Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
LED-owe zamienniki żarówek w aucie
Autor Wiadomość
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2014-12-02, 12:08   

Karenzo napisał/a:
To nie ameryka że ty tobie mają coś udowadniać


Ani Rosja, gdzie pięciu sabotażystów rozstrzelali za kradzież fajki Stalina, a ona potem się znalazła w kieszeni piżamy.
:-P
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 999
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2014-12-13, 03:46   

olgierdowyy napisał/a:
Pewnie kolega ma racje z tym co pisze ale w dzien przejechac pieszego... to chyba trzeba sie "postarać". Takich "starań" unikajmy oczywiście.


Nie trzeba się starać, wystarczy deszczowy dzień, mgła, zmierzch... ile to razy w ostatniej chwili hamowałem ..:-(
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
 
Piotr_K 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4 esp+asr
Silnik: 1,6 MPI 16V + LPG BRC
Rocznik: 2011
Wersja: Ambiance
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 27 Mar 2011
Posty: 999
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2014-12-13, 03:47   

Karenzo napisał/a:
Jak udowodniłem raz panu milicjantowi że nie za przepisów to mi sprawdził ;-)
z opowieści wiem że przy startych bmw się sprawdzą bo często ich posiadacze montują ksenonki z allegro za 200 zł


Milicja to gatunek już wymarły w Polsce ...;)
_________________
Dacia Duster 1,6+LPG BRC Ambiance 4x4, brąz cajou
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2014-12-13, 06:15   

Wyginęli, bo nie znali przepisów..
A piesi lubią wyłazić nawet zza słupka drzwiowego.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-13, 15:35   

 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2015-03-25, 21:10   Wymiana zarowek na Led

Dzis przepalila mi sie jedna z zarowek 21W do jazdy dziennej. Kupilem zarowki Led mniej wiecej takie http://allegro.pl/zarowka...5197508661.html
Po podlaczeniu okazalo sie ze nie swieca :cry: bo swiatla jazdy dziennej sterowane(zasilane )sa z UCH i ten przy malym poboze pradu nie reaguje i nie zalacza lamp .
i tu moje pytanie : czy mozna to w jakis latwy sposob ogarnac np. wstawiajac opornik ? czy raczej dac sobie spokoj?
A i jeszcze jadna sprawa a mianowicie po wymianie zarowek oswietlenia kabiny na led nie gasna one calkowicie w czasie jazdy tylko sie lekko zarza.Nie jest to szczegulnie uciazliwe ale lepiej zeby gasly .Czy macie jakis patent na to ?

Dzieki za przeniesienie tematu nie zauwazylem
Ostatnio zmieniony przez shrek 2015-03-25, 21:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-03-25, 21:17   

shrek napisał/a:
wstawiajac opornik ?

Tak - ale pomijając już wspomniany wcześniej aspekt prawno-techniczny samego świecenia odpada wtedy kolejna zaleta LED-ów: energooszczędność, bo układ z opornikiem zużyje tyle samo prądu co zwykła żarówka.

shrek napisał/a:
czy raczej dac sobie spokoj?

Zdecydowanie tak.

shrek napisał/a:
jakis patent na to ?

Najprostszy - wyłączyć pstryczkiem na lampce (;
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2015-03-25, 21:24   

laisar, Z czystej ciekawosci chcialem sprawdzic jak to zaswiec. Pojecie "prawno-techniczne" we Francji uwierz -nie obowiazuje.
Jak moglbym kogos prosic o wartosc opornika jaki trzeba wstawic byl bym wdzieczny,bo nie jestem za mocny w obliczeniach .
Ostatnio zmieniony przez shrek 2015-03-25, 21:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-03-25, 21:34   

Prawny może nie, ale techniczny jest wszędzie taki sam, bo fizyka jest jednakowa we wszystkich krajach (:

Jeśli zmienisz włókno żarówki, które świeci dookoła, na LED-y świecące tylko do przodu, to lustro na dnie lampy nie będzie miało co odbijać i w efekcie snop światła będzie całkowicie inny niż być powinien.

Czy naprawdę chodzi o to, żeby lampy dzienne świeciły w niebo lub w asfalt i nie było ich widać albo odwrotnie - raziły innych kierowców?

Czy może te oryginalne żarówki to padają co 2 tyg., kosztują po tysiaku eurasów za sztukę i po drugim za wymianę w specjalistycznym warsztacie, któremu zajmuje to 3 dni? <;

Samodzielne usprawnienia są fajne, ale jak ze wszystkim - należy zachować umiar, żeby nie tworzyć Sztuki dla Sztuki...



Z prądu to sam jestem za słaby, żeby coś podać z marszu, a z powodów moralnych nawet nie chce mi się wgłębiać (;
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-03-25, 21:45   

Powiem od razu. Daj sobie spokój.
Rezystor musi mieć ładnych parę watów. Co za tym idzie będzie się grzał i wydzielał ciepło. Teraz pytanie. gdzie go umieścisz aby oddawał to ciepło, a niczego nie przetopił przy okazji.

Dobrze, że temat wyszedł, bo miałem zamiar kupić ledy. Skoro UCH ich nie załączy dam sobie spokój.
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2015-03-25, 21:48   

laisar, Przekonales mnie jutro kupie zarowki jak trzeba bo i tak wybieram sie na swieta do Niemiec a po powrocie zobaczymy ;-) .
Co do opornika to chyba okolo 1.75 ohm ale teraz ile wat musi miec opornik?
_________________
Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-03-25, 22:34   

Moc "wydzielana" na oporniku bedzie kwadratem prądu razu rezystancja tego opornika.

A prąd mniej więcej wiesz jaki płynąć będzie przez tą żaróweczkę led , ledy takie smd coś po 20-50mA ciągną, trzeba popatrzeć czy szeregowo są czy równolegle i wtedy te natężenia pododawać, ewentualnie szeregowo w nią miernik i odczyt natężenia

laisar napisał/a:
Tak - ale pomijając już wspomniany wcześniej aspekt prawno-techniczny samego świecenia odpada wtedy kolejna zaleta LED-ów: energooszczędność, bo układ z opornikiem zużyje tyle samo prądu co zwykła żarówka.

:roll:
Nie będzie zużywać tyle prądu co zwykła żarówka żarnikowa bo ile ciągnie prądu żarówka typu LED ? Jak nie wierzysz , weź miernik uniwersalny i zmierz w szeregu natężenie prądu w takim układzie żarówka LED+opornik
Ostatnio zmieniony przez laisar 2015-03-25, 23:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
Andrzej J 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1,5 dci
Rocznik: 2013
Wersja: Dokker
Dołączył: 25 Mar 2015
Posty: 23
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-03-25, 22:37   

Panowie - czytam te teorie i myślę że temat wyolbrzymiacie. Jeden lubi LEDy a drugi nie.Sprawa jest prozaiczna. Nie mieszajcie do tego komputera czy jak kto woli UCH. Francuzi czy może Rumuni zamienili biegunowość na oprawce od żarówki świateł dziennych. Wszystkie samochody , które do tej pory posiadałem miały plus na trzonku żarówki a minus na metalowym cokole a w Dacii akurat jest odwrotnie. Lodgy to prawie to samo co Dokker i też miałem ten problem. Po zamianie przewodów Ledy świecą bez żadnego problemu. Teorie o prawach fizyki też są trochę rozdmuchane , u mnie świecą Ledy , które rozsyłają światło nie tylko do przodu ale też na wszystkie strony wokół/ barwa 4000 K/. W moim przekonaniu dzienne są dużo bardziej widoczne niż przy normalnych żarówkach wolframowych. Wystarczy trochę poszukać dobrych żarówek. Kwestia homologacji to osobny temat.
Jako że jest to mój pierwszy post to jeszcze raz wszystkich pozdrawiam!!!
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-03-25, 22:50   

a jeżeli chodzi o ledy to przecież można kupić już z wlutowanym opornikiem
_________________
Moje auto
 
Andrzej J 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1,5 dci
Rocznik: 2013
Wersja: Dokker
Dołączył: 25 Mar 2015
Posty: 23
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-03-25, 23:10   

Tak jak nadmieniałem wcześniej , ledy będą świecić po zamianie przewodów na oprawce żarówki. Nie potrzeba żadnych oporników bo jest tam 12V nizależnie od mocy żarówek , czyli wielkości poboru prądu.
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-03-26, 06:16   

corrado napisał/a:

laisar napisał/a:
Tak - ale pomijając już wspomniany wcześniej aspekt prawno-techniczny samego świecenia odpada wtedy kolejna zaleta LED-ów: energooszczędność, bo układ z opornikiem zużyje tyle samo prądu co zwykła żarówka.

:roll:
Nie będzie zużywać tyle prądu co zwykła żarówka żarnikowa, bo ile ciągnie prądu żarówka typu LED ? Jak nie wierzysz , weź miernik uniwersalny i zmierz w szeregu natężenie prądu w takim układzie żarówka LED+opornik


Poniekąd masz rację. Nie będzie zużywać tyle co żarówka ale porównywalnie. Więc sama zamiana sama w sobie byłaby bez sensu.
Przerabiałem temat migaczy przy amerykańcu ze zwykłym układem elektronicznym (opornościowym) i rezystory trzeba było dać około 1ohm/15W na żarówkę. Nie pamiętam dokładnie, bo to było z dwa lata temu. Potem był problem gdzie to umieścić.


Andrzej J napisał/a:
Francuzi czy może Rumuni zamienili biegunowość na oprawce od żarówki świateł dziennych.
Jako że jest to mój pierwszy post to jeszcze raz wszystkich pozdrawiam!!!


No i widzisz nawet my się możemy czegoś dowiedzieć od "nowego" ;-)
Akurat biała zimna bardziej mi odpowiada, bo są bardziej widoczne i dlatego miałem je wymienić.
Pierwszy post ale za to informacje bezcenne.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2015-03-26, 06:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2015-03-26, 06:39   

Jezeli Andrzej ma racje to stawiam wielkie piwko.Nawet mi to przez glowe nie Przeszlo ze zamienili bieguny
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-03-26, 09:40   

Marek1603 napisał/a:

Poniekąd masz rację. Nie będzie zużywać tyle co żarówka ale porównywalnie. Więc sama zamiana sama w sobie byłaby bez sensu.
Przerabiałem temat migaczy przy amerykańcu ze zwykłym układem elektronicznym (opornościowym) i rezystory trzeba było dać około 1ohm/15W na żarówkę. Nie pamiętam dokładnie, bo to było z dwa lata temu. Potem był problem gdzie to umieścić.

.


Wszystko zależy ile prądu ( nateżenia prądu przepływającego - inaczej elektronów ) przepłynie przez taką żarówkę , jeśli mniej niż przy zwykłej to będzie się opłacać i zużyje mniej prądu, przy takim samym napięciu. Przy zwykłych takich dostępnych na allegro czy z chin będzie nadal na plus pod tym względem żarówka LED.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2015-03-26, 10:26   

shrek napisał/a:
Po podlaczeniu okazalo sie ze nie swieca


Sprawdzałeś biegunowość?? bo zwykłej żarówce to wszystko jedno jak ją podłączysz ale led-y wymagają odpowiedniej polaryzacji.
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-03-26, 11:32   

corrado napisał/a:
Nie będzie zużywać tyle prądu co zwykła żarówka żarnikowa

Mówiłem, że nie znam się na prądzie (; więc wierzę na słowo - ale nie zmienia to bezsensowności całej podmiany.



Andrzej J napisał/a:
temat wyolbrzymiacie. Jeden lubi LEDy a drugi nie.

Ja nie wyolbrzymiam - bardzo lubię LED-y, ale lampy, które nie zostały do nich zaprojektowane po prostu nie mają szans świecić poprawnie. Nawet przy podmianie żarówki na diody dookólne, bo ich wymiary są zupełnie inne od żarnika, a geometria luster nie jest aż tak elastyczna. Dlatego też nie istnieją homologowane LED-owe zamienniki klasycznych żarówek.

(Przynajmniej jak na razie, bo jeśli ktoś wyprodukuje LED-ę o wszelkich parametrach żarnika - wymiarach i światłości - to wtedy rzeczywiście nie będzie żadnego problemu z podmianą).



Andrzej J napisał/a:
zamienili biegunowość na oprawce od żarówki świateł dziennych

Niezależnie od powyższych rozważań - dzięki za informację!
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2015-03-26, 16:38   

Andrzej J napisał/a:
Tak jak nadmieniałem wcześniej , ledy będą świecić po zamianie przewodów na oprawce żarówki. Nie potrzeba żadnych oporników bo jest tam 12V nizależnie od mocy żarówek , czyli wielkości poboru prądu.


Napisz czy wtyczka jest rozbieralna czy nie?.Cz
y poprostu obcioles kaple i przelutowales?
 
Andrzej J 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1,5 dci
Rocznik: 2013
Wersja: Dokker
Dołączył: 25 Mar 2015
Posty: 23
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-03-26, 17:02   

Widzę że temat jest aktywny , więc odpowiem skąd się wziął u mnie temat LEDów.
Jeżdżę też Chevroletem Lacetti , w którym niestety w reflektorach są żarówki H7 . Chyba wszyscy wiedzą że są to żarówki nietrwałe. Ja zawsze jeździłem na porządnych żarówkach np: Osram Night Breaker lub Phillips tych lepszych. Niestety świeciły dobrze ale krótko /średnio 3-4 miesiące/. W tym samochodzie jako dzienne służyły reflektory główne. Życie mnie zmusiło do zainstalowania świateł dziennych . Nie są to żadne no name tylko homologowane DRL Philips, każda na sześciu LEDach SMD bodajże Samsunga.Mają też z prawdziwego zdarzenia automat włączający i wyłączający , wyczuwający wzrost napięcia po odpaleniu silnika. Używam tych lamp już 6 lat i zapomniałem o światłach dziennych. Przez owe sześć lat mam dopiero drugie żarówki H7. Siłą rozpędu założyłem żarówki LED do Dokkera. Nie przesadzał bym z homologacją , bo teraz mamy takie czasy , że niedługo nie będzie można puścić bąka bez homologacji. Zresztą światła dzienne są po to żebym ja był widoczny i w tym względzie moim zdaniem żarówki , których używam są bardziej widoczne niż tradycyjne P 21 W wolframowe. Nie ma też w żadnym przypadku mowy o oślepianiu . Oszczędność prądu też nie jest bez znaczenia 2x21 W = 42 W do 2x3 W = 6 W . Reflektory główne zaś służą do oświetlenia drogi i tu już nie odważył bym się eksperymentować z dziwnymi żarówkami. Cała dyskusja wydaje mi się czysto akademicka - porównywalna do dyskusji o olejach silnikowych /moim zdaniem nie musi być najdroższy, byle spełniał parametry producenta silnika i był wymieniany co góra 10 tysięcy km i tu już nie koniecznie zgodnie z zaleceniami producenta/.
Pozdrawiam wszystkich!!!
 
Andrzej J 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1,5 dci
Rocznik: 2013
Wersja: Dokker
Dołączył: 25 Mar 2015
Posty: 23
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-03-26, 17:05   

Odpowiedź dla shrek
Może i wtyczka jest rozbieralna ale nie warto się trudzić. Dostęp jest idealny a przewody cieniutkie aż nieprzyzwoicie. Należy trochę odwinąć peszelek obciąć przewody , polutować i zaizolować.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-03-26, 18:26   

Andrzej J napisał/a:
moim zdaniem żarówki, których używam są bardziej widoczne

Szewc robi buty, dentysta leczy zęby, geodeta robi pomiary terenu - każdy opiera się na wiedzy, jakąś ludzkość zdobywała przez wieki i żadnej z tych rzeczy nie da się nauczyć w jeden wieczór z Internetu. I tak jak życzyłbym sobie, żeby ludzie, którzy chcą wydać książkę, przychodzili do mnie, jako eksperta, żeby ją zaprojektować i przygotować do druku, tak ja pozostawiam konstruowanie lamp samochodowych inżynierom w nich się specjalizujących...
 
Andrzej J 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1,5 dci
Rocznik: 2013
Wersja: Dokker
Dołączył: 25 Mar 2015
Posty: 23
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-03-26, 19:09   

OK. Szanuję Twoje legalistyczne podejście do wszelkich aspektów życia i techniki . Szanuję również Twoją wiedzę na tematy motoryzacyjne /świadczą o tym Twoje posty , a tak jak pisałem w powitaniu śledzę to forum już od ponad roku/. Zaznaczałem wszędzie że jest to moje zdanie i absolutnie nie zamierzam stawiać się w roli wszystko wiedzącego erudyty.
Pozdrawiam
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne