DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Uszkodzone mocowanie bagażnika dachowego sandero

mekintosz - 2019-03-13, 23:56
Temat postu: Uszkodzone mocowanie bagażnika dachowego sandero
Witam Forumowiczów

Niestety, zamiast co rok sprawdzać, czy wszystko jest w porządku z mocowaniem belek bagażnika dachowego odpuściem temat uznając, że jak nie odpad to się trzyma.

Dziś odkręcając śruby mocujące bagażnik odkryłem, że dwie kręcą się razem z całą tą podkładką - gniazdem mocowania. Oczywiście nie udało mi się ich odkręcić. Śruby się zapiekły i zruszyły całe gniazdo. Jest możliwość naprawy takiej usterki. Demontaż gniazd, wymiana na nowe, cokolwiek niż wymiana poszycia dachu ;-( Tak to mogę pożegnać się z wyjazdem na wakacje tym samochodem, bez boxa nie zmieścimy się.

Proszę o jakieś sugestie, rysunki jak to jest technicznie zrobione.

Łukasz


laisar - 2019-03-14, 00:30

I.

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4089

http://www.tech-accessoir...ch-accessoires/ Logan / Load carriers / Barres de toit, rails Logan Berline ph1

http://www.tech-accessoir...ocument_id=1928

http://www.tech-accessoir...ocument_id=1929


II.

http://www.catcar.info/renault/?lang=en / Logan Sandero I / BS0K / Bodywork / 45 Upper units / Normal roof / Additional equipment = SSEQT



Powinno się chyba udać dojść do tego miejsca od strony podsufitki (?).

W najgorszym razie (który nie jest jednak jakąś tragedią) można te śruby po prostu rozwiercić.

mekintosz - 2019-03-14, 00:42

Laisar WIELKIE DZIĘKI

U mnie pewnie wypada wymienić ten element oznaczony jako nr 3. To wygląda na gniazdo z gwintem, które jest wkręcone (?) do dachu, trzymając wzmocnienie nr 2

laisar - 2019-03-14, 00:50

https://www.google.com/se...043127&tbm=isch
DrOzda - 2019-03-14, 06:38

Wystarczy złapać gniazdo od strony podsufitki kluczem żabą i daje się śrubę odkręcić.
mekintosz - 2019-03-14, 09:34

DrOzda napisał/a:
Wystarczy złapać gniazdo od strony podsufitki kluczem żabą i daje się śrubę odkręcić.



Jak one jest osadzone w konstrukcji dachu to gniazdo ? Mnie niepokoi fakt, że one się kręci cale ze śrubą.

DrOzda - 2019-03-14, 10:21

Niestety na wcisk.
Po tej operacji musisz porządnie odrdzewić i zabezpieczyć wazeliną techniczną śrubę i gniazdo. Przy zakładaniu bagażnika po prostu nie dokręcaj mocno tej śruby i powinno być w porządku.

Dymek - 2019-03-14, 10:31

mekintosz napisał/a:
Jak one jest osadzone w konstrukcji dachu to gniazdo ? Mnie niepokoi fakt, że one się kręci cale ze śrubą.

Nitonakrętka nieprzelotowa z uszczelnieniem (oringiem). Montaż w zasadzie jak każda nitonakrętka- spęczenie nitownicą do nitonakrętek, lub sposobem zastępczym. Ogólna zasada osadzenia takiego elementu:
https://www.youtube.com/watch?v=-wmpASZYat8

Prosty przyrząd serwisowy do zakleszczania tego wygląda na przykład tak:


Jeśli uda się wykręcić śrubę przytrzymując ten element, to na początek spróbowałbym ponownego, mocniejszego zaciskania. Jeśli nie pomoże, to trzeba rozwiercić i wymienić.

mekintosz - 2019-03-14, 11:00

Dostałem info:

Część 7703043127 to koszt 15,06 zł/szt., dostępność 1-2 dni.

Zatem niewielki wydatek nawet cały samochód nowe.

Kwestia tego zaciskacza ?

W ASO może być cena zaporowa usługi ;-(

mekintosz - 2019-03-14, 20:29

Dymek napisał/a:


Jeśli uda się wykręcić śrubę przytrzymując ten element, to na początek spróbowałbym ponownego, mocniejszego zaciskania. Jeśli nie pomoże, to trzeba rozwiercić i wymienić.


Sugerujesz, że wystarczy po wykręceniu śruby sprobować domowym sposobem jak na video ? Jak nie złapie to wtedy jak usuwa się nitonakrętkę ? Dzwoniłem do ASO, nigdy tego nie wymianili, zachęcają bym podjechał. Pracownik mówił, ża ten element jest prawdopodobnie zgrzewany.

Dymek - 2019-03-15, 10:39

mekintosz napisał/a:
Sugerujesz, że wystarczy po wykręceniu śruby sprobować domowym sposobem jak na video ? Jak nie złapie to wtedy jak usuwa się nitonakrętkę ?

Tak bym właśnie próbował, bo to nic nie kosztuje. Pamiętaj, że pod nakrętkę trzeba dać ze 2 podkładki i warto je posmarować. Chodzi o to, żeby nakrętka nie obracała tego elementu. Jak nic to nie da, to nitonakrętkę się rozwierca tak jak normalny nit- aby odpadł łepek, reszta zostaje po drugiej stronie. Innego sposobu na usunięcie nitonakrętki nie ma.
Na początek- nie wiem czy to w ogóle można podejrzeć od wewnętrznej strony, ale jeśli tak, to będzie widać czy element jest za blachą "spęczony" czy nie. Ze względu na uszczelkę nie sądzę żeby to było zgrzewane, ale nic nie można wykluczyć.

mekintosz - 2019-04-08, 12:54

Kupiłem te nitonakretki 15 zl/szt. W ASO jednak nie bardzo wiedzą jak to wymienić gdyż podobno z drugiej strony jest profil zamknięty i nie ma jak złapać tego elementu. Jak się go rozwierci, to jest ryzyko uszkodzenia lakieru, ponadto ta rozpłaszczona część nitonakrętki wpadnie w profil i będzie - o zgrozo - brzęczeć. Umówiłem się, że spróbuję sam je wydobyć zaś oni mają odp nitownice i mi je założą. Ktoś rozbierał ost podsufitkę jak to faktycznie wygląda ?

Jak kiedyś wygłuszałem dach nie zwróciłem uwagi , mam tylko takie foto poglądowe. Są otwory techniczne ale czy na mocowanie tych nitonakrętek ?

PS Roboczogodzina w ASO 190 zl netto ;-(

toka93 - 2019-04-08, 18:49

Ile? 190zł netto? Oni tam w tym ASO z koni pospadali? To 2x więcej niż w normalnym warsztacie, gdzie 120 brutto to już jest wystarczająco.
Wydaje mi się, że nie chcą tego robić i dają kwotę z kosmosu i wymyślają problemy. Nie lepiej podjechać do jakiegoś blacharza? Może będzie bardziej "obcykany" i chętniej podejdzie do tej roboty.

mekintosz - 2019-04-09, 11:47

Bardziej niż wycena zastanawia mnie, czy te elementy które można kupić jako część zmienna są wymieniane. Czy jest tak jak mówi Pan blacharz z ASO, że to zamknięty profil, czy są otwory technologiczne.
toka93 - 2019-04-09, 18:20

Na moje oko są tam normalne otwory technologiczne. Podsufitka w dół i rozwiercić. Jeśli to nie ameliniowe to wyciągniesz magnesem.
Teraz nie potrafię sobie przypomnieć jak jest z tym dachem, te belki wzmacniające w którejś są przykręcane i delikatnie wklejone na masie uszczelniającej, więc może jakby sie dało odkręcić i oderwać to tam byłby dostęp jeśli byłby to profil zamknięty. Ale to tylko takie gdybanie.

mekintosz - 2019-06-26, 15:16

Naprawa zakończona. Dla potomności. W sandero po obniżeniu podsufitki mamy dostęp przez otwory technologiczne do tych nitonakrętek. Należy je po prostu od zewnątrz rozwiercić wiertłem 9,5 mm, pilnując, by nie spadły do słupka A lub B. Ważnym elementem jest metalowa blaszka podkładka, która usztywnia mocowanie nitonakrętek. Sposób ze śruba i nakrętka - zastępczy - nie działa, zbyt duża siła musi być użyta. Po usunięciu uszkodzonych nitonakrętek blaszka nie ma na czym się trzymać, wiec tez trzeba na nią uważać by nie wpadła do profili słupka. Potem wystarczy założyć nowe nitonakrętki. Wymaga to nitownicy takiej większej. Czas pracy około 3-4 h z demontażem podsufitki. Niestety próba dojścia przez odgięcie podsufitki może się skończyć jej pęknięciem, załamaniem.

Dlatego warto sprawdzać corocznie czy śruby trzymające belki bagażnika nie są skorodowane czy zapieczone. Drugim winowajcą jest sposób montażu większości belek bagażnika. One są dokręcone śrubami. Niestety nie opierają się na dachu a jedynie na śrubach. Powoduje to wytworzenie sił ścinających i naprężeń. Dlatego zdecydowałem się na montaż łap Thule, gdzie ciężar boxa dachowego jest przenoszony na belki i na dach, zaś mocowane jedynie fiksuje podparta łapę belki.

https://www.stresninosice...1706/141378.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=yt49wUvIZEI

Łukasz


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group