DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Technika jazdy - jazda na suwak

eio - 2019-03-01, 15:42
Temat postu: jazda na suwak
Wreszcie będą przepisy - https://autokult.pl/33184,jazda-na-suwak-na-finiszu-niedlugo-bedzie-obowiazkowa
Belphegor - 2019-03-01, 17:40

Fajnie... Tylko już widzę jak drogówka je egzekwuje... :roll:
wuju - 2019-03-01, 21:15

Na suwak to my nie umiemy jeździć. U nas suwak z reguły wygląda tak jedną ciężarówka a przed nią pcha się z pięć osobówek
eplus - 2019-03-01, 21:17

To muszą wymazać linie rozdzielające, bo kto przekracza linię przerywaną, ten jest podporządkowany i musi ustąpić. Byłaby sprzeczność.
d3mol3k - 2019-03-02, 17:06

W Niemczech jest to fajnie rozwiązane gdy dwa pasy przechodzą w jeden na jezdni jest wymalowane oznakowanie ze znaku u nas - obustronne zwężenie jezdni i auta wymieniają się zjeżdżając na niego.

U nas brakuj ekultury jazdy - co widać na odcinkach dróg które przechodzą z dwu pasów w jeden lub podczas awarii jakiegoś auta na jednym z dwu pasów. A wystarczy jechać oboma pasami do końca i tam się wymieniać przed zwężeniem a nei ajk jest obecnie - Szczecin ul. Wojska Polskiego - wszyscy stoją na prawym od ul. Unii lubelskiej do Skłodowskiej a prawy wolny na tak długim odcinku. Ja korzystam z prawego do końca. Nie po chamsku tak po prostu. I jazda do końca a nie kilka aut wcześniej ktoś chce sie wcisnąc bo boi się że na końcu nikt go nie wpuści :(

eio - 2019-03-02, 18:34

Mają być mandaty za nie przestrzeganie tego przepisu. Szkoda że administracyjnie trzeba wymuszać rozwiązanie, które jest dobre dla wszystkich.

Podobnie jest z nieprawidłowym wjazdem na dość popularne proste rondo z dwoma pasami (typ: ruch okrężny z pierwszeństwem) na prawy pas, gdy kierowca nie zjeżdża na najbliższych dwóch odnogach blokując inne auta z lewego pasa. Gdzieś policjanci wystawiali mandaty za to.

eplus - 2019-03-02, 20:35

Jeśli ktoś nie ma obycia z rondami i się boi, to nie mam za złe, jak objedzie sobie 3/4 prawym. Lepiej, niż miałby w kogoś wjechać albo spowodować niebezpieczną sytuację. W Hiszpanii tak podobno uczą jeździć, zasadniczo zawsze pasem zewnętrznym.
Na dojeździe do ronda gdy są równej długości kolejki, to zawsze staję na lewym pasie - ci z lewego mają twardsze jaja i szybciej się włączają, choć muszą przeciąć zewnętrzny pas.

defunk - 2019-03-02, 21:54

eio napisał/a:
Podobnie jest z nieprawidłowym wjazdem na dość popularne proste rondo z dwoma pasami (typ: ruch okrężny z pierwszeństwem) na prawy pas, gdy kierowca nie zjeżdża na najbliższych dwóch odnogach blokując inne auta z lewego pasa. Gdzieś policjanci wystawiali mandaty za to.


Masz na myśli dwupasmowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym (zwykłe, "nie-turbinowe"), czyli sytuację, gdzie prawy pas nie jest oznaczony jako tylko do skrętu w prawo?
To raczej mandaty powinni dostawać ci, którzy jeżdżą lewym (jeśli nie wyprzedzają), już nie mówiąc o skręcających z tego lewego pasa. Mam takie dwa ronda niedaleko mieszkania, stłuczek spowodowanych przez znienacka skręcającego jest co niemiara.

eplus - 2019-03-02, 22:11

haha analogicznie z jazdą lewym pasem na autostradzie!
eio - 2019-03-03, 07:04

defunk napisał/a:
Masz na myśli dwupasmowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym (zwykłe, "nie-turbinowe"), czyli sytuację, gdzie prawy pas nie jest oznaczony jako tylko do skrętu w prawo?
To raczej mandaty powinni dostawać ci, którzy jeżdżą lewym (jeśli nie wyprzedzają), już nie mówiąc o skręcających z tego lewego pasa. Mam takie dwa ronda niedaleko mieszkania, stłuczek spowodowanych przez znienacka skręcającego jest co niemiara.

Nie chcę prowadzić drugiego wątku w tym temacie, dlatego podam tylko link dopodobnej sytuacji opisanej w pierwszym poście: https://forumprawne.org/prawo-wykroczen/121618-mandat-za-jazde-prawym-pasem-po-rondzie.html

defunk - 2019-03-03, 08:03

Z faktu, że ktoś dostał mandat za coś nie można wnioskować, że dostał go słusznie :)
eio - 2019-03-03, 08:14

To, czy słusznie, czy nie, można bawić się w sądach, jak ktoś lubi :)
eio - 2019-10-18, 17:19

Senat już przegłosował jazdę na suwak (i korytarz życia). Jeszcze tylko podpis prezydenta.
Belphegor - 2019-10-18, 19:34

Wszelkie Janusze i szeryfy drogowe i tak będą wiedzieć lepiej i blokować takich co jadą kończącym się pasem.
toka93 - 2019-10-18, 20:02

Dlaczego by nie strzelać do nich z ostrej?
Ewentualnie zawsze gazik w samochodzie jest :evil:

Belphegor - 2019-10-18, 20:17

Na tę okoliczność wożę w kabinie klucz do kół. Ale nie taki fabryczny, tylko taki porządny żeliwny.
eio - 2019-10-18, 20:51

Ale po co się awanturować? Nie ten to następny przepuści. Ja się bardziej boję nadgorliwców, czy niedzielnych kierowców. W takiej sytuacji są oni nieprzewidywalni.
toka93 - 2019-10-18, 21:32

Tylko, że taki baran nie że nie chce wpuścić tylko blokuje dwa pasy. Najczęściej niestety robią to zawodowi albo kierowcy starszej daty.
wuju - 2019-10-18, 22:20

Niekoniecznie zanim ciężarówka załadowana ruszy już przed nią wjeżdżają trzy osobówki. U nas przeważnie szybciej jedzie pas wyłączony z ruchu niż ten po którym ruch jest prowadzony.
d3mol3k - 2019-11-17, 00:10

A dlaczego @wuju? Bo moim zdaniem wielu kierowców z pasa który się kończy w obawie że ich nie wpuszcza na końcu pas wjeżdża gdzieś wcześniej. Tym samym tamten się wiecznie blokuje i ma wiecej start&go niż płynnej jazdy.
Mam u siebie przykład jak kierowcy po ogłoszeniu info o podpisaniu tych zmian w ruchu drogowym dalej nie wiedzą czemu służy jazda na suwak i ... prawy pas stoi w korku a lewy (kończący się) jest prawie cały pusty do miejsca jego wyłączenia :-( . I wierz mi dalej ludzie uparcie (wielu nie chce wpuścić na końcu takiego delikwenta jak ja.

Mam jednak ten komfort że u mnie na dokerze mam krzyże maltańskie transportu medycznego - mam trochę lżej w takiej kwestii.

BogdanK - 2019-11-17, 01:09

W mediach dużo o tym nowym nakazie mówiono, tyle że bardzo ogólnie. Przeciętny kierowca wie tylko tyle, że jak będzie znak nakazujący jazdę na suwak, to auta będą jechały naprzemiennie (z obu pasów).
Nie wspomniano o nowym przepisie tj. ust. 4A prawa o ruchu drogowym, który mówi: "W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy".
Tutaj bardziej będzie miała zastosowanie konkretna sytuacja na drodze, niż sam znak (nakazujący jazdę na suwak). W każdej sytuacji kończącego się pasa ruchu, jeśli nastąpi "znaczne zmniejszenie prędkości na jezdni", np. pojazdy jadą 10 km/h lub jest korek - to wtedy obowiązuje jazda na suwak (to czy w takim miejscu jest znak nakazujący taka jazdę) - nie ma znaczenia. Taka sytuacja może wystąpić np. na autostradzie, gdzie po wypadku z trzech lub dwóch pasów będzie przejezdny tylko jeden pas i zrobi się korek - wtedy też będzie obowiązek jazdy na suwak (w takiej sytuacji, będzie to również dotyczyło samochodów wjeżdżających na autostradę z tzw. pasa rozbiegowego np. po wyjechaniu ze stacji benzynowej). Więc wszystko zależy od konkretnej sytuacji na drodze (tj. czy zaistniały warunki znacznego zmniejszenia prędkości), a nie od tego czy postawiono znak nakazujący jazdę na suwak. Jeśli na drodze ustawiono znak nakazujący jazdę na suwak, a nie zaistniały warunki znacznego zmniejszenia prędkości, np. nie ma korka - auta jadą z dozwoloną prędkością np. 50-70 km/h - to obowiązek jazdy na suwak nie obowiązuje (pomimo stojącego tam takiego znaku). W takiej sytuacji, żeby zjechać z kończącego się pasa (zmienić pas na inny, umożliwiający dalszą jazdę), trzeba ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, który już tym pasem jedzie.
Specjaliści od ruchu drogowego mówią, że na początku może być duże zamieszanie, zwiększona ilość kolizji, więc trzeba w takich sytuacjach zachować większą ostrożność, stosować zasadę ograniczonego zaufania (i dobrze mieć w aucie kamerkę samochodową).


eplus - 2019-11-17, 07:18

Jeśli na drodze trzypasowej dwa prawe pasy są zablokowane, a tylko najszybszy drożny, to wg cytowanego przepisu prawy pas będzie stał, bo nie jest sąsiedni do drożnego. Ale może ktoś to przeanalizuje za pomocą autek-resoraków i przedstawi wnioski. 😎😎
EBmazur - 2019-11-17, 10:41

tradycyjnie - wprowadza się nowy , ważny w codziennym życiu przepis , ludzie wiedzą coś tam , w mediach ogólnikowe newsy , a porządnej akcji informacyjnej kompletnie brak , Jak dojdzie do kilku porządnych wypadków to dopiero coś na chwilę drgnie i wielu "bardzo mądrych ludzi " wyrazi swoje zdziwienie , że kierowcy są znowu niedouczeni , nie znają przepisów .... .
eplus - 2019-11-17, 10:46

A to znaczne spowolnienie na którym pasie ma być? Bo wolnym pasem może sznur aut śmigać 100km/h, na zanikającym sznur aut może stać, średnia prędkość 50, to chyba nie ma obowiązku nikogo wpuszczać :?: :shock:
EBmazur - 2019-11-17, 11:18

eplus napisał/a:
A to znaczne spowolnienie na którym pasie ma być? Bo wolnym pasem może sznur aut śmigać 100km/h, na zanikającym sznur aut może stać, średnia prędkość 50, to chyba nie ma obowiązku nikogo wpuszczać :?: :shock:

Po mojemu to spowolnienie dotyczy "drożnego " pasa ruchu . Nie wyobrażam sobie sytuacji , w której auta wyhamowują ze stówki prawie do zera na krótkim docinku drogi - tragedia gotowa . Z drugiej strony - kierowca , który coś tam wie o suwaku zajeżdża drogę szybko jadącym samochodom i w razie kolizji zdziwiony podpiera się nowymi przepisami .

Belphegor - 2019-11-17, 22:42

Czyli co? Kwestia mentalności. Żadne przepisy nic nie zmienią jak pierwszy lepszy z brzegu szeryf, czy inny Janusz będą wiedzieć lepiej jak się jeździ i będą ciągle pokazywać innym, że on lepiej wie jak się jeździ. A policji już od kilku lat nie widzę, by robiła co innego, niż stała w krzakach z radarem w dobrze znanym kierowcom miejscach.
BogdanK - 2019-11-17, 22:55

eplus napisał/a:
A to znaczne spowolnienie na którym pasie ma być? Bo wolnym pasem może sznur aut śmigać 100km/h, na zanikającym sznur aut może stać, średnia prędkość 50, to chyba nie ma obowiązku nikogo wpuszczać :?: :shock:

Musi występować na obu pasach. Jeśli na pasie który się nie konczy auta jadą ze znaczna prędkością - to w takiej sytuacji jazda na suwak nie obowiązuje (nawet jeśli jest tam ustawiony taki znak).

eplus - 2019-11-18, 12:03

No to kto pierwszy zwolni na tym szybkim pasie, ten d..a :!: :mrgreen: :lol: :mrgreen:
eio - 2020-01-25, 16:49

Miesiąc minął od wprowadzenia obowiązkowego suwaka. Obserwując kierowców zauważyłem różne ich zachowania na drodze. Jedni spokojnie wpuszczają innych na swój pas / inni spokojnie, bez spiny, wjeżdżają na ten pas. Ale też są tacy, którzy twardo egzekwują "swoje nowe prawo" i ostro przyspieszają by na koniuszku pasa wjechać przed maską auta na głównym pasie, zmuszając wyprzedzanego do hamowania. Inni - szeryfowie, przyśpieszają na pasie, by nie ustąpić pierwszeństwa. A mogłoby być spokojnie, bez walki na drogach.
Grzechub - 2020-01-28, 19:54

Mój matematyk w szkole mówił do nas : "czytaj ze zrozumieniem" . Polonistka też była tego zdania. I co z tego że na wyświetlaczu bramowym na A4 pojawiają się : "Jazda na suwak obowiązkowa" ; "Pamiętaj o korytarzu życia" ; " JEDŹ PRAWYM PASEM" ---> jeszcze trzeba umieć czytać i to ze zrozumieniem. Niestety rozumienie poprawia się tylko na chwilę gdy działa opcja finansowo-punktowa potwierdzana wcześniej migającym niebieskim światłem po wyprzedzeniu STOP ---jedż za mną.

Wielu kierowców zapoznaje się z nowym prawem czytając to co inni napisali w Internecie nie sprawdzając daty emisji dokumentu. Porównajcie np w Radiozet o suwaku a Motofakty

Istotą jest "znaczne zmniejszenie prędkości" w skrócie 'KOREK' :
Motofakty:
"Jednak jazda na suwak wymaga spełnienia pewnych warunków. Pierwszeństwo na zanikającym pasie dotyczy tylko niektórych sytuacji. Po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym", w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością (czyli korek, kolizja bądź awaria pojazdu).
Po drugie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako końcowy odcinek pasa ruchu bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem jego zanikania. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja płynności ruchu. I w żadnym wypadku nie daje pierwszeństwa."

W zmianach wprowadzonych w Kodeksie Drogowym w art22 w ust 4a i 4b wyraźnie zaznaczono kiedy obowiazuje suwak --->W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości <--- ale jak zwykle nie precyzując kiedy to następuje a interpretacja to już nasza narodowa specjalność .
Jesli nie występują warunki znacznego zmniejszenia .... to nadal obowiązuje ust 4 "Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.” i tyle.
PS Nawet WIKIPEDIA dała wyjaśnienie bez uwypuklenia "znacznego zmniejszenia" nie zwracając uwagi na istotę ust 4 .

eio - 2020-01-28, 21:47

Grzechub napisał/a:
PS Nawet WIKIPEDIA dała wyjaśnienie bez uwypuklenia "znacznego zmniejszenia" nie zwracając uwagi na istotę ust 4 .
Wiki to nie jest dobre źródło, bo autorem wpisu może być każdy kto chce cos wpisać.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group