Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Dodatkowe złącze 12V
Autor Wiadomość
petek 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dci 68 KM
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 250
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-06-23, 14:28   Dodatkowe złącze 12V

Potrzebuję zrobić dodatkowe gniazdo 12V (zapalniczki) w bagażniku mojej MCV. Tu pytanie do forumowych fachowców. Czy wystarczy jak pociągnę przewód od zapalniczki wlutowując go równolegle do istniejącego gniazda przy dźwigni biegów? A może lepiej jest się gdzie indziej podpiąć?
_________________
MCV Laureate dCi
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2013-06-23, 14:57   

Kol. petek, Ja bym pociągnął dodatkowy kabel "+" co najmniej 1,5 mm² ze skrzynki bezpieczników znajdującej się w kabinie i wykorzystał jeden z wolnych bezpieczników jako dodatkowe zabezpieczenie. Oczywiście kabel "-" dodatkowego gniazda dołączył do masy w przestrzeni bagażowej.
Można mieć bardzo bezpieczne połączenie wykorzystując plus podawany po stacyjce (kabel żółty). Można też wykorzystać mniej bezpieczne połączenie prosto z akumulatora (kabel czerwony). Wtedy na własne ryzyko napięcie w gnieździe dodatkowym będzie beż wkładania kluczyka do stacyjki. Kolory kabli to standardowe kolory rozprowadzenie zasilania w Daci.
 
grzech 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dci
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2011
Posty: 131
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2013-06-23, 18:09   

chriskb napisał/a:
Kol. petek,
Można też wykorzystać mniej bezpieczne połączenie prosto z akumulatora (kabel czerwony). Wtedy na własne ryzyko napięcie w gnieździe dodatkowym będzie beż wkładania kluczyka do stacyjki. Kolory kabli to standardowe kolory rozprowadzenie zasilania w Daci.

Nie odważyłbym się podłączyć gniazda bezpośrednio z akumulatora bez zabezpieczenia, to igranie z losem. Zastosowałbym przewód o przekroju 2,5mm2.
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2013-06-23, 19:31   

Kol. grzech, warto czytać uważnie a nie cytować wyrwane z konteksu zdanie. W pierwszym akapicie jest wyraźnie napisane o wykorzystaniu wolnego bezpiecznika. Poza tym napisałem min. 1.5 mm². Poprzednik nie wyjaśnił co będzie zasilał z tego gniazda.
 
Endymion 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,4 + LPG (od nowości)
Rocznik: 2007
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 64
Skąd: Sochaczew
Wysłany: 2013-06-23, 19:41   

Mam nadzieję że nie chcesz zasilać z gniazdka przetwornicy, a interesuje cię raczej lodówka.

W mojej opinii stosowanie przewodu grubszego niż 1,5mm2 mija się z celem.Typowa lodówka ma 48W, co przy napięciu 12V daje nam prąd obciążenia 4A. Ponieważ długość zastosowanego przewodu to ledwie kilka metrów, spadki napięć przy tym przekroju mogą osiągnąć ok 0,5V co jest zupełnie akceptowalne.

Pamiętajmy że gniazdko samochodowe nie zapewnia dobrego i pewnego połączenia i nie nadaje się do zasilania dużych odbiorników.

Ja zasilanie dodatkowych gniazdek podciągnąłem od fabrycznego gniazdka. Takie rozwiązanie powoduje że przy jakichkolwiek problemach patrzymy w fabryczny schemat i wiemy z jakiego bezpiecznika i po jakim obwodzie są zasilane są nasze gniazdka. Nie tworzymy "dzikiej pajęczyny".

Co do samego przeprowadzenia przewodu to z tunelu środkowego jest to banalnie łatwe, wystarczy kawałek przewodu, żadne bezpieczniki i osłony nas nie interesują.
Przy zasilaniu bezpośrednio z akumulatora trzeba stosować dodatkowy szczelny bezpiecznik, osłonę przewodów na odcinku pod maską, pozostaje też kłopotliwe przejście przegrody między silnikiem i kabiną.

A tak umieściłem swoje gniazdko (jeszcze nigdy go nie użyłem):


Mam jeszcze dwa dodatkowe gniazdka:
W schowku, do zasilania nawigacji.
Pod siedzeniem pasażera, do zasilania radia CB
_________________
401kkm i nadal się toczy...
 
petek 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dci 68 KM
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 17 Wrz 2007
Posty: 250
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-06-23, 20:14   

Widzę, że muszę doprecyzować swoje wymysły. Rzeczywiście chodzi o podłączenie lodówki w bagażniku. Też kombinowałem w ten sposób, że podłączając równolegle pod istniejące gniazdo mam zabezpieczenie w postaci oryginalnego bezpiecznika. Dodatkowe wyprowadzenie wprost z akumulatora mam doprowadzone już do złącza na haku i służy do zasilania wnętrza przyczepy kempingowej. Tego nie chcę modyfikować. Chodziło mi bardziej o poprawność mojego rozumowania.
_________________
MCV Laureate dCi
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2013-06-23, 20:26   

petek,

Tak jak pisałem w moim pierwszym poście w tym temacie możesz wykorzystać wolny bezpiecznik w skrzynce znajdującej się w kabinie. Podałem też kolory gdzie podłączyć plusowy kabel gniazda dodatkowego co oznacza wykorzystanie wolnego bezpiecznika. Niezrozumienie przez niektórych klubowiczów wprowadziło wiele zamieszania i błędną interpretację prawidłowego (bezpiecznego) podłączenia zasilania do gniazda dodatkowego w przestrzeni bagażowej.


Jeżeli chodzi o zasilanie lodówki to wystarczy przewód 1.5 mm² i bezpiecznik 10A
Ostatnio zmieniony przez chriskb 2013-06-23, 20:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
Endymion 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,4 + LPG (od nowości)
Rocznik: 2007
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 64
Skąd: Sochaczew
Wysłany: 2013-06-23, 20:30   

Lodówka nie wymaga wiele energii, pozostaje jednak kwestia zasilania na postoju, tutaj są dwie możliwości:
1. Zasilanie jak zwykłe gniazdko zapalniczki, czyli kluczyk musi być w stacyjce, silnik nie musi pracować.
Rozwiązanie to zabezpiecza nas przed rozładowaniem akumulatora, a krótkotrwałe postoje, np. tankowanie, toaleta nie spowodują "rozmrożenia" lodówki. jest też proste w instalacji.
2. Zasilanie stałe, niezależne od kluczyka.
Tutaj istnieje niebezpieczeństwo rozładowania akumulatora, powinno się zastosować specjalny układ który zabezpiecza akumulator przed rozładowaniem.
Instalacja i montaż są bardziej kłopotliwe i kosztowne, choć koszty te i tak są niewielkie.

W przypadku opcji nr.2 wybrał bym obwód klaksonu, który jest stale zasilany i chroni go bezpiecznik F17 o prądzie 15A.
_________________
401kkm i nadal się toczy...
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-06-24, 07:40   

U siebie mam po stacyjce, do tego bezpieczniki dołożone bezpośrednio na kablu (są takie przyjemne gniazdka na nie). Odpada wtedy kombinowanie z istniejącymi bezpiecznikami, do tego każde gniazdko ma własny.
 
grzech 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dci
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2011
Posty: 131
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2013-06-24, 20:28   

chriskb napisał/a:
Kol. grzech, warto czytać uważnie a nie cytować wyrwane z konteksu zdanie. W pierwszym akapicie jest wyraźnie napisane o wykorzystaniu wolnego bezpiecznika. Poza tym napisałem min. 1.5 mm². Poprzednik nie wyjaśnił co będzie zasilał z tego gniazda.

Przeczytałem dokładnie post. Pierwszej części nie cytowałem, bo nie miałem do niej zastrzeżeń też bym tak zrobił. Za to nie dopuszczam możliwości wykonania takiego obwodu bez zabezpieczenia, co Kolega dopuszczał, choć stwierdził, że nie jest to bezpieczne. Zabezpieczenie powinno być dobrane do obciążenia a do tego odpowiedni przekrój przewodu. Lepiej chyba też mieć zapas mocy. Dobierając przekrój trzeba wziąć też pod uwagę temperaturę otoczenia a ta w samochodzie w upały może być wysoka.
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2013-06-24, 20:47   

Kol. grzech,

A gdzie ja napisałem, że bez zabezpieczenia :?: . Bezpieczeństwo po stacyjce jest większe, bo wtedy właściciel ma kluczyk w stacyjce i jest obecny w pobliżu auta. Mniej bezpieczne jest podłączenie do plusa bezpośredni z akumulatora oczywiście wykorzystując wolny bezpiecznik (kable czerwone w skrzynce bezpieczników).

Można układać kable o większych przekrojach tylko po co :?: Zapalniczka ma też tylko 1.5 mm². Dacie to nie są duże auta i na takich odległościach spadki napięć są pomijalne.
 
ajax 



Marka: Daćka i "łopel"
Model: Duster 4X4
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 22 Lis 2010
Posty: 912
Skąd: z Powołania ;-P
Wysłany: 2013-07-02, 21:22   

można też tak - kilka postów niżej
I ewidentnie bezpiecznik
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne