DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Duster - masa przyczepy a roznice 4x2 vs 4x4

RnR - 2010-11-14, 19:09
Temat postu: Duster - masa przyczepy a roznice 4x2 vs 4x4
Wlasnie sprawdzalem jaka przyczepe kempingowa bedzie mogl ciagnac moj Dusterek i zauwazylem ciekawa sprawe: Maksymalna masa przyczepy z hamulcem rozni sie miedzy wersjami 4x4 i 4x2 i to znacznie bo az o 300kg (1200 vs 1500)

Czy ktos wie z czego to wynika? Czy jest to kolejna roznica spowodowana innym zawieszeniem/rozwiazaniami z tylu czy tylko efekt wiekszej masy i jakichs dziwnych przepisow?

ppart - 2010-11-14, 19:52

Jaka moc silnika ? Te masy przyczepy to na korzyść 4x2?
RnR - 2010-11-14, 19:54

ppart napisał/a:
Jaka moc silnika ? Te masy przyczepy to na korzyść 4x2?


Na korzysc 4x4 - niezaleznie od silnika (przedostatnia strona: http://dacia.pl/media/dus...ter_katalog.pdf )

laisar - 2010-11-17, 23:53

Na pewno są i jakieś "dziwne przepisy", natomiast na logikę jest to dość oczywiste: w przednionapędowcu przyczepa może odciązyć przód, zmniejszając siłę napędową, więc trzeba ograniczać ciągniętą masę - a przy 4WD tego problemu nie ma.
RnR - 2010-11-18, 07:20

Ale przeciez nie trzeba wlaczac 4x4 ;)
laisar - 2010-11-18, 12:18

Ale można - więc także można poholować sobie 1500 kg na haku (jednak także wcale nie trzeba).
RnR - 2010-11-18, 12:26

laisar napisał/a:
Ale można - więc także można poholować sobie 1500 kg na haku (jednak także wcale nie trzeba).


Oj nie sadze zeby tak dzialaly nasze przepisy ;) - musieli by np. przy kontroli tez zajrzec, i pytac "a czy ma Pan wlaczony naped 4x4?" a jak nie mam to jaka przyczepe moge ciagnac? - musialy by chyba byc dwie masy podane w homologacji itp? Ciekawa sprawa :)

A dodatkowo gdzies chyba czytalem, ze nie zaleca sie wlaczania takiego dolaczanego 4x4 przy ciagnieciu przyczepy (duzo wieksze obciazenia itp) - ale w sumie nie wiem na ile to prawda :/ - troche logiki w tym napewno jest :)

Btw - patrzylem np. na dane subaru forestera - wszystkie z napedem 4x4 - wersje z automatem 1500KG - wersje z manualami 2000KG - a naped i buda ta sama...

Beckie - 2010-11-26, 21:43

... ale przeniesienie napędu inne i pewnie min. stąd różnica.
RnR - 2010-11-26, 21:45

Tak - wlasnie o to mi chodzilo - inny detal budowy/mechanizmow - w przypadku dustera jedyna znaczna roznica to tak naprawde tylne zawieszenie i sama budowa tylu (kolo w srodku, inna podloga itp itd)
bleaz - 2015-05-12, 09:56

... może komuś sie przyda :))
zaczerpnięte z kodeks drogowy z nowelizacja styczeń 2015


Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:
1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus – nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;


pozdrawiam
Błażej

Andrzej Zajczuk - 2015-05-12, 10:31

http://oskduet.pl/nauka-j...jazdy-przyczepa

Przydatny link dla ciągających przyczepy.

Dardus - 2015-05-14, 08:47

Tak się zastanawiam, przyczepa kempingowa DMC 1,5 tony czy to nie za dużo dla1,5 dci. Silnik dCi ma moment obr. dobry, koników tak na styk do przyczepy DMC ok. 1 t. powyżej 1,2 tony to już będzie męczarnia nawet po kraju, a wyjazd za granicę, to może być mało przyjemne.
Może ktoś z tego forum ma już praktykę w ciągnięciu podobnego zestawu, to może się podzieli wrażeniami? :lol:

Lza - 2015-05-14, 09:11

Ja nieco jeździłem z przyczepami, ale nie daciami. 1,5 tony to jak na osobówkę jest bardzo, bardzo dużo. Na każdą osobówkę, niezależnie od marki. (no, z wykjatkiem jakichś kolubryn, które same ważą 2,5 tony i mają 3 litrowe silniki..). Do ciągnięcia takiej przyczepki najlepiej mieć coś, co jest dużo cięższe (np. busa typu sprinter / daily / ducato / master). Oprócz masy przyczepy jest coś takiego jak dopuszczalny nacisk na hak. Większość osobówek ma w granicach 50 - 80kg. A taka przyczepa, jeśli jest jednoosiowa może mieć nacisk np. 100KG albo i większy. Z takimi papierowymi blachami jak ma dacia to bym nie ryzykował :-) . Warto sprawdzić jaki nacisk na hak ma przyczepa przed jej podpięciem.
Dardus - 2015-05-14, 09:43

Do przyczepy 1,5 t przynajmniej 150 km i duży moment i nie chodzi tutaj o max prędkości zestawu, tylko o bezpieczne wyprzedzanie.
Co do daciek to myślę że spokojnie pociągną do ok 1 tony,(grubość blachy nie ma znaczenia jeśli jest ,,zdrowa" producent przewiduje takie okoliczności i jest na to gwarancja) no i nacisk na hak (jak napisał kolega powyżej) jest to bardzo ważny parametr i
to powinno być określone w każdej marce samochodu, nie powinno się go przekraczać.
Jest jeszcze jedna z pośród wielu istotna rzecz w holowaniu, im wyższy holownik tym lżej toczy się zestaw. :mrgreen:

Karenzo - 2015-05-14, 13:15

bezpieczne wyprzedzanie z przyczepą ?
chyba rowerzysty albo traktora nikogo więcej

laisar - 2015-05-14, 14:09

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1748
GORDINI - 2015-05-14, 20:10

Masa przyczepy nie ma nic do rzeczy w temacie ale gabaryt.
Ja często jeżdżę z przyczepą i długo kombinowałem aby zmieścić się do 3500kg zestawu ( przeklęty ViaToll w PL ).
I tak moc i moment spokojnie wystarczają do ciągnięcia przyczepy nawet więcej niż 1,5T ale musisz mieć świadomość, że przyczepa kampingowa stawia duży opór przez gabaryt i w tym jest problem. Do holowania takiej dużej przyczepy najlepsze są auta z tylnym napędem lub duże SUV.
Ja używam do przyczepy Seat Altea Freetrack 2,0 TFSI ale sporadycznie przekraczam 100km/h.
O wyprzedzaniu z dużą kampingową radzę zapomnieć.

arczi_88 - 2015-05-14, 20:31

GORDINI napisał/a:
Masa przyczepy nie ma nic do rzeczy w temacie ale gabaryt.
Ja często jeżdżę z przyczepą i długo kombinowałem aby zmieścić się do 3500kg zestawu ( przeklęty ViaToll w PL )



Nie musisz tak kombinować. Zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 3 lit b i ust. 3 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zm.), prawo jazdy kat. B uprawnia między innymi do kierowania zespołem pojazdów składającym się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t i przyczepy lekkiej, a więc takiej, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg. - tzn. zespołem pojazdów, którego maksymalna dopuszczalna masa całkowita może wynosić 4,25 t.

Warunek jest taki, że ma to być przyczepa LEKKA i nie holujesz jej autobusem lub motocyklem.

Lza - 2015-05-14, 21:40

ale via toll i tak musisz zapłacić.
GORDINI - 2015-05-15, 05:48

arczi_88 napisał/a:
Nie musisz tak kombinować. Zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 3 lit b i ust. 3 pkt 3 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zm.), prawo jazdy kat. B uprawnia między innymi do kierowania zespołem pojazdów składającym się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t i przyczepy lekkiej, a więc takiej, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg. - tzn. zespołem pojazdów, którego maksymalna dopuszczalna masa całkowita może wynosić 4,25 t.

Prawo jazdy mam ABCE więc to nie był problem. Miałem DMC zestawu 3570 i niestety płatny i to sporo ViaToll (0,35zł i 0,28zł za km zależnie od normy Euro (3,4). To, że jedno z aut jest zasilane gazem nikogo nie interesuje a powinno.

Dardus - 2015-05-15, 06:34

Sądzę,że naszym poczciwym daćkom viatoll nie groźny. DMC przyczepy nie może być wyższe od DMC pojazdu holującego, do tego dochodzi kwestia nacisku na hak.
Jedyne co ,,dziwne przepisy" to dużo wyższa opłata za przejazd autostradami, takie same opłaty jak przejazd tira. Ciekawe gdzie tutaj kryje się logika - tir 40 ton, zestaw przyczepa 3 tony.

Lza - 2015-05-15, 10:58

Stawka zależy od typu, masy i emisji spalin silnika (EuroX), wiec z przyczepką zapłacimy mniej niż tir.
Dardus - 2015-05-15, 12:22

Trasa z północy do Strykowa lato 2013 DMC zestawu 2,3 tony, na bramce nikt nie sprawdza czy zeataw spełnia jakieś wymagania. Stawki przewidziane odgórnie- zapłaciłem 80 zł, z czego stałem w korku na wjeździe i wyjeździe z autostrady w sumie ponad 3goodz. :oops:
Teraz wolę przemieszczać się starymi sprawdzonymi szlakami. :mrgreen:

Lza - 2015-05-16, 11:56

viatoll to przedewszystkim opłaty za drogi krajowe. Swoją drogą nie wiem w jaki sposób mogą zdalnie stwierdzić, czy zestaw ma > 3,5 tony. Wiadomo, że w przypadku jak jakiś bus taszczy przyczepę-lawetę, to sprawa jest jasna, ale jak osobówka taszczy kempinga, to w zasadzie chyba tylko z dowodów rejestracyjnych mogą określić. Jedneg kempingi mają 700KG inne 1500, a z zewnątrz prawie takie same.
Dardus - 2015-05-17, 22:29

Przyczepką przeważnie jeżdżę drogami lokalnymi (lepsze widoki do podziwiania i w każdej chwili można zatrzymać się na kawkę itp.) , więc viatoll nie groźny. Natomiast grożniejsze są miśki z suszarkami, ograniczenia, limity itd. :lol:
Teraz prośba do admina, na pewno częśc kolegów smiga z przyczepkami, można by założyć nowy temat- ( dacie & karawaning) -może było by więcej chętnych forumowiczów w tym temacie, a te posty przeniśc do niego. :!:
Sezon karawaningowy już prawie w rozpoczęty. :mrgreen:

TD Pedro - 2015-05-20, 00:33

po to by założyć nowy temat, admin nie jest potrzebny... możesz uczynić to sam... :-D
Dardus - 2015-05-20, 19:44

Tylko ciekawe jak przenieść posty już związane z tym tematem w jedno miejsce :roll:
Nowego forum karawaningowego chyba nikt nie ma zamiaru tworzyć. Myślę że zainteresowanych tym tematem będzie więcej - jak nasze daćki radzą sobie z kempingiem.
Mam takie wrażenie, że jak ludzie widzą zestaw napędzany dacią to :shock: :shock: ,a potem :lol: :lol:

Mefit - 2016-07-20, 09:05

Witam wszystkich.

Podłączę się do tematu, ponieważ od niedawna zacząłem interesować się możliwością wyjazdów z przyczepą. Rozglądam się na rynku przyczep i powoli dochodzę do wniosku, że przydałaby się zmiana holownika. Obecnie mam Dacię Duster 4x2 1.5 dCi 110 KM, ale zastanawiam się nad wymianą w niedalekiej przyszłości na model 4x4.

Kiedy kupowałem obecnego Dustera w 2011 r. w katalogu podawano różne maksymalne masy ciągniętej przyczepy z hamulcem dla różnych wersji Dustera. W przypadku mojej wersji było to 1200 kg (tak mam również wpisane w dowodzie rejestracyjnym), natomiast wersja 4x4 miała 1500 kg. Dodam jeszcze, że w katalogu podawano również DMC samego samochodu oraz maks. masę zestawu samochód + przyczepa z hamulcem, które było sumą DMC samochodu + maks. masa przyczepy z hamulcem (przynajmniej tak wynikało to na logikę).

Kilka dni temu spojrzałem w nowy katalog, a tam zmiana: każdy model Dustera ma możliwość holowania przyczepy z hamulcem o DMC 1500 kg. Ucieszyłem się, ale potem spojrzałem na maks. masy zestawu, które pozostały bez zmian czyli np.

wersja 4x2 1.5 dCi 110 KM
DMC samochodu: 1795 kg, Maks. masa przyczepy z hamulcem: 1500 kg, Masa maksymalna zestawu: 2995 kg.

Patrząc na ten przykład to po odjęciu DMC samochodu od maks masy zestawu zostaje 1200 kg, czyli tak jak było w starszym katalogu. Więc, równie dobrze maks. masa przyczepy mogłaby być i 2,5 tony, a i tak ogranicza to maks. masa zestawu.

Problem generalnie leży w tym co tak naprawdę można ciągnąć Dusterem według obecnego katalogu. Kupię przyczepę o DMC 1500 kg, a potem się okaże, że mimo że mam taki wpis w dowodzie (O1) to nie mogę jej ciągnąć bo ogranicza mnie maks. masa zestawu, która również jest wpisana w dowodzie (F3).

Wysłałem zapytanie do Renault/Dacia i otrzymałem odpowiedź, że w katalogu wszystko jest w porządku. Moim zdaniem, jeżeli ktoś będzie przy zakupie kierował się DMC przyczepy podanym w katalogu i nie spojrzy na maks. masę zestawu, może się mocno zdziwić przy kontroli.

Dlatego piszę do Was. Czy ja czegoś nie rozumiem, czy jednak coś jest nie tak w katalogu ?

laisar - 2016-07-20, 10:16

Nie ładować auto całkowicie, wtedy wolne kilogramy będzie można przeznaczyć na przyczepę? (;
Lza - 2016-07-20, 12:24

Wiele, wiele samochodów ma tak samo. Po protu w jednych samochodach producent tak zaprojektował samochód, że DMC zestawu = DMC holownika + DMC przyczepy. W innych
DMC zestawu nie jest równe DMC przyczepy i DMC holownika, ot cała filozofia. W katalogu wszystko jest OK.

Inna sprawa, że przyczepa 1,5 tony to potwór z którym każda osobówka będzie sobie radziła źle, a dacia bardzo źle ze względu na słabe silniki które w tych autach są montowane. Zdaje się, że Dacia najmocniejszy silnik ma ledwo 240 nm momentu, więc ciagnięcie tym 1,5 tonowej przyczepy to będzie męka.

Z takimi silnikiem ja bym celował w lżeszą przyczepę, najlepiej nie więcej niż tona. Albo pomyśleć o holowniku, który ma z 300, 350nM (i więcej - najlepiej transit, ducato itp lub jakaś prawdziwa, ciężka terenówka). Bo jazda swoją drogą, a zaparkowanie takiego potwora na kempingu, który może być stromy i trawiasty, lekką osobówką w ogole będzie niemożliwy.

Lza - 2016-07-20, 12:28

laisar napisał/a:
Nie ładować auto całkowicie, wtedy wolne kilogramy będzie można przeznaczyć na przyczepę?


Lepiej jednak odwrotnie - ładować bagaże do holownika a nie do przyczepy. Im cięższa przyczepa a lżejszy holownik tym stabilność zestawu jest gorsza i większe ryzyko wypadku. (wężykowanie lub złamanie zestawu, kłopoty z zatrzymaniem się przed przeszkodą)

Lza - 2016-07-20, 12:35

Mefit napisał/a:
Problem generalnie leży w tym co tak naprawdę można ciągnąć Dusterem według obecnego katalogu. Kupię przyczepę o DMC 1500 kg, a potem się okaże, że mimo że mam taki wpis w dowodzie (O1) to nie mogę jej ciągnąć bo ogranicza mnie maks. masa zestawu, która również jest wpisana w dowodzie (F3).


Możesz ją podpiąć, tylko musisz dbać, żeby rzeczywista masa zestawu nie była przekroczona. Przyczepa która ma DMC 1500 kg, jeśli nie będzie zatankowana, załadowana gratami to w rzeczywistości może ważyć np 1100kg.
Twój duster wraz z pasażerami i bagażami może ważyć np. 1600kg, Czyli rzeczywistą masę zestawu masz 2700 i możesz śmiało takim zestawem podróżować.

Przed zakupem musisz zważyć przyczepę i oszacować ile może się zwiększyć jej masa jeśli zatankujesz do niej wodę, gaz, wpakujesz graty.

Mefit - 2016-07-20, 13:23

Czyli, jeżeli dobrze rozumiem, podczas kontroli na drodze policja sprawdzi, że mam na haku przyczepę 1500 kg, zerknie w dowód samochodu i nie zwróci uwagi, że z dokumentów wynika, że niby mogę holować 1500 kg, ale opierając się na liczbach DMC samochodu + DMC przyczepy > maksymalnej masy zestawu (F3).

Z tego co wiem, ważenie zestawów przez policję w Polsce to niezwykle rzadki przypadek, dlatego główną podstawą dla kontroli są liczby w dowodach rejestracyjnych. Idąc dalej, ważniejsza jest zatem pozycja O1 czy F3 w dowodzie ?

Generalnie, w niektórych dowodach rejestracyjnych pozycja F3 jest pusta. Też nie wiem co to oznacza.

Co do mas, to większe DMC, np. 1500 kg, oznacza większą gabarytowo przyczepę wygodniejszą dla kilku osób, która rzeczywiście wyjściowo może ważyć np. 1200 kg. Niezależnie od tego ile w nią załaduję (może jeździć na pusto), z formalnego punktu widzenia mogę ją holować samochodem który ma w dowodzie O1 co najmniej 1500 kg. Oczywiście, niekoniecznie potrzebuję przyczepy DMC 1500 kg, może to być też 1300 kg itd. z odpowiednio mniejszą masą wyjściową. Istotnym jest, że wiele przyczep, które mnie interesują ma DMC pomiędzy 1250 i 1400, a tego już mój obecny holownik formalnie nie pociągnie.

Lza - 2016-07-20, 14:28

Dopóki policjanci nie są wyposażeni w wagę, to oczywiście mogą sprawdzić tylko to, co jest w dokumentach. Sprawdzenie, czy DMC zestawu nie jest przekroczone, to nie jest dodanie DMC holownika + DMC przyczepy z dowodów. Trzeba zważyć zestaw, sprawdzić czy rzeczywista waga holownika z przyczepą nie przekradcza DMC zestawu z dowodu. przy okazji można sprawdzić czy DMC któregoś z pojazdów nie jest przekroczone. (tak samo policjant bez wagi nie jest w stanie stwierdzić, czy np. jadąc solo z bagażnikiem pełnym cegieł przekroczyłeś dopuszczalną masę całkowitą samochodu - dopiero po zważeniu może to orzec).

Na zachodzie ważenie kempingów nie jest rzadkością (nawet mijałem taką łapankę dwa tygodnie temu). W Polsce, wiadomo, policja generalnie nie jest od pilnowania przepisów, tylko od dbania o budżet. Ponieważ karawaning w PL jest raczej niszowy, na razie policja nie zwraca w ogóle uwagi na takie zestawy. Natomiast nie wiadomo co będzie za kilka lat.

No i ważna rzecz, jeśli nie będziesz się trzymał mas podanych w dowodach, poza możliwym uszkodzeniem elementów konstrukcyjnych samochodu, jest jeszcze inne niebezpieczeństwo finansowe: w razie wypadku ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. (zarówno OC jak i AC)

Zarówno O1 jak i F3 jest równie ważne, one nie są sprzeczne - obie wartości nie mogą być przekroczone. trzeba po prostu pamiętać, że masa całkowita zestawu to nie jest suma DMC holownika i DMC przyczepy z dowodów. To jest masa, którą wskaże waga po wjechaniu całym zestawem. Rzeczywista masa zestawu nie może przekroczyć wartości F3 holownika.

pojazdy w których nie ma F3 nie mogą ciągnąć przyczep, nawet jeśli mają hak. (można wozić rowery). Zazwyczaj są to osobówki zarejestrowane jako pojazdy ciężarowe. (kiedyś była taka moda)

Mefit - 2016-07-20, 15:30

Wielkie dzięki za odpowiedzi i zainteresowanie problemem.

Cóż, pozostaje waga i kalkulator przy planowaniu wakacji ;) .

Przy okazji, znalazłem jeszcze dyskusję na ten temat na innym forum. Dla porządku wkleję odnośnik: link

Piotrek721015 - 2016-07-20, 15:35

Policja waży rzadko, ale ITD bardzo często waży osobówki z przyczepami, nie tylko kempingowymi.
goorek - 2018-03-09, 15:00

Czy ktoś wie, jaka jest masa przyczepy z hamulcem w dowodzie nowego Dustera? w zależności od silniki i wersji napędu? Czy ktoś juz ma nowego dustera i może podać z dowodu te wartości, jak również DMC oraz DMC zestawu?

w salonie twierdzą, że bez znaczenia od napędu i silnika jest to 1500 kg ale jakoś Pan bez przekonania mówił...

arczi_88 - 2018-03-09, 17:21

http://www.daciaklub.pl/f...=masa+przyczepy
goorek - 2018-03-10, 13:14

arczi_88 napisał/a:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=4229&highlight=masa+przyczepy

dzięki,
ale tam jest mowa o starym. Mimo to w nowym chyba jest tak samo, a więc
1.6 sce 4x2 - 1200 kg
cała reszta zarówno 4x2 jak i 4x4 - 1500 kg
masa zestawu 3019
takie info dostałem dzis w Kielcach w Dacii.

jammo - 2018-03-11, 12:13

Chyba nie jest tak. Masa przyczepy nie może przekraczać masy pojazdu. To , że w przepisach podają np. że masa przyczepy lekkiej jest do 750 kg to wcale nie oznacza , że każde auto może taką ciągnąć. Dla niektórych pojazdów będzie to 750 kg a dla niektórych tylko 600 kg, dlatego w dowodzie przy zakupie nowej przyczepki można sobie wbić np. 600kg, 650 lub np. 750 kg ale to zależy do jakiego samochodu ją szykujemy. Taka sama zasada jest z przyczepami hamowanymi. To , że podawana jest max. masa dopuszczalna 1200 kg , nie oznacza wcale ze może ją ciągnąc każdym autem, które nie przekroczy masy zestawu 3500 kg i to 3500 kg liczy się razem z ładunkiem. Dla przykładu, Duster 2 waży 1179 kg w wersji 1.6 SCe 115 4x2 , a dla niego max. masa przyczepy z hamulcem wynosi 1100 kg. Masa całkowita pojazdu w pełni obciążonego to 1712 kg, i dlatego masa zestawu nie może przekraczać 2812kg. Zmienia sie to oczywiście w innych wersjach silnikowych , gdyż zmienia się waga pojazdu.
Przerabiałem to już dawno gdy montowałem hak do swojej astry , gdzie według ogólnych przepisów mógłbym ciągnąc przyczepkę do 750 kg. Niestety , po konsultacjach ze stacją diagnostyczną , okazało się , że opelek może mieć podpiętą przyczepkę , gdzie w dowodzie rejestracyjnym przyczepki nie może być więcej jak 560 kg masy całkowitej , co oznacza, że 560 kg to jest waga przyczepy + ładunek.

Datex - 2018-03-11, 15:48

jammo napisał/a:
Masa przyczepy nie może przekraczać masy pojazdu.


Nieprawda. W autach 4x4 masa przyczepy może wynosić nawet 2 krotność DMC auta. Z tego powodu pickupy 4x4 z DMC na przykład 2.8 tony mogą holować przyczepę 3.5 tony. Oczywiście odpowiednie prawo jazdy to inna kwestia.

jammo - 2018-03-11, 21:01

Nie do końca masz rację. Definicja odnośnie aut z napędem 4x4 mówi , że " jeśli samochód ma homologacje jako "terenowy" a urządzenie sprzęgające ma odpowiednią wytrzymałość to pojazd może ciągać 150% swojego DMC " czyli każda terenówka której DMC jest powyżej 2600kg i ma homologacje producenta , może ciągąć przyczepy o masie do 3500DMC
Nie ma więc mowy o ciągnięciu przyczepy dwukrotnie przewyższającej DMC samochodu. Nie może to być żaden crossower nawet 4WD, który ma w dowodzie wbite sam. osobowy, i nie ma homologacji na terenowy itp.

Datex - 2018-03-12, 06:52

jammo, faktycznie, mój błąd. Już dano nie byłem w temacie, faktycznie 1,5 DMC auta, nie 2 razy. Oczywiście, to co napisałem tyczyło się aut typowo terenowych/użytkowych. Duster przy DMC 1800 kg z przyczepą 2700 wyglądał by nieco niepoważnie :)

Aczkolwiek katalogowe DMC przyczepy 1,5 tony dla dustera 4x4 dCi i tak daje do myślenia czy takie autko dało by rozsądnie radę np. ruszyć pod wzniesienie czy w lekkim terenie.

jas_pik - 2018-03-12, 07:27

Ponieważ mój DD służy własnie jako ciągnik dość często to mogę potwierdzić że zachowuje się w tej roli idealnie. Dużo daje zwłaszcza ta krótka jedynka . W lekkim terenie też sobie dobrze radzi z każdym rodzajem przyczepy.
goorek - 2018-03-12, 09:32

planuje ciągać przyczepę kempingowa, póki co mam o DMC 1100 kg, planuje to ciagnąć Dusterem 4x2 1.2tce.
Panowie czytałem, że w dowodzie rejestracyjnym DMC zespołu pojazdów F.3 nie jest równe DMC auta + DMC przyczepy. Tylko chodzi o realne masy, Czy ktoś mógłby to dokładnie wytłumaczyć wraz z jakaś podstawą prawną, żeby pan policjant nie strzelał ślepo...?

jammo - 2018-03-12, 13:36

Jak pisałem wyżej, Duster tylko z silnikiem 1.2 TCe ma DMC 1782kg (auto w pełni załadowane) a więc tym autem możesz ciągnąć przyczepę : - do 1200 kg z hamulcem najazdowym , oraz do 695 kg przyczepa lekka bez hamulca.
W samochodach powinna być naklejka ( ja mam na słupku środkowym), na której są podane dopuszczalne masy całkowite, kod lakieru itp. , lecz nie wiem, czy akurat Duster taką posiada. W każdym bądź razie, te masy podane wyżej odpowiadają Dusterowi o tej mocy silnika.

goorek - 2018-03-12, 15:56

jammo napisał/a:
Jak pisałem wyżej, Duster tylko z silnikiem 1.2 TCe ma DMC 1782kg (auto w pełni załadowane) a więc tym autem możesz ciągnąć przyczepę : - do 1200 kg z hamulcem najazdowym , oraz do 695 kg przyczepa lekka bez hamulca.
W samochodach powinna być naklejka ( ja mam na słupku środkowym), na której są podane dopuszczalne masy całkowite, kod lakieru itp. , lecz nie wiem, czy akurat Duster taką posiada. W każdym bądź razie, te masy podane wyżej odpowiadają Dusterowi o tej mocy silnika.

A jesli nie w pelni zaladowane to cięższą przyczepkę, aż do 1500 kg co odpowiada wpisowi w dowod rejetracyjny O.1. tak? oraz zespołu F.3 3019 kg. tak?

czyli np:
auto 1519 - przyczepa 1500
auto 1600 - przyczepa 1419
auto 1700 - przyczepa 1319
auto 1800 - przyczepa 1219

piszemy o masie rzeczywistej?

tak?

jammo - 2018-03-12, 18:29

Przyczepa dla silnika 1.2 TCe nie może przekraczać 1200 kg DMC, czyli waga przyczepki + ładunek. Przykładowo wjeżdżając na wagę, cała przyczepa ze swoją zawartością we wnętrzu, nie może przekraczać 1200 kg. Natomiast dla silnika 1.6 SCe jest to już tylko 1100 kg. Więcej może być tylko dla Dustera z silnikiem DCi 110 i wynosi 1300 kg. Co do ciężaru samochodu, bierzemy pod uwagę masę własną auta, bez ładunku. Dlatego uwzględniając tu inne ciężary samochodu, są im przypisane inne masy dopuszczalne przyczepy. Ogólnie DMC przyczepy, czyli wraz z ładunkiem , nie może przekroczyć masy własnej samochodu (nie dopuszczalnej).

Masz tu dla przykładu link danych Dustera2. Wpisując w rubryce odpowiedni silnik masz na samym dole w rubrykach wykaz masy przyczepy dla danego modelu Dustera z odpowiednim silnikiem.
https://www.autocentrum.p...-110km-od-2018/

damiaszek - 2018-03-13, 11:00

Rozważajac możliwości holowania przyczep i to niezależnie od auta należy oprócz tego co jest w dowodzie rejestracyjnym, homologacji i w tabliczkach znaminowowych uwzględnić jeszcze kilka innych rzeczy.
I tak na przykładzie Dustera 4x4 1.6:
- W dowodzie i homologacji mam wpisane 660 kg dla przyczepy bez hamulców i 1500kg dla przyczepy z hamulcem.
ale, w Polsce jestem dodatkowo ograniczony współczynnikiem 1.33 czyli przy masie DMC auta 1800kg przyczepa z hamulcem NAJAZDOWYM może mieć max ~1350kg.

Kluczem jest tu hasło hamulec najazdowy. Jeżeli auto i przyczepa miały by instalację hamulcową "uruchamianą z miejsca kierowcy" (np. taką jak w ciężarówkach) to przyczepa mogła by mieć te 1500kg.

To ograniczenie do 1.33 jest polskim pomysłem i są kraje gdzie taki duster może ciągnąć tak jak jest napisane w dowodzie.

Dodatkowo jak np. chciałbym ciągnąć te 1350kg dusterem na "pusto" (ok. 1450kg) to też po zważeniu na drodze mogą być problemy.

jas_pik - 2018-03-13, 13:26

damiaszek napisał/a:

To ograniczenie do 1.33 jest polskim pomysłem i są kraje gdzie taki duster może ciągnąć tak jak jest napisane w dowodzie.

A któż Ci sprzedał te rewelacje?
Jesli w DR mamsz w rubryce O1 wpisane 1500 kg to możesz ciągnąć przyczepkę o DMC 1500 kg .

damiaszek napisał/a:
Dodatkowo jak np. chciałbym ciągnąć te 1350kg dusterem na "pusto" (ok. 1450kg) to też po zważeniu na drodze mogą być problemy.

j.w
Nie wymyślaj prawa na nowo.

damiaszek - 2018-03-13, 14:02

Stosowne rozporządzenie http://isap.sejm.gov.pl/D...=WDU20030320262

i jego kluczowy fragment:

"7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd,
którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się
hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również
do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem
1 stycznia 1968 r."

Tak że owszem, jak, mam wpisane 1500kg dla przyczepy to mogę ciągnąć 1500kg, ale nie z hamulcem najazdowym.

Znasz może jakąś przyczepę do Dustera z hamulcem nie najazdowym?

i dodatkowo:

Prawo o ruchu drogowym
Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;

Tak więc sobie nic nie wymyślam, co najwyżej możemy się pospierać o interpretację tych przepisów ;-)

goorek - 2018-03-13, 22:25

jammo napisał/a:
Przyczepa dla silnika 1.2 TCe nie może przekraczać 1200 kg DMC, czyli waga przyczepki + ładunek. Przykładowo wjeżdżając na wagę, cała przyczepa ze swoją zawartością we wnętrzu, nie może przekraczać 1200 kg. Natomiast dla silnika 1.6 SCe jest to już tylko 1100 kg. Więcej może być tylko dla Dustera z silnikiem DCi 110 i wynosi 1300 kg. Co do ciężaru samochodu, bierzemy pod uwagę masę własną auta, bez ładunku. Dlatego uwzględniając tu inne ciężary samochodu, są im przypisane inne masy dopuszczalne przyczepy. Ogólnie DMC przyczepy, czyli wraz z ładunkiem , nie może przekroczyć masy własnej samochodu (nie dopuszczalnej).

Masz tu dla przykładu link danych Dustera2. Wpisując w rubryce odpowiedni silnik masz na samym dole w rubrykach wykaz masy przyczepy dla danego modelu Dustera z odpowiednim silnikiem.
https://www.autocentrum.p...-110km-od-2018/

skad Ci wychodzi dla 1.2tce 1200kg a dla 1,6 1100?

jas_pik - 2018-03-13, 22:57

damiaszek napisał/a:

Tak że owszem, jak, mam wpisane 1500kg dla przyczepy to mogę ciągnąć 1500kg, ale nie z hamulcem najazdowym.

I to jest Twoja nieprawidłowa interpretacja prawa.
DMC przyczepy bez hamulca masz w rubryce O2 DR samochodu , z hamulcem zaś w O1.

damiaszek - 2018-03-14, 08:39

Nie tak szybko kolego ;-) . Co do pozycji O2 i masy DMC przyczepy bez hamulca nie ma żadnych wątpliwości jest tyle ile w dowodzie. Problem jest z O1 gdzie jest wpisane 1500kg co przekracza masę liczoną z uwzględnieniem współczynika 1.33 czyli 1800/1.33

Zarzuciłeś mi że wymyślam prawo od nowa. Stosowne zapisy znalazłem i wskazałem, bez interpretacji tylko literalnie wprost. Do masy z O2 się nie odnosiłem tylko napisałem jaka jest, i nic co jej dotyczy nie interpretowałem.

jas_pik napisał/a:

A któż Ci sprzedał te rewelacje?
Jesli w DR mamsz w rubryce O1 wpisane 1500 kg to możesz ciągnąć przyczepkę o DMC 1500 kg .
j.w
Nie wymyślaj prawa na nowo.


Ponawiam pytanie, wskaż jaką przyczepę mogę holować majac w dowodzie w O1 1500kg i DMC pojazdu 1800kg? Pamiętaj hamulec nie może być najazdowy. :-P

Tak samo jak w drugim przypadku czyli gdy masa rzeczywista przyczepy będzie wieksza niż masa rzeczywista pojazdu, o co w przypadku Dustera z MW 1312 kg i masą przyczepy z ładunkiem np. właśnie 1500kg jest do osiągnięcia.

jas_pik - 2018-03-14, 08:56

damiaszek napisał/a:
Pamiętaj hamulec nie może być najazdowy. :-P

Zaczynasz wymyślać nowe prawo takimi stwierdzeniami czy tez swoją interpretacją

damiaszek napisał/a:
Tak samo jak w drugim przypadku czyli gdy masa rzeczywista przyczepy będzie wieksza niż masa rzeczywista pojazdu, o co w przypadku Dustera z MW 1312 kg i masą przyczepy z ładunkiem np. właśnie 1500kg jest osiągnięcia.

Rozpocznij od przeczytania definicji /słowniczka przy ustawach/rozporządzeniach na które się powołujesz bo zaczynasz się w tym gubić.
Może wyjasnię Ci to inaczej :
Dział III ma zastosowanie ,gdy brak jest punkt C) w przepisie z Działu II. Jeżeli producent określił w homologacji ciągnika DMC przyczepy z hamulcem ,to ta wartość w punkcie O1 DR jest świętością na terenie UE .

damiaszek - 2018-03-14, 10:21

Też przeczytaj. Rozporządzenie "w sprawie warunków technicznych pojazdów ........" nie odnosi się do homologacji holownika czyli rozpatrywanego Dustera, ani jej nie ogranicza. Duster ma w dowodzie w O1 1500kg i tyle może mieć na haku. Problem jest w przyczepie, wspł. 1.33 dotyczy przyczepy i jej hamulca i to on jest w przypadku Dustera i 99% przyczep limitem, a nie homologacja.

Cały czas czekam na wskazanie przyczepy o DMC 1500kg z hamulcem który nie jest najazdowy i da się podpiąc do Dustera.

Cytat:
Dział III ma zastosowanie ,gdy brak jest punkt C) w przepisie z Działu II. Jeżeli producent określił w homologacji ciągnika DMC przyczepy z hamulcem ,to ta wartość w punkcie O1 DR jest świętością na terenie UE


Zapis z działu III § 14-7. w żaden sposób nie ogranicza homologacji pojazdu, odnosi się tylko do zastosowanego hamulca przyczepy.

O jaki punt C) z Działu II Ci chodzi - możesz zacytować albo dać odnośnik.

jas_pik - 2018-03-14, 11:11

Nie wiem czego nie rozumiesz?
Dlaczego szukasz przyczepy bez hamulca najazdowego?
Rozwiązania hamowania przyczepą moga być dowolne - może być to hamulec najazdowy sterowany naciskiem lub hamulec sterowany napięciowo/prądowo.
Może być na jednej osi może być na wielu osiach .Wazna jest wyłącznie DMC oraz to czy ma hamulec czy nie .
Co chcesz żebym cytował ?
Cytat:
Dział II , par.§ 3 pkt. 4.4
dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z
hamulcem nie może przekroczyć:
a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,
c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez
producenta
,

Jeśli w punkcie C zacytowanym powyżej producent nie określił tej masy to możesz ją wyliczyć korzystając ze wzoru podanego - czy już wyjaśnia Ci to Twoje wątpliwości ?

damiaszek - 2018-03-14, 13:46

jas_pik napisał/a:
Jeśli w punkcie C zacytowanym powyżej producent nie określił tej masy to możesz ją wyliczyć korzystając ze wzoru podanego - czy już wyjaśnia Ci to Twoje wątpliwości ?

Nic nie wyjaśnia, przepis z działu III o 1,33 działa nadal.
Cytat:
W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd,
którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się
hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się rów-
nież do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem
1 stycznia 1968 r.

Ten zapis ogranicza masę przyczepy z hamulcem bezwładnościowym, i to on ogranicza DMC przyczepy z takim hamulcem. Ale chyba EOT, bo mamy rozbieżne zdania na ten temat, a ciąganie dusterem 1350kg czy 1500kg to lekka abstrakcja - może i się da ale po co się tak męczyć.

Co powiesz na ten drugi:
Cytat:
Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;


Też nie obowiązuje.

jas_pik - 2018-03-14, 14:12

Ponieważ od kilku lat ciągnę rożne przyczepy i wiem że były rożne dyskusje których podłoże jest właśnie roztrząsanie przepisów wyrywkowo bez kontekstu całości prawa jak w Twoim przypadku.
Prawo należy czytać poprawnie i po kolei , Ty zaś uparcie przywołujesz to Co wg Ciebie powinno być i wychodzą Ci sprzeczności w jasno napisanymi przepisami prawa.

damiaszek - 2018-03-14, 14:27

Nie odpowiedziałeś jak wygląda sprawa z Art. 62. 1. - obowiązuje czy nie obowiązuje? Nie tylko Ty ciągasz przyczepy.
jammo - 2018-03-16, 09:32

goorek napisał/a:
jammo napisał/a:
Przyczepa dla silnika 1.2 TCe nie może przekraczać 1200 kg DMC, czyli waga przyczepki + ładunek. Przykładowo wjeżdżając na wagę, cała przyczepa ze swoją zawartością we wnętrzu, nie może przekraczać 1200 kg. Natomiast dla silnika 1.6 SCe jest to już tylko 1100 kg. Więcej może być tylko dla Dustera z silnikiem DCi 110 i wynosi 1300 kg. Co do ciężaru samochodu, bierzemy pod uwagę masę własną auta, bez ładunku. Dlatego uwzględniając tu inne ciężary samochodu, są im przypisane inne masy dopuszczalne przyczepy. Ogólnie DMC przyczepy, czyli wraz z ładunkiem , nie może przekroczyć masy własnej samochodu (nie dopuszczalnej).

Masz tu dla przykładu link danych Dustera2. Wpisując w rubryce odpowiedni silnik masz na samym dole w rubrykach wykaz masy przyczepy dla danego modelu Dustera z odpowiednim silnikiem.
https://www.autocentrum.p...-110km-od-2018/

skad Ci wychodzi dla 1.2tce 1200kg a dla 1,6 1100?

Masz wklejony link z danych autocentrum odnośnie nowego Dustera i napisałem ci wyżej, że zmieniając sobie w rubryce po lewej stronie rodzaj silnika , automatycznie w opisach danych na samym dole, masz pokazane ciężary przyczep dla samochodu z danym silnikiem.

jas_pik - 2018-03-16, 10:33

To co pisze Autocentrum nie jest zgodne z danymi z oficjalnej publikacji Dacia.pl
https://www.dacia.pl/cont...er-brochure.pdf
dane przyczep na stronie 20

goorek - 2018-03-16, 13:47

jammo napisał/a:
goorek napisał/a:
jammo napisał/a:
Przyczepa dla silnika 1.2 TCe nie może przekraczać 1200 kg DMC, czyli waga przyczepki + ładunek. Przykładowo wjeżdżając na wagę, cała przyczepa ze swoją zawartością we wnętrzu, nie może przekraczać 1200 kg. Natomiast dla silnika 1.6 SCe jest to już tylko 1100 kg. Więcej może być tylko dla Dustera z silnikiem DCi 110 i wynosi 1300 kg. Co do ciężaru samochodu, bierzemy pod uwagę masę własną auta, bez ładunku. Dlatego uwzględniając tu inne ciężary samochodu, są im przypisane inne masy dopuszczalne przyczepy. Ogólnie DMC przyczepy, czyli wraz z ładunkiem , nie może przekroczyć masy własnej samochodu (nie dopuszczalnej).

Masz tu dla przykładu link danych Dustera2. Wpisując w rubryce odpowiedni silnik masz na samym dole w rubrykach wykaz masy przyczepy dla danego modelu Dustera z odpowiednim silnikiem.
https://www.autocentrum.p...-110km-od-2018/

skad Ci wychodzi dla 1.2tce 1200kg a dla 1,6 1100?

Masz wklejony link z danych autocentrum odnośnie nowego Dustera i napisałem ci wyżej, że zmieniając sobie w rubryce po lewej stronie rodzaj silnika , automatycznie w opisach danych na samym dole, masz pokazane ciężary przyczep dla samochodu z danym silnikiem.

dokladnie to nie jest prawda. wszystkie poza 1.6 4x2 maja 1500kg, a wspomniane 1.6 4x2 ma 1200


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group