Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Montaż elektrycznego sterowania szybami
Autor Wiadomość
KaS602 



Marka: KIA
Model: Rio
Silnik: 1.4 16V
Rocznik: 2012
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 1371
Skąd: Warmia
Wysłany: 2009-02-11, 21:52   

to moze troche pomoc : tlumaczenie google tej stronki
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-11, 21:58   

Nie - mówię o TYM linku: http://www.dacialoganmcv.nl/?p=1967 (po polskawemu: http://74.125.39.113/tran...n%26rls%3Dnl-nl ).


Ogólnie - pomocne bywa właśnie http://translate.google.pl
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-02-11, 23:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-02-11, 22:07   

KaS602 napisał/a:
to moze troche pomoc : tlumaczenie google tej stronki

Zobaczymy czy angielska języka jest łatwa dla gugli.
 
stempik 



Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1,4mpi
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 698
Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-02-12, 00:02   

Beckie napisał/a:
Czy niefabryczne mają taką możliwość?

Najpewniej zależy od przycisku. To już było. Cała elektronika jest właśnie w nim. Choć może tylko u mnie.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2009-02-12, 09:08   

Ale fabrycznie tego już (2008) nie montują?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-12, 09:15   

Nie - i to nawet już wcześniej (zdaje się, że chyba co najmniej od drugiej kolekcji w 2006).
 
yarocz 



Marka: DACIA
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 455
Skąd: Lublin
Wysłany: 2010-07-19, 09:25   Montaż elektrycznych szyb

Witam,
wreszcie znalazłem trochę czasu i zabrałem się do pracy.
Udało mi się zamontować i uruchomić elektryczne szyby , moduł ich domykania i moduł centralnego zamka. :-D
Najwięcej czasu zajmuje izolowanie i dokładne układanie nowych wiązek elektrycznych.
Dla lepszego zabezpieczenia przewodów przechodzących z kabiny do drzwi oprócz izolacji zamontowałem plastikowe giętkie osłony.
Wszystkie elementy zakupiłem w firmie Stig w Łodzi.

Zdjęcie0257.jpg
Po zdjęciu poszycia drzwi demontujemy widoczny na zdjęciu element plastikowy aby uzyskać miejsce na silnik.
Plik ściągnięto 255 raz(y) 74,98 KB

Zdjęcie0258.jpg
Aby ułatwić zamontowanie silnika wykonałem z papieru szablon otworów.
Plik ściągnięto 205 raz(y) 59,51 KB

Zdjęcie0262.jpg
Przerobiłem wiązkę elektryczną tak aby pasowała do oryginalnych przełączników.
Potem oczywiście wszystkie widoczne piny zostały zaizolowane przy pomocy koszulek termokurczliwych.
Plik ściągnięto 263 raz(y) 60,01 KB

Zdjęcie0267.jpg
Przyklejone w głębi panelu środkowego moduły: domykania szyb i centralnego zamka
Plik ściągnięto 218 raz(y) 75,19 KB

Zdjęcie0268.jpg
Wiązki przewodów w panelu środkowym
Plik ściągnięto 278 raz(y) 98,8 KB

Zdjęcie0270.jpg
Efekt końcowy
Plik ściągnięto 240 raz(y) 70,76 KB

_________________

Ostatnio zmieniony przez yarocz 2010-07-19, 18:19, w całości zmieniany 6 razy  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-30, 00:22   Tylne szyby elektryczne

Zastanawiam się właśnie, jak bardzo trzeba by się uszarpać, żeby przeprowadzić konwersję tylnych szyb z korbkowych na elektryczne. Majka zaczęła mi otwierać tylną szybę butem. :/

Pytanie pierwsze: czy (i jak) da się w miarę bezstresowo wyjąć mechanizm korbkowy i zamontować siłowniki?

Pytanie drugie: bezkorbkowe boczki drzwi - ile kosztują i jakie mają numery ref.?

Pytanie trzecie: siłowniki - oryginalne czy dobierać jakieś wynalazki uniwersalne? Jeśli oryginalne, to znowu - ile kosztują i jak się wabią?

Mowa o czysto teoretycznej Dacii Logan MCV ph. II.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-30, 02:19   

bebe napisał/a:
Majka zaczęła mi otwierać tylną szybę butem

Opcja Zero: Wytłumaczyć - raz, drugi, ..., n-ty - zacisnąć zęby i czekać, aż dotrze. BTDT (;

Opcja Alfa: Zdemontować tymczasowo korbki.


Ad rem...

(Ceny oczywiście brutto).

Ad 1) Najwyraźniej i drzwi, i szyby są w obu wersjach - manualnej i elektrycznej - takie same. Ergo: mechanizmy są kompatybilne = bezstres.

(Korbka zablokowana jest na osi wygiętym, sprężynującym drutem, który trzeba odczepić śrubokrętem działając stycznie do powierzchni walcowej trzpienia. Odkręcić wkręty boczka, potem go odczepić od drzwi - trzyma się na plastikowych spinkach, podobnych do tych mocujących płytę główną do obudowy kompa. Opuścić szybę, odkręcić dwie śruby na jej dolnej krawędzi, mocujące ją do mechanizmu podnośnika. Podnieść szybę, przyczepić taśmą do górnej krawędzi drzwi, żeby pozostała zamknięta. Odkręcić trzy nakrętki mocujące podnośnik do drzwi. Wyjąć mechanizm ręczny, wstawić elektryczny - potem cofnąć się w powyższej procedurze. Uwaga: jedna z nakrętek - koło korbki - wypada w innym miejscu, ale otwór jest oczywiście przygotowany).

Ad 2) Od końca - 722 zł/szt. Prawdopodobnie: lewy 8200820506, a prawy 8200820517 - ale nie wiem czy dobrze rozczytałem koloryt tapicerki, więc dla pewności musiałbyś podać kod koloru z tabliczki owalnej.

(One zawsze są bezkorbkowe - w razie potrzeby, dziurę pod korbkę wierci się in situ).

Ad 3) Oryginały: lewy 8200901104, prawy 8200901105 - 1100 zł/szt...

(Śruby i nakrętki pasują od ręcznych podnośników).

Do tego: kabelki (ref. ???); pstryczki sterujące - 8200467793 i 8200467793, 160 zł/szt. (nie wiem czym się różnią); pstryczek blokujący - 8200325065, 65 zł; półeczka-podstawka pstryczków - 8200739459, 18 zł; półeczka-podstawka pstryczka blokady - 8200739460, 35 zł.


(Przykładowa robocizna wymiany jednego podnośnika w ASO: 0,5 rbg - łącznie z boczkiem, bez kablowania i pstryczkowania).


Uniwersalne są różne - nie mam doświadczenia, mimo że sam kiedyś rozważałem: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1696
Ostatnio zmieniony przez laisar 2012-10-30, 02:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-10-30, 06:44   

bebe,

Znalazłem coś takiego, może się przyda?

http://moto.allegro.pl/su...2719644069.html

http://moto.allegro.pl/un...2733203074.html

http://moto.allegro.pl/el...2736112779.html
Ostatnio zmieniony przez chriskb 2012-10-30, 06:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
Mikele 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6
Rocznik: 2019
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 29 Lis 2008
Posty: 535
Skąd: Gibraltar
Wysłany: 2012-10-30, 10:15   

moze byc problem jesli masz podlokietnik, bo miejsce w ktorym powinny byc zamontowane przyciski do szyb na koncu srodkowego tunelu sa zajete przez fragment podstawy podlokietnika...

Sam sie nad tym zastanawialem kiedys, bylem nawet w aso i tam koszt wymiany wyliczyli mi zaporowo na ponad 2 tysiace, nawet skan tej rozpiski na forum wrzucalem ;)
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-30, 16:04   

laisar napisał/a:
bebe napisał/a:
Majka zaczęła mi otwierać tylną szybę butem

Opcja Zero: Wytłumaczyć - raz, drugi, ..., n-ty - zacisnąć zęby i czekać, aż dotrze. BTDT (;

No można, ale nie bardzo mnie stać na ryzyko. Majka na wiosnę miała straszną jazdę z powracającymi zapaleniami uszu, były grane niezbijalne wysokie gorączki (Maja miała wcześniej drgawki gorączkowe i utratę przytomności, więc gorączki już nas tak nie bawią), była groźba szpitala, jakichś paracentez, itp. Wystarczy, że raz sobie to okno otworzy i załatwi sobie uszy, i będzie pozamiatane. :/

Co ciekawe, Maja doskonale zrozumiała instruktaż dotyczący obsługi samochodu, ale w Dusterze Na Tydzień™. :> Opowiedziałem jej, że samochód nie jest mój, że jest nowy i ładny, i że jakiemuś dziecku, jak dostanie Dustera po nas, mogłoby być przykro, gdyby dostał brudny samochód. Maja pokiwała głową po czym sama z siebie ogłosiła, że ona w takim razie nie będzie wierzgać brudnymi buciorami i nie będzie rzucać śmieciami gdzie popadnie. W życiu nie widzieliście tak czystego samochodu, po tygodniu użytkowania przez dziecko. :> Niestety, z niejasnych dla mnie przyczyn w "starym" samochodzie to nie działa. :|

laisar napisał/a:
Opcja Alfa: Zdemontować tymczasowo korbki.

O tym nie pomyślałem. :) To chyba najlepiej rozwiąże problem, przynajmniej na chwilę obecną. Dzięki. :)

Myślę, że takie opracowanie przyda się na forum, na wypadek gdyby ktoś jeszcze rozpatrywał taki manewr.

laisar napisał/a:
(One zawsze są bezkorbkowe - w razie potrzeby, dziurę pod korbkę wierci się in situ).

O proszę. :O W takim razie wymiana boczków nie ma większego sensu, wystarczy dać jakąś płaską zaślepkę i pozamiatane. Zasugerowałem się "niezrzeszonym" Sandero ze Zrębic - tam były zrobione tylne szyby, ale w miejsce korbek były takie wystające zaślepki, stąd uznałem, że boczki są inne, coś się nie mieści, itp.

laisar napisał/a:
Ad 3) Oryginały: lewy 8200901104, prawy 8200901105 - 1100 zł/szt...

Za każdym razem, kiedy pytam o ceny w Dacii/Renault, mam jakieś dziwne złudzenia i nadzieje, które nigdy się nie spełniają... :|

chriskb napisał/a:
Znalazłem coś takiego, może się przyda?

Ooo, dzięki wielkie. Mam teraz jakiś pogląd, jak to wygląda i ile kosztuje.

Mikele napisał/a:
moze byc problem jesli masz podlokietnik, bo miejsce w ktorym powinny byc zamontowane przyciski do szyb na koncu srodkowego tunelu sa zajete przez fragment podstawy podlokietnika...

Myślałem raczej, żeby przyciski dla pasażerów drugiego rzędu zrobić po ludzku, na górze plastikowych boczków drzwi, a dla mnie sterowanie i odcinanie w miejscu, w którym już mam heble od dodatkowych gniazd. :)

 
jjmalin 



Marka: Dacia
Model: Sandero + Duster
Silnik: 1.5 dCi + 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2010 + 2021
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 729
Skąd: Pszczyna
Wysłany: 2012-10-30, 18:02   

a co za przełączniki są??
_________________


Były: Hyundai Atos Prime ( rocznik 2000 ), Fiat 126p ( rocznik 1990 ), Fiat Seicento ( rocznik 2008 ), Renault Clio ( rocznik 1998 ), Citroen C4 ( rocznik 2008 )
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-30, 18:27   

jjmalin napisał/a:
a co za przełączniki są??

Zasilanie dodatkowych gniazd 12V.
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-10-30, 18:44   

bebe napisał/a:
Zasilanie dodatkowych gniazd 12V.

bardzo fajne :lol: ... a gdzie można takowe zanabyć?
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-30, 19:16   

TD Pedro napisał/a:
bebe napisał/a:
Zasilanie dodatkowych gniazd 12V.

bardzo fajne :lol: ... a gdzie można takowe zanabyć?

Przełączniki? Nie mam pojęcia. :/ Kupiłem wieki temu na Allegro, nawet nie mając jeszcze pomysłu, co z nimi zrobię, tylko dlatego, że były fajnie podświetlone w daciowym kolorze. :) Podejrzewam że nadal są do znalezienia.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-31, 03:59   

bebe napisał/a:
nie bardzo mnie stać na ryzyko

W takiej sytuacji - rzeczywiście... ):


bebe napisał/a:
takie opracowanie przyda się na forum

Tylko jedna uwaga ogólna do publiczności: opis demontażu korbek odnosił się do fazy 2. i drzwi z tyłu - wyłącznie i razem. Bo inne zestawienia miewają inaczej - ale jak to w dacii, nie bardzo widzę wg jakiego klucza. Korbki mogą być bowiem jeszcze: tylko nasadzane na trzpień (bez żadnych blokad, zdejmuje się je po prosto zdejmując) albo... przyklejana (i żeby je zdjąć to się je... rozwierca :shock: :shock: :shock: ).
 
pioor 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,6
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 02 Lip 2012
Posty: 127
Skąd: maz
Wysłany: 2012-10-31, 07:54   

bebe napisał/a:
Wystarczy, że raz sobie to okno otworzy i załatwi sobie uszy, i będzie pozamiatane. :/

Tu rzeczywiście najlepsze i najszybsze rozwiązanie to pozbycie się korbki. Proponuję jedynie wrzucić jedną (bez zabezpieczenia blokującego zdejmowanie) do schowka na wypadek potrzeby dosunięcia okna czy coś w tym stylu. Kiedyś właśnie tak jeździłem i przydała mi się kilka razy korbka z możliwością użycia i zdjęcia bez zabawy w odbezpieczanie.

bebe napisał/a:
Niestety, z niejasnych dla mnie przyczyn w "starym" samochodzie to nie działa. :|

Może powinieneś uświadomić Maję, że ten samochód też kiedyś sprzedacie i może będzie takie dziecko, któremu może być przykro... :mrgreen:
Z innej strony, my aż tak rygorystycznie nie podchodzimy do tematu pozostawiania czystości w samochodzie przez dziecko. Zawsze się coś nabrudzi ale od tego jest sprzątanie :lol:
 
Rysiob 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Wrz 2007
Posty: 339
Skąd: Częstochowa, Polska
Wysłany: 2012-10-31, 20:35   

Boczki zostaw dotychczasowe, siłowniki mogą być uniwersalne, tu sytuacja jest jak z uniwersalnymi zestawami centralnego zamka. Można kupić takie przełączniki, które przymocujesz do drzwi i będą ładnie wyglądać. Sam miałem szatański pomysł montażu elektrycznych szyb (przód i tył) w Polonii, ale jak montowalem centralny zamek, to zorientowałem się o, że miejsca w przelotkach drzwi jest już mało i musiałbym kombinować. Może kiedyś :D
_________________
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-31, 21:32   

Te uniwersalne zestawy obracaja wieloklinem na ktorym jest zainstwalowana korbka ?
 
Rysiob 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Wrz 2007
Posty: 339
Skąd: Częstochowa, Polska
Wysłany: 2012-10-31, 21:52   

Z tego, co oglądałem to tak.
_________________
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-31, 22:49   

Rysiob napisał/a:
mekintosz napisał/a:
Te uniwersalne zestawy obracaja wieloklinem na ktorym jest zainstwalowana korbka ?

Z tego, co oglądałem to tak.

A, to by tłumaczyło te wystające zaślepki we wspomnianym Sandero. :/ No nie wiem - z jednej strony, wystające zaślepki to nie tragedia. Z drugiej - wyglądają tak sobie i będzie to kolejny wystający element, w który Majka będzie mogła wyjechać z buta.

Zauważyłem, że przełączniki do szyb (czy to dostępne osobno, czy w tych zestawach) mają pięć styków. To by sugerowało, że mają w sobie logikę odpowiedzialną za wyłączanie siłownika przy przeciążeniu (zamknięciu szyby). Wie ktoś, czy one są impulsowe? ;) Nie mam ochoty znowu rzeźbić w brązie, gdyby przyszło co do czego. :>
 
Rysiob 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Wrz 2007
Posty: 339
Skąd: Częstochowa, Polska
Wysłany: 2012-11-01, 09:15   

Proponuje zadać pytanie sprzedawcom na allegro. Ci od centralnych zamków znają się na rzeczy, więc i ci od szyb może doradzą. A co zaślepek, w Polonezie występowały płaskie, które w zasadzie nie wystawały (a przynajmniej nie tak, by je oderwać butem).
_________________
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-11-01, 09:21   

bebe napisał/a:
To by sugerowało, że mają w sobie logikę odpowiedzialną za wyłączanie siłownika przy przeciążeniu (zamknięciu szyby). Wie ktoś, czy one są impulsowe? ;) Nie mam ochoty znowu rzeźbić w brązie, gdyby przyszło co do czego. :>


Logiki na pewno nie mają i na pewno nie są impulsowe.
Mają 5 styków, bo 4 są od zasilania i podnoszenia/opuszczania szyby, a jeden styk od podświetlenia przycisku.
W chwili obecnej, a przynajmniej w siłownikach fabrycznych logikę przeciążeniową mają wbudowane w sobie siłowniki/silniczki od szyb, więc bardzo możliwe, że w uniwersalnych jest podobnie.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-11-01, 09:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
fotolabor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,5 dci 110 KM 4x4
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate2
Dołączył: 13 Lip 2012
Posty: 121
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2012-11-01, 22:28   

Może ktoś wie jak działają krańcówki?
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne