Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2011-01-27, 20:26
Podgrzewacz płynu chłodniczego silnika
Autor Wiadomość
piotrek400 



Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Kwi 2011
Posty: 307
Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2011-11-28, 11:40   

u mnie zasłona chłodnicy na prawdę pomaga :mrgreen:
ale ja jeżdżę dziennie jakieś 5-8 razy po 3-4 km. akurat taka mam pracę w której wykorzystuje auto prywatne. teraz to 4 kreski się pojawiają a wcześniej to musiałem troszkę pojeździć.
z kolei, raz nawet zrobiłem 500 km z tą zasłoną i przyznam, że czasami podczas postoju na luzie spadało do 2 kresek. na zewnątrz było okolo 1-2`C. także załonę zdejmę pewnie w okolicy marca... :)
a jedynym grzebaniem jest zapięcie 2 plastikowych klamerek na grillu :)
polecam
aaa..... od pażdziernika jeżdżę z założoną małą osłona (z pleksi z kilkoma dziurkami) od spodu (tylko na kratkę), potem dołożyłem większą na chłodnicę, lecz nie zasłaniająca całkowicie :)
_________________

 
limo 


Marka: -----------
Model: ----------
Silnik: ----------
Rocznik: ---------
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 17 Paź 2010
Posty: 460
Skąd: Krosno
Wysłany: 2011-11-28, 12:05   

nie ma to jak osłona klasyk czyli karton na trytytytkach do kabli :mrgreen: :mrgreen: a dawno temu pamiętam jak ojciec jeszcze miał poldolota to na zimę zakładał dedykowaną osłonę fso była bardzo stylowa dodawała uroku ;-)
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-11-28, 12:18   

w dieslu w zime przy fabrycznym termostacie to mozna pomarzyc o 4 kreskach hmm trzeba sprobwac na probe ;-)
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Ostatnio zmieniony przez Lukas87 2011-11-28, 12:27, w całości zmieniany 2 razy  
 
Endymion 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,4 + LPG (od nowości)
Rocznik: 2007
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 64
Skąd: Sochaczew
Wysłany: 2012-03-12, 22:22   

Witam kolegów, poważnie zastanawiam się na zainstalowaniem podgrzewacza wody do swojego Logana MCV 1.4 z instalacją LPG.
Celem jest szybsze przełączenie się na gaz i odparowanie przedniej szyby.

Myślę o automacie który załącza grzałki przy spełnieniu następujących warunków:
1. Silnik pracuje, alternator daje napięcie ładowania (ok.14V). Sprawdzić to można na 2 sposoby: pomiar napięcia lub sprawdzanie czy zgasła kontrolka ładowania (sporo automatycznych włączników świateł tak pracuje). Zabezpiecza to grzałki przed przegrzaniem gdy w układzie nie krąży płyn chłodniczy.
2. Jako zabezpieczenie i sterowanie chcę zastosować termostat NC 60/30 stopni censjusza, montowany na elemencie grzejnym.
3. Trzecia grzałka jest dodatkowo wyłączana po załączeniu ogrzewania tylnej szyby, co zabezpiecza alternator przed nadmiernym obciążeniem. Jeśli nie włączymy ogrzewania tylnej szyby to trzecia grzałka normalnie pracuje.
4. Grzałki zamontowane są przed nagrzewnicą, tuż za nią jest reduktor, jeśli nie mam oszronionej szyby to przestawiam pokrętło na niebieskie pole i płyn nie wychładza się w nagrzewnicy tylko trafia do parownika.


A teraz przykładowy plan działania:
1.Rano wsiadam do samochodu, na dworze -15 stopni, przekręcam kluczyk aż zgasną kontrolki poduszek (grzałki nie pracują). Odpalam, płyn chłodniczy zaczyna krążyć w małym obiegu, gaśnie kontrolka ładowania, grzałki nr. 1,2,3 włączają się.
2. Włączam podgrzewanie tylnej szyby i lusterek, grzałka nr. 3 wyłącza się aby nie obciążać zbytnio alternatora.
3.Wyłączam podgrzewanie tylnej szyby, grzałka nr. 3 załącza się ponownie.
4. Ruszam. Gdy temperatura płynu chłodniczego od pracujących grzałek i silnika osiągnie 60 stopni (zapalą się już 2 kreski na tablicy rozdzielczej) wszystkie grzałki wyłączą się, akumulator będzie ładowany pełną mocą a silnik już nagrzany.
5. Zatrzymuję się pod sklepem po bułki, w tym czasie mroźne powietrze ochładza czujnik zamontowany na grzałkach np. do 40 stopni, jednak dzięki zastosowaniu termostatu 60/30 ponowne załączenie grzałek nastąpi dopiero po spadku temperatury poniżej 30 stopni. Zresztą silnik jest już dobrze rozgrzany więc nawet jeśli temperatura spadnie poniżej 30 stopni to grzałki nie będą długo pracować bo po odpaleniu silnika ciepło w nim zgromadzone szybko ogrzeje węże z płynem chłodniczym.

Upatrzyłem już sobie nawet nieużywaną kontrolkę na desce rozdzielczej którą wykorzystam do sygnalizacji pracy, przypomina garnek z pokrywką :mrgreen:
Wykorzystam zdjęcie które wstawił kolega laisar,


Uploaded with ImageShack.us

Czekam na konstruktywne opinie, obecnie jestem na etapie sprawdzania poboru prądu przez poszczególne podzespoły tak aby nie przeciążyć instalacji.
Ostatnio zmieniony przez Endymion 2012-03-12, 22:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-03-14, 20:55   

Poważne zamiary, opisz jak Ci poszła modernizacja i jakie są efekty Twojej twórczości - działalności.


powodzenia.
_________________
 
Endymion 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,4 + LPG (od nowości)
Rocznik: 2007
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 64
Skąd: Sochaczew
Wysłany: 2012-03-18, 21:01   

W chwili obecnej jestem w trakcie określania założeń, i zbierania materiałów, montaż planuję za 2-3 miesiące, ale mam nadzieję na konstruktywne porady do tego czasu :-D

Dodałem do układu opóźniacz załączenia przekaźników ze zwłoką ok 10s. , stwierdziłem że załączenie grzałek gdy tylko zgaśnie kontrolka ładowania to błąd ponieważ silnik w tym momencie dopiero rozpoczyna prace i trzeba chwilkę odczekać na ustabilizowanie się jego parametrów.

Przedstawiam wstępny uproszczony schemat, niestety brakło mi elementów w Croco.




Obwodu kontrolki celowo nie umieściłem na schemacie ponieważ planuję wykorzystać miejsce na desce rozdzielczej o czym pisałem w swoim poprzednim poście, ale niestety muszę upewnić się co do sygnałów na tej kontrolce.

Przyszła mi pierwsza paczka z częściami z TME:
1. Przekaźnik samochodowy 80A (do sterowania grzałkami nr. 1 i 2
2. Termostat 50/35 (t. otw.50st t. zam.35 st)
3. Diody SMD pomarańczowe do kontrolki grzania.

Z innego sklepu oczekuję:
4. Przekaźników 40A - 2szt.
5. Oprawek bezpieczników 3szt.
6. Peschel samochodowy
7. Podstawki przekaźników 3szt.
8. Różnej maści konektory i oczka.

P.S Dodatkowo zamówiłem diody SMD zielone do kontrolki GAS którą zamierzam wykorzystać do sygnalizacji pracy na gazie LPG.
Ostatnio zmieniony przez Endymion 2012-03-18, 21:40, w całości zmieniany 2 razy  
 
grzech 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dci
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Sie 2011
Posty: 131
Skąd: lubuskie
Wysłany: 2012-03-19, 20:03   

Moim zdaniem styki robocze opóźniaczy powinny być narysowane, jako normalnie rozwarte a termostat zwarty. Jak mają działać opóźniacze? Czy ten 10s ma wysterować ten 5s tzn. grzałka 3 załączy się po 15s., wysterowanie obydwu jednocześnie nie ma sensu, bo obydwie grzałki załączyłyby się i tak po 10s.. Może byłby sens dołożyć jakiś wyłącznik na upalne lato.
 
Endymion 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,4 + LPG (od nowości)
Rocznik: 2007
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 09 Lip 2010
Posty: 64
Skąd: Sochaczew
Wysłany: 2012-03-19, 21:34   

Schemat jest bardzo uproszczony, styki termostatu rzeczywiście powinienem narysować jako normalnie zwarte.
Opóźniacz nr.1 puszcza napięcie na grzałki 1 i 2 po ok 10s. , drugi opóźniacz puszcza napięcie 5 sekund później czyli 15s po odpalenia silnika. Oczywiście te czasy dopasuję jeszcze po zamontowaniu układu.

Co do wyłącznika to ciągle nad nim myślę, na lato można śmiało wyjąć bezpieczniki (robię tak z modułem domykania szyb).
Faktem jest że np. przestawiając auto z podjazdu do garażu bezsensem było by włączanie się podgrzewacza, ale czy będzie nam się chciało sięgać do wyłącznika ?

W najbliższą sobotę zrobię nowy schemat może znajdę lepszy program do rysowania, bo niestety w Croco nie ma zbyt wielu elementów i muszę stosować uproszczenia, na dodatek podpisy robię w Paincie.

Z włącznikiem całego układu muszę się jeszcze przespać, pozdrawiam.
_________________
401kkm i nadal się toczy...
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-03-19, 21:43   

Może wykorzystać jeszcze czujnik temperatury powietrza w dolocie, żeby grzanie nie włączało się powyżej np 0°C?
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2013-11-25, 17:42   

Endymion
i jak idą pracę ?
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2015-02-07, 19:58   

Wymienilem termostat w DL na taki jak opisalem w temacie http://www.daciaklub.pl/f...0062e11c6390b81 i w kabinie o niebo lepiej,narescie leci gorace powietrze z kratek i kultura pracy silnika troszeczke sie poprawila.Zobacze rowniez czy spalanie sie zmniejszy ale to juz malo istotny problem.Dlaczego Dacia nie wklada na pierwszy montaz termostatu 89 stopni?- nie rozumiem .
Ostatnio zmieniony przez shrek 2015-02-07, 19:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2017-01-03, 23:05   

Mam plan włożyć podgrzewacz na świecach żarowych w traficu 1.9dci widziałem jest i działa to bardzo sprawnie i mam plan taki podgrzewacz w obieg nagrzewnicy włożyć a sterowanie przekaźnika do świec poprowadzić od przekaźnika co włącza grzałki dmuchawy tylko gdzie on się dokładnie znajduje bo wg mnie to byłby dobry plan gdyż grzałki nagrzewnicy załączaja sie w okolicy 0C i grzeją tak długu aż płyn osiągnie żądaną temp (60C?)
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-01-03, 23:18   

Grzalki nagrzewnicy grzeja do okolo 50 st. Wiem, ze sa sterowane z uch, ale czy jest przekaznik po drodze to nie wiem. Mozesz sterowanie przekaznika podlaczyc pod grzalki bezposrednio.
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2017-01-03, 23:25   

shrek napisał/a:
Grzalki nagrzewnicy grzeja do okolo 50 st. Wiem, ze sa sterowane z uch, ale czy jest przekaznik po drodze to nie wiem. Mozesz sterowanie przekaznika podlaczyc pod grzalki bezposrednio.


Przekaźnik na pewno jest bo słyszę go jak się włącza gdy zaczyna grzać. Jeszcze jedno jaką moc mają grzałki nagrzewnicy??
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Ostatnio zmieniony przez Lukas87 2017-01-03, 23:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-01-03, 23:45   

Oj tego to nie wiem. Z tego co widze to grzalki sterowane sa z uch (w lodgy), bo nie widac przekaznikow z grzalek przy bezpiecznikach.

Edit
Rano sprawdzalem. Wylacza grzalki przy temp nagrzewnicy 55st. A przekazniki sa, ale gdzies kolo nagrzewnicy, bo z tamtad slychac ich prace.
Ostatnio zmieniony przez shrek 2017-01-04, 10:40, w całości zmieniany 2 razy  
 
PiotrWie 



Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 15 Lip 2010
Posty: 1591
Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2017-01-07, 19:49   

Mój Duster z badziewnym silnikiem K4M przy -18 - ciepłe powietrze po ok 1 km, po 2 - dwie cegiełki, po 7 - cztery. Żadnego przesłaniania chłodnicy, ogrzewanie na full, nawiew przez pierwszy km na 1, następnie na 3. :-D
 
leo 


Marka: MZ, DU, Dacia
Model: ETZ, Tico, Duster
Silnik: 0.125, 0.8, 1.6
Rocznik: 1990, 1998, 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 529
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2017-01-08, 02:44   

PiotrWie napisał/a:
Mój Duster z badziewnym silnikiem K4M przy -18 - ciepłe powietrze po ok 1 km, po 2 - dwie cegiełki, po 7 - cztery. Żadnego przesłaniania chłodnicy, ogrzewanie na full, nawiew przez pierwszy km na 1, następnie na 3. :-D


Ja przez pierwsze 5 lat byłem bardzo zadowolony - silnik bardzo szybko się nagrzewał. Tej zimy pogorszyło się, znaczy jest podobnie, jak opisałeś.
Ale doszło coś jeszcze: po rozgrzaniu silnika, przy -15 st. podczas spokojnej jazdy miejskiej i pozamiejskiej, ogrzewaniu nastawionym na full lub prawie full i dmuchawie 1-2 stopień, zaczyna spadać temperatura silnika do dwóch cegiełek. I potrafi się tak utrzymywać przez parę minut, zanim znowu wskoczy na 4, a potem znów spada do 2 i-tak-w-kółko-macieju. Zmniejszenie intensywności grzania wnętrza auta pomaga na chwilę. Skuteczniejsze jest długotrwałe utrzymywanie wyższych obrotów silnika - no, ale to niewygodne i spalanie rośnie. Spokojna jazda, między 2 a 3 tys. obr., nie zapewnia utrzymania 4 cegiełek.
Chyba czas na wymianę termostatu...
_________________
Pozdrawiam.
 
kali 


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1,4
Rocznik: 2006
Wersja: Ambiance Plus
Pomógł: 18 razy
Dołączył: 29 Lip 2013
Posty: 1133
Skąd: Pabianice
Wysłany: 2017-01-08, 08:20   

http://autokult.pl/24875,...oste-urzadzenie
Artykuł akurat o termostatach elektrycznych, ale obrazuje dlaczego producenci kładą termostaty o takiej a nie innej charakterystyce fabrycznie.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne