DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Multimedia - Lusterko fotochromatyczne

Grunschlk - 2012-11-11, 12:50
Temat postu: Lusterko fotochromatyczne
Nastał czas popołudniowych mroków przez co powroty do domu z pracy wiążą się z ciągłym oślepieniem przez światła samochodów jadących za mną (w dzień mi to nie przeszkadza).
Świetnym rozwiązaniem takiego problemu jest wewnętrzne lusterko fotochromatyczne, którego w Dacii brak. Próbowałem znaleźć coś w internecie ale tam tylko części do "prestiżowych marek". Do tego w sprzedaży są całe elementy tzn. nie samo lusterko ale również uchwyt. Są one oczywiście niekompatybilne z Dacią. I tak się zastanawiam jak to ugryźć.
Czy ktoś z Was miał może jakieś doświadczenia z montażem niefabrycznego lusterka w Dacii?

Marek1603 - 2012-11-11, 13:13

A w Dusterze nie ma "przełącznika" z tyłu lusterka do zmiany kąta odbicia? Wtedy cię nie oślepia.
Dar1962 - 2012-11-11, 13:56

Marek1603 napisał/a:
A w Dusterze nie ma "przełącznika" z tyłu lusterka do zmiany kąta?

aż tak źle nie jest :-P

Grunschlk - 2012-11-11, 13:57

Takie rozwiązanie to półśrodek, do tego niezbyt dobry (moim zdaniem). Trzeba się wtedy wychylać żeby coś w lusterku zobaczyć a koniec końców i tak cie oślepia. Dlatego (z własnej wygody) szukam innego rozwiązania.
jaru - 2012-11-11, 16:07

Podejrzewam, że można spróbować założyć takie z innego auta, np. z Megane i powinno działać po podłączeniu do 12V. Koszt używanego sprawnego to 50 do 150zł w zależności od źródła.
Marek1603 - 2012-11-11, 19:08

Mnie bardziej przeszkadza w bocznych. Zwłaszcza jak ktoś jedzie za tobą i równą tobie prędkością lewym pasem.
wojtek_pl - 2012-11-12, 08:11

Fotochromatyczne nie zapobiegnie oślepianiu. To działa mniej więcej tak jak ten przełącznik, tylko automatycznie.
W Jeepie miałem takie samo-przyciemniające z czujnikiem światła i to nawet fajnie działało. Ponieważ miałem mocno przyciemnione tylne szyby to 90 % czasu lusterko było jasne ale jak z tyłu pojawił się ktoś ze źle ustawionymi światłami i oślepiał, to lusterko samo się przyciemniało na taki trochę zielonkawy kolorek.
Samo fotochromatyczne niewiele pomoże, bo działa za wolno. Zanim się przyciemni to ten świecący z tyłu już sobie pojedzie.
Marek1603 napisał/a:
Mnie bardziej przeszkadza w bocznych. Zwłaszcza jak ktoś jedzie za tobą i równą tobie prędkością lewym pasem.

Na to pomoże przyciemniane lusterko boczne. :-D Było w komplecie z przyciemnianym wewnętrznym. :mrgreen:

jas_pik - 2014-02-15, 15:53
Temat postu: DIY Dacia Lusterko wewnętrzne fotochromatyczne od Laguny II
Czy ktoś już próbował zamiany standardowego lusterka wewnętrznego na lusterko fotochromatyczne ( od Laguny, BMW E38/39 i innych)
Na portalach aukcyjnych ceny są dość niskie 10 - 40 zł :-D
A funkcjonalność jak pamietem z Laguny niezła.
Za stosunkowo niewielkie pieniądze akcesorium z klasy znacznie wyższej :?:
Interesuje mnie czy mocowanie będzie pasowało oraz czy bez problemu można doprowadzić tam zasilanie.
A także czy trzeba będzie dorabiać maskownice.

Dominus - 2014-02-15, 15:59

jas_pik, widziałem takie lusterka zamontowane u kolegów na niemieckim forum ale żadnego konkretnego poradnika nie widziałem.
Mikele - 2014-02-17, 12:02

A to lusterko w Lagunach było tylko klejone do szyby, czy jeszcze jakoś zintegrowane z podsufitką/lampką itd ? Jakoś słabo widzę możliwość zamontowania tego w Daćce tak, żeby nie wyglądało na sztukowane...
Dominus - 2014-02-17, 22:07

Owe lusterko fotochromatyczne z Laguny jest w sposób identyczny montowane jak w Daćce.
Na szybie jest wklejony ten uchwyt na którym jest zamontowane lusterko tylko to Renaultowe ma po prostu taką "śmisznie-dużą" obudowę.
Nie wiem czy uchwyt wklejony na szybie jest Plug&Play do tego Renaultowego.
Obudowa większa ze względu na to by dostawała do podsufitki by wyprowadzić kable (nie były widoczne)


PS. Już wszystkie wiem
Nie będę opisywał.
Wszystko na fotkach.
W sprawie podłączenia to jak rozkminianie po niemiecku dam znać.











Choć można i nie niszczyć obudowy tej plastikowej określanej przeze mnie jako "śmiszną" i zrobić tak.
Wg mnie bardzo estetycznie i muszę pomyśleć nad tym :mrgreen:




jas_pik - 2014-02-17, 23:57

Czyli warto kupić :?:
Czekamy na poradnik ze zdjęciami.
Mam nadzieję że ceny na portalach aukcyjnych nie pójdą za bardzo w górę :shock:
Znalazłem opis podłączeń - wystarczy + i masa , 2 pozostałe są nie podłączone .
Przy okazji podano sposób sprawdzania - jeśli się palcem zakrywa zewnętrzną diodę przy włączonym zapłonie.
Rysunek z maganki :idea:

Dominus - 2014-02-19, 21:38

Zgadza się lusterko jest niezależną jednostką, tzn. ma w sobie czujniki i montaż jedynie polega na podłączaniu plus masy oraz można podpiąć plus z biegu wstecznego co powoduje maksymalne rozjaśnienie lusterka.
jas_pik - 2014-02-19, 22:12

Dominus napisał/a:
oraz można podpiąć plus z biegu wstecznego co powoduje maksymalne rozjaśnienie lusterka.

Z tym się nie zgodzę :evil:
Właśnie nabyłem drogą kupna za całe 20 zł :mrgreen:
Sprawdziłem i stwierdzam:
1. Zasilanie musi być podpięte cały czas ( + do siwego - do czarnego)
2. Ze względu na posiadanie dwóch czujników - jednego od strony zewnętrznej do pomiaru oświetlenia ogólnego oraz drugiego czujnika oślepiana- od strony kierowcy, zasilanie musi być podawane po załączeniu zapłonu a wtedy działa poprawnie.
A jak jest ten drobiazg zbudowany świadczy załączone zdjęcie elektroniki wewnątrz tego lusterka

Dominus - 2014-02-19, 22:30

Co do podpięcia podpięcia plusa z biegu wstecznego co powoduje maksymalne rozjaśnienie lusterka wyczytałem na innym forum, i koleś miał 3 pin pusty i sobię kabelek wyprowadził do tego ale końcowym efektem się nie pochwalił
jas_pik - 2014-03-10, 22:51

Ciąg dalszy opisu instalacji w zdjęciach ( nie moich)

Ponieważ mocowanie jest minimalnie inne można przykręcić uchwyt daciowski do metalowego mocowania oryginału - poniesie on trochę wyżej lusterko


Kropkowanie szyby niezbyt kryje wnętrze obudowy

Warto z czarnej foli samoprzylepnej wyciąć kształt obudowy wykorzystując kawałek kartonu


Przyłącze +12 i masy ciągniemy od lampki oświetlenia wnętrza

Warto też włożyć kawałek gąbki aby złacze nie stukało o szybę

I możemy cieszyć się użytecznym gadżetem :mrgreen:


Dominus - 2014-03-11, 09:02

Chętnie bym zrobił to lecz na lusterku mam przyklejony wyświetlacz od czujników parkowania.
Chyba że da się obrócić lusterko do góry nogami (dolna strona zdjęcia jest płaska)
ale nie wiem czy to nie wpłynie na zasłonięcie czujnika od przodu (czy zmienionej pozycji nie zostanie on zasłonięty)

jas_pik - 2014-03-11, 09:45

Lusterka nie da się/ nie powinno się obracać ze względu na położenie czujników.
Ale przecież można przykleić do górnej częsci obudowy :-D

dacialoganmcv - 2014-03-16, 21:01

Dominus napisał/a:
Co do podpięcia podpięcia plusa z biegu wstecznego co powoduje maksymalne rozjaśnienie lusterka wyczytałem na innym forum, i koleś miał 3 pin pusty i sobię kabelek wyprowadził do tego ale końcowym efektem się nie pochwalił



Każdy fotochrom powinien mieć 3 przewody. Stały + może być ze stacyjki, może być ze świateł pozycyjnych (zależy co kto woli), minus i plus po wstecznym. Aby podczas cofania z garażu po włączeniu świateł bieg wsteczny spowodował maksymalne rozjaśnienie lusterka. We Fiatach włączenie było po włączeniu świateł pozycyjnych Z opisu wygląda, że we Francuzie zrobili jakąś ułomną wersję... Zamówiłem od Laguny II, zobaczymy co i jak, spróbuję założyć do swojego Logana. We wszystkich Fiatach jakie miałem też pozakładałem. Przydatny gadżet, zwłaszcza na baranów mających zenony na wozie i ślepiących nam z tyłu.

Dominus - 2014-05-03, 14:15

jas_pik i jak zamontowałeś już u siebie to lusterko fotochromatyczne :?:

Ja zakupiłem od Meganki, sprawdziłem i działa ładnie :) Teraz tylko muszę pokombinować z montażem i wykończeniem, na dniach montaż :->

jas_pik - 2014-05-03, 22:26

Lusterko przygotowane do montażu, ale że nie chcę lutować przewodów szukam odpowiedniej wtyczki :lol:
Muszę wyprowadzić również zasilanie do kamerki( to miejsce wyprowadzenia zasilania będzie bardzo mocno wykorzystane a nie chcę za bardzo zniszczyć podsufitki) :mrgreen:
Kupiłem tez pojemnik na okulary aby montaż robić za jednym zamachem - ale nie pasuje kolorystycznie - niestety - będę musiał dobrać chyba od Laguny aby się kolorystycznie elementy wyposażenia zgrały.

Dominus - 2014-05-13, 09:46

A ja już się uporałem z montażem lustereczka fotochromatycznego z Megane II :-D

A oto jak wyszło












corrado - 2014-05-13, 12:59

Duży koszt takiego lusterka fotochromu ?
Dużo z tym roboty żeby zmienić ?

Dominus - 2014-05-13, 13:07

Takie lusterka fotochromatyczne dostępne są z modeli Laguna II, Megane II oraz Scenic II (może jeszcze w gdzieś były)
Ja przypadkowo zakupiłem z lampkami wewnętrznymi z Laguny II, gość miał za 20zł wystawione na allegro więc w jednej paczuszce wszystko otrzymałem ;-)
Z montażem dużo roboty nie ma.
Zrobiłem tak jak na fotkach powyżej że dokręciłem uchwyt oryginalny do nowego lusterka, kawałek folia przyciemniającej aby nakleić na szybę w miejsce obudowy lusterka oraz podłączenia plusa po stacyjce i masy.
Trochę majsterkowania jest :->

corrado - 2014-05-13, 13:17

W sumie to bardziej przydałoby się lusterko fotochromatyczne do lusterka zewnętrznego, albo chociaż przyciemniane , bo w zimie oślepiają od tyłu jakieś tiry
mekintosz - 2014-05-13, 22:22

Dominus - jest super, wszystko elegancko, dopasowane kolorystycznie i materiałowo. Wzorowa według mnie modyfikacja. Gdybym miał nowego dustera żywcem bym całość skopiował ;-)
Jak się spisuje fotochrom wieczorem w mieście ? Akurat na trasie najbardziej mnie wkurzają światła tylnych pojazdów, jednak w ruchu miejskim , wieczorem i w nocy wolę mieć raczej jasne lusterko. Czujniki bardziej reagują na oślepiania pojazdu jadącego nocą, gdy z przodu jest ciemno ? Nie głupieją jak ktoś z naprzeciwka jedzie na drogowych ?

Karenzo - 2014-05-14, 00:23

Mógł by ktoś rozrysować schemat zasilania ?
przymierzam się do tego "zadania"

corrado - 2014-05-14, 05:39

Ja jak mnie od tyłu oślepiają w wewntrznym lusterku, klikam na ten guziczek po środku i lusterko idzie w górę i jest wszystko OK.
Gorzej z zewnętrznym ... :evil:

Dominus - 2014-05-14, 06:10

mekintosz jeszcze zbyt dużo nie przetestowałem lusterka ale nie zauważyłem aby głupiało, było za bardzo ciemne lub jasne.

Karenzo, Lusterko z Megane II ma 2 kable, szary to zasilanie po stacyjce a czarny masa. Na aukcjach widziałem że w Lagunowym lusterku jest tego więcej ale nie mam rozpiskia pinów do tego lusterka.
Takie zasilania można podciągnąć z gniazda zapalniczki bądź radia.

Karenzo - 2014-05-14, 14:11

kupiłem właśnie lusterko i ma tylko 1 kabel . Dobre jest ?
Dominus - 2014-05-14, 14:33

Ja tu widzę 2 ;-)
Biały i brązowy w dodatkowej otoczce niebieskiej które chroni przed przetarciem.
Tak samo u Mnie to wyglądało

jas_pik - 2014-05-14, 14:37

Jaki jest kolor kabelka - bo zdjęcie jest niewyraźne - jeśli brązowy to podłącz testowo + do kabelka a masę(-) do obudowy w celu sprawdzenia.
Karenzo - 2014-05-14, 14:50

Ja nie wiem dopiero dziś zamówiłem w sobotę/niedziele biorę się za robotę .
Podrzucę zdjęcia

Karenzo - 2014-05-17, 01:32

Takie pytanie jeszcze mam , masę wezmę z lampki a plus z radia . W jaki sposób poprowadzić kabel z radia ?
laisar - 2014-05-17, 01:38

Karenzo napisał/a:
plus z radia

Prościej chyba ze skrzynki bezpieczników...

Karenzo napisał/a:
W jaki sposób poprowadzić kabel ?

Najlepiej po istniejących wiązkach - np pod deskę: wzdłuż kabla lampki.

Karenzo - 2014-05-17, 02:14

A kabel lampki jak idzie ?
słupkiem kierowcy ?

chriskb - 2014-05-17, 03:51

Cytat:
słupkiem kierowcy ?


Tak, osłonę łatwo jest sciągnąć, zdejmując uszczelke z drzwi.

WooojaS - 2014-05-17, 11:41

a nie łatwiej z lampki?
Karenzo - 2014-05-17, 15:05

W lampce jest stały plus , a w radiu tylko po przekręceniu stacyjki .
WooojaS - 2014-05-17, 16:17

Ale za to masz nie stały minus....
Karenzo - 2014-05-17, 16:25

Jak ?
w lampce masz 1 stały plus i 2 masy .
1 stała masa oraz jedna działająca przy otwartych drzwiach .

WooojaS - 2014-05-17, 16:36

Ta twoja stała masa działa tylko parenascie minut po wyłączeniu zapłonu. Dlatego pod ten pin podłaczylem podświetlenie przycisków w lampce. To jest masa sterowana przez komputer, a nie stała masa nadwozia.
Karenzo - 2014-05-17, 16:59

oby tak było , podłącze i zobaczę
Karenzo - 2014-05-17, 20:36

Mam i ja , faktycznie co to pisze WooojaS to prawda .
Na razie bez osłony bo nie mogę nigdzie kupić kawałka foli na szybę .

WooojaS - 2014-05-17, 21:07

;) Dziekuję.
Dominus - 2014-05-17, 21:41

Kolejna udana modyfikacja :-)
Karenzo - 2014-05-17, 21:48

Tak wygląda to u mnie, tak jak pisałem nie mogę dostać skrawka foli do szyby , znalazłem jeden sklep co nawet miał ale 50 % przepuszczalności
jas_pik - 2014-05-17, 21:50

Karenzo napisał/a:
Tak wygląda to u mnie, tak jak pisałem nie mogę dostać skrawka foli do szyby , znalazłem jeden sklep co nawet miał ale 50 % przepuszczalności

A folia siatkowa używana do reklam i zadrukowana na czarno?
Takie odpadki można w firmach reklamowych dostać za darmo :-)
A nie było wygodniej przykręcić mocowanie lusterka do oryginalnego od laguny.

Karenzo - 2014-05-17, 21:53

Na razie chce jakoś przejeździć na tym co mam a chciałem żeby to jakoś wyglądało .
Potem już zrobię porządnie

Karenzo - 2014-05-18, 23:58

Mam takie pytanie do osób które lusterko już zamontowały .
Czy u was też jak jest że w pochmurny dzień lusterko się przyciemnia ?
jest takie lekko ciemne .

Dominus - 2014-05-19, 19:56

Karenzo napisał/a:
Czy u was też jak jest że w pochmurny dzień lusterko się przyciemnia ?
jest takie lekko ciemne .


Tak, lekkie przyciemnienie występuje

Karenzo - 2014-05-19, 21:23

dziś sprawdziłem w innym aucie i przyciemnia dużo mniej .
Jest taka możliwość że lusterko podłączone jest odwrotnie ?

Dominus - 2014-05-20, 08:17

A sprawdzałeś takie lusterko fotochromatyczne w innym aucie, ale jakim?
Konkretnie z takim lusterkiem jak masz czy nie?
W pochmury dzień występuje lekkie zaciemnienie ale jak dla Mnie widoczność jest bardzo dobra.
Może u Ciebie bardziej zaciemnia lusterko czego winną mogło by być wada czujnika a nie odwrotne podłączenie do zasilania.

Daster - 2014-05-20, 13:47

Dominus napisał/a:
Zgadza się lusterko jest niezależną jednostką, tzn. ma w sobie czujniki i montaż jedynie polega na podłączaniu plus masy oraz można podpiąć plus z biegu wstecznego co powoduje maksymalne rozjaśnienie lusterka.

Kupiłem tu na Alledrogo za śmieszną kwotę 9zł + 20zł kurier sprawne lusterko od Laguny II z dodatkowym czujnikiem deszczu i czujnikiem temp. do automatycznej klimy (niestety idą do kosza). Wymagało tylko doczyszczenia usmolonej obudowy.
W moim lusterku kostka ma 6 styków i 4 przewody:
pierwszy rząd
1 - biały (+)
2 - czarny (GND)
3 - żółty (?)

drugi rząd
4 - bązowy (?)
5 - brak
6 - brak

Podłączone piny 1 i 2 lusterko reaguje na zasłonięcie przedniego czujnika powolnym ściemnieniem.
Nie mogę jednak nigdzie znaleźć opisu pinów 3 i 4 tego złącza.
Wszędzie jest opis ale do kostki 4 - pinowej
Czy ktoś to widział i wie do czego podłączyć pozostałe przewody?
Co zyskamy podpinając je dodatkowo?

route2000 - 2014-05-20, 18:49

Żółty to prawdopodobnie + po stacyjce, a brązowy to chyba też + ale na wstecznym tzn. że po włączeniu wstecznego lusterko powinno się rozjaśnić np. w nocy. Ale to tylko moje sugestie i mogę się mylić. :->
laisar - 2014-05-20, 19:10

@Daster: Schemat podaje tak:

1 - żółty - AP3: + po zapłonie
2 - czarny - NO: masa
3 - fioletowy - 40U: + sterowania ściemnianiem
4 - biały - 40V: - sterowania ściemnianiem

Karenzo - 2014-05-20, 19:53

Dominus napisał/a:
A sprawdzałeś takie lusterko fotochromatyczne w innym aucie, ale jakim?
Konkretnie z takim lusterkiem jak masz czy nie?
W pochmury dzień występuje lekkie zaciemnienie ale jak dla Mnie widoczność jest bardzo dobra.
Może u Ciebie bardziej zaciemnia lusterko czego winną mogło by być wada czujnika a nie odwrotne podłączenie do zasilania.

volvo s40

Daster - 2014-05-21, 06:50

laisar napisał/a:
@Daster:
3 - fioletowy - 40U: + sterowania ściemnianiem
4 - biały - 40V: - sterowania ściemnianiem

Czy chodzi o ściemnianie oświetlenia kabiny czy lusterka?
Jeśli lusterka to nie kumam z tymi sygnałami 40U+ i 40V- skąd i do czego je podpiąć.
A jeśli oświetlenia to w naszych Daćkach nie wykorzystamy.

laisar - 2014-05-21, 09:09

Daster napisał/a:
Czy chodzi o ściemnianie oświetlenia kabiny czy lusterka?

To jest sterowanie ściemnianiem lusterek bocznych - czyli do obsługi samego lusterka wewnętrznego nie jest potrzebne.

Daster - 2014-05-21, 12:04

Czyli sugestie o pozostałych pinach i podłączaniu ich do "wstecznego jak i stacyjki" to też by pasowało do sygnałów ściemniania :lol:
laisar - 2014-05-22, 09:37

Nie do końca, bo to są tylko dodatkowe wyjścia z czujnika zamontowanego w lusterku.

Pin 1 to jest właśnie "ze stacyjki", natomiast do wstecznego być może coś jest (są przecież jeszcze 2 wolne piny), ale nie znalazłem nic takiego.

waldek72 - 2014-05-25, 18:32

jeśli dobrze zrozumiałem wszystkie posty to: lusterko pasuje do uchwytu oryginalnego, zdejmujemy szkło z kuli a nie z części przyklejanej oraz podłączamy masę do lampki i nie musimy ciągnąć prądu od stacyjki a wadą tego rozwiązania jest to iż dopiero po piętnastu minutach od wyłączenia stacyjki wyłączy się ono?
Dominus - 2014-05-25, 19:09

waldek72 napisał/a:
jeśli dobrze zrozumiałem wszystkie posty to: lusterko pasuje do uchwytu oryginalnego, zdejmujemy szkło z kuli a nie z części przyklejanej oraz podłączamy masę do lampki i nie musimy ciągnąć prądu od stacyjki a wadą tego rozwiązania jest to iż dopiero po piętnastu minutach od wyłączenia stacyjki wyłączy się ono?


Wszystko ładnie pokazane jest na zdjęciach.
Są dwa sposoby montażu:
1. Albo jak obecnie kolega Karenzo że do lusterka fotochromatycznego wymienił mocowanie (tą kulkę) na oryginalną obecną ale w ten sposób nie jesteśmy w stanie zamontować obudowy zaślepki.
2. Do mocowanie lusterka fotochromatycznego dokręcamy kulkę od obecnego i w ten sposób montujemy do szyby i montujemy obudowę lusterka. (tak mam ja, mogę wrzucić zdjęcia z momentu montażu)

Co od zasilania, jak to wkońcu jest z zasilaniem z lampki nie wypowiadam się, ja i tak już miałem plus po stacyjce, stały plus i masę podciągniętą do termometru więc z niej skorzytałem


Foto przed samym montażem.
Mocowanie (kulka) z Daciowego Lusterka przykręcona do mocowanie z Megane II oraz obudowa plastikowa oklejana pianką i okablowanie przygotowane i zaklejone taśmą materiałową



Daster - 2014-05-28, 13:15

Co daje wyklejenie obudowy od wewnątrz pianką?
W moim lusterku nie robiłem tego i nie widzę jakiejś anomalii w jego funkcjonowaniu.
Na szybę w wersji pierwotnej nakleiłem samoprzylepny czarny filc jaki został mi z wyklejania blach w bagażniku.
Spełnia dwie funkcje: maskująca od zewnątrz i amortyzująca styk osłony lusterka i przedniej szyby.

Karenzo - 2014-05-28, 13:16

No właśnie z czego mogę zrobić te maskowanie na szybie czarne .
najlepiej z czegoś łatwo dostępnego

waldek72 - 2014-05-28, 16:47

z tego co widać najgorszym momentem jest wiercenie otworów w oryginalnym uchwycie i w nóżce aluminiowej lusterka laguny no i tak to wszystko spiąć żeby nie miało luzów.
Karenzo - 2014-05-28, 17:24

Jak się pytam czym zastąpić folie na szybę ...
waldek72 - 2014-05-28, 17:29

no to już kolega daster wskazał: filcem samoprzylepnym z bagażnika
Dominus - 2014-05-28, 17:52

Daster napisał/a:
Co daje wyklejenie obudowy od wewnątrz pianką?


W razie gdyby kabelek miał się w jakiś sposób poluzować i stukać o plastikową obudowę.
A że miałem kawałek pianki pod ręką to okleiłem.

waldek72 napisał/a:
z tego co widać najgorszym momentem jest wiercenie otworów w oryginalnym uchwycie i w nóżce aluminiowej lusterka laguny no i tak to wszystko spiąć żeby nie miało luzów.


Tak najgorsze to jest zamocować oryginalny uchwyt do Daciowego, reszta roboty przy tym to łatwizna.

Karenzo napisał/a:
Jak się pytam czym zastąpić folie na szybę ...


Folia oracal ?

http://allegro.pl/folia-o...4195467474.html

Ja chyba coś takiego miałem pod ręką tak więc nakleiłem

route2000 - 2016-01-11, 13:07

http://www.daciaklub.pl/f...1687559#1687559
waldi1805 napisał/a:

Widzę, że lusterko też wymieniłeś na samo ściemniające? ;-)

waldi1805 - 2016-01-11, 13:40

Tak lusterko samościemniajace założyłem jako jedną z pierwszych modyfikacji jest to bardzo przydatna rzecz która powinna być na standardowym wyposażeniu każdego auta :roll:
krakry1 - 2016-02-17, 12:42

route2000 napisał/a:
Widzę, że lusterko też wymieniłeś na samo ściemniające? ;-)
A gdzie owo cudo kupiłeś (jakiś link) i jak to działa. Rozumiem, ze chroni przed oślepieniem z odbicia reflektorów jadących za mną - czy tak?
route2000 - 2016-02-17, 14:21

krakry1 napisał/a:
Rozumiem, ze chroni przed oślepieniem z odbicia reflektorów jadących za mną - czy tak?

Tak, bo nie ma pod lusterkiem zwykłej wajchy zmieniające położenie lusterka, jest za to w obudowie lusterka "okienko" - to czujnik światła ;-)
Jeśli reflektor świeci w lusterko mocnej niż zwykle to powoduje lekkie zczernienie szkła i lusterko jest ciemniejsze niż zwykłe.

jas_pik - 2016-02-17, 15:25

krakry1 napisał/a:
A gdzie owo cudo kupiłeś (jakiś link)

Przeczytaj temat od początku i szukaj na portalach aukcyjnych - od Laguny/Meganki lub innych typu BMW .
Jest tego zatrzęsienie w bardzo niskich cenach. Ewentualnie odstąpię swoje

Piitubski - 2016-02-17, 18:58

A dlaczego odstąpisz swoje?
jas_pik - 2016-02-17, 19:22

Miało być w samochodzie elektrycznym syna ( Peugeot 106) ale na razie nie ma czasu na montaż (sesja)
Karenzo - 2016-02-17, 20:48

chyba sesja poprawkowa ;-)
WooojaS - 2016-10-14, 10:16

A mi dzisiaj przyszlo czarne lusterko :) chyba rarytas bo jak widze na allegro to bardzo zadko sie zdarzają.
Dominus - 2016-10-14, 17:31

A przypadkiem czarne nie występowały w Nissanach? A te kremowe w Renault'ówkach
WooojaS - 2016-10-14, 20:36

Wg opisu to laguna II kombi 2003r.
pala127 - 2017-01-12, 12:59

Mam pytanie- czy ktoś się orientuje jak w końcu jest z tym zasilaniem lampki w Dusterze PH2?
Pytam, bo chcę podpiąć pod lampkę lusterko fotochromatyczne.
A więc, czy jest to tak, że lampka posiada stały plus i po otwarciu drzwi moduł podaje mase na lampkę? (nie obstawiam tej opcji)
Czy też lampka ma stałą masę i moduł podaje po otwarciu drzwi plus (sygnał otwartych drzwi) oraz plus po otwarciu samochodu, który zanika po jego zamknięciu zamkiem.

Jeśli ktoś chce czarnego lusterka fotochromatycznego to podaję źródło - Nissan Primera P12.
Jest to dokładnie takie samo lusterko jak w megankach i scenicach tyle tylko że czarne :)
Oznaczenie kabli i pinów w lusterku z Primery P12:

Pin 1 Biały +12
Pin 2 Czarny masa
Pin 3 Zółty - nie używany do naszych potrzeb
Pin 4 Brązowy - nie używany do naszych potrzeb
Pin 5 Pusty
Pin 6 Pusty

Jeżeli ktoś miał szczęście (tak jak ja) i kupił lusterko z fragmentem instalacji samochodu i korelującą kostką żeńską to kolory przewodów od strony instalacji samochodu to:

Pin 1 zółto zielony ze srebną kropką (tak jak przewód PEN w instalacjach domowych) to +12
Pin 2 czarny ze srebrną kropką masa
Pin 3 Pusty
Pin 4 Pusty
Pin 5 Pusty
Pin 6 Pusty

Morał z tego taki, że lusterka z 4 przewodami były instalowane także w autach nie posiadających instalacji bardziej rozbudowanej korzystającej z dodatkowych sygnałów z lusterka. Był tylko +12 i masa. Dementuję więc fakt posiadania przez te lusterka sygnału biegu wstecznego, który by je miał rozjaśniać w chwili włączenia takiego biegu. Na pewno w lusterkach BMW jest także trzeci kabel służący do podpięcia sygnały biegu wstecznego.

spookits - 2017-09-18, 18:26
Temat postu: Stałe zasilanie do lusterka fotochromatycznego
Witam,

Chcę zakupić lusterko fotochromatyczne i kamerkę cofania. Proszę o Waszą pomoc w kwestii podłączenia tego lusterka (12V). Chciałabym je podłączyć na stałe. Znacie jakieś w miarę prostę i bezpieczne rozwiązanie?

Z góry dziękuję za pomoc

arczi_88 - 2017-09-18, 18:36

Jak stałe zasilanie do lusterka to najprościej chyba do lampki się wpiąć. U mnie stałe zasilanie w lampce jest na czerwonym i czarnym kabelku, u Ciebie pewnie też ale głowy nie dam :-P
paul7 - 2017-09-18, 18:53

Miernik do ręki i szukasz w lampce podsufitki odpowiednie bieguny. Kabelek odpowiednio przycinasz na długości i wpinasz się. Lub kabelek od lusterka ciągniesz , wciskając w podsufitkę schodzisz słupkiem, dalej pod kokpitem i do gniazdka zapalniczki. Pewnie tak masz w instrukcji. Tutaj nic nie tniesz. Wspominałeś o kamerze cofania, to rozważ dokładnie którędy poprowadzisz kabel do tyłu. Najlepiej go zmierz przed montażem i zobacz czy wystarczy. Są dostępne przedłużacze RCA, możesz zawsze przedłużyć.
spookits - 2017-09-18, 19:01

Nie rozładuje sobie akumulatora takim rozwiązaniem? Oświetlenia sufitowe jest wpięte cały czas. Pisząc "na stałe" chodziło mi o na stałe wpięte kabelki. Myślałem o takim rozwiązaniu, że jak wyłączę stacyjkę to zasilanie lusterka też się wyłączy. Sorrki nie napisałem tego dość jasno.
arczi_88 - 2017-09-18, 19:03

W taaakim razie z zapalniczki, w zapalniczce nie ma napięcia po wyłączeniu stacyjki :)
spookits - 2017-09-18, 19:12

Czyli opcja z zapalniczką. Jest to bezpieczne rozwiązanie? Czytałem wcześniej o tym, że zapalniczka jest zabezpieczona nawet 30A i jak z lusterkiem coś się stanie to się bezpiecznik nie przepali i auto się spali. Ale z drugiej strony jak wpinam od gniazdka zapalniczki np. nawigację to obwód jest też zabezpieczony w ten sam sposób. Co o tym sądzicie?
arczi_88 - 2017-09-18, 19:26

Jeśli poza Twoją modyfikacją z instalacją nie było nic kombinowane to nic strasznego nie powinno nic się stać. W swoim robiłem dodatkowe oświetlenie z tyłu i poza właśnie spalonym bezpiecznikiem szkód żadnych nie narobiłem. Według mnie zasilanie z zapalniczki będzie ok.

Edit: Przypomniałem sobie kilka rzeczy ze szkoły ( xDD ) i tak możesz łatwo policzyć czy bezpiecznik wytrzyma. Wzór I=P/U gdzie I to prąd, P to moc odbiorników a U to napięcie instalacji. Załóżmy, że navi i kamera cofani biorą łącznie 20W przy 12V to prąd wyniesie 1,6 A - zapas aż hej.

Nie umiem inaczej wyjaśnić już :)

spookits - 2017-09-18, 19:40

Teraz pytanie o miejsce przeprowadzenia kabli. Podsufitką i słupkiem to jest jasne. A czy jest jakiś magiczny sposób jak kable przeciągnąć od słupka przez kokpit do zapalniczki, tak żeby nie było ich widać?
arczi_88 - 2017-09-18, 19:46

Ja w ten magiczny sposób przeciągałem kabel do rejestratora jazdy - najpierw wyciągnąłem schowek (u mnie siedzi na dwóch bolcach) a potem to już sam wpadniesz jak będzie najlepiej :)
spookits - 2017-09-18, 19:54

a jak poprowadziłeś ze słupka do schowka. Wierciłeś?
arczi_88 - 2017-09-18, 20:13

Nie, nie żadnego wiercenia. Ja przeprowadziłem kabel za słupkiem ile dało rady, potem (jak zaczął się kokpit) pod uszczelką z drzwi za schowek (kawałek go widać, no nie ma opcji innej), tam bezczelnie wyrzuciłem za wykładzinę z podłogi i do tunelu środkowego i do gniazda. Jak już zdejmiesz ten schowek to będziesz wiedział co i jak.

Ewentualnie zapraszam w przypływie wolnego czasu http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=15090 podziałamy :-D

czaju - 2017-09-19, 06:22

Z tego co pamiętam w moim sandero fabrycznie w zapalniczce było tylko 10A (wymieniłem chyba na 15 czy 20), jeśli boisz się że to za dużo dla luterka, to zawsze możesz zamontować dodatkowy bezpiecznik na kablu między zapalniczką a lusterkiem.
shrek - 2017-09-19, 06:31

spookits napisał/a:
Nie rozładuje sobie akumulatora takim rozwiązaniem? Oświetlenia sufitowe jest wpięte cały czas. Pisząc "na stałe" chodziło mi o na stałe wpięte kabelki. Myślałem o takim rozwiązaniu, że jak wyłączę stacyjkę to zasilanie lusterka też się wyłączy. Sorrki nie napisałem tego dość jasno.

Nie powinienes rozladowac, bo te zasilanie sie traci po 20 minutach po wylaczeniu stacyjki. Przynajmniej u mnie.Sprawdz.

michele - 2017-09-19, 07:31

To jak się traci to chyba nie jest to zasilanie stałe...
rafal_rx - 2017-09-19, 12:31

arczi_88 napisał/a:
Edit: Przypomniałem sobie kilka rzeczy ze szkoły ( xDD ) i tak możesz łatwo policzyć czy bezpiecznik wytrzyma. Wzór I=P/U gdzie I to prąd, P to moc odbiorników a U to napięcie instalacji. Załóżmy, że navi i kamera cofani biorą łącznie 20W przy 12V to prąd wyniesie 1,6 A - zapas aż hej.

Nie umiem inaczej wyjaśnić już :)
Podałeś przepis na pożar. Bezpiecznik 30A zadziała natychmiast (znaczy: przepali się) przy prądzie ok. 60A. Przy 30A po pewnym czasie. Jeżeli chcesz odgałęzić zasilanie z obwodu z takim bezpiecznikiem, to dla bezpieczeństwa powinno się zastosować bezpiecznik na początku odgałęzienia. W tym wypadku o wartości 2 lub 3A. Są takie bezpieczniki samochodowe, miniaturowe. Jeśli będzie trudność w zdobyciu, to może być równie dobrze szklany rurkowy, "radiowy". Występują: 2A i 3.15A, zwłoczne i natychmiastowe.

Max. moc z gniazda zapalniczki to w zależności od auta i wykonania to 120 do 180W. A więc zabezpieczenie 10 lub max. 15A.

Daster - 2017-09-19, 12:48

shrek napisał/a:
spookits napisał/a:
Nie rozładuje sobie akumulatora takim rozwiązaniem? Oświetlenia sufitowe jest wpięte cały czas. Pisząc "na stałe" chodziło mi o na stałe wpięte kabelki. Myślałem o takim rozwiązaniu, że jak wyłączę stacyjkę to zasilanie lusterka też się wyłączy. Sorrki nie napisałem tego dość jasno.

Nie powinienes rozladowac, bo te zasilanie sie traci po 20 minutach po wylaczeniu stacyjki. Przynajmniej u mnie.Sprawdz.

Zgadza się. Zasilanie oświetlenia kabiny (jego czas) jest sterowane przez UCH. Mam tak podłączone lusterko u siebie oraz lampkę od Laguny III i widać to po podświetleniu klawiszy. Po wyłączeniu stacyjki ikony na klawiszach delikatnie świecą jeszcze ok 20 min.

arczi_88 - 2017-09-19, 15:18

rafal_rx napisał/a:
Bezpiecznik 30A zadziała natychmiast (znaczy: przepali się) przy prądzie ok. 60A. Przy 30A po pewnym czasie.


No i? Efekt jest taki, że go wywali. Myślisz, że jaki czas ten bezpiecznik wytrzyma obciążenie maksymalne? Napewno nie tyle, żeby coś podpalić, bo inaczej ten co projektował instalację pójdzie siedzieć.

rafal_rx - 2017-09-20, 08:46

Zupełnie nie w tym rzecz. Jeśli obwód jest zabezpieczony, dajmy na to 30A, to i jest wykonany tak, aby przy zwarciu bezpiecznik się spalił. Teraz podłączasz się do takiego obwodu "jakimś tam kabelkiem". To jaką mi dasz pewność, że jeśli na końcu tego "kabelka" wystąpi zwarcie, to spali się ów 30A bezpiecznik? Dobra, odpowiedź: rezystancja poniżej 0,2Ω całego obwodu.
W prawdziwej elektyce takie rzeczy określa się jako S(amoczynne)W(yłączenie)Z(zasilania) i "selektywność zabezpieczeń".

arczi_88 - 2017-09-20, 08:58

Zatem twierdzisz, że bezpiecznik "widzi", że wpinasz się do jego obwodu innym kablem i złośliwie pilnuje tylko obwodu pierwotnego a odgałęzienia już nie, bo ma takiego widzimisia.

Analogicznie - jak mam w domu obwód z gniazdkami i nagle uznam, że mam ich za mało to jak podciągnę kolejne z najbliższego gniazdka to nowe nie będzie zabezpieczone do momentu aż na trasie od starego do nowego nie dam bezpiecznika?

Brzmi nieco jak herezja ale ja z tym dyskutować już nie będę.

michele - 2017-09-20, 10:06

czaju napisał/a:
Z tego co pamiętam w moim sandero fabrycznie w zapalniczce było tylko 10A (wymieniłem chyba na 15 czy 20), jeśli boisz się że to za dużo dla luterka, to zawsze możesz zamontować dodatkowy bezpiecznik na kablu między zapalniczką a lusterkiem.
A wziąłeś pod uwagę, to, że producent z jakiegoś powodu dał 10A, nie wyższy? Uważam,za błąd wstawianie większych mocniejszych bezpieczników niż producent zalecił, nawet o te parę amper.

Możliwe, że jakieś styczniki mają ograniczenie, lub przewody są zbyt cienkie na takie prądy, choć zapewne jest na nich zapas, to i tak nie polecam takich rozwiązań!


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group