Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2017-10-30, 01:26
Wymiana oleju silnikowego - kiedy, jaki, ile?
Autor Wiadomość
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-01-25, 15:08   

Tutaj nie ma co wyrokować, że jak olej jest "brudny" to jest zły. 20 tys. kilometrów to jest maks co można przejechać, ale jazda w mieście w Polsce to właśnie trudne warunki. Tylko na prawdę nie można sugerować się tylko kolorem oleju.
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2017-01-26, 20:39   

Piitubski napisał/a:
To dlaczego 5w30 jest droższy od 5w40?

A jest? Bo IMHO na pewno olej A5/B5 jest droższy od A3/B4. Droższe są C3 niż B4, ale już nie zawsze. A napewno najdroższe są C2 :-)
Wniosek tylko taki można postawić, że te spełniające nowsze normy ACEA są droższe, oraz te mniej popularne, np. typu racing, czy 10W60.
 
rafal_rx 


Marka: Fiat
Model: 500L
Silnik: 1.6 Multijet II
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 02 Maj 2014
Posty: 156
Skąd: Radom
Wysłany: 2017-01-26, 20:42   

Bartosz81 napisał/a:
Kilka dni temu zmieniłem olej po 15 tys. km.

To co zlałem, to było bajoro jak kawa z 3 łyżek fusów. Olej 5W40 Gulf był zalany i taki zalałem znowu. Jak jest usyfiony, to znaczy że ściąga zanieczyszczenia z silnika jak należy.

Niby zmiana zalecana jest po przejechaniu od 15 (trudne warunki) do 30 (łatwe? warunki eksploatacji) ale po 30 to chyba miałbym już kostkę smaru w silniku nie olej.

Trzeba znaleźć i stosować w takim razie oleje o wysokiej liczbie zasadowej (TBN, czy jak to się tam nazywa).
 
Bartosz81 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2 16V
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 23 Kwi 2015
Posty: 93
Skąd: Warszawa Marysin
Wysłany: 2017-01-27, 08:50   

arnold, nie tylko kolorem się sugerowałem ale też konsystencją. Był gęstszy niż świeży z bańki.

Jak dla mnie olej, który jest przy wymianie usyfiony spełnia swoje zadanie ponieważ syf w nim uwięziony nie odkłada się w silniku. Gdyby był czysty to bym się zastanowił czy nie jest zły.

Tak czy inaczej, zmieniam max co 15 tys. Więcej czekać nie bedę, mam plan pojeździć jeszcze Rumunką parę lat.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-01-27, 10:31   

Dużo gorzej gdy jest też mniej kleisty niż nówka. W zużytych olejach gdy nie wystąpi rozcieńczenie paliwem, może być po prostu zniszczona sieć polimerów odpowiedzialna za zachowanie w wysokich temperaturach.
 
franius 



Marka: Dacia
Model: Logan II
Silnik: 0.9 TCe Easy-R
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 19 Mar 2016
Posty: 246
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-01-27, 17:08   

arnold napisał/a:
Dużo gorzej gdy jest też mniej kleisty niż nówka. W zużytych olejach gdy nie wystąpi rozcieńczenie paliwem, może być po prostu zniszczona sieć polimerów odpowiedzialna za zachowanie w wysokich temperaturach.


Ach te dzisiejsze oleje. Nie to co kiedyś :)

https://www.youtube.com/watch?v=AhVo7-gzJo4
Ostatnio zmieniony przez franius 2017-01-27, 17:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
bushi 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011 / 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 488
Skąd: Łódź
Wysłany: 2017-01-30, 19:45   

Mam pytanie do klubowiczów, którzy robili już przegląd Dustera 1.6 Sce 115 (H4M).
Niedługo będę się przymierzał do pierwszego przeglądu Gronkla i nie wiem jaki zakupić filtr oleju i ewentualne "dodatki" do niego. W K4M kupowało się filtr i podkładkę - czy w H4M jest to samo? W necie wyrzuciło mi tyle numerów filtrów pasujących do silnika, że zgłupiałem. Najlepiej by było, gdyby ktoś podał dane z numerami potrzebnych części ze swojej przeglądowej faktury.
_________________
http://www.jamnikiniczyje.pl
http://jamniki.eadopcje.org
POMAGAJMY JAMNIKOM!!!
 
czegebara 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe 115
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate2
Dołączył: 09 Maj 2016
Posty: 11
Skąd: Kalisz
Wysłany: 2017-01-30, 20:16   

Witam. Robiłem przegląd w grudniu. Nie miałem zbyt czasu aby samemu się okupić w materiały. Tak wyszło.Pierwszy przegląd kosztował mnie 635,88 zł. Materiały to olej,filtr oleju i filtr kabinowy, dolewka płynu chłodzącego i oczywiście podkładka pod korek. Co do symbolu to taki jest kod tego filtra- 15208578R. Ale myślę że inne proponowane tez pasują.
 
wieza 



Marka: Dacia
Model: LODGY
Silnik: 1,5
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 26 Cze 2008
Posty: 1919
Skąd: ŁÓDŹ
Wysłany: 2017-01-30, 21:24   

80 tys zrobione kolejna wymiana oleju +filtr +filtr powietrza + podkładka 217zł + robocizna 30zł :)
_________________
Przede wszystkim przestronnosc w aucie co dajeLodgy i MCV w dobrej cenie ;)
Stan licznika 115,000 i koniec
Lodgy 120000km i rośnie
Ostatnio zmieniony przez wieza 2017-01-30, 21:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
bushi 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011 / 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 488
Skąd: Łódź
Wysłany: 2017-02-03, 23:04   

Dzięki Cze! A może masz jeszcze numer pasującej do filtra podkładki?
_________________
http://www.jamnikiniczyje.pl
http://jamniki.eadopcje.org
POMAGAJMY JAMNIKOM!!!
 
bushi 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011 / 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 488
Skąd: Łódź
Wysłany: 2017-03-17, 23:55   

Jakby ktoś był zainteresowany numerem filtra oleju i podkładki do H4M
152085758r
1102601M02
_________________
http://www.jamnikiniczyje.pl
http://jamniki.eadopcje.org
POMAGAJMY JAMNIKOM!!!
 
duster 
Zielony listek



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,5 dCi
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate Plus
Dołączył: 03 Lut 2017
Posty: 9
Skąd: Kujawsko-Pomorskie
  Wysłany: 2017-04-17, 11:28   

Do mojego Dustera 1,5 DCI 110 KM (DPF, FAP) Dacia zaleca stosowanie oleju 5W40 ACEA C3.

Na tym forum znalazłem wpisy, iż olej powinien spełniać jeszcze normę RN0720.
Problem w tym, że jeśli jest dostępny olej 5W40 to spełnia jedynie normy Renault RN0700/0710.
Znalazłem jedynie oleje 5w30 spełniające normy Renault RN0720.

Wiem, że olej o lepkości letniej 30 podczas normalnej pracy silnika wytwarza cieńszy film olejowy a silnik jest gorzej chroniony przed przeciążaniem niż w przypadku użycia oleju 40. Wielu radzi, aby wlać do silnika olej 5W-40. Dzięki temu posłuży dłużej.

I tu mamy problem pomiędzy lepszą ochroną silnika w oleju 5W40 niespełniającym normy RN0720 a gorszym smarowaniem w 5W30 spełniającym normę RN0720.
Co więc wybrać?

Dacia.jpg
Plik ściągnięto 8826 raz(y) 10,86 KB

 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-04-17, 12:00   

oleje low-saps niemal bez wyjątku spełniają normę 5W30 i nie masz wyboru nie chcąc ubić filtra cząstek stałych ... ale nie popadajmy w paranoję mowa o silniku 110 KM a nie 350 KM - on się ledwo toczy ... do przeciążeń mu daleko
 
keisyzrk 


Marka: dacia
Model: duster 4x2
Silnik: 1.6 sce
Rocznik: 2015
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 26 Gru 2015
Posty: 373
Skąd: LUBACZÓW/ZAMOŚĆ/RZESZÓW/TARNÓW/LUBLIN
Wysłany: 2017-04-17, 12:26   

Napisz zapytanie przez stronę dacia.pl i tam Ci odpisza jakie normy ma spełniać olej.u mnie w karcie co chwile zmieniają się zalecenia ;p
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-04-17, 14:12   

duster napisał/a:
Do mojego Dustera 1,5 DCI 110 KM (DPF, FAP) Dacia zaleca stosowanie oleju 5W40 ACEA C3.

Na tym forum znalazłem wpisy, iż olej powinien spełniać jeszcze normę RN0720.
Problem w tym, że jeśli jest dostępny olej 5W40 to spełnia jedynie normy Renault RN0700/0710.
Znalazłem jedynie oleje 5w30 spełniające normy Renault RN0720.

Wiem, że olej o lepkości letniej 30 podczas normalnej pracy silnika wytwarza cieńszy film olejowy a silnik jest gorzej chroniony przed przeciążaniem niż w przypadku użycia oleju 40. Wielu radzi, aby wlać do silnika olej 5W-40. Dzięki temu posłuży dłużej.

I tu mamy problem pomiędzy lepszą ochroną silnika w oleju 5W40 niespełniającym normy RN0720 a gorszym smarowaniem w 5W30 spełniającym normę RN0720.
Co więc wybrać?


Olej, ktory nalezy stosowac do silnikow 1.5 z FAP to:
Elf evolution full-tech Fe, Motul RN 720. Ja osobiscie leje elfa i nie polecam eksperymentowac z innymi olejami ze wzgledu na filtr czastek stalych.
Cytat:
mowa o silniku 110 KM a nie 350 KM - on się ledwo toczy ... do przeciążeń mu daleko


No i tu sie niezgodze. Lodgy pod pelnym ladunkiem (2+2 i pelny bagaznik po dach) przy predkosci licznikowej 170-180km/h dostaje po pi....e.
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3593
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-04-17, 15:04   

Szczerze mówiąc to już nie wiem co napisać .... 180 w załadowanej Lodgy , inny narzeka na odcinkę przy 190 w Loganie ..... jechałem i jednym i drugim chwilowo pod 160 i z ręką na sercu te samochody się do tego nie nadają - i nie chodzi tu o hałas czy wycie silnika na > 5000 rpm tylko zachowanie na drodze gdzie zbyt miękkie zawieszenie, duży prześwit i spora wysokość powodują nieustanną walkę z kierownicą - po kilku minutach miałem dość kontrowania myszkowania i walki z bocznym wiatrem , już nie wspomnę o układzie hamulcowym a zwłaszcza niewentylowanych tarczach Logana przy hamowaniu awaryjnym z takich prędkości ..... ale może za bardzo się przejmuję
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-04-17, 19:34   

Zgadzam sie z toba, ale dobrze zaladowana lodowa ( czyli na max, max) trzyma sie dobrze drogi przy tych predkosciach. Na pusto to tak 150 max. Pod pelnym zaladunkiem, tak jak pisalem i tylko na autostradach w Niemczech. ;-)
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3694
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-04-18, 08:31   

Potwierdzam opinię kolegi shrek, że nienaładowania bardziej myszkuje przy dużej prędkości niż obciążona na full. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-04-21, 14:00   Ile dolać oleju do Sandero Stepway Tce90?

Wygląda na to że powinienem uzupełnić trochę oleju w moim samochodzie.
Za zasady pilnuję żeby było w okolicach 3/4 pomiędzy kreskami teraz jest 1/3.
Prawdopodobnie trochę mniej nalali w ASO przy ostatniej wizycie przeglądowej.
Czy wie ktoś ile jest dokładnie oleju pomiędzy kreskami w Tce90?

W instrukcji jest napisane, że "ok. 1,5-2 litra w zależności od silnika".
No właśnie... a ile jest w Tce90? Byłbym b. wdzięczny za sprawdzoną informację.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-04-21, 14:20   

I tak litr musisz kupić, a mniej więcej taka będzie różnica między kreskami, czyli raczej te 1,5. Z tego co mi wiadomo to przy wymianie oleju zalecają stosować specjalny bagnet, a nie ten z samochodu i stąd mogą pojawiać się różnice.
 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-04-21, 18:41   

Oleju mam ponad litr jeszcze z jesieni. Chodzi mi o to ile mogę bezpiecznie wlać na raz będąc pewnym, że nie przeleję ponad max. Chcę to sobie z grubsza oszacować.
 
arnold 


Marka: Dacia
Model: Duster II
Silnik: TCe 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 10 razy
Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 785
Skąd: Gliwice
Wysłany: 2017-04-21, 19:46   

To zawsze jest różnie, wydaje mi się że dokładnych serwisowych informacji nie ma kto podać. Dolej 300 ml i zobaczysz o ile poziom urośnie. Później według oszacowanej ilości wyrównać według uznania. Jak będzie 2, 3 mm ponad max to ani korba o lustro nie uderzy, ani katalizator nie padnie. Wystarczy 2, 3 minuty po dalaniu odczekać nie trzeba czekać 3 dni, jak to niektórzy mówią.
 
Kubuch 


Marka: Volkswagen / Skoda
Model: Golf 7FL / Octavia 3FL
Silnik: 1,4 TSi / 1,0 TSi
Rocznik: 2017 / 2017
Dołączył: 03 Lut 2016
Posty: 340
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2017-04-21, 21:51   

Cytat:
Chodzi mi o to ile mogę bezpiecznie wlać na raz będąc pewnym, że nie przeleję ponad max.


Wlewaj po setce - dwie i sprawdzaj - naprawdę trzeba w tak błahej sprawie zakładać temat na forum?
_________________

 
sobol1976 



Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: TCe100 LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 04 Cze 2013
Posty: 742
Skąd: Poznań
Wysłany: 2017-04-22, 13:36   

Kubuch napisał/a:
Wlewaj po setce - dwie i sprawdzaj - naprawdę trzeba w tak błahej sprawie zakładać temat na forum?


Dziękuję za informację, jednocześnie chciałbym ciebie zapewnić, że dla mnie ta kwestia nie jest błaha. Myślę, że taki wątek może kilku osobom pomóc w przyszłości.
 
baxter12 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1,6 8v
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 01 Sie 2016
Posty: 52
Skąd: Poznan
Wysłany: 2017-04-22, 17:29   

No właśnie w tym problem. Dla Ciebie nie jest błacha, a być powinna, jak dla wszystkich innych....

Chcesz o tym porozmawiać?
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne