DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Sandero SCe 75 - usterka

Wojciech-EL - 2021-01-12, 08:31
Temat postu: Sandero SCe 75 - usterka
Witajcie,

Dziś w drodze do pracy ni z gruszki ni z pietruszki zaświeciły się poniższe kontrolki:

EKG
ABS
Brak ESP
Kontrolka ręcznego
Niskie ciśnienie w oponach

Dojechałem bez problemu do pracy. Zgasiłem silnik, wyłączyłem zapłon.
Po chwili włączyłem zapłon i niestety kontrolki nie zgasły.
Sprawdziłem wzrokowo ciśnienie w oponach - brak kapcia
Zrobiłem kalibrację ciśnienie funkcją SET TP - nie pomogło

Jestem umówiony w ASO dziś po południu.
Auto jest na gwarancji i ma przejechane 7100 km!

Co to może być? :/

carlus - 2021-01-12, 08:58

spróbuj dopompować koła,też miałem choinkę na desce jak ciśnienie w kołach różniło się o 0,2,wzrokowo nic ci nie da sprawdzenie bo będzie brakowało niewiele w jednym kole i już się takie cyrki dzieją.
Wojciech-EL - 2021-01-12, 09:18

Jeśli to by było takie głupstwo to będę się cieszyć.
W każdym razie jestem już umówiony do ASO na dziś to pojadę.

Dracid - 2021-01-12, 09:19

Jeśli to byłby tylko ubytek powietrza, to ABS i ESP by się nie świeciły.
Wojciech-EL - 2021-01-12, 09:39

Jestem bardzo ciekaw co to.
Gdy tylko zdiagnozują to napiszę.

arnold - 2021-01-12, 11:18

Widziałem te zdjęcie na FB. Szczerze to może być wszystko, moduł ABS/ESP (jakiś błąd/ wtyczka), któryś z czujników przy kole, brak poziomu płynu w zbiorniku, związany z naturalnym zużyciem klocków.
Kontrola "ręcznego" to też kontrolka ostrzegawcza układu hamulcowego.

Wojciech-EL - 2021-01-12, 11:27

arnold, Zużycie klocków wykluczam. Auto ma 7100 km przebiegu i hamuje jak żyletka.
Coś z ABS-em/ESP, może tak jak piszesz jakaś wtyczka/kabelek.
Pojadę po południu i mam nadzieję, że się wyjaśni.

arnold - 2021-01-12, 11:36

Ogólnie tak napisałem.
Ogólnie to serwo hamulcowe twojego samochodu jest montowane w Gliwicach, rzadko zdarzały się reklamacje na ten model, ale akurat może trafiłeś źle... (awaria czujnika poziomu, ucieczka płynu z układu gdziekolwiek), lub kwestia reszty układów i czujników (już nie z Gliwic).

Wojciech-EL - 2021-01-12, 11:37

arnold, Dam znać
Vodun - 2021-01-12, 11:47

Sprawdź też płyn hamulcowy
Wojciech-EL - 2021-01-12, 12:09

Vodun, Tak, to sprawdzę zanim ruszę. Jak się okaże że nie ma to zamawiam lawetę. Nie będę jechać do serwisu bez płynu.
Łukasz_M - 2021-01-12, 12:25

Wyczka lub sam czujnik. Działanie ABS, ESP i TPMS jest zależne od 'wykrywania stanu kół'. Jeśli ciśnienie w kołach jest poprawne to czujnik powiązany z TPMS. Nie dopompowane koło(a) również wpływa na ABS lub ESP bo te systemy również porównują obroty kół miedzy sobą. Nie mam 100% pewności ale ten twój TPMS korzysta z tych samych czujników co ABS i ESP więc przede wszystkim sprawdzić Ciśnienia, zresetować TPMS i pojeździć kilka kilometrów - ostrożnie bo zawsz to może być coś innego a poza tym na 100% jeździsz bez ABS i ESP tak długo jak te kontrolki się świecą. nawet jeśli wszystko jest sprawne to jeśli komputer dostaje błędne dane z czujnika to wyłącza ESP i ABS co daje odpowiednie kontrolki + kontrolka wielofunkcyjna. Jeśli komputer na dłuższym odcinku nie potwierdzi poprawności działania czujnika to systemów nie przywróci. Tak samo jeśli jest to jednak to dużo mniejsze ciśnienie w jednym z kół a czujniki i połączenia są OK.
Skoro dojechałeś do tej pracy to byś wyczuł brak płynu hamulcowego - w końcu jakoś się zatrzymałeś a później z tej pracy wróciłeś - zapewniam że bez płynu miałbyś wrażenia z 'jazdy bez trzymanki'.
Kalibracja TPMS wymaga przejechania kilku kilometrów bowiem na postoju z pasywnym TPMS tego się nie da zrobić. Całą ta kalibracja to jedynie danie sygnału do Komputera że aktualne ciśnienia są w porządku, a komputer to sprawdza podczas jazdy kontrolując <porównując obroty tych kół miedzy sobą - powinny się zmieścić w granicach tolerancji. Inaczej dostajesz odpowiedni komunikat już po kilku kilometrach max. Jeśli Ustawianie SET TP ( co oznacza Ustaw Ciśnienie Opon – Set Tire Pressure) nic nie zmienia na postoju to tak jak napisałem na początku: Wtyczka\czujnik.

Wojciech-EL - 2021-01-12, 13:12

Łukasz_M, Dzięki za odpowiedź.
Do serwisu jadę prosto z pracy. Jestem umówiony na 16.15.
Po pierwsze sprawdzę poziom płynu zanim ruszę.
Dam znać co i jak.

Wojciech-EL - 2021-01-12, 20:51

carlus, Dracid, arnold, Vodun, Łukasz_M,
Sprawa (póki co) została wyjaśniona.
Wyglądało to tak:
Po pracy, zanim odpaliłem auto, sprawdziłem poziom płynu hamulcowego.
Było OK, poziom przy kreseczce MAX w zbiorniczku.
Po przekręceniu kluczyka zapłonu ponownie na zegarach zagościły wszystkie te lampki co na zdjęciu z rana i nie chciały zgasnąć. Spokojny jednak, że układ hamulcowy jest szczelny, odpaliłem silnik i skierowałem się do ASO Jaszpol przy ul. Przybyszewskiego w Łodzi.
Ku mojemu zdziwieniu po przejechaniu 100, może 200 metrów zgasła kontrolka ESP oraz ABS, a świeciła się już tylko kontrolka niskiego ciśnienia w oponach i kontrolka EKG. Po dalszych 100 metrach na wyświetlaczu wielofunkcyjnym pojawił się napis SET TP. Dokonałem więc kalibracji tocząc się 20 km/h w korku. Po jej wykonaniu zgasła kontrolka niskiego ciśnienia w oponach i EKG. Szok i niedowierzanie.
Tak jak się nagle rano pojawiła choinka na zegarach, tak po wyruszeniu z pod pracy zgasła.
Całą 30 minutową drogę do ASO już nic się nie zaświeciło.
Po przekazaniu auta do serwisu, nerwowo czekałem w poczekalni oglądając prezentację Renault Captur Hybrid Plug In na telewizorze salonowym... mijały minuty....... :-)

Po 30 minutach zostałem poproszony przez doradcę i przekazano mi świadectwo kontroli serwisowej i poinformowano o przeprowadzonych czynnościach.
Werdykt jest taki:
"Wykonano diagnostykę komputerową. Defekt jednorazowy związany z ciśnieniem w kołach. Komputer zczytuje informacje o ciśnieniu z ABS (obrót kół). Reszta kontrolek powiązana. Do obserwacji".

Mam nadzieję, że była to rzeczywiście jednorazowa sytuacja... Ciśnienie w oponach jest teraz prawidłowe. Może rano rzeczywiście w którejś z opon było nieco mniejsze ciśnienie jak pisał kolega carlus i stąd ta choinka lampek?

W każdym razie całą 40 minutową drogę powrotną do domu już nic niepokojącego się nie zaświeciło...
Zobaczymy... jak coś się znowu znienacka zaświeci to znowu pojadę do ASO...

Killer King - 2021-01-12, 21:42

No widzisz Wojciech-EL, nie ma co panikować.
Raz rozładowałem całkowicie aku, po naładowaniu nie chciała zgasną kontrola serwisu.
Szybka wizyta w ASO i info - błąd, który nie chciał się wykasować, wiec zrobili to przez sprzęt diagnostyczny.

arnold - 2021-01-13, 13:19

Mi w Logan MCV kiedyś zaświecił się TPMS po długiej jeździe w łuku na łącznicy autostradowej (A4/A1- kto jechał wie) tylko nie zaświeciła się całą gama kontrolek. Po prostu przez wystarczająco długi czas odchyłka prędkości kół była taka że uznał to za spadek ciśnienia w którymś. Reset TP wystarczył.

I to wydaje mi się że też musiały wystąpić takie dziwne odczyty (mogło się do tego dołożyć wszystko), plus zimno, plus być może opona lekko z innym ciśnieniem, że sterownik wolał zasygnalizować błąd.

telecaster1951 - 2021-01-13, 14:53

arnold napisał/a:
Mi w Logan MCV kiedyś zaświecił się TPMS po długiej jeździe w łuku na łącznicy autostradowej (A4/A1- kto jechał wie) tylko nie zaświeciła się całą gama kontrolek. Po prostu przez wystarczająco długi czas odchyłka prędkości kół była taka że uznał to za spadek ciśnienia w którymś. Reset TP wystarczył.
To się bardzo często zapala, np. przy uślizgu koła na piachu, przy jeździe w korku po liniach itp. Zapala się przy każdej dłuższej trasie. Przestałem się przejmować.
velomar - 2021-01-14, 12:39

Łukasz_M napisał/a:
Wyczka lub sam czujnik. Działanie ABS, ESP i TPMS jest zależne od 'wykrywania stanu kół'. Jeśli ciśnienie w kołach jest poprawne to czujnik powiązany z TPMS. Nie dopompowane koło(a) również wpływa na ABS lub ESP bo te systemy również porównują obroty kół miedzy sobą. Nie mam 100% pewności ale ten twój TPMS korzysta z tych samych czujników co ABS i ESP więc przede wszystkim sprawdzić Ciśnienia, zresetować TPMS i pojeździć kilka kilometrów - ostrożnie bo zawsz to może być coś innego a poza tym na 100% jeździsz bez ABS i ESP tak długo jak te kontrolki się świecą. nawet jeśli wszystko jest sprawne to jeśli komputer dostaje błędne dane z czujnika to wyłącza ESP i ABS co daje odpowiednie kontrolki + kontrolka wielofunkcyjna. Jeśli komputer na dłuższym odcinku nie potwierdzi poprawności działania czujnika to systemów nie przywróci. Tak samo jeśli jest to jednak to dużo mniejsze ciśnienie w jednym z kół a czujniki i połączenia są OK.
Skoro dojechałeś do tej pracy to byś wyczuł brak płynu hamulcowego - w końcu jakoś się zatrzymałeś a później z tej pracy wróciłeś - zapewniam że bez płynu miałbyś wrażenia z 'jazdy bez trzymanki'.
Kalibracja TPMS wymaga przejechania kilku kilometrów bowiem na postoju z pasywnym TPMS tego się nie da zrobić. Całą ta kalibracja to jedynie danie sygnału do Komputera że aktualne ciśnienia są w porządku, a komputer to sprawdza podczas jazdy kontrolując <porównując obroty tych kół miedzy sobą - powinny się zmieścić w granicach tolerancji. Inaczej dostajesz odpowiedni komunikat już po kilku kilometrach max. Jeśli Ustawianie SET TP ( co oznacza Ustaw Ciśnienie Opon – Set Tire Pressure) nic nie zmienia na postoju to tak jak napisałem na początku: Wtyczka\czujnik.


Czy wobec tego łatwym sposobem na dezaktywację wszystkich "systemów bezpieczeństwa", czyli ABS, ESP, ASR nie będzie po prostu naciśnięcie guzika Set tire pressure, mając np. w jednym z kół o 0.5 bara mniejsze ciśnienie (chyba wystarczy taka różnica) i spokojne przejechanie tak odpowiedniego dystansu, po czym znów wyzerowanie ciśnienia (STP) i dopiero dopompowanie koła? Wtedy w normalnej jeździe na wprost komputer będzie myślał, że coś jest nie tak (bo przecież sygnały z czujników ABS będą podawać sprzeczne informacje) i powinien zdezaktywować wszystkie systemy.
Muszę to wypróbować, bo z tym "badziewiem" to się w zimie nie da jeździć.

EBmazur - 2021-01-15, 07:16

velomar
Skoro "systemy " Tobie przeszkadzają to weź młotek , przecinak , szlifierkę i co tam jeszcze i wytnij w cholerę czujniki , przewody komputer .

Dymek - 2021-01-15, 09:00

velomar napisał/a:
Muszę to wypróbować, bo z tym "badziewiem" to się w zimie nie da jeździć.

Faktycznie, jeśli ktoś nie jest w stanie "przyzwyczaić się" do jazdy innym niż dotychczas samochodem i odczuwa aż taki dyskomfort, to może nie powinien rzeczywiście wyjeżdżać nim na drogę, przynajmniej zimą...

Black Dusty - 2021-01-15, 09:17

velomar napisał/a:
Czy wobec tego łatwym sposobem na dezaktywację wszystkich "systemów bezpieczeństwa", czyli ABS, ESP, ASR nie będzie po prostu naciśnięcie guzika Set tire pressure, mając np. w jednym z kół o 0.5 bara mniejsze ciśnienie (chyba wystarczy taka różnica) i spokojne przejechanie tak odpowiedniego dystansu, po czym znów wyzerowanie ciśnienia (STP) i dopiero dopompowanie koła? Wtedy w normalnej jeździe na wprost komputer będzie myślał, że coś jest nie tak (bo przecież sygnały z czujników ABS będą podawać sprzeczne informacje) i powinien zdezaktywować wszystkie systemy.
Muszę to wypróbować, bo z tym "badziewiem" to się w zimie nie da jeździć.

Doskonały sposób na zrzeczenie się wszelkich praw w razie W i wzięcia całej odpowiedzialności na siebie.

yurec1st - 2021-01-15, 11:26

Cytat:
Doskonały sposób na zrzeczenie się wszelkich praw w razie W i wzięcia całej odpowiedzialności na siebie.

Co ty gadasz. W wielu samochodach producent umożliwia użytkownikowi dezaktywację różnych systemów bez żadnych prawnych konsekwencji.
Tak przy okazji powiem. że w moim samochodzie to ja chcę mieć prawo do decyzji czy aktualnie system jest mi do czegoś pomocny bo właśnie mam ochotę lecieć bokiem lub w śniegu dokopać się do asfaltu.
W każdym innym przypadku jest to takie uszczęśliwianie na siłę.

Black Dusty - 2021-01-15, 13:42

No właśnie, ja wiem co gadam
yurec1st napisał/a:
producent umożliwia

a Ty chyba nie do końca.

Łukasz_M - 2021-01-15, 14:07

velomar napisał/a:


Czy wobec tego łatwym sposobem na dezaktywację wszystkich "systemów bezpieczeństwa", czyli ABS, ESP, ASR nie będzie po prostu naciśnięcie guzika Set tire pressure, mając np. w jednym z kół o 0.5 bara mniejsze ciśnienie (chyba wystarczy taka różnica) i spokojne przejechanie tak odpowiedniego dystansu, po czym znów wyzerowanie ciśnienia (STP) i dopiero dopompowanie koła? Wtedy w normalnej jeździe na wprost komputer będzie myślał, że coś jest nie tak (bo przecież sygnały z czujników ABS będą podawać sprzeczne informacje) i powinien zdezaktywować wszystkie systemy.
Muszę to wypróbować, bo z tym "badziewiem" to się w zimie nie da jeździć.
Nie ponieważ w pasywnym systemie nic nie mierzy ciśnienia w kole. Porównywane są obroty. Spuścisz jedno koło to system to wykryje i da błędy. Skasujesz jeszcze raz to komputer przejdzie w tryb: 'sprawdzam coś tam namieszał'. Jak po resetowaniu dopompujesz koła to komputer tego i tak nie zweryfikuje do czasu jak nie przejedziesz się trochę. Pytanie jest raczej co się dzieje jak dopompujesz a jednak nie zresetujesz TPMS. Myślę ze na krótka metę osiągniesz stan wyłączenia systemów bezpieczeństwa na drodze i tylko od rozwagi i przewidywalności programistów Dacia\Renault zależy co się wydarzy. Nie zdziwiłbym się gdyby po dłuższej (nie tak długiej) jeździe kiedy czujniki dają prawidłowe odczyty tzn. takie jakich komputer się spodziewa w danej chwili to systemy bezpieczeństwa by się włączyły przy jednoczesnym nie gaśnięciu kontrolki ciśnienia w oponie. Dlaczego tak myślę , ano o dlatego że jedną z ról programisty jest założenie że użytkownik to idiota i przez to przewidzenie sytuacji że koło zostało dopompowane (np. zostało to przez kierowcę dostrzeżone że jest znacząco niższe ciśnienie w kole) a jednak nie potrafi on obsługiwać tak do końca swojego samochodu. W tym przypadku nie wie do czego służy to 'SET TP', jak zgasić te kontrolkę... O takich kierowców musi zadbać ten programista skoro sami tego nie ogarniają – są to w końcu systemy bezpieczeństwa ratujące życie kierowców.

yurec1st napisał/a:

Co ty gadasz. W wielu samochodach producent umożliwia użytkownikowi dezaktywację różnych systemów bez żadnych prawnych konsekwencji.
Tak przy okazji powiem. że w moim samochodzie to ja chcę mieć prawo do decyzji czy aktualnie system jest mi do czegoś pomocny bo właśnie mam ochotę lecieć bokiem lub w śniegu dokopać się do asfaltu.
W każdym innym przypadku jest to takie uszczęśliwianie na siłę.

Tak ale często jest to obostrzone dodatkowymi warunkami typu : tylko w ograniczonym zakresie prędkości – gdzie powyżej limitu systemy się ponownie włączają, lub do następnego zatrzymania silnika. Im więcej elektroniki tym bardziej prawdopodobne że tak to działa. Często włączniki działają impulsowo tj. zmiana jego stanu wysyła impuls a reszta elektroniki która analizuje stytuację i system wyłącza lub włącza dany system, jednak permamentne przestawienie włącznika efektu nie przynosi bo koniecznym jest jeszcze stan wcześniejszego stanu przeciwnego do tego na jaki aktualnie wskazuje pozycja przełącznika ( w okresie kilku sekund najczęściej).
Producent samochodu nie zawsze ma coś do gadania jak dany system zachowuje się w kontekście jego aktywacji i dezaktywacji. System musi podążać za odgórnymi regulacjami i dopiero wtedy samochód w niego wyposażony może być homologowany.

yurec1st - 2021-01-15, 14:35

Owszem w określonych warunkach dezaktywowane systemy uszczęśliwiają użytkownika i aktywują się ponownie ale pod warunkiem, że są zainstalowane.
Opowiadał kiedyś taki pan Piotr G. aktor z telewizora, że kupił sobie samochód PORSCHE i wybrał taką jak to ujął nieucywilizowaną wersję, która pozbawiona jest w s z y s t k i c h systemów co znakomicie utrudnia prowadzenie tego potwora ale daje więcej frajdy i on wywalił taką kasę bo takie auto chciał.

Dymek - 2021-01-15, 15:02

Łukasz_M napisał/a:
Nie ponieważ w pasywnym systemie nic nie mierzy ciśnienia w kole. Porównywane są obroty. Spuścisz jedno koło to system to wykryje i da błędy. Skasujesz jeszcze raz to komputer przejdzie w tryb: 'sprawdzam coś tam namieszał'.

W ogóle nie bardzo daje się zresetować system TPMS, gdy np. jedno z kół jest niedopompowane, po resecie i kilku kilometrach błąd wyskoczy na nowo. Sprawdzałem to. Tam jest na pewno jakiś minimalny zakres tolerancji, potrzebny do normalnej jazdy i tylko w tym zakresie nie będą wyskakiwać błędy.
No i przede wszystkim taki przypadek jak u autora wątku, że alarm o braku powietrza uruchomi kontrolki systemów bezpieczeństwa, zazwyczaj w ogóle nie wystąpi. Zwykle po dłuższym ignorowaniu kontrolki TPMS, zapali się jedynie kontrolka wielofunkcyjna "EKG".

yurec1st - 2021-01-15, 15:08

Dymek napisał/a:
Tam jest na pewno jakiś minimalny zakres tolerancji

Może wiesz o ile musi spaść ciśnienie żeby system zasygnalizował spadek?
A jak spada z obu kół równocześnie?

arnold - 2021-01-15, 15:15

Uwzględni wyuczone wzorce. Do tego na pewno algorytm porówna z kołami innej osi.
Black Dusty - 2021-01-15, 16:15

yurec1st napisał/a:
że kupił sobie samochód PORSCHE i wybrał taką jak to ujął nieucywilizowaną wersję, która pozbawiona jest w s z y s t k i c h systemów

yurec1st - Podpowiedz to niezadowolonemu, może się skusi i przestanie jęczeć. :lol:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group