DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - PB061b SCe 1.0

kier - 2019-12-29, 15:37
Temat postu: PB061b SCe 1.0
Cześć
Pacjent: Dacia Logan MCV SCe 1.0
Objawy: w czasie jazdy traci na ułamek sekundy moc, przygasają kontrolki, próbuje się zapalić CHECK, ale po chwili jest już ok. Czystość średnio raz na 30 km (w ciągu ostatnich 100 km)
Ostatnie zdarzenia: 200 km temu wygodna oleju w ASO.

Dodatkowe: torque pokazało P061b. W zapisanej ramce torque pokazało temperaturę otoczenia 20 stopni, a to wczoraj zima była i pogodnej temperatury na żadnym wskaźniku nie znalazłem. było: Otoczenia -1, wlot +5. Płyn i olej ok. 86.

Pytanie: co mogli odłączać i nie docisnąć? No i jak się tam dobrać:)

telecaster1951 - 2019-12-29, 15:56

To może być wszystko. Od czujnika spalania stukowego, po błędy w oprogramowaniu.
Jedź do ASO z reklamacją. Może wgrali Ci nowe oprogramowanie i się kłóci.

jas_pik - 2019-12-29, 16:00

Sprawdź po pierwsze dokręcenie klem ( obu ) akumulatora
kier - 2019-12-29, 16:48

jas_pik napisał/a:
Sprawdź po pierwsze dokręcenie klem ( obu ) akumulatora


O dziwo wyglądają, jakby ich nikt nie odkręcał 😁
Haha, w starej Drakuli, 25 km po wymianie oleju silnik zgasł i koniec. Tam wszystko było na wierzchu, kabelek od alternatora odpieli (przechodził obok filtra) i nie docisneli. Był we wtyczce ale nie kontaktował. Tu obstawiam podobny problem, tylko że filtra oleju od góry nie widzę 😭

telecaster1951 napisał/a:
To może być wszystko. Od czujnika spalania stukowego, po błędy w oprogramowaniu.
Jedź do ASO z reklamacją. Może wgrali Ci nowe oprogramowanie i się kłóci.


No, byłem olej wymieniać, pomarudziłem, że silnik źle chodzi, po zmianie biegów 2,3, potrafi szarpnąć, że długoterminowa korekta wtrysku na minusie cały czas, to idiotę koleś grał, że on nie zna takiego parametru. Na pytanie, ile wynosi norma dla tego silnika, jakie zazwyczaj jest, usłyszałem, że jak komputer błędu nie wyrzuca, to wszystko ok. Więc szczerze mówiąc, jeśli coś mogę sam chociaż spróbować sprawdzić, to zrobię to sam. Tym bardziej, że do ASO to muszę dzień urlopu brać. No i to po wizycie u nich zaczęło się dziać.

eio - 2019-12-29, 17:46

Może zanieczyszczone paliwo, może woda skroplona w baku. Czy miałeś ostatnio przez jakiś czas mniej paliwa niż 1/2 baku? Miałem podobny problem w moim poprzednim aucie. Po wlaniu do baku czarnego STP problem został rozwiązany. Ale na nowym silniku i nowych wtryskiwaczach nie radzę jeszcze tego robić - gwarancja.
kier - 2019-12-29, 17:58

eio napisał/a:
Może zanieczyszczone paliwo, może woda skroplona w baku. Czy miałeś ostatnio przez jakiś czas mniej paliwa niż 1/2 baku? Miałem podobny problem w moim poprzednim aucie. Po wlaniu do baku czarnego STP problem został rozwiązany. Ale na nowym silniku i nowych wtryskiwaczach nie radzę jeszcze tego robić - gwarancja.

Dzięki, to też podejrzewam, ale tu nic nie poradzę, tankuje raz, dwa razy w miesiącu, od full do praktycznie minimum.

higachi - 2019-12-30, 15:55

Mam chyba to samo - utrzymując prędkość (np. 50kmh na 4 biegu przez dłuższy czas, albo 90km/h na 5), potrafi nagle szarpnąć autem, mignie na ułamek sekundy ckeck engine, a później wszystko okej. Obstawiam że gdzieś jest wilgoć, ale nie mam jak sprawdzić, a w ASO jeszcze nie byłem ( zostałbym bez auta, a mam dojazdy w jedną stronę 30km i muszę mieć wóz). Jak się zapali permanentnie, albo mnie naprawdę mocno wkurzy, to jade do ASO< niech kombinują.
kier - 2019-12-30, 18:19

higachi napisał/a:
Mam chyba to samo - utrzymując prędkość (np. 50kmh na 4 biegu przez dłuższy czas, albo 90km/h na 5), potrafi nagle szarpnąć autem, mignie na ułamek sekundy ckeck engine, a później wszystko okej. Obstawiam że gdzieś jest wilgoć, ale nie mam jak sprawdzić, a w ASO jeszcze nie byłem ( zostałbym bez auta, a mam dojazdy w jedną stronę 30km i muszę mieć wóz). Jak się zapali permanentnie, albo mnie naprawdę mocno wkurzy, to jade do ASO< niech kombinują.

Zrobiłem 14k km praktycznie na tempomacie, i problemu nie miałem.
To już drugi, oprócz mnie, przypadek, z tym samym. Sprawdzałeś torque? A może przed szarpaniem wymieniałeś olej?
Daj znać jak coś ustalisz :)
Do ASO wybieram się na początku kwietnia, ale nie liczę na to, że dadzą radę coś zrobić bez zapalonego checka

higachi - 2019-12-31, 01:15

Nie mam obd, olej wymieniany 1000km temu. Nie mam tempomatu, to utrzymywanie prędkości było "z nogi". Wiosna /lato przejechałem przez głęboką kałużę (jak później szukałem rejestracji, to woda do kolan). Obstawiam, że może styki gdzieś nie łapią. Dopóki nie zaczęły się przymrozki było w porządku, no chyba że coś na przeglądzie sknocili.
kier - 2020-01-02, 17:45

Dorzucę takie info z dzisiejszego błędu. Przez 100 km zdarzył się raz, po jakichś 30 km.
W sobotę pooglądam wszystkie złącza 😁

Raport zamrożonych ramek utworzony przez Torque dla Androida
=========================================================

Informacje o zamrożonych ramkach:
------------------
Fuel Status = 0 byte
Obciążenie silnika = 0 %
Temperatura płynu chłodzącego = 85 °C
Krótkoterminowa korekta czasu wtrysku paliwa - bank 1 = 0 %
długoterminowe korekty czasu wtrysku paliwa- Bank 1 = -21,875 %
Ciśnienie w kolektorze dolotowym = 0 psi
Obroty silnika obr./min = 2 071 rpm
Prędkość (OBD) = 63 km/h
Kąt wyprzedzenia zapłonu = 0 °
Temperatura powietrza na wlocie = 2 °C
Położenie przepustnicy = 15,294 %
Czas od włączenia silnika = 0 s
Poziom paliwa (wg danych ECU) = 0 %
Ciśnienie barometryczne (z pojazdu) = 14,649 psi
Napięcie (moduł sterowania) = 13,41 V
Obciążęnie silnika (bezwzględne) = 0 %
Commanded Equivalence Ratio(lambda) = 0,997
Względna pozycja przepustnicy = 5,49 %
Temperatura otoczenia = 20 °C
Absolutne położenie przepustnicy B = 15,294 %
Położenie pedału gazu D = 30,588 %
Położenie pedału gazu E = 30,196 %


koniec raportu.

higachi - 2020-01-02, 22:42

W jakiej sytuacji mignął Ci ten błąd? Jak u mnie przy jeździe ze stałą prędkością, czy przy przyspieszaniu?

Wygląda jakby komputer złapał zwiechę, bo zarówno obciążenie silnika, poziom paliwa, jak i ciśnienie w kolektorze dolotowym na 0.


Cytat:
Czas od włączenia silnika = 0 s
- to może wyjaśnić, bo wygląda to tak, jakby system złapał jakąś zwiechę albo usterkę, i gasił silnik, a następnie uruchamiał go ponownie.


Temperatura otoczenia 20stC, coś dużo mi się wydaje. Sam zacząłem się zastanawiać, czy to nie problem ze sterowaniem obciążania alternatora, ale napięcie wydaje się w porządku. Jutro chyba swojego miernikiem sprawdzę, ile na aku pokaże.
To tyle jeśli chodzi o wybór na zasadzie - jest bez turbo, mniejsza szansa że coś padnie. Trzeba będzie po spłacie kredytu zeswapować 2.0 f4r...

kier - 2020-01-03, 01:36

Tym razem stało się to przy zwalnianiu. 😁
kochelet1 - 2020-01-03, 11:30

Cytat:
długoterminowe korekty czasu wtrysku paliwa- Bank 1 = -21,875 %


Z tego parametru ewidentnie wynika że silnik jest przelewany paliwem

Cytat:

Cytat:
Czas od włączenia silnika = 0 s
- to może wyjaśnić, bo wygląda to tak, jakby system złapał jakąś zwiechę albo usterkę, i gasił silnik, a następnie uruchamiał go ponownie.



W tej masci Torq nie jest wyznacznikiem. Potrafi czasami walić dziwne odczyty tego typu więc nie brał bym akurat tego na powaznie

Zastanawia mnie jedna rzecz
Temperatura powietrza na wlocie = 2 °C
Temperatura otoczenia = 20 °C

Coś duża między tymi wskazaniami i to zimą ?


Cytat:
telecaster1951 napisał/a:
To może być wszystko. Od czujnika spalania stukowego, po błędy w oprogramowaniu.
Jedź do ASO z reklamacją. Może wgrali Ci nowe oprogramowanie i się kłóci.


Tak to dobre posunięcie, Jechać do serwisu i drzeć mordę Tak pewnie byś zrobił.


Cytat:
No, byłem olej wymieniać, pomarudziłem, że silnik źle chodzi, po zmianie biegów 2,3, potrafi szarpnąć, że długoterminowa korekta wtrysku na minusie cały czas, to idiotę koleś grał, że on nie zna takiego parametru. Na pytanie, ile wynosi norma dla tego silnika, jakie zazwyczaj jest, usłyszałem, że jak komputer błędu nie wyrzuca, to wszystko ok.


Tutak serwis ma rację, Korekta mimo że duża mieści się w ramach które przewiduje algorytm sterownika. Tym bardziej że błąd który Ci wyskoczył nie wskazuje na zbyt bogatą czy ubogą mieszankę

Cytat:
Więc szczerze mówiąc, jeśli coś mogę sam chociaż spróbować sprawdzić, to zrobię to sam. Tym bardziej, że do ASO to muszę dzień urlopu brać. No i to po wizycie u nich zaczęło się dziać.


Jedna z możliwych przyczyn to usterka PCM lub błąd w oprogramowaniu. Jeśli były wykonywane update software to możliwe że są jakieś błędy.

Bez wizyty w ASO raczej z problemem się nie uporasz.

higachi - 2020-01-23, 18:56

Ktoś już miał problem i pojechał z nim do ASO? Jest uciążliwy, ale jak nic nie będą w stanie zrobić, to szkoda mi czasu na zostawianie auta. Jak nie, to w sobotę odstawię auto i zobaczymy co wymyślą.
higachi - 2020-02-02, 00:25

Byłem w serwisie - moje auto jest jeszcze dziwniejsze, bo NIE ZNALEZIONO ŻADNEGO BŁĘDU W KOMPUTERZE. Podobno sam szef serwisu wziął auto na tapetę, bo ja twierdzę że szarpie i miga check, oni nic nie mają, jeździł po mieście, nic nie znaleźli...
Auto Krytyk - 2020-02-02, 08:46

Jeżeli na tempomacie nie ma tego błędu, to niech sprawdzą i pomierzą napięcia TPS: czujnika położenia przepustnicy i pedału gazu zapewne jest elektroniczny w tym silniku, bo tak to wygląda, że pedał gazu daje dziwne odczyty i wywala błąd P061B, sprawdź jeszcze filtr powietrza czy tam nie ma jakiś uszkodzeń bo ten błąd często wywala jak są z filtrem powietrza problemy.
higachi - 2020-02-16, 18:23

Pytanie - mam jechać jeszcze raz i upierać się, żeby sprawdzali? Raczej nie mogę powiedzieć że sam odczytałem błędy bo chyba mogą gwarancję anulować, jako nieautoryzowany dostęp. Przy okazji, znalazłem coś takiego: http://p061b.enginetroublecode.com/dacia-logan - może ktoś potwierdzić że to co tam jest napisane może być zgodne z prawdą? :shock:
laisar - 2020-02-16, 18:45

higachi napisał/a:
mogą gwarancję anulować

Nie.

higachi - 2020-02-17, 19:37

Nie anulują gwarancji z tytułu samodzielnego odczytu błędów? To chyba po obronie inż znowu się udam do serwisu.
kier - 2020-04-11, 20:38

No i problem chyba rozwiązali podczas przeglądu.

Specjalnie zatankowałem pb95, bo na pb98 problemy były mniej odczuwalne (nie dochodziło do gaśnięcia silnika w czasie jazdy i mrugania kontrolek)
Podczas przeglądu udało się odczytać"jakieś błędy" - nie pytałem jakie.

Podobno zresetowano komputer wytrysku i od 300 km działa ok (nie licząc drobnych, ledwo odczuwalnych, pojedynczych miniszarpnięć co kilkadziesiąt kilometrów).

W każdym bądź razie przy podjeżdżaniu pod górkę silnik pracuje równomiernie (poprzednio było odczuwalne jakby pulsowanie). Silnik nie gaśnie, kontroli nie mrugają, no i przyspieszanie jest bardziej równomierne.

Zobaczymy co będzie za kolejne kilkanaście tysięcy

kier - 2020-06-11, 19:47

higachi napisał/a:
Przy okazji, znalazłem coś takiego: http://p061b.enginetroublecode.com/dacia-logan - może ktoś potwierdzić że to co tam jest napisane może być zgodne z prawdą? :shock:


Gdzie jest ten czujnik w 1.0 sce? I jaki to numerek OEM?
Za szybko pochwaliłem serwis, po restarcie komputera problemy zniknęły, ale po ok 4000 km znowu zaczęły być zauważalne. Może wymiana pomoże :)

dudu$ - 2020-06-11, 20:15

U teściowej w Dusterze kilka miesięcy temu również pojawił się ten błąd. Nie pamiętam od czego on był ( chyba od położenia przepustnicy lub pedału gazu) ale po zaczerpnięciu trochę wiedzy na forum stwierdziłem, że był on spowodowany zbyt małymi przebiegami auta co spowodowało obniżenie napięcia w akumulatorze. Teściowa trochę więcej zaczęła jeździć i od tamtej pory ani razu sie nie pojawił.
telecaster1951 - 2020-06-13, 11:01

Cytat:

Nie anulują gwarancji z tytułu samodzielnego odczytu błędów?
Nie wiem skąd te mity. Nie mogą Ci anulować gwarancji za użycie ELMa. Gniazdo OBD jest przecież dostępne, jak używasz go w trybie "tylko do odczytu", to nie łamiesz regulaminu gwarancji.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group