Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
gwizd pompy wspomagania
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-12-28, 17:30   

Cytat:
Szum wywoływany jest na skutek zjawiska kawitacji ("zimnego" wrzenia) na łopatkach pompy (głowiłem się: "skad ja go znam" :-? ). Ta wynika z kolei z zbyt niskiego cisnienia po stronie ssącej łopatek.

Nie żebym podważał fakty - skoro gwizd zniknął - ale czy faktycznie to akurat te kilka centymetrów więcej w zbiorniczku wyrównawczym dało ten efekt? Przecież to się chyba przekłada na wzrost ciśnienia też o... ile? Jakieś ułamki pascali...? A może problemem jest raczej po prostu "spracowanie" płynu? W tym przypadku nawet niewielka domieszka nowego może faktycznie zmienić dość istotnie parametry fizyczne cieczy.

(To oczywiście właściwie tylko gdybologia teoretyczna, i to poparta wyłącznie liczeniem na paluchach (; - a najistotniejszy jest przecież i tak sposób jak zlikwidować gwizd :)

Cytat:
na goscinnych występach ;-) w FGW

No proszę, ja właśnie wczoraj wróciłem z sąsiedztwa - FSU [:
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2008-12-28, 19:25   

Krtku,
nie kilkanaście a dobrych kilkadziesiąt Pa ciśnienia hydrostatycznego.
To mało, ale mogło pomóc. Mogła to być tzw. pseudokawitacja czyli wydzielanie się gazów rozpuszczonych płynie, może nawet pęcherzyki pary wodnej (stąd wzięła mi się rzeczona kawitacja), o ile płyn hydrauliczny ma tendencję do chłonięcia wilgoci (podobnie jak ten z układu hamulcowego, wtedy temp. wrzenia też spada). To oczywiście to hipotezy. Faktem jest że dolewka pomogła. Tak czy inczej warto byłoby sprawdzić temp. wrzenia płynu hydraulicznego ( mogłoby się okazać, ze jednak kawitacja)
A może wymiana płynu w układzie wspomagania ?
To są tylko domysły ale oparte na racjonalnych przesłankach.
Pozdrawiam.
Piotrek S.
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2008-12-28, 22:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
loganik 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 583
Skąd: RZ
Wysłany: 2008-12-28, 20:01   

Wymiana oleju w układzie wspomagania to czynność dość prosta. Koszt ok 40 zł 1 ltr. Olej to Elf elfmatic G3/olej mineralny do automatycznych skrzyń biegów i układów wspomagania kierownicy/.

Panie Piotrze, do SZiKA tak blisko :-D

Pozdr, Loganik
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-12-29, 00:32   

Cytat:
nie kilkanaście a dobrych kilkadziesiąt Pa ciśnienia hydrostatycznego.

Różnicy?

Mało, niemało - najważniejsze, że wystarczająco dużo ((:
 
waski 


Marka: Dacia
Model: Logan - Laureate
Silnik: 1.4
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 30 Paź 2007
Posty: 486
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 2008-12-29, 12:20   

A tak wogóle, to jaki stan pokazuje u was zbiorniczek od wspomagania. Bo ja jakieś półtora roku temu byłem z tym w serwisie, bo wydawało mi się że mało oleju jest.
Po odkręceniu korka w środku jest taka plastikowa czarna wkładka i na samym jej dole są takie dwa wystające kawałki plastiku. I teraz pytanie czy macie je przykryte olejem, czy olej macie nalany tak tylko żeby go było widać w pojemniczku. Bo jak byłem w serwisie, to powiedzieli, że olej ma być widać lekko w zbiorniczku.
Ale zobaczcie u siebie czy też tak macie, czy może macie zalane te dwa cyple wystające na spodzie.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-12-29, 12:25   

waski napisał/a:
A tak wogóle, to jaki stan pokazuje u was zbiorniczek od wspomagania. Bo ja jakieś półtora roku temu byłem z tym w serwisie, bo wydawało mi się że mało oleju jest.
Po odkręceniu korka w środku jest taka plastikowa czarna wkładka i na samym jej dole są takie dwa wystające kawałki plastiku. I teraz pytanie czy macie je przykryte olejem, czy olej macie nalany tak tylko żeby go było widać w pojemniczku. Bo jak byłem w serwisie, to powiedzieli, że olej ma być widać lekko w zbiorniczku.
Ale zobaczcie u siebie czy też tak macie, czy może macie zalane te dwa cyple wystające na spodzie.


U mnie na zbiorninku po lewej stronie są oznaczenia MIN i MAX.
U mnie poziom płynu jest lekko poniżej MAX.
_________________

 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-12-29, 14:51   

Na zimnym silniku u mnie jest mniej więcej pośrodku między MIN a MAX
Edit:
Ale się wyrwałem :mrgreen: Ja sprawdzałem ... poziom płynu chłodzącego. W dCi jest przecież inne wspomaganie (elektrohydrauliczne), a zbiorniczek w innym miejscu.
Ostatnio zmieniony przez wox 2008-12-30, 23:01, w całości zmieniany 2 razy  
 
loganik 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 583
Skąd: RZ
Wysłany: 2008-12-29, 16:25   

Ta wkładka w zbiorniczku to filtr oleju, trzeba uważać przy wkładaniu , musi dobrze pasować na otwory, właściwy poziom oleju to 6 mm poniżej MAX przy zimnym s-ku.

Loganik
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-12-29, 17:06   

loganik napisał/a:
Ta wkładka w zbiorniczku to filtr oleju, trzeba uważać przy wkładaniu , musi dobrze pasować na otwory, właściwy poziom oleju to 6 mm poniżej MAX przy zimnym s-ku.

Loganik


A skąd ta informacja że 6 mm ?
A może 5 lub 4 mm ?
_________________

 
loganik 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 583
Skąd: RZ
Wysłany: 2008-12-29, 17:17   

Logany z 2005 miały żołtą farbą znaczony poziom oleju, kreska miała grubość ok2,5mm, więc może to być 5,5mm, ...6,5mm, ...6mm, 5,8mm itd.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2008-12-29, 17:43   

loganik napisał/a:
Logany z 2005 miały żołtą farbą znaczony poziom oleju, kreska miała grubość ok2,5mm, więc może to być 5,5mm, ...6,5mm, ...6mm, 5,8mm itd.


Mój z 2008 też ma kreską zaznaczony poziom i kreska jest powyżej MAX.
Przeliczanie w mm jest trochę bezsensu.
Ważne aby poziom był zawsze powyżej MIN.
_________________

 
loganik 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 583
Skąd: RZ
Wysłany: 2008-12-29, 19:26   

To jest tak oczywiste, że szkoda każdego słowa..
 
waski 


Marka: Dacia
Model: Logan - Laureate
Silnik: 1.4
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 30 Paź 2007
Posty: 486
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 2008-12-30, 08:06   

Faktycznie muszę podjechać do serwisu na małą dolewkę oleju, bo jest mało.
Ale męczy mnie taka sprawa, czy na rozgrzany silniki można też tak sobie dolewać zimnego oleju do wspomagania, przecież pompa w końcu też się grzeje, a nie chcę narobić jakiegoś syfu.
ostatnio tę było jakoś tak że gościu dolał mi setkę i po jakimś czasie zaczął przeciekać czujnik od wspomagania.
I czy wogóle to jest normalne, żeby robić dolewki oleju co jakiś czas.?????
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-12-30, 10:17   

Teoretycznie to w serwisówkach faktycznie chyba piszą, żeby dolewać na zimno, ale wygląda na to, że nikt się tym nie przejmuje... Z drugiej strony, stosunek dolewki to objętości całego układu jest rzeczywiście dość niewielki, więc z wyjątkiem ewentualnego niebezpieczeństwa dla dolewającego nie powinno to mieć zdaje się jakichś straszniejszych skutków.

Same dolewki są oczywiście czymś zupełnie normalnym - czymś niezwykłym może być jedynie kwestia ilości i częstości...
 
waski 


Marka: Dacia
Model: Logan - Laureate
Silnik: 1.4
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 30 Paź 2007
Posty: 486
Skąd: Mysłowice
Wysłany: 2008-12-30, 11:40   

Już nie muszę jechać na dolewkę, bo poziom jest idealny. Dopiero jak się temu z bliska przyjrzałem to zobaczyłem, poziom. Bo ten pojemnik ma taki ciemny sraczkowaty kolor i cięzko zauważyć, jaki jest stan, ale znalazłem na to sposób, wyciągnąłem palcem ten filter ze środka i wtedy widać jaki jest naprawdę poziom.
I również wtedy zauważyłem że gość z serwisu mówił prawdę, że poziom sprawdza się w ten sposób, że ten filterek ma być lekko zalany olejem i tak faktycznie jest.
Poziom jest idealnie, w środku, pomiędzy min a max.
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2008-12-30, 14:08   

Przyszła mi do głowy rzecz następująca: skoro to jest ten sam płyn co w układzie hamulcowym to czy per analogiam nie powinien byyć wymieiany. I co ile?
Parę postów wyżej wspomniałem o higroskopijnosci inkryminowanej ;-) cieczy.
Ta cecha obniża tamp. wrzenia, ergo:

1. (pseudo)kawitacja na pompie wspomagania;
2. obniżenie sprawności ukladu hamulcowego.

Ciekawe co na to ASO.

A propos, dolewania "na gorąco": panowie z ASO dolali i, żyją ;-)
Loganik, u mnie fabryczny zmaz na zbiorniczku nie jest żołty a zielony. Czy to powód do niepokoju? :mrgreen:

Zdjęcie005.jpg
nowy poziom, na zimno: czarna kreska
Plik ściągnięto 364 raz(y) 28,68 KB

 
loganik 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.4
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 19 Wrz 2007
Posty: 583
Skąd: RZ
Wysłany: 2008-12-30, 15:28   

Wcześniej pisałem:

Wymiana oleju w układzie wspomagania to czynność dość prosta. Koszt ok 40 zł 1 ltr. Olej to Elf elfmatic G3/olej mineralny do automatycznych skrzyń biegów i układów wspomagania kierownicy/.

Panie Piotrze, do SZiKA tak blisko

Pozdr, Loganik


To nie jest ten sam płyn co w układzie h-cowym!!!! H-ce to R-4 :-D
 
tomaszgebala 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV + Logan VAN
Silnik: 1,5 dCi + 1,6
Rocznik: 2008 + 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 371
Skąd: Lublin
Wysłany: 2008-12-30, 20:54   

po zdjęciu jakie dodano do dyskusji to widać, że zbiorniczek jest jakoś na wierzchu - u mnie jest on niziutko poniżej lewego reflektora - nie mogę nawet wsadzić ręki aby dotknąć zakrętkę a co mówić o ustaleniu jego poziomu - czyżbym miał jakąś inną wersję ??? !
_________________
Dacia LOGAN MCV - AD 2008 , 1,5 dCi
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2008-12-30, 22:48   

W dCi jest inne wspomaganie (elektrohydrauliczne) - w pewnym ASO fachowcy też o tym nie wiedzieli.
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2009-01-03, 19:35   

Od dolewki płynu: 1548 km w tym 2*734 km i ...cisza. :-)
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
 
tomaszgebala 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV + Logan VAN
Silnik: 1,5 dCi + 1,6
Rocznik: 2008 + 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 371
Skąd: Lublin
Wysłany: 2009-01-03, 21:49   

wox napisał/a:
W dCi jest inne wspomaganie (elektrohydrauliczne) - w pewnym ASO fachowcy też o tym nie wiedzieli.


a w Twoim dCi też jest słyszalne takowe "piszczenie" wspomagania ?
_________________
Dacia LOGAN MCV - AD 2008 , 1,5 dCi
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2009-01-03, 22:24   

Tak i nawet już to potwierdzałem w tym temacie, na pierwszej stronie
 
Sun 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 01 Gru 2008
Posty: 14
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2009-06-17, 18:17   

Po 5 tys. km. głośność pompy się nasiliła. Do tego doszedł dźwięk buczenia, który jest nadzwyczaj irytujący. W ASO wymienili pompę wspomagania - bez żadnych rezultatów. Dziś (17.06.2009) mam przejechane 15 tys. km. i zamontowano osłonę (wg najnowszych wytycznych Renault) - powinna być jakaś akcja serwisowa, która nie jest nagłaśniana. Dźwięki tranzystorowe wyciszono, ale to mi nie przeszkadzało. Pomimo tego nadal słychać w kabinie od strony kierowcy beznadziejne buczenie, szczególnie kiedy się stoi, bo podczas jazdy prawie nic nie słychać.

Dla mnie mało prawdopodobne, aby to pompa wspomagania generowała buczenie (jak twierdzą w ASO), która została wyciszona. Buczenie jak było tak jest, a pochodzi (wg mnie) spod ramienia wycieraczki od strony kierowcy.

Macie pomysł, co z tym zrobić?

pozdrawiam
Sun
 
wojtus 



Marka: Dacia
Model: Lodgy, Sandero
Silnik: 1.6 MPI, 1.4 MPI LPG
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Wrz 2008
Posty: 167
Skąd: Grodzisk Maz.
Wysłany: 2009-06-18, 06:41   

Sun napisał/a:
Po 5 tys. km. głośność pompy się nasiliła. Do tego doszedł dźwięk buczenia, który jest nadzwyczaj irytujący. W ASO wymienili pompę wspomagania - bez żadnych rezultatów. Dziś (17.06.2009) mam przejechane 15 tys. km. i zamontowano osłonę (wg najnowszych wytycznych Renault) - powinna być jakaś akcja serwisowa, która nie jest nagłaśniana. Dźwięki tranzystorowe wyciszono, ale to mi nie przeszkadzało. Pomimo tego nadal słychać w kabinie od strony kierowcy beznadziejne buczenie, szczególnie kiedy się stoi, bo podczas jazdy prawie nic nie słychać.

Dla mnie mało prawdopodobne, aby to pompa wspomagania generowała buczenie (jak twierdzą w ASO), która została wyciszona. Buczenie jak było tak jest, a pochodzi (wg mnie) spod ramienia wycieraczki od strony kierowcy.

Macie pomysł, co z tym zrobić?

pozdrawiam
Sun




Chyba mam to samo, czy to u Ciebie można by określić jako bulgotanie - odgłosy zaworków w jakiejś pompie, kiedyś zgłaszałem na przeglądzie, ale nic nie stwierdzili. Częstotliwość tego buczenia / bulgotania nie zależy od obrotów silnika (przynajmniej u mnie).

Co to za osłonę założyli, czy teraz nie słychać tego piszczenia pompy wspomagania
 
Sun 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 01 Gru 2008
Posty: 14
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2009-06-25, 00:00   

Dźwięki pompy są stłumione w 90%.
Buczenie zaś występuje po uruchomieniu silnika, podczas postoju i powolnej jazdy. Po przekroczeniu 2000 obr. buczenia nie słychać (nie jest to bulgotanie). Ten dźwięk jest bardzo uciążliwy, a w ASO stwierdzili, że rzeczywiście jest. Miała w tym pomóc osłona wyciszająca pompę. Pompę wyciszyli, a buczenie nadal jest, więc tym bardziej uważam, że nie jest to pompa, tylko co? Nie mam pojęcia :evil:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne