Marka: brak
Model: brak
Silnik: brak
Dołączył: 22 Lip 2013 Posty: 7 Skąd: opole
Wysłany: 2013-07-23, 18:19 ilość biegów w dusterze
witam
przymierzam się do zakupu dustera i mam mały dylemat odnośnie skrzyni biegów
wersja 4x2 ma 5 biegów
wersja 4x4 ma 6 biegów
z uwagi na to że potrzebuje auto do pracy a nie do szaleństw i nie przekonuje mnie napęd 4x4 chodzi mi tylko o skrzynie czy jadąc np 120km/h mam niższe obroty na 6 biegu ?
od wersji 5 biegowej
stoję pomierzy dwoma opcjami :
4x2 z fabrycznym gazem i 5 biegowa skrzynia
albo
4x4 z gazem założonym w serwisie i podobno zachowuję gwarancje ........podobno
jak wspomniałem auto do pracy delegacje wożenie masy bagaży itp
do terenu po jakim chciał bym się czasami przejechać wystarcza 4x2
Wysłany: 2013-07-23, 19:21 Re: ilość biegów w dusterze
krzysiek17-18 napisał/a:
witam
przymierzam się do zakupu dustera i mam mały dylemat odnośnie skrzyni biegów
wersja 4x2 ma 5 biegów
wersja 4x4 ma 6 biegów
z uwagi na to że potrzebuje auto do pracy a nie do szaleństw i nie przekonuje mnie napęd 4x4 chodzi mi tylko o skrzynie czy jadąc np 120km/h mam niższe obroty na 6 biegu ?
od wersji 5 biegowej
stoję pomierzy dwoma opcjami :
4x2 z fabrycznym gazem i 5 biegowa skrzynia
albo
4x4 z gazem założonym w serwisie i podobno zachowuję gwarancje ........podobno
jak wspomniałem auto do pracy delegacje wożenie masy bagaży itp
do terenu po jakim chciał bym się czasami przejechać wystarcza 4x2
chodzi mi o ekonomiczną jazdę
w dieslu 90 KM brakuje 6 zeby zejsc ze splalniem przy 120 :( jakbym mil teraz brac tp tylko 6 skrzynie
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-07-23, 19:26 Re: ilość biegów w dusterze
krzysiek17-18 napisał/a:
4x4 chodzi mi tylko o skrzynie czy jadąc np 120km/h mam niższe obroty na 6 biegu ?
od wersji 5 biegowej
W przypadku wersji benzynowej - nie. W skrzyni 6-ciobiegowej w 4x4 pierwszy bieg to bieg terenowy, a bieg 6 jest faktyczną 5ką i w wersji benzynowej ma wyższe przełożenie niż 5ka w wersji 4x2. Poczytaj ten temat, zajrzyj do katalogu Dustera (powinna być w nim tabelka z przełożeniami skrzyń biegów dla wszystkich wersji silnikowo-napędowych).
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-07-24, 14:36
do normalnej jazdy wystarczy z powodzeniem 2x4 z pięciobiegową skrzynią - mniej machania wajchą
do normalnej jazdy wystarczy z powodzeniem 2x4 z pięciobiegową skrzynią - mniej machania wajchą
A mnie w benzyniaku 4x2 wyraźnie brakuje "szóstki"... szczególnie na ekspresówkach, których jakoś ostatnio przybywa (przynajmniej tam, dokąd jeżdżę).
Piąty bieg jest "zbyt blisko" czwartego. Z jednej strony to fajnie, bo elastyczna jest ta "piątka", wajchować w trasie nie trzeba; często nawet pomijam "czwórkę" podczas przyspieszania, ale... jadąc na najwyższym biegu 85-90 km/h obroty silnika są (jak dla mnie) za wysokie, co odbija się już nieco na głośności i zużyciu paliwa.
Mało tego... rozpędzając się poza terenem zabudowanym, nie patrząc na obrotomierz i licznik, lecz jadąc na wyczucie i słuch, nieraz łapię się na tym, że mając już wbitą "piątkę" bezwiednie sięgam do wajchy i chcę wbijać wyższy bieg... Głupie uczucie.
Zmieniać zaś przy zakupie konfigurację auta na 4x4, gdy potrzebujesz 4x2, wyłącznie ze względu na szósty bieg, zupełnie nie ma sensu - tak, jak koledzy pisali, wtedy "jedynka" spełnia rolę biegu terenowego, a "szóstka" to w zasadzie "piątka" przy 4x2.
W Dusterze jedyny "sensowny" (pod naszym kątem rozumowania) szósty bieg występuje tylko w skrzyni z najmocniejszym dieslem. Czyli znowu inna konfiguracja, i inne ceny zakupu... nie ma sensu.
do normalnej jazdy wystarczy z powodzeniem 2x4 z pięciobiegową skrzynią - mniej machania wajchą
A mnie w benzyniaku 4x2 wyraźnie brakuje "szóstki"... szczególnie na ekspresówkach, których jakoś ostatnio przybywa (przynajmniej tam, dokąd jeżdżę).
Piąty bieg jest "zbyt blisko" czwartego. Z jednej strony to fajnie, bo elastyczna jest ta "piątka", wajchować w trasie nie trzeba; często nawet pomijam "czwórkę" podczas przyspieszania, ale... jadąc na najwyższym biegu 85-90 km/h obroty silnika są (jak dla mnie) za wysokie, co odbija się już nieco na głośności i zużyciu paliwa.
Mało tego... rozpędzając się poza terenem zabudowanym, nie patrząc na obrotomierz i licznik, lecz jadąc na wyczucie i słuch, nieraz łapię się na tym, że mając już wbitą "piątkę" bezwiednie sięgam do wajchy i chcę wbijać wyższy bieg... Głupie uczucie.
Zmieniać zaś przy zakupie konfigurację auta na 4x4, gdy potrzebujesz 4x2, wyłącznie ze względu na szósty bieg, zupełnie nie ma sensu - tak, jak koledzy pisali, wtedy "jedynka" spełnia rolę biegu terenowego, a "szóstka" to w zasadzie "piątka" przy 4x2.
W Dusterze jedyny "sensowny" (pod naszym kątem rozumowania) szósty bieg występuje tylko w skrzyni z najmocniejszym dieslem. Czyli znowu inna konfiguracja, i inne ceny zakupu... nie ma sensu.
niestety ale takie samo mam odczucie w swoim Dusterze brak prawdziwej 6 zeby spalanie bylo mniejsze na drogach S i A :(
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-08-06, 09:13
leo napisał/a:
Dar1962 napisał/a:
do normalnej jazdy wystarczy z powodzeniem 2x4 z pięciobiegową skrzynią - mniej machania wajchą
A mnie w benzyniaku 4x2 wyraźnie brakuje "szóstki"... szczególnie na ekspresówkach, których jakoś ostatnio przybywa
ta z 4x4 akurat do tego się nie nadaje - jak już wiele razy napisano - jedynka w 4x4 to coś w rodzaju 0,5 "normalnej" jedynki, dwójka to jedynka itd. A szóstka nie jest nawet odpowiednikiem "normalnej" piątki, bo jest niżej zestopniowana - jest czymś w rodzaju 4,5. W DD 4x4 potrzebna jest do jazdy autostradowej....siódemka
... jadąc na najwyższym biegu 85-90 km/h obroty silnika są (jak dla mnie) za wysokie, co odbija się już nieco na głośności i zużyciu paliwa....
85-90km, a co powiesz o jeździe autostradą 120-140km/h w takim razie??? Parametry elastyczności, hałasu i spalania MSZ przy prędkościach 85-90km/h są bardziej niż przyzwoite, a magiczną granicą, gdzie staje się mniej ekonomicznie, głośno i ogólnie mniej przyjemnie jest dla mnie prędkość od 120km/h w górę.
_________________ Były: Polonez Atu plus 1,6 gsi, Skoda Felicja HB 1,3 glx, fiat uno 0,9....
Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus Pomógł: 53 razy Dołączył: 12 Paź 2011 Posty: 3865 Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-08-06, 11:56
Domel2250 napisał/a:
a magiczną granicą, gdzie staje się mniej ekonomicznie, głośno i ogólnie mniej przyjemnie jest dla mnie prędkość od 120km/h w górę.
mam dokładnie te same spostrzeżenia. 120 km/h to dla benzyniaka DD(szczególnie w wersji 4x4) granica komfortu. Potem zaczyna być coraz głośniej i coraz drożej
... jadąc na najwyższym biegu 85-90 km/h obroty silnika są (jak dla mnie) za wysokie, co odbija się już nieco na głośności i zużyciu paliwa....
85-90km, a co powiesz o jeździe autostradą 120-140km/h w takim razie??? Parametry elastyczności, hałasu i spalania MSZ przy prędkościach 85-90km/h są bardziej niż przyzwoite, a magiczną granicą, gdzie staje się mniej ekonomicznie, głośno i ogólnie mniej przyjemnie jest dla mnie prędkość od 120km/h w górę.
A nic nie powiem, jeno napisać mogę...
Postępując zgodnie z lansowaną teorią ecodriving'u, przy wystarczającej mocy naszych benzyniaków (i pomijając wysoko położony moment obrotowy) najlepiej jechać spokojnie i (zapominając o sytuacjach ekstremalnych typu góry czy duży ładunek) zmieniać biegi tuż po przekroczeniu 2,5 tys. obr/min - tak, aby na wyższym biegu "wpaść" na 2 tys. obr/min. Jechać "przelotowo", spokojnie... celem osiągnięcia niskiego spalania, należy najlepiej na najwyższym biegu, właśnie w okolicach 2 tys. A co mówi katalog (i zegary)? Że na piątce przy 90 km/h obroty oscylują w granicach 3 tys. To za dużo, silnik spokojnie poradziłby sobie przy niższych.
Żeby więc jak najwięcej zaoszczędzić, należałoby poruszać się piątką z prędkością licznikową ok. 60-65 km/h...
Większość "cywilnych" aut ma tak, że najmniej spalają i są ciche w przedziale 70-80 km/h. Gdyby wyżej wspomniane 2 tys. obr/min na najwyższym biegu przypadało na okolice 80 km/h, byłoby już dobrze. A taką możliwość sugeruje katalog wyłącznie przy skrzynkach montowanych z dieslami...
Kiedyś przez chwilę błysnęła mi taka śmiała myśl, żeby się pokusić o samodzielną wymianę skrzyni z JR5*187 na TL8*000... ale to chyba by nie przeszło z powodów technicznych...
Wracając do wyższych prędkości: 120 km/h to też (jak dla mnie) już koniec względnego komfortu i oszczędności... Ale to nie dziwi, jeśli posuwa się autem o aerodynamice cegły (ściągnąłem z Piotrresa ), zmuszając silnik do pracy przy prawie 4 tys. obr/min. Cisnąc 140 km/h kręcimy już ponad 4,5 tys... To już masa hałasu we wnętrzu i złotówki wyrywają z baku jak szalone.
Niestety - jak pisałem kiedyś, Duster nie jest zwierzęciem autostradowym. Chcąc jeździć taniej (i na pewno bezpieczniej), trzeba pofolgować z gazem. Ale i do tego się dorasta.
PS. Taka ciekawostka ornitologiczna: z wyliczeń wynika, że gdyby rozkręcić Dustera na piątce do 6,5 tys. obr/min, ciąłby z V=201 km/h...
Nie sądzę, żeby skrzynie dało się tak bezproblemowo wymienić na zasadzie plug&play; może między benzyniakami 8- i 16-zaworowymi szybciej, ale między benzyniakiem a dieslem? Mam wątpliwości.
Masz rację, odpowiedź dałoby pomierzenie, przymierzenie... tylko trochę trudno to wykonać (przynajmniej bez dobrych znajomości w świetnie zaopatrzonym warsztacie).
Dzięki za linka, przeoczyłem ten temat. Zaś pomysł z wymianą trybów piątego biegu dobry i wykonalny (przynajmniej w MCV) - nienachalnie poorientuję się. Jeśli znalazłbym dobrego mechanika, który podjąłby się to wykonać, odżałowałbym nawet te siedem stów.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum