Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2019-11-09, 18:33
wskaźnik / temperatura silnika / płynu chłodzącego (cegiełki
Autor Wiadomość
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-10-22, 22:33   

Dla mnie by było lepiej jakby wentylator się załączał przy 6 kreskach... Bo 4 kreski powinny wskazywać normalną temperaturę silnika...
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-23, 11:33   

Beckie napisał/a:
Widział ktoś kiedyś 6 kresek z 1.6 MPI?

Nigdy - nawet w upale, w korku po trasie, z przyczepą...


Beckie napisał/a:
Podejrzewam, że wentylator włącza się przy takiej temperaturze, że 6 kresek nie ma szansy się wyświetlić

W końcu po to jest, nie? A nie, żeby czekał, aż się silnik zacznie faktycznie przegrzewać, bo schłodzenie go to nie jest moment...
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-10-23, 11:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-10-23, 11:55   

jackthenight napisał/a:
Ilość zapalonych kresek w zależności od temperatury płyny chłodzącego :

Powyżej 115 °C (włącznie), zapala się kontrolka ostrzegawcza wszystkich segmentów.
Od 105 °C (włącznie) do 115 °C (wyłącznie), dziewięć segmentów się zapala.
Od 80 °C (włącznie) do 105 °C (wyłącznie), sześć segmentów się zapala.
Od 50 °C (włącznie) do 80 °C (wyłącznie), trzy segmenty się zapalają.
Wszystkie segmenty pozostają zgaszone przy temperaturze poniżej 50 °C.



Natomiast wentylator powinien się włączyć z małą prędkością przy temp. płynu
powyżej 100 stopni a wyłącza się jak temp. spadnie poniżej 96 stopni.
Powyżej temp. 102 stopnie wentylator włącza się dużą prędkością a wyłącza się szybki bieg gdy temp. spadnie poniżej 100 stopni.

Jeśli nie ma klimy jest tylko jedna prędkość wentylatora.


http://www.daciaklub.pl/f...p?p=35135#35135
Wynika z tego, że wentylator powinien się włączać przy 6 kreskach na wyświetlaczu... :roll:
edycja:
Ale kolega jackthenight pisze o wyświetlaniu się cegiełek po trzy (0-3-6-9). Jeśli jest tam pomyłka, to znaczy, że rzeczywiście wiatrak uruchamia się przy 4 kreskach...
_________________
Ostatnio zmieniony przez Beckie 2011-10-23, 11:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-23, 12:39   

Beckie napisał/a:
Dla mnie by było lepiej jakby wentylator się załączał przy 6 kreskach... Bo 4 kreski powinny wskazywać normalną temperaturę silnika...

W chłodnicy temp. płynu powinna być niższa niż temp. otwarcia termostatu , no względnie 2-3 st.C wyższa. Termostat jest odpowiedzialny za temp. na bloku, a chłodnica ma tylko dostarczać chłodu.
Ostatnio zmieniony przez Mamert 2011-10-23, 12:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2011-10-23, 13:07   

Mamert napisał/a:
Beckie napisał/a:
Widział ktoś kiedyś 6 kresek z 1.6 MPI?

Tak, i to dosyć często. Szczególnie w korkach gdy temp. płynu chł. przekracza 98 st.C, a temperatura powietrza dolotowego zbliża się do 75 st.C.
Wszystko przez idiotyczne sterowanie wentylatora chłodnicy z czujnika temp. komputera wtrysku (komputer wtrysku NIE MA danych temp z chłodnicy, tylko z bloku).

Ja bym Ci radził jednak sprawdzić termostat. Latem stałem ( w właściwie się wlekłem po dwa metry co kilka minut, więc nie wyłączyłem silnika) w temperaturze + 35 w korku na autostradzie przez ok godziny i cały czas miałem cztery kreski.
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2011-10-23, 13:07, w całości zmieniany 2 razy  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-23, 13:52   

Termostat jest dobry, a temperatury obserwuję już jakieś 4 miesiące (na ELM327 + android), winne tej sytuacji jest sterowanie wentylatorem. Wentylator włącza się przy temp. 98 st.C na bloku.

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2011-10-24, 09:27 ]
Odpowiedź ws ELM327: http://www.daciaklub.pl/f...p=104937#104937.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-10-23, 18:46   

laisar napisał/a:
Beckie napisał/a:
Podejrzewam, że wentylator włącza się przy takiej temperaturze, że 6 kresek nie ma szansy się wyświetlić

W końcu po to jest, nie? A nie, żeby czekał, aż się silnik zacznie faktycznie przegrzewać, bo schłodzenie go to nie jest moment...


To by znaczyło, że 6 kresek pojawi się gdy wentylator nie zadziała.
_________________
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-24, 08:35   

Włączając w to także "nie zadziała" w sensie "nie da rady schłodzić" - to tak.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-24, 08:42   

Mamert napisał/a:
Wentylator włącza się przy temp. 98 st.C na bloku.

Ale tak właściwie to gdzie byś chciał mieć czujnik do tego? Przecież istotna jest właśnie temperatura bloku, a nie jakiejś tam chłodnicy... To co w tym idiotycznego?

(No chyba że miałeś na myśli zbyt niską granicę, ale to byłaby już kwestia gustu - a w najlepszym wypadku: dyskusyjna - czy podejście "lepiej dmuchać na zimne niż gasić gorące" jest uprawnione czy nie...).
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-24, 21:36   

Laisar w chłodnicy przy normalnej jeździe panuje temp. znacznie niższa niż ta w bloku (termostacie), za to w korku, przy braku przepływu powietrza przez chłodnicę ta temperatura rośnie powyżej maksymalnego otwarcia termostatu.
Powstaje pytanie - jak termostat ma utrzymać prawidłową temperaturę 85 st.C gdy w chłodnicy jest już także 98 st.C ?
W dużym fiacie występował elektryczny termostat wentylatora chłodnicy, który utrzymywał odpowiednią temp. chłodnicy.
Ciekawostki:
1.temperatura w bloku Dacii po wyłączeniu silnika uzyskuje nawet 106-109 st.C przy czym kreski nie są odswieżane i pokazuje 4 kreski.
2.Jeżeli wyłączy się silnik przy temp. np 97 st.C to temp. wrasta np. do 103 st.C wentylator się nie włącza.
Dzieje się to tylko przy braku pracy kompa wtrysku.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-10-25, 07:18   

niewiem czy tak samo jest w daci ale w skodzie felicji miałem że w upalne lato jak sie przyjechalo to po zgaszeniu silnika wlaczal sie samoczynnie wentylator chlodnicy po kilku minutach nawet gdy autko bylo bez kluczyka
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
helmut 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance
Dołączył: 13 Paź 2011
Posty: 25
Skąd: Opatów
Wysłany: 2011-10-25, 13:44   

Hmmm... Mam Dacie1,5 dCi od trzech tygodni, zimno jeszcze nie jest, a też przeważnie dwie belki świecą, co mnie zaniepokoiło po przeczytaniu instrukcji. Z drugiej strony spalanie po przejechaniu prawie 800 km wyszło na poziomie ok. 5l/100 w cyklu mieszanym i jak na razie grzeje jak trzeba w kabinie. Więc chyba w mojej sytuacji nie należy się przejmować i przyjąć, że taki urok tego egzemplarza?
_________________
Dlaczego to samochód uważa się za wyraz osobowości właściciela, a nie jego pralkę czy lodówkę?
 
krakry1 



Marka: Renault / VW
Model: Captur / Up
Silnik: 1,3 TCe 130KM/60 KM
Rocznik: 2019 / 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 22 Mar 2009
Posty: 1889
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2011-10-25, 14:47   

Dokładnie tak kolego Helmut.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-28, 00:59   

Lukas87 napisał/a:
po zgaszeniu silnika wlaczal sie samoczynnie wentylator chlodnicy

Tak jest chyba od dawna we wszystkich autach, w daciach też.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-10-28, 01:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
Pipp 
Zielony listek



Marka: Dacia
Model: Logan Pickup
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2011
Dołączył: 18 Sie 2011
Posty: 7
Skąd: Kraków
Wysłany: 2011-10-28, 07:28   

A ja Wam powiem, że nie tylko w dCi! Mam 1.6 MPI Euro 5 (84 KM), a już teraz (żadne mrozy) wskaźnik miga między dwoma, a czterema kreskami.
Jak odebrałem auto w sierpniu to jak już się zagrzał do 4 kresek to tak trzymał. Teraz niezależnie czy miasto czy autostrada, jest zmiennocieplny.

Jeśli termostat zaczyna puszczać duży obieg przy 83 st.C, a 4 kreski to 80 st.C - nie dziwię się temu stanowi. Pomysł z wyświetlaczem temp. już jest średni, a skalibrowanie go co dwie kreski to krystaliczna głupota.
_________________
Pipp-up
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-28, 11:51   

Sprawdzałem teraz temperaturę silnika ze złącza diagnostycznego i wynosiła 80C z niewielkimi zmianami przy przyspieszaniu do 84C . Jeśli odczyty są prawdziwe to jest to zdecydowanie za mało. Oczekiwałbym temperatury pracy w okolicach 90C. Na dworze +11C, silnik 1dCi 110KM. (zapodam wykres jak mi się uda zgrać dane z telefonu)

Chyba pojadę się do serwisu na wymianę termostatu (nawet płatną, niech tam)...

NA wskaźniku temperatury oczywiście tylko dwie kreski...
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2011-10-28, 12:00, w całości zmieniany 2 razy  
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Pomógł: 31 razy
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2011-10-28, 13:03   

wojtek_pl napisał/a:
Chyba pojadę się do serwisu na wymianę termostatu (nawet płatną, niech tam)...

Jeśli termostat jest sprawny wymienią Ci go odpłatnie na taki sam, a to bezcelowe. Innego ASO raczej nie zamontuje...
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-28, 13:45   

benny86 napisał/a:
wojtek_pl napisał/a:
Chyba pojadę się do serwisu na wymianę termostatu (nawet płatną, niech tam)...

Jeśli termostat jest sprawny wymienią Ci go odpłatnie na taki sam, a to bezcelowe. Innego ASO raczej nie zamontuje...

Czyli sam muszę poszukać pasującego termostatu o wyższej temperaturze? :roll:

Ciekawe od jakiego samochodu by pasował... :?:

A może zgłosić to jako awarię?
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2011-10-28, 13:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-10-28, 13:54   

hhmmm zależy z którego czujnika mamy odczyt jak sie nie myle sa dwa w bloku a drugi w chlodnicy :?:
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-28, 14:41   

laisar napisał/a:
Lukas87 napisał/a:
po zgaszeniu silnika wlaczal sie samoczynnie wentylator chlodnicy

Tak jest chyba od dawna we wszystkich autach, w daciach też.

Nie do końca, jeżeli wyłączymy silnik po włączeniu się wentylatora, to będzie chodził, jeżeli jednak komputer wtrysku zostanie wyłączony przed uzyskaniem temp. załączenia wentylatora, ten się już nie załączy.
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-28, 14:50   

To czemu pod maską jest nalepka ostrzegawcza, że wentylator może włączyć się w każdej chwili?
IMHO jak wyłączysz silnik to przestaje działać pompa wody. I nieruchoma woda w głowicy (w okolicy czujnika temperatury) może przejąć trochę ciepła od metalu a wtedy wentylator może się włączyć. Oczywiście tego ciepła nie będzie zbyt dużo bo silnik nie pracuje i nie wytwarza nowego ale mimo wszystko trochę go jest. Oczywiście o ile zasilanie wentylatora nie jest odcinane po wyłączeniu stacyjki.
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1104
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-28, 17:11   

Zasilanie wentylatora jest możliwe po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, jednak wysterowanie wentylatora następuje z komputera wtrysku, a ten pracuje tylko podczas obrotów silnika, samo włączenie stacyjki nie wystarcza do załączenia kompa wtrysku (wyjścia ze standby'ju).
Z tego powodu inżenierowie mieli problem z przegrzewającymi się silnikami w korku i "jedynym rozsądnym rozwiązaniem" w ich mniemaniu było zastosowanie termostatu o niższej temp. otwarcia (83 st.C), co kompletnie nie rozwiązało problemu.
Wentylator powinien się załączać przy niższej niż dotychczas temperaturze za to termostat powinien mieć temp. otwarcia ok 89 st.C, silnik wtedy nie miałby tendencji na tak duży rozrzut temperatur.
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2011-10-28, 19:25   

Nie wiem jak działa to w Dacii bo jak na razie nigdy nie nagrzała mi się tak by się włączył wentylator po wyłączeniu silnika, ale w Lagunie( także silnik K4M ) zdarzyło mi się że wentylator włączył się po wyjęciu kluczyka, raz nawet pamiętam sytuację że włączył się gdy odchodziłem od zamkniętego już auta, a więc po minucie - dwóch od wyjęcia kluczyka. Nie wiem jak to jest inicjowane elektrycznie, ale z doświadczenia wiem że jest możliwe.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-10-28, 19:48   

Ba, ja jestem właśnie pewien, że coś takiego spotkało mnie i w dacii, ale Mamert zasiał jednak ziarno niepewności... Bo, jako że nigdy nie miałem problemów z temperaturą, to wiadomo: jakoś nadzwyczajnie bacznie nie zwracałem na to uwagi.


W każdym razie - o ile oprogramowanie komputera wtrysku to przewiduje, to fizycznie (elektrycznie) jest możliwe uruchomienie wentylatora nawet bez kluczyka, bo komp podpięty jest do akumulatora także na stałe, przez bezpiecznik...
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-10-28, 20:03   

Cytat:
W każdym razie - o ile oprogramowanie komputera wtrysku to przewiduje, to fizycznie (elektrycznie) jest możliwe uruchomienie wentylatora nawet bez kluczyka, bo komp podpięty jest do akumulatora także na stałe, przez bezpiecznik...


Oraz wentylator jest zasilany przez styki przekaźnika podłączone również bezpośrednio do akumulatora.
Także bez kluczyka w stacyjce jak najbardziej komputer wtrysku może włączyć wentylator chłodnicy, poprzez załączenie przekaźnika.
Czy włącza, to tego nie wiem, ale technicznie jest to możliwe.
Można to również sprawdzić, jeśli przy wyłączonej stacyjce podawane jest napięcie na czujnik temperatury płynu chłodzącego, to raczej istnieje taka możliwość, że komputer wtrysku jednak może włączyć wentylator przy wyłączonej stacyjce.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-10-28, 20:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne