Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Hamulce bębnowe - części, wymiary, serwisowanie, demontaż
Autor Wiadomość
jjmalin 



Marka: Dacia
Model: Sandero + Duster
Silnik: 1.5 dCi + 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2010 + 2021
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 729
Skąd: Pszczyna
Wysłany: 2017-08-25, 16:55   Hamulce bębnowe - części, wymiary, serwisowanie, demontaż

Jako, że wziąłem się za bębny chcę ustrzec klubowiczów. Kupiłem zestaw na allegro, który miał pasować do mojego Sandero / Logana/ Clio.

Niestety okazało się, że:
- trzeba zmierzyć średnicę bębna ( były montowane 180 lub 200 mm - widoczne dopiero po zdjęciu bębna - po VIN-ie nie da się dopasować )
- okładziny miały inne otwory niż zamontowane stare ( najlepiej wziąć stare na wzór )
- łożyska są różne ( stare bębny miały 55 mm, w nowych bębnach 52 mm otwór środkowy 25 )
- samo łożysko rzekomo miało pasować ( te mniejsze do nowych bębnów ), ale podkładka ze starych jest za duża ( stare bębny 5.5 mm do nowych weszłoby 4 mm - ewentualnie starą podkładkę brać na tokarkę - inaczej bęben nie będzie się kręcił, bo śruba po dokręceniu zablokuje obrót )

Najlepiej rozebrać bęben, kupić taki sam po wymiarach, łożysko też po wymiarach do bębna, okładziny dobrać po otworach montażowych.

Co do trwałości bębnów: bardzo miło było zaskoczony, bo okładziny stare są jeszcze oki, w starym bębnie maksymalne zużycie to 204,45, a miałem 202 po 105 tys. km.

Wymieniałem, ponieważ zaczęły przekręcać się śruby. Raz już były gwintowane, ale na niewiele się to zdało.
_________________


Były: Hyundai Atos Prime ( rocznik 2000 ), Fiat 126p ( rocznik 1990 ), Fiat Seicento ( rocznik 2008 ), Renault Clio ( rocznik 1998 ), Citroen C4 ( rocznik 2008 )
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-08-26, 13:20   

Od dawna wiemy, hamulce w daciach kompletowano losowo. Brali to co akurat mieli w rozmaitych wymiarach i katalogi tego nie wiedza. Kidys moje auto wisialo na ponosniku a serwis zamawial trzy razy zestaw tarcze/klocki i dwa nie pasowaly, chociaz byly zgodne z katalogiem.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
tomaszgebala 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV + Logan VAN
Silnik: 1,5 dCi + 1,6
Rocznik: 2008 + 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 371
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-08-27, 14:23   

miałem to samo, okazała się, że mam układ hamulcowy z ... FIATA DOBLO :-)
_________________
Dacia LOGAN MCV - AD 2008 , 1,5 dCi
 
zoronde 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan
Silnik: 1.2 16v
Rocznik: 2011
Dołączył: 19 Maj 2017
Posty: 5
Skąd: Jarocin
Wysłany: 2017-08-27, 16:29   

jest to bolączka dacii. Niestety przysparza wielu problemów.
 
WooojaS 



Marka: Dacia
Model: Logan Pick-Up
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Logan
Dołączył: 18 Lut 2013
Posty: 188
Skąd: Łódź
Wysłany: 2017-08-27, 20:03   

to ja przy 170k chyba powinienem tam zajrzeć... choć póki co nie widzę/słyszę/czuję potrzeby...
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2017-08-27, 22:11   

A z lewej i z prawej dają te same średnice, czy też losowo, jak koła zapasowe :?: :-D
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
jjmalin 



Marka: Dacia
Model: Sandero + Duster
Silnik: 1.5 dCi + 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2010 + 2021
Wersja: Stepway
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Sie 2010
Posty: 729
Skąd: Pszczyna
Wysłany: 2017-08-31, 09:50   

Saga bębnowa zakończona. W Eurofrance dopasowaliśmy po łożysku i okazało się, że bęben pasuje z Kangoo I. Na przyszłość będę już wiedział... Tylko i wyłącznie jeśli posiadasz łożysko 55 mm, 53 mm nie będzie pasowało. I koronkę ABS magnetyczną trzeba dać lub przełożyć ze starych bębnów. W razie problemów zapraszam na priv
_________________


Były: Hyundai Atos Prime ( rocznik 2000 ), Fiat 126p ( rocznik 1990 ), Fiat Seicento ( rocznik 2008 ), Renault Clio ( rocznik 1998 ), Citroen C4 ( rocznik 2008 )
Ostatnio zmieniony przez jjmalin 2017-08-31, 09:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
Rezysstor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 01 Lip 2017
Posty: 86
Skąd: WARSZAWA
Wysłany: 2017-09-02, 19:09   

jan ostrzyca napisał/a:
Od dawna wiemy, hamulce w daciach kompletowano losowo. Brali to co akurat mieli w rozmaitych wymiarach i katalogi tego nie wiedza. Kidys moje auto wisialo na ponosniku a serwis zamawial trzy razy zestaw tarcze/klocki i dwa nie pasowaly, chociaz byly zgodne z katalogiem.


Nissan w mojej Navarze, identycznie "skompletował" przednie tarcze hamulcowe ( rozmiar nie istniał w katalogach i był niezgodny z VIN) - myślę, że ta informacja rozwieje u posiadaczy Dacii resztki, nieuzasadnionych kompleksów, że ich pojazdy odbiegają, od światowych standardów :-D
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-09-03, 04:55   

Takich przykladow jest duzo. Swego czasu Renault 19, Poznien Peugeot 106 i dzis Skoda Yeti. Do kazdych z tych aut trzeba rozebrac tylne hamulce i dopiero potem kupowac czesci. Ciekawostka jest np. Ford Fokus mk1, gdzie w jednym rocxniku sa 3 rodzaje rozrzadow, 4 rodzaje tego samego silnika 1.6 . Nie widze w tym nic dziwnego (moze denerwujacego) wkladaja co maja i tyle. Przeciez nie beda wyrzucac czesci.
 
Rezysstor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 01 Lip 2017
Posty: 86
Skąd: WARSZAWA
Wysłany: 2017-09-03, 09:14   

Mnie to trochę zdenerwowało, kiedy okazało się, że zakupione tarcze się nie mieszczą, a innych w katalogach "ni ma". Posiadaczom Nissanów Navara, radzę wspierać małe rodzinne firmy, bo jak przyjdzie szukać ślusarza, który ma czym skrócić tarcze hamulcowe z Pathfindera, by pasowały do takiej Navary, to może być "bida". Zawsze jednak można dokupić tarcze i zaciski, zamiast szukać tokarki :mrgreen:
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2017-09-03, 11:46   

Rezysstor napisał/a:
Mnie to trochę zdenerwowało, kiedy okazało się, że zakupione tarcze się nie mieszczą, a innych w katalogach "ni ma".


W katalogach zamiennikow moze i nie ma, a w ASO? Napewno maja.
Niektore modele aut takie jak Ford Econovan (dawno juz) nie mialy duzo zamiennikow i np. tarcze hamulcowe lub piasty przednie(dokladnie nie pamietam) wystepowaly prawe i lewe.

Rezysstor napisał/a:
Posiadaczom Nissanów Navara, radzę wspierać małe rodzinne firmy, bo jak przyjdzie szukać ślusarza, który ma czym skrócić tarcze hamulcowe z Pathfindera, by pasowały do takiej Navary, to może być "bida". Zawsze jednak można dokupić tarcze i zaciski, zamiast szukać tokarki :mrgreen:


Uklad hamulcowy to nasze bezpieczenstwo, nie wolno pod ZADNYM pozorem modyfikowac i przerabiac tych elementow.
 
Rezysstor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 sce
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 01 Lip 2017
Posty: 86
Skąd: WARSZAWA
Wysłany: 2017-10-17, 07:46   

W katalogach nie było, autoryzowany serwis rozłożył ręce, to co drogi Shreku miałem zrobić ?
Kupić azbestowe skarpetki, czy zmniejszyć obwód tarczy, u tokarza ?
A niby czym grozi zmniejszenie obwodu tarczy, do właściwych rozmiarów ?
Rozleci się ?
Będzie "biła" ?
Fanzolisz chopie :mrgreen:
 
quartzu 


Marka: Chyba
Model: Lodgy 1.5 dCi
Silnik: będzie
Dołączył: 04 Paź 2017
Posty: 86
Skąd: Warmia
Wysłany: 2017-10-17, 11:05   

Akurat zmniejszeniem średnicy nie popełnił żadnego grzechu. Demonizujesz. Ja bym się bardziej bał wielu naprawiaczy "bo ja sam", chociażby z tego forum. Ważne, że zrobił to świadomie będąc pewnym, że nie grozi to żadnymi konsekwencjami.
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1814
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2017-11-12, 21:07   

Może nie do końca będe pisał w temacie ale dla potomnych może coś się przyda. Mój Logan MCV II z 2014 r i przebiegiem prawie 67tys km. Z nudów postanowiłem dzisiaj wyczyścić z pyłu tylne hamulce i sprawdzić jak po takim przebiegu jest stan jego elementów . Na zamieszczonych zdjęciach widać iż, szczeki są w stanie niemal że idealnym, tłoczki sa szczelne nic z nich nie cieknie a na bębnach jest minimalny rant. W środku bębnów było trochę pyłu ale tragedii nie ma. Aby dobrać się do bębnów w Sandero II/Logan II/MCV II należy po pierwsze zdjąć koło. Następnie małym płaskim śrubokrętem i młotkiem zdjąć osłonę nakrętki trzymającej bęben ( a dokładnie bębno - piasty). Kolejnym etapem jest odkręcenie w/w nakrętki która jest w rozmiarze 36, a by to zrobić trzeba mieć dobra grzechotkę i przedłużkę bo bez niej raczej tego nie zrobimy no chyba ze pneumatem. Ostatnią czynnością jest włożenie szerokiego śrubokręta między bęben a tarcze kotwiczą i powoli po obwodzie próbować oddzielić te dwa elementy od siebie. Jak powstanie luka złapać bęben i szarpiąc lewo prawo ściągnąć go z czopu.

No i co najważniejsze Sandero II / Logan II ma na 100% inne bębny hamulcowe niż MCV II ( mcv II ma wentylowane jak w Renault Captur ) i myślę że pozostałe elementy tylnych hamulcy również mogą byc inne.

Przed czyszczeniem





Po czyszczeniu





Stan bębna po 67 tys km

 
ryba369 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 dci 107km
Rocznik: 2012
Wersja: Prestige 7 os.
Dołączył: 26 Mar 2015
Posty: 12
Skąd: Mońki
Wysłany: 2018-01-13, 17:24   

KU PRZESTRODZE
Jeszcze dodam od siebie broń boże nie stukać młotkiem dzisiaj zmieniałem okładziny, bęben siedział tak mocno że pomogłem trochę motkiem efekt taki rozwalone łożysko :evil: Po skończeniu łaciny :oops: poleciałem do sklepu 130zł za sztukę i znowu nosi :shock:
Ostatnio zmieniony przez ryba369 2018-01-13, 17:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2018-01-13, 20:35   

z bębnami jest jedna zasada , nie ruszaj jak nie trzeba , jak robisz to wymieniaj wszystko
 
dudu$ 



Marka: Fiat
Model: TIPO II Sedan
Silnik: 1.4 16v 95km
Rocznik: 2019
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 49 razy
Dołączył: 21 Mar 2017
Posty: 1814
Skąd: Ząbki
Wysłany: 2018-01-13, 20:58   

według mnie puki auto jest nowe i ma nie duży przebieg co pewien przebieg powinno się zdjąć bęben, wyczyścić z pyłu i caly środek przeczyścić, wtedy nie powinno byc problemów ze zdjęciem bębnów. Jak w jednym ze swoich wcześniejszych postów pisałem zrobiłem tak u siebie w loganie przy przebiegu 67 tys km i nie miałem problemów ze ściągnięciem bębna hamulcowego ( producent zaleca czyszczenie bębnów co 80tyś km). Jeżeli tego sie nie będzie robiło to na bębnach powstanie taki rant że i mlotek nie pomoże tylko dobrej jakości sciagacz do bębnów
 
shrek 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Pomógł: 55 razy
Dołączył: 15 Wrz 2013
Posty: 2858
Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2018-01-14, 06:42   

ryba369 napisał/a:
KU PRZESTRODZE
Jeszcze dodam od siebie broń boże nie stukać młotkiem

Metalowym po zeliwnym bebnie. BRAWO. A moze jeszcze reczny miales zaciagniety i dlatego :mrgreen:
Moje przy chyba 70-80 kkm zeszly rekami bez mlotka.
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2018-01-14, 10:20   

shrek napisał/a:
A moze jeszcze reczny miales zaciagniety i dlatego

:roll:
_________________
48piotr
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2018-01-14, 10:41   

shrek napisał/a:

Moje przy chyba 70-80 kkm zeszly rekami bez mlotka.

Na to chyba nie ma reguły, jedna śruba czy piasta się zapiecze, a 10 innych nie.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
ryba369 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 dci 107km
Rocznik: 2012
Wersja: Prestige 7 os.
Dołączył: 26 Mar 2015
Posty: 12
Skąd: Mońki
Wysłany: 2018-01-14, 10:54   

shrek napisał/a:
ryba369 napisał/a:
KU PRZESTRODZE
Jeszcze dodam od siebie broń boże nie stukać młotkiem

Metalowym po zeliwnym bebnie. BRAWO. A moze jeszcze reczny miales zaciagniety i dlatego :mrgreen:
Moje przy chyba 70-80 kkm zeszly rekami bez mlotka.


shrek Akurat ręczny miałem spuszczony najpierw podważałem dokoła śrubokrętem a trzymało na łożysku bo co szarpnąłem sam się cofał a Lodgy ma 100 tyś młotkiem delikatnie a nie jak Pudzian na MMA :-)
Ostatnio zmieniony przez ryba369 2018-01-14, 10:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7406
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2018-01-14, 11:02   

Jeżeli ci trochę schodziły i się cofały to na bank miałeś rozciśnięte szczęki. Chwyciło w pozycji zahamowanej.
 
ryba369 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 dci 107km
Rocznik: 2012
Wersja: Prestige 7 os.
Dołączył: 26 Mar 2015
Posty: 12
Skąd: Mońki
Wysłany: 2018-01-14, 11:11   

Też tak myślałem chciałem cofnąć samoregulator ale nie dało się potem jak ściągnąłem bęben to na ośce było lekkie przebarwienie (czarne) myślę że to łożysko się zapiekło ale to tylko moje zdanie :lol:
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7406
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2018-01-14, 16:11   

Niestety/stety przy bębnach tak jest, że trzeba je czyścić i potem wszystkie ruchome części posmarować.
Czyszczenie jest standardem co 40 - 45kkm w dacii. Mówię z praktyki od MCV-ki i Lodgy. Aktualnie Mam 74kkm i na wiosnę będzie czyszczenie przy zmianie ogumienia.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2018-01-14, 16:11, w całości zmieniany 1 raz  
 
ryba369 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 dci 107km
Rocznik: 2012
Wersja: Prestige 7 os.
Dołączył: 26 Mar 2015
Posty: 12
Skąd: Mońki
Wysłany: 2018-01-14, 16:22   

Marek1603 napisał/a:
Niestety/stety przy bębnach tak jest, że trzeba je czyścić i potem wszystkie ruchome części posmarować.
Czyszczenie jest standardem co 40 - 45kkm w dacii. Mówię z praktyki od MCV-ki i Lodgy. Aktualnie Mam 74kkm i na wiosnę będzie czyszczenie przy zmianie ogumienia.



Teraz to na pewno będę tak robił co 30tyś przegląd , przód zrobiłem na cacy (tarcze klocki) Jutro będą łożyska tylko czym wprasować :-? na imadle nie chcę ryzykować :roll:
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne