Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Sandero TCe - Euro5 vs. Euro6 a modyfikacje elektryki itp.
Autor Wiadomość
Carolingus 
Zielony listek


Marka: ---
Model: ---
Silnik: ---
Dołączył: 13 Wrz 2015
Posty: 5
Skąd: Pomorze
Wysłany: 2015-09-13, 12:30   Sandero TCe - Euro5 vs. Euro6 a modyfikacje elektryki itp.

Witam,

nie jestem pewien, czy ten temat pasuje do działu technicznego czy do zakupu, więc w razie co mam prośbę do moderatora o przeniesienie. Zastanawiam się poważnie nad zakupem Dacii Sandero Stepway TCe. Mam jednak dylemat odnośnie wyboru wersji - starszą (Euro5) czy nowszą (Euro6) z systemem S&S, biorąc pod uwagę chęć wprowadzenia kilku drobnych przeróbek elektryczno-mechanicznych.

W normalnym układzie nie miałbym dylematu, ale z tego, co się dowiadywałem, wersja Euro6 posiada nieco bardziej rozbudowaną elektronikę (m.in. z uwagi na Start&Stop), w tym m.in. magistralę CAN. Ja mam w natomiast planie następujące modyfikacje:

1. Podłączenie prawego światła przeciwmgłowego - w Dacii podobnie jak w większości nowych Renault jest żarówka i oprawka oraz bezpiecznik 7.5A, ale nie ma kabla i trzeba się łączyć z lewym kloszem.
2. Podłączenie haka holowniczego 13 pin.
3. Podłączenie dodatkowych wskaźników - temperatury wody (brak fabrycznego w stosunku do Sandero I), temperatury i ciśnienia oleju oraz ciśnienia turbodoładowania. Samo oświetlenie tych wskaźników może wymagać podpięcia się pod światła pozycyjne.

Na tym tle pytanie: czy tego rodzaju modyfikacje będą łatwe do wykonania w wersji Euro6, czy wymagałyby one głębszych zmian w oprogramowaniu sterującym auta? Czy może lepszym rozwiązaniem byłoby poszukanie Dacii TCe w wersji Euro5 (są jeszcze nieliczne nowe modele w sprzedaży plus używki)?

Oprócz powyższych mam jeszcze pytanie dodatkowe: czy wymiana żarówek w kloszach przednich w TCe jest bezproblemowa, czy wymaga demontażu świateł lub innych elementów?

Pozdrawiam.
 
kakus 


Marka: dacia
Model: Stepway II
Silnik: Tce 90
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 432
Skąd: Wieliczka
Wysłany: 2015-09-13, 18:52   

dostęp do opraw żarówek jest idealny .... wszędzie zaj..... cie dużo miejsca ... normalnie marzenie
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2015-09-13, 22:12   Re: Sandero TCe - Euro5 vs. Euro6 a modyfikacje elektryki it

Jeżeli na zacisku (-) akumulatora masz czujnik prądu (spoglądasz pod maskę i od razu widzisz) to: absolutnie nie podłączasz żadnego kabla do zacisku (-) akumulatora. Wszystko, co zapragniesz dodatkowo zasilić łączysz z masą ale tak, aby prąd płynął przez kabel z czujnikiem. Czyli najprościej z karoserią.
 
Carolingus 
Zielony listek


Marka: ---
Model: ---
Silnik: ---
Dołączył: 13 Wrz 2015
Posty: 5
Skąd: Pomorze
Wysłany: 2015-09-14, 20:06   

Dzięki za podpowiedź. Rozumiem, że tym sposobem możemy ominąć również przeszkody ze strony CAN busa?
Pytanie tylko, czy podany przez Ciebie sposób zadziała np. przy podpięciu drugiego przeciwmgielnego, które przecież łączy się w prosty sposób z lewym. Odrębny problem to instalacja dla haka holowniczego.
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2015-09-14, 20:58   

Carolingus napisał/a:
Dzięki za podpowiedź. Rozumiem, że tym sposobem możemy ominąć również przeszkody ze strony CAN busa?
Nie. To jest główna zasada, jeśli chcesz zamontować dodatkowy odbiornik energii elektr.
Dacia z S&S będzie miała zarządzanie energią akumulatora, a więc czujnik na klemie akumulatora i będzie doładowywać akumulator zaraz po uruchomieniu silnika, a potem podczas hamowania silnikiem. Na 100%.
Co do gniazd haków holowniczych - są gotowe moduły, więc po co wyłamywać drzwi otwarte.
Co do przeciwmgłowego, to naprawdę nie wiem. Być może da radę, być może wywali błąd. W sytuacji błędu samemu to raczej najprościej i chyba najlepiej zrobić na przekaźniku. Tylko trzeba mieć (+) w bagażniku. Jeśli myślisz o haku, a nie masz (+) gdzieś w bagażniku, to i tak będziesz musiał dociągnąć (chyba, że dorwiesz jakiś magiczny moduł, który nie będzie tego potrzebował).

Podświetlenie dodatkowych wskaźników: nie wiem jakie będziesz miał, czy będą świecić już po włączeniu zasilania, więc nie podpinasz pod oświetlenie, a jeśli już to tylko po to, aby zmniejszyć intensywność oświetlenia - pobór prądu znikomy, więc problemu brak.
Jeśli będą żarówkowe, to podmieniasz na ledy, pobór prądu znikomy - problemu brak.

W tej chwili sam rozmyślam nad podobną przeróbką. Bo mam w aucie jedno światło cofania, 16W z prawej strony, które mi nic absolutnie nie oświetla (w porównaniu do innego auta, gdzie jest to zrobione na 2x 21W). Jak na razie wymiana z W16W na niehomologowaną 21W nie spowodowała reakcji modułu sterowania. Szczerze nawet nie wiem, czy to światło jest zasilone przez "moduł komfortu" czy bezpośrednio.
Ostatnio zmieniony przez rafal_rx 2015-09-14, 21:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2015-09-15, 22:22   

To bez znaczenia którą wersję wybierzesz. Do tego co chcesz zrobić. System S&S nie jest tu zadna przeskodą bo mierzy się napiecie akumulatora i spadek tego napięcia
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2015-09-15, 23:10   

Nie. Od początku.

1. "Błąd żarówki" sygnalizuje sterownik (moduł komfortu, bordnetz, bsi, czy jak go tam zwał).
2. S&S - to wiadomo, są cztery rodzaje tego systemu, ale tu nie miejsce na to.
3. "Zarządzanie energią akumulatora" to system oparty na pomiarze prądu, sterujący pracą alternatora w zależności od stopnia naładowania/rozładowania akumulatora oraz obciążenia silnika (np. nie ładuje jak wdepniesz prawy pedał w podłogę, masz ten kW więcej netto).
4. CAN bus to jest rodzaj magistrali ze zdefiniowanym protokołem.

W starszych pojazdach CAN ograniczał się do połączenia komputera silnika z centralką klimatyzacji i ABS - bardzo upraszcząc. Współcześnie już nie, po CAN nawet zestaw multimedialny czyta dane.



Oświetlenie akurat jest wysterowywane z BCM. A jakie będzie BCM i co będzie potrafić - nie wiem. Przyjęło się chłopskim językiem mówić kanbaseror, ale tu nie chodzi o błąd magistrali, tylko sygnalizację stanu z BCM, która jest "błędem", "usterką" i zostaje zapamiętana w systemie i po CAN możesz to odczytać i "skasować".
Ostatnio zmieniony przez rafal_rx 2015-09-15, 23:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
Carolingus 
Zielony listek


Marka: ---
Model: ---
Silnik: ---
Dołączył: 13 Wrz 2015
Posty: 5
Skąd: Pomorze
Wysłany: 2015-09-17, 08:57   

Dzięki. Po tym, co napisałeś, utwierdziłem się tylko w przekonaniu, że lepszym rozwiązaniem, jeśli chce się wprowadzać przeróbki w elektryce, będzie wersja Euro5. Euro6 z uwagi na ten S&S i canbusy jest jedną wielką niewiadomą. Na pewno da się obejść to wszystko, ale jakim kosztem i kombinacjami w porównaniu do wersji prostszej (serwis też nie zawsze chce takie rzeczy robić). W Euro5 prawdopodobnie nawet hak da się bez modułu podłączyć, a w Euro6 już na pewno nie, co zdecydowanie podroży koszty (hak praktycznie tylko w serwisie).
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3598
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-09-17, 09:20   

Hak lepiej podłączyć przez moduł w nowszych Daćkach. Zasilanie do modułu jest doprowadzone w Lodgy do złącza w lewym środkowym słupku - wystarczy wpiąć kabel i założyć bezpiecznik w skrzynce. Ja kupiłem moduł 7 pin w steelcarze:
http://sklep.steelcar.com...?id_category=29
Nie sądzę żeby instalacja S&S cokolwiek zmieniła w tej kwestii - moduł praktycznie nie obciąża zasilania żarówek.
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2015-09-17, 14:10   

Carolingus napisał/a:
Dzięki. Po tym, co napisałeś, utwierdziłem się tylko w przekonaniu, że lepszym rozwiązaniem, jeśli chce się wprowadzać przeróbki w elektryce, będzie wersja Euro5. Euro6 z uwagi na ten S&S i canbusy jest jedną wielką niewiadomą. Na pewno da się obejść to wszystko, ale jakim kosztem i kombinacjami w porównaniu do wersji prostszej (serwis też nie zawsze chce takie rzeczy robić). W Euro5 prawdopodobnie nawet hak da się bez modułu podłączyć, a w Euro6 już na pewno nie, co zdecydowanie podroży koszty (hak praktycznie tylko w serwisie).

Bez przesady! Jak podłączysz dodatkowe obciążenie do kierunkowskazów to praktycznie w każdym aucie Ci się "posypią". Na BCM jest sposób: przekaźniki. Czasami do przekaźnika trzeba dodać diodę w kierunku zaporowym i to wszystko. Z akumulaora możesz ciągnąć prawie ile tylko chcesz, byle z głową, odpowiednim przekrojem kabla i bezpiecznikiem. I nie rozładować. Co innego, jak chcesz kombinować tak, aby dodawać dodatkowe wyposażenie, aby było "zgodne" z fabryczną instalacją i wyposażeniem. Tu już bez schematów i komputera serwisowego ani rusz. W tym mistrzami są posiadacze wszelakiej maści używanych VAG-ów - dodają do niższych wersji wyposażenia elementy z droższych.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne