Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2020-08-01, 21:55
wspomaganie/asystent nagłego hamowania BAS/EBA
Autor Wiadomość
leo 


Marka: MZ, DU, Dacia
Model: ETZ, Tico, Duster
Silnik: 0.125, 0.8, 1.6
Rocznik: 1990, 1998, 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 06 Mar 2010
Posty: 529
Skąd: Dęblin
Wysłany: 2010-11-05, 23:45   

Nie widziałem, jedynie na Allegro coś się trafia - jeszcze dwa dni temu widziałem sprowadzonego z Niemiec, po dachowaniu, obtłuczonego dookoła, a dziś to:
http://otomoto.pl/dacia-d...-C16026916.html
_________________
Pozdrawiam.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-03, 11:29   

robertp1983 napisał/a:
podczas gwałtownego hamowania włączyły mi sie światła awaryjne

2012 - w lodgy i dokerze opcja jest aktywna fabrycznie.
 
Stepway 



Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Cze 2011
Posty: 605
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2012-10-03, 12:27   

Jeżeli dobrze zrozumiałem, światła awaryjne włączać powinny się bez względu na prędkość, a jedynie pod wpływem nagłego, gwałtownego wciśnięcia pedału hamulca. Czyli de facto wychodzi na to nie trzeba w ogóle ruszać samochodu z miejsca? Wystarczy zasymulować awaryjne hamowanie na postoju?

Jak się to ma do Lodgy?
_________________
---
Stepway
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-03, 12:32   

Stepway napisał/a:
Jeżeli dobrze zrozumiałem

Raczej nie - nie poszukałem jeszcze szczegółów warunków zadziałania systemu, ale przypuszczam, że mierzone jest opóźnienie hamowania i awaryjne włączane są powyżej pewnej jego wartości. Tak byłoby najprościej i najlogiczniej.

W lodgy i dokkerze robiłem próby przy jakichś 70 km/h, z hamulcem w podłodze, ciekaw sprawności hamowania i stabilności (zgodnie z oczekiwaniami - obie dobre), a przy okazji dostałem niespodziankę w postaci wykrycia tego systemu [:
Ostatnio zmieniony przez laisar 2012-10-03, 12:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
Stepway 



Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Cze 2011
Posty: 605
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2012-10-03, 13:04   

laisar napisał/a:
W lodgy i dokkerze robiłem próby przy jakichś 70 km/h, z hamulcem w podłodze, ciekaw sprawności hamowania i stabilności (zgodnie z oczekiwaniami - obie dobre), a przy okazji dostałem niespodziankę w postaci wykrycia tego systemu [:


"Wróciłem" z Twojej fotorelacji wnętrza nowej "krówki" :-P a teraz czytam, że jeszcze właściwości jezdne masz już sprawdzone. Brawo!

Co do hamowania, to moją tezę wysnułem dość odważnie, ale na podstawie wcześniejszych wypowiedzi w tym temacie. Biorąc pod uwagę prostotę, a Dacia tym wypłynęła, to byłbym skłonny dać wiarę takiemu rozwiązaniu.
_________________
---
Stepway
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-03, 16:40   

Bez przyśpieszeniomierza oczywiście też można by to zrobić - raczej nie aż tak prosto, jak sugerowałeś (bo to właśnie generowałoby zapewne fałszywe alarmy), ale całkiem dobrym rozwiązaniem byłoby już podpięcie np pod ABS...

No, ale to gdybologia (: - rozwiązanie wprowadzone do lodgy i dokkera* od dawna występowało w renówkach, jest więc zgrabne i dopracowane.

(Ale pomysł z ABS-em można wykorzystać do jakiegoś "Zrób To Sam" w starszych autach, bez odpowiednich czujników lub przy braku dojścia do nich).


*Aktualizacja
System nie pojawił się dopiero w lodgy i dokkerze, ale był już wcześniej: http://www.daciaklub.pl/f...p=143810#143810

Moja culpa, nie pamiętałem.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2012-10-03, 17:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
piotrres 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 15 Wrz 2007
Posty: 2605
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2012-10-08, 22:20   

Dzisiaj doświadczyłem po raz drugi w ciągu dwóch lat obecności Pana Asystenta Hamowania.
A to było tak. Wracałem ze St. Woli. W lesie była sobie górka. Przede mną jakiś dżentelmen
zaiwaniał swoim Von und zu Schrott'em. Było mokro. Tuż za szczytem górki gość zatrzymał się i wysiadł, celem dokonania nieopodatkowanego zakupu owocników jakiegoś tam grzyba, który rósł w koszyku na utwardzonym poboczu.
O mało nie zagarażowałem mu w otwartych drzwiach. Depnąłem po hamulcach, ABS zaczął grzechotać. Pas sam skasował luz (a nie leciałem na sterownicę). W tym momencie zauważyłem, że mogę rzeczone drzwi ominąć, bo nic z naprzeciwka nie jedzie. Odpuściłem hamulec, ale auto sobie hamuje w najlepsze samo. Przy dodaniu gazu hamulec odpuścił.
Tak więc (przynajmniej u mnie :shock: ) funkcja wstępnego napinania jest i współdziała to z podtrzymywaniem ciśnienia w układzie hamulcowym.
Sądzę, że jest tu jakiś sensor reagujący na prędkość wciskania hamulca (jako przesłanki do wielkiego dzwonu )

P.S.:
Ale św. awaryjne się u mnie nie zapaliły.
_________________
Czy chcesz, żeby Twoja pralka była inteligentniejsza od Ciebie?

Jest: Duster 1.6 16V 4x2 Laureate "Dragster":
Sageata Albastra Carpaţi Pentru Gaz ;)

Był: Logan 1.6 8V MPI Laureate "Rumburak"
Ostatnio zmieniony przez piotrres 2012-10-08, 23:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-10-08, 23:25   

Dobrze, ze sie skonczylo tylko awaryjnym hamowaniem. Nie rozumiem tylko jak pas sam skasowal luz ? Nie ma tam silnika w zwijaczu, tylko ladunek pirotechniczny odpalany w chwili zderzenia i wystrzelania poduch. Wtedy jest cialo dociagane do oparcia fotela. Pewnie twoje hamowanie spowodowalo natychmiastowe zablokowanie pasa , co odczules jako skasowanie luzu.
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2012-10-09, 07:38   

mekintosz napisał/a:
Pewnie twoje hamowanie spowodowalo natychmiastowe zablokowanie pasa , co odczules jako skasowanie luzu.

ale by tak było to musiało być wcześniej gwałtowne (bezwładne, pewnie bezwiedne) "szarpnięcie" pasem...
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-10-09, 14:10   

raczej nie skasował ci luzu, po prostu szybko zadziałała jego blokada - a ponieważ nieźle naparłeś na niego klatą, to stąd wrażenie skrócenia
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-10-09, 14:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
Stepway 



Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 02 Cze 2011
Posty: 605
Skąd: Trójmiasto
Wysłany: 2012-10-19, 20:01   

piotrres napisał/a:
Odpuściłem hamulec, ale auto sobie hamuje w najlepsze samo. Przy dodaniu gazu hamulec odpuścił.


Jest jakieś wytłumaczenie takiego działania? Faktycznie tak objawia się asystent hamowania?
_________________
---
Stepway
 
_Big_Mac_ 



Marka: Ford
Model: Focus III
Silnik: 1.6 EB 150KM
Rocznik: 2013
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 16 Paź 2010
Posty: 150
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2012-10-19, 20:47   

Asystent hamowania działa tak, jak to opisano na początku tego wątku. Żeby przestał hamować, powinno wystarczyć pełne odpuszczenie pedału, nie powinno być wymagane wciśnięcie gazu. Może adrenalina sprawiła, że piotrres inaczej to zapamiętał, albo między puszczeniem hamulca a lekkim wciśnięciem gazu minęło na tyle mało czasu, że jeszcze ciśnienie nie zeszło z układu hamulcowego.
Ostatnio zmieniony przez _Big_Mac_ 2012-10-19, 20:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
monopios 



Marka: DACIA
Model: Sandero
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 12 Gru 2010
Posty: 980
Skąd: okolice Częstochowy
Wysłany: 2012-10-19, 21:30   

piotrres napisał/a:
Pas sam skasował luz

W zwijaczu zadziałał sensor, który przy gwałtownych szarpnięciach lub przy przechyle auta na bok powyżej bodajże 30% blokuje pas. I to ten sensor stworzył takie wrażenie, że pas się cofa. Ponieważ po blokadzie pasa, ciało dalej parło na układ pasa i wrażenie Twoje było takie jak by pas cofał się, a po prostu ciało miało chęć wysiąść z auta przez przednią szybę.

robertp1983 napisał/a:
raz podczas gwałtownego hamowania włączyły mi sie światła awaryjne

W mojej Sanderce była taka opcja odhaczona w kompie ale występował przy okazji jakiś błąd. jackthenight stwierdził, że ten błąd spowodowany jest brakiem jakiegoś kabelka i tą opcję wyłączył. Teraz zero błędów.
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2017-10-22, 21:23   

Zauważyłem, że przy ostrym hamowaniu, włączają mi się światła awaryjne, ale migają szybciej niż normalnie aktywowane. Co decyduje o tym, żeby je włączyć? Wiem, że sterownik, ale jaki jest tego algorytm?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-10-22, 22:02   

laisar napisał/a:
jaki jest tego algorytm?

Podobno po prostu pomiar szybkości wciśnięcia pedału hamulca - https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_brake_assist

Światła awaryjne to tylko widoczne ostrzeżenie o zadziałaniu EBA.
 
RowerekCombi 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2
Rocznik: 2017
Wersja: Open
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 223
Skąd: małopolska
Wysłany: 2017-10-23, 05:18   

Michał B24 napisał/a:
Zauważyłem, że przy ostrym hamowaniu, włączają mi się światła awaryjne


A u mnie albo to nie działa albo za delikatnie hamuje bo tej opcji jeszcze nie udało mi się widzieć, choć już awaryjne hamowanie było gdy ktoś mi wymusił z bocznej drogi ;-)
_________________
RowerekCombi
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2017-10-23, 06:28   

laisar napisał/a:
laisar napisał/a:
jaki jest tego algorytm?

Podobno po prostu pomiar szybkości wciśnięcia pedału hamulca - https://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_brake_assist

Światła awaryjne to tylko widoczne ostrzeżenie o zadziałaniu EBA.


Czyli w sumie na zewnątrz ich nie widać?

Zaobserwowałem to pierwszy raz, a w sumie przejechałem już 16 tysięcy od lutego. Nie musiałem tak gwałtownie hamować jeszcze. ABS parę razy się odezwał, ale to jeszcze nie.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2017-10-23, 06:45   

laisar napisał/a:
laisar napisał/a:
jaki jest tego algorytm?

Podobno po prostu pomiar szybkości wciśnięcia pedału hamulca.


To pod pedałem hamulca jest potencjometr? A może dwa czujniki stykowe - dwustanowe, jeden do świateł stopu, drugi do pomiaru szybkości wciśnięcia? Czy może mierzy czas od puszczenia pedału gazu do wciśnięcia hamulca?
Przy jedynym wyłączniku świateł stop nijak nie da się określić prędkości wciskania hamulca, po prostu jest wciśnięty albo niewciśnięty.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-10-23, 09:15   

Michał B24 napisał/a:
na zewnątrz ich nie widać?

Oczywiście, że widać.

eplus napisał/a:
pod pedałem hamulca jest potencjometr?

Nie, ale w układzie hamulcowym jest czujnik ciśnienia, więc można sprawdzić tempo jego zmiany.
 
trybik 


Marka: dacia
Model: dokker
Silnik: 1,6 MPI
Rocznik: 2013
Wersja: Ambiance 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 01 Lis 2013
Posty: 362
Skąd: Bialystok
Wysłany: 2017-10-23, 10:08   

u mnie również migają światła awaryjne
 
Gercio 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: TCE 90 S&S
Rocznik: 2016
Wersja: Laureate
Dołączył: 26 Lip 2016
Posty: 51
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2017-11-02, 20:17   

U mnie przy mocnym hamowaniu, pedał hamulca mięknie (pewnie wspomaganie większe?) i włączają się awaryjne.

Zakładam że nie jestem jedyną osobą która lubi testować ESP/ABS/EBA ? Mi to daje frajdę i pozwala poznać lepiej zachowanie i możliwości Daćki :mrgreen:
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 6 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-07-21, 09:26   

http://www.daciaklub.pl/f...1810429#1810429
toka93 napisał/a:
o wspomaganiu nagłego hamowania nawet nie wspominam, bo chyba poza testem nigdy nie używałem

Chyba w DD2 też to mam - ze dwa razy nawet dość gwałtownie przyhamowałam, ale czy TO się włączyło? Jak to widać - jakaś kontrolka jest w DD2? Może za mało dynamicznie wciskałam? Nie mogę znaleźć żadnego filmiku z testami tego systemu w DD2 w internecie.
_________________
Od f126p do Dustera
Ostatnio zmieniony przez laisar 2020-07-21, 10:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
Michał B24 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 90tce
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Mar 2017
Posty: 1055
Skąd: Chwaszczyno
Wysłany: 2020-07-21, 09:56   

Migaja strzalki kierunkowskazów, znaczy awaryjne.
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 6 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-07-21, 10:21   

Ale to tylko migną w trakcie samego hamowania (1-2sek) - to mogłam nie zauważyć - bardziej skupiałam się na przebiegającym psie.
_________________
Od f126p do Dustera
 
maugu 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige2
Pomogła: 6 razy
Dołączyła: 16 Gru 2017
Posty: 615
Skąd: Polska
Wysłany: 2020-07-21, 11:04   

laisar napisał/a:
Część postów została przeniesiona do tematu o systemie wspomagania hamowania

Dzięki - przeczytałam ten wątek i wszystko jasne :)
_________________
Od f126p do Dustera
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne