DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Łożyska kół przednich.

loganik - 2009-08-24, 18:20
Temat postu: Łożyska kół przednich.
Od jakiegoś czasu coraz bardziej zaczęło szumieć z przodu.Dzisiaj zdjąłem kołpaki, przejechałem 6 km nie używając h-ca nożnego/tylko ręczny/. I co się okazało?, zacisk h-ca, tarcze, półosie zimne, natomiast piasta i nakrętka półosi gorące że nie dotknie, i to w obu kołach. Podniosłem auto, na II b. rozpędziłem koło do 80 km/h, zgasiłem i na luzie koło hurgoce jak cholera. Przebieg 39 kkm, i już wymiana łożysk? :cry: Pytałem w warsztacie : wymiana łożyska 75zł + 115zł łozysko = 190 zł jedno koło :evil:
bogo - 2009-08-24, 18:27

Tylko nie pakuj zamienników - łożyska tylko z górnej półki
loganik - 2009-08-24, 18:40

Za 115 oryginalne/renault/ , SKF - 118 ale trzeba zamawiać i nie wiem co robić, czekać na SKF ?
loganik - 2009-08-24, 19:03

Czy istnieje możliwość zatarcia łożyska i jego obracanie np. w piaście?
Andrzej - 2009-08-24, 19:04

Jeżeli nie wiadomo jakiej marki jest łożysko "oryginalne" to ja bym poczekał na SKF.
loganik - 2009-08-24, 19:17

Dzięki Andrzeju, poczekam na SKF.
bogo - 2009-08-24, 22:00

łożysko może się zatrzeć i obracać w piaście, ale to raczej mało prawdopodobne w samochodzie.

łożysko musi być dobre. swego czasu mój tatko w alfa romeo też zmieniał po jakiś 50tys km - dwa tylne. ale w alfie przyczną były nasze drogi i sztywne zawieszenie. jechała jak po sznurku, ale dziury zabiły łozyskowanie kół.

stempik - 2009-08-25, 20:07

loganik napisał/a:
Przebieg 39 kkm, i już wymiana łożysk?

W prawym kole miałem wymieniane jeszcze na gwarancji, przy niemal identycznym przebiegu. Drugie za to działa do dziś.

Lepiej odpukam.

loganik - 2009-08-26, 17:40

Stempik, Ja nie odpukuję, wkurzyłem się i dzisiaj wymieniam oba. SKF - 130zł 1 szt. + robocizna 75zł. Odpukam dopiero po wymianie :mrgreen:


To nie wina łożysk że tak mało wytrzymują! To wina księgowego /wg Laisara/ :-D bo poskąpił na jakąkolwiek osłonę łożyska od strony półosi i jest ono narażone na bezpośrednie działanie wody i soli w zimie. U mnie na ok. 0.5 cm2 zardzewiała blaszka zamykająca łożysko no i wiadomo, dostała się woda i kulki łożyska od strony półosi były fioletowe i wżery na bieżni łoż. Drugi rząd kulek i bieżnia bez zarzutu. Muszę to jakąs mazią zabezpieczyć. Może ktoś wpadnie na inny sposób zabespieczenia. SKF też mają osłonki metalowe, niby nierdzewne, ale co się oprze naszym solankom? .

laisar - 2009-08-26, 20:18

Cytat:
Może ktoś wpadnie na inny sposób zabespieczenia

A jak to jest zrobione w innych autach? Zwłaszcza - renówkach? A już najlepiej - tych mających wspólne z Loganem newralgiczne części? (Bodajże Clio II...).

stempik - 2009-08-26, 21:33

loganik napisał/a:
Stempik, Ja nie odpukuję

Przepraszam, nie pomyślałem o Tobie.
Ja odpukiwałem swoje wciąż jeszcze oryginalne, czyli stare łożysko w lewym kole.
W ubiegłym i tym tygodniu mój buraczek wygererował stratę w wysokości około 500 zł. sam więc rozumiesz.

loganik - 2009-08-27, 06:15

Andrzej/Stempik/, u mnie lewe też było jeszcze dobre, ale wiesz, jak się człowiek wkurzy, to.... . Mechanik mi doradził, aby zapuszczać olejem od strony półosi obracając kołem, to łożysko wciągnie choć odrobinę oleju. To proste, jeśli się ma podnośnik i podniesie się całe auto :-( . Dobrze jest też posmarować smarem wodoodpornym, co choć trochę zabezpieczy łożysko przed działaniem wody.
jurek - 2009-08-27, 08:44

Olej do łożysk kół to niezbyt dobry pomysł. Jak się dostanie to rozcieńczy smar stały i poleci jeszcze szybciej. pozdr
loganik - 2009-08-27, 11:58

Jureczku, sęk w tym, że do łożyska dostaje się woda i ze smaru robią się białe grudki, widziałem to na własne oczy, kulki o śr. 10mm były fioletowe, bieżnia z wżerami, jakby dostało choć odrobinę oleju napewno by chodziło dłużej.
stempik - 2009-08-27, 19:38

loganik napisał/a:
sęk w tym, że do łożyska dostaje się woda

czy to znaczy że nie są mechanicznie osłonięte ??

loganik - 2009-08-27, 20:48

Tzn.łożysko jest ZZ/dwustronnie zamknięte/ i jest bezpośrenio narażone na działanie czynników zewnętrznych /woda, sól itp./. Pomiędzy pierścieniem wewn. łożyska a blaszką zamykającą jest szczelina i resztę już wiesz.Dacia 1310 miała na półosi założony spejalny pierścień mosiężny który chronił łożysko. Tu nie ma nic, łożysko- półoś i tyle :-(
stempik - 2009-08-28, 12:44

loganik napisał/a:
Tu nie ma nic, łożysko- półoś i tyle

Tanie auto....

waski - 2009-10-07, 03:40

A czy po wymianie łożyska, trzeba ustawiać zbierzność????
loganik - 2009-10-07, 05:36

Nie ma takiej potrzeby, ponieważ przy drążkach kierowniczych nic się nie zmienia.
Neron - 2009-10-08, 20:50

Mam takie pytanie czy trudna jest wymian przedniego łożyska samodzielnie? Jestem za granicą i wizyta w warsztacie kosztuje słono
wox - 2009-10-08, 21:04

A co z gwarancją? Co się stało? Jaki przebieg?
loganik - 2009-10-09, 08:45

Nie jest trudne, pod warunkiem. że dysponujesz praską hydrauliczną aby wycisnąć łożysko z piasty i z powrotem wcisnąć nowe/absolutnie nie wolno wybijać lub wbijać łożyska/.
Koszt wymiany w dobrym warsztacie to: łożysko /SKF/ 130 zł, wymiana 75 zł. Radzę warsztat.
Pozdr. Loganik.

Neron - 2009-10-09, 13:25

ok warsztat to najlepsze rozwiazanie. Kupilem lozysko od clio. Pasowc chyba bedzie ale co z gwarancja? Mam przebieg 28 tys.
loganik - 2009-10-09, 17:28

Złos się do ASO, mogą wymienić w ramach gwarancji, 28 kkm to trochę mało na łożysko, ale bywały przypadki awarii łożysk po jeszcze mniejszym przebiegu.
wox - 2009-10-09, 21:30

Skoro taki przebieg to powinno to podpadać pod naprawę gwarancyjną
Neron - 2009-10-10, 15:52

z naprawa gwarancyjna bedzei trudno bo w Norwegii nie ma serwisu Dacii a jaechac do Polski to zabardzo nie moge. A problemy z kolem to zaczely sie juz po przejechaniu 10 tys. Zwlekalem z tym az do tej pory a teraz to juz ostatecznosc
loganik - 2009-10-10, 15:59

Neron napisał/a:
w Norwegii nie ma serwisu Dacii

Na pewno jest serwis Renault, tam powinni Ci zrobić.

wox - 2009-10-10, 17:45

Za to zwlekanie (raczej da się to zobaczyć), to faktycznie odmówiliby naprawy gwarancyjnej.
piotrres - 2010-05-26, 16:59
Temat postu: Łożyska przednie SNR
Przy przebiegu 49 kkm zaczęło huczeć łożysko w prawym przednim kole.
Koszt wymiany 420 PLN
Lewe poszło przy 47 km :evil:
Po wymianie w czasie jazdy cisza dzwoni w uszach!
Rzodebrałem to łożysko, umyłem, i okazało się, że:
-w środku na bieżni zewnętrznej były wżery;
-w smarze znalazłem piasek;
-z uszczelnienia łożyska zostały tylko strzępy.

Panowie w serwisie mocno się zdziwili i twierdzili, że "ten problem akurat w Daciach nie występuje" = rabat 15%

Podejrzewam, że przyczyną obu awarii było wadliwe uszczelnienie łożyska.
Łożysko jest firmy SNR made in France, a nie jakaś tam chińszczyzna :evil:
________________________________________________________________

P.S:
Z łożyskami to w ogóle coś jest ostatnio nie tak:
1. Szwagrowi w N. Almerze Sedanie (salonowej, 2006) pierwsze łożysko w kole przednim poszło po 28 kkm, drugie po 30 kkm
2.Mojemu szefowi w C. Xarze przydarzyło się to samo, przy przebiegu 40 kkm, zaraz po wygaśnięciu gwarancji :mrgreen:
3. W pracy w dynamometrze do pomiaru momentu na wirującym wale posypały się dwa łożyska SKF, 350 PLN sztuka, (dla niezorientowanych: legendarna szwedzka jakość). Z własnej kieszeni kupiłem w..."Agromie" :mrgreen: dwa "tańsze zamienniki" z Kraśnika po 10 PLN sztuka i wszystko pięknie działa.

loganik - 2010-05-26, 18:04

Już o tym było, to nie wina łożysk, tylko konstrukcji osi. Łżysko od strony wewnętrznej nie jest niczym osłonięte i ma bezpośreni kontakt z wodą i w czasie jazdy napewno wciągnie trochę wody na bieżnię i kulki. Stara daćka miała na półosi mosiężny kołnierz który chronił łożysko, ale w nowej już niema :evil:
piotrres - 2010-05-26, 18:47

Zatem twierdzisz, że od strony wewnętrznej nie jest ono zabezpieczone nawet gumką (czyli jest po bożemu ;-) ) w przeciwieństwie do tego załącznika :shock:
Czyli, że ma po ca. 50 kkm szlag je trafić ? Jak mawiał Taleyrand: "...to nie zbrodnia, to znacznie gorzej to błąd! " ;-)
Oznaczałoby to, że jednak "prosty lud" ma rację, że "dacia to qpa" :evil:

Z drugiej strony nie chce mi się wierzyć, że został popełniony szkolarski błąd w konstrukcji bazującej, bądź co bądź, a rozwiązaniach Renault.I mimo wszystko chyba nie zaprojektował tego facet co to z PKM'ów miał =3.0 :evil:
Może coś, przegapiłem, ale na tym forum nie znalazłem tej przypadłości.
Nb. podobne przypadki jak mój znalazłem w najbliższym otoczeniu. I dotyczyły, patrz wyżej, aut "prawie nowych" (2...3 lata). I to z "wyższej półki" niż mój "Dracul" :-?

Kolega który ma używane Volvo, stwierdził, że jak dla niego to specjalnie nie hałasuje. I sporo na tym przejadę.
Cóż, próg tolerancji na hałas się z czasem podnosi, więc może się okazać, że aut innych marek z przypadłościami j.w. jest duużo więcej, a właściciele o tym nawet nie wiedzą, że coś się dzieje, i najwyżej bardziej podkręcają radio :mrgreen:
Z drugiej strony Daćka, projektowana na realia drogowe CE powinna mieć właśnie te elementy zabezpieczone lepiej niż jakiś "delikates" :-?

Ciekawe ile zajmują łożyska a ile końcówki układu kierowniczego w zestawieniu DEKR'y:



P.S.:
Już znalazłem ten wątek:

http://www.daciaklub.pl/f...ght=%B3o%BFysko

krakry1 - 2010-05-26, 19:32
Temat postu: Re: Łożyska przednie SNR
piotrres napisał/a:

3. W pracy w dynamometrze do pomiaru momentu na wirującym wale posypały się dwa łożyska SKF, 350 PLN sztuka, (dla niezorientowanych: legendarna szwedzka jakość). Z własnej kieszeni kupiłem w..."Agromie" :mrgreen: dwa "tańsze zamienniki" z Kraśnika po 10 PLN sztuka i wszystko pięknie działa.

Bo Kraśnik piękny jest jak sama nazwa wskazuje (Kraśny) i piękne ma łożyska. :-D :-D :-D

laisar - 2010-05-26, 20:29

Cytat:
"...to nie zbrodnia, to znacznie gorzej to błąd!"

...ale niekoniecznie jednak projektanta - tylko być może... księgowego.

(Ale nawet w jego przypadku staram się odepchnąć myśl o działaniu z premedytacja d; ).


Hipotezę taką stawiam dlatego, że w katalogu części zamiennych są dwa zestawy łożysk - i jedno z nich (306 zł brutto) ma coś, co wygląda właśnie jak osłona, której brak w drugim (204 zł...).


Choć żeby było "śmieszniej" - zaraz obok nich jest też coś pt. "osłona metalowa" (11 zł). Ki diabeł???

loganik - 2010-05-26, 21:28

Wymieniałem łozyska po 44kkm, prawe szl.. trafił, lewe też już huczało, od strony półosi kulki i bieżnie -szmelc/rdza i wżery. od strony nakrętki -bez zarzutu. Więc chyba Laisar ma rację że to księgowy :evil: Łżysko SKF-130zł szt, wymiana-70zł/SziK/
piotrres - 2010-05-26, 21:48

No właśnie, w specyfikacji części była "osłona metalowa", przeszedłem nad tym do porządku dziennego. Ale dlaczego ktoś miałby robić takie qpne oszczędności? Jak ktoś jeździ nieco ponad "programowe" 15 kkm rocznie, a problem pojawia się przy 40...50 kkm, to oznacza, że ma szansę na wymianę łożysk na koszt firmy :mrgreen:

Laisar, jak nie premedytacja (w którą nie za bardzo wierzę) to... głupota.
Z drugiej strony, zjawisko nie jest nagminne, bo wiele aut z tego forum przekroczyło dobrze te 50 kkm i należąłoby się spodziewać wysypu postów nt. łożysk. :-?
Opis postaci uszkodzeń łożyska zgadza się z podanym przez Loganika.

I jeszcze takie kwiatek:

http://www.francuskie.pl/...f7518bd301ee644

laisar - 2010-05-26, 21:58

Może taki "księgowy" liczy, że klient jednak nie dojeździ do wymiany na gwarancji...?

No i firma można błysnąć niskością ceny...

...Albo jej długo nie zmieniać, a po drodze wprowadzać oszczędności - i zwiększać zysk?


Możliwości jest naprawdę wiele - choć na poczesnym miejscu postawiłbym jednak po prostu głupotę: "Ech, te inżyniery, wybrali se jakieś łożysko z katalogu, a tu proszę - nowa oferta, z ceną niższą o 30%! Bierzmy! Montujmy! Ach, ten mój karpacki/nadsekwański geniusz"... <<<:



Edit: 23:02
Cytat:
Edit: 22:58
Laisar, jak nie premedytacja (w którą nie za bardzo wierzę) to... głupota.

"Wielkie umysły myślą podobnie" - p.w. ((((:

piotrres - 2010-05-26, 22:09

Ale to inżynier a nie zarękawek, wprowadza zmianę konstrukcyjną! Księgowy nie będzie się grzebał w KZK (Kartach Zmian Konstrukcyjnych) bo się na tym nie zna.

Choć czasem głupota bywa bezgraniczna, czego doświadczyłem, przy zamówieniach publicznych, gdzie
przy wyborze oferty urzędnik usiłował mnie przekonać do tańszej oferty, choć z punktu widzenia technicznego urządzenie nie miało prawa współpracować z już posiadanym przez moją jednostkę sprzętem!
Ale jest najtańsze i....parę razy byłem bliski wykonania lobotomii gołymi rękami :evil:

benny86 - 2010-05-26, 22:14

No niestetyy, ansz parlament stanowi tak durne prawo że np w zamówieniach publicznych, w 99% przypadków ostatecznym kryterium jest cena - co tam, moze być szajs, lipa która się rozsypia przy montażu byle tani... Urzędnicy tylko stosują prawo uchwalone przez władzę ustawodawczą a ten konkretny był przynajmniej w porządku bo starał się Ciebie, oferenta nakierować jakoś, abyś miał równe szanse z innymi, bo chyba widział ze chcesz zrobić swoją robote solidnie, a nie za marne grosze...
laisar - 2010-05-26, 22:47

Ale jaka to niby zmiana konstrukcyjna? Przecież wszystkie parametry łożyska są identyczne (minus osłonka i cena...).


No ale to wszystko tak naprawdę jest głęboka gdybologia - jest, jak jest, bez względu na powody. Spróbuję jednak przy okazji podpytać mechaników, czy coś wiedzą.

loganik - 2010-05-28, 08:58

Żebyśmy się dobrze zrozumieli, w poprzeniej dacii była osłona z blachy miedzianej 0.5mm która osłaniała całe łożysko/miała wymiar taki jak łożysko/.Dodatkowo łożysko miało osłonę kulek z pierścieniem gumowym wystającym na zewnątrz który dokłanie przylegał do tej osłony.Dlaczego z tego zrezygnowano? :-(
laisar - 2010-05-28, 10:47

Przecież nowe Dacie konstrukcyjnie nie mają kompletnie nic wspólnego ze starymi - nie można więc powiedzieć, że "zrezygnowano".


Natomiast rozważania, dlaczego - być może - rzeczywiście zrezygnowano z montażu przewidzianej w nowym projekcie wersji z osłoną, masz przecież powyżej...

waski - 2010-05-28, 16:38

Krótkie pytanko do osób które wyminiały juz łożysko w przednim kole. Jaki tam w koncu jest wymiar tego łożyska, bo dzwoniłem do intercars żeby kupić łożysko i gosciu mi powiedział że ma SKF i optimum i oba różnią się wymiarem o 0,4mm. i nie wiem jakie ma być. Oba według tego co mają w kompie są do dacii logan 1,4 bez ABS

Niech się wypowiedzą ci którzy wymieniali jakie pakowali do swoich łożyska i ile już na nich zrobili.

ja szczerze spróbowałbym tego optimum, jedni mówią że niemieckie inni że chińskie, to nie ma w sumie znaczenia, bo naczytałem się dośc dobre opinie na temat tych łożysk na przeszukiwanych forach przeróżnych marek. A co do SKF-a to zawiódł mnie 2 razy i nie kupię juz tych łożysk mimo że są chwalone jako jedne z najlepszych na rynku zamieników.

Dajcie znać jakie kupowaliście bo mnie coraz bardziej wyje to łożysko i muszę je szybko wymienić. Acha i ile biorą teraz za wymianę lożyska i czy trzeba ustawiać zbierzność

Mariusz - 2010-05-28, 19:20

Skoro z jednej strony łożysko jest odkryte to szkoda, że nie ma kalamitki żeby co 3 miesiące je smarować
loganik - 2010-05-28, 19:50

Ja za wymianę płaciłem 70zł za 1 szt/robocizna/. Zbieżności nie trzeba ustawiać.
laisar - 2010-05-28, 21:17

Ja co prawda nie wymieniałem, ale mogę napisać co jest w dokumentacji:

średnica wewnętrzna: 37 mm, zewnętrzna: 72 mm, szerokość: 37 mm.


@loganik: A na tej fotce to nie jest przypadkiem właśnie taka osłona?


loganik - 2010-05-28, 22:04

Tamta osłona to kółko wyciete z blachy o wymiarach łożyska. Ale mie zaciekawiłeś, wymieniałem łożyska i tak: pierscień osadczy - tak, nakrętka - tak, łożysko - tak, ale ta podkładka? to co to jest? chyba że to rys. nie logana. Ciekawostka - do łożysk SKF jest dodana nakrętka i pierścien osadczy z DRUTU, którego mechanicy absolutnie nie każą zakładać!

Chyba że w loganach z ABS takie coś jest.

laisar - 2010-05-28, 22:38

Fotka jest ze InterCarsu, ma to być jedno z łożysk pasujących właśnie do Logana 1.4.

Oczywiście, jest możliwość, że to po prostu zła fotka - ale właśnie dlatego pytam, czy wygląda to na taką osłonę... Albo na cokolwiek (;

laisar - 2010-05-28, 22:42

Fotka jest ze InterCarsu, ma to być jedno z łożysk pasujących właśnie do Logana 1.4.

Oczywiście, jest możliwość, że to po prostu zła fotka - ale właśnie dlatego pytam, czy wygląda to na taką osłonę... Albo na cokolwiek (;


Jeszcze: a nie można by po prostu dorobić takiego elementu, skoro jego problem wygląda na taki problem?...

waski - 2010-11-24, 07:48

A niech mi ktoś powie, jak ma być właściwie dokręcona nakrętka łożyska, w kole tylnym. Bo padło mi łożysko które zrobiło dopiero niecałe 1000km. Wymieniał mi mechanik w warsztacie, i zrobił to rach ciach. wybił stare, wprasował nowe, dokręcił śrubę załozył koło i gotowe. wymiana expresowa. Tylko teraz czytam na różnych forach, że wiele łożysk pada właśnie od zbyt mocnego dokręcania nakrętki. I ne wiem co robić znowu kupię nowe łożysko i znowu pajac mi dokręci na hama je i znowu pojeżdże chwilkę. :-(
jackthenight - 2010-11-24, 08:01

Nakrętka piasty tylnego koła - 175 Nm - z takim momentem powinien ci dokręcić.
waski - 2010-11-24, 08:08

no fajnie jakbym wiedział, to bym go zrypał, bo ja w jego rękach nie widziałem klucza dynamometrycznego, tylko zwykły pneumatyk do przykręcania kół. I daj tu człowieku komuś auto do naprawy. Dam głowę że dowalił mi ile się dało i przez to łożysko padło. Bo nie uwierzę że łożysko tak szybko padło przez zużytą piastę.
laisar - 2010-11-24, 09:46

"Klucze" pneumatyczne zazwyczaj też mają regulację momentu...
jackthenight - 2010-11-24, 09:54

Mi w ASO jak dokręcali tylne nakrętki piasty (miałem czyszczone tylne hamulce, oraz malowałem sobie tylne bębny), to najpierw jak jeszcze auto było na podnośniku to kluczem dynamometrycznym dokręcił do 40 Nm, a potem jak opuścił auto na ziemię to dokręcił do 175 Nm.
W ogóle nie używał klucza pneumatycznego.

laisar - 2010-11-24, 10:55

I słusznie, bo do tego są - ale ja piłem tylko do tego, że brak klucza d. nie musi być ewentualnym powodem potencjalnie skopanej naprawy.
Auto Krytyk - 2010-11-24, 10:56

A jakie łożysko montowałeś, jezeli tanie np.optimal czy inny szajs to mi takie padło w meganie po tygodniu jazdy na tyle, do tego zamiast walców w środku miało kulki.
Łożyska to tylko SNR , FAG.

waski - 2010-12-11, 14:28

Załamka, dwa dni temu wymieniłem w końcu to łozysko z tyłu, ale co z tego jeszcze z przodu jest walnięte łożysko, szkoda gadać same wydatki jeszcze przed świętami. Zamówiłem już łożysko ale tym razem firmówkę FAG za 75zł.
Teraz tylko pytanko, z jaką siłą ma być dokręcona nakrętka z przodu, bo z tyłu wiem że 175Nm, a teraz nie wiem ile z przodu.

jackthenight - 2010-12-11, 14:49

waski wg dokumentacji moment dokręcenia nakrętki przedniej półosi to : 280 Nm
waski - 2010-12-20, 04:01

No i oba łożyska już wymienione, tym razem żadne podróbki tylko firmowy FAG. W aucie nareszcie zrobiło się cichutko jak makiem zasiał. Po dłuższej jeździe na walniętych łożyskach to teraz wydaje się jakby kabina logana była super wyciszona. :mrgreen:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group