Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2009-07-10, 19:02
Światła dzienne - umiejscowienie, modele, montaż
Autor Wiadomość
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-03-12, 15:02   

Mam pytanie dla kumatych, bo ja już zgłupiałem patrząc na te wszystkie schematy, a wiedza ze szkoły to chyba się już ulotniła.

Do rzeczy, mam takie same światła co kol.chriskb i za chiny ludowe nie mogę za kumać tego schematu, wiem kol. ma diesla a ja benzynę i do tego inny model.
Z tego co kumam to:
1. Lewe światło DRL "masa - minus" (czarny) do plusa lewego światła pozycyjnego kolor niebieski.
Prawe światło DRL "masa - minus" (czarny) do plusa prawego światła pozycyjnego kolor łososiowy.

Czy się zgadza?

2. Kabel zasilania plus (czerwony) kol.chriskb podłączył za bezpiecznikiem F02 - 15A w skrzynce bezpieczników w komorze silnika - ale u mnie tego niema albo ja tego nie ogarniam.

Więc jak ktoś wie i mógł by mi to prosto tak na chłopski rozum przetłumaczyć.
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-03-12, 15:35   

monopios,

Pkt 1 Podłączenie tak jak napisałeś.

Pkt.2 Nie znam układu elektrycznego Sandero, ale w skrzynce bezpieczników i przekaźników zainstalowanej w komorze silnika na pewno jest jakiś nisko-prądowy bezpiecznik, który dostaje zasilanie po włączeniu zapłonu (pozycja 2 w stacyjce). Najlepiej zbadać to za pomocą żarówki 12V lub jeżeli kolega posiada multimetru.

Wykonanie takiego próbnika jest proste, wystarczy dolutować do małej żarówki 12V dwa przewody. A badanie wygląda następująco:

Podłączamy jeden przewód do masy, albo minusa na akumulatorze:
pierwszy pomiar stacyjka wyłączona lub w pozycji 1: drugim przewodem sprawdzamy bezpieczniki i szukamy, po dotknięciu którego żarówka się nie zapali.
Jeżeli znajdziemy taki bezpiecznik to przekręcamy kluczyk w stacyjce w położenie 2 zapłon i sprawdzamy, czy po dotknięciu tego bezpiecznika żarówka się zapali. Jeżeli tak to "BINGO".

Jeżeli nie to szukamy takiego styku, gdzie pojawia się napięcie po przekręceniu kluczyka w pozycję 2. W pozycji 0 i 1 stacyjki żarówka nie powinna się zapalać.

Jak kolega ma schemat, to proszę podesłać na PW albo e-mail, narysuję podłączenie i odeśle.
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-03-12, 15:43   

Najniższe bezpieczniki to mam 5A i 25A a opis skrzynki bezpieczników w komorze silnika to mamy tu - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2301

A skrzynka wygląda tak jak u kol. jackthenight zresztą z jego postu zapożyczyłem tą fotkę.

edit - sprawdzałem wszystkie bezpieczniki z załączonej fotki i na wszystkich jest napięcie w pozycji kluczyka 0

DSCN1732.JPG
Plik ściągnięto 412 raz(y) 182,14 KB

Ostatnio zmieniony przez monopios 2012-03-12, 16:15, w całości zmieniany 2 razy  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-03-12, 22:20   

monopios,

Kolego czy sprawdziłeś wolne gniazda przy bezpiecznikach 5 i 25A? Może one (a szczególnie to poniżej 5A) mają doprowadzony kabel z plusa zasilana po stacyjce.

Jeżeli nie to można wykorzystać wolne gniazdo do dodatkowego zabezpieczenia DRL (max. 5A bezpiecznikiem).

Plus można wziąć z bezpiecznika F38 w kabinie kierowcy. Wtedy potrzebny będzie dodatkowy kabel ze skrzynki bezpieczników w kabinie kierowcy. Można też podłączyć się do plusa po stacyjce z kostki ISO, która zasila radio.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-03-13, 06:06   

Monopios możesz podłączyć się pod jakikolwiek żółty przewód, który znajduje się w tej skrzynce przekaźników.
Żółty przewód w naszych Daciach oznacza napięcie załączane dopiero stacyjką.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-03-13, 06:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-03-13, 07:51   

Koledzy
Ze zdjęcia wynika, że w Sandero w skrzynce bezpieczników pod maską nie ma żadnego żółtego. Dlatego moja sugestia była aby pociągnąć przewód ze skrzynki bezpieczników w kabinie kierowcy, lub z kostki ISO radia. :idea:
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-03-13, 07:59   

Jak nie ma, jest pełno żółtych przewodów w skrzynce przekaźników pod maską.
Tylko trzeba kliknąć w zdjęcie, aby otworzyło się z pełną gamą kolorów. Koledzy :)
Czytajcie trochę : http://www.daciaklub.pl/f...p?p=66148#66148
Bo już było o tym pisane wielokrotnie i jak zwykle pytania się powtarzają niepotrzebnie.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-03-13, 08:09, w całości zmieniany 4 razy  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-03-13, 08:37   

jackthenight,

"Mea culpa" Cytowany post mi umknął.

Nawet jeden wygląda jakby był podłączony do wolnego gniazda bezpiecznika (te wolne gniazdo poniżej bezpiecznika 5A) o czym pisałem aby go sprawdzić.

Poza tym kolega monopios, ma takie same światła jak moje. Ja te światła przed montażem rozebrałem do rosołu i nie oglądając kolegi postów zasugerowałem mu mój sposób podłączenia, bez specjalnej ingerencji w układ elektryczny auta.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-03-13, 09:31   

chriskb napisał/a:
Nawet jeden wygląda jakby był podłączony do wolnego gniazda bezpiecznika (te wolne gniazdo poniżej bezpiecznika 5A) o czym pisałem aby go sprawdzić.

Może tak wyglądać, ale ten żółty idzie do przekaźnika C.

chriskb napisał/a:
bez specjalnej ingerencji w układ elektryczny auta.

Ingerencja i tak jakaś musi być, bo czy przeciągniesz kable do kabiny i podłączysz się pod bezpieczniki czy wepniesz się pod kable w skrzynce pod maską - to i tak jest to ingerencja i to na takim samym poziomie.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-03-13, 09:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-03-13, 09:33   

jackthenight,

Chylę czoła w DD, jest jednak trochę inaczej.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-03-13, 09:35   

A co jest takiego innego w DD ?

Z tego co ja wiem, to między DD a Sandero nie ma zbytnio różnic, natomiast są różnicę pomiędzy skrzynką w dieslu a skrzynką w benzynie i dlatego widzisz różnicę pomiędzy swoją skrzynką, a moją skrzynką z benzyny. Oczywiście dochodzą w DD przekaźniki i bezpieczniki od napędu 4x4 i innych, ale ogólnie są zbliżone. Z tym żółtym przewodem też trzeba dokładnie sprawdzić, bo w aucie są dwa rodzaje napięć po stacyjce - dlatego mogą być dwie metody włączania dziennych świateł, ale to już pisałem w linku który wcześniej przytoczyłem.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-03-13, 09:47, w całości zmieniany 5 razy  
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-03-13, 13:08   

jackthenight, czy ten żółty przewód, to mam wziąć ze złącza R212 czy ma to być z przekaźnika "C" , a jak z przekaźnika to który ten grubszy czy cieki?
Ostatnio zmieniony przez monopios 2012-03-13, 13:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-03-13, 13:37   

To zależy jak chcesz aby ci się włączały dzienne.
Jeśli podłączysz pod obojętnie który żółty kabel w R212 to :
Kod:
1. Przekręcamy stacyjkę w pozycje Akcesoria - lampy dzienne nie świecą.
2. Przekręcamy stacyjkę w pozycję Jazda - lampy dzienne świecą.
3. Przekręcamy stacyjkę aby uruchomić rozrusznik - również lampy dzienne świecą.


Jak podłączysz pod cieńszy żółty przekaźnika C to :
Kod:
Włączamy kluczyk w pozycje Akcesoria - lampy dzienne świecą.
Przekręcamy kluczyk dalej - lampy gasną.
Przekręcamy kluczyk w pozycje Jazda - lampy dzienne świecą.
Przekręcamy kluczyk w pozycje rozruch silnika - lampy gasną podczas rozruchu silnika.
_________________

 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-03-13, 13:42   

Teraz już wszystko wiem z tym żółtym - Wielkie Dzięki za objaśnienie tematu, przeglądałem kilka razy Twój opis podłączenia ale nie mogłem doczytać się, że żółty to jest "+" po stacyjce.
Gdybym mógł to dał bym Ci "pomógł"
Ostatnio zmieniony przez monopios 2012-03-13, 13:44, w całości zmieniany 3 razy  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-03-13, 13:47   

W naszych Daciach i to każdych od Logana po DD, żółty kabel to zawsze napięcie po stacyjce, czerwony kabel to bezpośrednie podłączenie z plusem akumulatora, czyli stały plus, czarny kabel to zawsze masa.
Oczywiście podłączasz lampy ledowe ?
Bo jeśli dzienne żarówkowe to wtedy jest troszkę inaczej z racji tego, że żarówkowe dzienne pobierają większy prąd i lepiej nie podłączać ich zasilania pod byle jaki żółty w R212 tylko wtedy lepiej zastosować przekaźnik, albo podłączyć pod gruby żółty przekaźnika C.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-03-13, 13:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-03-13, 14:04   

jackthenight napisał/a:
Oczywiście podłączasz lampy ledowe ?

tak, podłączam LED -y
_________________
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-03-13, 17:07   

Udało się, podłączone. Później opisze co i jak.
_________________
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-03-13, 20:58   

Sposób montażu świateł dziennych.

Światła typu LED z dwoma przewodami.

1.Lewe światło DRL "masa - minus" (czarny) do plusa lewego światła pozycyjnego kolor niebieski.
2.Prawe światło DRL "masa - minus" (czarny) do plusa prawego światła pozycyjnego kolor niebieski.

Dolutowałem przewody do przewodów świateł pozycyjnych według pkt.1. i pkt2.


3. Podłączyłem "plus" DRL (czerwony) do "plus" przez stacyjkę przewód żółty w skrzynce bezpieczników i przekaźników.


opcje są dwie ja wybrałem wariant pierwszy:
jackthenight napisał/a:
To zależy jak chcesz aby ci się włączały dzienne.
Jeśli podłączysz pod obojętnie który żółty kabel w R212 to :
Kod:
1. Przekręcamy stacyjkę w pozycje Akcesoria - lampy dzienne nie świecą.
2. Przekręcamy stacyjkę w pozycję Jazda - lampy dzienne świecą.
3. Przekręcamy stacyjkę aby uruchomić rozrusznik - również lampy dzienne świecą.


Jak podłączysz pod cieńszy żółty przekaźnika C to :
Kod:
Włączamy kluczyk w pozycje Akcesoria - lampy dzienne świecą.
Przekręcamy kluczyk dalej - lampy gasną.
Przekręcamy kluczyk w pozycje Jazda - lampy dzienne świecą.
Przekręcamy kluczyk w pozycje rozruch silnika - lampy gasną podczas rozruchu silnika.


A oto efekt.
Światła DRL włączone, silnik pracuje


Światła postojowe załączone, a DRL samoistnie w tym momencie gasną.


Dzięki wszystkim za pomoc w podłączeniu tego ustrojstwa.
Ostatnio zmieniony przez monopios 2013-01-03, 21:34, w całości zmieniany 2 razy  
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2012-03-13, 21:16   

Swiatła wyglądają "zarąbiście".Przez skosy łatwe do rozpoznania
_________________
48piotr
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-03-13, 22:22   

48piotr napisał/a:
Przez skosy łatwe do rozpoznania

U la la! (:

...Tylko czy to aby legalne? Instrukcja montażu zezwala na takie bezeceństwa? Bo zazwyczaj takie lampy można instalować tylko w jeden sposób, określony przez producenta...
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-03-13, 22:46   

ogólnie z tymi światłami jest totalny bałagan. Widywałem już światła (ha, ha)"dzienne" tak egzotycznie wyglądające i w tak niecodziennych miejscach montowane,że te tutaj to szczyt poprawności :mrgreen: Policja drogowa jest albo bardzo głupia albo leniwa i nie chce im się na to zwracać uwagi
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-03-13, 22:56   

Ale z tego, że qpa tłuków - czasami faktycznie łącznie z policmajstrami - robi źle, wcale nie wynika, że trzeba ich naśladować. Osobiście powiedziałbym nawet, że wręcz przeciwnie - tym bardziej należy dbać o piękno, dobro i legalność...
 
pozor 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2 16V
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance 5 os.
Dołączył: 20 Lip 2011
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-03-13, 23:25   

Fajnie to wyglada,ale czy ten sposob montazu jest legalny? producent dostal homologacje na tak zamontowanie swiatel? W zalaczniku nr 6 EKG ONZ nr87 jest napisane :

WYMAGANE MINIMALNE KĄTY ROZSYŁU ŚWIATŁA W PRZESTRZENI
We wszystkich przypadkach wymagane minimalne pionowe kąty rozsyłu światła w przestrzeni wynoszą 10° ponad i 5° poniżej płaszczyzny poziomej świateł jazdy dziennej podlegających niniejszemu regulaminowi.
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-03-14, 14:59   

laisar napisał/a:
Instrukcja montażu zezwala na takie bezeceństwa?

Instrukcja montażu nic nie mówi o sposobie montażu.
pozor napisał/a:
W zalaczniku nr 6 EKG ONZ nr87 jest napisane :

WYMAGANE MINIMALNE KĄTY ROZSYŁU ŚWIATŁA W PRZESTRZENI
We wszystkich przypadkach wymagane minimalne pionowe kąty rozsyłu światła w przestrzeni wynoszą 10° ponad i 5° poniżej płaszczyzny poziomej świateł jazdy dziennej podlegających niniejszemu regulaminowi.

Tylko powiedzcie, która płaszczyzna jest górą, a która jest dołem. I jak to się tyczy świateł DRL okrągłych, które są montowane w miejsce przeciwmgłowych? bo tam niema żadnego oznacznika, strzałki w jakim kierunku należy montować światła czy to ma być pion, poziom, skos itd.
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-03-14, 15:02   

nie jest napisane na nich gdzie góra a gdzie dół? :-D
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne