Wysłany: 2015-09-13, 12:30 Sandero TCe - Euro5 vs. Euro6 a modyfikacje elektryki itp.
Witam,
nie jestem pewien, czy ten temat pasuje do działu technicznego czy do zakupu, więc w razie co mam prośbę do moderatora o przeniesienie. Zastanawiam się poważnie nad zakupem Dacii Sandero Stepway TCe. Mam jednak dylemat odnośnie wyboru wersji - starszą (Euro5) czy nowszą (Euro6) z systemem S&S, biorąc pod uwagę chęć wprowadzenia kilku drobnych przeróbek elektryczno-mechanicznych.
W normalnym układzie nie miałbym dylematu, ale z tego, co się dowiadywałem, wersja Euro6 posiada nieco bardziej rozbudowaną elektronikę (m.in. z uwagi na Start&Stop), w tym m.in. magistralę CAN. Ja mam w natomiast planie następujące modyfikacje:
1. Podłączenie prawego światła przeciwmgłowego - w Dacii podobnie jak w większości nowych Renault jest żarówka i oprawka oraz bezpiecznik 7.5A, ale nie ma kabla i trzeba się łączyć z lewym kloszem.
2. Podłączenie haka holowniczego 13 pin.
3. Podłączenie dodatkowych wskaźników - temperatury wody (brak fabrycznego w stosunku do Sandero I), temperatury i ciśnienia oleju oraz ciśnienia turbodoładowania. Samo oświetlenie tych wskaźników może wymagać podpięcia się pod światła pozycyjne.
Na tym tle pytanie: czy tego rodzaju modyfikacje będą łatwe do wykonania w wersji Euro6, czy wymagałyby one głębszych zmian w oprogramowaniu sterującym auta? Czy może lepszym rozwiązaniem byłoby poszukanie Dacii TCe w wersji Euro5 (są jeszcze nieliczne nowe modele w sprzedaży plus używki)?
Oprócz powyższych mam jeszcze pytanie dodatkowe: czy wymiana żarówek w kloszach przednich w TCe jest bezproblemowa, czy wymaga demontażu świateł lub innych elementów?
Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Maj 2014 Posty: 156 Skąd: Radom
Wysłany: 2015-09-13, 22:12 Re: Sandero TCe - Euro5 vs. Euro6 a modyfikacje elektryki it
Jeżeli na zacisku (-) akumulatora masz czujnik prądu (spoglądasz pod maskę i od razu widzisz) to: absolutnie nie podłączasz żadnego kabla do zacisku (-) akumulatora. Wszystko, co zapragniesz dodatkowo zasilić łączysz z masą ale tak, aby prąd płynął przez kabel z czujnikiem. Czyli najprościej z karoserią.
Dzięki za podpowiedź. Rozumiem, że tym sposobem możemy ominąć również przeszkody ze strony CAN busa?
Pytanie tylko, czy podany przez Ciebie sposób zadziała np. przy podpięciu drugiego przeciwmgielnego, które przecież łączy się w prosty sposób z lewym. Odrębny problem to instalacja dla haka holowniczego.
Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Maj 2014 Posty: 156 Skąd: Radom
Wysłany: 2015-09-14, 20:58
Carolingus napisał/a:
Dzięki za podpowiedź. Rozumiem, że tym sposobem możemy ominąć również przeszkody ze strony CAN busa?
Nie. To jest główna zasada, jeśli chcesz zamontować dodatkowy odbiornik energii elektr.
Dacia z S&S będzie miała zarządzanie energią akumulatora, a więc czujnik na klemie akumulatora i będzie doładowywać akumulator zaraz po uruchomieniu silnika, a potem podczas hamowania silnikiem. Na 100%.
Co do gniazd haków holowniczych - są gotowe moduły, więc po co wyłamywać drzwi otwarte.
Co do przeciwmgłowego, to naprawdę nie wiem. Być może da radę, być może wywali błąd. W sytuacji błędu samemu to raczej najprościej i chyba najlepiej zrobić na przekaźniku. Tylko trzeba mieć (+) w bagażniku. Jeśli myślisz o haku, a nie masz (+) gdzieś w bagażniku, to i tak będziesz musiał dociągnąć (chyba, że dorwiesz jakiś magiczny moduł, który nie będzie tego potrzebował).
Podświetlenie dodatkowych wskaźników: nie wiem jakie będziesz miał, czy będą świecić już po włączeniu zasilania, więc nie podpinasz pod oświetlenie, a jeśli już to tylko po to, aby zmniejszyć intensywność oświetlenia - pobór prądu znikomy, więc problemu brak.
Jeśli będą żarówkowe, to podmieniasz na ledy, pobór prądu znikomy - problemu brak.
W tej chwili sam rozmyślam nad podobną przeróbką. Bo mam w aucie jedno światło cofania, 16W z prawej strony, które mi nic absolutnie nie oświetla (w porównaniu do innego auta, gdzie jest to zrobione na 2x 21W). Jak na razie wymiana z W16W na niehomologowaną 21W nie spowodowała reakcji modułu sterowania. Szczerze nawet nie wiem, czy to światło jest zasilone przez "moduł komfortu" czy bezpośrednio.
Ostatnio zmieniony przez rafal_rx 2015-09-14, 21:16, w całości zmieniany 2 razy
To bez znaczenia którą wersję wybierzesz. Do tego co chcesz zrobić. System S&S nie jest tu zadna przeskodą bo mierzy się napiecie akumulatora i spadek tego napięcia
Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Maj 2014 Posty: 156 Skąd: Radom
Wysłany: 2015-09-15, 23:10
Nie. Od początku.
1. "Błąd żarówki" sygnalizuje sterownik (moduł komfortu, bordnetz, bsi, czy jak go tam zwał).
2. S&S - to wiadomo, są cztery rodzaje tego systemu, ale tu nie miejsce na to.
3. "Zarządzanie energią akumulatora" to system oparty na pomiarze prądu, sterujący pracą alternatora w zależności od stopnia naładowania/rozładowania akumulatora oraz obciążenia silnika (np. nie ładuje jak wdepniesz prawy pedał w podłogę, masz ten kW więcej netto).
4. CAN bus to jest rodzaj magistrali ze zdefiniowanym protokołem.
W starszych pojazdach CAN ograniczał się do połączenia komputera silnika z centralką klimatyzacji i ABS - bardzo upraszcząc. Współcześnie już nie, po CAN nawet zestaw multimedialny czyta dane.
Oświetlenie akurat jest wysterowywane z BCM. A jakie będzie BCM i co będzie potrafić - nie wiem. Przyjęło się chłopskim językiem mówić kanbaseror, ale tu nie chodzi o błąd magistrali, tylko sygnalizację stanu z BCM, która jest "błędem", "usterką" i zostaje zapamiętana w systemie i po CAN możesz to odczytać i "skasować".
Ostatnio zmieniony przez rafal_rx 2015-09-15, 23:20, w całości zmieniany 1 raz
Dzięki. Po tym, co napisałeś, utwierdziłem się tylko w przekonaniu, że lepszym rozwiązaniem, jeśli chce się wprowadzać przeróbki w elektryce, będzie wersja Euro5. Euro6 z uwagi na ten S&S i canbusy jest jedną wielką niewiadomą. Na pewno da się obejść to wszystko, ale jakim kosztem i kombinacjami w porównaniu do wersji prostszej (serwis też nie zawsze chce takie rzeczy robić). W Euro5 prawdopodobnie nawet hak da się bez modułu podłączyć, a w Euro6 już na pewno nie, co zdecydowanie podroży koszty (hak praktycznie tylko w serwisie).
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 79 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3598 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-09-17, 09:20
Hak lepiej podłączyć przez moduł w nowszych Daćkach. Zasilanie do modułu jest doprowadzone w Lodgy do złącza w lewym środkowym słupku - wystarczy wpiąć kabel i założyć bezpiecznik w skrzynce. Ja kupiłem moduł 7 pin w steelcarze:
http://sklep.steelcar.com...?id_category=29
Nie sądzę żeby instalacja S&S cokolwiek zmieniła w tej kwestii - moduł praktycznie nie obciąża zasilania żarówek.
Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II Pomógł: 2 razy Dołączył: 02 Maj 2014 Posty: 156 Skąd: Radom
Wysłany: 2015-09-17, 14:10
Carolingus napisał/a:
Dzięki. Po tym, co napisałeś, utwierdziłem się tylko w przekonaniu, że lepszym rozwiązaniem, jeśli chce się wprowadzać przeróbki w elektryce, będzie wersja Euro5. Euro6 z uwagi na ten S&S i canbusy jest jedną wielką niewiadomą. Na pewno da się obejść to wszystko, ale jakim kosztem i kombinacjami w porównaniu do wersji prostszej (serwis też nie zawsze chce takie rzeczy robić). W Euro5 prawdopodobnie nawet hak da się bez modułu podłączyć, a w Euro6 już na pewno nie, co zdecydowanie podroży koszty (hak praktycznie tylko w serwisie).
Bez przesady! Jak podłączysz dodatkowe obciążenie do kierunkowskazów to praktycznie w każdym aucie Ci się "posypią". Na BCM jest sposób: przekaźniki. Czasami do przekaźnika trzeba dodać diodę w kierunku zaporowym i to wszystko. Z akumulaora możesz ciągnąć prawie ile tylko chcesz, byle z głową, odpowiednim przekrojem kabla i bezpiecznikiem. I nie rozładować. Co innego, jak chcesz kombinować tak, aby dodawać dodatkowe wyposażenie, aby było "zgodne" z fabryczną instalacją i wyposażeniem. Tu już bez schematów i komputera serwisowego ani rusz. W tym mistrzami są posiadacze wszelakiej maści używanych VAG-ów - dodają do niższych wersji wyposażenia elementy z droższych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum