DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Olej skrzyni biegów

marekwoj - 2009-09-21, 11:39
Temat postu: Olej skrzyni biegów
Witam.

Moja Daćka dobiega do 90 tyś przebiegu (4 lata) i zastanawiam się czy nie warto było by wymienić olej w skrzyni biegów. Co o tym myślicie ?
Jeżeli ktoś wymieniał, to ile oleju wchodzi ? Wiem, że książkowo jest to 3,1, ale zwykle faktycznie wchodzi trochę mniej, więc może 3l wystarczy ?

dogberry - 2009-09-21, 11:42

A trzeba to robić?
KaS602 - 2009-09-21, 11:54

marekwoj napisał/a:
zastanawiam się czy nie warto było by wymienić olej w skrzyni biegów. Co o tym myślicie ?

Ja mam plan wymienic na nastepnym przegladzie (105 000 km). Moim zdaniem wymienic olej warto, bo z biegiem czasu i kilometrow na pewno traci swoje wlasciwosci.

dogberry napisał/a:
A trzeba to robić?

Reno mowi, ze skrzynie biegow sa bezobslugowe, ale jak po 90 000 w taty meganie II automat zaczal dosc mocno szarpac wymiana oleju w skrzyni pomogla.

Ikarusiarz - 2009-09-21, 14:51

Cytat:
Reno mowi, ze skrzynie biegow sa bezobslugowe, ale jak po 90 000 w taty meganie II automat zaczal dosc mocno szarpac wymiana oleju w skrzyni pomogla.


Bracie! Automat to jest całkiem co innego. Głównym czynnikiem,oczywiście nie jedynym, który tam zmienia przełożenia, jest OLEJ! W normalnej skrzyni to raczej nie ma potrzeby są rzeczywiście bezobsługowe. Przynajmniej ja nigdy nie spotkałem się z wymianą oleju w skrzyni. Nawet w ciężarówkach z przebiegami 500000km. Pamiętaj, że tam występuje 16 biegów, a te biegi dźwigają troszkę większe ciężary.

KaS602 - 2009-09-21, 14:57

Ikarusiarz napisał/a:
Bracie! Automat to jest całkiem co innego

Oczywiscie zdaje sobie sprawe, ze automat to co innego, tym nie mniej mialem na mysli to, ze w trakcie eksploatacji olej traci (bynajmniej czesciowo) swoje wlasciwosci i okresowa wymiana na pewno przekladni nie zaszkodzi.

Ikarusiarz napisał/a:
Nawet w ciężarówkach z przebiegami 500000km.


500 000 km na ciezarowke to i tak nie tak duzo, wiec nie dziwi mnie, ze nic sie z nia nie dzieje ;-)

loganik - 2009-09-21, 18:04

marekwoj napisał/a:
Jeżeli ktoś wymieniał, to ile oleju wchodzi ? Wiem, że książkowo jest to 3,1, ale zwykle faktycznie wchodzi trochę mniej, więc może 3l wystarczy

Wymieniałem, ale miałem 3.5 ltr, ale napewno troszkę ponad 3 ltr. Nalewa się odpowietrznikiem skrzyni, aż się pokaże w otworze korka kontrolnego.

gigi303 - 2009-09-21, 19:32

a mi ostatnio skrzynia coś szwankuje nie chce wchodzić jedynka lub dwójka dopiero jak wysprzęgle wejdzie ale tez nie leciutko jak kiedyś tylko czuję takie coś jakby lekki opór, występuje tylko na zimnym aucie - może wymiana oleju by pomogła...
marekwoj - 2009-09-21, 20:52

loganik napisał/a:
miałem 3.5 ltr, ale napewno troszkę ponad 3 ltr.

Dzięki za info. Szkoda że 3l to za mało, zwłaszcza że tańsze oleje (niekoniecznie gorsze) są zwykle w litrowych butelkach, więc trzeba będzie 4l kupić :cry:

Ikarusiarz napisał/a:
W normalnej skrzyni to raczej nie ma potrzeby są rzeczywiście bezobsługowe.

Oczywiście, skrzynie są bezobsługowe i na pewno wytrzymają bez wymiany oleju okres gwarancji a nawet trochę dłużej. Ale ja mam zamiar zrobić tym samochodem 200-250 tyś, więc wolę zainwestować teraz w olej niż później w naprawę :mrgreen:

em.er - 2010-05-05, 19:41
Temat postu: Poziom oleju w skrzyni biegów
Witam, czytam Was od jakiegoś czasu, czas coś napisać i to od razu z pytaniem :)

Jak jest mierzony poziom oleju w skrzyni biegów w MCV 1,6? Z przodu skrzyni jest plastikowy korek, czy dolna krawędź otworu jest od razu punktem maksymalnym poziomu oleju?

Skąd pytanie. MCV przy przebiegu 1060 km zgubiła olej w skrzyni biegów. Auto pojechało do serwisu, gdzie dwa dni wymieniali wadliwie zamontowaną osłonę lewej półosi. Niby olej uzupełnili, ale wydaje mi się że skrzynia głośno pracuje - no chyba że ten typ tak ma?
Dziś w ramach nudy odkręciłem korek, wsadzając palec do środka nie dotykam poziomu oleju. Serwis twierdzi że tak ma być, a jak mi się nie podoba mam do nich przyjechać - co nie bardzo mi się podoba.

ADAM 12 - 2010-05-05, 20:19

Jedż do innego serwisu.
em.er - 2010-05-05, 20:30

Dzięki za odpowiedź. Wydaje mi się że w obu serwisach które mam w miarę blisko, to i tak ok 100 km w jedną stronę mają mnie nie powiem gdzie - kupiłeś tanie auto, to tak masz - takie odniosłem wrażenie. Stąd pytanie o ten pomiar oleju.
jackthenight - 2010-05-05, 20:39

em.er napisał/a:
Dziś w ramach nudy odkręciłem korek, wsadzając palec do środka nie dotykam poziomu oleju. Serwis twierdzi że tak ma być, a jak mi się nie podoba mam do nich przyjechać - co nie bardzo mi się podoba.


wkładając palec w otwór wlewu oleju, wyginając palec w dół powinieneś poczuć olej.
Dokładnie kontolę oleju w skrzyni opisano to na stronie : 14-tej (21A-3) w pdf-ie :

http://mail.widzew.net/~a...glo-polosie.pdf

em.er - 2010-05-05, 21:29

jackthenight napisał/a:
wkładając palec w otwór wlewu oleju, wyginając palec w dół powinieneś poczuć olej.
Dokładnie kontolę oleju w skrzyni opisano to na stronie : 14-tej (21A-3) w pdf-ie :


czyli tak jak myślałem, dzięki, ciekawe co powiedzą jak zadzwonię ponownie

SAJSEN - 2010-05-05, 22:22

bedac kiedys mechanikiem wiem ze oleju do skrzyni lalo sie az nie zaczol sie wylewac
wiec po otkreceniu korka powinienes go odrazu dotknac po wlorzeniu palca do srodka nawet bez wiekszego zagiecia

Alien - 2010-05-06, 07:23

Co do oleju - faktycznie w większości samochodów z którymi miałem do czynienia poziom oleju w skrzyni sprawdzało się tak jak Ty to robiłeś - czyli po odkręcaniu korka - olej ma sięgać pod sam otwór - ja bym się nawet nie zastanawiał tylko i jechał do nich - szkoda skrzyni.
em.er - 2010-05-06, 09:07

ok, a jaki olej należy tam dolać? trzeba olać serwis i samemu uzupełnić
Beckie - 2010-05-06, 10:52

Spróbuj może coś wyłowić z tego:

http://www.lubricants.elf.../NT000C68DA.pdf

Są tam podane oleje do skrzyń zalecane wg NT 6012A.

Cytat:
TRANSELF TRJ 75W-80
TRANSELF TRT 75W-80
TRANSELF TRP 75W-80
TRANSELF TRZ 75W-80
TRANSELF TRX 75W-80
TRANSELF LD 75W-80

Tylko pytanie, który z nich?

Może "J" w oznaczeniu oleju oznacza rodzaj skrzyni.

Nasze skrzynie mają oznaczenia: L90, i JH1 lub JH3.

jackthenight - 2010-05-06, 11:38

W/g tej strony :

http://www.elf.com.pl/dobor_olejow/www/oleje.php

wychodzi, że będzie to olej : TRANSELF TRJ 75W80

A ponieważ TRJ został zastąpionym nowym olejem TRANSELF NFJ 75W80 ,
to dla skrzyń z serii Jxx będzie to olej : TRANSELF NFJ 75W80

TRANSELF NFJ 75W-80 jest to olej przekładniowy opracowany w
Technologii Syntetycznej ELF dla potrzeb bardzo mocno obciążonych
manualnych skrzyń biegów.

TRANSELF NFJ 75W-80 został oficjalnie homologowany przez
RENAULT do skrzyń typu Jxx, TL4i NDX.

TRANSELF NFJ 75W-80 został specjalnie opracowany dla rodziny skrzyń
biegów Renault typ Jxx jak również skrzyń TL4 i NDX stosowanych
w samochodach: Twingo, Clio, Modus, Megane (oprócz Megane/Scenic II Pk4), Laguna (oprócz 2,2DT, dci i V6), Espace (oprócz 2,0 i 1,9 Dti) i modele Kangoo.

em.er - 2010-05-06, 12:53

dolane, brakowało pół litra
marekwoj - 2010-05-06, 14:00

em.er napisał/a:
dolane, brakowało pół litra
I jaki olej dolałeś ? Jaka cena ?

Ja przymierzam się do wymiany (tak na wszelki wypadek, po 100 tyś przebiegu) i już miałem kupić jakiś porządny syntetyk (Castrol TAF-X), ale na forum Renówki wyczytałem że te skrzynie maja jakieś nietypowe uszczelki że użycie innego oleju niż konkretny ELF może spowodować uszkodzenie tworzywa z którego są zrobione i wycieku :-(

Niby bzdura, ale z jakiegoś powodu ELF robi kilka(naście) olei o praktycznie identycznych parametrach. A może tylko dlatego tak robią, aby ich oleje kupować, a każdy z tych

TRANSELF TRJ 75W-80
TRANSELF TRT 75W-80
TRANSELF TRP 75W-80
TRANSELF TRZ 75W-80
TRANSELF TRX 75W-80
TRANSELF LD 75W-80

To jest to samo, z tej samej beczki nalewane ;-)

em.er - 2010-05-06, 15:29

z P

taki podali mi w renówce, pewnie różnią się smakiem :)

19 zeta za flaszkę 0,5l

krakry1 - 2010-05-06, 17:07

em.er napisał/a:
dolane, brakowało pół litra
Panowie to woła o pomstę do nieba - serwis twierdzi, że O.K. a tu brakuje 1/2 litra oleju - niech ich jasna cholera. I jak tu ufać ASO.
jackthenight - 2010-05-06, 17:15

Ale chyba 0.5 litra oleju na nic złego by nie wpłynęło, także chyba serwis mógł stwierdzić że wszystko jest oki - chyba że aż takie ma znaczenie te 0.5 litra oleju.
em.er - 2010-05-06, 17:37

powiem tak, moje koło nigdy u nich nie stanie :)

auto miało miesiąc, wyleciał olej, assistance zabrało auto, dwa dni je naprawiali, przy odbiorze pytam, czy wszystko jest ok, czy olej uzupełniony - mówią że tak, nie chcieli nic wpisać w książce gwarancyjnej "będzie zapisane w systemie, poza tym jak będzie Pan sprzedawał auto to po co ktoś ma widzieć że coś było robione" - cytat z Pana z serwisu

wpis wymusiłem, jak już coś robią niech się podpiszą przynajmniej

teraz auto ma pół roku, skrzynia działa ok, tylko wydawało mi się że lekko głośno, a że wcześniej czasu nie było nie sprawdzałem, skrzynia pracuje ok, tylko że najbardziej dostaje piąty bieg przy niskim stanie oleju - zobaczymy jak będzie teraz po uzupełnieniu

jak się rozleci skrzynia, zadzwonię znowu i niech zabierają

krakry1 - 2010-05-06, 18:30

em.er napisał/a:
teraz auto ma pół roku, skrzynia działa ok, tylko wydawało mi się że lekko głośno, a że wcześniej czasu nie było nie sprawdzałem, skrzynia pracuje ok, tylko że najbardziej dostaje piąty bieg przy niskim stanie oleju - zobaczymy jak będzie teraz po uzupełnieniu

jak się rozleci skrzynia, zadzwonię znowu i niech zabierają
Głośniejsza praca skrzyni biegów to właśnie objaw jazdy ze zbyt małym poziomem oleju. Miałem to samo w Seicento. Miałem wyciek ze skrzyni biegów - nim się zorientowałem i mechanik naprawił - trochę pojeździłem. Od tamtego czasu na 5-tce jest charakterystyczny świst. Skrzynia jednak działa - przejechałem od tamtego czasu jakieś 30-40kkm.
mike - 2011-04-01, 19:47

szukam, szukam i nie znalazłem - jaka jest pojemność skrzyni biegów Logana 1,5 dci? zamierzam wymienić przy najbliższyej obsłudze technicznej ten olej; zapewne na syntetyczny, ale ze względu na koszty wolałbym zakupić go poza ASO; tylko ile go potrzeba? ktoś wie?"
jackthenight - 2011-04-01, 21:15

Mike według dokumentacji 1.5dCi posiada typ skrzyni JR5, dla której wchodzi 2.5 litra oleju.
mike - 2011-04-03, 17:38

jackthenight napisał/a:
Mike według dokumentacji 1.5dCi posiada typ skrzyni JR5, dla której wchodzi 2.5 litra oleju.


---
dzięki za info :)

MR - 2011-04-21, 23:05
Temat postu: Wymiana oleju w skrzyni biegów
Witam forumowiczów

Chciałem zasięgnąć opinii w sprawie wymiany oleju w skrzyni biegów w Loganie. Przejechałem 110 tys. km i mechanik stwierdził, że warto profilaktycznie wymienić olej w skrzyni po takim przebiegu i najlepiej nie na Elfa tylko jakiś "lepszy" o takich samych parametrach. Nie wiem co robić? Wymieniać czy nie wymieniać i na jaki olej?

Myślę, że ktoś mi podpowie czy zawracać sobie tym głowę, czy nie?


Pozdrawiam i szerokiej drogi :-)

stempik - 2011-04-21, 23:23

MR napisał/a:
Myślę, że ktoś mi podpowie czy zawracać sobie tym głowę, czy nie?

Planujesz zmianę autka czy jeszcze jakiś czas ma Ci ono posłużyć ?
No, i już wiesz co robić.

PiotrWie - 2011-04-22, 22:23
Temat postu: Re: Wymiana oleju w skrzyni biegów
MR napisał/a:
Witam forumowiczów

Chciałem zasięgnąć opinii w sprawie wymiany oleju w skrzyni biegów w Loganie. Przejechałem 110 tys. km i mechanik stwierdził, że warto profilaktycznie wymienić olej w skrzyni po takim przebiegu i najlepiej nie na Elfa tylko jakiś "lepszy" o takich samych parametrach. Nie wiem co robić? Wymieniać czy nie wymieniać i na jaki olej?

Myślę, że ktoś mi podpowie czy zawracać sobie tym głowę, czy nie?


Pozdrawiam i szerokiej drogi :-)

A dlaczego nie na elfa? Zrobiłem Laguną 205tkm na elfie bez wymiany i skrzynia działa idealnie, w końcu już na etapie konstrukcji zakłada się że skrzynia będzie pracować na oleju elfa.
Trochę off-topic - A nie proponował zmienić samochodu na jakiś lepszy, najlepiej niemiecki?

rgr - 2012-04-10, 10:30
Temat postu: Dolewanie oleju do skrzyni
1. Czy jest jakiś miernik poziomu (pewnie nie ma, ale zapytam : ).
2. Może mi ktoś opisać położenie korka wlewu oleju do skrzyni biegów? Da się to zrobić z zamocowaną płytą pod silnikiem, czy trzeba by ją zdemontować.

PS. A pytam, bo cieknie (albo skrzynia, albo przegub) :.

Z góry dzięki!

laisar - 2012-04-10, 11:33

Owszem, miernika nie ma.

Płytę demontuje się tylko do spuszczania oleju.

Właściwy poziom ustala się właśnie poprzez korek wlewu, następująco:

jackthenight - 2012-04-10, 11:33

Korek wlewu oleju do skrzyni jest od góry. Podnosisz maskę i z boku skrzyni od strony chłodnicy masz taki plastykowy jasny korek. Otwierasz i wlewasz.
Lukas87 - 2012-04-10, 19:34

rgr napisał/a:
A pytam, bo cieknie


w ktorym miejscu??

rgr - 2012-04-11, 10:53

Albo z kołnierza/łączenia, albo gdzieś z przegubu. Ale bez odkręcenia płyty i najpierw umycia skrzyni trudno powiedzieć.

Korek znalazłem, dzięki za pomoc. Jednak nie jestem optymistą jeżeli chodzi o nalanie oleju z góry :). Ten plastikowy korek powinien dać się odkręcić palcami?

laisar - 2012-04-11, 11:05

rgr napisał/a:
nie jestem optymistą jeżeli chodzi o nalanie oleju z góry

"Wężykiem, Jasiu, wężykiem!" (;


rgr napisał/a:
korek powinien dać się odkręcić palcami?

Serwisówka nie podaje momentu dokręcania.

Lukas87 - 2012-04-11, 20:08

rgr napisał/a:
Albo z kołnierza/łączenia, albo gdzieś z przegubu. Ale bez odkręcenia płyty i najpierw umycia skrzyni trudno powiedzieć.

Korek znalazłem, dzięki za pomoc. Jednak nie jestem optymistą jeżeli chodzi o nalanie oleju z góry :). Ten plastikowy korek powinien dać się odkręcić palcami?



zobacz co u mnie ciekło:
http://www.daciaklub.pl/f...p=122060#122060

rgr - 2012-04-12, 11:42

I tutaj to samo - zimmering. "Pan Henio" wycenił all-inclusive na 200zł (robocizna, części, uzup. oleju). Przebieg 40 tys.
antropolog - 2013-11-11, 01:22

a ja mam pytanko, bo w książce przeglądów coś nic o tym nie ma:

Jak często się wymienia olej przekładniowy (lata/kilometry)(nawet jeśli producent zaleca tylko kontrolowanie poziomu) ?

eplus - 2013-11-11, 08:09

Jak mi w Felicji wymienili, gdzieś tak po 120.000 i 6 latach olej w skrzyni, to żal było patrzeć, jak wylewają - wyglądał jak Kujawski z pierwszego tłoczenia prosto z butelki... Wymiana jest bez sensu wg mnie w takiej sytuacji.
LEWCIO - 2014-03-22, 21:06

Witam ,mam takie pytanie chcę wymienić olej w skrzyni biegów i moście,producent zaleca i żaden inny: GL-5 RPC SAE 75W-80 ja chcę zalać full syntetyk VALVOLINE SynPower TDL 75W90 GL4/GL5 1L Axle Oil czy mogę ,jest ktoś władny w tym temacie dość pilna sprawa, wiem że producent nie przewiduje wymiany ,ale wiem też że po okresie docierania ,układania się elementów trzeba wymienić olej bo to nie perpetum mobile i moim zdaniem się ośmieszają, to nie mercedes żeby nie wymieniać oleju zwłaszcza przeciętnego :-/ , jeżeli może mi ktoś pomóc z góry dziękuje a i jeżeli ktoś zna potrzebne ilości oleju do skrzyni i mostu to poproszę o dane dziękuje.
johnson - 2014-03-22, 21:21

LEWCIO napisał/a:
Witam ,mam takie pytanie chcę wymienić olej w skrzyni biegów i moście,producent zaleca i żaden inny: GL-5 RPC SAE 75W-80 ja chcę zalać full syntetyk VALVOLINE SynPower TDL 75W90 GL4/GL5 1L Axle Oil czy mogę ,jest ktoś władny w tym temacie dość pilna sprawa, wiem że producent nie przewiduje wymiany ,ale wiem też że po okresie docierania ,układania się elementów trzeba wymienić olej bo to nie perpetum mobile i moim zdaniem się ośmieszają, to nie mercedes żeby nie wymieniać oleju zwłaszcza przeciętnego :-/ , jeżeli może mi ktoś pomóc z góry dziękuje a i jeżeli ktoś zna potrzebne ilości oleju do skrzyni i mostu to poproszę o dane dziękuje.


poszukaj sobie w katalogach online jaki olej polecają producenci środków smarnych, ja mam w swojej gwarancji taki olej do do tylnego mostu tranself universal fe 80w90

laisar - 2014-05-14, 09:02

@LEWCIO: Tak samo jak w przypadku oleju silnikowego firma może być dowolna, byle olej spełniał normy przewidziane przez producenta auta:

- skrzynia biegów: 80W90 - API GL4, MIL-L-2105 C lub D
- skrzynia rozdzielcza: 80W90 - API GL5, MIL-L-2105 C lub D
- tylny most: 80W90 - API GL5, MIL-L-2105 C lub D

Karenzo - 2014-06-03, 15:44

Co ile wymienia się olej w skrzyni w naszych daciach ?
oraz jaki to olej ?

Muszę zmienić uszczelki skrzyni w innym aucie to od razu bym kupił więcej .

laisar - 2014-06-03, 17:25

Karenzo napisał/a:
Co ile wymienia się olej w skrzyni w naszych daciach ?

Producent nie podaje nic oprócz enigmatycznego "olej wystarcza na całe życie auta" d:

Karenzo napisał/a:
jaki to olej ?

http://www.daciaklub.pl/f...1638743#1638743

corrado - 2014-06-03, 22:57

Wymieniałem kiedyś w Golfe 4 olej w skrzyni ... i po zmianie skrzynia chodziła lepiej, na pewno biegi lepiej się wbijały. Nie powiem ile stary olej miał nalatane .
Nikita_Bennet - 2014-06-05, 10:49

w pandzie wymieniałem przy 180kkm jak instrukcja kazała.
Mechanik jak zlewał to mówił że nie ma potrzeby bo olej nieźle wyglądał ale skoro mi zależy ...

Karenzo - 2015-05-12, 14:16

Jaki olej jest wlany w fabryce ?
Ile kosztuje w ASO ?
Jaka jest pojemność skrzyni ?
laisar wymieniałeś olej czy tylko filtrowałeś ?
myślałem żeby zalać coś lepszego np to
http://www.valvolineeurop...mtf_gl-4_75w-90

laisar - 2015-05-12, 14:50

Karenzo napisał/a:
Jaki olej jest wlany w fabryce?

Elf Tranself.

Karenzo napisał/a:
Ile kosztuje w ASO ?

1 litr - 100 zł, 5 litrów - 300 zł.

Wymiana - 0,4 rbg.

Karenzo napisał/a:
Jaka jest pojemność skrzyni ?

JR5 - 2,5 dm³.

JH1, JH3 - 2,8 dm³.

Karenzo napisał/a:
laisar wymieniałeś olej czy tylko filtrowałeś ?

Wymieniałem.

BogdanK - 2015-05-12, 20:34

Karenzo napisał/a:
Co ile wymienia się olej w skrzyni w naszych daciach ?

Mechanicy w niezależnych warsztatach, specjalizujący się w serwisie Renault / Dacii zalecają wymianę oleju w skrzyni biegów po przebiegu 120 tys. km.

Karenzo - 2015-05-12, 20:36

A mi mechanik mówił że raz do roku kontrola stanu i jak nie trzeba to nie ruszać .
piotrek400 - 2015-05-13, 09:53

W Loganie 1,4 z 2005r jakiś miesiąc temu wymieniłem olej w skrzyni. Nazwy nie pamiętam, dobrano w sklepie po parametrach. Kupiłem 3 litry. Była to pierwsza i pewnie ostatnia wymiana w moich rękach :). Po 10 latach i 190 kkm należy się.
Co do odczuć, to trochę łagodniej wchodzą biegi, szczególnie dwójka. Zobaczymy w zimę, bo rano to moja pani musiała trochę powalczyć :) w zeszła zimę ze skrzynią.
Cała operacja kosztowała mniej niż 100 zł (olej chyba po 22 za litr).
Generalnie auto ma trafić do mojego taty, więc nie ma co oszczędać. Jak zrobię 400 kkm to napiszę co ze skrzynią :mrgreen:
Szerokości


"Jak dbasz, tak masz..."

Dardus - 2015-05-14, 11:57

Oleje które stosowałem w opisie powyżej są dedykowane przez ASO Reno cena za 0,5 l to już dobrze nie pamiętam ale coś ok. 20 zł.
Karenzo - 2015-06-11, 19:22

Mam taki problem mechanik nalał mi do skrzyni elfa TRANSELF NFP 75W-80
Twierdzi że taki widnieje w katalogu że leją do dusterów od 2012 roku
To jest pół syntetyk .
Czy mogą być z tego jakieś problemy >?
http://www.elf.com/consum...nfp-75w-80.html

Andrzej Zajczuk - 2015-06-11, 20:53

wg rosyjskiej instrukcji jest dobry
Karenzo - 2015-06-11, 20:58

no tak ale :
http://www.daciaklub.pl/f...1638743#1638743
Co ciekawe po całym zabiegu skrzynia chodzi z mniejszymi oporami i lepiej biegi wchodzą

Karenzo - 2015-06-13, 15:26

Laiser to jak będzie z tym olejem ?
dobry wlali czy mam wymieniać bo nie chce całej skrzyni wymieniać jak mi synchronizatory walną

Userr1 - 2015-11-11, 16:04
Temat postu: Utrata ok. 0,5L oleju w skrzyni biegów. Dacia Logan 1.4 MPI
Witam.
Podczas majstrowania przy czujniku światła cofania i jego odkręceniu, nie ogarnąłem sytuacji, że poleci tam olej, no i niestety poleciał i to dość mocno. Zanim zakręciłem z powrotem wylało się może z 0,5L oleju.
Pytanie w tym miejscu takie, czy teraz po tej utracie można jeździć autkiem np. z 20km w jedną i w drugą stronę? Czy lepiej nie ryzykować?
Domyślam się, że trzeba będzie teraz tą stratę uzupełnić, tym bardziej, że jeszcze trochę go ubędzie jak będę za chwilę wymieniał ten czujnik cofania.
Pytanie teraz za 100pkt, gdzie się znajduje wlew oleju do skrzyni biegów w moim aucie i jak to zrobić no i czy można to zrobić samemu bez wizyty w warsztacie?
Co do leju to w książeczce jest napisane, że powinien być to olej ELF TRANSELF TRJ 75W-80, z tego co teraz sprawdzałem to już tego oleju nie idzie kupić ale jest inny ponoć o pod inna nazwą a mianowicie: ELF TRANSELF NFJ 75W80.
Mogę dokupić ten olej i zrobić dolewkę?

Moje dane autka to:
Dacia SD Logan, benzyna + LPG
Pojemność: 1390cm3
Rok prod. 2005
Moc silnika: 55KW/74KM
Nr silnika: K7JA710 [...]

Pozdrawiam

arczi_88 - 2015-11-11, 16:30

Marka oleju nie jest ważna, byleby spełniał parametry określone przez producenta.

Poczytaj wątek w linku, są wszystkie informacje na pierwszej stronie: http://www.daciaklub.pl/f...er=asc&start=25

Marmach - 2015-11-11, 16:38

Co do oleju w skrzyni to ja u siebie lałem NFJ, który rzeczywiście wydaje się być zamiennikiem. W mojej skrzyni wlew jest od przodu, wystarczy zdjąć osłonę silnika. Dolewka jest o tyle kłopotliwa, że przydaje się pistolet albo inne narzędzie do nalewania, wlewa się do momentu, gdy olej zacznie solidnie wyciekać.

Jak samochód ma większy przebieg, to może warto zlać cały stary olej i wlać nowy? Koszt nie jest zaporowy, chociaż jakiś niewątpliwie jest...

Jak skrzynia po uruchomieniu nie będzie hałasować, to pewnie jadąc powoli i nie wachlując biegami dałoby się przejechać, ostatecznie smarowanie skrzyni nie jest i tak bardzo ambitne technologicznie, ale może lepiej te 20 km przejechać rowerem ;) ;)

Userr1 - 2015-11-11, 17:11

Co do oleju to ten z książeczki auta podaje, że norma jest API GLS 5, natomiast ten zamiennik NFJ ma norme API GLS -4+, nie wiem czy to znacząca różnica czy oznacza to samo.

Osłona silnika to ta plastikowa obudowa? Ciężko się ją zdejmuje? Ma ktoś jakieś zdjęcie lub schemat gdzie znajduje się ten wlew oleju do skrzyni biegów?

Poniżej wkleję zdjęcie swojego silnika, może kto by zaznaczył na nim gdzie ten wlew mniej więcej się znajduje. :)


arczi_88 - 2015-11-11, 17:14

Raczej nie znajdziesz tego wlewu pod maską tylko na samej skrzyni, więc czeka Cię kanał/podnośnik ;-)
Userr1 - 2015-11-11, 17:40

Czyli osłona silnika to ta z dołu metalowa na 6 śrub, dziś już ją zdjąłem
Mam nadzieję, że znajdę ten wlew, jakby kto miał jakieś zdjęcie z podglądem tego wlewu to proszę podesłać.
No można by wymienić cały olej ale chyba póki co zdecyduję się jedynie na dolewkę, trochę krucho z kasą. Ogólnie autko ma na tą chwilę przejechane 180 000 km, pewnie wymiana oleju skrzyni biegów nie była robiona nigdy. W ogóle poza tym olejem to zastanawiam się na kilkoma sprawami.
Co do wymiany dolewki tego oleju to będę to musiał robić jedynie wspomagając się podniesie samochodu lekko na lewarku, nie mam dostępu do kanału.

Userr1 - 2015-11-11, 17:53

Jeszcze jedna kwestia to czym otworzę ten korek wlewowy oleju do skrzyni?
Bo jak zmieniałem olej w silniku to musiałem załatwiać specjalny klucz kwadrat.
Ktoś może się orientuje?

arczi_88 - 2015-11-11, 18:08

Fotki z tej operacji nie rzuciły mi sie na forum w oczy, więc jakby Ci się udało porobić jakieś przy okazji to pomógłbyś wielu właścicielom Loganów ;-)

Jak już znajdziesz ten korek to będziesz wiedział xD taki kwadratowy kluczyk można samemu zrobić z niepotrzebnego imbusa, sam sobie taki zrobiłem do kosiarki.

corrado - 2015-11-11, 18:25

Do wlewu normalnie - ręką się odkręca/zakręca,
natomiast ten zlewowy to faktycznie kwadrat 8mm.

Dolewac najlatwiej przez rurke od gory maski , wepchnac koncowke w otwor zakrecany reka i gora nalewac az z dolu nie zacznie kapac.

No i jak duzy przebieg ok 100tys km to warto zmienic, chocby ze ciszej skrzynia bedzie chodzic.

loganik - 2015-11-11, 19:50

Ja wlewam olej do skrzyni przez wężyk odpowietrznika po uprzednim wyjęciu z niego zaworka/nie zalecane/.,ale łatwe i nie szkodliwe. Trzeba odkręcić korek kontrolny i patrzeć kiedy zacznie wypływać olej. Na wężyk nakładam lejek i wlewam podgrzany olej, szybciej spływa.
Marmach - 2015-11-11, 22:13

Kolego Userr1, tylko nie dolewaj oleju do skrzyni na samochodzie uniesionym z jednej strony na lewarku, bo albo głowę utnie (przynajmniej przy nalewaniu od spodu, co i tak byłoby dość trudne), albo naleje się niewłaściwa ilość oleju z powodu złego wypoziomowania... ;-)
arczi_88 - 2015-11-11, 22:23

No dlatego też pisałem wcześniej o kanale albo podnośniku - nie mylić z lewarkiem :-P
kali - 2015-11-13, 23:39

Możesz z tak drobnym ubytkiem jechać. Korek na kwadrat 8mm. Można spróbować szerokim płaskim wkrętakiem. Olej dowolny w o jakości GL5 i lepkości 75W/90 czyli syntetyczny.
jas_pik - 2015-11-13, 23:55

kali napisał/a:
. Korek na kwadrat 8mm

Najlepszy kwadrat jest z klamki od drzwi :-D

kali - 2015-11-14, 10:15

Klamka jest za mała.
Userr1 - 2015-11-14, 14:43

Witam.

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Dziwna sprawa wyszła, bo podczas wymiany tego czujnika jeszcze odrobina oleju się wylała po czym samochód opuściłem z lewarka (aby był ustawiony na prostym podłożu), następnie odpaliłem na chwilę aby sobie pochodził kilka minut. (Zgodnie z instrukcją) Następnie zabrałem się za uzupełnienie tego utraconego oleju (za pierwszym razem gdy sprawdzałem czujnik i troszkę ulało się teraz przy wymianie), odkręciłem ten korek plastikowy i o dziwo olej się malutkim strumieniem dalej wydobywał ze skrzyni. Dolałem troszkę ale i tak wszystko praktycznie wyszło z powrotem co by świadczyło, że oleju w skrzyni jest odpowiednia ilość, jak to możliwe?
Wychodzi na to, że w skrzyni było nalane za dużo oleju?

route2000 - 2015-11-15, 15:43

Jak był wcześniej podniesiony na jednym boku to olej mógł zawilgocić wewnętrzną ściankę tam gdzie jest korek "pomiarowy" oleju. Po opuszczeniu auta na podłoże odpaliłeś silnik to zębatki zachlapały również ściankę skrzyni biegów, potem odkręciłeś korek by sprawdzić ilość oleju to wtedy resztka oleju spływała po ściance i trochę wypływała przez odkręcony korek co sprawiało wrażenie że oleju jest za dużo. A może się mylę.... ;-)
Karenzo - 2015-11-15, 15:54

Ktoś już pisał wcześniej że do skrzyni wlewa się więcej oleju żeby przy ewentualnych wyciach była nadal bezobsługowa .
To normalne

Userr1 - 2015-11-19, 19:36

Cytat:
Jak był wcześniej podniesiony na jednym boku to olej mógł zawilgocić wewnętrzną ściankę tam gdzie jest korek "pomiarowy" oleju. Po opuszczeniu auta na podłoże odpaliłeś silnik to zębatki zachlapały również ściankę skrzyni biegów, potem odkręciłeś korek by sprawdzić ilość oleju to wtedy resztka oleju spływała po ściance i trochę wypływała przez odkręcony korek co sprawiało wrażenie że oleju jest za dużo. A może się mylę.... ;-)


Nie sadzę aby to miało aż takie znaczenie, w manualu, też jest napisane aby na kilka minut włączyć silnik i potem sprawdzać. Olej wlewany przez rurkę momentalnie się wylewał, wygląda na to, że rzeczywiście było wlane więcej tego oleju.
Ogólnie może kiedyś pomyślę o wymianie oleju, bo ten co się wylewał nie wyglądał na idealny. Na razie jest jak jest, mam nadzieję, że skoro olej wylewał się korkiem, a samochód stał prosto to jest tam tego oleju odpowiednio dużo aby było wszystko w porządku.

Jeszcze raz dziękuje za dobre rady, bardzo mi pomogły no i fajnie, że nie musiałem jechać na warsztat.

Poniżej zrobiłem mała instrukcję, jakby była potrzeba to gdzieś wkleić w inne miejsce na forum to bardzo proszę.
Może się komuś przyda taka mała instrukcja, w razie jakiś błędów piszcie to się poprawi.

1. Szykujemy sobie sprzęt do napełnienia oleju, ja zrobiłem to w następujący sposób:
Potrzebna będzie: pusta, sucha butelka plastikowa + nakrętka, gumowy lub silikonowy najlepiej przezroczysty wężyk, klej na gorąco.
W nakrętce robimy odpowiedni otwór pod średnice wężyka, umieszczamy końcówkę wężyka w nakrętce, a następnie wypełniamy szczelnie dookoła klejem na gorąco. Czekamy aż klej zastygnie. Olej przelewamy do butelki, zakręcamy przygotowaną nakrętką z wężykiem.
2. Samochód umieszczamy na równym podłożu, odpalamy silnik na kilka minut.
3. Następnie wyłączamy silnik, odkręcamy ręką plastikowy korek wlewowy.
4. Umieszczamy tam końcówkę rurki i pomału zaczynamy proces wlewania oleju do skrzyni biegów (ogólnie jak ktoś ma szczupłe ręce to idzie odkręcić korek wlewowy, wprowadzić wężyk i olej od góry - od strony maski, jeżeli jednak ktoś miałby problem z umieszczeniem wężyka w otworze wlewowym to może sobie odkręcić i zdemontować metalową osłonę silnika i górą wprowadzić wężyk w okolicach korka, następnie od dołu odkręcić korek i wprowadzić wężyk już bezproblemowo do otworu.)
5. W momencie jak olej będzie się wylewał z otworu do którego wtłaczamy olej, kończymy operację i zakręcamy korek.

Operacja ta dotyczy uzupełniania i nalewania oleju, jeśli chcemy olej wymienić należy najpierw oczywiście zlać poprzedni olej poprzez zdemontowanie metalowej osłony silnika (6 śrub 10mm) i odkręcenie nakrętki na klucz kwadratowy 8mm i zlanie oleju.
Poniżej kilka zdjęć podglądowych gdzie znajduje się korek wlewowy:






Pozdrawiam

Seba - 2016-09-06, 23:46
Temat postu: Olej w skrzyni biegów
Witam mam logana z 2005r1,6 8V przebieg 72000 jeszcze nigdy sprawdzalem oleju w skrzyni biegów a mam coraz wiekszy problem głownie ze wstecznym,może ktoś posiada rysunek gdzie jest ten korek.Co radzicie spuscic cały i dolać nowy czy jezeli bedzie brakowalo poprostu dolać.A i jaki olej proponujecie.z góry dziękuje i Pozdrawiam
laisar - 2016-09-07, 00:00

Seba napisał/a:
gdzie jest ten korek

http://www.daciaklub.pl/forum/search.php + olej* skrzyni* = http://www.daciaklub.pl/f...1683396#1683396

Cytat:
spuscic cały i dolać nowy

Tak.

Cytat:
jaki olej proponujecie

http://www.daciaklub.pl/forum/search.php + olej* skrzyni* = http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2491 = TRANSELF TRJ 75W80 / TRANSELF NFJ 75W80

Marek1603 - 2016-09-07, 04:49

Na tym nie zaoszczędzisz. Jak wymienisz całkowicie to będziesz miał pewność, że ci długo posłuży, a przy okazji lepiej będzie chodzić (ciszej).
MM - 2017-03-12, 08:57

Wymieniłem właśnie olej w skrzyni biegów, przy 85 tys. km przebiegu i po 4 latach jeżdżenia.
Zużyty olej był buro-brązowy, umiarkowanie metalicznie mieniący się, nieklarowny. Nowy olej - motul - właściwie bezbarwny z lekkim żółtym odcieniem. Operacja jest faktycznie prosta i moim zdaniem warto ją od czasu do czasu przyprowadzić. Koszt w moim przypadku to 83 zł (za 3l motula Motylgear 75W80). I trzeba pamiętać o nowej podkładce (miedzianej nr 7703062062) pod korek (dodatkowe 2zł).

sobol1976 - 2018-03-09, 13:28

Chcę dokupić olej przekładniowy Tranself NFJ 75W80 na kontrolę poziomu i ew. dolewkę. Sprawdziłem, że skrzynia w Sandero Tce90 to JH3334 i myślę, że to do niej odpowiedni olej. Czy mogę prosić o potwierdzenie informacji o typie skrzyni?
keikan - 2018-04-13, 08:12

Ktoś podpowie ile oleju wchodzi do skrzyni Dustera 1,6 16V. Chcę wymienić po 60.000km i 6 latach użytkowania auta. Planuję ELF 75W80.
pixa - 2018-04-13, 08:28

Daj spokoj, za wcześnie na wymianę. Doturlaj się ze 4 lata jeszcze i dobij przynajmniej do 100 tys.
keikan - 2018-04-13, 09:13

pixa napisał/a:
Daj spokoj, za wcześnie na wymianę. Doturlaj się ze 4 lata jeszcze i dobij przynajmniej do 100 tys.


dzięki za poradę.. czyli pewno już nie zdążę wymienić :)
We wrześniu (podobno) wchodzi wreszcie do sprzedaży Duster 4x4 z silnikiem 1,6 więc mój "stary" i niezawodny pójdzie w dobre ręce ;)

kubalonek - 2018-04-13, 18:00

Ja zawsze starałem się wymieniać olej w skrzyni co 60-70 tys. I nigdy nie miałem problemów ze skrzyniami . Olej co 4-5 lat robił się prawie ciemnobrązowy . Skrzynia od razu była cichsza i łatwiej biegi wchodziły . Ostatnio zmieniałem w Toyocie po 40 tys ( razem z mostami ) i olej w skrzyni był czarny !! . Po wymianie biegi małym palcem - a Toyota w instrukcji zaleca zmianę oleju po 60 tys... . W mojej mcv zmieniałem po 60 tysiach , teraz będę zmieniał po 120 tys , czyli teraz . Co do śmiesznych ciekawostek moim 1 samochodem była ZAZ Tavria ( 1991 ) . Biegi chodziły ciężko , a w czasie mrozów lewarek stał jak kołek , a po puszczeniu sprzęgła prawie silnik stawał . W czasie jazdy latem lewarek był dziwnie gorący . W końcu na polnej drodze jak samochód miał parę tysięcy przydzwoniłem w kamień - pękła mi obudowa skrzyni . Wywaliłem skrzynie - w środku brunatna mazia jak mazut .... obudowę skleiłem epidianem , olej polski do skrzyni i była cisza . biegi małym palcem , nie grzała się... I tak dojeździła do końca na tym oleju 70 tys ( 4 latka ) .
pixa - 2018-04-13, 18:16

Widzisz, a ja miałem auta, którymi przejechałem po 200 tys bez zmiany oleju w skrzyni. Takie przebiegi robię w 10 lat. Uważam, że wymiana oleju w skrzyni nie ma sensu, ale jak ktoś bardzo chce, to spokojnie wystarczy raz na 100-150 tys.
kubalonek - 2018-04-13, 18:24

Widocznie miałeś dobre autka , poza tym dawniej większa była tolerancja na braki w oleju . Kolega jeździł Polonezem bez oleju pół roku aż się skrzynia wysypała... Są oczywiście skrzynie gdzie faktycznie oleju się nie wymienia , nie mają zaworów spustowych np. stare ople corsy , astry - olej się tylko sprawdzało i dolewało . Ale oleje w tych skrzyniach były specjalne . Miałem kiedyś suzuki SX4 , oleje w mostach (4X4) co 30 tys , w skrzyni co 60 tys. wg. zaleceń .
PiotrWie - 2018-04-13, 19:36

Ja mam fabryczny olej w Lagunie - rocznik 1998, przebieg 265 tyś. Nigdy nic sie nie działo, biegi wchodzą całkiem spokojnie.
darek.s - 2018-04-13, 20:45

kubalonek napisał/a:
Są oczywiście skrzynie gdzie faktycznie oleju się nie wymienia , nie mają zaworów spustowych np. stare ople corsy , astry - olej się tylko sprawdzało i dolewało . Ale oleje w tych skrzyniach były specjalne

W moim Oplu dwukrotnie padła mi skrzynia. Oryginalna po przebiegu 300 tys. Kupiłem używkę i dla pewności zalałem nowym olejem. Rzeczywiście miał być specjalny o kolorze ala bordowym czy różowym... Padła po dwóch latach. Kolejna używkę też zalałem nowym olejem ale tym razem dolałem specjalny dodatek z MoS2 ( liqui moly). I do sprzedaży auta było O.K.
A propo dodatków to w moim nowym Cinquecento w mrozy biegi ciężko wchodziły. W ASO Fiata doradzili mi bym wymienił olej na syntetyk ( Oryginalnie był chyba Hipol 80F) i dolał jakiś dodatek ( nazwy nie pamiętam ale sprzedawany był w puszkach ala Coca Cola i polecany przez Marszałka - jak ktoś nie pamięta to sporty motoro-wodne). Pomogło. Podobny problem i to nawet na ciepło był w kolejnym Fiacie tym razem Uno ( używka 60 kkm). O ile pamiętam problem był z dwójką. Ciut zgrzytało... Znajomy mechanik rozebrał mi skrzynię ale powiedział, ze w/g niego jest wszystko O.K. Powiedział też, że jak się uprę to wymieni mi "choinkę" ( spory koszt) ale to nic nie da. Wymieniłem zatem olej na Hipol 80F ale pomogło niewiele. Przypomniałem sobie potem historię z CC sprzed 10-ciu lat. Wymiana na syntetyk plus wspomniany dodatek załatwiło problem.

pixa - 2018-04-14, 10:20

kubalonek napisał/a:
Widocznie miałeś dobre autka (...). Są oczywiście skrzynie gdzie faktycznie oleju się nie wymienia , nie mają zaworów spustowych np. stare ople corsy , astry - olej się tylko sprawdzało i dolewało . Ale oleje w tych skrzyniach były specjalne . Miałem kiedyś suzuki SX4 , oleje w mostach (4X4) co 30 tys , w skrzyni co 60 tys. wg. zaleceń .


Wg rozpiski Dacii ASO nie przewiduje wymiany oleju w okresie gwarancji (czyli 5 lat / 150 tys km). Wcześniejsza zmiana niż przy 150 tys km jest moim zdaniem bez sensu.

Auta miałem normalne - dwie Hondy Civic.

sobol1976 - 2018-04-14, 12:44

pixa napisał/a:
Wcześniejsza zmiana niż przy 150 tys km jest moim zdaniem bez sensu.


No chyba że oleju jest trochę za mało od początku. Po zimie nabrałem podejrzeń, że coś jest nie tak, biegi na mrozie wchodziły tragicznie. Przypominam że mówimy o fabrycznie nowej skrzyni, którą założono mi w ASO we wrześniu zeszłego roku w ramach gwarancji. Porównuję to z poprzednimi latami kiedy w starej skrzyni takich problemów nie było. Nie wiem ile w sumie jest w skrzyni ale do mojej weszło dodatkowo 270ml. Mechanik sprawdził przez otwór kontrolny i uzupełnił. Od tego momentu biegi wchodzą znacznie lżej i nie słychać łożysk. Nawet rano jak bywało zimno.

robo1973 - 2019-05-02, 14:57

Witam !!!!
Planuję wymianę oleju w skrzyni biegów DD proszę mi doradzić bo już zgłupiałem
Czy kupić lej : ELF TRANSELF NFJ 75W80
czy : ELF Tranself NFP 75W80

Druga sprawa to jaki rozmiar jest aluminiowej podkładki pod korki spustowe: skrzyni, i tylnej przekładni.

laisar - 2019-05-09, 11:14

Elf zaleca olej NFP - http://www.elf.com.pl/dobierz-olej.html

robo1973 napisał/a:
jaki rozmiar jest aluminiowej podkładki pod korki spustowe: skrzyni, i tylnej przekładni

W skrzyni biegów i w skrzyni rozdzielczej uszczelki są miedziane - nr OEM 7703062062, średnica zewnętrzna 22 mm, średnica wewnętrzna 16 mm, grubość 2 mm.

Aluminiowa jest tylko uszczelka tylnego mostu - nr OEM 110264N200, średnica zewnętrzna 24 mm, średnica wewnętrzna 18 mm, grubość 1,5 mm.

robo1973 - 2019-05-17, 15:30

dziękuje olej powymieniane Później podam fotki
robo1973 - 2019-05-17, 19:18

Kilka fotek
kochelet1 - 2019-05-19, 23:51

Ikarusiarz napisał/a:
Cytat:
Reno mowi, ze skrzynie biegow sa bezobslugowe, ale jak po 90 000 w taty meganie II automat zaczal dosc mocno szarpac wymiana oleju w skrzyni pomogla.


Bracie! Automat to jest całkiem co innego. Głównym czynnikiem,oczywiście nie jedynym, który tam zmienia przełożenia, jest OLEJ! W normalnej skrzyni to raczej nie ma potrzeby są rzeczywiście bezobsługowe. Przynajmniej ja nigdy nie spotkałem się z wymianą oleju w skrzyni. Nawet w ciężarówkach z przebiegami 500000km. Pamiętaj, że tam występuje 16 biegów, a te biegi dźwigają troszkę większe ciężary.



Scania max co 240 tyś km inne koncerny też podobne interwały oleju w skrzyni biegów więc kolega pisze głupoty.

robo1973 - 2019-05-20, 19:50

u mnie olej był ciemny i bardzo rzadki. Po wymianie skrzynka działa lepiej /biegi wchodzą lekko/
Ostatnio trzeba było tak mocniej wbijać 2 a teraz malina
W tylnej przekładni plej też nie był pierwszej jakości

DonatellO - 2019-09-12, 19:42
Temat postu: Olej w skrzyni biegów
Witam, mam pytanie jaki olej polecacie do skrzyni biegów (sandero stepway 2 silnik 0.9tce) i w jakiej ilości??? Co ile wymieniać ie u siebie?? Tak wiem że niby skrzynie bezobslugowe.
eplus - 2019-09-12, 20:36

Podepnę się: przy mich 200 koła wymieniać? Cicho jest i działa ok. Jest w ogóle jakiś spust w skrzyni?
Waleriusz - 2019-09-12, 22:26

Byla informacja po Daciach pierwszej generacji że skrzynie bezobslugowe, ale radzili co 100tys wymieniać olej. Poczulem to, pojechalem do serwisu przy 180-190 tys (ne pamiętam dokladnie) i wymienialem olej (jakiś Elf transmsijowy wedlug specyfikacyj). Stary olej, ktoromu bylo 8 lat byl czysty... Sprzedalem Logana za 2.5 lat na 245 tys bez żadnych problemow.. To pierwsza generacja, druga zastanawiam bez wielkej roznicy. Na mojem silniku 1.0 sce przełożenia biegow analogycznie skrzyniam 1.4, 1.6 (silniky K7 seriji), tylko główny bieg inny pod silnyk o malem momencie i wysokich obrotach
shrek - 2019-09-13, 04:45

Olej najlepiej kupic taki jak zaleca producent, a wymiane tak okolo 100-120 koła. To takie dane w/g mojej opini. Lepiej jest go zmienic (olej sie zużywa) i spać spokojnie, a koszta nie wielkie
DonatellO - 2019-09-13, 16:36

No właśnie mam 100k km. Olej już wiem jaki (elf trans) i teraz pytanie ile tego oleju wchodzi??? Bo niestety w instrukcji nie mogę znaleźć.
tAboon - 2019-09-13, 20:13

Do przelania przez korek wlewu oleju. Jak zacznie się wylewać to wtedy już jest OK :)

Miałem kiedyś lepszy obrazek do prawidłowego poziomu oleju w skrzyni biegów, ale gdzies mi zginął.

https://images.app.goo.gl/93dKC6Vagt39YBtt7

a tu jest wersja Video :)

https://www.youtube.com/watch?v=vLCkP2kvPHA

P.S. Polecam kolesia, nie owija w nadmiar tekstu a dość konkretnie gada.

DonatellO - 2019-09-14, 10:00

dzieki za linki :) .
Ale ile tego oleju zakupic ( dobrze wyczytalem gdzies ze wchodzi ok 3.1 l ) ???

Fruxo - 2019-09-15, 00:05

Do dustera wchodziło coś ok 5 l ale ja palecam kupić coś lepszego elfa np revanol wszystkie dane można znaleźć w internetowych katalogach
Waleriusz - 2019-09-15, 11:57

Logan (Sandero) 1 - 3.1 l do skrzyni miechanicznej
Logan (Sandero) 2 ma byc podbne

Hiszpan_JS - 2019-09-16, 11:00

Fruxo napisał/a:
Do dustera wchodziło coś ok 5 l ale ja palecam kupić coś lepszego elfa np revanol wszystkie dane można znaleźć w internetowych katalogach
:shock: U mnie, do skrzyni weszło ok. 2,5 l. Dlaczego polecasz coś innego niż Elf? Co z nim jest nie tak?
DrOzda - 2019-09-16, 11:21

Z Elfem wszystko w porządku, ale wiadomo do tak wysilonego i sportowego samochodu jakim jest Dacia trzeba lać oleum klasy hiper premium :)
DonatellO - 2019-09-16, 11:43

Hmm to co polecacie??? Albo co lejecie???? Bo w sumie raz na 100tys to powiedzmy różnica między elfem a czymś lepszym aż tak bardzo dużo nie wychodzi...
Fruxo - 2019-09-17, 00:17

Elf to jest badziewie pokroju orlen platinum i każdy kto otarł się o temat doskonale o tym wie , ta firma nie produkuje olejów w pełni syntetycznych. Jedyny plus elfa że był to pierwszy olej z zachodu który nie był mineralny w latach 90 i niektórzy widać dalej zostali w tych czasach.

Każda porządna firma będzie lepsza od elfa konkretny model można wybrać na stronie producenta:
ravanol, motul, valvoline, millers

A experci forumowi nie wiedzą że dla oleju przekładniowego w skrzyni dużo większym obciążeniem jest zmiana biegów niż duży moment do przeniesienia (bo to nie automat że cokolwiek przenosi ) więc w mieście wymiana jest wręcz obowiązkowa bo inaczej poleca łożyska. I to własnie w małych silnikach częściej wachluje się biegami niż "sportowych samochodowcach". Przez to dochodzi do przegrzania oleju i bardzo szybkiego spadku jego parametrów.

pixa - 2020-02-28, 08:27
Temat postu: Olej w skrzyni biegów
czy wymieniacie olej w skrzyni biegów? Serwisówka nie przewiduje takiej czynności. Jeśli tak to po ilu kkm?
DrOzda - 2020-02-28, 11:01

Wymieniłem olej przy 95 kkm - skrzynia chodzi dużo ciszej i płynniej. Sporadyczne zgrzytnięcia przestały się pojawiać. Moim zdaniem warto odżałować te 100 PLN i olej wymienić.
laisar - 2020-02-28, 13:51

Dla producenta "całe życie auta" to okres i przebieg na gwarancji plus margines bezpieczeństwa, więc realistycznie można przyjąć interwały wymiany na 5 lat lub 100 tys. km, co wypadnie pierwsze.

(Każde urządzenie smarowane olejem zawsze się ucieszy z jego zmiany...).

Puncu - 2020-02-28, 22:47

Ja jako trzeci właściciel samochodu wymieniłem profilaktycznie olej przy 150 tyś. i to była bardzo dobra decyzja.
adas530 - 2020-08-25, 10:16

A ktoś wie ile dokładnie oleju wejdzie do mojej skrzynki z biegami
Dacia Logan MCV 2 2013r 1.5DCI 75Km

DrOzda - 2020-08-25, 10:45

Sprawdź typ skrzyni ale pewnie masz JH3 albo JR5 a tam wchodzi prawie 3 litry.
adas530 - 2020-08-25, 10:47

Tak skrzynia to JR5
pixa - 2021-08-14, 14:37
Temat postu: Czy wymieniać olej w skrzyni biegów?
Jak w temacie... Jeśli tak to po ilu kkm? Chciałbym wymienić rozrząd koło 100kkm, to może od razu olej? Co tam zalać?
DrOzda - 2021-08-14, 14:49

Oczywiście wymienić.
Tranself nfp 75w80 gl4+

route2000 - 2021-08-16, 06:38

Ile litrów oleju wchodzi do skrzyni biegów w Lodgy?
DrOzda - 2021-08-16, 08:50

2 litry z hakiem , potrzebujesz 3 butelki (trzecia może być 0.5 l).
Plus miedziana podkładka pod korek.

route2000 - 2021-08-16, 13:33

A jakiej średnicy (wymiary) ma być podkładka pod korek?
Czy to jest taka sama podkładka pod korek do miski olejowej silnika?

DrOzda - 2021-08-16, 19:23

Tak, to ta sama podkładka
Rezysstor - 2021-09-02, 21:38

Dacia Duster 4x4 benzyna 1,6 l, rocznik 2017, przebieg 100 tys.km.
Wymieniłem olej w skrzyni biegów, przednim dyferencjale, oraz w tylnym moście.
Przed wymianą olejów, zaopatrzyłem się w dwa zestawy kluczy do korków olejowych, oraz kanał, co było dobrym posunięciem z uwagi na trudny dostęp do korka wlewu w tylnym moście.
Korki wlewu oleju do skrzyni biegów, i przedniego dyfra są plastikowe, i mają identyczny rozmiar.
Przed wymianą oleju w skrzyni biegów trzeba zdjąć koło od strony kierowcy, by mieć dostęp do korka wlewu.
Obydwa korki były na tyle mocno zakręcone, że użyłem do ich ruszenia, dużej średnicy klucza nasadowego, który przez przypadek był w stanie obrócić plastikowe skrzydełka obydwu korków.
Warto mieć specjalną pompkę „strzykawkę” z długim wężykiem, z rurki PCV, co bardzo ułatwia aplikację oleju do skrzyni b.
Olej do przedniego dyfra łatwo jest wlać za pomocą wężyka ze standardowego opakowania oleju .
Odkręcanie korków spustowych w skrzyni, i przednim dyfrze, nie stanowiło żadnego problemu, gorzej było z korkami w tylnym moście, z racji korozji.
Wszystkie korki spustowe, oraz korek wlewu w tylnym moście spryskałem olejem penetrującym.
Korki w tylnym moście, przed odkręceniem potraktowałem młotkiem, uderzając w nałożoną nasadkę do odkręcania korków, co ułatwiło ich odkręcenie.
Niespodzianką okazał się niski poziom oleju we wszystkich punktach wymiany.
Po wsadzeniu zagiętego palca, nie trafiłem w żadnym przypadku na lustro oleju, choć wyciągałem palec zabrudzony.
Podkreślam, że nigdzie, nie widziałem śladów wycieku, więc prawdopodobnie fabryka leje olej równie oszczędnie, jak żółci do Subaru, co też wypraktykowałem.
Olej w tylnym moście był wyraźnie szary, a na korku z magnesem uzbierała się kupka opiłków – pewnie ze sprzęgła płytkowego.
Olej ze skrzyni b., i przedniego dyfra również był wyraźnie szary.
Po wymianie zauważyłem niewielki spadek zużycia paliwa, i jakby mniejsze opory, czyli niby wzrost dynamiki, ale głowy za to nie daję.
Próbowałem zamówić usługę wymiany olejów w ASO, ponieważ samochód jest na gwarancji, niestety obliczenie kosztów takiej wymiany, przy założeniu, że przywiozę „swoje” oleje, przekroczył możliwości intelektualne jednego ASO na Mazowszu, i drugiego w Wielkopolsce.
Wobec powyższego wziąłem sprawy w swoje ręce, zarabiając jednocześnie na oleje, i narzędzia.
Wnioski mam oczywiste : trzeba sprawdzać poziomy oleju, wymieniać go przynajmniej co 100 tys. km, i nie słuchać filozofów, oraz starych praktyków jazdy na suchych dyferencjałach.
Na koniec dodam, że nie wierzę w cuda, i wymieniam syntetyczny silnikowy, co 10 tys. km, wraz z filtrem, który kupuję w ASO, by zachować niebieską jego barwę, i oryginalne oznaczenia Renault.

Zbyniusz - 2021-09-05, 17:25

Wymieniłem olej w skrzyni biegów po 65 tiś.km, 3.5 lata i była to gnojowica. Mam skrzynie JR5. Skrzynia chodzi płynniej.
Nikita_Bennet - 2021-09-09, 19:37

a idzie po VINie sprawdzić jaki rodzaj oleju idzie?
Bo mam logana pickup z 2010 czy 11 roku i dusterka z 2018r i jak idzie ten sam to wziąlbym za jednym razem kupił.

DrOzda - 2021-09-10, 17:43

Tranself NFJ / NFP 75W80 lub NFX 75W
Nikita_Bennet - 2021-09-11, 20:38

thx ale tyle to wyczytałem - ma to znaczenie który?
DrOzda - 2021-09-11, 20:44

Nie
mercurysable - 2021-11-28, 00:22

Jestem po wymianie oleju w skrzyni TL-8 przebieg 50tyś , olej po spuszczeniu zasyfiały, co prawda wcześniej nic nie buczało i nie gwizdało , ale na zimnej skrzyni biegi wchodziły opornie . Różnica jest znaczna . Natomiast grzebiąc w necie gdzieś na ruskiej stronie znalazłem opis , że te skrzynie wymagają lepkości oleju minimum 180 a zalecany elf TRANSELF NFP lub NFJ 75W-80 ( któryś z nich został już wycofany z produkcji) ma lepkość 170 czy 175 , może problem tkwi w oleju jego lepkości .
keisyzrk - 2022-09-24, 14:18

Powiedzcie mi jak to jest z tą pojemnością skrzyni biegów. W Dusterze weszło ok 2.5litra czyli zgodnie z katalogiem.w logowanie wlałem ok. 3.1l i nic się nie przelało..
keisyzrk - 2022-09-24, 16:56

Wg katalogu w loganie powinno być ok 2.8l.
Nikita_Bennet - 2022-09-24, 18:26

tyle że w dacii katalog czasem cuda pokazuje ;)
Natomiast ja zapytam czy ktoś ma fotkę gdzie jest korek wlewowy i spustowy w dacii duster 2018r 1,5dci
Plastikowy znalazłem i to jest pewnie wlewowy (tak było w loganie pickup) tylko nie wiem gdzie jest spustowy jeszcze. Ma ktoś może fotkę gdzie jest ukazane co i jak?

keisyzrk - 2022-09-24, 19:38

To w takim razie ile lać oleju do skrzyni?po korek?
Nikita_Bennet - 2022-09-24, 20:26

wg mnie aż się przeleje przelewem ;)

ktoś podpowie mi?

Hiszpan_JS - 2022-09-25, 06:11

Auto ustawione na płaskim. Olej aż się pokaże w otworze wlewowym.
Nikita_Bennet - 2022-11-12, 22:58

idąc tym tokiem to weszło 2 butelki 1litrowe a to co zlałem to weszło potem w te 2 buteleczki.
Coś mało weszło. Za 2 tys. km przy wymianie oleju w silniku się sprawdzi.
Wlewane aż się przelało.

Dariusz77 - 2023-08-03, 09:53
Temat postu: Ważna informacja dotycząca olejów do skrzyni marki ELF
Cześć.
Informacja dla wymieniających olej w skrzyni biegów DACIA.
Na moim przykładzie (SCE 1.0) ale podejrzewam że będzie dotyczyło wszystkich "Rumunów".
ELF wprowadził nowy olej TRANSELF NFX SAE 75W który zastępuje oleje TRANSELF NFP 75W-80 oraz TRANSELF NFJ 75W-80.
Piszą że:
TRANSELF NFX SAE 75W replaces TRANSELF NFP 75W-80 and TRANSELF NFJ 75W-80 and covers their targeted applications.
TRANSELF NFX SAE 75W zastępuje produkty TRANSELF NFP 75W-80 i TRANSELF NFJ 75W-80 i pokrywa ich zastosowanie.

Fajnie, tylko że ten nowy NFX ma niższy indeks lepkości, poniżej wartości zalecanej dla skrzyń Renault/Dacia/Nissan (mówimy o tych zwykłych samochodach, nie o sporcie itd)
czyli ekologia, niższe spalanie paliwa i ...biegi mi ciężej wchodzą.
Świeżo po wymianie odczułem że lewarek ciężej wbija biegi niż na starym oleju (130 tyś).

No to jedziemy:
Elf na swojej stronie do mojego silnika SCE 1.0 (oczywiście mówimy o skrzyni biegów, ale tak łatwiej obrazowo przedstawić) zaleca olej TRANSELF NFP 75W-80 jednocześnie wycofując go z produkcji.
Aso- tradycyjnie nic nie wiedzą i mają to w dupie.

Byłem przekonany że skoro piszą że ten nowy "lepszy" w pełni zastępuje to taki kupiłem i wymieniłem. A tu dupa jest gorzej.
Oczywiście nie jest tak że skrzynia w ogóle nie działa czy coś, ale czuć różnicę na -.
Czyli jedna literka w nazwie oleju a różnice są na tyle duże że można je wyczuć.
Teraz zakup starego NFP na alledrogo - bo jeszcze są niedobitki (dosyć drogo).

Czyli burdello jak zwykle.

linki to danych poszczególnych olejów dla dociekliwych:

NFX

NFJ

NFP

Warto porównać parametry.


Na koniec ciekawy wykład o olejach przekładniowych, można się dużo dowiedzieć.

https://www.youtube.com/w...fMmeDd4nZY&t=1s

Dajcie Pani "lajka", bo jak widać film ma 2 lata i słabe zasięgi a można się douczyć w tym temacie.

ceranix3 - 2023-10-09, 16:12

Siemka.Dzisiaj w moim sanderku zmienilem olej w skrzyni biegow.Zlecialo rowniutko 2 litry.Zalalem niecale 2.5 litra.Butelki po 0.5 litra wlewalem olejarka.Przy piatej butelce juz mi wylatywalo przelewem.Wiec na wymiane wystarczy 2.5 litra.Olej Elf TRANSELF NFP 75W/80.
Latwiejsze i mniej pracy niz przy wymianie oleju silnikowego.Na spust dalem taka sama uszczelke miedziana jak przy wymianie silnikowego(te same korki),a przy wlewie jest plastikowy motylek z gumowa uszczelka.Ta uszczelke nalozylem znowu.Motylek wystarczy dokrecic reka.Dolny dalem tak jak przy wymianie oleju silnikowego 35 NM.
Oczywiscie mozna dokrecic bez dynamometrycznego tylko z glowa zeby nie pomylic i nie dokrecac jak kol.
Pozdrawiam.

ceranix3 - 2023-10-09, 16:28

Za 3 litry tego oleju dalem 172 zyla..Raz na 4-5 lat to zaden wydatek.Tyle wydaje co 10 tys km na olej i filtr oleju silnikowego,a ze jezdzilem w tym roku dosc sporo jak na mnie (10 tys w 7 miesiecy) to w tym roku wymienilem w piatek drugi raz w tym roku silnikowy.
Wymianilem tez olej wspomagania.Tutaj to bylo troche pier......a wiec jezeli ktos nie chce rozbierac nadkola to niech sie zaopatrzy w dlugie szczypce zeby przez otworek gdzie z ledwoscia wchodzi reka zdjac obejme.Ledwo idzie korek odkrecic.Mi sie udalo zdjac krotkimi kombinerkami ale juz jej nie zalozylem,brak szans.Zalozylem zwykla skrecana.
Ale ze i tak musialem troche rozebrac kawalek oslony udalo mi sie zlokalizowac filtr fazy lotnej LPG.Idzie go wymienic bez rozbierania polowy samochodu.Dojscie jest po wyjeciu obudowy filtra powietrza i wspomnianej kawalka oslony ktora trzyma sie na dwoch srubach. Jak nabiore " sil i checi" to sie za to wezme z nagrywaniem.

kordirko - 2023-10-22, 21:20

cześć,
jaka jest pojemność oleju w skrzyni biegów w Sandero 3 BJI silnik 1.0 TCE 100 LPG, i jaka tam skrzynia jest montowana ?
Gdzieś wyczytałem że mam skrzynię JT4 6/1 pojemność 1,2 litra, ale wydaje mi się że to błędna informacja.

ceranix3 - 2023-10-25, 21:24

JT4 o poj.1.2 litra. Tak tez pokazuje na ELFoskiej stronie. Jest w trojkach jeszcze JH3 ale to w silnikach SCe i tam wchodzi 2.7l.
Olej ten co do wszystkich ELF TRANSELF NFP 75W-80.

shrek - 2023-10-27, 22:12

Taka wymiana oleju w skrzyni biegów wydaje mi się bez sensu,(będzie hejt) bo posiadałem bo posiadałem już dwa Fordy o przebiegach od 350 do 380 000 km i nigdy z nimi się nic nie działo (tylko w jednym wymieniałem olej przy wymianie sprzęgła). Aktualnie moja Dacia ma już 300 000 km i 11 lat, więc jakby ciągnie do 400 450 to wymiana i tak będzie nieopłacalna bo cała reszta podzespołów i tak będzie już bardzo zużyta i tylko będzie nadawała się na złom. No chyba że ktoś ma auto z niewiadomego pochodzenia ,które ma prawo do świadczeń 500+
RamboGC - 2023-11-15, 15:11

Ja mam auto z wiadomego pochodzenia i po 15 latach i 293 000 km wymieniłem olej w skrzyni przy okazji wymiany sprzęgła (chociaż okazało się że oleju nie trzeba było spuszczać).
I jeśli ktoś by zapytał wymieniać czy nie to bym powiedział że zlałem niewiele więcej niż 2,5 litra z 3,1 l które powinny być w skrzyni i po zalaniu nowym olejem biegi 2 i R zaczęły płynnie wchodzić.
I tyle... :-)

DrOzda - 2023-11-15, 15:41

Moim zdaniem różnica jest. Wymieniałem olej po 80 tysiącach i skończyły się sporadyczne zgrzyty przy szybkiej zmianie biegów. Synchronizatory mają łatwiej.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group