Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2020-06-04, 10:22
wentylator nawiewu działa tylko na 4 biegu
Autor Wiadomość
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-01-22, 11:41   

Kolbową zawsze uszkodzisz go.
Są lutownice pistoletowe z przełącznikiem 45/75W i tedy lutujesz na 45W (waty - moc).
Nie lutowałem takich bezpieczników (tylko elektronikę - układy scalone) więc tylko teoretyzuję, że nie powinno się nic stać. Zwłaszcza, jeżeli układu nie uszkodzisz to bezpiecznika tym bardziej.
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-01-22, 13:11   

Marek1603 napisał/a:
Kolbową zawsze uszkodzisz go.
Są lutownice pistoletowe z przełącznikiem 45/75W i tedy lutujesz na 45W (waty - moc).
Nie lutowałem takich bezpieczników (tylko elektronikę - układy scalone) więc tylko teoretyzuję, że nie powinno się nic stać. Zwłaszcza, jeżeli układu nie uszkodzisz to bezpiecznika tym bardziej.

... ale może osłabić bezpiecznik przez temperaturę.

Jeden z forumowiczów na scenicklub.pl ostrzegał przed temperaturą, bo sam uszkodził je i po tym już ostrzega innych.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2015-01-22, 13:17   

Bez problemu bezpiecznik się lutuje. Nic nie puści. W końcu jest chłodzonym opływającym powietrzem. A wiązanie drutem to druciarstwo. :)
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-01-22, 16:53   

route2000 napisał/a:

Jeden z forumowiczów na scenicklub.pl ostrzegał przed temperaturą, bo sam uszkodził je i po tym już ostrzega innych.


Pytanie czym lutował? Jeżeli kolbą to się nie dziwię.
Jestem przekonany na 99,9%, że jak pistoletową ustawisz na 45wat to nic się nie stanie.

Podobne bezpieczniki są montowane w małych zasilaczach dogniastkowych na uzwojeniu transformatora. Zazwyczaj je mostkuję. O ile dobrze pamiętam tam są na 110st.C. Tutaj mogą być mniejsze.
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1127
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-01-23, 07:36   

Też bym radził lutowanie, a nie drutowanie. Można lutowaną nóżkę trzymać cienką pincetą, wtedy ona przejmie na siebie część ciepła. A do lutowania delikatnych rzeczy mam malutką kolbę do elektroniki o mocy 40W - grzeje się długo, ale lutuje delikatnie. Moja lutownica pistoletowa ma 100W bez regulacji i nią bałbym się lutowania takiego bezpiecznika.
_________________

 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2015-01-23, 12:37   

Ja to wyznaję przeciwną teorię - dobrze rozgrzana lutownica, którą przykładam na dwie sekundy, a nie cisnę pół minuty. Na grocie duża kropla stopionej cyny, która także magazynuje ciepło i skraca rozgrzewanie elementów (skraca lutowanie).
Wcześniej pobielić końcówki. I nowy termik zostawić z długimi końcówkami zwiniętymi w spiralkę - lutowanie przy samej obudowie może go rzeczywiście uszkodzić.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-01-23, 16:35   

akifue napisał/a:
jak sie dostac do opornicy?

Tak jak piszą koledzy - zanurkować pod deskę po stronie kierowcy, opornica umieszczona jest na obudowie silnika wentylatora, o tu:




akifue napisał/a:
trzeba silnik rozbierac?

Abso-kurna-lutnie nie!
 
akifue 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 28 Paź 2009
Posty: 22
Skąd: Växjö - Szwecja
Wysłany: 2015-01-23, 21:50   

Znalazlem!
Chyba zone poprosze zeby mi to wyciagala, mam za grube lapska. Ale gleboko siedzi. :mrgreen:

Jeszcze raz dziekuje bardzo, wymienie to sobie grzecznie na "prawie nowe" z allegro i bedzie smigalo jak dawniej.

Jeszcze raz dziekuje, na to forum zawsze mozna liczyc.
Pozdrowienia ze Szwecji!

Akifue
 
dawlish 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2010
Dołączył: 05 Lip 2017
Posty: 8
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-11-17, 17:11   

Witam,
ja nie mam tak zawiłego problemu, u mnie działa tylko na 4, opornica na pewno do wymiany/ naprawy. Zacząłem od jej szukania, kolega pisał, że nad pedałami w białym gnieździe. Mniemam, że chodzi o tą wtyczkę po prawej z 4 przewodami.


FOTO

https://zapodaj.net/a86128ef41484.jpg.html

Pytanie jak się dostać do opornicy? tam jest tylko 1 śrubka, trzeba ją odkręcić?
za wszelkie rady bardzo dziękuję :)
Ostatnio zmieniony przez dawlish 2017-11-17, 17:18, w całości zmieniany 3 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-11-17, 17:38   

dawlish napisał/a:
jest tylko 1 śrubka, trzeba ją odkręcić?

Tak.
 
dawlish 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2010
Dołączył: 05 Lip 2017
Posty: 8
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-11-26, 12:54   

Dzięki, nie byłem pewny czy to właśnie opornica jest, więc wolałem się upewnić. Jeszcze jedno pytanie. Będę próbować to naprawić, ale może potrwać parę dni zanim kogoś znajdę, czy można jeździć z odłączoną opornicą? Sporo się nagimnastykowałem, żeby to wymontować, nie chciałbym tego powtarzać jeśli nie jest konieczne :)
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2017-11-26, 13:02   

dawlish napisał/a:
czy można jeździć z odłączoną opornicą?

nie będzie działał wentylator - chyba jakoś te kilka dni przeżyjesz? :-P
 
dawlish 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2010
Dołączył: 05 Lip 2017
Posty: 8
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-11-26, 13:23   

jak najbardziej, bałem się, że może wyskoczy jakiś błąd, który trzeba by później jeździć i kasować co jest bez sensu. Dzięki za szybką pomoc. A co do samego bezpiecznika termicznego, to jest/są na nim symbol(e):
192KR1
C0302

podpowie ktoś, jaki bezpiecznik trzeba dobrać? 192 oznacza temperaturę?
 
wojtek013 



Marka: Ford/Dacia
Model: Fiesta/Duster
Silnik: 1,4i LPG/ Blue dCi 115 4WD
Rocznik: 2013 Trend, GoldX/2020 Ptestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Mar 2014
Posty: 331
Skąd: KR
Wysłany: 2017-11-26, 17:41   

Tak, 192*C; pewnie jakieś 10A. Jeśli opornicę masz w rękach, temat do ogarnięcia samemu w kilka minut za dosłownie 2-3 zł.
_________________
miała być Sandero Laureate tce, jest Fiesta mk7, no i Duster
 
dawlish 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2010
Dołączył: 05 Lip 2017
Posty: 8
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-11-26, 19:37   

No mam i taki mam zamiar, musiałem tylko dojść, jaki bezpiecznik muszę wmontować. Dzięki za pomoc :)
 
Tojfer 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: SCe 115 S&S
Rocznik: 2016
Wersja: Duster
Dołączył: 05 Mar 2016
Posty: 32
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-11-27, 13:10   

Tylko nie lutuj bo przepalisz bezpiecznik. Lepiej go zacisnąć lub skręcić za pomocą kostki do przewodów elektrycznych.
 
wojtek013 



Marka: Ford/Dacia
Model: Fiesta/Duster
Silnik: 1,4i LPG/ Blue dCi 115 4WD
Rocznik: 2013 Trend, GoldX/2020 Ptestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Mar 2014
Posty: 331
Skąd: KR
Wysłany: 2017-11-27, 15:05   

Eee; bez przesady. Kilka razy, w różnych autach lutowałem i działały.
_________________
miała być Sandero Laureate tce, jest Fiesta mk7, no i Duster
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2017-11-28, 10:54   

Przy 192 to ci się samo rozlutuje wcześniej, niż bezpiecznik przerwie. Dlatego dają zaciski.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
tweeciak 



Marka: Dacia
Model: Sandero STEPWAY
Silnik: 1.5 DCI
Rocznik: 2010
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Lut 2010
Posty: 329
Skąd: mazowieckie/łódzkie
Wysłany: 2018-07-20, 07:18   

OK.
Pytanie - czy ktos sie orientuje jaka temperatura powinna byc bezpiecznika?
Przed wyciagnieciem chcialbym zakupic.

Orientuje sie ktos jeszcze...z Warszawy...czy np na WGE (Warszawska Gielda Elektroniczka) takowy bezpiecznik zakupie? Ewentulanie GDZIE moge zakupic. U mnie "na wsi" za bardzo nie ma sklepów z elektronicznymi czesciami.
Ostatnio zmieniony przez tweeciak 2018-07-20, 07:39, w całości zmieniany 3 razy  
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2018-07-20, 09:43   

W zasadzie można kupić takie bezpieczniki termiczne w każdym sklepie elektronicznym albo w necie.

O ile pamiętam, to wymieniałem taki bezpiecznik termiczny w Scenicu, pamiętaj żadnej lutownicy tylko połączenie zaciskane lub skręcane, bo temperatura od lutownicy może uwalić bezpiecznik. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
tweeciak 



Marka: Dacia
Model: Sandero STEPWAY
Silnik: 1.5 DCI
Rocznik: 2010
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Lut 2010
Posty: 329
Skąd: mazowieckie/łódzkie
Wysłany: 2018-07-20, 10:32   

OK. Dzieki
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 3604
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-07-20, 14:54   

Zawodowo wymieniałem takie elementy wielokrotnie- przy umiejętnym lutowaniu nie ma żadnego ryzyka przegrzania bezpiecznika. Dla zabezpieczenia przed temperaturą łapiemy "nóżkę" bezpiecznika małymi szczypcami, najlepiej imadełkiem zatrzaskowym- pomiędzy bezpiecznikiem a punktem lutowania. Narzędzie zaciśnięte na nóżce odbiera większość ciepła. No i solidny grot- żeby był w stanie nagrzać lutowane miejsce w jak najkrótszym czasie.
Co do temperatury- w japońcach (Toyota, Honda) jest tam bezpiecznik na 172*C, we francuzach nie wiem, ale na pewno zbliżona wartość.
 
wojtek013 



Marka: Ford/Dacia
Model: Fiesta/Duster
Silnik: 1,4i LPG/ Blue dCi 115 4WD
Rocznik: 2013 Trend, GoldX/2020 Ptestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Mar 2014
Posty: 331
Skąd: KR
Wysłany: 2018-07-20, 19:02   

Jak działa tylko na 4 biegu, to na 99% termik. Zawsze możesz kupić na 152, 172, 192* - któryś podejdzie. Koszt w elektronicznym 2-3 zł sztuka. Wielokrotnie lutowałem i zawsze działały, tyle że trzeba to zrobić szybko.

Edycja: do clio II i scenic piszą, że 192*.
_________________
miała być Sandero Laureate tce, jest Fiesta mk7, no i Duster
Ostatnio zmieniony przez wojtek013 2018-07-20, 19:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2018-07-21, 04:46   

Przy 192 cyna z ołowiem puści, zlutuj po prostu końcówki po starym bezpieczniku. :mrgreen: :mrgreen: :lol:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
wojtek013 



Marka: Ford/Dacia
Model: Fiesta/Duster
Silnik: 1,4i LPG/ Blue dCi 115 4WD
Rocznik: 2013 Trend, GoldX/2020 Ptestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 02 Mar 2014
Posty: 331
Skąd: KR
Wysłany: 2018-07-21, 07:31   

Racja. Zwykle robiłem w ten sposób, że nóżki obciąłem tuż przy powiedzmy elemencie roboczym uszkodzonego termika i nowy skręcałem; czasem zaginałem z nóżkami starego - zależnie ile było miejsca na manewry - tak aby uzyskać nieruchome połączenie. Nadmiar nóżek oczywiście obcinałem i dopiero na to cyna.
Żadnej z naprawianych w ten sposób opornic nie naprawiałem ponownie, ale myślę, że ten sposób powinien się sprawdzić. Przy gwałtownym wzroście temperatury szybciej przepali się termik niż zdąży stopić cyna. A gdyby nawet to i tak połączenie elektryczne jest nadal. Gdyby dochodziło do sytuacji kiedy na terminu mamy stale temperaturę powyżej tych ~ 180, a poniżej temperatury przepalenia termika, wtedy faktycznie nie ma cyny, a prąd płynie tylko po zagiętych nóżkach - ile to wytrzyma? Z drugiej strony termiki są zwykle zaciskane i jak pisałem wcześniej żadnego nie naprawiałem ponownie.

Zawsze można użyć spoiwa bezołowiowego
_________________
miała być Sandero Laureate tce, jest Fiesta mk7, no i Duster
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne