we wrześniu gdy się leasing na auto skończy:)

Cytat:
Jeśli ktoś montuje w ASO otrzymuje standardowy moduł produkcji Renault który nie ma takiej funkcjonalności.
Jeśli montujesz hak poza ASO ( co skutkuje tym że masz produkt lepszy i sporo tańszy) i będzie stosowany moduł tzw uniwersalny to uzyskasz funkcjonalność jakiej nie ma fabryka .


No cóż niestety leasing dyktuje warunki i musiałem mieć absolutną pewność, ze nie stracę gwarancji. Wiem, że teoretycznie montując wszystko samemu gwarancji nie tracę ale praktycznie to różnie bywa z przestrzeganiem przepisów.

Pytanie z innej beczki. Czy z taką wtyczką od przyczepy mogę bezpiecznie brodzić w wodzie?

jas_pik - 2020-05-23, 21:19

Masz dyrektywę UE która pozwala Ci na serwisowanie i montaż elementów nie tylko w ASO ale w każdym innym warsztacie bez utraty gwarancji.
Oczywiście dodawany element ( hak) musi spełniać odpowiednie normy i mieć homologację.
Możesz zażyczyć sobie aby np ASO zamontowało hak jaki Ty sobie wybierzesz . W tym momencie polecam haki Galia ( sprzedaje je Steelcar) . Osobiście gdy montowałem u nich hak automatyczny przyjechał po odbiór takich haków jeden z dealerów ze Szczecina który zpakował kilkdziesiąt takich haków . Rozmawiałem z kierocą który przyjechał po odbiór. To Aso ze Szczecina miało duże zamówienie od niemieckiego kontahenta który zażyczył sobie instalację taich właśnie haków w Daciach które były przeznaczone dla klienta z Niemiec.. Te automatyczne haki mają jedną niezaprzeczaną zaetę - są w całości ocynkowane a cena wersji automatycznej w Steelcar jest niższa niż standard w Dacjii .
Nie wiem skąd wszyscy maja jakieś obawy zwięązane z utrata gwarancji?
Prędzej utracisz gwarancję poprzez wjazd samochodem do wody :)
Czy to jest jasne?
Gniazda i wtyki nie są odporne na zanurzenie w wodzie ( nie maja odpowiedniego IP XX)
ale jeśli nie zamoczysz instalacji w samochodzie to nic się nie stanie .
Inaczej byłby zakaz jazdy z przyczepą w deszczu , prawda?

Dardus - 2020-05-23, 21:27

tomekh086 napisał/a:
Wczoraj zamontowano mi hak holowniczy + wiązka 13PIN z modułem. Montaż W ASO (jakoś montażu tragiczna, będę reklamować) ale chodzi mi o coś innego.
Wiązka jaką mam to: 8201716947.

Byłem przekonany, że jak się wybiera wiązkę z modułem to czujniki cofania będą się automatycznie wyłączać niestety tak się nie dzieje:(
Czy istnieją moduły, do DD PH2 które w taki sposób działają?


Na czym polega ten tragiczny montaż.
Oryginalna dedykowana wiązka wpinana jest w instalację samochodu za pomocą kostek, bez potrzeby lutowania lub spinana pojedynczych przewodów.
W ubiegłym tygodniu montowałem kompletny hak wiązka 13 pin, plus dodatkowa wiązka do ładowania akumulatora i stały plus w przyczepie.
Czy mi automatycznie odcina czujniki to nie sprawdzałem, ale jeśli może wyć to tylko po spięciu z przyczepą, poza tym wszystko działa dobrze. W Dusterze jest wyłącznik dezaktywujący ten układ, więc się tym nie przejmuję.

Czy ASO zajmuje sie dodatkowymi wiązkami tego nie wiem, pewnie za dodatkową opłatą - może, jest to dodatkowy czas. Mianowicie trzeba ciągnąc trzy przewody bezpośrednio od akumulatora, a wiąże się to z demontażem osłony nadkola i przejścia przez gródź.

Prawidłowo wykonana instalacja nie ma wpływu nawet na całkowite zalanie wodą, jedynie można uszkodzić ją mechanicznie.

mam coś takiego
https://allegro.pl/oferta/hak-holowniczy-dacia-duster-2wd-4wd-od-13-dedyk-7875834132?item=7875834132

https://allegro.pl/oferta/opcja-ladowanie-akumulatora-i-staly-plus-8374615865

jas_pik - 2020-05-23, 21:34

A nie lepiej i taniej było zamówić właśnie z SteelCar ?

Ja zamontowałem taki
https://steelcar.com.pl/produkt/dacia-duster-19/
Czyli automat w cenie zwykłego .

Dardus - 2020-05-24, 12:40

Jakoś nie mam przekonania do pół automatów, a do automatów to już całkowicie, to tylko wygoda. Słyszałem różne opinie na kempingach od użytkowników tego wynalazku, a mój Duster jeździ w różnych warunkach, czasami nawet offroadowych. :mrgreen:
Z reguły jest tak że jak szybko potrzebujesz to coś nie zaskoczy, bo zostało czymś zanieczyszczone, skorodowało albo nie można znaleźć kuli. :oops:
Haki Galia jak i Steinhofa, są to firmy renomowane, właśnie ten drugi mam zamontowany w poprzedniku i sprawuje się całkiem dobrze, a czasami jest obciążany na maxa.
Z wyborem nie było łatwo, mój posiada AD-blue i ciężko było znaleźć odpowiedni hak, a jest różnica w profilu jego belki, co w porównaniu do zwykłego Dustera bez tego systemu.
Druga sprawa, interesowała mnie wyłącznie dedykowana wiązka 13 pin do Dustera powyżej 2018r i jeszcze dodatkowe zasilanie przyczepy, jak w moim linku powyżej.
Tylko ta firma oferowała moje warunki, cenę wygórowała właśnie ta oryginalna wiązka zakończona kostkami. Ponieważ wszystko montowałem samodzielnie, więc wiązkę chciałem mieć właśnie dedykowaną, żeby później nie było zgrzytów z ASO że im przecinałem lub uszkodziłem instalację. Jeśli by nie było gwarancji to brał bym uniwersalną i też było by ok.

tomekh086 - 2020-05-27, 18:37

Dardus napisał/a:


Na czym polega ten tragiczny montaż.
Oryginalna dedykowana wiązka wpinana jest w instalację samochodu za pomocą kostek, bez potrzeby lutowania lub spinana pojedynczych przewodów.


Poniżej link posta ze zdjęciami i skróconym opisem co poszło nie tak przy montażu.
http://www.daciaklub.pl/f...1808186#1808186

tomekh086 - 2020-05-28, 16:50

Czy trzeba zwrócić na coś uwagę kupując przejściówkę 7/13 pin??
Dracid - 2020-05-28, 17:21

tomekh086 napisał/a:
Czy trzeba zwrócić na coś uwagę kupując przejściówkę 7/13 pin??


Na nic nie trzeba.

tommylee1 - 2020-06-25, 07:50
Temat postu: Którą wiązkę do haka wybrać do dustera II?
Proszę o radę, którą wiązkę powinienem wybrać do Dustera? Czy oryginalna: 8201700132, czy może Erich-Jaeger 747192.

Zależy mi na bezproblemowym rozwinięciu w przyszłości o tzw. stały plus do przyczepy i ładowanie akumulatora przyczepy.

Ze specyfikacji wynika, że Jaeger ma stały plus a ładowanie można rozszerzyć poprzez dokupienie 721074.

https://www.erich-jaeger.com/en/products/721074

Natomiast za oryginalną wiązka Daci przemawia to, że nikt nie będzie się mnie czepiał na serwisie w czasie gwarancji, że "grzebałem w instalacji".

Pytanie do znawców, co wyprać, żeby nie być ograniczonym? Czy oryginalna wiązka Daci nie spowoduje, że w przyszłości nie podłącze stałego plusa i ładowania przyczepy?

Dracid - 2020-06-25, 10:17

Mniej więcej tak. Żeby mieć stały plus przy wiązce renault, musisz dołożyć dodatkowy kabel (numer jest w instrukcji) i przeciągnąć go do przodu, i - jeśli mnie pamięć nie myli - podłączyć go do akumulatora.

Przy wiązce Erich Jaeger masz już wyprowadzony kabel do stałego plusa i podłączasz go w skrzynce bezpieczników.

Ja mam właśnie Ericha Jaegera i nic nie grzebałem pod maską przynajmniej. Wszystko dyskretnie wpięte w skrzynkę bezpieczników.

maugu - 2020-06-25, 22:24

Dracid napisał/a:
... Żeby mieć stały plus przy wiązce renault, musisz dołożyć dodatkowy kabel (numer jest w instrukcji) i przeciągnąć go do przodu, i - jeśli mnie pamięć nie myli - podłączyć go do akumulatora....

Nie wiem czy pomogę, ale u mnie chyba przy montażu haka to stały plus już był w wiązce fabrycznej z tyłu (foto - ten czerwony kabelek).

Dracid - 2020-06-26, 06:23

Lepiej zobacz, czy przypadkiej niedaleko tylnej ściany nie dyndają Ci dwa przewody - jeden żółty, drugi czerwony. Bo ten czerwony to może być raczej zasilanie modułu.
tommylee1 - 2020-06-30, 09:11

maugu napisał/a:
Dracid napisał/a:
... Żeby mieć stały plus przy wiązce renault, musisz dołożyć dodatkowy kabel (numer jest w instrukcji) i przeciągnąć go do przodu, i - jeśli mnie pamięć nie myli - podłączyć go do akumulatora....

Nie wiem czy pomogę, ale u mnie chyba przy montażu haka to stały plus już był w wiązce fabrycznej z tyłu (foto - ten czerwony kabelek).




A czy sprawdzałeś, czy w gnieździe masz ten stały plus?

Raczej jest tak, jak pisze Dracid.

Ostatecznie wybrałem firmowy hak z dodatkowym kabelkiem :-) .

Jeżeli kiedyś w przyszłości będę miał swoja przyczepę to zrobię dodatkową instalację do ładowania w czasie jazdy.

maugu - 2020-06-30, 10:23

tommylee1 napisał/a:
...
A czy sprawdzałeś, czy w gnieździe masz ten stały plus?
...

Ja chyba nie mam przy haku stałego plusa bo mam gniazdko starego typu, ale ten kabelek z foto na pewno jest dedykowany do haka (czy tylko modułu?) - ma stały plus i zabezpieczenia 20A. Ja mam z niego zasilane inne akcesoria, które mogą działać non-stop. Zobacz skan z instrukcji - str. 19 to dokładnie moje foto powyżej. Możesz też sam sprawdzić w instrukcji .
Szukasz manual do haka DD2
http://www.tech-accessoir...om/en/homepage/
wybierasz----PUBLIC ACCESS---Type of document---zaznaczasz manual---Choice of vehicle--- SEARCH ---TOW BAR WIRING HARNESS 13B DUSTER PH2

Dracid - 2020-06-30, 22:22

Maugu, a wrzuć skan punktu 20. instrukcji.
maugu - 2020-07-01, 08:35

OK.
Dracid - 2020-07-01, 21:46

Przecież to jest instrukcja do 7-pinowej wiązki (8201700128 to numer od siedmiu pinów). Z definicji o stałym plusie nie może być mowy przy tej wiązce.
maugu - 2020-07-01, 22:29

Może źle widzę, ale wydaje mi się, że pomiędzy str.19 instrukcji 7 pinowej (8201700128) z poprzedniego postu, a str. 18 instrukcji 13 pinowej (8201700132/D) - tu poniżej nie ma różnicy w pozyskaniu stałego plusa.
Dracid - 2020-07-02, 12:54

Tylko ten stały plus nie idzie na gniazdo przyczepy (przy 7-pinowej nawet nie ma dokąd iść). To jest pewnie zasilanie modułu.
maugu - 2020-07-03, 10:14

Te w/w rysunki mogą się też przydać komuś kto szuka stałego plusa z tyłu DD2 zdolnego do obciążeń aż do 20A. Swoją drogą ciekawe czy przypadkiem moduł z instalcji 7 pinowei i tej 13 pinowej nie jest taki sam, a tylko część kabelków w 7 pinowym nie jest podłączona?
areckis - 2020-10-08, 12:19

Czy ktoś z Was ma może hak wypinany pionowo?
Coś w tym stylu: https://allegro.pl/oferta/hak-holowniczy-steinhof-dacia-duster-ii-2018-9689177647
Najlepiej w DD2 4x4 bez adblue, bo chyba są różne haki do róznych wersji.

Jestem ciekawy o ile zmniejsza się prześwit z wpięta kulą oraz bez kuli w stosunku do auta bez zamontowanego w ogóle haka?

Pedros - 2020-10-08, 13:41

areckis napisał/a:
Czy ktoś z Was ma może hak wypinany pionowo?

Znajomy ma tego typu hak ale firmy Westfalia. Duster II w wersji 4x2 ale do 4x4 jest taki sam. Dla mnie rewelacja - praktycznie niewidoczny gdy nieużywany i nie zmniejsza prześwitu auta.

areckis - 2020-10-09, 07:54

Pedros napisał/a:
areckis napisał/a:
Czy ktoś z Was ma może hak wypinany pionowo?

Znajomy ma tego typu hak ale firmy Westfalia. Duster II w wersji 4x2 ale do 4x4 jest taki sam. Dla mnie rewelacja - praktycznie niewidoczny gdy nieużywany i nie zmniejsza prześwitu auta.


O, na tego jeszcze nie trafiłem. Ale jak patrzę na instrukcję montażu ze strony producenta do DD2:
https://www.westfalia-aut...0+%20316366.pdf
to w punkcie 18 widzę wyrzynarkę i cięcie zderzaka :-( Ale... w całej instrukcji są rysunki tyłu DD1

Piszesz też, że w ogóle go nie było widać, więc sam nie wiem...

Za to w Steinhofie w instrukcji:
Cytat:
1. Montaz zaczepu nie wymaga demontazu ani podcinania zderzaka tylnego samochodu
:lol:

Czyli na podstawie instrukcji można gdybać, że te dwa haki są na różnych wysokościach.

Pedros - 2020-10-09, 09:24

areckis napisał/a:
w punkcie 18 widzę wyrzynarkę i cięcie zderzaka

Nie wiem czy zderzak był podcinany ale jeśli tak to tego nie widać. Istnieją takie właśnie sposoby montażu niektórych haków - z podcięciem w niewidocznym miejscu. Mogę to sprawdzić ale dopiero za około dwa tygodnie. W każdym razie według mnie to najlepszy hak do dustera jaki do tej pory widziałem.

Łukasz_M - 2020-10-09, 09:42

areckis napisał/a:
Czy ktoś z Was ma może hak wypinany pionowo?
Coś w tym stylu: https://allegro.pl/oferta/hak-holowniczy-steinhof-dacia-duster-ii-2018-9689177647
Najlepiej w DD2 4x4 bez adblue, bo chyba są różne haki do róznych wersji.

Jestem ciekawy o ile zmniejsza się prześwit z wpięta kulą oraz bez kuli w stosunku do auta bez zamontowanego w ogóle haka?


Nie wiem o ile zmniejszy się i czy wogóle się zmniejszy. Moim zdaniem tylny zderzak dustera ucieka do góry co skutecznie "odejmuje dodatkowych" centymetrów od tego haka. Może być tak że prześwit się nie zmienia również dlatego że tył dustera jest generalnie chyba podniesiony odrobinę w stosunku do tyłu co w połaczeniu z tym uciekajacym zderzakiem sprawia że cały hak mieści się powyżej przeswitu który jest najmniejeszy jednak pod silnikiem. Bardziej moim zdaneim powinieneś się martwić o kąty natarcia i zejścia.

Hipolit - 2020-10-09, 10:38

areckis, ja mam hak wypinany pinowo AutoHak Słupsk. Ma zamknięcie na klucz. Zderzak nie był cięty. Po wypięciu kuli i schowaniu gniazda elektrycznego nic nie widać.
areckis - 2020-10-09, 11:14

Może być jak pisze Łukasz, że dzięki profilowi zderzaka hak jest skutecznie "schowany". O kąty natarcia tak się nie martwię, bo jeśli przeszkoda przejdzie za/pod zderzak (w sensie ukosu), to chyba już hak nie powinien przeszkadzać.

Może ktoś (@Hipolit) by cyknął kilka fotek jak to wygląda w naturze. ;-)

AutoHak Słupsk też OK, dzięki. To już trzy firmy do wyboru. :idea:

A z AutoHak Słupsk się dowiedziałem, że mam chyba Dustera 3, a nie 2 jak cały czas myślałem. :mrgreen:

maugu - 2020-10-09, 13:04

areckis napisał/a:
....

Za to w Steinhofie w instrukcji:
Cytat:
1. Montaz zaczepu nie wymaga demontazu ani podcinania zderzaka tylnego samochodu
:lol:
....

Obawiam się, że bez demontażu zderzaka się nie obędzie - zobacz jak przechodzą przewody w zwykłym fabrycznym haku (foto i rys z instrukcji). Ja mam właśnie taki zwykły hak, ale myślę, że belka i przewody są b. podobnie mocowane. Zamieszczałam już kiedyś na forum więcej fotek o montażu haka (zwykłego - nie pionowo demontowalnego), ale nie pamiętam gdzie. Zwróć uwagę przy montażu by Ci po oskrobaniu powierzchni w miejscu przykręcenia mocowania belki ponownie to zabezpieczyli antykorozyjnie (na foto czerwony podkład) - często firmy montażowe to zaniedbują.

Łukasz_M - 2020-10-09, 13:59

areckis napisał/a:
Może być jak pisze Łukasz, że dzięki profilowi zderzaka hak jest skutecznie "schowany". O kąty natarcia tak się nie martwię, bo jeśli przeszkoda przejdzie za/pod zderzak (w sensie ukosu), to chyba już hak nie powinien przeszkadzać.

Hak zwiększa zwis tylny oraz zaburza profil zderzaka więc z pewnością po podniesieniu przodu gdy oś tylna nadal będzie na równym to tak przedłużony tył przy mniejszym niż katalogowym kącie może wejść w kontakt z podłożem. Pół biedy jak będzie to trawa, miękka gleba. W przypadku bardziej utwardzonego terenu można doświadczyć niemiłego przytarcia.

areckis - 2020-10-09, 15:37

Łukasz_M napisał/a:
Hak zwiększa zwis tylny oraz zaburza profil zderzaka więc z pewnością po podniesieniu przodu gdy oś tylna nadal będzie na równym to tak przedłużony tył przy mniejszym niż katalogowym kącie może wejść w kontakt z podłożem. Pół biedy jak będzie to trawa, miękka gleba. W przypadku bardziej utwardzonego terenu można doświadczyć niemiłego przytarcia.

Nieprecyzyjnie się wyraziłem. Pisząc hak miałem na myśli samo mocowanie, bez zdjętej kuli.

Hipolit - 2020-10-12, 11:12

U mnie po demontażu kulu i schowaniu gniazda wygląda to tak. Jak się powiększy zdjęcie to widać czarną zaślepkę do wpinania kuli.
LINK do zdjęcia -->

mkamon - 2020-10-26, 21:59

Montujecie sobie sami Haki, zlecacie to w firmie gdzie kupujecie hak czy może w ASO?

Ja zapytałem w ASO to powiedzieli mi że mogę u nich kupić albo może im przywieźć hak-komplet (najlepiej Steinhof - który kosztuje jakieś 550zł) i za 300zł mi go zamontują. Czy to dobra opcja?

Hipolit - 2020-10-27, 11:09

Ja kupiłem w ASO moduł i zleciłem montaż w warsztacie, gdzie serwisuję wszystkie auta po gwarancji.
kaczok1 - 2020-12-14, 15:23

czy po zamontowaniu haka stałego przez siebie/ serwis/aso po wrzuceniu wstecznego wykrywa Wam go w czujnikach parkowania i pika? Chcialbym samemu to zrobic i kupić zestaw Steinhof, ale nie wiem czy jezdząc z nim i cofając nie będzie zakłamywał czujnik parkowania.
DrOzda - 2020-12-14, 15:30

Jeśli czujnik nie jest za hakiem jak w Lodgy to nie ma problemu. Warto kupić moduł z opcją deaktywacji czujników - wpina się wtedy przewód od modułu w kabel sygnałowy czujników i przy zapiętej przyczepie wtyczka w gnieździe deaktywuje czujniki.
tomek73 - 2020-12-14, 15:34

Cały czas mam wpięty hak. Czujniki go nie widzą.
brzuch0 - 2021-02-12, 12:12
Temat postu: Hak holowniczy Duster 1.0 tce LPG
Pytanie dotyczy Haka duster 1.0 LPG. W salonie przy odbiorze mogę domówić ich hak nie wypinany z dywanikami i chlapaczami ok 1700 zł
Znalazłam sporo tańsza opcje na alledrgo
https://allegro.pl/oferta/hak-holowniczy-modul13pin-7p-dacia-duster2od2018ii-10025264794
Nie będzie problemu z montażem mimo tzw. nieoryginalnej wiązki?

JERY - 2021-04-20, 18:01

Witam Forumowiczów,

W przyszłym tygodniu mam umówiony montaż haka w serwisie ASO. Hak chciałbym wykorzystywać do zwykłej przyczepki jak również do holowania przyczepy kempingowej.
Mam prośbę o porady: jakiego rodzaju wiązkę powinienem zamówić, na co zwrócić uwagę po montażu ?

pozdrawiam

Jerzy

Łukasz_M - 2021-04-20, 18:28

Logicznym wyborem będzie wiązka 13 pin. Z tą 7 pinową nie wszystkie światła przyczepy lub bagażnika rowerowego będą działać
JERY - 2021-04-21, 07:09

Łukasz_M napisał/a:
Logicznym wyborem będzie wiązka 13 pin. Z tą 7 pinową nie wszystkie światła przyczepy lub bagażnika rowerowego będą działać

Dzięki za odpowiedź , wiem,że 13 pin to teraz standard.
Może ktoś ma doświadczenia z montażu w serwisie, jakie problemy, na co zwrócić uwagę, jakie były koszty ?

pozdrawiam

Hipolit - 2021-04-21, 09:39

JERY, Ja nie zdecydowałem się na montaż w ASO. Chcieli mi założyć tylko swoje haki (skręcany na śruby, albo szybkiego montażu, ale bez zamknięcia na klucz), bo podobno tylko "ich" haki wtedy dało się założyć do DD2. Kupiłem więc oryginalny moduł z wiązką 13pin w ASO, coś koło 500 zł i hak ze Śłupska wertykalny i zamykany na klucz. Całość założył mi zaprzyjaźniony warsztat. ASO nigdy nie robiło problemów. Wiązka jest oryginalna i dedykowany moduł wpinany w instalację. Hak montuje się w oryginalne otwory. Żadna filozofia. Najwięcej roboty z podciągnięciem wiązki z aku do tyłu. Tyle z moich doświadczeń.

Z praktyki wieloletniej. Bierz wiązką 13 pinową jest praktyczniejsza. Teraz większość przyczep ma wtyczki 13pin. Przy takiej samej wiązce masz prąd w przyczepie kempingowej i światła cofania i każdej przyczepce, bagażniku czy boxie na hak. Światła cofania bardzo się przydają.
Sprawdź też jaki rodzaj haka masz mieć zamontowany. Najpraktyczniejsze są wypinane, ale warto, żeby miały zamknięcie na klucz, bo trudniej go odpiąć z gniazda. Kiedy nie używasz przyczepy możesz zdemontować i nie ma śladu, spodnie się nie brudzą o kulę... Przy haku demontowanym sprawdź, czy gniazdo elektryczne też się chowa za zderzak (ja tak mam). Jak zdejmiesz hak takie samotne gniazdo nie wygląda estetycznie. Dowiedz się też, czy do tego haka, co Ci proponują będą cięli zderzak. bo to może szpetnie wyglądać.Mój hak jest zamontowany tak, że nie było ingerencji w zderzak. Chyba tyle z najważniejszych. Poza kwestią ceny. :mrgreen:

JERY - 2021-04-22, 16:46

Witam i dziękuję za podpowiedzi, szczególnie Hipolitowi :)
Dobre rady są cenne i chętnie ich słucham gdyż oszczędzają nerwów
i niepotrzebnych kosztów

pozdrowienia z Roztocza

Jerzy

Dardus - 2021-04-22, 17:32

Jeśli ma być do kempingu to tylko 13 pin.
W pełni funkcjonana wiązka elektryczna posiada jeszcze dodatkowe zasilanie.
Jest to ładowanie akumulatora w przyczepie i zasilanie lodówki 12V w czasie jazdy. Wiązka ta prowadzona jest bezpośrednio z akumulatora samochodu. Raczej wątpliwe żeby ASO wykonało powyższą dodatkową instalację.

JERY - 2021-05-05, 16:48

Witam,
Jak fizycznie sprawdzić czy gniazdo 13 PIN haka obsługuje wszystkie funkcje potrzebne np w przyczepie kempingowej?

tAboon - 2021-05-06, 07:04

Wujek Google

Ja mam coś takiego dd Majfrendów Ale uwaga, nie obsługuje instalacji z modułem, ponieważ moduł nie widzi obciążenia na testerze i nic nie pokazuje, więc nie polecam, ale jakby ktoś chciał to mam go na sprzedaż z tym, że 7 PIN z przejściówką na 13 PIN - bo ja mam z modułem hak i mi nie pokazuje prawidłowo - instalacje przyczepy sprawdza, w aucie nic nie pokazuje. Więc sugeruje zakup droższego, który będzie współpracował z instalacją z modułem.

Black Dusty - 2021-05-06, 07:50

tAboon napisał/a:
Ja mam coś takiego

Duda to testował i u niego czegoś tam też nie pokazywało - problemem był mały pobór prądu czyli np. diody które miał światłach.

tAboon - 2021-05-06, 11:14

To nie problem Ledów w światłach, tylko LEDy w testerze. Moduł zadziała jak będzie miał obciążenie na wyjściu. Dioda w testerze daje za małe obciążenie więc moduł nie widzi odbiornika i tester nie dostaje wyniku.
JERY - 2021-05-07, 18:29

Witam,

jak zwykle dziękuję za konstruktywne podpowiedzi. Próbowałem domowymi sposobami korzystając oczywiście z wuja Google. Niestety nie natknąłem się na informację, że to ułomny sposób gdy jest moduł przyczepy w instalacji.
Wychodzi na to, że tylko fizyczne podpięcie do przyczepy kempingowej i próba instalacji da faktyczny obraz czy wszystko działa prawidłowo.

tAboon - 2021-05-10, 07:56

JERY napisał/a:
Wychodzi na to, że tylko fizyczne podpięcie do przyczepy kempingowej
potrzebny tester z obsługa instalacji z modeułem. Zadzwoń do SKP - powinni takie coś mieć, a jak nie to poszukaj formy, która montuje haki, zapewne wiedzą jak sprawdzić czy wszystko OK.
dekom - 2021-05-21, 18:21
Temat postu: Montaż haka do ph3 2018
Może komuś się przyda. Montaż we własnym zakresie.Hak TEINHOF z wiązką dedykowaną do Dastera II nr. 747-192. Mnie całość zajęła w pojedynkę 8 godz. W folderach reklamują, że nie trzeba zdejmować zderzaka. Niby prawda... pod warunkiem, że nie instalujesz wiązki elektrycznej ;) Żelastwo montuje się przyjemnie. Elektryka posiada złączki dedykowane, więc dość łatwo spiąć z instalacją w samochodzie. Najmniej przyjemne dla mnie było poprowadzenie stałego plusa po lewj str. pod dywanikami do skrzynki bezpieczników. Podpinam kilka zdjęć poglądowych. Pozdro.
kkkamil - 2022-07-22, 16:02
Temat postu: Hak holowniczy - jaki kupić?
Witam.

Jaki kupić hak holowniczy do Dustera 2022 1.0 LPG?
Oczywiście ma być dobry, pasujący bez przeróbek i w rozsądnej cenie.
Czy montaż polega na przykręceniu, podpięciu kostki i już? Czy może trzeba coś jeszcze programować itp?

Czy ktoś się orientuje czy montaż musi być wykonany przez autoryzowany serwis żeby nie stracić gwarancji? Czy wystarczy zwykły solidny warsztat który wystawi fakturę potrzebną do "wbicia pieczątki" w dowód?

pozdrawiam. Kamil

laisar - 2022-07-22, 16:57

http://www.daciaklub.pl/forum/search.php + hak duster + Szukaj wszystkich słów + Przeszukaj tylko tytuł wiadomości = http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=17125
DrOzda - 2022-07-22, 17:00

Polecam haki firmy Galia, są całkowicie ocynkowane i po ośmiu latach u mnie bez korozji.
Montaż jest bardzo prosty , trzeba wyjąć zaśleepki prowadnic, przykręcić płaskowniki a na końcu do nich przykręcić belkę.
Co do elektryki to można kupić gotowe wiązki które wpina się w kostki do lamp tylnych i podłącza przez moduł do stałego napięcia w środkowym słupku powinien być wolny pin w kostce a w skrzynce bezpieczników miejsce na bezpiecznik.
Nie potrzebujesz żadnej faktury montażu , diagnosta sprawdzi poprawność montażu , tabliczkę znamionową i twardość śrub i przetestuje gniazdo przyczepy testerem.
Wiązkę kupuj na 13 pin tylko i wyłącznie.

kkkamil - 2022-07-22, 21:01

A czemu tylko 13pin? 7 już nie można?
Hipolit - 2022-07-22, 23:35

kkkamil, 13 pinów jest praktyczniejsze. Ja założysz platformę rowerową, albo zechcesz ciągnąć kemping to przyda Ci się światło cofania. Przy 7 pinach go nie ma. A w razie potrzeby można użyć przejściówki z 13 na 7 pinów.
Lukaszwpodrozy - 2022-07-30, 18:48

Cześć, czy podczas montażu jaka w dusterze trzeba zrywać zabezpieczenie antykorozyjne? Nie można ściągną tys nalepek i polskość woskiem w sprayu? Wolałbym nie naruszać oryginalnego zabezpieczenia. Jakie narzędzia przygotować, oraz czego spodziewać się podczas montażu haka? Hak + wiązka ORI .
Felix - 2022-08-05, 20:58

Cenę jaka mi zaproponowali w ASO za komplet haka z montażem to 3300zl
Faktycznie takie są teraz ceny?

DrOzda - 2022-08-06, 06:15

Wiązka 500, moduł 500, hak 1000 i 3 roboczogodziny.
Sam to zrobisz za 1000.

Lukaszwpodrozy - 2022-08-06, 06:16

https://www.facebook.com/...07378736381842/
Łukasz Dębicki napisał/a:
Cześć, gdyby ktoś się zastanawiał nad samodzielnym montazem haka - warto!
Poniżej przedstawię poradnik jak to zrobić.
Co będzie nam potrzebne:
- ok. 9 godzin wolnego czasu😉
- Klucz dynamometryczny
- klucze nasadkowe 8, 10, 13, 24, 16, 17, 18, 19
- klucz 10, 16, 17, 18, 19
- śrubokręt płaski
- suwmiarka
- zaciskarka
- mały młoteczek
- bit t20, t25, t30
- APTECZKA (ostre krawędzie blachy przy przelotce)
- zestaw do demontażu tapicerki - https://shopee.pl/product/728982948/21314234697?smtt=0.829751803-1659545719.9

Zaczynamy od wyjęcia wykładziny bagażnika oraz półki bagażnika, następnie odkręcamy śruby od lewej oraz prawej półki i je wyciągamy. Kolejnym krokiem jest wypięcie spinek tapicerki (gdy mamy ten zestaw do tapicerki to spinki są całe) oraz zawinięcie tapicerki na fotele z tylu. Następnie odkręcamy lampy (2 nakrętki plastikowe w środku bagażnika), wykręcamy wszystkie śruby zderzaka, oraz odkręcamy śruby nadkola - wyciągamy nadkole. Odpinamy spinkę zderzaka (2szt) - następnie energicznym ruchem odpinamy zderzak, zderzak jest połączony z samochodem za pomocą jednej kostki - odpinamy ją. Gdy zdejmiemy zderzak to super😃 w bagazniku musimy wyjąc zatyczki od podłużnic w lewej i prawej wnęce, a następnie mocnym źródłem światła poświecić w te otwory. Pod samochodem ujrzymy przygotowane otwory pod sruby haka. Musimy oderwać naklejki, oraz popsikac bitumiczny sprayem w miejscu gdzie zdjęliśmy naklejki. Wchodzimy pod samochód, odkręcamy (3szt) nakrętek osłony termicznej tłumika - wyciągamy ją. (Gdy mamy wersje z gazem, musimy się trochę pomęczyć, ale da się zdjąć bez uszkodzeń). Z zestawu przygotowujemy sruby, i przekładamy przez przygotowane otwory, zakładamy łapę haka i ją przykręcamy, z siłą 60NM.
Gdy zamontujemy łapy po obu stronach wrzucamy Belkę i ją przykręcamy z siła 100NM, montujemy kulę haka oraz uchwyt gniazda 13pin i przykręcamy
Z siłą 100NM.
MONTAŻ WIĄZKI
Musimy wyjąc zatyczkę obok wiązki świateł - będzie potrzeby śrubokręt, podważamy zatyczkę i ja ściągamy- zabezpieczamy podkład btexem.
Gdy bitex wyschnie przekładamy wiązkę do srodka, podłączamy sterownik haka, masę oraz czerwony przewód- (przygotowany przez producenta, wystarczy zarobić)
Następnym krokiem będzie rozłożenie wiązki oraz jej zamocowanie, złożenie gniazda oraz podłączenie do zderzaka. Od tego momentu składamy auto w odwrotnej kolejności.
Gdyby ktoś miał pytania zapraszam na PRIV🫡
Pomocne linki:
Montaż haka
1. https://youtu.be/w31Cq3q9vIQ
2. https://youtu.be/lfLFAtfSvEs
Demontaż zderzaka
1. https://youtu.be/_ntEdRHce7s
Strona RENAULT z instrukcjami
https://www.tech-accessoires.renault.com
Hak który montowałem
https://www.otomoto.pl/of...2-ID6Dtri0.html

Instrukcja

Haka - https://www.tech-accessoi...mediaId=1267135

Wiązki - https://www.tech-accessoi...mediaId=1290370

spoogie - 2022-08-08, 20:01

Felix napisał/a:
Cenę jaka mi zaproponowali w ASO za komplet haka z montażem to 3300zl
Faktycznie takie są teraz ceny?

a to dziwne, mi hak wyceniono i zrobiono w ASO za 1800 zł.

r-toor - 2022-08-08, 22:01

To pewnie zależy od wersji haka - wg cennika akcesoriów z Joggera

Zestaw montażowy haka jednoczęściowego 539,00 zł 0,1 h 8201735277
Belka haka jednoczęściowego 479,00 zł 0,8 h 8201735276
Wiązka haka holowniczego 13-pin 409,00 zł 1,7 h 8201742244
1427zł + 650 (2,6h *250 zł) = 2077zł



Zestaw montażowy haka demontowanego bez użycia narzędzi 779,00 zł 0,1 h 8201735280
Belka haka demontowanego bez użycia narzędzi 609,00 zł 0,8 h 8201735279
Wiązka haka holowniczego 13-pin 409,00 zł 1,7 h 8201742244
1797zł + 650 (2,6h *250 zł) = 2447zł

----
Z cennika Duster wygląda to jeszcze gorzej chyba, że tam część elementów się dubluje

Belka haka montowanego bez użycia narzędzi 339,00 zł 1,0 h 8201725212
Zestaw montażowy belki do haka montowanego bez użycia narzędzi 1 179,00 zł 0,0 h 8201725214
Pakiet z 13-stykowym hakiem holowniczym demontowanym bez użycia narzędzi 1 684,45 zł 2,3 h 7711947877
Wiązka 13 biegunowa 519,00 zł 1,3 h 8201700132
3721,45 + 1150 (4,6h * 250zl) = 4871,45zł

Belka poprzeczna haka jednoczęściowego 379,00 zł 1,0 h 8201698535
Zestaw montażowy belki do haka jednoczęściowego 379,00 zł 0,5 h 8201698536
Zestaw stałego jednoczęściowego haka holowniczego z gniazdem 13-stykowym 1 099,00 zł 2,3 h 7711785308
Wiązka 13 biegunowa 519,00 zł 1,3 h 8201700132
2376zł + 1275 (5,1h *250) = 3651zł

Felix - 2022-08-09, 07:19

dokładnie, teraz dzwoniłem do ASO i ceny mega podskoczyły w tym roku.
Obecnie ten droższy hak z montażem dla Dustera to prawie 5tyś zł !

xsadusx - 2023-05-12, 20:33

Czy ktoś spotkał się z takim problemem w gnieździe 13 pinowym, mianowicie napięcie jest tylko na pinie 8, który to jest światłem cofania. Reszta pinów brak napięcia. Hak był montowany przez producenta czy też ASO. Dopiero ostatnio czyli po 5 latach podłączyłem elektrykę do gniazda. Gdzie zacząć poszukiwania?
Hipolit - 2023-05-12, 21:06

Ja bym sprawdził czy gniazda wtyków nie są zaśniedziałe. Może wystarczy użyć jakiegoś sprayu kontaktowego?

A jak nie pomoże to sprawdzałbym moduł w pierwszej kolejności.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group