DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Duster - geometria zawieszenia

corrado - 2013-10-07, 09:29
Temat postu: Duster - geometria zawieszenia
Hej,

Czy może ktoś posiada dane dotyczące seryjnych danych fabrycznych do Dustera 1.5DCI 4x2 z kątami geometrii kół ?
Chodzi mi głównie o kąt WSZ ( kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy )
Podczas robienia zbieżności w sobotę, wyszło laserowo na lewym kole +3 stopnie a na prawym +4 stopnie ( czyli oś sworznia prawego koła skierowana jest bardziej w tył auta niż lewego koła) . Mechanik nie posiadał danych do Dustera tego modelu . Zbieżność kół ustawił na -0st 10', a połówkowa na L/P : - 0 st05'
Niestety nie była to komputerowa diagnoza więc bez minut ale ciekaw jestem czy mieści się w normach i jakie są fabryczne nastawy ?

Andrzej Zajczuk - 2013-10-07, 21:53

http://www.daciaforum.co....t-all-the-time/

To link do angielskiego forum , w treści jest załączony skan wydruku geometrii.
Skan jest słaby ale wydaje mi się , że dopuszczalny zakres kąta wyprzedzenia jest +4,30 do +5,30
W Dusterze ten parametr nie jest regulowany; zależy od dokładności wykonania podzespołów (nadwozia, ramy przedniej i wahaczy) i jakości złożenia samochodu.

W linku w dalszej części jest również zaprezentowana teoria z zakresu geometrii zawieszenia.

corrado - 2013-10-08, 07:58

Dzięki wielkie Andrzej !
corrado - 2013-10-10, 08:46

Niestety nie doczytałem się w tamtym linku jakie są fabryczne nastawy.
Mam pytanie czy można ustawić - wpływać na ten kąt WSZ regulacją belki (sanek) na mocowaniach (śrubach) , w innych autach tak można robić w małych kątach (kąty w minutach ) ale nie wiem czy tutaj w Dacii tak się też robi.
Podobnie też teoretyczne czy można regulować pochylenie sworznia zwrotnicy na śrubach mocowania amorka ze zwrotnicą ?Sytuacja podobna jak wyżej w WSZ.
Czy są gdzieś dostępne zakresy referencyjne kątów osi przedniej w DD ?
Chciałbym je mieć na geometrii , żeby móc w razie czego sprawdzić sobie.
pozdrawiam

Andrzej Zajczuk - 2013-10-10, 12:19

corrado napisał/a:

Mam pytanie czy można ustawić - wpływać na ten kąt WSZ regulacją belki (sanek) na mocowaniach (śrubach) , w innych autach tak można robić w małych kątach (kąty w minutach ) ale nie wiem czy tutaj w Dacii tak się też robi.
Podobnie też teoretyczne czy można regulować pochylenie sworznia zwrotnicy na śrubach mocowania amorka ze zwrotnicą ?Sytuacja podobna jak wyżej w WSZ.
pozdrawiam


Zrobić można ale czy warto.
Zmiana kąta pochylenie koła na śrubach amortyzatora jest możliwa ale nie pochylenia sworznia zwrotnicy bo to możliwe jest wyłącznie zmianą długości wahacza (przesunięcie przegubu kulowego).
Dane geometryczne zawieszenia dostaniesz pewnie tylko w ASO , u autoryzowanego blacharza i w aktualnym katalogu AutoDATA.

laisar - 2013-10-11, 01:45

corrado napisał/a:
jakie są fabryczne nastawy

Przód

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: +5°30’, tolerancja +0 / -2°;
* wersja 2.0 L z automatem: +5°42’.

Pochylenie koła: -30’, tolerancja +30’ / -30’;
* wersja 2.0 L z automatem: -38’.

Pochylenie sworznia zwrotnicy: +12°30’, tolerancja +30’ / -2°30’;
* wersja 2.0 L z automatem: +12°48’, tolerancja +12’ / -2°48’.

Zbieżność: -10’ (dla obu kół), tolerancja +10’ / -10’.


Tył

Wersja 4x4 - wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: +14°12’, tolerancja +0 / -2°.

Pochylenie koła: -52’, tolerancja +30’ / -30’;
* wersja 4x4: -1°10’.

Wersja 4x4 - pochylenie sworznia zwrotnicy: +6°54’, tolerancja +30’ / -30’.

Zbieżność: -21’ (dla obu kół), tolerancja +11’ / -19’;
* wersja 4x4: -18’, tolerancja +8’ / -8’.


Cytat:
czy można ustawić - wpływać na ten kąt WSZ regulacją belki (sanek) na mocowaniach (śrubach)

Oficjalnie - nie można: brak jest regulacji wszystkich wartości oprócz zbieżności.


(Nota techniczna nr 5119A).

corrado - 2013-10-22, 10:16

http://www.daciaklub.pl/f...1621067#1621067
Lajkonik napisał/a:
jestem już na popołudnie umówiony w innym warsztacie, w którym mają program do Dustera.

Daj znać jak nastawili , a najlepiej wklej skan geometrii sprzed nastawów i po.
Pamiętaj o czym mówiłem. Kąty przedniego zawieszenia da się ustawić przynajmniej w małym stopniu, niech nie wciskają kitu że nie da się bo nie chce im się odkręcić śrub sanek czy zwrotnicy.

Coś tak jak tutaj na fotce :

Lajkonik - 2013-10-22, 11:51

corrado napisał/a:
Pamiętaj o czym mówiłem. Kąty przedniego zawieszenia da się ustawić przynajmniej w małym stopniu, niech nie wciskają kitu że nie da się bo nie chce im się odkręcić śrub sanek czy zwrotnicy.

Ale tu nie chodziło o to, że się fizycznie nie da, tylko że gość nie podjął się bez programu w komputerze.
Co do wskazań przed: to tylko informacja PRZÓD -3 m/km TYŁ +2 m/km. Podobno z tyłu tak ma być, ale przód powinien być bliżej 0 m/km. To było sprawdzane na płytach w ASO, bez laserów i innych bajerów :lol:
Po ustawieniu liczę na dokładniejsze parametry.

corrado - 2013-10-22, 12:07

Nie podjął bo nie miał danych i nie ma się co dziwić .
U mnie też nie zrobili jak fabryka nakazuje tylko wg ogolnych ustawień .
Mógł ustawić ogólnie jak w przypadku aut osobowych .
A zbieżność to za mało , przynajmniej pochylenie koła i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy niech sprawdzą i głównie różnica między L/P stroną w przypadku tego ostatniego.

Lajkonik - 2013-10-23, 08:42

No to byłem na tej geometrii i okazało się, że wszystko jest OK (a nawet nie musiałem nic płacić). Tylko, że zepsuli mi uszczelnienie koła z felgą i dziś rano miałem kapcia :lol: Napompowałem i na razie trzyma.

Mam problem z wklejeniem skanu wyników. Ani z lokalnego dysku, ani z dyskuGG nie udaje mi się.

corrado - 2013-10-23, 08:47

OK, a może zrób zdjęcie wydruku telefonem i wgraj na komputer kabelkiem albo przez Bluetooth ?
Ciekaw jestem jakie są kąty .

Lajkonik - 2013-10-23, 09:02

Ale ja mam skany zapisane.
No dobra - pokombinowałem i coś z tego wyszło. Oto wyniki z ASO:


A tutaj wyniki z badania geometrii:

Cała regulacja polegała na niewielkim ruchu kierownicą, która po prostu nie była dobrze ustawiona.

corrado - 2013-10-23, 09:23

Dzięki za skany, niestety mechanik z warsztatu nie sprawdził kątów WSZ - wyprzedzenia sworznia zwrotnicy . U mnie trochę się rozbiegają o 50minut w kątach i ciekaw jestem jak u innych to wygląda. Nie ustawił widzę Ci równo zbieżności , ale jak za darmo to i tak dobrze że pomierzył coś.

Poza tym u mnie trochę inne są wartości fabryczne:
np .
- zbieżność połówkowa -0.05st ( na każde koło ),
zb. całkowita -0.10st i tak mam ustawione
-Pochylenie kół mam wart fabr. -/+ 0.30st
Mowa o zawieszeniu Przód.

antropolog - 2013-11-06, 23:45

Wow!!

Jak zwykle laisar wiedzą zadziwiasz :-)

corrado - 2013-11-07, 00:02

Zastanawia mnie duża tolerancja w kącie WSZ przód bo aż 2 stopnie tolerancji :roll:

Przy takich różnicach kątów WSZ przedniej osi typu 2 stopnie, twierdzi się że auto miało wypadek . Przy założeniu że odległość między kołami przedniej osi to 2metry ( w DD jest trochę mniej ) , to obwód 2PiR=6,28m - > to różnica 2 stopni daje ok 0.034m, czyli 3.5cm
w wychyleniu do przodu jednego z kół tej osi. Zastanawiające bo to widać byłoby okiem taką róźnicę. :roll: 8-)

Allekko - 2016-03-08, 16:52
Temat postu: przestawiona tylna belka - duster
Dzisiaj sprawdzałem geometrię zawieszenia w swoim samochodzie po przebiegu 1150 km. Wiem że to może dziwne ale nadarzyła się taka okazja. Okazuję się że mam znacznie przesuniętą tylną belkę z lewej strony do przodu na mocowaniu do nadwozia i belka jest zdeformowana co powoduje brak zbieżności. Co ciekawe przód jest ustawiony na granicy zbyt rozbieżnie jednak w normie nie powoduje to jednak ściągania samochodu. Widoczne jest za to niewłaściwe zbieranie opony lewej tylnej.
Zdaje się że mam pecha :-(
Jestem umówiony na serwis w czwartek zobaczymy co zaproponują.

Piitubski - 2016-03-09, 10:00

Allekko, napisz co powie ASO.
gregorisan - 2016-03-09, 10:20

Allekko napisał/a:
Zdaje się że mam pecha

Przykra sprawa - fotel i teraz problemy z belką :-/

corrado - 2016-03-09, 10:32

Rozstaw osi w DD wynosi fabrycznie 2677mm ?
laisar - 2016-03-09, 12:03

Katalog faza I - 2673

Katalog faza II - 2674

Dialogys, obie fazy - 4x2 2673, 4x4 2671

Allekko - 2016-03-09, 16:45

Wstępna informacja że Dustery tak mają, zbieżność może być nawet przestawiona o 1' 40" info z ASO. Co jest oczywiście poza parametrami fabrycznymi. Problem dotyczy wszystkich DUSTERÓW. Można zawsze zmierzyć swojego i się przekonać. Jeżdżąc nie można tego wyczuć nie wiem jak będzie wyglądało zużywanie się opon.
Podobny problem był z Megane II wiem bo miałem :mrgreen:
Jak się dowiedziałem wymiana elementów zawieszenia nie przynosi rozwiązania zobaczymy co powie ASO podczas jutrzejszej wizyty.
Potem pozostaje tylko konsultacja z Dacia Polska może uda się coś wynegocjować :lol:
W końcu od czego jest rękojmia :mrgreen: ale to dopiero przed jej końcem.

keisyzrk - 2016-03-09, 20:28

a sprawdzałeś geometrię z jakiegoś konkretnego powodu?np. ściąganie czy po prostu była taka okazja?:)
Allekko - 2016-03-09, 20:47

Pracuje w serwisie i uruchamiano u nas nowe urządzenie, potrzebny był samochód do nauki dla mechaników nieopacznie dałem swój. Ubaw był niezły gdy się okazało że skopana jest zbieżność :evil:
Poza niewłaściwymi wynikami pomiarów brak jakichkolwiek negatywnych odczuć podczas prowadzenia.
Samochód nie ściąga nie ma przekrzywionej kierownicy. Jest stabilny na drodze. Jedyne co rzuca się w oczy to 3 cm pasek na zewnętrznej stronie bieżnika w kolorze ciemniejszym od pozostałej części bieżnika. W przyszłym tygodniu postaram się zrobić pomiar temperatury opony po przejechaniu odcinka kilku kilometrowego pokazującego rozkład temperatury na jej powierzchni. Jeżeli będzie oczywiście sucha nawierzchnia. Do pomiarów użyta będzie kamera termo.
Wówczas można będzie coś bliżej powiedzieć o ewentualnym wpływie na przyśpieszone zużycie opony.

keisyzrk - 2016-03-09, 20:57

samochód masz z końcówki 2015r? bo ostatnio na forum dustera gość pisał, że mu już 2 razy zbieżność poprawiali bo go delikatnie znosiło w prawo..
Allekko - 2016-03-09, 21:01

Produkcja 09.01.2016
corrado - 2016-03-09, 23:03

Zbieżność masz z tyłu dobrą. Z tyłu musi być zbieżne ( czyli z plusem ) bo to koła nienapędzane.
Tak Renault podało, ale zrobili to z pomyłką jak sądzę.
Ja też robiłem "zbieżność" i też mam z tyłu zbieżne jak Ty, więc o to spokojna głowa.
Natomiast inaczej jest z przodu - tam są półosie i w czasie napędzania , koła się ustawiają na + , czyli "zbieżne"

Tylko masz rozstaw osi trochę nie bardzo 7mm róznicy - L vs P strona i śladowość widać trochę przez to też jest ruszona.
To dlatego zjada oponę.

Allekko - 2016-03-09, 23:51

Może ma ktoś dane do ustawiania geometrii dla mojego samochodu. Nie wydaj mi się żeby te podane przez Huntera (producenta urządzenia do geometrii) były błędne ale różnie bywa. Rozstaw osi jest właśnie problemem, pokazuje on jak przesunięte są mocowania belki względem tego co powinno być.
Dialogys, obie fazy - 4x2 2673
W moim przypadku lewa strona -3mm a prawa +4mm to właśnie powoduje ze belka tylna jest nie osiowo względem pojazdu.
Czyli lewe koło jest zbytnio zbieżne do kierunku jazdy

corrado - 2016-03-10, 00:15

na pewno błędne, prawdopodobnie dotyczą 4x4 ( gdzie z tyłu oś jest napędzana ) a traktują nimi typ 4x2 .
Zresztą to nawet nie ma nad czym debatować, bo z tyłu na belce skrętnej ( wszelkie auta FWD 4x2 ) zawsze jest zbieżność sumaryczna na plusie ( lub rownolegle czyli = 0 stopni )

laisar - 2016-03-10, 13:09

Nastawy fabryczne dustera - http://www.daciaklub.pl/f...1620243#1620243
keisyzrk - 2016-03-13, 20:12

i co Ci kolego powiedzieli w ASO?
Allekko - 2016-03-13, 23:26

Pomiary geometrii zrobione. Tylna belka w tolerancji się mieści. Przód poprawiono. Mam wydruki z dokładnymi danymi producenta i z tego wynika że jest ok. :mrgreen:
Wydruki mają 13 stron jak będzie chwila to postaram się je zamieścić może komuś się przyda. Publikacja nastąpi gdy tylko przerobie je na wydruk jednostronicowy.

Piitubski - 2016-03-14, 19:34

Co znaczy "przód poprawiono" ?
corrado - 2016-03-15, 08:52

W przodzie jest tylko regulowana zbieznosc,
A ta masz u siebie dobra - po -0,1 st na L i P
WSZ i PK nie można zmienić , tyle co na srubach to praktycznie nic. Wiec jak cos to tylko tyl mogli regulować wymieniając tuleje tylnej belki i regulując z malym luzem na srubach .

Allekko - 2016-03-15, 09:00

Z przodu ustawiono - 0'05" P/L kąt pochylenia koła i WSZ mieści się w przedziale tolerancji nie pamiętam ile wydruk został w domu. Kąt pochylenia z przodu i WSZ , oczywiście w niewielkim stopniu można zmienić przesuwając trawers. W piątek postaram się poprawić dane w naszym urządzeniu do zbieżności zgodnie z danymi producenta i wykonam pomiar ponownie. Wyniki postaram się opublikować może komuś dane fabryczne się przydadzą.
corrado - 2016-03-15, 09:07

Na sankach praktycznie jest zero luzu . Wiekszy luz jest na srubach od wahacza. Poza tym miałeś wszystko symetrycznie z przodzie i to jest najważniejsze żeby L = P , wiec jak cos zrobili lepiej z WSZ , zbieznoscia czy PK to nie zmienilo to polozenia belki tylnej :>
keisyzrk - 2016-03-24, 11:51

kolego Allekko możesz wrzucić te skany z geometrii?
DD - 2016-06-23, 16:45

Kolego Allekko, dasz radę zamieścić te ww skany :-) ?
ex_perimental - 2020-07-07, 12:29

Cześć.
Wymieniłem amortyzatory i zauważyłem, że auto lekko zaczęło ściągąc w prawą stronę. Obecny przebieg to 72 tyś km.
Na kąty PK nie patrzcie, bo mam ponad normatywne felgi z offsetem 30 i szerokości 8".
Interesuje mnie zbieżność kół tylnych (nie uderzyłem nigdzie belką, nie wsadziłem się też w jakąś mega dziurę, żeby skrzywić belkę), facet zasugerował, że to mogą być tuleje belki- coś mi świta, że był kiedyś poruszany taki wątek, że te tuleje w Dusterze są słabe i szybko padają...
Wiem z tego wątku, że Dustery nie trzymają parametrów fabrycznych wyjeżdzając już z fabryki- na ostatniej geometrii jednak dwa lata temu mieścił się w wartościach podanych przez lasair.

corrado - 2020-07-10, 07:33

Tak , są słabe. Wymiana bez jakis profesjonalnych narzedzi , na lewarku to 1-2h max na strone.
Polecam wymiane bo one delikatniejsze sa niz wszelkie tuleje metalowo-gumowe wahaczy , na bank po kilku latach juz nadaja sie do wymiany ... nasze drogi sa gó....ne w PL i to chyba główny powód.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group