Marka: Dacia
Model: 2x Logan, 2x Logan MCV, Logan II, Logan III
Silnik: 1.4MPI, 2x1.6MPI, 1.2 16V, 1.0SCE, 1.0TCE
Rocznik: 2005, 2005, 2008, 2014, 2017, 2022
Wersja: Logan Pomógł: 3 razy Dołączył: 01 Kwi 2011 Posty: 307 Skąd: Polska centralna
Wysłany: 2011-11-28, 11:40
u mnie zasłona chłodnicy na prawdę pomaga
ale ja jeżdżę dziennie jakieś 5-8 razy po 3-4 km. akurat taka mam pracę w której wykorzystuje auto prywatne. teraz to 4 kreski się pojawiają a wcześniej to musiałem troszkę pojeździć.
z kolei, raz nawet zrobiłem 500 km z tą zasłoną i przyznam, że czasami podczas postoju na luzie spadało do 2 kresek. na zewnątrz było okolo 1-2`C. także załonę zdejmę pewnie w okolicy marca... :)
a jedynym grzebaniem jest zapięcie 2 plastikowych klamerek na grillu :)
polecam
aaa..... od pażdziernika jeżdżę z założoną małą osłona (z pleksi z kilkoma dziurkami) od spodu (tylko na kratkę), potem dołożyłem większą na chłodnicę, lecz nie zasłaniająca całkowicie :)
nie ma to jak osłona klasyk czyli karton na trytytytkach do kabli a dawno temu pamiętam jak ojciec jeszcze miał poldolota to na zimę zakładał dedykowaną osłonę fso była bardzo stylowa dodawała uroku
Witam kolegów, poważnie zastanawiam się na zainstalowaniem podgrzewacza wody do swojego Logana MCV 1.4 z instalacją LPG.
Celem jest szybsze przełączenie się na gaz i odparowanie przedniej szyby.
Myślę o automacie który załącza grzałki przy spełnieniu następujących warunków:
1. Silnik pracuje, alternator daje napięcie ładowania (ok.14V). Sprawdzić to można na 2 sposoby: pomiar napięcia lub sprawdzanie czy zgasła kontrolka ładowania (sporo automatycznych włączników świateł tak pracuje). Zabezpiecza to grzałki przed przegrzaniem gdy w układzie nie krąży płyn chłodniczy.
2. Jako zabezpieczenie i sterowanie chcę zastosować termostat NC 60/30 stopni censjusza, montowany na elemencie grzejnym.
3. Trzecia grzałka jest dodatkowo wyłączana po załączeniu ogrzewania tylnej szyby, co zabezpiecza alternator przed nadmiernym obciążeniem. Jeśli nie włączymy ogrzewania tylnej szyby to trzecia grzałka normalnie pracuje.
4. Grzałki zamontowane są przed nagrzewnicą, tuż za nią jest reduktor, jeśli nie mam oszronionej szyby to przestawiam pokrętło na niebieskie pole i płyn nie wychładza się w nagrzewnicy tylko trafia do parownika.
A teraz przykładowy plan działania:
1.Rano wsiadam do samochodu, na dworze -15 stopni, przekręcam kluczyk aż zgasną kontrolki poduszek (grzałki nie pracują). Odpalam, płyn chłodniczy zaczyna krążyć w małym obiegu, gaśnie kontrolka ładowania, grzałki nr. 1,2,3 włączają się.
2. Włączam podgrzewanie tylnej szyby i lusterek, grzałka nr. 3 wyłącza się aby nie obciążać zbytnio alternatora.
3.Wyłączam podgrzewanie tylnej szyby, grzałka nr. 3 załącza się ponownie.
4. Ruszam. Gdy temperatura płynu chłodniczego od pracujących grzałek i silnika osiągnie 60 stopni (zapalą się już 2 kreski na tablicy rozdzielczej) wszystkie grzałki wyłączą się, akumulator będzie ładowany pełną mocą a silnik już nagrzany.
5. Zatrzymuję się pod sklepem po bułki, w tym czasie mroźne powietrze ochładza czujnik zamontowany na grzałkach np. do 40 stopni, jednak dzięki zastosowaniu termostatu 60/30 ponowne załączenie grzałek nastąpi dopiero po spadku temperatury poniżej 30 stopni. Zresztą silnik jest już dobrze rozgrzany więc nawet jeśli temperatura spadnie poniżej 30 stopni to grzałki nie będą długo pracować bo po odpaleniu silnika ciepło w nim zgromadzone szybko ogrzeje węże z płynem chłodniczym.
Upatrzyłem już sobie nawet nieużywaną kontrolkę na desce rozdzielczej którą wykorzystam do sygnalizacji pracy, przypomina garnek z pokrywką
Wykorzystam zdjęcie które wstawił kolega laisar,
W chwili obecnej jestem w trakcie określania założeń, i zbierania materiałów, montaż planuję za 2-3 miesiące, ale mam nadzieję na konstruktywne porady do tego czasu
Dodałem do układu opóźniacz załączenia przekaźników ze zwłoką ok 10s. , stwierdziłem że załączenie grzałek gdy tylko zgaśnie kontrolka ładowania to błąd ponieważ silnik w tym momencie dopiero rozpoczyna prace i trzeba chwilkę odczekać na ustabilizowanie się jego parametrów.
Przedstawiam wstępny uproszczony schemat, niestety brakło mi elementów w Croco.
Obwodu kontrolki celowo nie umieściłem na schemacie ponieważ planuję wykorzystać miejsce na desce rozdzielczej o czym pisałem w swoim poprzednim poście, ale niestety muszę upewnić się co do sygnałów na tej kontrolce.
Przyszła mi pierwsza paczka z częściami z TME:
1. Przekaźnik samochodowy 80A (do sterowania grzałkami nr. 1 i 2
2. Termostat 50/35 (t. otw.50st t. zam.35 st)
3. Diody SMD pomarańczowe do kontrolki grzania.
Z innego sklepu oczekuję:
4. Przekaźników 40A - 2szt.
5. Oprawek bezpieczników 3szt.
6. Peschel samochodowy
7. Podstawki przekaźników 3szt.
8. Różnej maści konektory i oczka.
P.S Dodatkowo zamówiłem diody SMD zielone do kontrolki GAS którą zamierzam wykorzystać do sygnalizacji pracy na gazie LPG.
Ostatnio zmieniony przez Endymion 2012-03-18, 21:40, w całości zmieniany 2 razy
Moim zdaniem styki robocze opóźniaczy powinny być narysowane, jako normalnie rozwarte a termostat zwarty. Jak mają działać opóźniacze? Czy ten 10s ma wysterować ten 5s tzn. grzałka 3 załączy się po 15s., wysterowanie obydwu jednocześnie nie ma sensu, bo obydwie grzałki załączyłyby się i tak po 10s.. Może byłby sens dołożyć jakiś wyłącznik na upalne lato.
Schemat jest bardzo uproszczony, styki termostatu rzeczywiście powinienem narysować jako normalnie zwarte.
Opóźniacz nr.1 puszcza napięcie na grzałki 1 i 2 po ok 10s. , drugi opóźniacz puszcza napięcie 5 sekund później czyli 15s po odpalenia silnika. Oczywiście te czasy dopasuję jeszcze po zamontowaniu układu.
Co do wyłącznika to ciągle nad nim myślę, na lato można śmiało wyjąć bezpieczniki (robię tak z modułem domykania szyb).
Faktem jest że np. przestawiając auto z podjazdu do garażu bezsensem było by włączanie się podgrzewacza, ale czy będzie nam się chciało sięgać do wyłącznika ?
W najbliższą sobotę zrobię nowy schemat może znajdę lepszy program do rysowania, bo niestety w Croco nie ma zbyt wielu elementów i muszę stosować uproszczenia, na dodatek podpisy robię w Paincie.
Z włącznikiem całego układu muszę się jeszcze przespać, pozdrawiam.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 55 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2858 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2015-02-07, 19:58
Wymienilem termostat w DL na taki jak opisalem w temacie http://www.daciaklub.pl/f...0062e11c6390b81 i w kabinie o niebo lepiej,narescie leci gorace powietrze z kratek i kultura pracy silnika troszeczke sie poprawila.Zobacze rowniez czy spalanie sie zmniejszy ale to juz malo istotny problem.Dlaczego Dacia nie wklada na pierwszy montaz termostatu 89 stopni?- nie rozumiem .
Ostatnio zmieniony przez shrek 2015-02-07, 19:59, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1103 Skąd: Mikołów
Wysłany: 2017-01-03, 23:05
Mam plan włożyć podgrzewacz na świecach żarowych w traficu 1.9dci widziałem jest i działa to bardzo sprawnie i mam plan taki podgrzewacz w obieg nagrzewnicy włożyć a sterowanie przekaźnika do świec poprowadzić od przekaźnika co włącza grzałki dmuchawy tylko gdzie on się dokładnie znajduje bo wg mnie to byłby dobry plan gdyż grzałki nagrzewnicy załączaja sie w okolicy 0C i grzeją tak długu aż płyn osiągnie żądaną temp (60C?)
_________________ Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 55 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2858 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-01-03, 23:18
Grzalki nagrzewnicy grzeja do okolo 50 st. Wiem, ze sa sterowane z uch, ale czy jest przekaznik po drodze to nie wiem. Mozesz sterowanie przekaznika podlaczyc pod grzalki bezposrednio.
Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1103 Skąd: Mikołów
Wysłany: 2017-01-03, 23:25
shrek napisał/a:
Grzalki nagrzewnicy grzeja do okolo 50 st. Wiem, ze sa sterowane z uch, ale czy jest przekaznik po drodze to nie wiem. Mozesz sterowanie przekaznika podlaczyc pod grzalki bezposrednio.
Przekaźnik na pewno jest bo słyszę go jak się włącza gdy zaczyna grzać. Jeszcze jedno jaką moc mają grzałki nagrzewnicy??
_________________ Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Ostatnio zmieniony przez Lukas87 2017-01-03, 23:31, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2017-01-07, 19:49
Mój Duster z badziewnym silnikiem K4M przy -18 - ciepłe powietrze po ok 1 km, po 2 - dwie cegiełki, po 7 - cztery. Żadnego przesłaniania chłodnicy, ogrzewanie na full, nawiew przez pierwszy km na 1, następnie na 3.
Mój Duster z badziewnym silnikiem K4M przy -18 - ciepłe powietrze po ok 1 km, po 2 - dwie cegiełki, po 7 - cztery. Żadnego przesłaniania chłodnicy, ogrzewanie na full, nawiew przez pierwszy km na 1, następnie na 3.
Ja przez pierwsze 5 lat byłem bardzo zadowolony - silnik bardzo szybko się nagrzewał. Tej zimy pogorszyło się, znaczy jest podobnie, jak opisałeś.
Ale doszło coś jeszcze: po rozgrzaniu silnika, przy -15 st. podczas spokojnej jazdy miejskiej i pozamiejskiej, ogrzewaniu nastawionym na full lub prawie full i dmuchawie 1-2 stopień, zaczyna spadać temperatura silnika do dwóch cegiełek. I potrafi się tak utrzymywać przez parę minut, zanim znowu wskoczy na 4, a potem znów spada do 2 i-tak-w-kółko-macieju. Zmniejszenie intensywności grzania wnętrza auta pomaga na chwilę. Skuteczniejsze jest długotrwałe utrzymywanie wyższych obrotów silnika - no, ale to niewygodne i spalanie rośnie. Spokojna jazda, między 2 a 3 tys. obr., nie zapewnia utrzymania 4 cegiełek.
Chyba czas na wymianę termostatu...
http://autokult.pl/24875,...oste-urzadzenie
Artykuł akurat o termostatach elektrycznych, ale obrazuje dlaczego producenci kładą termostaty o takiej a nie innej charakterystyce fabrycznie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum