Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
tryb AUTO - jak to działa? czy w ogole toto działa?
Autor Wiadomość
leszi 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 benzyna + LPG
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 09 Lut 2012
Posty: 8
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2012-05-12, 15:40   tryb AUTO - jak to działa? czy w ogole toto działa?

mam Dustera 4x4 od roku ale nie moge zrozumiec jak i kiedy dziala (tzn kiedy się automatycznie załącza) tryb auto. tryb 2x4 - wiadomo, przedni napęd, to sie czuje. 4x4, wyczowalny, szczegolnie na sniegu :) ale o co chodzi z tym "Auto" probowalem wielokrotnie wyczuc roznice w dzialaniu miedzy tym trybem a pozstalymi 2. ale jakos nie wyczowam automatycznego zalaczenia sie. kiedy to sie zalacza. przy ostrych zakretach na mokrym asfalcie, czy jak :) ?

poradzcie, powiedzcie jakie wy macie odczucia....
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-05-12, 17:17   

zrób test:
włącz tryb AUTO i spróbuj ruszyć dynamicznie na sypkim/luźnym (żwir, piasek) podłożu a po chwili, gdy przednie koła stracą przyczepność zostanie dołączony napęd na tył, dla porównania przeprowadź ten sam eksperyment, w tym samym miejscu ale w trybie 2WD a będziesz miał możliwość dostrzec różnicę w zachowaniu samochodu...
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-05-12, 19:50   

tryb "Auto" w praktyce oznacza napęd na przednią oś. Tylna pozostaje w gotowości i załącza się w sytuacji utraty przyczepności przez któreś z przednich kół lub w momencie kiedy zaczynają obracać się z różną prędkością. W dobrych warunkach drogowych, na suchej, przyczepnej nawierzchni, podczas rozsądnej jazdy nie ma w zasadzie szans na jego zadziałanie. Inaczej jest np podczas jazdy w deszczu, na śliskiej nawierzchni, zimą itp. Załączenie tylnej osi nie zawsze daje się wyczuć - chyba jedynie poprzez nagłe poprawienie trakcji i prowadzenia samochodu
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-05-12, 19:51, w całości zmieniany 2 razy  
 
leszi 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 benzyna + LPG
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 09 Lut 2012
Posty: 8
Skąd: Józefosław
Wysłany: 2012-05-12, 22:39   

No wlasnie.jezeli mam probowac przy ruszaniu na piasku.to zamiast na auto juz wole 4wd. :) bardziej przemawia do mnie zadzialanie na sliskim aswalcie przy dynamicznej jezdzie. Tak tez robie, zalaczajac Auto podczas deszczu, szczegolnie jadac samemu, z lekkim wozem :). natomiast nie jestem wlasnie do konca do tego trybu przekonany bo wlasnie nie moge podczas jazdy wyczuc 2 dodatkowych kol jak podczas zalczenia stalego 4wd.ale z tego co mowicie wychodzi na to ze ten auto tryb to cos jak esp. Tyle ze zalacza mechanicznie 2 dodatkowe kola dajac kierowy szanse wlasnorecznego opanowania wozu :D
 
czaju 



Marka: Dacia,Citroen,Ford
Model: Duster,C4 GP,Fusion
Silnik: 1.5@107,2.0@150,2.0@240 4x4
Rocznik: 2010.2014
Wersja: Prestige
Pomógł: 27 razy
Dołączył: 06 Sty 2009
Posty: 1853
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Wysłany: 2012-05-13, 09:25   

Dlaczego zawsze do ruszania na żwirze chcesz blokować napęd? kilka prostych przykładów - jedziesz tradycyjną polską krajówką, stacji ni chu chu, a potrzeby fizjologiczne wzywają (np. młodszych pasażerów), wjeżdżasz w pierwszą lepszą leśną dróżkę, jest ciemno - chcesz się zatrzymać, zblokować napęd i jechać dalej, czy wygrywa lenistwo i "po co to tam grzebać". A inna sprawa, że chyba nie miałem do czynienia z samochodem w trybie miejskim, w którym nie zerwałbym przyczepności (szczególnie po "pierwszym deszczu", ale w pogodny dzień również) chcąc szybko dołączyć się do ruchu z podporządkowanej ulicy... Moim zdaniem, niewątpliwie tryb AUTO, w zależności od szybkości czujników, jest największym smaczkiem 4x4...
Ostatnio zmieniony przez czaju 2012-05-13, 09:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-05-13, 09:45   

Auto jest fajne bo działa ... automatycznie. :-P Wczoraj jak po piachu jeździłem to zapomniałem, że po wyłączeniu zapłonu na chwilę tryb napędu wraca z 4x4 do Auto i na piaszczystym podjeździe zdziwiłem się w połowie drogi, że coś słabo idzie. Szybkie przełączenie w 4x4 i wyłączenie ASR/ESP pozwoliło mi wjechać na górę.
W trybie 2WD nie miałbym żadnych szans na piachu.
Jak koledzy napisali normalnie tego się nie czuje ale jak spadnie trochę deszczu to już przy ruszaniu przednie koła potrafią zabuksować w miejscu podczas szybkiego włączania się do ruchu.
Jakbyś miał tylko 2WD i 4x4 to ciągle byś musiał zmieniać z jednego na drugi. A tak samochód robi to sam, gdy tego potrzebuje.
Owszem, szkoda, że wzorem np. Subaru nie mamy stałego napędu 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym, który bardzo pomaga w zakrętach ale ... widziały gały co brały. :-P Mamy inaczej a i tak nie jest źle bo możemy sobie zablokować 4x4 w przeciwieństwie do takiej Hondy CRV na przykład.

Wracając do tematu między Auto a pozostałymi trybami różnica pokazuje się tylko w szczególnych momentach i nie zawsze jest wyczuwalna bo tak na prawdę jest to mieszanka 2WD i 4x4 :) i ten tryb pracy masz po to abyś nie musiał sam co chwilę przełączać 2WD i 4x4 szczególnie że u nas w 4x4 nie można jeździć po przyczepnej nawierzchni (suchy asfalt).
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-05-13, 11:08   

leszi napisał/a:
jezeli mam probowac przy ruszaniu na piasku.to zamiast na auto juz wole 4wd

efekt będzie taki sam (w trybie AUTO napęd na tył załączy się jedynie z niewielkim opóźnieniem) z tym, że po wjechaniu na podłoże o "normalnej" przyczepności napęd AUTO rozłączy napęd na tył a w przypadku jazdy z włączonym 4WD musisz ręcznie ten tryb wyłączyć (nie chcąc nadwyrężyć jego kondycji lub go uszkodzić)... w zasadzie to sama nazwa AUTO wszystko tłumaczy...
 
DS 


Marka: Suzuki
Model: Vitara All Grip
Silnik: 1.4T
Dołączył: 26 Kwi 2012
Posty: 52
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-05-13, 11:54   

Jak działa AUTO można zobaczyć tutaj - http://youtu.be/YTvlS6NOL4Y - co prawda na przykładzie SX4, ale tryby takie same, jak Duster.

Jak to działa w praktyce - http://youtu.be/xcnJBTH2J0s - Kuga ma tylko "AUTO" (stary Haldex), SX4 zapewne jeździ w trybie LOCK. Podczas jazdy po głębokim piasku sytuacja wyglądała by podobnie.

A czy ktoś testował, jak zachowuje się samochód w trybie AUTO podczas poślizgu? Czy nie przechodzi z podsterownego w nadsterowny? Czytalem różne opinie na ten temat, ale wszystkie "teoretyzowane", a żadnej popartej testami...
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1204
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-05-13, 12:47   

Tu jest fajnie pokazane, szczególnie na przykładzie Suzuki SX-4 (od ok 1:55), które ma takie same tryby napędu jak Duster.
 
_Big_Mac_ 



Marka: Ford
Model: Focus III
Silnik: 1.6 EB 150KM
Rocznik: 2013
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-05-13, 15:14   

Kolega opowiadał o poślizgu w Hondzie CRV, gdzie też się tylna oś dołącza automatycznie, że to dziwne uczucie i w pierwszej chwili dosyć przerażające ;) To nie działa tak, że magicznie odzyskuje się przyczepność i jedzie jak po szynach - jeśli się nie jest przyzwyczajonym i kontruje się jak FWD to moment załączenia tyłu może mocno zaskoczyć i w pewnych warunkach nawet pogorszyć sprawę. Także warto przećwiczyć.
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-05-13, 17:42   

DS napisał/a:
Czytalem różne opinie na ten temat, ale wszystkie "teoretyzowane", a żadnej popartej testami...


Ja testowałem zachowanie w obu trybach, opis http://www.daciaklub.pl/f...ighlight=#96604

Test wykonano na lotnisku w Borsku woj. pomorskie
 
DS 


Marka: Suzuki
Model: Vitara All Grip
Silnik: 1.4T
Dołączył: 26 Kwi 2012
Posty: 52
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-05-13, 17:44   

_Big_Mac_ napisał/a:
Kolega opowiadał o poślizgu w Hondzie CRV, gdzie też się tylna oś dołącza automatycznie, że to dziwne uczucie
Pytanie, o którą generację CRV chodzi, tam jest system dual-pump, który (poza obecną generacją) dosyć późno reagował, pozostając daleko w tyle za sprzęgłem elektromagnetycznym.

_Big_Mac_ napisał/a:
moment załączenia tyłu może mocno zaskoczyć i w pewnych warunkach nawet pogorszyć sprawę
O to właśnie pytałem w poprzednim poście, pytanie, czy ktoś to testował :]

chriskb napisał/a:
Ja testowałem zachowanie w obu trybach, opis http://www.daciaklub.pl/f...ighlight=#96604 Test wykonano na lotnisku w Borsku woj. pomorskie
Prawie równocześnie dodaliśmy posty i nie widziałem odpowiedzi, zaraz doczytam :]
Ostatnio zmieniony przez DS 2012-05-13, 17:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-05-13, 18:00   

DS napisał/a:
...czy ktoś to testował :


W trybie auto 4X4, każdy ostry start na mokrej nawierzchni załącza tryb 4X4. Auto idzie jak tramwaj. Na suchym DD ma za słaby silnik.

Na szutrze przy wyłączonym ESP i trybie Auto 4X4 DD nadal wykazuje lekką podsterowność. Aby uzyskać nadsterowność warto do bagażnika wrzucić 50-100 kg obciążenia, wtedy przy pokonywaniu szybkich zakrętów jak koła przednie zerwą przyczepność włączenie trybu 4X4 jest odczuwalne DD staje się nadsterowne i wymagana jest lekka kontra kierownicą.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne