Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2012-09-04, 14:42
Gdy FAP nie daje spać
Autor Wiadomość
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-09-04, 13:26   Gdy FAP nie daje spać

:roll:

DPF 1.jpg
Plik ściągnięto 255 raz(y) 235,83 KB

DPF 2.jpg
Plik ściągnięto 243 raz(y) 221 KB

Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-09-04, 13:48, w całości zmieniany 3 razy  
 
esdziewiaty 



Marka: Mercedes-Benz
Model: GLK
Silnik: 220 CDI 4Matic
Rocznik: 2009
Dołączył: 13 Sie 2010
Posty: 619
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-09-04, 14:31   

Chyba nikt nie jest zdziwiony tym procederem :-)
Artykuł opisuje to o czym wszyscy wiedzą, ale sie oficjalnie o tym nie mówi.
Trzeba bardzo zaufać "ekologom" aby po zużyciu sterego kupić nowy filtr cząstek stałych...
Inna sprawa, że nie jest łatwo wydawać tyle pieniędzy, skoro za 1000zł pozbywamy się problemu na zawsze.
W Dacii jest o tyle dobrze, że ten filtr ponoć nie kosztuje horrendalnych kwot, pamiętam, że do Hyundaia ix35 kosztował w zeszłym roku 18 000 zł, a do Kii Sportage 16 000zł.
Kosmos
_________________
Duster u szczęśliwego nowego nabywcy :)
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-09-04, 14:55   

Dlatego - mimo że bardzo lubię jeżdzić dieslem - nigdy go nie kupię prywatnego wozu z tym silnikiem. Mam wrodzoną niechęć do wszelkiego rodzaju kombinatorstwa/półśrodków itp, samochód użytkuję i serwisuję tak jak producent nakazał 8-)
Ostatnio jeździłem 2 Cruzami - 2.0 163KM diesel i 1.8 140KM PB + LPG. Ta sama cena, trochę gorszy wypas w dieslu. Pomimo, że ropniak śmiga rewelacyjnie (wyprzedzanie 3 tirów to dosłownie moment) wolałbym zdecydowanie LPG - proste konstrukcyjnie, niezawodne, tanie w serwisie, a matka natura i mieszkańcy centrum też skorzystają na czystszym powietrzu.

EDIT: LPG jak najbardziej można wrzucić do silnika 1.4 T - jest oferowany w Merivie, lada chwila będzie w Insigni.
Ostatnio zmieniony przez benny86 2012-09-04, 16:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2012-09-04, 15:15   

^^
Chevy właśnie wprowadza silnik Opla 1,4 T 140KM będziesz miał podobne odczucia przy wyprzedzaniu jak w dieslu, ale chyba już nie założysz tam LPG.
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-09-04, 15:22   

Osiągi nie będą aż tak dobre, 200Nm vs 360Nm w dieslu, ale i 1.4 T pewnie da radę na co dzień. Jeśli chodzi o LPG to lada moment pojawią się instalacje do wtrysku bezpośredniego, które wyeliminują problem równoczesnego spalania PB i LPG (w zależności od obciążenia).
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-09-04, 15:54   

Uhuhu, za ostatni akapit to redaktora Motoru chyba trzeba zadenuncjować do prokuratury - wszak dopuszcza możliwość, że ten haniebny, obrzydliwy i nielegalny proceder może w ogóle być godny rozważenia :P
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-09-04, 17:36   

Barzo dobrze, że Motor poruszył sprawę jak respektuję się prawa w Polsce. Znam kraje, gdzie taki biznes nie ma prawa istnieć z prostego powodu nikomu nie przyjdzie do głowy aby wykonać taką przeróbkę.

Najbardziej rozśmieszyła mnie wypowiedź Pana M.B. z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów "Obecnie diagnosta nie ma możliwości sprawdzenia czy fiiltr jest wewnątrz obudowy i jak dziiała"

To jest kuriozalne podejście jak możemy omijać prawo i jakie jest przyzwolenie organów, które powinny pilnować jego przestrzegania.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2012-09-04, 18:08   

Skoro z usuniętym filtrem DPF wynik zadymienia nawet nie zbliżył się do granicy to po co ten filtr jest?? :roll:
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-09-04, 18:22   

chriskb napisał/a:
To jest kuriozalne podejście jak możemy omijać prawo i jakie jest przyzwolenie organów, które powinny pilnować jego przestrzegania.

Szkoda, że Unia narzuca wymogi ekologiczne, a nie próbuje łagodzić skutków ich wprowadzenia. Co innego kupić samochód z DFPem i od czasu do czasu spalić więcej paliwa, albo częściej zmieniać nieco droższy olej, a co innego korzystać z niedopracowanych rozwiązań technicznych i ponosić losowe konsekwencje dyskusyjnej ochrony zdrowia i środowiska.

W ten sposób sprawdza się scenariusz: urzędnik wymyśla nowatorski przepis > producent realizuje go na odwal się > koszty niekompetencji przerzucane są na konsumenta.

Bardzo dobrze, że Motor porusza problem i nie opisuje całej sytuacji jako karygodnego przestępstwa, bo normy mamy unijne, ceny samochodów również, a zarobki polskie. Dopóki się to nie zmieni, oddawanie czci standardom panującym w bogatych krajach jest dla mnie przyjmowaniem postawy "pożytecznego idioty".
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-09-04, 19:01   

Lukas87 napisał/a:
Skoro z usuniętym filtrem DPF wynik zadymienia nawet nie zbliżył się do granicy to po co ten filtr jest?? :roll:

limit zadymienia ustalano w momencie kiedy jeszcze nie montowano filtrów, więc nie jest on wygórowany i sprawny silnik będzie spełniał normę nawet z pustą puszką po filtrze
 
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2012-09-04, 19:20   

chriskb napisał/a:
Najbardziej rozśmieszyła mnie wypowiedź Pana M.B. z Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów "Obecnie diagnosta nie ma możliwości sprawdzenia czy fiiltr jest wewnątrz obudowy i jak dziiała"


Według mnie na początek by wystarczyło, aby faktyczny złom bezpośrednio zagrażający życiu właściciela i innych użytkowników drogi nie przechodził BT. Później martwiłbym się o resztę "ekopierdół"...

Co do samego FAP'u sam długo bym się nie zastanawiał, żeby go wywalić, gdyby zaszła taka "konieczność"...
 
_Big_Mac_ 



Marka: Ford
Model: Focus III
Silnik: 1.6 EB 150KM
Rocznik: 2013
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-09-05, 07:33   

benny86 napisał/a:
Osiągi nie będą aż tak dobre, 200Nm vs 360Nm w dieslu


Ile NM w silniku jest drugorzędne, bo to się skaluje skrzynią biegów. Istotny dla fajności wyprzedzania jest przebieg momentu w obrotach, a tutaj będzie podobnie, bo turbo :)
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-09-05, 11:12   

_Big_Mac_, fakt, w benzyniaku moment jest w bardzo szerokim zakresie obrotów, OIDP to od 1500 do 4500 obr/min, skrzynia biegów w obu jest 6 biegowa, ale nie wiem czy ta sama. Mimo wszystko uważam, że różnica 160 Nm przełoży się w istotny sposób na elastyczność/przyśpieszenie. Zainteresowani zawsze mogą sobie pogooglać wykresy momentu/mocy lub umówić się na jazdę próbną 8-)
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1096
Skąd: Kępno
Wysłany: 2012-09-05, 13:48   

benny86 napisał/a:
_Big_Mac_, fakt, w benzyniaku moment jest w bardzo szerokim zakresie obrotów, OIDP to od 1500 do 4500 obr/min, skrzynia biegów w obu jest 6 biegowa, ale nie wiem czy ta sama. Mimo wszystko uważam, że różnica 160 Nm przełoży się w istotny sposób na elastyczność/przyśpieszenie. Zainteresowani zawsze mogą sobie pogooglać wykresy momentu/mocy lub umówić się na jazdę próbną 8-)


Z racji zakresu obrotów PB vs ON przełożenia skrzyni zapewne sa inne więc moment na kołach w benzynie wcale nie musi się znacząco różnić od diesla (ON z założenia musi mieć dłuższe przełożenia). To co sobie możemy wygooglować, to najczęściej wykres momentu dla danego silnika, który ma się nijak do momentu na kołach - czyli uwzględniającego zestopniowanie skrzyni biegów.
Przynajmniej tak mi podpowiada moja logika poparta wrażeniami z jazdy różnymi pojazdami ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-09-05, 13:57   

r70, ok, ale gdybyśmy mieli np. wykresy mocy/momentu z hamowni podwoziowej danych modeli to rozumiem ze zmieniałoby to obraz sytuacji? Nigdy nie sprawdzałem żadnego auta na hamowni, ale rozumiem że mierzą one moc/moment na kołach?
 
_Big_Mac_ 



Marka: Ford
Model: Focus III
Silnik: 1.6 EB 150KM
Rocznik: 2013
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-09-05, 21:16   

Bezpośrednio mierzony jest moment na kołach, ale na większości wykresów w sieci da się znaleźć to już przeliczone na moment/moc na silniku, czyli przemnożone przez przełożenie dla biegu na którym był pomiar.
 
Dusterjack 



Marka: Dacia/Jeep
Model: Duster/Grand Cherokee
Silnik: 1,5 dCi 110 4x4/ 3.0 CRD 4x4
Rocznik: 2011 / 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 29 Sie 2010
Posty: 319
Skąd: wielkopolska
Wysłany: 2012-09-06, 10:16   

Proceder w "wycinaniem" filtra DPF można prosto załatwić. Skoro kupiliśmy samochód z tym "czymś', należy nas zmobilizować. Np. każdy kto kupi samochód ze sprawnym filtrem DPF powinien mieć 10-20 gr taniej przy zakupie litra paliwa.
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-09-06, 15:05   

Dusterjack napisał/a:
Np. każdy kto kupi samochód ze sprawnym filtrem DPF powinien mieć 10-20 gr taniej przy zakupie litra paliwa.

O to to, lepiej zachęcać do uczciwości, niż karać za nieuczciwość. Jak na razie jedynym bonusem z posiadania Euro 5 jest wjazd do Berlina za darmo ;P
 
kapelusznik 



Marka: Seat
Model: Ateca
Silnik: 1.0 TSI
Rocznik: 2022
Dołączył: 24 Kwi 2012
Posty: 912
Skąd: Poznań
Wysłany: 2012-09-06, 15:11   

Marmach napisał/a:
wjazd do Berlina za darmo
nie rozumiem ?
jak masz ropniaka który nie spełnia normy na zieloną naklejkę (to akurat nie jest rownoznaczne z Euro 5 dla diesli) to nawet jak byś chciał zapłacić, to nie wjedziesz

a poza tym - naklejka kosztuje


i nie tylko do Berlina, ale do większości dużych miast w Niemczech
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-09-06, 15:20   

Dusterjack napisał/a:
Np. każdy kto kupi samochód ze sprawnym filtrem DPF powinien mieć 10-20 gr taniej przy zakupie litra paliwa.

Fajnie, ale pozostaje odwieczne pytanie: Kto za to zapłaci?
No i co z kierowcami jeżdżącymi na PB i LPG - oba te paliwa są "czystsze" od ON (LPG podobno nawet czystsze od PB) więc czemu faworyzować największego truciciela, którym jest ON? Tylko z racji, że ktoś ma sprawny samochód? To po prostu obowiązek, a za spełnienie prawem nałożonych obowiązków nagród i premii się nie przyznaje..
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-09-06, 15:42   

kapelusznik napisał/a:
jak masz ropniaka który nie spełnia normy na zieloną naklejkę (to akurat nie jest rownoznaczne z Euro 5 dla diesli) to nawet jak byś chciał zapłacić, to nie wjedziesz

Nie wiem, nie byłem, słyszałem że tu i ówdzie trzeba dopłacać do biznesu, jak się nie ma euro5.
benny86 napisał/a:
Fajnie, ale pozostaje odwieczne pytanie: Kto za to zapłaci?

Podatnicy oczywiście. Aczkolwiek trudno mówić tu o płaceniu, skoro i tak połowa ceny paliwa to akcyza. To raczej byłoby pomniejszenie kradzieży.

benny86 napisał/a:
No i co z kierowcami jeżdżącymi na PB i LPG - oba te paliwa są "czystsze" od ON (LPG podobno nawet czystsze od PB) więc czemu faworyzować największego truciciela, którym jest ON?

Możemy się policytować - silniki benzynowe zużywają z kolei więcej PB/LPG, niż diesle oleju napędowego, generują więcej ciepła i emitują więcej CO2. Dla środowiska też nie jest to teoretycznie obojętne.

benny86 napisał/a:
To po prostu obowiązek, a za spełnienie prawem nałożonych obowiązków nagród i premii się nie przyznaje..

Jest też obowiązek, który nakazuje płacić większe OC posiadaczom większych silników - czy ma jakiś sens? Można też nałożyć na posiadaczy silników benzynowych obowiązek podskakiwania na jednej nodze podczas tankowania samochodu - dla głupiego prawa zawsze znajdzie się miejsce!

Jeśli intencją ustawodawcy jest ochrona środowiska, to diesle z FAPem, przynajmniej biorąc pod uwagę tylko eksploatację (pomijając proces produkcyjny i awarie), są zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, niż wolnossące benzyny - są bardziej ekologiczne. Czemu więc nie zachęcać do takiego rozwiązania? Czemu posiadacz 1.5 dCi nie miałby płacić mniej, niż posiadacz 4 litrowej, benzynowej V6tki, skoro chcemy chronić lasy tropikalne? :P

Ja generalnie uważam, że to wszystko pic na wodę, ale skoro już implementujemy prawo unijne, które jest niekorzystne dla nas ze względu na różnice w zarobkach, to czemu nie wprowadzać jakichś mechanizmów łagodzących?
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-09-06, 15:52   

Marmach napisał/a:
Możemy się policytować - silniki benzynowe zużywają z kolei więcej PB/LPG, niż diesle oleju napędowego, generują więcej ciepła i emitują więcej CO2. Dla środowiska też nie jest to teoretycznie obojętne.

Już o tym rozmawialiśmy na forum - emisję spalin mierzy się w przeliczeniu na przejechany kilometr, a nie na litr spalonego paliwa. Wystarczy zerknąć na wymogi normy EURO 5 - np. węglowodorów w dieslu dopuszcza się 3x więcej niż w benzyniaku.

Marmach napisał/a:
generują więcej ciepła i emitują więcej CO2.

CO2 to medialna papka, 96% tego związku pochodzi ze źródeł naturalnych (głównie wybuchy wulkanów), natomiast o związkach azotu, siarki i węglowodorach jakby nieco mniej się mówiło...

Marmach napisał/a:
Jeśli intencją ustawodawcy jest ochrona środowiska, to diesle z FAPem, przynajmniej biorąc pod uwagę tylko eksploatację (pomijając proces produkcyjny i awarie), są zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, niż wolnossące benzyny - są bardziej ekologiczne.

Właśnie o to chodzi, że nie są. Owszem, są bardziej "czyste" od swych starszych poprzedników i tylko tyle.

Marmach napisał/a:
Czemu posiadacz 1.5 dCi nie miałby płacić mniej, niż posiadacz 4 litrowej, benzynowej V6tki, skoro chcemy chronić lasy tropikalne? :P

Nie chodzi o lasy tropikalne, a przede wszystkim o obniżenie zawartości szkodliwych związków w atmosferze, co w aglomeracjach miejskich jest coraz większym problemem - że wskażę choćby tylko Kraków.
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-09-06, 16:15   

benny86 napisał/a:
emisję spalin mierzy się w przeliczeniu na przejechany kilometr, a nie na litr spalonego paliwa

No właśnie.

benny86 napisał/a:
węglowodorów w dieslu dopuszcza się 3x więcej niż w benzyniaku

Wręcz przeciwnie. Co innego dla tlenków azotu. No chyba, że zarówno polska, jak i angielska wikipedia kłamią.

benny86 napisał/a:
Owszem, są bardziej "czyste" od swych starszych poprzedników i tylko tyle.

Biorąc pod uwagę, że sprawność filtrów cząstek stałych jest bardzo wysoka, a do tego powoli zbliża się norma Euro 6, śmiem wątpić.

benny86 napisał/a:
CO2 to medialna papka

Owszem, ale tlenek węgla II nie jest już obojętny dla zdrowia i tego diesle emitują mniej.
 
benny86 


Marka: Chevy
Model: Aveo
Silnik: 1.2
Rocznik: 2009
Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 2944
Skąd: Śląsk
Wysłany: 2012-09-06, 16:30   

Marmach napisał/a:
Wręcz przeciwnie. Co innego dla tlenków azotu. No chyba, że zarówno polska, jak i angielska wikipedia kłamią.

Polecam lekturę:
http://europa.eu/legislat...n/l28186_pl.htm

Właśnie choćby z uwagi na tlenki azotu (obok związków siarki najgorsze dla naszego zdrowia) ekologiczność diesla to dla mnie jedna wielka pomyłka.

W perspektywie wpływu spalin emitujących przez silniki zasilane poszczególnymi paliwami warto przeczytać:
http://autokult.pl/2011/0...-napewno-sa-eko
Ostatnio zmieniony przez benny86 2012-09-06, 16:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-09-06, 17:16   

Dla mnie dopóki różnica nie jest o rząd wielkości to nie jest różnicą ;P. Poza tym o ile widzę wszystko się zgadza - tlenki azotu dominują w dieslu, tlenek i dwutlenek węgla oraz węglowodory w benzynie, a problem sadzy zanika wraz z wprowadzeniem DPFów.

Artykuł jest mocno wątpliwy - teza jakoby stary wolnossący kapeć emitował porównywalnie dużo zanieczyszczeń, co wysilony turbodiesel z DPFem mogłaby być trudna do obrony, tym bardziej, że autor nie podał żadnych danych.

Zresztą... ja osobiście nie jestem sympatykiem diesli. Jeżdżę dieslem, bo kosztował tyle samo, co benzyna, a pali dużo mniej i tyle ;P
Wydaje mi się natomiast, że przyczynami zanieczyszczenia są przede wszystkim nawyki związane z niekorzystaniem z komunikacji miejskiej i roweru oraz duży udział trupów na drogach. Na to pierwsze nie pomagają częste podwyżki cen biletów i wyłączanie klimy w autobusach w lato, a na to drugie - wysokie ceny zakupu i eksploatacji nowoczesnych samochodów.

Stąd denerwuje mnie traktowanie wycinania DPFów jako grzechu ciężkiego. UE wymyśla masę ekologicznych przepisów, a ma w nosie fakt, że cykl eksploatacji samochodu, pralki albo lodówki spadł o połowę i miliony ton surowców marnują się w imię nadmiernej konsumpcji.
Ostatnio zmieniony przez Marmach 2012-09-06, 17:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne