DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Kolor oleju w silniku dCi

krakry1 - 2011-06-09, 12:06
Temat postu: Kolor oleju w silniku dCi
Mam pytanie do użytkowników dCi. Otóż w moim Sandero (85KM dCi) olej po przejechaniu ok. 10tys. km ma kolor całkowicie czarny (jak smoła). Podobnie było po dotarciu. Wymieniłem olej po 6 tys. km i był również czarny jak smoła. Myślałem, że to może kwestia docierania silnika - ale jak się okazuje nie.

Czy silniki dCi tak mają? Czy też trafiłem na jakąś minę? I podkreślam, ze nie chodzi tu o "zwykłe"ciemnienie oleju (bo olej ciemnieje w każdym silniku w miarę pracy). Trochę mnie to niepokoi. Do przeglądu gwarancyjnego (pierwszego) zostało mi przejechać jeszcze 3 tys. km. a tu taki olej nie wiem co z tym fantem robić. W końcu wg. instrukcji wymiana oleju w moim dCi ma być co 20 tys.km.

Będę wdzięczny za sugestie i podzielenie się doświadczeniami. Z góry dziękuję.

DrOzda - 2011-06-09, 12:07

W każdym dieslu tak jest - nie ma czym się przejmować.
Cendra - 2011-06-09, 12:24

Spokojnie, w 1.9dCi już po 2 tyś km olej był całkowicie czarny, a na przykład mineralny Castrol po 4 tyś w moim benzynowym Volvo jest jeszcze jasno brązowy :)
Dla diesli to typowy objaw.

Prezes - 2011-06-09, 12:45

Też się początkowo tego wystraszyłem, bo to mój pierwszy diesel, ale się okazało, że olee w dieslach ciemnieją prawie od razu.
wat - 2011-06-09, 13:10

tylko ciedkawe że w Ciężarówka mają czysty od wymiany do wymiany
bebe - 2011-06-09, 13:11

W silniku z pompowtryskiwaczami olej czernieje po... kilkunastu minutach pracy. :) W common railu chyba zajmuje to trochę dłużej, ale tak, w dieslach z wtryskiem bezpośrednim olej czernieje, TTTM.
krakry1 - 2011-06-09, 13:27

Wszystkim dzięki za pomoc - będę spał spokojniej. A poza tym, w między czasie sam troche pogrzebałem i znalazłem to coś:

Cytat:
ze strony shell:

Czy kolor oleju ma jakieś znaczenie?
Kolor świeżego oleju silnikowego jest parametrem nieistotnym dla użytkownika. Jego zabarwienie zależy od rodzaju zastosowanego oleju bazowego i ilości oraz rodzaju dodatków uszlachetniających. Barwa oleju pracującego w silniku jest zależna od jego typu (benzyna, Diesel), od rodzaju stosowanego paliwa i jakości użytego oleju.
1. Olej w silniku Diesla musi być czarny, gdyż w procesie spalania oleju napędowego zawsze powstaje sadza. Dobry olej szybko dysperguje sadzę i oczywiście zabarwia się na czarno.
2. Olej w silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI) również szybko zabarwia się na czarno, gdyż spalanie uwarstwionej mieszanki benzyny z powietrzem (bardzo bogatej przy świecach zapłonowych) jest źródłem dużej ilości czarnych produktów rozkładu benzyny.
3. W silniku benzynowym olej przyjmuje ciemne zabarwienie wskutek zwiększajacej się z przebiegiem zawartości produktów rozkładu benzyny i olejów silnikowych gorszej jakości.
4. W przypadku stosowania gazu LPG olej może być zupełnie jasny (gdyż gaz nie rozkłada się w czasie zapłonu mieszanki na czarne produkty).


Z tego wynikałoby, że w dieslu olej im lepszy tym szybciej ciemniej, gdyż:
Cytat:
Dobry olej szybko dysperguje sadzę i oczywiście zabarwia się na czarno.

Ammianus - 2011-06-09, 15:36

A tak przy okazji zapytam - Wy też macie poskręcany i powykrzywiany "bagnet"?
(Daje w cudzysłowiu, bo bagnet jest plastikowy, i pierwszy raz się z czymś takim spotykam)

mekintosz - 2011-06-09, 16:17

Ammianus napisał/a:
A tak przy okazji zapytam - Wy też macie poskręcany i powykrzywiany "bagnet"?
(Daje w cudzysłowiu, bo bagnet jest plastikowy, i pierwszy raz się z czymś takim spotykam)


Tez mam taki pokrecony ... niestety ;-( Skutecznie to utrudnia odczyt poziomu oleju.

mrówa - 2011-06-09, 16:22

Ammianus napisał/a:
A tak przy okazji zapytam - Wy też macie poskręcany i powykrzywiany "bagnet"?
(Daje w cudzysłowiu, bo bagnet jest plastikowy, i pierwszy raz się z czymś takim spotykam)
Też tak mamy (w jakimś wątku było to omawiane)
krakry1 - 2011-06-09, 17:10

Bagnet w dCi, jest taki, jaki jest (poskręcany). Na początku mnie to wnerwiało - teraz już się przyzwyczaiłem.
czaju - 2011-06-09, 20:06

A mój bagnet po 50tysiącach jakoś się rozprostował (może dlatego że często sprawdzam poziom oleju a on nic...) o ile na bagnecie olej wygląda na przeźroczysty to jak odlałem nadmiar (niestety po ok 10kkm dopiero) no to w pojemniczku po maśle wyglądał nienajciekawiej ;P
Prezes - 2011-06-09, 21:01

czaju napisał/a:
A mój bagnet po 50tysiącach jakoś się rozprostował
W dCi nie ma szans na wyprostowanie.. tak jak ja na niego patrzę..
Cendra - 2011-06-10, 12:01

W 1.9 dci bagnet sobie pękl... Teraz szukam takowego, ktoś na forum Megane zrobił sobie bagnet z metalowej części wycieraczki samochodowej (długi, plaski pasek).

Też coś takiego planuję, tylko mi wymiarów brak...

jjmalin - 2011-06-10, 21:21

po ponad 15 tys. mój mineralny fabryczny olej od łooo hoho jest czarny. bagnet faktycznie krzywy
mekintosz - 2011-06-11, 22:49

jjmalin napisał/a:
po ponad 15 tys. mój mineralny fabryczny olej od łooo hoho jest czarny. bagnet faktycznie krzywy


Miales fabrycznie zalane mineralnym ??? U mnie od razu był syntetyk.

jjmalin - 2011-06-13, 19:56

znaczy tego jaki konkretnie to Ci nie powiem bo nie wiem jaki mam ale pewnie mineralny. bo oleju nie zmienialem

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group