Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Falujące obroty po odpaleniu i przy kręceniu kierownicą
Autor Wiadomość
sylwia 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2 LPG
Wersja: Laureate
Dołączyła: 25 Kwi 2013
Posty: 17
Skąd: arad
Wysłany: 2013-09-06, 17:52   Falujące obroty po odpaleniu i przy kręceniu kierownicą

Zastanawia mnie lekkie falowanie obrotów w moim nowym (nie ma 2 tyg) Sandero 1.2 75 LPG. Najbardziej jest to widoczne przy starcie na zimnym silniku. Silnik startuje z ok 1250 i w miarę nagrzewania oraz schodzenia do ~750 (normalne obroty na luzie przy rozgrzanym silniku) następują wyraźne wahnięcia - widać je na obrotomierzu i słychać w pracy silnika.
Poniżej można zobaczyć jak to mniej więcej wygląda. Jakość filmiku pozostawia nieco do życzenia, ale myślę że widać o co chodzi. Czy tak powinno być?
Start na zimnym silniku

Na całkowicie rozgrzanym silniku nie jest to na pewno aż tak wyraźne, ale jednak malusieńkie wahnięcia wskazówki też można zaobserwować.
Czy to jest normalne? Czy obrotomierz nie powinien ani drgnąć?

Drugie pytanie: Czy to normalne, że podczas pracy układu wspomagania kierownicy obroty lekko podskakują? Wygląda to tak: (to szuranie to dźwięk kręcenia kierownicą)
Obroty przy wspomaganiu
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-09-06, 18:14   

Obejrzałem film uważnie do samego końca, obiektyw trzymałaś lekko pod kątem kręcąc od dołu,co pewnie nieco fałszuje odczyt. Moje spostrzeżenia są następujące: zimny silnik startuje od około 1200 obr/min i po paru sekundach wchodzi mniej więcej na 1150. Nie wiem czy dobrze widziałem, ale wg skali dla mnie wychodziło, że wahnięcia wskazówki to nie więcej jak +- 100 obr i to w zasadzie w pierwszej połowie całego filmu.Po pół minucie przyrząd już stoi :oops: Potem obroty zaczynają lekko spadać do około 750/800 a wahanie stabilizować. Wg mnie nie ma żadnych powodów do niepokoju.Silnik jest dopiero wstępnie dotarty a żaden obrotomierz nie będzie wskazywał idealnych obrotów tuż po rozruchu. Martwił bym się, gdyby skoki miały wartość 750 czy 1000. Kierownica ma wspomaganie, jeśli kręcisz ją np na postoju, koła pokonują wielki opór zmuszając układ wspomagania do ciężkiej pracy.A ten niezależnie czy jest hydrauliczny czy elektryczny, i tak korzysta z prądu, który dostarcza akumulator. Alternator zaś, aby zabezpieczyć równoważenie energii, mocniej dociąża silnik, co skutkuje chwilowym spadkiem obrotów mimo interwencji elektroniki sterującej obrotami (to samo masz jak włączysz kilka prądożernych odbiorników jednocześnie - dmuchawa, ogrzewanie szyby i światła itd)
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2013-09-06, 20:42, w całości zmieniany 3 razy  
 
sylwia 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2 LPG
Wersja: Laureate
Dołączyła: 25 Kwi 2013
Posty: 17
Skąd: arad
Wysłany: 2013-09-06, 19:10   

Dziękuję za odpowiedź - już zaczynałam panikować :-o
Wydaje mi się że wahnięcia w pierwszej fazie jednak przekraczają 100, (jeszcze się przyjrzę jutro dokładnie i jakby co postaram się lepszy film nagrać). W każdym razie napewno nie jest to 750 :-o

Była bym spokojniejsza gdyby strzałka stała równo :-P , ale nawet na rozgrzanym silniku występują mikrowahnięcia (na pewno mniej niż+- 100 - spróbuję je jutro uchwycić) - czy tak być powinno? Czy na rozgrzanym silniku nie powinno być już jakichkolwiek drgań?

Cytat:
żaden obrotomierz nie będzie wskazywał idealnych obrotów tuż po rozruchu

Nie wiem czy dobrze rozumiem - chodzi Ci o to, że mogą to być przekłamania pomiaru? Bo to falowanie obrotów na zimnym silniku nie tylko widać na obrotomierzu ale również słychać :-?
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-09-06, 20:47   

Obrotomierz też dostaje sygnał elektryczny a nie mechaniczny, stąd te wahnięcia.To zarówno niewielkie przekłamania samego urządzenia jak i rezultat skoków napięcia tuż po uruchomieniu zimnego silnika. Zwróć uwagę,że po kilkudziesięciu sekundach kiedy obroty zaczynają spadać, wszystko się stabilizuje. Obroty nawet nagrzanego silnika nigdy nie będą idealnie stabilne. Cały układ cechuje pewna bezwładność.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2013-09-06, 20:53, w całości zmieniany 3 razy  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-09-06, 23:12   

Prawdopodobnie gaz może był gorszej jakości a to potęguje "falowanie" .
Można sprawdzić czy falowanie występuje na benzynie.
Jeżeli chodzi o te z filmu to jest to normalne , u mnie jest dokładnie tak samo tylko wskazówka mniej się buja . Wskaźnik też może nie idealnie mierzy .
_________________
Moje auto
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2013-09-07, 07:41   

Karenzo napisał/a:
Prawdopodobnie gaz może był gorszej jakości a to potęguje "falowanie"
Na zimnym uruchamia na benzynie. .
sylwia napisał/a:
Była bym spokojniejsza gdyby strzałka stała równo

To byłby ideał dla wielu z nas!/z piszącym/
:mrgreen: :oops: :oops:
_________________
48piotr
 
sylwia 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2 LPG
Wersja: Laureate
Dołączyła: 25 Kwi 2013
Posty: 17
Skąd: arad
Wysłany: 2013-09-07, 19:58   

Cytat:
Prawdopodobnie gaz może był gorszej jakości a to potęguje "falowanie" .
Można sprawdzić czy falowanie występuje na benzynie.

To właśnie jest na benzynie.
No ale, jeżeli mówicie, że wszystko jest w miarę w porządku to jestem spokojniejsza.
Dziś przyglądałam się jak to wygląda na rozgrzanym silniku na gazie - i praktycznie nie ma drgań (tylko takie naprawdę mikroskopijne).

Cytat:
To byłby ideał dla wielu z nas!/z piszącym/

Ja rozumiem, że się strzałka może w miarę upływu czasu rozregulować, ale w wieku mojego wampira to może być niepokojące :roll:
 
kakus 


Marka: dacia
Model: Stepway II
Silnik: Tce 90
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 432
Skąd: Wieliczka
Wysłany: 2013-09-07, 20:08   

koledze 48Piotr - owi chyba o inną strzałkę chodziło :lol:
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2013-09-07, 20:27   

nie popadaj w panikę, minimalne falowanie obrotów, szczególnie jeśli po rozgrzaniu silnika to zjawisko zanika, to nie powód do niepokoju
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 805
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2013-09-07, 21:36   

sylwia,
trochę off-top ale mieszkasz w Arad w Rumunii? :?:
Takata?...
_________________
 
Ernest 


Marka: Citroën
Model: Xsara
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 1998
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 201
Skąd: Chełm
Wysłany: 2013-09-07, 23:25   Re: Falujące obroty

sylwia napisał/a:


Drugie pytanie: Czy to normalne, że podczas pracy układu wspomagania kierownicy obroty lekko podskakują? Wygląda to tak: (to szuranie to dźwięk kręcenia kierownicą)
Obroty przy wspomaganiu


Wspomaganie kierownicy działa hydraulicznie, przez pompę, która pracuje wraz z silnikiem. Stąd te wahania obrotów. Im większy obrót koła kierownicy tym pompa tłoczy więcej płynu podnosząc tym samym obroty aby nie zadławić silnika i ten nie mógł zgasnąć. Też mnie to zastanawiało, bo w Lagunie zaobserwowałem to samo.
 
sylwia 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2 LPG
Wersja: Laureate
Dołączyła: 25 Kwi 2013
Posty: 17
Skąd: arad
Wysłany: 2013-09-09, 17:03   

Czyli mogę spać spokojnie 8-) Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

@piotr. z
Nieee - tak tylko wpisałam...przejeżdżałam kiedyś przez Arad w drodze na wczasy i mi zapadły w pamięć wille "cygańskich króli" :shock:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne