DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Kontrolka zmiany biegow
Autor Wiadomość
pixa 



Marka: Dacia
Model: Sandero Open
Silnik: 1.2
Rocznik: 2016
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Paź 2016
Posty: 639
Skąd: Wro
Wysłany: 2016-12-04, 18:42   Kontrolka zmiany biegow

Witam

Na jakiej zasadzie dzialaja kontrolki zmiany biegow wyzej/nizej? Gdy wkrecam sie powyzej 2,5 tys to zaswieca sie bieg w gore, ale gdy jade na poziomie 2,2 tys obrotow przez jakis czas to tez sie zapala (chyba na 4 biegu). Czyli nie jest to zalezne jedynie od obrotow?
 
arczi_88 



Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 MPI 84 KM
Rocznik: 2014
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 22 Lut 2015
Posty: 1601
Skąd: Lędziny
Wysłany: 2016-12-04, 18:49   

Zależy jak bardzo obciążony jest silnik to jedno albo jak mocno gaz się naciśnie. Generalnie przy spokojnej jeździe pokazuje zmianę przy 2250 obr/min a jak się nadepnie porządnie to przy 3000 obr jeszcze się nie zaświeci.
_________________

 
kakus 


Marka: dacia
Model: Stepway II
Silnik: Tce 90
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 432
Skąd: Wieliczka
Wysłany: 2016-12-05, 20:34   

Wg. mnie to jest jakaś funkcja otawrcia przepustnicy (wciśnięcia gazu ) i prędkości obrotowej silnika ... tzn pod górę nie chce zmiany biegu ale już na prostej tak ... moje obserwacje :-)
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1073
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-12-05, 23:36   

Jestem przekonany, że to skomplikowany algorytm, który bierze pod uwagę więcej czynników niż mogło by się wam wydawać. W końcu teraz zabawki dla dzieci dysponują potężną mocą obliczeniową, a nawet prostą sztuczną inteligencją. Więc taki komputer na pokładzie samochodu może bez problemu analizować dane z dziesiątków czujników, łącznie z takimi o których kierowca nie ma pojęcia, a nawet jak by miał to by nie wiedział co z tym zrobić ;)
_________________
 
pawel1313 


Marka: jedyna słuszna :) -> Ford
Model: Lodgy -> Galaxy
Silnik: 1.6 SCE -> 2.0 tdci
Rocznik: 2016 ->2012
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 26 Lis 2015
Posty: 235
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2016-12-06, 08:31   

Lza napisał/a:
Więc taki komputer na pokładzie samochodu może bez problemu analizować dane z dziesiątków czujników, łącznie z takimi o których kierowca nie ma pojęcia, a nawet jak by miał to by nie wiedział co z tym zrobić ;)

Nie stresuj mnie - nie po kupiłem dacie aby mieć teraz dziesiątki czujników na pokładzie :-P
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1073
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-12-06, 10:59   

Na pewno masz te dziesiątki czujników. Przecież silniki są takie same jak w innych pojazdach należacych do korpo renaulta. Oprogramowanie nimi sterujące jest z pewnością to samo co we wszystkich pojazdach tej korpo.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Lza 2016-12-06, 11:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-12-06, 23:06   

Lza napisał/a:
Jestem przekonany, że to skomplikowany algorytm, który bierze pod uwagę więcej czynników niż mogło by się wam wydawać.

Bierze dane z mapy 3D nic nie liczy bo po co. To ukłon w stronę jak dla mnie pseudo ekologii.
 
m4r10 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1.6 115
Rocznik: 2015
Wersja: Ambiance
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Wrz 2015
Posty: 120
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-12-06, 23:23   

Zauważcie, że jak się depnie porządnie na niższym biegu to nie zaświeca się kontrolka "pull up" ;-) dopiero po dłuższej chwili - np. w trakcie dynamicznego przyspieszania, więc obstawiam przepustnicę i czas reakcji.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2016-12-06, 23:31   

Kali i Arczi nawietlili jak to mniej więcej działa. Zależy jak obciążony jest silnik.
 
arekkozuch 



Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.3 TCE 150
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Mar 2016
Posty: 204
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-12-07, 18:31   

Lza napisał/a:
Jestem przekonany, że to skomplikowany algorytm, który bierze pod uwagę więcej czynników niż mogło by się wam wydawać.


W szczególności jak się staczam przy 10 KM/h na 1 biegu i mi pokazuje zbij w dół :-)
_________________
Mój blog o Druku 3D, Microsoft 365
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2016-12-07, 19:46   

Nie spotkałem się żeby kazał redukować jesli jadę na 1. Ani moje Sandero, ani Logan.
Ostatnio zmieniony przez arnold 2016-12-08, 18:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
arekkozuch 



Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: 1.3 TCE 150
Rocznik: 2019
Wersja: Prestige
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Mar 2016
Posty: 204
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-12-07, 23:12   

Ja to widzę stojąc w korku... jadę 10 na 1 biegu, a raczej toczę się - jak wcisnę sprzęgło to wtedy mi się pojawia reduktorek - możliwe, że chodzi mu o wrzucenie luzu z automatu :-)
_________________
Mój blog o Druku 3D, Microsoft 365
 
arczi_88 



Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.6 MPI 84 KM
Rocznik: 2014
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 22 Lut 2015
Posty: 1601
Skąd: Lędziny
Wysłany: 2016-12-08, 06:35   

Jak trzymasz sprzęgło to na pewno się to nie oświeci. Jak tylko pojawi się strzałeczka - obojętne czy w górę czy w dół - to naciśnięte sprzęgło ją gasi, nawet bez zmiany biegu.
_________________

 
manola 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1,6 16V
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 15 Kwi 2015
Posty: 47
Skąd: CW
Wysłany: 2016-12-08, 12:58   

Witam
Raczej ekologia się tu mocno kłania , ekonomiczna jazda.
lecisz pojazdem 120 km/h i wyprzedzasz zestaw, w pewnym momencie pokazuje - zredukuj na 4
aby w końcu zdążyć :mrgreen:
 
gregorisan 



Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway Laureate
Silnik: 0.9 TCe 90 S&S
Rocznik: 2015
Wersja: Stepway2
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 30 Sie 2015
Posty: 1365
Skąd: Racibórz
Wysłany: 2016-12-08, 14:18   

Wszystko też zależy od warunków - czy jedziemy po płaskim czy też bardziej pagórkowatym terenie, ilu mamy pasażerów na pokładzie, czy jedziemy z wiatrem czy pod wiatr, czy silnik jest rozgrzany czy też zimny.
Dla przykładu:
Na czwartym biegu przy płynnym wciskaniu pedału gazu jadąc po płaskim terenie wskaźnik w Tce 90 potrafi się już zapalić przy około 70 km\h ( obroty poniżej 2 tysięcy).
Przy dynamicznym wciśnięciu w takich samych warunkach zapali się przy 90 km\h obroty w granicach 3 tysięcy).
Właśnie przyspieszając w ten sposób w Tce 90 można uzyskać najlepsze spalanie - u mnie potwierdzone wielokrotnie ;-)
Także wszystko zależy od warunków na drodze w połączeniu z operowaniem pedałem gazu, obrotów silnika oraz prędkości.
_________________
enjoy the silence
 
Lza 



Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Cze 2014
Posty: 1073
Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2016-12-09, 10:59   

Dokładnie, komputer analizuje mnóstwo czynników. Niektórzy jednak zatrzymali się na epoce kamienia łupanego i uważają, że samochód to wyłącznie mechaniczna, bezmyślna maszyna.. Otóż nie, samochody wiedzą bardzo dużo o parametrach w jakich pracują, podejmują pewne decyzje i mają w tym coraz większą autonomię.
_________________
 
Kauris 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV II Ph1
Silnik: 1.2 16v 73KM
Rocznik: 2015 120kkm
Wersja: Laureate
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 21 Sie 2015
Posty: 640
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-12-09, 22:28   

Nie mają żadnej autonomii. Wykonują tylko zaplanowane scenariusze.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2016-12-10, 10:27   

Lza, zamiast czytać S-F czy też artykuły w motoryzacyjnych szmatławcach weż się za dokumentację techniczną producentów.
Kauris napisał/a:
Nie mają żadnej autonomii. Wykonują tylko zaplanowane scenariusze.

Dokładnie i nic więcej i nic od siebie.
Lza, jak by było jak piszesz to silnik sam z siebie by robił chiptuning w razie potrzeby. A tak trzeba program wgrać by uzyskać zamianę parametrów.
arnold napisał/a:
Kali i Arczi nawietlili jak to mniej więcej działa. Zależy jak obciążony jest silnik.

Każdy współczesny silnik ma układ sterujący i ten układ wcale nie wykonuje w czasie rzeczywistym żadnych skomplikowanych wyliczeń. Bo nie musi tego robić. Ma zaprogramowane krzywe obrotów, temperatury silnika i powietrza, obciążenia, ciśnienia powietrza itd. I na przecięciu tych krzywych ma podany czas wtrysku i zapłonu. I tak samo jest z kontrolkami zmiany biegów. Też są naniesione na mapę. Do tego układ pracuje w sprzęrzeniu zwrotnym. Więc na tej podstawie popularnie piszę się że mapa jest modyfikowana, a tak naprawdę jest tylko przesuwana o wektor zmian które zarejestrował sterownik. Prosty przykład sterownik rejestruje ubytek mocy na 3 cylindrze więc zaczyna zwiększać dawkę paliwa by to wyrównać. Po zwiększeniu dawki silnik pracuje normalnie więc zapisuje te dane na stałe by nie wprowadzać tej korekcji za każdym razem. Skąd wie że nastąpił ubytek mocy właśnie na tym cylindrze? To proste dane bierze z CPS czyli z
czujnika położenia wału korbowego. Po każdym zapłonie sterownik zbiera dane o przyspieszeniu wału korbowego z każdego cylindra. Jeśli z któregoś jest mniejsze podwyższa dawkę paliwa by to wyrównać. Oczywiście nie robi tego w nieskończoność, ma określone widełki wyznaczone zaprogramowanym algorytmem Zarówno czasowe jak i ilościowe. Ja wyjdzie poza zakres regulacji zapali kontrolkę awarii.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne