Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
LED-owe zamienniki żarówek w aucie
Autor Wiadomość
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3487
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2017-07-27, 09:51   

W Australii, dla Mad Maxa?
Te drugie w USA.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
majkel 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 SCe 115 4x4
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 22 Sie 2015
Posty: 309
Skąd: Jaworzno
Wysłany: 2017-07-27, 09:58   

Ostatnio wymieniałem żarówki we wnętrzu na LEDy i pomyślałem o zmianie podświetlenia tablicy rejestracyjnej. Niestety u nas brak jest zamienników LEDowych, z którymi legalnie można jeździć.
Jeśli komuś zależy na białym świetle (ale nie zimnym) to jedynie zamienniki od Osrama lub Philipsa z niebieskim zabarwieniem szkła (mam na myśli żarówki typu W5W).
_________________

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-07-27, 12:01   

Marmach napisał/a:
laisar napisał/a:
raven66 napisał/a:
nie ma legalnego źródła światła do zmiany w światłach dziennych?

Nie ma i w dającej się przewidzieć przyszłości nie będzie.

coś ma się niebawem zmienić [...] do reflektorów na żarówki H4

W lampach dziennych (oraz pozycyjnych, "a o takich jest ten temat") równie ważny jak jasność jest także _rozmiar_ powierzchni świecącej, bo wzrok inaczej odbiera światło punktowe, a inaczej rozproszone.

Dlatego używanie świateł mijania i drogowych (zaprojektowanych do oświetlania drogi, a nie do bycia widocznymi) w roli lamp dziennych od początku było słusznie krytykowane jako proteza.

A zmiana w takiej lampie żarówki na LED-ę o jasności równej żarówce-wraz-ze-światłem-odbitym-w-reflektorze to pójście jeszcze dalej w tym złym kierunku...


Zamienniki do mijania/drogowych to kwestia na osobny temat, z własnym zestawem problemów.


Marmach napisał/a:
nie robiłem pomiarów laboratoryjnych

No to nie jest to żadna "empiria", tylko właśnie "odczucia", o czym mówią faktycznie przeprowadzone pomiary ("wiewiórki").

I powtarzam: nie mam nic przeciwko, odczucia też są bardzo ważne, kto bogatemu zabroni, itd.

Tylko że na pytanie z sali "czy warto?" odpowiedź jednak brzmi "obiektywnie to nie".


corrado napisał/a:
są legalne żarówki led Philipsa

W USA / poza EU, gdzie obowiązują inne normy.

(Czy lepiej, czy gorzej dopasowane do ludzkiej fizjologii widzenia to kwestia dyskusyjna).


corrado napisał/a:
co tu się tak napinaja

Nikt się nie napina, tylko w ramach celu istnienia forum dyskusyjnego przedstawia argumenty przeciwko głupim, bo niebezpiecznym, a do tego nielegalnym zmianom technicznym.

Owszem, przepisy czasami nie nadążają za rozwojem techniki, ale to dlatego, że przede wszystkim mają zapewniać bezpieczeństwo, a dopiero potem ewentualnie osiągi.
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2017-07-27, 14:35   

laisar napisał/a:
W lampach dziennych (oraz pozycyjnych, "a o takich jest ten temat") równie ważny jak jasność jest także _rozmiar_ powierzchni świecącej, bo wzrok inaczej odbiera światło punktowe, a inaczej rozproszone.

Zgoda, ale małe diodki SMD to nie jedyna technologia na rynku, są też panele COB, ledy imitujące kształtem żarnik itp. itd. Jak napisałem wcześniej, to kwestia woli legislatorów i interesu producentów, żeby dopuścić inne źródła światła do użytku w standardowych reflektorach. Nie widzę przeciwwskazań technicznych.

laisar napisał/a:
No to nie jest to żadna "empiria", tylko właśnie "odczucia", o czym mówią faktycznie przeprowadzone pomiary ("wiewiórki").

Chyba pogubiłem się co do tego, co kolega chce udowodnić... Że nie ma różnic w jakości oświetlenia drogi pomiędzy różnymi modelami żarówek na rynku, ponieważ wszystkie spełniają normę dopuszczającą je do użytku na drogach publicznych? Jeśli tak, to nawet nie jest rzecz podlegająca dyskusji, tylko wierutna bzdura, są przecież tony testów pokazujących przewagę jednych modeli nad innymi, tak w jednorodności i powierzchni plamy światła, skuteczności odcięcia, stopniu oślepiania kierowców jadących z na przeciwka et cetera. I to nie są tylko różnice mierzalne tylko pomiędzy supermarketowym nołnejmem a Osramem, ale między poszczególnymi modelami sensownych producentów...
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3668
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-07-27, 14:54   

+1 ;-)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-07-27, 15:15   

Marmach napisał/a:
kwestia woli legislatorów

Dopiero jak ktoś pokaże takie działające to będzie do czego przekonywać legislatorów.


Marmach napisał/a:
Nie widzę przeciwwskazań technicznych

DRL mają mieć minimum 25cm2 każda.

Zagadka: ile mają fabryczne?

Bo każdy cm więcej to dla producenta dodatkowy koszt, który co najwyżej "bilansuje się" wyglądem, mogącym wpływać na sprzedaż - inaczej jest zbędny...

Zagadka nr 2: to do ilu fabrycznych zmieści się zatem jakiś LED-owy zamiennik wielkości 25cm2?

Oczywiście, legislacyjnie można by zmienić ten rozmiar - ale tak jak pisałem wcześniej: widoczność to nie jest prosty iloczyn "powierzchnia x światłość", żeby można było dowolnie zmieniać ich wzajemne proporcje. (Jak już widać na drogach).


Marmach napisał/a:
co kolega chce udowodnić

Że różnice nie wynoszą ani 150, ani 100, ani nawet 50%, a najlepsze z testowanych żarówek zbliżają się w istotnych punktach pomiarowych do Idealnej Żarówki Wzorcowej, a nie są od niej lepsze. (Bo IŻW to maksimum tego, na co homologacja zezwala).

A to co poza punktami pomiarowymi to "wiewiórki" - ale producentom prościej to uzyskać i sprzedać, niż zbliżyć się do IŻW.
 
aesir 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 8V
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Dołączył: 27 Mar 2016
Posty: 44
Skąd: Radomsko/Mysłowice
Wysłany: 2017-10-27, 09:35   Światła mijania H4 itp ledowe lepsze od halogenów?

Witajcie, co myślicie o światłach ledowych np H4 Philipsa http://ultraleds.pl/291,z...zes-canbus.html
Kolega mi polecał ostatnio takie żarówki, rzeczywiście nieporównywalnie lepiej świecą do zwykłych halogenowych H4.
Ale mają też minusy - nie nagrzewają się co w zimie powoduje, że musimy dbać żeby świateł nie oblodziło. I najważniejsze - brak homologacji.

Co o tym myślicie? Ryzykowalibyście kontrole policji, ewentualnie na przeglądy bawić się w podmiankę na zwykłe? Ale zyskujemy lepsze, mocniejsze i jaśniejsze światło, co znów przekłada się na bezpieczeństwo. Tym bardziej, że można regulować linię odcięcia i nie oślepiać innych.

Poniżej filmik jak to działa:
https://www.youtube.com/watch?v=Z_ICWgYAe5c
Ostatnio zmieniony przez aesir 2017-10-27, 09:36, w całości zmieniany 2 razy  
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3695
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-10-27, 09:50   

Policja zabierze dowód rejestracyjny za brak homologacji, potem trzeba zmienić LED-y na żarówki, jechać na SKP, potem do wydziału komunikacji po odbiór dowodu rejestracyjnego. I tak w kółko... a na domiar złego policja zapisuje te przewinienia w bazie danych, gdzie inni policjanci mają dostęp.... Przy powtórnej kontroli, jeśli będziesz nadal jechał na LED-ach, to można dostać słony mandat za lekceważenie (może się mylę)....
aesir, masz czas i mocne nerwy na takie cyrki?

Może lepiej oświetlają, ale czy nie oślepiają, to jest najważniejsze.
To już lepiej zmienić na inne żarówki H4 (bo z biegiem czasu się zużywają i tracą właściwości świecące, a kosztują dużo mniej niż te LED-y), dbać o czyste szkła reflektorów, a będziesz widział w miarę dobrze drogę. ;-)
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
kicpra 


Marka: Dacia/Ford
Model: Logan MCV II/Mondeo mk4
Silnik: 0.9 tce 120KM 188nm/2.2 TDCI 213KM 490nm
Rocznik: 2017/2008
Wersja: Stepway Outdoor
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Cze 2017
Posty: 810
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-10-27, 10:24   

Nie trzeba jechać na SKP, jeśli usterkę można naprawić na miejscu, czyli wymieniając żarówki. Jednak nie może wyjść z rozmowy, że się o tym wiedziało, że nie wolno takich montować.
Nie zmienia to faktu, że inni kierowcy będą zapewne oślepiani.
Ja polecam Tungsram Bluish, niedrogie, barwa zbliżona do zimnej bieli, żywotne i z homologacją :-D .
 
route2000 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 8V MPI+LPGTECH
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 57 razy
Dołączył: 01 Sty 2014
Posty: 3695
Skąd: Lublin
Wysłany: 2017-10-27, 10:29   

Takie?
_________________
Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2017-10-27, 10:31   

jak już koniecznie chcesz mocniejszych świateł, to wymień standardowe H4 na żarówki o mocniejszym strumieniu światła - przykładowo: osram night breaker, philips blue vision, itp - każdy producent ma w ofercie coś takiego. Będzie sporo widniej i nadal legalnie. Nie są tanie i palą się sporo szybciej niż zwykłe. Ale w porównaniu z tym wynalazkiem LED i tak starczy na kilka kompletów - pomijając już perturbacje, o których wspomniał route2000.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-10-27, 11:22   

aesir napisał/a:
nieporównywalnie lepiej świecą do zwykłych halogenowych H4 [...] lepsze, mocniejsze i jaśniejsze światło

Na 98,5% złudzenie:

http://www.daciaklub.pl/f...1691304#1691304

http://www.daciaklub.pl/f...1732300#1732300

Pozostały 1% to na ewentualność, że poprzednie H4 były marne od początku lub się zużyły, oraz 0,5% na to, że komuś udało się w końcu zrobić LED w najlepszym razie równie dobre co wzorcowe H4.

(Bo magicy, co zrobili "lepsze", już byli, ale to też niedobrze - vide problemy z oślepianiem przez lewe ksenony).


aesir napisał/a:
przekłada się na bezpieczeństwo

Dobra, tradycyjna H4 zapewnia je _wystarczające_.

LED, która wydaje się lepsza, przekłada się wyłącznie fałszywe poczucie poprawy bezpieczeństwa.
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 79 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3595
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-10-27, 11:28   

Wydaje się mocniejsze i jaśniejsze tylko. Kwestia temperatury barwowej i bardzo selektywnego widma plus natury przetwarzania światła przez ludzkie oko. Właśnie dlatego korzysta się z luksometru.
 
Fruxo 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: lpg 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 15 razy
Dołączył: 16 Lis 2016
Posty: 1825
Skąd: wwa
Wysłany: 2017-10-27, 11:33   

zamiana żarówek na ledy to szczyt druciarstwa zawsze się śmieje jak widze takich na drodze
 
Ikarusiarz 


Marka: Dacia
Model: Logan, Logan MCV Outdoor
Silnik: 1.5 dci
Rocznik: 2009, 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 328
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2017-10-27, 11:37   

Wtrącę swoje trzy grosze:

W programie 101 napraw był test żarówek led, najprawdopodobniej Philipsa (wyglądały podobnie). Test był przeprowadzony luksomierzem, oraz tą skrzynką, co na stacjach kontroli mierzą ustawienie. Luksomierz pokazał dużo silniejsze światło, a pomiar ustawienie strumienia światła nie wykazał żadnych odchyleń. Było tak jak przy zwykłej żarówce. Oczywiście Pan Duda wspomniał o braku legalności w UE, choć w innych krajach jest to legalne (nie podał w jakich).
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-10-27, 12:18   

Ikarusiarz napisał/a:
Test był przeprowadzony luksomierzem, oraz tą skrzynką, co na stacjach kontroli mierzą ustawienie

Owa tajemnicza "skrzynka" to właśnie ruchomy luksometr, który bada światłość w zadanym kierunku - czyli zgodnym z poprawną geometrią danej lampy. W szczególności _nie_mierzy_ jednak rozkładu światła wg wymogów homologacyjnych.

Ikarusiarz napisał/a:
Luksomierz pokazał dużo silniejsze światło

Każdy typ źródła światła - żarówka, halogen, ksenon, LED - ma określone widełki światłości, w tym także jej _górny_ próg. Jeżeli LED-wy zamiennik H4 świeci jaśniej - to też niedobrze. Zbyt jasne światło wymaga bowiem stosowania dodatkowych mechanizmów zmniejszających możliwość oślepiania (poziomowanie, mycie).
 
aesir 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 8V
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate
Dołączył: 27 Mar 2016
Posty: 44
Skąd: Radomsko/Mysłowice
Wysłany: 2017-10-27, 13:23   

Dzięki Panowie za "rozjaśnienie" sytuacji z tymi ledami.

@kicpra miałem takie, ale właśnie szybko mi się wypalały.

Teraz mam najzwyklejsze H4, a pora roku jaka jest, taka jest i przydałoby się lepiej widzieć - stąd miałem taki pomysł.
Więc myślę, że nawet nie będę się zastanawiać nad tymi ledami, po prostu kupię normalne żarówki :-)
 
kicpra 


Marka: Dacia/Ford
Model: Logan MCV II/Mondeo mk4
Silnik: 0.9 tce 120KM 188nm/2.2 TDCI 213KM 490nm
Rocznik: 2017/2008
Wersja: Stepway Outdoor
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Cze 2017
Posty: 810
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-10-27, 13:33   

aesir, w poprzednim aucie miałem 2 lata, a jak sprzedawałem to dalej świeciły.
 
masterczerwi 


Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 04 Kwi 2017
Posty: 231
Skąd: LU
Wysłany: 2018-01-15, 12:22   H7 LED

Na pewnej stronie internetowej (celowo nie podaję adresu co by mnie nikt nie posądził o reklamę a link jest tylko ogólny) znalazłem żarówki H7 led opisane jako Philips Lumileds (Luxeon ZES). Wg opisu posiadają homologację E4.
Co myślicie na ten temat ?
_________________
Dacie radę? Tak! Damy radę!
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-01-15, 12:28   

Ściema.

Tzn. może mają i mają jakieś "E4", ale to nie znaczy, że ta h. dotyczy dopuszczenia do ruchu na drodze.
 
masterczerwi 


Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 04 Kwi 2017
Posty: 231
Skąd: LU
Wysłany: 2018-01-16, 00:02   

To znaczy tak: E4 dopuszczone do ruchu w Holandii co oznacza że wg prawa unijnego dopuszczone i w Polsce (jeżeli faktycznie mają E). Bo zastosowanie niehomologowanego źródła światła jest bezsporne, ale jeśli żarówka ma homologację to jest to już punkt wyjścia do dyskusji i interpretacji przepisów. Wg opisu owy led ma wyraźną granicę światłocienia.

Ale chodzi mi o zastosowanie owej żarówki ledowej w oprawie, a głównie o wady zalety (prąd rozruchu, stabilność napięcia, wpływ na odbłyśnik, odprowadzenie ciepła itd).
_________________
Dacie radę? Tak! Damy radę!
Ostatnio zmieniony przez masterczerwi 2018-01-16, 00:06, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18024
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-01-16, 00:30   

Jeszcze raz: "E4" oznacza jedynie, że ta LED-a ma _jakąś_ homologację - ale homologacje są _różne_ i "E4" nic nie mówi jaka ta homologacja jest faktycznie. A w tym przypadku na pewno _nie_jest_ to homologacja zamiennika źródła światła mijania H7, czyli w żadnym kraju (łącznie z Holandią, która przyznała tę homologację na... coś) nie można tej LED-y używać legalnie na drogach publicznych jako takiego zamiennika żarówki H7.

Dodatkowo, także reflektor, który ma swoją własną osobną fabrycznie homologację na klasyczną żarówkę halogenową _nie_może_ zostać wyposażony w _żadne_ inne źródło światła niż żarówka halogenowa - i to nawet gdyby jakimś cudem fizyki to inne źródło miało _wszystkie_ parametry strumienia świetlnego identyczne jak oryginalna żarówka.

A wiadomo, że jakakolwiek LED-a i tak ich nie ma...
 
goswee 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.2 16V 73 KM
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Paź 2016
Posty: 300
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-01-16, 06:10   

A moze kolega kupi, sprawdzi i napisze nam na forum jak swieca takie zaroweczki.
Dam sobie reke uciac, ze nie bedzie w cale lepiej niz halogen, ale przyznam, ze sam nie sprawdzalem.
Jesli strumien swiatla bedzie dobry i nie beda oslepiec, to raczej nikt sie nie zorientuje, a w bagazniku zawsze mozna miec zestaw halogenow i w razie kontroli mozna zgonic na zone i wymienic :D
Ale nie namawiam, tylko lekko podpuszczam :-)
_________________
Dacia Logan MCV 2 FL, 1.2 16v
Ostatnio zmieniony przez goswee 2018-01-16, 06:13, w całości zmieniany 2 razy  
 
michele 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe LPG
Rocznik: 2017
Wersja: Lodgy
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 17 Cze 2017
Posty: 413
Skąd: Wilcza
Wysłany: 2018-01-16, 08:12   

a w razie wypadku ubezpieczyciel się do Ciebie wypnie...
_________________
Moja galeria
 
masterczerwi 


Marka: Dacia
Model: była Lodgy/jest Jogger
Silnik: 1.6 Sce/1.0 Lepszy Power Gamoniu
Rocznik: 2016/2023
Wersja: Extreme 7-os.
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 04 Kwi 2017
Posty: 231
Skąd: LU
Wysłany: 2018-01-16, 13:58   

Jeżeli E oznacza jakąś homologację, więc stawiam pytanie czego dotyczy ta homologacja? Coś moźe być dopuszczone do ruchu albo nie.

Co do sprawdzenia to niestety nie dysponuję aż takim budżetem co by sprawdzić jak to świeci (około 150/szt).
_________________
Dacie radę? Tak! Damy radę!
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne