DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Jak poprawić sprawność silnika diesla dci i zwiększyć ekonom

corrado - 2022-06-18, 21:28
Temat postu: Jak poprawić sprawność silnika diesla dci i zwiększyć ekonom
Chętnie usłyszę metody walki ze spalaniem w silniku dci i tym sym zwiększenie ekonomii.
toka93 - 2022-06-19, 10:34

No nie wiem, mój kręci jakieś 5,5-5,7 po jeździe mieszanej. Przed programem 5,7-6. Ekonomicznie nieopłacalny czip za 1000zl dla spalania mniejszego o 0,2L :mrgreen:
corrado - 2022-06-21, 13:32

Przy emeryckiej jeździe miałem 4.0L/100km w dusterze ale nie jechałem szybciej niż 90-100km/h.
Myślałem o zmniejszeniu boostu, wartości map pwm dla Vgt dla wartości wtrysku wartości poniżej 24mg/suw, by zmniejszyć straty energii potrzebne m.in. na budowanie ciśnienia/pompowania przez turbo, kosztem oczywiście szybkości przyśpieszenia i zmniejszenia responsywności .
Dla tych ilości paliwa nadal nie przekroczyłoby AFR 16,5/1 co nadal byłoby bezdymne. Oczywiście też zmniejszyłbym lub wyłączyłbym egr by zachować ilość o2, a zostawił go włączonego tylko na postoju czyli do 1000obr/min, by mógł jednak pomóc ogrzać silnik na wolnych obrotach.

Fruxo - 2022-06-22, 08:50

https://www.youtube.com/watch?v=OGAYVWwhiGg
corrado - 2022-06-22, 11:05

Tak, myślałem też o lpg , ale jednak martwiły koszty instalacji . Musiałbym mieć instalację homolowaną i duży jednak byłby koszt z tego co wiem - na pewno 4-5tys pln a obecnie pewnie więcej , poza tym to nadal zastąpienie tylko pewnej ilości ropy gazem w stosunku ON:lpg max 60:40.
Hipolit - 2022-06-22, 12:13

corrado, ja ograniczyłem jazdy na małe dystanse i podniosłem ciśnienie w kołach. Ograniczyłem prędkości autostradowe do 110kmh. A jak jedziemy wspólnie to bierzemy Żony Captura, bo pali mniej :)
corrado - 2022-06-22, 12:26

No właśnie dobry ruch, a do ilu barów podniosłeś ciśnienie w oponach ? :)

Za dużo też nie może być bo będzie powodować podskakiwanie auta na nierównościach .

Hipolit - 2022-06-22, 14:15

Ja głównie jeżdżę na 2,6 przód i 2,4 tył. Sporadycznie zwiększałem do 2,8 i 2,6.
corrado - 2022-06-22, 15:36

Hipolit, to sporo ale widzę, że i tak mam sporo mniejsze ciśnienie bo jeździłem do tej pory na 2.2bara we wszystkich kołach.
Hipolit - 2022-06-22, 17:25

corrado, tak jeżdżę już którymś z rzędu autem i nic nadzwyczajnego się nie dzieje. Fiatem na takich ciśnieniach zrobiłem ponad 130 tys km. Opony zużywały się równomiernie. W zawieszeniu nic nie poszło. Tak samo w Dusterze. Tyle, że Dusterem zrobiłem dopiero 82 tys km.
defunk - 2022-06-23, 09:17

Hipolit napisał/a:
corrado, tak jeżdżę już którymś z rzędu autem i nic nadzwyczajnego się nie dzieje. Fiatem na takich ciśnieniach zrobiłem ponad 130 tys km. Opony zużywały się równomiernie. W zawieszeniu nic nie poszło. Tak samo w Dusterze. Tyle, że Dusterem zrobiłem dopiero 82 tys km.


Nie masz wrażenia, że przy takim ciśnieniu auto ma znacznie mniejszą przyczepność?

Fruxo - 2022-06-23, 09:32

corrado napisał/a:
Tak, myślałem też o lpg , ale jednak martwiły koszty instalacji . Musiałbym mieć instalację homolowaną i duży jednak byłby koszt z tego co wiem - na pewno 4-5tys pln a obecnie pewnie więcej , poza tym to nadal zastąpienie tylko pewnej ilości ropy gazem w stosunku ON:lpg max 60:40.

tylko w dislu nie wbija się tego w dowód , więc spokojnie możesz założyć używkę jest łatwiej niż w benzynie,
Robisz butle kładziesz przewody faro elastyczne, 2 trójniki do obiegu wody przed nagrzewnice do parownika , przewód faro z lpg od parownika do wtrysków. Wpinasz wtryski przed kolektorem żeby było łatwiej i ogień. Za samą elektrykę i strojenie zakład weźmie pewnie ok 1000 zł
No chyba że lubisz bawić się kabelkami to elektryka to może 5-7 czujników.
Ze strojeniem ci wyjdzie może 3-4 tyś a może nawet 130-140 kunia ustrzelisz.

Jeżeli chodzi czystko o ekonomie to mój kolega kupił pół roku temu fabie 1.6 w lpg za 1000 zl i rozbija się tym po centrum aż miło. Na dzień dzisiejszy to na złomie 1200 zł dostanie więc zrobił biznes życia.

Hipolit - 2022-06-23, 10:54

defunk, nie zauważyłem nic takiego. Jest bardziej twardo, ale to mi akurat odpowiada.
Łukasz_M - 2022-06-23, 10:56

Hipolit napisał/a:
corrado, ja ograniczyłem jazdy na małe dystanse i podniosłem ciśnienie w kołach. Ograniczyłem prędkości autostradowe do 110kmh. A jak jedziemy wspólnie to bierzemy Żony Captura, bo pali mniej :)

Jak jedziemy wspólnie to bierzemy żony skodę bo jest służbowa i za darmo jedzie ;)

corrado - 2022-06-23, 12:09

Fruxo napisał/a:

tylko w dislu nie wbija się tego w dowód , więc spokojnie możesz założyć używkę jest łatwiej niż w benzynie,
Robisz butle kładziesz przewody faro elastyczne, 2 trójniki do obiegu wody przed nagrzewnice do parownika , przewód faro z lpg od parownika do wtrysków. Wpinasz wtryski przed kolektorem żeby było łatwiej i ogień. Za samą elektrykę i strojenie zakład weźmie pewnie ok 1000 zł
No chyba że lubisz bawić się kabelkami to elektryka to może 5-7 czujników.
Ze strojeniem ci wyjdzie może 3-4 tyś a może nawet 130-140 kunia ustrzelisz.

Jeżeli chodzi czystko o ekonomie to mój kolega kupił pół roku temu fabie 1.6 w lpg za 1000 zl i rozbija się tym po centrum aż miło. Na dzień dzisiejszy to na złomie 1200 zł dostanie więc zrobił biznes życia.


Oj chyba się wbija , a co na przeglądzie byłoby gdyby diagnosta zobaczył reduktor lub butlę z gazem ? albo np podczas wypadku jakiegoś ?

Hipolit - 2022-06-23, 12:27

Łukasz_M, chętnie pożyczę taką Skodę :-P
corrado - 2022-06-23, 15:12

ok, podsumowując jeśli chodzi o konfigurację map w ecu zamierzam :

-wyłączyć egr dla dawek iq poniżej 25mg/str ale zostawić go na wolnych obrotach
-przyśpieszyć start wtrysku o 1-2 stopnie dla tych wartosci w ktorych wylacze egr
-ograniczyć całkiem dołaodwanie dla tych wartości wtrysku czyli do iq : 25mg
czyli zmniejszyc wartości map "n75" czyli wypelnienie PWM elektrozaworu sterujacego turbosprezarka i wartosci map boostu lub moze wylaczyc regulacje PID doładowania Vgt dla tych wartości paliwa ale chyba zrobię to przez pierwsze rozwiązanie, bo nie wiem czy mam adresy wszyskich map PID dla Vgt

Mysle, ze 3.punkt najwiecej przyniesie "oszczednosci" paliwa choc okupione to bedzie zarówno zwiększeniem turbolaga jak i przez wylaczenie Egr i przyspieszenie początku wtrysku gorsza ekologią - czyli zwiększeniem NOxów

Hipolit - 2022-06-23, 15:23

corrado, tak się zastanawiam na ile to wpłynie na żywotność silnika. Pytam, bo kompletnie się na tym nie znam. Ciekaw jestem jakie oszczędności uda Ci się osiągnąć.
corrado - 2022-06-23, 15:32

nie, nic się nie stanie jeśli nie zwiększe za mocno kąta wtrysku. Dlatego pisze o małych wartościach w tym punkcie.
Swoje założenia opieram na różnych badaniach zagranicznych badaczy silników ZS, które podają negatywny wpływ chociażby EGR , który ma zmniejszać ilość NOx na sprawność silnika diesla i sprawność wolumetryczną silnika. Wszystkie są zbieżne w tym temacie , podobnie jak z tym , że można poświęcić elastyczność silnika zmniejsząc opory po stronie turbo w imię mniejszego spalania przez mniejsze opory gazów po stronie wydechu, nie wspominając o niepotrzebnej energii użytej do kompresji powietrza.

Hipolit - 2022-06-24, 09:37

corrado, bardzo to ciekawe. To optymalnym by było posiadanie dwóch map i przełącznika :-P
corrado - 2022-06-29, 14:32

Spalanie spadło z licznikowego 4.0 na 3.9L/100km , ale jazda dziadkowata - dwie osoby na pokładzie. Nie dopompowywałem jeszcze opon jak proponował Hipolit.

Jeszcze spróbuje może trochę zmniejszyć wypełnienie EGRem bo wyłączyłem go po przekroczeniu 80stopni i troche zmniejszyłem doładowanie wraz z "N75" dla małych wartości IQ do 22mg/str
ale nie miałem czasu więcej pojeździć , żeby pologować i zrobić inne zmiany.

Ale tak myślę, że jeśli dołożyłoby się dotrysk gazu nie do końca homologowany ze względu na opłaty ;-) to faktycznie zyskałoby się i ekonomię i moc i ekologię .

Hipolit - 2022-06-30, 13:30

corrado, u mnie licznikowe wskazanie spalania nie jest wiele warte. U mnie przy licznikowym wskazaniu 4,0 w rzeczywistości jest ok. 22% więcej.
Chętnie bym to skorygował, ale chyba się nie da.

corrado - 2022-06-30, 15:28

jasne , ze nigdy nie będzie poprawne. Komputer wie ile mikrosekund otwiera wtryskiwacze przy jakim ciśnieniu na magistrali i jaka jest temperatura paliwa , tak po krótce i na podstawie tego oblicza ile mm3 paliwa zostało wtryśnięte . Same czujniki mają też zawsze błąd pomiaru a wtryskiwacze np.piezoelektryczne również nie działąją zero - jedynkowo. Podobnie jak mniej więcej jak propan w różnej temperaturze ma inną objętość, albo , że butla gazowa lpg nigdy nie opróżnia się do 0 , zawsze na dnie zostanie ileś paliwa - nigdy nie będziesz mieć 100% poprawności. Chodzi tu bardziej o samą tendencję wzrostu lub spadku spalania.
Hipolit - 2022-06-30, 18:09

corrado, to jak to jest, że Renaulty mają dokładniejsze wskazania? Mamy Captura i Koleosa. Oba w dci tam odchylenia są malutkie.
corrado - 2022-06-30, 21:08

Dużo zależy od osprzętu (wtryskiwacze , pompa wys cisnienia, od regulatora ciśnienia na pompie , dpf itd), od sterownika, każdy może trochę inaczej działac.U Ciebie jest faktycznie bardzo slabo jeśli się myli komputer o jakieś 20%.
Czy na pewno nie masz żadnych błędów w ECU w module injection? A dpf masz włączony orginalnie w sterowniku i działa poprawnie?

W weekend może jeszcze zajmę sie mapa i przyspieszę trochę początek kąta wtrysku głównego bo nie zmieniałem go i jeszcze zmniejsze doładowanie dla małych wartości wtrysku tak by mimo wszystko afr był powyżej 16,5.

corrado - 2022-07-01, 12:06

Nowe badanie z 2021 wpływu EGR w silniku diesla z CR ( Bosch common-rail system CRS2–16) na m.in. skutki ekologiczne - produkty spalania jak i ekonomię spalania Biodiesla. Poniżej wykres zależności zużycia silnika od obciążenia silnika dla różnych stopni wypełnienia zaworu EGR i różnych ciśnień atm.

Widać wyraźnie , że dla każdego przypadku dla obrotów do 1800rpm wyłączenie EGR - z wypełnienia PWM 16% na 0% - czyli "wyłączenie", zmniejsza zużycie paliwa diesla na przypadającą jednostkę pracy ( moc * czas ). W badaniu nie zmieniali kąta początku wtrysku.

Mało jeździłem ostatnio bo trzeba oszczędzać , ale już wkrótce zobaczę czy faktycznie coś pomogło samo ograniczenie EGR.

Hipolit - 2022-07-01, 12:10

corrado, błędów nie mam. DPF działa poprawnie. Jedyne zmiany to było podniesienie mocy i momentu. Ale i przed i po rozjazdy podobne. Czasami jak po zresetowaniu poziomu paliwa przez ddt4all jest trochę dokładniej. Ale ogólnie tendencja jest taka, że na autostradzie mam mniejszy błąd niż jeżdżąc spokojnie i ekonomicznie. Wygląda na to, że nie umiem jeździć Dusterem. :-P :mrgreen:
corrado - 2022-07-01, 12:32

Tak, myślę , że tak i możesz już mieć trochę do czyszczenia wtryskiwacze ;) albo wogóle mapa jest zmieniona dość kiepsko;)
Hipolit - 2022-07-01, 13:33

corrado, Jak do czyszczenia? Auto nie ma żadnych objawów. Auto ma dopiero 82 tys km i od nowości takie rozjazdy były. Program ich nie zmienił. Od początku notuję sobie wszystko w Fuelio, więc widzę jak się to kształtuje na przestrzeni czasu. Zaniepokoiłeś mnie tymi wtryskiwaczami...
Hipolit - 2022-07-01, 13:35

Co do mapy to się nie wypowiem, bo się na tym nie znam. Tuner ma raczej dobre opinie, choć i najlepszym zdarzają się wpadki. Auto jeździ normalnie tylko lepiej jak seria. Na programie przejechałem już ok. 30 tys km
corrado - 2022-07-04, 17:28

niestety muszę dalej poszukać map do Egra bo tylko na chwilę obecną mogę włączyć lub wyłączyć, co wydłuża nagrzewanie silnika . Obniżyłem obroty jałowe z 800 na 760obr/min i jeszcze nie ma drgań silnika większych, trochę choć trochę mniej spalać będzie na światłach . A poza tym faktycznie dodanie gazu nie byłoby złym rozwiązaniem, gdyby tylko dało się to podłączyć bezpiecznie i tanio, nawet mała ilość propanu wpuszczana w dolot podnosi lekko obroty i nie słychać stuków, można byłoby uruchamiać po przekroczeniu zadanego ciśnienia w kolektorze nawet z butli choćby małej z małym reduktorem bez podłączania do "nagrzewnicy".

Hipolit - filmik dla Ciebie - https://www.youtube.com/watch?v=3yHFAM0vnFc
BTW polecam pozostałe filmiki tego gościa

corrado - 2022-07-22, 08:15

Wyłączyłem Egr "progresywnie" od obrotów 1250/1500/min i większej dawce paliwa. Silnik się dobrze rozgrzewa jednocześnie.
Wyłączyłem też praktycznie do zera Post Injection - który miał na celu zmniejszenie produkcji zadymienia (kilkanaście stopni po głównym wtrysku jest wtrysk 2-3mg ). Wyłączenie Egr zmniejsza zadymienie ale zwiększa NOx , więc ogólnie bilans zadymienia powinien być mniej więcej ten sam.
Na razie jazda po mieście bez zmian - też pali 5.3L/100km ale więcej stoje w sumie niż jeżdzę na światłach w Warszawie, więc większy test będzie jak pojadę w trasę.
Na pewno plus jest, że po wyłączeniu Egr, boost jest szybciej budowany i jest większy moment obrotowy przy obrotach poniżej 2tys obr/min, więc można mniej deptać.

Hipolit - 2022-07-22, 23:30

corrado, dzięki za link :-)

Temat śledzę z zainteresowaniem. :mrgreen:

corrado - 2022-08-08, 14:28

Spalanie w trasie 4.2L/100km przy 110km/h i jazda na dziennych - myślę , że coś to dało . Także już nie zamulałem a spalanie spoko już na kanciastego dustera jeszcze z moimi wystającymi kołami trochę poza błotniki :oops: . Generalnie 3.8L/100km jadąc 90km/h jest wykonalne bo tak miałem przez pewien odcinek krótki ale nie chciało mi się tak zamulać. W nocy wracając do domu skasowałem licznik i było już 4.2L/100km i jadąc 100km/h-105km/h na ekspresówce (próbowałem utrzymać takie spalanie jak za dnia), przy zapalonych światłąch zarówkowych mijania a nie DRL .
corrado - 2022-08-08, 15:48

corrado napisał/a:
Spalanie w trasie 4.2L/100km przy 110km/h i jazda na dziennych - myślę , że coś to dało . Także już nie zamulałem a spalanie spoko już na kanciastego dustera jeszcze z moimi wystającymi kołami trochę poza błotniki :oops: . Generalnie 3.8L/100km jadąc 90km/h jest wykonalne bo tak miałem przez pewien odcinek krótki ale nie chciało mi się tak zamulać. W nocy wracając do domu skasowałem licznik i było już 4.2L/100km i jadąc 100km/h-105km/h na ekspresówce (próbowałem utrzymać takie spalanie jak za dnia), przy zapalonych światłąch zarówkowych mijania a nie DRL .

corrado - 2022-12-12, 15:09

Przynajmniej w euro4 1.5dci jest wycofany dość mocno SOI - jest ok -3 do -4 BTDC ( czyli za TDC górnym martwym punktem walu korbowego) na pewno by zmniejszyc ilość NOx itp i moze ulagodzic hałasy pracy silnika itp.
Można dodać ok 0 do +2 stopni w obrotach do jazdy po trasie itd czyli ok 2-3k rpm

Tu znalazłem fajny film pokazujący jak wpływa początek czasu wtrysku na prace w CR, widać jest też tutaj oczywiście PILOT injection na ok 18st BTDC

corrado - 2023-11-06, 09:30

W weekend wgrałem mapę z przyśpieszonym początkiem wtrysku o (ok 2 stopnie ) wtrysku dla mapy z przedwtryskiem do jazdy na codzień i prędkości przy ok 120km/h ( sprawdziłem wcześniej logując ) do 32mg/suw i 1250-3250 rpm, zwiększając też lekko ciśnienie wtrysku (20barów). Zwiększyło to lekko moment obrotowy - oczywiście nie ma mowy o wgniataniu w fotel :D - ale jeśli ktoś jeździ kilka lat danym silnikiem w aucie to wyczuje poprawę - auto lepiej rusza z takim samym wciśnieciem pedału przyśpieszenia, który wyznacza żądaną ilość paliwa.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group