Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Wymiana świec dacia duster 1,6 16V (K4M)
Autor Wiadomość
uran 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V 105
Rocznik: 2012
Wersja: Delsey
Dołączył: 25 Mar 2012
Posty: 43
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-06, 12:14   Wymiana świec dacia duster 1,6 16V (K4M)

W ostatnią sobotę przyszedł czas na wymianę świec wiec postanowiłem zrobić mini poradnik by ułatwić innym życie.

Rzeczy które będą nam potrzebne:

WERSJA HARD (przez rodzaj klucza trzeba demontować kolektor dolotowy)
1.A - Klucz do świec uchwytem "T" 16mm (najczęściej spotykany w marketach)
2.A - Klucz nasadowy 8mm
3.A - Śrubokręt płaski

WERSJA LITE
1.B - Nasadka do świec 16mm
2.B - Przedłużka 50mm (powinna być ok)
3.B - Klucz dynamometryczny

Klucz do świec 'T' ma 23cm długości i nie przekręcimy go gdyż kolektor będzie nam to skutecznie blokował. Wiec zabieramy się za demontaż.

1. Demontaż cewek zapłonowych

2. Wersji lite odkręcamy świece i już :D w wersji hard odpinamy przewody i czujniki (w mojej wersji linki gazu nie ma w tym miejscu)

3. I odkręcamy resztę śrub


4. Teraz trudniejsze zadanie na środku kolektora znajduję się bolec plastikowy i łatwo go złamać. Kolektor trzeba podważyć z przodu gdzieś na około 1,5 cm i pociągnąć do siebie aby zszedł, pamiętając aby nie porysować powierzchni styku kolektora z silnikiem i nie uszkodzić uszczelek.

5. Odkręcamy i wymieniamy świece

Momenty dla śrub:
Dla kolektora 9Nm
Dla śrub cewki zapłonowej 14Nm
Dla świec ??

Tak wygląda winowajca zdejmowania kolektora :evil:
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-06, 13:03   

Z tą nasadką do świec to ostrożnie bardzo łatwo przekręcić gwint bo nie czuć w ogóle siły
_________________
Moje auto
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3696
Skąd: Lublin
Wysłany: 2016-06-06, 21:50   

Moment dokręcenia świecy zapłonowej to 25 Nm.
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
iparts 



Marka: Dacia
Model: SANDERO
Silnik: 1.4 75KM
Rocznik: 2008
Dołączył: 22 Mar 2013
Posty: 21
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-08, 12:23   

Bardzo dobry poradnik i cenne uwagi. Najczęstszymi usterkami przy wymianie świec w domowych warunkach jest właśnie przekręcenie gwintu, co wiąże się niestety w większości przypadków wymianą głowicy.
_________________
http://www.iparts.pl/auto/dacia,139.html
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3598
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-08, 14:42   

Wymiana głowicy to przesada. są specjalne zestawy dedykowane do takich operacji:
http://shop.berner.eu/pl-...zaponowych.html
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-08, 15:13   

a metalowe wióry to rozpłyną się w oleju ?
_________________
Moje auto
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3598
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-08, 19:24   

Jak ktoś ma dwie lewe ręce to faktycznie lepiej niech się za to nie zabiera. Wystarczy przesunąć tłok w GMP i po wkreceniu wkładki podciśnieniem oczyścić komorę spalania.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-06-08, 19:31   

Karenzo napisał/a:
a metalowe wióry to rozpłyną się w oleju ?

A skąd w aluminiowej głowicy metalowe wióry?
Robisz to na silniku, bez demontażu głowicy. Komorę wydmuchujesz, a ten drobny pył który tam zostanie, silnik spali.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2016-06-08, 20:37   

kali napisał/a:
Karenzo napisał/a:
a metalowe wióry to rozpłyną się w oleju ?

A skąd w aluminiowej głowicy metalowe wióry?
Robisz to na silniku, bez demontażu głowicy. Komorę wydmuchujesz, a ten drobny pył który tam zostanie, silnik spali.


Bo aluminium inaczej glin główny składnik stopów aluminiowych to należy do grupy pierwiastków nazywanych metalami.

Dlatego nie utożsamiaj metalu tylko i wyłącznie ze stalą, albo żeliwem o które zapewne Ci chodziło.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-06-08, 21:39   

Zdaję sobie sprawę że alu to też metal. Ale domyśliłem się o co chodzi autorowi. A jak twoim zdaniem może się ten wiór może się dostać do oleju?
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-08, 21:50   

jak się nie dostanie to jeszcze gorzej bo całą gładź cylindra porysuje
_________________
Moje auto
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2016-06-08, 21:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-06-08, 22:03   

Nie dostanie się nigdy ( prawie). A tłok jest duży i miękki. I to w niego się wbije. Nawet ja przejdzie za krawędź za dużej szkody nie poczyni. A ty nawet tego nie zauwazysz.
Ostatnio zmieniony przez kali 2016-06-08, 22:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
damiaszek 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Ambiance
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 12 Gru 2015
Posty: 545
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-06-08, 22:43   

Dodatkowo gładź jest dużo trwardsza niż jakieś naprawdę małe kawałki aluminium. Po za tym komora spalania ma jakąś objętość. Dużo gorszy przypadek to diesel i ukruszona twardą ceramiczną końcówka świecy żarowej i tłok dochodzący do końca z komorą spalania w nim.
_________________
Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Ostatnio zmieniony przez damiaszek 2016-06-08, 22:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7414
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2016-06-09, 05:34   

Nie zapominajcie jeszcze o jednej sprawie. A mianowicie, zaworach. W skrajnym przypadku może doprowadzić do niepełnego zamknięcia i bardziej tutaj będzie kicha niż z porysowaniem czy dostaniem się (teoretycznym i raczej niemożliwym) do oleju. Podczas zapłonu mieszanka, która może przedostać się do układu wydechowego zapala się i boom.
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3598
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-06-09, 07:16   

Mówimy o aluminiowych wiórach o twardości kilkukrotnie złożonej folii spożywczej. Nawet gdyby taki wiór pozostał w komorze spalania to zostanie zmielony na proszek i spalony po kilku sekundach pracy silnika ....
Zresztą kilkukrotnie miałem robioną taką operację w starych silnikach gdzie świece się wymieniało co 10 kkm i do niczego takiego nie doszło ...
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-06-09, 07:21   

Tym bardziej z zaworem będzie OK. Im bardziej sprężysz mieszankę tym większą energię odzyskasz. Jak nie sprężysz bo uchylony zawór, to energia będzie niską. A w następnym suwie opiłek i tak trafi do wydechu. Więc problemu nie ma.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2016-06-09, 14:11   

Dokładnie, według sztuki trzeba uważać w praktyce wióry przeciągnie.
Mi kiedyś w pandzie podczas moich eksperymentów wciągnęło przez gniazdo od wtryskiwacza zaślepkę o średnicy trochę większej niż te gniazdo i śladu po niej już nie ma ;) Oduczyło mnie takich kombinacji :P
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne