Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2017-07-09, 22:41
Opony całoroczne / wielosezonowe
Autor Wiadomość
tosiek 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.4 K7J 714 LPG
Rocznik: 2010
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Sie 2015
Posty: 431
Skąd: wlkp
Wysłany: 2017-11-19, 00:27   

SVENSON napisał/a:
Zużycie paliwa na etykiecie to o ile dobrze pamiętam między A a F 0,5 litra na 1000 kilometrów

Wg strony uniroyala:
https://www.uniroyal.pl/s...eta-ue-na-opony
Cytat:
Różnica w zużyciu paliwa między oponą kategorii A a oponą kategorii G może wynosić aż 6 litrów na 1000 km.

Trochę koloryzują ale... ma ktoś link do oficjalnych danych na temat tych etykiet unijnych, jakie procedury i klasyfikacje wyników dla literek?
Ostatnio zmieniony przez tosiek 2017-11-19, 00:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
tosiek 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.4 K7J 714 LPG
Rocznik: 2010
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Sie 2015
Posty: 431
Skąd: wlkp
Wysłany: 2017-11-19, 00:51   

Wszystko w jednym PDF - procedury i etykietowanie:
https://www.uzp.gov.pl/__...owania-opon.pdf

Opony C1 to samochody osobowe.

Ok test na mokrym jest procentowy dla wzorcowej opony o kategorii A?
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 228/2011 z dnia 7 marca 2011 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009 w zakresie metod badania przyczepności opon C1 na mokrej nawierzchni Tekst mający znaczenie dla EOG

Nie widzę nic o etykietach ani informacji jakie są wzorcowymi.

Opory toczenia wg regulaminu 117:
Regulamin nr 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji ... Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu



Ok mam etykietowanie jest w oddzielnych rozporządzeniach:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów


Jakby komuś się chciało to dla przykładowych danych może policzyć odległości. Procedura jest w 228/2011.
Ostatnio zmieniony przez tosiek 2017-11-19, 00:57, w całości zmieniany 3 razy  
 
brzuch0 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 w benzynie
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 27 Maj 2016
Posty: 214
Skąd: Tychy
Wysłany: 2017-11-19, 09:41   

goswee napisał/a:
Powstrzymalbym sie od debicy.
Debica frigo 2 byla rewelacyjna na bloto posniegowe i snieg w duzych ilosciach. Byla nawet lepsza niz wiekszosc zimowek w takich warunkach, ale do miasta byla taka sobie.
:P

Racja przez te opony mało co nie wylądował bym w 2 metrowym rowie. Było +7 stopni jazda jak zaczął padać delikatny deszcz jazda po ślimaku prędkość ok 30-40 km/h, opony miały jak dobrze pamiętam przednie 2 lata tylne 4 lata.
Ostatnio zmieniony przez brzuch0 2017-11-19, 10:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
DokkerKRK 


Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: 1.2 115km
Wersja: Stepway Outdoor
Dołączył: 11 Sie 2017
Posty: 67
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-11-19, 10:29   

Te Klebery ktoś używa? jakieś opinie?
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2017-11-19, 14:15   

brzuch0 napisał/a:
goswee napisał/a:
Powstrzymalbym sie od debicy.
Debica frigo 2 byla rewelacyjna na bloto posniegowe i snieg w duzych ilosciach. Byla nawet lepsza niz wiekszosc zimowek w takich warunkach, ale do miasta byla taka sobie.
:P

Racja przez te opony mało co nie wylądował bym w 2 metrowym rowie. Było +7 stopni jazda jak zaczął padać delikatny deszcz jazda po ślimaku prędkość ok 30-40 km/h, opony miały jak dobrze pamiętam przednie 2 lata tylne 4 lata.

frigo jedynka jest(była? - chyba nadal jest w sprzedaży) fenomenalna ma śniegu (wypada lepiej od markowych zimówek z górnej półki),słaba na suchym i dramatycznie słaba na mokrym (miałem kiedyś więc wiem z autopsji). Dwójkę niby trochę uśredniono ale skończyło się tym, że na śniegu jest gorsza od jedynki i nadal słaba na suchym. A na mokrym łatwo się ślizga. Więc frigo nadają się dla kogoś kto mieszka w Bieszczadach czy w okolicach Zakopanego. Do miasta lub w zachodniej części kraju nie polecam.
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2017-11-19, 14:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
SVENSON 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: TCe 90 LPG
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 30 Maj 2017
Posty: 279
Skąd: Katowice
Wysłany: 2017-11-19, 19:03   

tosiek napisał/a:
SVENSON napisał/a:
Zużycie paliwa na etykiecie to o ile dobrze pamiętam między A a F 0,5 litra na 1000 kilometrów

Wg strony uniroyala:
https://www.uniroyal.pl/s...eta-ue-na-opony
Cytat:
Różnica w zużyciu paliwa między oponą kategorii A a oponą kategorii G może wynosić aż 6 litrów na 1000 km.

Trochę koloryzują ale... ma ktoś link do oficjalnych danych na temat tych etykiet unijnych, jakie procedury i klasyfikacje wyników dla literek?


Chodziło mi o różnicy A->B +0,5, B->C +0,5 , ale A->C +1,0 itd...

Mniejsza o to chodziło mi o ten filmik
https://www.youtube.com/watch?v=xkAFgHfvknM
 
michele 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe LPG
Rocznik: 2017
Wersja: Lodgy
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 17 Cze 2017
Posty: 413
Skąd: Wilcza
Wysłany: 2017-11-20, 14:48   

SVENSON napisał/a:
Zużycie paliwa na etykiecie to o ile dobrze pamiętam między A a F 0,5 litra na 1000 kilometrów

Różnica pomiędzy kompletnym zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy G może wynieść około 7,5% pod względem zużycia paliwa dla samochodów osobowych.

Wynika z tego, że na 0,5l/100km a nie na 1000, a to już jest sporo, jeśli dbamy o budżet.

Ponadto:
Etykiety zawierają informacje tylko o 3 kryteriach, podczas gdy na wybór opon powinny mieć wpływ także inne kryteria:

odporność na aquaplaning
trakcja na różnych rodzajach nawierzchni, w różnych warunkach
wytrzymałość
odporność na zużycie
przyczepność na suchej nawierzchni
parametry w warunkach zimowych
i wiele innych
Kupujący powinien dokonywać wyboru świadomie, dysponując kompletem informacji na temat osiągów ogumienia, pozwalających mu na ocenę i porównanie poszczególnych modeli. Po takie informacje kupujący powinien zwrócić się do sprzedawcy lub producenta.
[źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Etykieta_opony]
_________________
Moja galeria
 
SVENSON 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: TCe 90 LPG
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 30 Maj 2017
Posty: 279
Skąd: Katowice
Wysłany: 2017-11-20, 20:11   

michele napisał/a:
SVENSON napisał/a:
Zużycie paliwa na etykiecie to o ile dobrze pamiętam między A a F 0,5 litra na 1000 kilometrów

Różnica pomiędzy kompletnym zestawem opon klasy A a zestawem opon klasy G może wynieść około 7,5% pod względem zużycia paliwa dla samochodów osobowych.

Wynika z tego, że na 0,5l/100km a nie na 1000, a to już jest sporo, jeśli dbamy o budżet.

Ponadto:
Etykiety zawierają informacje tylko o 3 kryteriach, podczas gdy na wybór opon powinny mieć wpływ także inne kryteria:

odporność na aquaplaning
trakcja na różnych rodzajach nawierzchni, w różnych warunkach
wytrzymałość
odporność na zużycie
przyczepność na suchej nawierzchni
parametry w warunkach zimowych
i wiele innych
Kupujący powinien dokonywać wyboru świadomie, dysponując kompletem informacji na temat osiągów ogumienia, pozwalających mu na ocenę i porównanie poszczególnych modeli. Po takie informacje kupujący powinien zwrócić się do sprzedawcy lub producenta.
[źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Etykieta_opony]

napisałem " o ile dobrze pamiętam "

:roll:
różnica w spalaniu jest na pewno , tak samo jak ma się złe ciśnienie w oponach
 
ken-wawa 


Marka: w planach
Model: w planach
Silnik: w planach
Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 369
Skąd: na polnocy
Wysłany: 2017-11-20, 22:43   

I stało się. Continental AllSeasonContact kupione i zamontowane. Na razie tylko krótka przejażdżka w godzinach szczytu po wymianie, więc ciężko powiedzieć coś więcej poza tym, ze opony wydają wyjątkowo wredny zapach (jako nowe) :-P (ciężko je dowieść w kabinie na wymiane) i do tego wydają się bardzo miękkie i trochę głośniejsze niż średnia (przypominają mi trochę zimowe uniroyala ms plus 77 jeśli chodzi o dźwięk, choć nieco cichszy).

I duży minus dla oponeo. Do tej pory jak zamawiałem gdzie indziej opony, przychodziły elegancko okręcone folią. Tymczasem oponeo nakleiło tylko nalepki adresowe na opony i wysłało. Dodatkowo spóźniło się o jeden dzień z dostawą. Eeeee.....
Ostatnio zmieniony przez ken-wawa 2017-11-20, 22:46, w całości zmieniany 2 razy  
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2017-11-20, 23:00   

Ja poszedłem jednak tradycyjną drogą i zamówiłem Nokiany wr d4 xl w jakieś mało znanej szerzej firmie z Krakowa (381 zł za sztukę z transportem).
 
brzuch0 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 w benzynie
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 27 Maj 2016
Posty: 214
Skąd: Tychy
Wysłany: 2017-11-21, 13:15   

ken-wawa napisał/a:
I

Dodatkowo spóźniło się o jeden dzień z dostawą. Eeeee.....

Koledze spóźnili się o tydzień z dostawą, a np u mnie były na następny dzień
 
ken-wawa 


Marka: w planach
Model: w planach
Silnik: w planach
Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 369
Skąd: na polnocy
Wysłany: 2017-11-21, 23:52   

Swoją drogą pytanko - formalnie producent dopuszcza oponę z indeksem nośnoci 94. Moje nowe mają 98. Czy w takiej sytuacji warto zwiększyć ciśnienie w oponach i jeśli tak o ile?

Swoją drogą wolicie opony mniej napompowane ale z większym komfortem jazdy, czy mocniej i dzięki temu jest większa oszczędność paliwa (u mnie producent na słupku podaje dwie wersje ciśnienia eco i comfort)?
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2017-11-22, 07:28   

ken-wawa napisał/a:
u mnie producent na słupku podaje dwie wersje ciśnienia eco i comfort)?


Jakie auto?
 
brzuch0 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 w benzynie
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 27 Maj 2016
Posty: 214
Skąd: Tychy
Wysłany: 2017-11-22, 13:36   

Marrtin napisał/a:
Testy testami, bierz Nokian Weatherproof i będziesz Pan zadowolony :)
Mam i polecam. Po 80 000 kilometrów nadal radzą sobie bardzo dobrze przy pogodzie oscylującej przy 0 stopni. ABS i ESP praktycznie wcale nie włączają się więc kleją ok.

Zastanawia mnie jedno dlaczego nokian na oponach ma piktogramy tylko śnieżynki i góry a nie ma słoneczka.
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2017-11-22, 13:56   

Założyłem właśnie nowe buciki - Nokian WR D4. Faktycznie czuć, że są LX. Gdy zamieniałem letnie Conti na zimowe Uniroyal MS 66 plus, czułem poprawę komfortu. Teraz jest jak na letnich (oba komplety LX).
Stare Royalki, 5-letnie (2012), z bieżnikiem 4,5 (najsłabszy zmierzony punkt) - 6,5 mm (mierzone w wielu punktach na bieżnikach wszystkich czterech opon), można zatem za symboliczną kwotę nabyć w Lublinie, gdyby ktoś usilnie potrzebował ;-)
 
Marrtin 


Marka: inna
Model: inny
Silnik: inny
Rocznik: 2023
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 109
Skąd: DW
Wysłany: 2017-11-22, 22:35   

brzuch0 napisał/a:
Marrtin napisał/a:
Testy testami, bierz Nokian Weatherproof i będziesz Pan zadowolony :)
Mam i polecam. Po 80 000 kilometrów nadal radzą sobie bardzo dobrze przy pogodzie oscylującej przy 0 stopni. ABS i ESP praktycznie wcale nie włączają się więc kleją ok.

Zastanawia mnie jedno dlaczego nokian na oponach ma piktogramy tylko śnieżynki i góry a nie ma słoneczka.

Dobre pytanie. Sam nie zwróciłem uwagi na to. Patrząc po zdjęciach w sieci wygląda na to, że masz rację. Jutro przejdę się do garażu sprawdzić.
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2017-11-23, 06:54   

Marrtin napisał/a:
dlaczego nokian na oponach ma piktogramy tylko śnieżynki i góry a nie ma słoneczka.

Dobre pytanie. (...) Jutro przejdę się do garażu sprawdzić.[/quote]

I sądzisz, że w garażu znajdziesz odpowiedź na to pytanie?
 
Marrtin 


Marka: inna
Model: inny
Silnik: inny
Rocznik: 2023
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Maj 2015
Posty: 109
Skąd: DW
Wysłany: 2017-11-23, 10:37   

Nie, ale mam tę opony od 2 lat i byłem przekonany że to słońce tam jest...
 
tosiek 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.4 K7J 714 LPG
Rocznik: 2010
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 07 Sie 2015
Posty: 431
Skąd: wlkp
Wysłany: 2017-11-23, 12:49   

Bo słoneczko nic nie oznacza i każdy może sobie tak oznaczyć oponę a śnieżynka (3PMSF) + góra oznacza certyfikat + testy.

Symbol 3pmsf:


Osobówek też dotyczy:
Cytat:
Sytuacja uległa zmianie po wprowadzeniu w listopadzie 2012 roku przez UE nowego, oficjalnego oznaczenia opony zimowej: symbolu 3PMSF. Mogą go mieć tylko te opony ciężarowe, które w surowym teście ISO spełniły warunki, określone w przepisach: UNECE 117 i UE 661/2009. Porównuje się w nim trakcję opony referencyjnej z oponą testową na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby przejść badanie pomyślnie, opona musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna w sześciu próbach na dziesięć. Ze względu na wymóg sprawności na śniegu, ogumienie z oznaczeniem 3PMSF jest lepszym wyborem na trudne warunki zimowe niż posiadające jedynie symbol M+S.

https://truckfocus.pl/nowosci/24147/na-czym-polega-roznica-miedzy-opona-ms-a-opona-3pmsf
Ostatnio zmieniony przez tosiek 2017-11-23, 12:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
Datex 


Marka: Dacia
Model: Duster EXTREME
Silnik: 1.5 dCi 4x4
Rocznik: 2023
Wersja: Extreme
Dołączył: 19 Maj 2017
Posty: 90
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2017-11-24, 08:48   

W weekend miałem pierwszy śnieg na Goodyear 4seasons g2. Opona prowadziła się dla mnie porównywanie z 3 letnimi, zimowymi vredesteinami w Clio. Czyli dla mnie wystarczy - jestem zadowolony.
 
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 805
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2017-11-24, 20:32   

I od tygodnia Nokiany WeatherProof na felach. Goodyeary wytrzymały ponad 108 tysięcy km przebiegu a bieżnik nie osiągnął jeszcze TWI. Ale już był czas na nie najwyższy...
_________________
 
ken-wawa 


Marka: w planach
Model: w planach
Silnik: w planach
Dołączył: 21 Lis 2015
Posty: 369
Skąd: na polnocy
Wysłany: 2017-11-25, 22:02   

Jeśli producent samochodu podaje indeks nośności 94 a ja kupiłem opony z 98XL, to czy trzeba brać jakąś poprawkę na ciśnienie - w sensie, czy warto wtedy dopompować takie opony trochę mocniej niż te 94?

Tutaj http://mojafirma.infor.pl/moto/opony/op ... ny-XL.html znalazłem ciekawy fragment: "Należy pamiętać, że przy zmianie opon standardowych na XL może zaistnieć konieczność dopompowania opon. W przypadku opony w rozmiarze 205/55 R 16 o LI 91, jej nominalne ciśnienie to standardowe 2,5 bara. Biorąc jednak pod uwagę wzmocniony odpowiednik, powinien być on eksploatowany przy ciśnieniu wyższym, równym 2,9 bara. Dlatego, przy zmianie z opon SL (Standard Load) na opony XL, należy upewnić się, że jeździmy na nich pod prawidłowym ciśnieniem."

O ile wyższe powinno więc być ciśnienie dla 98XL w porównaniu do 94?
 
jas_pik 



Marka: Mitsubishi
Model: Outlander PHEV
Silnik: 2,0
Rocznik: 2014
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 75 razy
Dołączył: 02 Lut 2014
Posty: 4055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-11-25, 22:36   

A może napiszesz o jakim samochodzie piszesz?
Nie uzupełniłeś swojego profilu.
Ogólnie producenci pojazdów nie rozróżniają ciśnienia w zależności od statusu nośności opony lecz od parametrów zawieszenia. W instrukcji masz zazwyczaj podane opony które zostały homologowane do danego pojazdu.
Oponę możesz napompować do wyższej wartości ciśnienia , max dopuszczalne ciśnienie zazwyczaj masz podane na oponie ale jazda stanie się bardzo twarda.
_________________
http://bit.ly/3n82hb8
 
piku 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5 dCi 110 KM/1,3 TCe 130 KM
Rocznik: 2012/2019
Wersja: Prestige
Dołączył: 12 Mar 2013
Posty: 1358
Skąd: Prawiedniki
Wysłany: 2017-11-25, 23:04   

ken-wawa napisał/a:
Jeśli producent samochodu podaje indeks nośności 94 a ja kupiłem opony z 98XL, to czy trzeba brać jakąś poprawkę na ciśnienie


To nie dotyczy Dustera, który w komplecie dostaje opony XL. Nie bardzo rozumiem, dlaczego dla wzmocnionych boków stosować podwyższone ciśnienie?
 
brzuch0 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 w benzynie
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 27 Maj 2016
Posty: 214
Skąd: Tychy
Wysłany: 2017-12-01, 09:13   całoroczne premium vs zimowe budżetowe

Po wczorajszych opadach śniegu zrobiłem próby na oponach najtańszych zimowych jakie udało mi się kupić ( matiz opony nowe imperial 145/70/13), oraz całorocznych w dacii nokian weatherproof 195/65/15. Jazda po błocie pośniegowym.
Wg mnie lepiej spisywał się matiz na oponach na zimowych, może to wpływ że oponki maja tylko 145 mm szarości .
Nie wiem czy moje próby można uznać za miarodajne, dwa różne samochody i inne rozmiary opon.
Ostatnio zmieniony przez brzuch0 2017-12-01, 09:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne