Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2020-07-07, 22:23
Duster - geometria zawieszenia
Autor Wiadomość
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-07, 09:29   Duster - geometria zawieszenia

Hej,

Czy może ktoś posiada dane dotyczące seryjnych danych fabrycznych do Dustera 1.5DCI 4x2 z kątami geometrii kół ?
Chodzi mi głównie o kąt WSZ ( kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy )
Podczas robienia zbieżności w sobotę, wyszło laserowo na lewym kole +3 stopnie a na prawym +4 stopnie ( czyli oś sworznia prawego koła skierowana jest bardziej w tył auta niż lewego koła) . Mechanik nie posiadał danych do Dustera tego modelu . Zbieżność kół ustawił na -0st 10', a połówkowa na L/P : - 0 st05'
Niestety nie była to komputerowa diagnoza więc bez minut ale ciekaw jestem czy mieści się w normach i jakie są fabryczne nastawy ?
Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-03-10, 13:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
Andrzej Zajczuk 


Marka: Dacia
Model: Duster SL DELSEY
Silnik: 1.5 dCi 110 4x4 FAP
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 13 Maj 2012
Posty: 156
Skąd: BIAŁYSTOK
Wysłany: 2013-10-07, 21:53   

http://www.daciaforum.co....t-all-the-time/

To link do angielskiego forum , w treści jest załączony skan wydruku geometrii.
Skan jest słaby ale wydaje mi się , że dopuszczalny zakres kąta wyprzedzenia jest +4,30 do +5,30
W Dusterze ten parametr nie jest regulowany; zależy od dokładności wykonania podzespołów (nadwozia, ramy przedniej i wahaczy) i jakości złożenia samochodu.

W linku w dalszej części jest również zaprezentowana teoria z zakresu geometrii zawieszenia.
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Zajczuk 2013-10-07, 22:16, w całości zmieniany 2 razy  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-08, 07:58   

Dzięki wielkie Andrzej !
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-10, 08:46   

Niestety nie doczytałem się w tamtym linku jakie są fabryczne nastawy.
Mam pytanie czy można ustawić - wpływać na ten kąt WSZ regulacją belki (sanek) na mocowaniach (śrubach) , w innych autach tak można robić w małych kątach (kąty w minutach ) ale nie wiem czy tutaj w Dacii tak się też robi.
Podobnie też teoretyczne czy można regulować pochylenie sworznia zwrotnicy na śrubach mocowania amorka ze zwrotnicą ?Sytuacja podobna jak wyżej w WSZ.
Czy są gdzieś dostępne zakresy referencyjne kątów osi przedniej w DD ?
Chciałbym je mieć na geometrii , żeby móc w razie czego sprawdzić sobie.
pozdrawiam
 
Andrzej Zajczuk 


Marka: Dacia
Model: Duster SL DELSEY
Silnik: 1.5 dCi 110 4x4 FAP
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 13 Maj 2012
Posty: 156
Skąd: BIAŁYSTOK
Wysłany: 2013-10-10, 12:19   

corrado napisał/a:

Mam pytanie czy można ustawić - wpływać na ten kąt WSZ regulacją belki (sanek) na mocowaniach (śrubach) , w innych autach tak można robić w małych kątach (kąty w minutach ) ale nie wiem czy tutaj w Dacii tak się też robi.
Podobnie też teoretyczne czy można regulować pochylenie sworznia zwrotnicy na śrubach mocowania amorka ze zwrotnicą ?Sytuacja podobna jak wyżej w WSZ.
pozdrawiam


Zrobić można ale czy warto.
Zmiana kąta pochylenie koła na śrubach amortyzatora jest możliwa ale nie pochylenia sworznia zwrotnicy bo to możliwe jest wyłącznie zmianą długości wahacza (przesunięcie przegubu kulowego).
Dane geometryczne zawieszenia dostaniesz pewnie tylko w ASO , u autoryzowanego blacharza i w aktualnym katalogu AutoDATA.
Ostatnio zmieniony przez Andrzej Zajczuk 2013-10-10, 12:20, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-11, 01:45   

corrado napisał/a:
jakie są fabryczne nastawy

Przód

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: +5°30’, tolerancja +0 / -2°;
* wersja 2.0 L z automatem: +5°42’.

Pochylenie koła: -30’, tolerancja +30’ / -30’;
* wersja 2.0 L z automatem: -38’.

Pochylenie sworznia zwrotnicy: +12°30’, tolerancja +30’ / -2°30’;
* wersja 2.0 L z automatem: +12°48’, tolerancja +12’ / -2°48’.

Zbieżność: -10’ (dla obu kół), tolerancja +10’ / -10’.


Tył

Wersja 4x4 - wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: +14°12’, tolerancja +0 / -2°.

Pochylenie koła: -52’, tolerancja +30’ / -30’;
* wersja 4x4: -1°10’.

Wersja 4x4 - pochylenie sworznia zwrotnicy: +6°54’, tolerancja +30’ / -30’.

Zbieżność: -21’ (dla obu kół), tolerancja +11’ / -19’;
* wersja 4x4: -18’, tolerancja +8’ / -8’.


Cytat:
czy można ustawić - wpływać na ten kąt WSZ regulacją belki (sanek) na mocowaniach (śrubach)

Oficjalnie - nie można: brak jest regulacji wszystkich wartości oprócz zbieżności.


(Nota techniczna nr 5119A).
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-22, 10:16   

http://www.daciaklub.pl/f...1621067#1621067
Lajkonik napisał/a:
jestem już na popołudnie umówiony w innym warsztacie, w którym mają program do Dustera.

Daj znać jak nastawili , a najlepiej wklej skan geometrii sprzed nastawów i po.
Pamiętaj o czym mówiłem. Kąty przedniego zawieszenia da się ustawić przynajmniej w małym stopniu, niech nie wciskają kitu że nie da się bo nie chce im się odkręcić śrub sanek czy zwrotnicy.

Coś tak jak tutaj na fotce :
Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-03-10, 13:11, w całości zmieniany 2 razy  
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1127
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-10-22, 11:51   

corrado napisał/a:
Pamiętaj o czym mówiłem. Kąty przedniego zawieszenia da się ustawić przynajmniej w małym stopniu, niech nie wciskają kitu że nie da się bo nie chce im się odkręcić śrub sanek czy zwrotnicy.

Ale tu nie chodziło o to, że się fizycznie nie da, tylko że gość nie podjął się bez programu w komputerze.
Co do wskazań przed: to tylko informacja PRZÓD -3 m/km TYŁ +2 m/km. Podobno z tyłu tak ma być, ale przód powinien być bliżej 0 m/km. To było sprawdzane na płytach w ASO, bez laserów i innych bajerów :lol:
Po ustawieniu liczę na dokładniejsze parametry.
_________________

Ostatnio zmieniony przez Lajkonik 2013-10-22, 12:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-22, 12:07   

Nie podjął bo nie miał danych i nie ma się co dziwić .
U mnie też nie zrobili jak fabryka nakazuje tylko wg ogolnych ustawień .
Mógł ustawić ogólnie jak w przypadku aut osobowych .
A zbieżność to za mało , przynajmniej pochylenie koła i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy niech sprawdzą i głównie różnica między L/P stroną w przypadku tego ostatniego.
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1127
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-10-23, 08:42   

No to byłem na tej geometrii i okazało się, że wszystko jest OK (a nawet nie musiałem nic płacić). Tylko, że zepsuli mi uszczelnienie koła z felgą i dziś rano miałem kapcia :lol: Napompowałem i na razie trzyma.

Mam problem z wklejeniem skanu wyników. Ani z lokalnego dysku, ani z dyskuGG nie udaje mi się.
_________________

 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-23, 08:47   

OK, a może zrób zdjęcie wydruku telefonem i wgraj na komputer kabelkiem albo przez Bluetooth ?
Ciekaw jestem jakie są kąty .
 
Lajkonik 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16v
Rocznik: 2010
Wersja: Ambiance
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 13 Cze 2012
Posty: 1127
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-10-23, 09:02   

Ale ja mam skany zapisane.
No dobra - pokombinowałem i coś z tego wyszło. Oto wyniki z ASO:


A tutaj wyniki z badania geometrii:

Cała regulacja polegała na niewielkim ruchu kierownicą, która po prostu nie była dobrze ustawiona.
_________________

 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-10-23, 09:23   

Dzięki za skany, niestety mechanik z warsztatu nie sprawdził kątów WSZ - wyprzedzenia sworznia zwrotnicy . U mnie trochę się rozbiegają o 50minut w kątach i ciekaw jestem jak u innych to wygląda. Nie ustawił widzę Ci równo zbieżności , ale jak za darmo to i tak dobrze że pomierzył coś.

Poza tym u mnie trochę inne są wartości fabryczne:
np .
- zbieżność połówkowa -0.05st ( na każde koło ),
zb. całkowita -0.10st i tak mam ustawione
-Pochylenie kół mam wart fabr. -/+ 0.30st
Mowa o zawieszeniu Przód.
 
antropolog 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,5 dCi 68 KM
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 04 Maj 2009
Posty: 212
Skąd: Oława
Wysłany: 2013-11-06, 23:45   

Wow!!

Jak zwykle laisar wiedzą zadziwiasz :-)
_________________

 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-11-07, 00:02   

Zastanawia mnie duża tolerancja w kącie WSZ przód bo aż 2 stopnie tolerancji :roll:

Przy takich różnicach kątów WSZ przedniej osi typu 2 stopnie, twierdzi się że auto miało wypadek . Przy założeniu że odległość między kołami przedniej osi to 2metry ( w DD jest trochę mniej ) , to obwód 2PiR=6,28m - > to różnica 2 stopni daje ok 0.034m, czyli 3.5cm
w wychyleniu do przodu jednego z kół tej osi. Zastanawiające bo to widać byłoby okiem taką róźnicę. :roll: 8-)
 
Allekko 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: SCe 115 S&S
Rocznik: 2016
Dołączył: 31 Gru 2015
Posty: 85
Skąd: Katowice
  Wysłany: 2016-03-08, 16:52   przestawiona tylna belka - duster

Dzisiaj sprawdzałem geometrię zawieszenia w swoim samochodzie po przebiegu 1150 km. Wiem że to może dziwne ale nadarzyła się taka okazja. Okazuję się że mam znacznie przesuniętą tylną belkę z lewej strony do przodu na mocowaniu do nadwozia i belka jest zdeformowana co powoduje brak zbieżności. Co ciekawe przód jest ustawiony na granicy zbyt rozbieżnie jednak w normie nie powoduje to jednak ściągania samochodu. Widoczne jest za to niewłaściwe zbieranie opony lewej tylnej.
Zdaje się że mam pecha :-(
Jestem umówiony na serwis w czwartek zobaczymy co zaproponują.

Duster SK340HU.jpg
Plik ściągnięto 679 raz(y) 177,83 KB

Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-03-10, 13:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
Piitubski 


Marka: Dacia będzie
Model: Duster był
Silnik: będzie
Dołączył: 17 Lis 2015
Posty: 716
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-03-09, 10:00   

Allekko, napisz co powie ASO.
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1353
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-03-09, 10:20   

Allekko napisał/a:
Zdaje się że mam pecha

Przykra sprawa - fotel i teraz problemy z belką :-/
_________________
enjoy the silence
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-03-09, 10:32   

Rozstaw osi w DD wynosi fabrycznie 2677mm ?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-03-09, 12:03   

Katalog faza I - 2673

Katalog faza II - 2674

Dialogys, obie fazy - 4x2 2673, 4x4 2671
 
Allekko 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: SCe 115 S&S
Rocznik: 2016
Dołączył: 31 Gru 2015
Posty: 85
Skąd: Katowice
Wysłany: 2016-03-09, 16:45   

Wstępna informacja że Dustery tak mają, zbieżność może być nawet przestawiona o 1' 40" info z ASO. Co jest oczywiście poza parametrami fabrycznymi. Problem dotyczy wszystkich DUSTERÓW. Można zawsze zmierzyć swojego i się przekonać. Jeżdżąc nie można tego wyczuć nie wiem jak będzie wyglądało zużywanie się opon.
Podobny problem był z Megane II wiem bo miałem :mrgreen:
Jak się dowiedziałem wymiana elementów zawieszenia nie przynosi rozwiązania zobaczymy co powie ASO podczas jutrzejszej wizyty.
Potem pozostaje tylko konsultacja z Dacia Polska może uda się coś wynegocjować :lol:
W końcu od czego jest rękojmia :mrgreen: ale to dopiero przed jej końcem.
Ostatnio zmieniony przez Allekko 2016-03-09, 16:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
keisyzrk 


Marka: dacia
Model: duster 4x2
Silnik: 1.6 sce
Rocznik: 2015
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 373
Skąd: LUBACZÓW/ZAMOŚĆ/RZESZÓW/TARNÓW/LUBLIN
Wysłany: 2016-03-09, 20:28   

a sprawdzałeś geometrię z jakiegoś konkretnego powodu?np. ściąganie czy po prostu była taka okazja?:)
 
Allekko 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: SCe 115 S&S
Rocznik: 2016
Dołączył: 31 Gru 2015
Posty: 85
Skąd: Katowice
Wysłany: 2016-03-09, 20:47   

Pracuje w serwisie i uruchamiano u nas nowe urządzenie, potrzebny był samochód do nauki dla mechaników nieopacznie dałem swój. Ubaw był niezły gdy się okazało że skopana jest zbieżność :evil:
Poza niewłaściwymi wynikami pomiarów brak jakichkolwiek negatywnych odczuć podczas prowadzenia.
Samochód nie ściąga nie ma przekrzywionej kierownicy. Jest stabilny na drodze. Jedyne co rzuca się w oczy to 3 cm pasek na zewnętrznej stronie bieżnika w kolorze ciemniejszym od pozostałej części bieżnika. W przyszłym tygodniu postaram się zrobić pomiar temperatury opony po przejechaniu odcinka kilku kilometrowego pokazującego rozkład temperatury na jej powierzchni. Jeżeli będzie oczywiście sucha nawierzchnia. Do pomiarów użyta będzie kamera termo.
Wówczas można będzie coś bliżej powiedzieć o ewentualnym wpływie na przyśpieszone zużycie opony.
Ostatnio zmieniony przez Allekko 2016-03-09, 20:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
keisyzrk 


Marka: dacia
Model: duster 4x2
Silnik: 1.6 sce
Rocznik: 2015
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 373
Skąd: LUBACZÓW/ZAMOŚĆ/RZESZÓW/TARNÓW/LUBLIN
Wysłany: 2016-03-09, 20:57   

samochód masz z końcówki 2015r? bo ostatnio na forum dustera gość pisał, że mu już 2 razy zbieżność poprawiali bo go delikatnie znosiło w prawo..
 
Allekko 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: SCe 115 S&S
Rocznik: 2016
Dołączył: 31 Gru 2015
Posty: 85
Skąd: Katowice
Wysłany: 2016-03-09, 21:01   

Produkcja 09.01.2016
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne