DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Większe hamulce?

czaju - 2011-06-06, 19:19
Temat postu: Większe hamulce?
I nadeszła ta chwila kiedy uważam, że bardzo chce się pozbyć seryjnych hamulcy.

Przeważyło to że cały czas piszczą (coś się stało i w lewym kole klocek ten od środka co chwile trze o tarcze), a to że Sanderka podróżuje z prędkościami dla siebie nieoptymalnymi (autostradowymi) sugeruje że może warto pomyśleć o czymś lepszym

Czy w Sandero z dci są większe tarcze i zaciski? Chce założyć coś co wejdzie pod felgi 15" i nieimplikujące poważnych zmian, dlatego pomyślałem że zestaw hamulców z innej Daćki (np MCV z dci, albo jeszcze czegoś większego) mógłby być dobrym rozwiązaniem.

Czy jeśli chodzi o materiały potrzebne - czy jest tak jak sobie to wyobrażam, czyli nowe zaciski, nowe tarcze, nowe klocki, czy np. w grę wchodzi jeszcze wymiana np wahaczy?

W sumie to jeden z nielicznych elementów z kategorii "za co jej nienawidze"

jjmalin - 2011-06-06, 19:51

ja też jestem tym zainteresowany ze względu na planowany chip. bo przy 90 KM mysle ze zwykle mogą nie dać rady
Beckie - 2011-06-06, 19:55

Dziwne... Ja mam 87 KM i zwykłe hamulce mnie zadowalają... :roll:
czaju - 2011-06-06, 20:17

Dobrze, nie wnikajmy w to czy kogoś zadowalają czy nie. Nie mam zamiaru rozpędzać samochodu i dohamowywać przed każdym zakrętem bądź łukiem. Chodzi tylko o to że nie jestem zadowolony z zachowania hamulców powyżej 90kph, a już nawet agresywniejsza, choć niekoniecznie szybsza, jazda powoduje, że alufelgi są wyczuwalnie cieplejsze.

Czemu tak się dzieje? Moim zdaniem jest to następstwo małych, niewentylowanych tarcz - jak na 1100kg wydają się one być niezbyt odpowiednie (trzeba w końcu powiedzieć że w budżetowym samochodzie nie może być wszystko takie jak sobie wymarzymy, nawet w klasie A montuje się teraz poważniejsze hamulce - patrz trojaczki chociażby)

Czy nie przekopując całego samochodu, wymieniając kilka elementów jest to do zrobienia? Ile taka zabawa kosztuje po cenach ASO (bez robocizny) - chodzi o rząd wielkości, jasna sprawa że takiego swapu nie robi się w ASO (no chyba że jest dobra cena i na ustach mechanika nie pojawia się grymas świadczący o tym, że nie leży mu coś więcej niż wymiana oleju).

Jest trochę takich elementów, które są włożone na wyrost, i trochę takich które są technologicznie poprawne, ale stosowane 10lat temu (patrz chociażby hamulce o rozmiarze klocków z Peugeota 305...)

Beckie - 2011-06-06, 20:24

Aaaa bo ja mam tarcze wentylowane...
czaju, a jak wyglądają klocki w Twojej Sandero tzn. kształt?

laisar - 2011-06-06, 20:26

Na 99% nie będzie żadnych problemów z przeszczepem większych hamulców.

Oprócz wymienionych części, potrzebne będą jeszcze na pewno inne piasty i... wygląda na to, że nic poza tym.

Tylko jeden warunek: zgodnie z prawem, wszystkie te części muszą być oczywiście fabrycznie nowe, a po ich montażu należy się udać na badania techniczne.

(Bez nich, w razie wypadku - czarna amba...).

W ASO: części ok. 4,5 kzł brutto.

WhiteDragon - 2011-06-06, 20:27

czaju napisał/a:
Chce założyć coś co wejdzie pod felgi 15" i nieimplikujące poważnych zmian, dlatego pomyślałem że zestaw hamulców z innej Daćki (np MCV z dci, albo jeszcze czegoś większego) mógłby być dobrym rozwiązaniem.


Ja mam MCV 1.5 dci, 15 calowe aluski przez które widać jak na dłoni, że tarcze są wentylowane. Z tyłu tylko bębny, ale spokojnie daję radę. No więc pewnie by się dało zamontować, z tym że oczywiście nie porównywałem innych elementów takich jak wahacze. Trzeba by najlepiej popytać dobrego mechanika, niekoniecznie z ASO.

czaju - 2011-06-06, 20:34

Mam w tym momencie takie klocki - http://allegro.pl/klocki-...1639473099.html (bez nacięcia w środku i brembo - poprostu podobnego kształtu).

Tak jak piszę, tarcze nie są wentylowane. Czy to ma być takie zwykłe badanie techniczne (czyli takie które podchodzi mi ok listopada, czyli powiedzmy że "bez dodatkowych kosztów")?

Cytat:
wszystkie te części muszą być oczywiście fabrycznie nowe

hmmm czyli nie można sobie wyciągnąć ich z odpowiadającego samochodu w którym nie ma tyłu :D

Mam na myśli jednego gościa który raczej wie co jest w Sandero (kupowałem od niego lampy), poproszę go o wycenę części, a że ma warsztat to o ew. montaż.


Ale zrobię to dokładnie za tydzień, bo obawiam się że mógłbym być nieobecny w Borkach (a co tam niech piszczy - przynajmniej ludzie będą się oglądali ;p)

laisar z wahaczami czy bez te 4.5k?

laisar - 2011-06-06, 20:38

czaju napisał/a:
Czy to ma być takie zwykłe badanie techniczne

Tak, bo to chodzi zdaje się o standardową poprawność działania - w końcu te inne hamulce występują w tym modelu. Ale o szczegóły to już najlepiej wypytać diagnostę...

jackthenight - 2011-06-06, 21:10

Powinno cię to Czaju zainteresować :

Tutorial wymiany tarcz na wentylowane oraz wymiany zacisków :

http://www.tutorialelogan...si-discuri.html

mekintosz - 2011-06-06, 23:40

Sandero 1.5 dci 68 KM z 2009 r, wiec nie jakis potwor ma tarcze wentylowane ;-)
czaju - 2011-06-07, 05:01

jackthenight napisał/a:
Powinno cię to Czaju zainteresować :

Tutorial wymiany tarcz na wentylowane oraz wymiany zacisków :

http://www.tutorialelogan...si-discuri.html


Dzięki, to jest dokładnie to co chce zrobić, ale tutaj wychodzi na to że to tylko trzy elementy - zacisk, tarcza i klocki. Czy to takie hamulce jak w MCV?


Przyjrzałem się trochę temu i myślę... że to co mnie będzie interesować to jest silnie związane z Megane II (niestety nie 2.0 16v bo tam jak się okazało koła są na 5 śrub ;/)

Co myślicie o takim zestawie http://allegro.pl/tarcze-...1614838073.html + zaciski, których obawiam się że trochę będę szukał ;/

laisar - 2011-06-07, 09:54

czaju napisał/a:
wychodzi na to że to tylko trzy elementy - zacisk, tarcza i klocki

Niekoniecznie - przejrzałem wszystko jeszcze raz i wszystko zależy od tego na jak wiele zmian możesz sobie pozwolić...

Fabrycznie, Sandero 1.4 ABS ma piastę na 21 wypustów półosi, tarcze niewentylowane 259x12 mm i klocki 100x64,8x18 mm.

Zmiana tarcz na wentylowane 259x20,6 mm (jak np w 1.6) wymaga również wymiany zacisków, ale typ i rozmiar klocków pozostaje ten sam, takoż piasty.

Można jednak pójść na całość i strzelić sobie hamulce z MCV 1.6 7-os. / MCV 1.6 16v / furgonetki / pikapa, z tarczami wentylowanymi 260x22 mm - ale wtedy oprócz zacisków wymienić należy również półosie i piasty (23 wypusty), a klocki mają rozmiar 116,4x52,4x17,7 lub 150,2x52,5x17,7 (w zależności od wybranych zacisków). W ASO byłoby to chyba ok. 8 kzł.

czaju - 2011-06-07, 12:44

laisar no to mnie zmartwiłeś - w tym tutorialu wydawało się że facet zmienia tarcze na takie o większej średnicy, a tu wychodzi na to, że to te o większej grubości i wentylowane. I tak po wizycie w kilku sklepach raczej trudno będzie z dostaniem jarzma - po prostu wychodzi na to, że jarzmo i zwrotnica (piasta?) są uważane za to co się nie niszczy i hurtowniom nie chce się zamrażać pieniędzy ;/

Z zakupem nowych klocków i tarcz oczywiście się liczyłem, ale wymiana półosi się do mnie nie uśmiecha ;/ , bo zaraz dojdziemy, że ok - to teraz jeszcze tylko skrzynia biegów, silnik i hamulce będą śmigać :D

laisar - 2011-06-07, 13:02

Mniejsza tarcze (238x12 mm) są chyba tylko w modelach bez ABS-u, więc może i zmieniał na większe - nie wiem, filmiku nie widziałem, ale przecież to nie ma dla Ciebie większego znaczenia, dalej możesz poprawić hamulce. Skok nie będzie może jak ten hipotetyczny z 238 na 259, ale zawszeć jakiś, nawet bez wymiany piast i półosi. (Ale opłacalność to musisz sam przemyśleć - przez sieć wszystko można kupić).


Tylko na Twoim miejscu przede wszystkim zacząłbym od weryfikacji tego, co Ty tak naprawdę tam masz, bo nie wygląda na to, żeby dało się to stwierdzić ze 100% pewnością wyłącznie na podstawie dokumentacji...

czaju - 2011-06-07, 13:14

Faktycznie tarcze są 259mm (bo napewno więcej niż 24cm - zmierzyłem obwód wyszło ok 81-82cm (+-3cm) czyli na 99% 259, niewentylowane. Co powinienem wymienić żeby założyć tarcze wentylowane?
laisar - 2011-06-07, 13:36

Cytat:
]Zmiana tarcz na wentylowane 259x20,6 mm (jak np w 1.6) wymaga również wymiany zacisków

(Trzy posty wyżej (((: ).

czaju - 2011-06-07, 13:58

laisar napisał/a:
Cytat:
]Zmiana tarcz na wentylowane 259x20,6 mm (jak np w 1.6) wymaga również wymiany zacisków

(Trzy posty wyżej (((: ).


Tak, tylko czy są jakieś numery części (zacisków) i to może powodować również konieczność wymiany jarzm (numery...)

laisar - 2011-06-07, 14:29

No, nie, oczywiście, że jarzma też do wymiany - pisałem "zacisk" w rozumieniu "komplet zacisku"... (;


Zaciski: lewy - 7701207958, prawy - 7701207959 (672 zł/szt. brutto).

Jarzma: lewe - 7701051906, prawe - 7701051905 (411 zł/szt).


Plus być może jakieś bolce, śruby - ciężko powiedzieć, wyglądają, że niby są w komplecie, ale mają też osobne referencje? :-?


(Najlepiej, jakbyś się jednak udał do ASO - albo innego mechaniora - powiedzą Ci pewnie najdokładniej).

czaju - 2011-06-08, 04:25

Dzięki laisar - teraz mam z czym się udać do kilku warsztatów (a konkretnie dwa przychodzą mi do głowy)
r_lukas - 2011-06-11, 12:02

Ja bym zaczął od wymiany klocków,przejrzenia/przesmarowania zacisków. Załóż jakieś markowe klocki np valeo i będzie dobrze. Moja panda nawet z prędkości autostradowych z 4 osobami (a więc masa zbliżona do sanderki z kierowcą i pasażerem) hamuje tak, że wszyscy lecą do przodu mimo małych niewentylowanych tarcz. Dodam, że klocki wcześniej mi też piszczały a były to polecane w intercarsie breck'i czy coś takiego - po wymianie jak ręką odjął...
Karenzo - 2014-07-21, 11:58
Temat postu: Swap tarczy hamulców duster
Jak niektórzy wiedzą w wersjach benzynowych mamy z przodu tarcze
TW 269 / 22,4
w wersjach diesla jest
TW 280 / 24

Zastanawiam się na podmianką na te większe dislowskie bo duster najlepiej nie hamuje .
Jakie ewentualnie części wchodzą w gre przy takiej wymianie

BoloSr - 2014-07-21, 12:00
Temat postu: Re: Swap tarczy hamulców duster
Karenzo napisał/a:
Jak niektórzy wiedzą w wersjach benzynowych mamy z przodu tarcze
TW 269 / 22,4
w wersjach diesla jest
TW 280 / 24

Zastanawiam się na podmianką na te większe dislowskie bo duster najlepiej nie hamuje .
Jakie ewentualnie części wchodzą w gre przy takiej wymianie


Może byc tak ze zwrotnica bedzie do podmianki :)
A może byc tak ze sam zacisk tylko :)
Trza mieć w rękach zacisk i tarcze ta wieksza i sprawdzić :)

Marek1603 - 2014-07-21, 12:03

Na bank tarcze, zacisk, klocki.
Teraz jeszcze trzeba się upewnić co do mocowania zacisku czyli zwrotnicy jak wyżej powiedziane.
Sprawdzić jeszcze należy rozstaw śrub mocujących tarczę. Powinien być raczej taki sam.

Karenzo - 2014-07-21, 12:03

Myślę że za rok będę miał klocki do wymiany więc akurat czemu nie ?
BoloSr - 2014-07-21, 12:07

Karenzo napisał/a:
Myślę że za rok będę miał klocki do wymiany więc akurat czemu nie ?


można pokombinowac :) w koncu wentylowana tarcza jest lepsza od nie wentylowanej :)

Karenzo - 2014-07-21, 12:09

obie są wentylowane
tak na szybko to klocki ok 75 zł za 2 szt
tarcze nie jest to pewnie ok 200 zł za 2szt
ale wszędzie na allegro są 269 mm

koszty nie wyglądają na duże a poprawa komfortu może być znaczna

Karenzo - 2014-07-21, 12:14

http://www.dusterklub.pl/viewtopic.php?p=6804#6804 :-|
corrado - 2014-07-21, 13:51

Kup zwrotnice na allegro z dci i do tego komplecik tarcze + klocki MIKODA - 290pln na 280mm
Karenzo - 2014-07-21, 14:15

zwrotnice to ok 300 zł za 1 szt i jeszcze w niewiadomym stanie + zacisk ok 200 zł 1 szt
czyli wychodzi 500 zł na stronę
troszkę drogo

corrado - 2014-07-21, 14:20

tak, zgadza się , ale kupisz już z zaciskiem najpewniej więc odpada zacisk.
Zwrotnice łatwo sprawdzić, jak coś to dam Ci wymiary suwmiarką co do 1mm czy nie krzywa. No a jak kupujesz 2szt to nie da rady tak samo ich skrzywić więc w sumie sam sprawdzisz czy są OK bez wymiarów, tylko z suwmiarką.

Karenzo - 2014-07-21, 14:29

http://allegro.pl/listing...-2-default-0718
corrado - 2014-07-21, 14:33

http://allegro.pl/zwrotni...4388954698.html

Mogę polecić kolesi, byłem tam u nich pod Poznaniem na miejscu i na pewno coś spuszczą. Może się uda kupić razem z tymi tarczami bo wyglądają dobrze

Karenzo - 2014-07-21, 14:39

Chyba poczekam do końca gwarancji jeszcze 3 lata .
A to na ABS nie będzie miało wpływu ?

Karenzo - 2014-11-08, 01:30

Temat powraca jak bumerang okazuje się że .... tarcze w rozmiarze 269 mm na przód są produkowane tylko do dustera i toyoty
Wybór producentów zagęszczą się do 2-3 a cenny zaczynają od 200 zł ...
O klockach nawet nie piszę
Przy czym 280 mm są bardzo popularne i można przebierać w każdym producencie i cenie .
Uznałem że zamiast swapować kupie sobie jakieś dobre kute tarcze ze sportowymi klockami ale nic z tego

jeżeli ktoś nie wierzy prosze
allegro 269mm
allegro 280mm

A może zaszaleć i swapować już jakieś 300 mm z jakiejś meganki cześć mogą okazać się o niebo tańsze

corrado - 2014-11-08, 07:27

karenzo napisał/a:

Wybór producentów zagęszczą się do 2-3 a cenny zaczynają od 200 zł ...
O klockach nawet nie piszę


Nie, aż tak źle nie ma.
http://www.iparts.pl/auto...135-100032.html

karenzo napisał/a:

Przy czym 280 mm są bardzo popularne i można przebierać w każdym producencie i cenie .
Uznałem że zamiast swapować kupie sobie jakieś dobre kute tarcze ze sportowymi klockami ale nic z tego


niezły pomysł, kupić nacinane tarcze sportowe + dobre sportowe klocki - hebel sie poprawi na pewno w stosunku do serii.

karenzo napisał/a:

A może zaszaleć i swapować już jakieś 300 mm z jakiejś meganki cześć mogą okazać się o niebo tańsze


tylko czy będzie pasować stary zacisk z jarzmem z mniejszej tarczy - raczej nie.

Jak chcesz to moge ci sprzedac stara zwrotnice z piasta i lozyskiem z tarczy 280mm do dustera za powiedzmy 50pln to sobie przymierzysz czy rozstaw jarzma z 269mm bedzie pasował a tarcza z 280 nie bedzie tarła o zacisk...

Karenzo - 2015-10-07, 21:13

odkopuje temat tym razem porządnie




Z wymiarów wynika tylko 1,5 mm różnica grubości
Można powiedzieć że to jest prawie nic .

Rożnica jest dopiero w klockach
269mm

Producentem systemu jest TRW
280mm

Producentem systemu jest ATE

Według radzickich braci zacisk jest ten sam

Cytat:
Рено Дастер необходимо сказать о том, что на Duster с двигателем 1.6 и 1.5 тормозные суппорта отличаются от тормозных суппортов установленных на машину с двигателем 2,0 литра.

http://www.autosecret.net...rmoznyh-kolodok

Co ciekawe jak wstukałem sobie polecane klocki do bosha
wyskoczyły mi klocki do1.6 16v
co chyba pokazuje "fachowość " tej publikacji


z rosyjskiego diagolisa udało mi się wydobyć schematy obu układów
269mm

280mm


numery katalogowe
269 mm
zacisk 7701208332 (kierowcy)
jarzmo 7701059704

280 mm
zacisk 410116581R
jarzmo 465013096R



jedynie pytanie które zostało to czy trzeba wymieniać zwrotnice
poszukuje rysunków technicznych jarzma

według producenta moje jarzmo pasuje do całej masy renówek
https://www.trwaftermarke...ct/BDA671/#Tab4

to samo jest z zaciskiem
https://www.trwaftermarke...t/BHW415E/#Tab4



W ATE jest jeszcze większy bajzel
jarzmo nr wew 11.8170-0002.1
http://ows-cdn.tecdoc.net...774cd081f597cb9
co ciekawe według tego katalogu jest już przewidziane lodgy i doker 1.6 sce LPG właśnie z tarczami 280 mm

zacisk nr wew 11.9541-9950.2
http://ows-cdn.tecdoc.net...ed90ed72d1670ec

kali - 2015-10-08, 06:34

Parę swapów w swoim istnieniu popełniłem i zawsze była wymiana jarzma nigdy zwrotnicy. Tak jest dla producenta po prostu taniej łatwiej i szybciej. Co więcej w niektórych nawet zacisk jest ten sam. Ma dzięki temu mniej problemów logistycznych. Wiec kup jarzmo i zacisk, no i tarczę oczywiście.
Karenzo - 2015-10-08, 15:06

najchętniej to założył bym coś ok 300 mm ale tutaj już pewnie nie da rady
kali - 2015-10-08, 16:03

Wiesz zawsze coś można po kombinować. W seju zakładałem hamulce od jakiej alfy tyle że musiałem jeżdzić na alufelgach niskoprofilowych. A i tak miałem może 1mm luzu pomiędzy zaciskiem a felgą. Ale miałem wtedy kolegę na szrocie i czas by się bawić.
Karenzo - 2015-10-08, 20:03

1.5 dci 110 KM 2012 rok 4x2 / 4X4 ABS
zwrotnica 82 00 881 824
ten numer występuje tylko w dusterze
1.6 16v 105 km 2012 4x2 /4x4 ABS
82 00 881 914



Niestety ale zwrotnica jest inna. Duster 1.6 16v z ESP ma tarcze 280 mm , i zwrotnice
82 00 881 824
Piasta w obu przypadkach jest taka sama
40 20 200 09R


Zostaje tylko opcja rzeźby ale właściwe czym miał bym się kierować w przypadku doboru nowych zacisków + jarzma

kali - 2015-10-09, 13:43

Inny numer katalogów jeszce o niczym nie świadczy. Robiłem swapa w Focusie. Zwrotnica w katalogach inna. Po fizycznym porównaniu wyszło, że mniejsza i starsza wersja miała zębatkę do ABS. Natomiast nowsza z EPS miała już łożysko magnetyczne. I to była cała różnica. Jarzma i mocowanie pasowały.
Karenzo - 2015-10-09, 20:38

Zamierzam kupić 1 szt jarzma ATE
problem w tym że takowego nie da się nigdzie kupić , wszędzie mają TRW .
Jedyne co jest do kupienia
to
http://allegro.pl/zacisk-...5113796969.html

ale trochę ryzykowne wywalić 120 zł żeby okazało się że nie pasuje .
Najlepiej by było dostać gdzieś uszkodzone

Całość by się wyjaśniła gdyby ktokolwiek zmierzył odległość otworów w jarzmie do zwrotnicy

kali - 2015-10-09, 22:08

Szukaj rozbitka na e-bay. Czasami w UK można wyrwać po taniości dobre graty. A 131zł to niewiele ją bym zaryzykował tak zresztą zrobiłem w swoim Loganie.
Karenzo - 2015-10-12, 11:08

No dobra wiem że odstęp otworu jarzmo - zwrotnica w zestawie 280 mm to ok 142 mm
teraz zostaje pomierzyć u mnie wszystko w weekend .
Do tych śrub dostane się od tyłu koła z tunelu czy trzeba ściągać całe koło?

kali - 2015-10-12, 13:23

Jak masz kanał albo podnośnik to się dostaniesz. Gorzej z pomiarem. Lepiej koło zdjąć i skręcić kierownicą.
Karenzo - 2015-10-12, 14:31

kanał i żabe do 2,5 t mam ,
łatwiej i bezpieczniej bez zdejmowania koła
tylko osłona tarczy może przeszkadzać

Karenzo - 2015-10-14, 16:36

No i niestety
odstęp miedzy śrubami mocowania jarzma do zwrotnicy są inne
w 269 mm jest to ok 10,3 cm
w 280mm tarczy 14 cm

Michał93 - 2016-04-02, 11:49

Odgrzeje kotleta.
Chciałbym zmienić hamulce w swoim 1.2 ze względu na to, że są lite, małe tarcze. Na pewno muszą być wentylowane a najlepiej większe. Jeśli chodzi o tarcze wentylowane to wiem że dci i tce je mają - pytanie czy wystarczy wymienić sam zacisk, czy jeszcze jarzmo albo i piastę?
Ad 2 - jeśli większe tarcze to od czego mogą podejść jarzma? Dokker / duster?
Ad 3 czy ktoś na forum przerabiał tył z bębnów na tarcze?

Karenzo - 2016-04-02, 14:46

z tyłem to duża robota trzeba belka zmieniać
a nie ma za bardzo z czego tej belki wziąć

Reszte twoich wątpliwości rozwieje dialogys w którego polecam sie zapatrzyć .
Przerabiałem sprawę w dusterze i niestety piasta jest inna przy tarczy 269 mm i 280 mm

Michał93 - 2016-04-02, 14:53

Belki raczej nie trzeba rwać, mocowanie bębnów i piasta jest łudząco podobna do clio II i myślałem o kupnie hamulcow z 1.6 16v
Karenzo - 2016-04-02, 15:05

w gofie gdzie mocniejsze silniki miały właśnie tarcze trzeba było belka wymieniać tylko tam belka kosztowała kilka stów

Nasze belki są łudzące podobne do tych golfowych stąd moje przekonanie

Michał93 - 2016-04-02, 15:15

W clio chłopaki też całe belki przerzucali, z tego względu że łatwiej szybciej i taniej :)
W Dacii jest ten problem o którym piszesz, że nie za bardzo jest z czego kupić belkę z tarczami, która będzie pasować p&p

DrOzda - 2016-04-02, 16:50

Biorąc pod uwagę przeciętny rozkład mas hamowania 80:20 to już po prostu lepiej wydać kasę na częstsze czyszczenie wnętrze bebnów z pyłu i wymieniać szczęki niż bawić się w swapy. Dodatkowo ponieważ teraz moduł abs/esp steruje hamowaniem pewnie trzeba by mu zmienić program po instalacji tarcz z tyłu. ..
damiaszek - 2016-04-03, 00:38

Jeżeli jesteśmy wstanie zablokować koła/lub doprowadzić so zadziałania ABS-u to limit hamowania leży nie w układzie hamulcowym lecz w przyczepności opon. W takim wypadku nawet hiper tarcze i klocki nam nie pomgą. Co najwyżej poprawi poprawi się nam "modulacja" hamulców i siła wymagana do zablokowania..
Michał93 - 2016-04-03, 18:31

damiaszek wszystko ładnie pięknie, tylko nie bierzesz pod uwagę tego że w moim przypadku po hamowaniu ze 170 tarcze są do wyrzucenia, poza tym jak ostrzej pojeździsz czuć że hamulce płyną.
Kolejna sprawa - mega szybkie zużycie klocków na małych, litych tarczach, jakoś w bmw pomimo agresywnego stylu jazdy nie mam takich problemów :mrgreen:

damiaszek - 2016-04-04, 07:35

Jeśli chodzi o zużycie, to bębny i szczęki będą trwalsze niż tarcze. Rozmiaru klocków z przodu nie zmienisz nie zmieniając zacisków, a i co do wentylowanych tarcz też mam wątpliwości czy takie wejdą. W tico zakładali tarcze wentylowane od swifta, ale były grubsze i trzeba było wstępnie zebrać kilka milimetrów z kloców aby to wszystko zmienić. Lepiej do agresywnej jazdy zostawić BMW, a loganem jeździć statecznie :-P
Michał93 - 2016-04-04, 10:01

Zmiana z litych na wentylowane jest p&p jeśli zostawimy ten sam rozmiar :-D
W dci i tce są wentylowane wiec jarzmo stare zostaje, jedynie zacisk inny a to nie problem :-) sztuka rzeźbienia zaczyna się jeśli chodzi o większe i wentylowane tarcze :-D

kali - 2016-04-05, 08:47

Wymiana samych bębnów z tył na tarcze przyniesie spadek skuteczności hamowania. Tarcza wentylowana jest grubsza od litej, więc zacisk musi być inny, często inny zacisk oznacza inne jarzmo, bo zmienia się mocowanie i grubość tarczy i klocki. Jarzm i zacisków najlepiej szukać w obrębie tego samego gatunku. Konstruktorzy mają narzucone koszty, więc korzystają z możliwie dużej liczby gotowych rozwiązań. Najlepiej mieć kogoś na szocie i kombinować. Tarcze przy tym to już najmniejsze piwo, bo są produkowany przez niezależnych producentów i często przednia tarcza we Fiacie jest tylna w Audi. Dość fajne crossy na tarcze i klocki robi baza TecDoc.
WooojaS - 2016-10-03, 11:17
Temat postu: Od czego większe hamulce w loganie 2011r.
Dobry.
Oststnio dosc duzo jeździłem z przyczepa i laweta i stwierdzam ze musze wzmocnić hamulce. Puchna po 1 hamowaniu. Pytanie od czego by pasowały wieksze zaciski/zwrotnice? I tam bede mial niedlugo do wymiany tarcze i klocki to bym już caly wiekszy zestaw kupil.

Marek1603 - 2016-10-03, 11:48

Musisz kupić większe tarcze i zaciski.
Najpierw zwróć uwagę ile jest miejsca między felgą, a zaciskiem. Może się okazać, że do wymiany będą felgi z oponami.

WooojaS - 2016-10-03, 11:58

To ja wiem ze musze wieksze kupic. Pytanie od czego - clio 2 rs czy cos takiego?
Felgi to ja mam 16... :) co nie co tam zmieszcze :)

Widze na slawnym portalu aukcyjnym ze jest troche zaciskow od sportow, od 2, 3 i 4... Pytanie ktory podejdzie montażowo pod te same śruby...

Karenzo - 2016-10-03, 12:36

nikt ci tego nie powie
a widać że nie za bardzo wiesz co robić

WooojaS - 2016-10-03, 13:48

Na czym opierasz swoja wypowiedz?
Karenzo - 2016-10-03, 13:54

Bo nie podałeś żądnych istotnych szczegółów
kali - 2016-10-03, 14:12

Idż na szrot i popatrz. Bo inaczej nie da rady. Zawsze można coś dorobić. Zobacz tu. http://www.rezerwa126p.pl...lcow-tarczowych
Co prawda nie jestem za takim przerabianiem w wypadku zmiany tarczy na tarczę bo masz wtedy mocowanie na dwa punkty i bez podparcia o oś zwrotnicy.
Zawsze można dać wentylowane od MCV.

Karenzo - 2016-10-03, 14:31

Jeżeli się nie myle to w daci najpopularniejsze jest ATE w modelach sportowych występujące o całkowicie innej konstrukcji od naszej więc wszystkie RS odpadają z miejsca .
W ate wspólna zwrotnica jest tylko dla bliskiej gamy modelowej .
Więc trzeba iść na grubo zmieniać cały system albo poszukać od ate trochę większej tarczy .
Normalnie to zaczyna się od kupienia zwrotnicy a potem się coś dopasowuje .
Nawet nie podałeś jakie masz teraz tarcze wiec nie wiemy o czym rozmawiamy

laisar - 2016-10-03, 16:25

WooojaS napisał/a:
musze wzmocnić hamulce

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=5434

WooojaS napisał/a:
od czego by pasowały wieksze zaciski/zwrotnice?

W pick-upie masz już największe z fabrycznych loganowych.

W daciach większe są w dusterach i lodgy z ESP - do tarcz 280 mm. Czy będą pasować do logana - nie wiadomo, nie da się tego określić na podstawie dokumentacji technicznej. Trzeba podjechać do sklepu z częściami i porównywać punkty mocowań.


(Osobną kwestią jest legalne dopuszczenie do ruchu albo ryzyko ponoszone bez niego...).

Karenzo - 2016-10-03, 17:12

pasować na pewno nie będą bo 280 produkuje TRW a dusterowe 256 mm ATE
zresztą sprawdziłem organoleptycznie

WooojaS - 2016-10-08, 09:00

I teraz mam jakieś informacje. Teraz już wiem od czego zacząc, jeżeli nikt nie wie od czego pasuje p&p.
Michał93 - 2017-05-25, 12:19
Temat postu: Swap hamulców
Zamierzam u siebie zrobić swap przednich hamulców.
Opcji jest kilka :
-zacisk logan ii tce / dci wentylowana tarcza I na tym koniec
I tu pytanie czy jarzmo jest takie samo we wszystkich Logan/Sandero II?
-zacisk i jarzmo clio ii 1.6 16v
-zacisk i jarzmo od czegoś innego, może wiecie od czego podejdzie?

Ponadto zastanawiam się nad swapem tylu na tarcze z clio ii

Fruxo - 2017-05-25, 13:31

http://www.daciaklub.pl/f...1680545#1680545
Michał93 - 2017-05-26, 05:32

Pytanie do drogich forumowiczów :mrgreen:
Zdecyduje się na swap przodu na 280mm.
Takie hamulce występują w dokkerze, megane 1/2, clio 2/3, laguna 1. Mowa oczywiście o tarczach na 4 śruby , żeby uniknąć zmiany piast.
Czy zwrotnica w dokkerze jest taka sama jak w Loganie II?
Musze od czegoś dopasować jarzmo, po głowie chodzi mi jeszcze komplet zacisk i jarzmo od laguny 1.

Marek1603 - 2017-05-26, 08:58

Zmieniasz tarcze musisz i jarzmo, a za tym idzie i piasta, bo jarzmo ma szerszy rozstaw śrub. Przynajmniej tak mi się wydaje więc sprawdź to też przed zakupem.
Michał93 - 2017-05-26, 09:37

Piasta za tym nie idzie, jeśli dalej tarcza ma 4 otwory, tylko zwrotnica jeśli już ;-)
Chodzi mi o to, czy dokker ma te same zwrotnice, wtedy jarzmo z dokkera można wziąć, a zacisk laguna

Marek1603 - 2017-05-26, 10:55

Tak, tak miałem na myśli zwrotnicę do którego mocowane jest jarzmo.
Michał93 - 2017-05-26, 18:44

Mierzyłem hamulce z megane 1 kombi dci.
Gdyby ktoś szukał to w naszych piastach rozstaw otworów w pascie pod jarzmo to 9cm (po najkrótszej linii)

dudu$ - 2017-06-15, 22:11

Witam,

tak z ciekawości wszedłem na ten watek i z tego co widzę interesuje Ciebie montaż wentylowanych tarcz hamulcowych na przed niej osi. W opisie widnieje Logan II 1.2 16v i piszesz, ze posiadasz tarcze pełne. Czy nie zastanawiałeś się aby po prostu zrobić SWAP układu hamulcowego od Logana II MCV? Będzie to chyba najrozsądniejsza a zarazem najtańsza opcja. Sam jestem posiadaczem MCV II w wersji Ambiance z 2014 roku i silnikiem 1.2 16v i na przedniej osi na 100% mam tarcze wentylowane. Z tyłu z tego co porównywałem dzisiaj z Loganem II również mam inne hamulce bo MCV II ma już bębny Wentylowane takie jak Clio IV

ex_perimental - 2019-04-02, 06:02

Tarcze na tylnej osi w dusterze I 4x2 - http://www.daciaklub.pl/f...1782240#1782240
leszek1 - 2020-12-26, 20:12
Temat postu: wymiana hamulców na nowy
czy ktoś już zmieniał cały zestaw przednich hamulców czyli większe tarcze zaciski i strzemiona od jakiego modelu by pasowały ?
jestem zainteresowany takim zestawem
kasa max do 3 tys

laisar - 2020-12-29, 16:41

http://www.daciaklub.pl/forum/search.php + większ* hamul* + Szukaj wszystkich słów + Przeszukaj tylko tytuł wiadomości = http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=5434

Największe fabryczne tarcze w daciach to 280 mm - jeżeli nie masz w lodgy ESP, to możesz takie zamontować.

Zbyniusz - 2020-12-29, 22:16

Ja, :-) z 256mm na 300mm z przód Rennault Grand Scenic II do Lodgy, 16 cali felgi Sandero Stepway. Zacisk 54mm tłoczek- Dokker Duster, jazrmo Megane III. Planuje tyłne tarcze z Grand Scenic II, czop+ zacisk Laguna II. Linki Hamulca Hyundai Santa Fe.
Zbyniusz - 2020-12-29, 22:28

Wieciej u mnie na forum: https://www.daciaclub.cz/...-1-6-sce-152956

Zwrotnica Dokker -140mm rozstaw. 4 godz. robota. Wyniki super :lol: :lol: Polecam. Kost 950- 1000Zł .

Marek1603 - 2020-12-30, 06:43

Przy takiej tarczy, to aż się prosiło założyć nawiercane dla pełnego wyglądu.
Zbyniusz - 2020-12-30, 15:38

Mała poprawka: jarzma Scenic III, nie Megane III. Osłona tarczy jest z bębna pralki wytnięta.

Marek1603: mnie się nawiercane tarcze niepodobają.

eplus - 2020-12-30, 20:59

Do tarczy powinna być osłona z tarczy, nie z bębna. :-D :idea:
Fruxo - 2020-12-31, 06:37

Podsumujmy bo też chce zrobić
zwrotnica Grand Scenic II
jarzmo / zacisk Scenic III

ale widze że już będzie problem bo śruby 4x100 a duster ma 5x114

Zbyniusz - 2020-12-31, 13:45

Jak masz na zwrotnicy rozstaw dziur na jarzmo 10cm to potrzeba zamontować 🛠 zwrotnice z 14cm rozstawem na Dustera 🚙. Potem już będzie pasować jarzmo i zacisk, tarcze i kłocki z Grand Scenika III 296mm średnica. Zerknij na Alledrogo albo OLX na oferty zwrotnic 🤓
Zbyniusz - 2021-05-23, 21:02

Ja mam po problemu :-) z bębnami.
Dymek - 2021-05-24, 07:58

Zbyniusz napisał/a:
Ja mam po problemu :-) z bębnami.

Pewnie dla Sandero też by się dało coś takiego wkleić, choć osobiście nie widzę potrzeby.
Ale jest bliźniaczy, potencjalny "dawca"- Lada XRay (choć pozory mogą mylić):

toka93 - 2021-05-24, 08:05

Zbyniusz napisał/a:
Ja mam po problemu :-) z bębnami.

Chyba dopiero początek problemów z zaciskami :->

Zbyniusz - 2021-05-24, 18:18

Czesć toka93 ;-) . Teraz patrzyłem na te twoje linki z dacią :-) Kiedyś u ciebie byłem po zwrotnice do dokkera, mam ich na Lodgy z wielkymi 300mm hamulcami. I k przódu mam ten tarczowy tył. Oraz wiekszą pompe 24mm zamiast 22mm mam zamontowaną. Teraz to jsą hamulce a nie ten oryginalny 256mm szajz :-D
toka93 - 2021-05-24, 19:27

No trzeba przyznać, że ładnie to wygląda. No paru czeskich przyjaciół było u mnie :)
Od czego siadła tarcza 300mm? Bo Lodgy/Dokker miał największą 280mm.

Zbyniusz - 2021-05-24, 19:43

Renault Grand Scenic II.
tomas_102 - 2021-05-25, 18:24

A z jakiego auta pochodzą hamulce tarczowe na tył do Lodgy?
Zbyniusz - 2021-05-25, 20:58

Cześć tomas 102. Tarcze Grand scenic II, czop+zacisk+osłona Laguna II, linka hamulcowa Volvo 203cm długość- dokladnie niepamiętam. Przewody uniwersalne do Renault. 20 000 km przebieg i bez problemu. Całość przeróbki około 800zł. Diagnostika ABS własna. Ale jsą i z innego Reno, wujek google wie wszystko.
Szabelka - 2021-05-26, 11:00
Temat postu: Tarcze 296mm do Dustera?
Elo :) Przy okazji konieczności wymiany tarcz i klocków naszedł mnie pomysł na wymianę zacisków przy okazji jednej roboty :) Sprawdzając różne specyfikacje tarcze 280 i 269mm w DD mają różne zaciski ale to samo mocowanie. Tym samym, te same tarcze tarcze 280 i dodatkowo 296 występują w Meg III, Lagach III i Scenicach III. Stąd pomysł na adaptację kompletu do DD1. Czy ktoś podejmował temat?

Czy ktoś zna rozstaw śrub jarzma DD1?

EDIT: już mam info, jarzmo Laga III ma to samo mocowanie co DD1

tomas_102 - 2021-05-26, 11:06

Zbyniusz, dzięki. Lubię takie mody. Wygląda to profesjonalnie i na plus dla bezpieczeństwa.
Nie wiem tylko czy to podejdzie do Logana. Muszę poszukać.

Szabelka - 2021-05-26, 12:10

Zamówienione jarzma, zaciski, tarcze i klocki :) jak wypali to będzie tutorial na YT :)
DrOzda - 2021-05-26, 15:33

Warto dla ośmiu milimetrów tak kombinować ? Gdyby to było przejście z 258 to jeszcze rozumiem.
Szabelka - 2021-05-26, 16:20

W DD1 są montowane 269 i 280mm, mam te pierwsze więc zyskuję 27mm :-D większe niż 300mm już nie wejdą w felgę 16 cali :) ale to wszystko dalej teoria 8-)
Zbyniusz - 2021-05-26, 17:18

Do twojego Logana zerknij na tarcze i zaciski z Clio III. Kup sobie szmelcową oś z Logana za pare drobnych i poukładaj cały zestaw a potem dopiero zamontuj do autka.
Zbyniusz - 2021-05-26, 17:32

Powodzenia :-) Ja zrobiłem na Lodgy i nie żałuję , teraz to autko dopiero hamuje :mrgreen:
toka93 - 2021-05-26, 19:41

Jakby ktoś chciał mam zestaw z Laguny II na 309mm :-D
Marek1603 - 2021-05-26, 19:50

Damian ale uwzględniłeś czy wejdzie tarcza razem z jarzmem w 16", a nie tylko sama tarcza?
Tak pytam, bo nie napisałeś.

Szabelka - 2021-05-27, 10:27

Laga II chyba jeszcze miała otwór centrujuący 61 a III ma tak jak Duster 68 :) sprostujcie mnie jeśli się mylę :D

Laga III wychodziła z tymi tarczami 296 na felgach 16 więc zakładam, że się zmieści :D Laga III Coupe była już tylko na 17 i tam był tarcze 330mm :D

Zbyniusz - 2021-06-02, 06:00

Szabelka już masz zamontowane te tarcze ? Foto, wyniki ?
Szabelka - 2021-06-02, 10:37

Walczę :) wysłali mi zły romiar szczęk (na tarcze 280, jak się oakzuje takie też był w Lagunach III) i dopiero dziś dostałęm (mam nadzieję) prawidłowe :) planuję robić film z wymiany na kanał YT więc jak tylko uda się ogarnąć temat - będzie info :)
Szabelka - 2021-06-08, 12:40

jednak jarzma przy tarczach 269mm mają 10cm rozstaw :) przy tarcach 280 jest 14cm :) zmieniam więc zwrotnicę i od razu łożyska :) przedsiewzięcie zaczyna być średnio opłacalne ze strony ekonomicznej...
toka93 - 2021-06-08, 15:08

Może i lepiej nie hamuje, ale za to nie jest tanie :-P
Zbyniusz - 2021-06-09, 14:03

Szabelka ja też robiłem wymiane zwrotnic z 10cm na 14cm :-)

zerknij tu - http://www.daciaklub.pl/f...1816826#1816826


Efektem tej wymiany jest wyśmienite hamowanie :shock:

Szabelka - 2021-06-09, 14:57

super! Nie widziałem tego tematu wcześniej :) jest naprawdę mega efekt więc trochę się podbudowałem, że to nie pieniądze idące w błoto :D
Szabelka - 2021-06-10, 17:51

szybkie pytanie, czy piasta przednia Duster jest wprawsowywana w łożysko czy tylko w nie wkładana?
Zbyniusz - 2021-06-10, 18:26

Wprasowana.

https://www.daciadusterex...tems_Duster.pdf

strona 31A-30

Zbyniusz - 2021-06-11, 04:16

Szabelka :-) "wprasowana" jest wpisana przez mnie pomyłka :-P . Popatrz do tego linka.
Szabelka - 2021-06-18, 22:16

Sukces! Bez większych komplikacji udało się przeszczepić tarcze 296mm :D dzięki za pomoc Zbyniusz :) po zmianie zwrotnic montaż zestawu z Laguny III to plug&play :D wkrótce wrzucę film z prac :)

laisar - 2021-06-18, 22:40

Szabelka napisał/a:
wrzucę film

Osoby umiejące czytać bardzo proszą o wersję literkową, choćby w skrócie...

syn marnotrawny - 2021-06-19, 09:29

Szabelka napisał/a:
Sukces! Bez większych komplikacji udało się przeszczepić tarcze 296mm :D dzięki za pomoc Zbyniusz :) po zmianie zwrotnic montaż zestawu z Laguny III to plug&play :D wkrótce wrzucę film z prac :)
[url=https://images89.fotosik.pl/513/a71b571570cbacecmed.jpg]Obrazek[/URL]


Petarda! Propsy!

Szabelka - 2021-06-24, 14:20

film zprac: https://www.youtube.com/watch?v=4vo29JgHab4

W skrócie: w DD są montowane zaciski z dwoa rozstawami śrub jarzm:
- 10cm (przy tarczach 269mm, najczęściej wersje bez ESP)
- 14cm (przy tarczach 280mm)
W tym, pierwszym wypadku trzeba zmieniać całe zwrotnice, w tym drugim - zaciski i jarzma z Laguny pasują plug&play.

Od strony technicznej nie mam co zanudzać, każdy kto choć raz sam zmieniał tarcze choć raz w życiu - ogarnie wymianę bez problemu. Przewody hamulcowe pasują bez przeróbek więc jedyne o czym trzeba pamiętać to od odpowietrzeniu układu :D

Przy tarczach 297mm nie ma szans na felgi 15 cali, 16-stki są już na styk. Jak ktoś się uprze - można założyć tarcze 330 mm (np. z Laguny Coupe) ale felgi już muszą być min. 17 cali :D

Fruxo - 2021-06-24, 19:20

Możesz wstawić dokładny numer / link do części ?
oczywiście zwrotnica , jarzmo , zacisk

toka93 - 2021-06-24, 20:01

Powodzenia z odczytaniem numerów części z używanych elementów zawieszenia i układu hamulcowego :)
Fruxo - 2021-06-24, 20:18

przecież one są regenerowane do sprzedania po czymś takim każdy podaje numery
syn marnotrawny - 2021-06-24, 22:32

Dobra robota z tą przekładką :) fajny filmik. Dobrze opisane. Props!
Szabelka - 2021-06-25, 12:09

mam tylko numery zwrotnic bo brałem nowe 8200881824 i 8200881829 :-D

a tu kupowałem komplet zacisków: https://allegro.pl/oferta/zacisk-hamulcowy-jarzmo-laguna-iii-komplet-przod-9668554257

Mogę polecić, zrobione naprawdę do porządku, dostałem cały komplet z jarzmami, nowymi prowadnicami, zaślepkami i nawet smarem :-)

Zbyniusz - 2021-06-26, 20:09

Super filmik 👍👍 Szabelka i dobra robota. Chętnie pomogłem awansować do finału ;-) I jak progres hamowania? Ja mam pompe hamulcową 24mm z Captura, orygynal jest 22mm.

Popatrz na link co sie da zrobić: https://petjess.rajce.idnes.cz/projekt_Porsche_Brembo_MB_kotouc_360mm_na_Hyundai/

Do Dustera sie da zamontować tarcza z GT-R 390mm, ale to jest dla zawodników :mrgreen:

Zbyniusz - 2021-06-27, 08:35

Zdjęcia moich 300mm tarcz Jurid White co montowałem do Lodgy po przebiegu 15 tyś. kilometrów. Autko hamuje :-P bez protestów :-D
Myśle, że w Dusterze będzie tak samo jak u mnie ;-)

Szabelka - 2021-06-28, 10:07

Dotarłem hamulce i mogę powiedzieć... że hamują ;) prawdziwy test to będzie na bałkanach we wrześniu :D

zaciski Brembo to super sprawa i nawet za bardzo nie trzeba kombinować ale większych tarcz po prostu już nie zmieszczę :D nie mniej, jak sobie kiedyś kupię drugiego DD którego będę robił na bulwarówkę a nie w teren to kto wie :mrgreen:

Zbyniusz a wymiana pompy dała jakieś zauważalne efekty?

Zbyniusz - 2021-06-28, 15:12

Tak, tak wymiana pompy dała efekt: mniejszy skok pedału i więcej płynu hamulwego do zacisków. Oryg. tłoczki w zaciskach 54mm a z Laguny 57mm średnica. Jest potrzeba więcej płynu. Od razu była montaź pompy odczuwalna na pracy układu.
Duster ma 22mm pompe a Scenic, Megane 24mm. Trzeba poszukać która pasuje do kastrola, rozstaw śrub, długość i ustawić luz popychacza tłoczku w pompie hamulcowej. Albo cały komplet zamontować.

Zbyniusz - 2021-10-24, 07:21

Cześć Szabelka ;-) Jak te hamulce ? Napisz doswiadzenia :-)

Patrze na YT na filmiki jak tam jezdzicie: https://www.youtube.com/watch?v=Y5ubk4-Wzk0

Slawskip - 2023-05-14, 20:49

http://www.daciaklub.pl/f...1841315#1841315
Zbyniusz napisał/a:
zrobiłem swap hamulców na 300mm

z jakiego auta są zaciski?

Zbyniusz - 2023-05-14, 21:13

zaciski i kłocki Laguna III, tarcze Grand Scenic II. Felgi 16"
route2000 - 2023-05-15, 08:19

Zbyniusz, to wywaliłeś bębny i dałeś tarcze na tył?
Jakie tarcze dałeś na tył?
Dużo było tego grzebania i przeróbki?

laisar - 2023-05-15, 09:41

http://www.daciaklub.pl/f...1816826#1816826 i dalej.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group