DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Stukanie w lewym kole

Seba - 2022-04-29, 16:38
Temat postu: Stukanie w lewym kole
Witam Koledzy. Nie mam już sił z mym problemem. Problem jest gdy np dojezdzam do świateł i zatrzymuje się. W momencie zatrzymania słyszalny jest w lewym przednim kole stuk, jeden. Przy ruszaniu też .Nie za każdym razem ale jest to bardzo denerwujące.na wybojach nic nie stuka. Byłem na tzn trzepaku dzisiaj ale nic nie wyszło. Może był na forum podobny problem, lub ktoś wiec co to ? Pozdrawiam.
toka93 - 2022-04-29, 17:02

Przegub sprawdziłeś? Albo może coś w skrzyni ma luz, który się kasuje? Eliminować po kolei, stuk nie musi się nieść z zawieszenia.
Seba - 2022-04-29, 17:24

Skrzynia raczej nie, przegub hmm. Nie wiem ale nie odzywa sie w innych sytuacjach co opisałem. Myśle że może hamulce, zacisk,łożysko .? Czasem słysze jak po hamowaniu pisk jakby klocki sie kończyły (wymienione nie dawno z tarczami)
villager - 2022-04-29, 18:25

Miałem kiedyś identyczną sytuację w Muminku (Matiz). Czego ja nie robiłem, na jakie diagnostyki nie jeździłem. Przyczynę odkryłem przypadkowo. Okazało się, że obluzowany był ciężarek wyważający koło i to on tak stukał.
Kauris - 2022-04-29, 18:39

Czujnik TPMS ?
https://youtu.be/rff7PmK4W4M?t=17

Seba - 2022-04-29, 19:36

Nie mam czujników w kołach i nie mam już sił do tego auta. Pojade jeszcze raz do mechanika niech sprawdzi docisk, łożysko, może amor ma luz. Nie wiem. Jak to nie pomoże to sie poddaje.
DrOzda - 2022-04-29, 23:59

Łożysko uszczelniające na przegubie wewnętrznym może być przyczyną.
Krystian67 - 2022-04-30, 06:03

No tak , ale pisze że tylko przy ruszaniu i hamowaniu. Przegub bije wyraznie na zakrętach. A kolega tego nie pisze. Stawian na poduszki silnika , sprezyna , łożysko na macpersonie. .Ogólne na coś co zmienia położenie masy auta. Skoro trzepak nic nie wykazał , a próba nie odbywa sie podczas jazdy , to trudno to na diagnostyce wychwycic.
Co do skrzyni , to jedynie sprzegło. Ale nie da sie weryfikowac , bez odsłuchu .

jurek - 2022-04-30, 11:36

Do tyłu też? Zobacz , czy kolumna jest dobrze dokręcona. pozdr
Seba - 2022-04-30, 12:39

Do tyłu nie . To jest zwłaszcza przy hamowaniu z wiekszej predkosci. Dzisiaj stanąłem i zacząlem buja koło , wyczułem lekki luz jakby koło nie było dokręcone.
Marrtin - 2022-04-30, 15:59

Seba napisał/a:
wyczułem lekki luz jakby koło nie było dokręcone
a jak je dokręciłeś to przeszło? Może śruby są powyciągane i warto by je wymienić na nowe?
nowy - 2022-04-30, 19:14

Marrtin napisał/a:
Seba napisał/a:
wyczułem lekki luz jakby koło nie było dokręcone
a jak je dokręciłeś to przeszło? Może śruby są powyciągane i warto by je wymienić na nowe?


Napisał jakby. U mnie kilka dobrych lat wstecz wyjechałem od mechanika późnym popołudniem. Nazajutrz z rana po przejechaniu kilkunastu kilometrów zaczęły dochodzić dziwne odgłosy stukania. Zwolniłem i jakoś doturlałem się do celu. Po pracy na kanał, jedna strona do góry i co? Koło niedokręcone :mrgreen: Ewidentnie hałasowało cały czas

Seba - 2022-05-05, 07:54

Dla zainteresowanych podaje wstępną diagnoze, prawdopodobnie uszkodzona jest kolumna kierownicza , maglownica. Tylko czy ona moze powodować stukanie przy mocniejszym hamowaniu i po nim ruszeniiu?? Nie wiem.
Dymek - 2022-05-05, 08:30

Seba napisał/a:
Dla zainteresowanych podaje wstępną diagnoze, prawdopodobnie uszkodzona jest kolumna kierownicza , maglownica. Tylko czy ona moze powodować stukanie przy mocniejszym hamowaniu i po nim ruszeniiu??
Albo kolumna, albo maglownica- to trzeba sprecyzować. Tak jak już kiedyś pisałem- u mnie stuka maglownica po prawej stronie. Jednak nigdy nie "słyszałem" tego stuku "w kole" a raczej gdzieś jakby pod nogami pasażera czy też w prawym progu tuż za wnęką koła. Nie jest to też żaden pojedynczy stuk, lecz wielokrotne, szybkie tłuczenie się luźnego elementu na drobnych nierównościach, tak jak luz przegubu kulowego.
Jednak w przypadku maglownicy strona ma znaczenie- gdy stuka po prawej to mamy luz na tulejach prowadzących na wyjściu drążka z maglownicy, gdy stuka po lewej to luz jest bezpośrednio na zębach przekładni, bo żadnej tulei po lewej nie ma. Przez co stuk może być zupełnie inaczej słyszalny w zależności od strony.
Jednak stuk na zębach przekładni powinieneś nie tylko słyszeć, ale odczuwać także na kierownicy.

sobol1976 - 2022-05-05, 10:29

Przegub wewnętrzny (przy skrzyni) też odzywa się przy hamowaniu i ruszaniu i nie ma to związku ze skręcaniem (bo to cecha przegubów zewnętrznych). Chodzi o gwałtowne obciążenie... Ten element dość długo się "kończy". Jeśli zacznie po pewnym czasie stukać wielokrotnie (a nie tylko raz) przy ruszaniu i hamowaniu to zdecydowanie to będzie to.
Seba - 2022-05-05, 20:05

No właśnie, mi też się wydaje że to przegub ale jaki nie wiem bo się nie znam. jak piszesz wewnętrzny. Słyszę to właśnie od strony kierowcy.Na dziurach nic nie stuka .Zobacze jutro czy jak mocno skręce i rusze to coś bedzie słychać.
toka93 - 2022-05-05, 21:28

Wewnętrzny to od strony skrzyni. Skręcanie kół nie daje nic, bo w tym miejscu jest przecież sztywny. Można jedynie sprawdzić luz, lub wyjąć i wzrokowo ocenić stan przegubu oraz krzyżaków.
sobol1976 - 2022-05-06, 08:26

toka93 napisał/a:
Wewnętrzny to od strony skrzyni. Skręcanie kół nie daje nic, bo w tym miejscu jest przecież sztywny.

Zgadza się, tutaj stukania nie będzie przy skręcaniu. Charakterystyczne jest to, że stuka przy gwałtownym przyspieszeniu lub zahamowaniu (obciążenie). Niestety luz jest do sprawdzenia dopiero po wyjęciu ew. można poszarpać na kanale. Ale tak jak mówiłem pierwsze objawy to pojedyncze stukanie i jeszcze można jeździć - jak już jest na wykończeniu to masz efekt grzechotki przy dodawaniu gazu na trasie i przy gwałtownym hamowaniu. A więc u ciebie może być to dopiero początek uszkodzenia. Przed demontażem przegubu sprawdziłbym jeszcze jarzmo hamulca - tam też mogą być luzy, które słychać w podobny sposób.

Seba - 2022-05-06, 09:40

Ok dziękuje. Narazie jeżdze i nic nie robie, poczekam aż sie nasili żeby na 100% wiedzieć co to
Seba - 2022-05-06, 10:04

Właśnie złapałem przegub ręką przy skrzyni, poruszałem góra dół i jest odczuwalny luż i lekkie stukanie, czy tak ma być ?
sobol1976 - 2022-05-06, 10:21

Trudno ocenić online - zależy jak duży ten luz. Wiem, że spory luz może być wzdłużny ale raczej góra/dół to nie. Podjedź do mechanika, niech on oceni - ważne, że wiesz gdzie szukać.
Zawsze możesz porównać z drugą stroną (tam przegub wewnętrzny jest na krótszej osi i rzadko robi problem).

Dymek - 2022-05-06, 12:12

sobol1976 napisał/a:
Zawsze możesz porównać z drugą stroną (tam przegub wewnętrzny jest na krótszej osi i rzadko robi problem).
No jak na krótszej? Prawa półoś jest dłuższa.
sobol1976 - 2022-05-06, 18:29

Dymek napisał/a:
No jak na krótszej? Prawa półoś jest dłuższa.

Fakt, sorki, doczytałem dopiero "przegub stuka od strony kierowcy". :-D Ale nie zmienia to faktu, że warto porównać - drugi, dłuższy może być w idealnym stanie i nie będzie miał luzu w ogóle...

Seba - 2022-05-07, 14:39

Witam. Odkryłem kolejną przypadłość. Jak zatrzymam się i ruszam słychać popiskiwanie jakby klocki się kończyły , gdy lekko wcisne hamulec pisk ustaje.czyżby docisk ?
Krystian67 - 2022-05-08, 05:41

Wyczysć elementy hamulca z brudu , oceń ich stan. Jak bedą dobre to poskładac . Tak bywa po zimie.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group