Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Renault Duster Oroch - pick-up z podwójną kabiną
Autor Wiadomość
mekintosz 



Marka: DACIA
Model: SANDERO
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2009
Wersja: Laureate
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4264
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-06-23, 23:37   

Ładny ale przydałaby się taka brezentowa plandeczka by nie kapało z nieba lub opcja sztywnej nadbudówki.

 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-06-24, 06:20   

Spokojnie. Jak się pojawi u nas na rynku to i w akcesoriach coś będzie. Podejrzewam. że jedno i drugie.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3482
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2015-06-24, 14:50   

Obwisła plandeczka naciągnięta na spadającym kijku jak w bagażniku Ph1 :?: :lol: :lol:
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
Nikita_Bennet 


Marka: Dacia
Model: LOGAN pick-up+Duster 2
Silnik: oba 1.5 dCi
Rocznik: 2011 i 2018
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 28 Wrz 2010
Posty: 713
Skąd: warmia i mazury
Wysłany: 2015-06-24, 16:26   

i kosztująca chyba 1000zł gdzie lokalna firma szyjąca plandeki zrobi to za max 400zł.
 
d3mol3k 



Marka: dacia/dacia
Model: dokker/duster
Silnik: 1.5 dci 90/1.6 SCe
Rocznik: 2012/2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 22 Lut 2013
Posty: 1093
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2015-06-24, 22:23   

mekintosz napisał/a:
Ładny ale przydałaby się taka brezentowa plandeczka by nie kapało z nieba lub opcja sztywnej nadbudówki.
...


mekintosz - mały marudo ;-) - jest plandeczka oryginalna. 10 sekunda filmu proszę jaka fajna i delikatna:
Ostatnio zmieniony przez d3mol3k 2015-06-24, 22:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
Ajgor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 /LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Wrz 2014
Posty: 802
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2015-06-24, 22:48   

Marek1603 napisał/a:
Spokojnie. Jak się pojawi u nas na rynku to i w akcesoriach coś będzie. Podejrzewam. że jedno i drugie.


Tzn. plandeczka i sztywny dach, czy szperacze i CKM ? ;-)
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-06-25, 14:51   

press

Renault Duster Oroch
Pierwszy Sport Utility Pick-Up

Premiera światowa podczas Salonu Samochodowego
w Buenos Aires w Argentynie



Wraz z modelem Renault Duster Oroch Renault wkracza w segment pick-upów. Jest to historyczny krok strategii rozwoju marki na rynkach pozaeuropejskich. Nowoczesny pick-up o sportowym wyglądzie i odważnej stylistyce wyznacza nową erę w tym segmencie pojazdów.








Renault Duster Oroch jest jedynym pick-upem na rynku, skonstruowanym na płycie podłogowej samochodu z segmentu C. Wykracza poza obowiązujące konwencje i tworzy nowy segment – to nowoczesny sportowy pick-up o odważnej stylistyce.
Renault Duster Oroch potwierdza strategiczną rolę Renault na rynkach Ameryki Łacińskiej.
Renault Duster Oroch wyróżnia się ekspresyjnym designem, łatwym dostępem do kabiny przez czworo drzwi, wygodnym wnętrzem dla pięciu osób, obszerną skrzynią ładunkową oraz solidną konstrukcją i niezawodnością znaną z samochodu
Renault Duster.



Renault wdraża swoją ekspansywną strategię na całym świecie, a szczególnie w Ameryce Łacińskiej. Jej cel to innowacja, wkraczanie w nowe obszary, odnajdywanie nowych rozwiązań i niestandardowych sposobów działania. Renault Duster Oroch jest bezprecedensową koncepcją samochodu otwierającego nową erę w segmencie pick-upów.

Jako rezultat decyzji strategicznych, przemysłowych i handlowych, odzwierciedlających ambicje francuskiej marki w Ameryce Łacińskiej, samochód ten ma swoją światową premierę podczas Salonu Samochodowego w Buenos Aires.


Pochodzenie


Zespół techników i inżynierów, realizujących projekt Renault Duster Oroch, od początku kierował się wieloma różnymi założeniami:

 Sytuacja: opracowanie niespotykanej dotąd alternatywy w segmencie samochodów typu pick-up.
 Tradycyjne cechy marki: rozszerzenie sukcesu samochodu Renault Duster na inne segmenty pojazdów.
 Innowacja: zaproponowanie radykalnie odmiennego produktu, z nowymi funkcjami, skierowanego do nowej grupy klientów, który pozostanie jednocześnie wierny nowemu wizerunkowi marki.



Wkład Renault

Co marka Renault mogła zaoferować w tak konkurencyjnym segmencie? Propozycję nietypową, pozwalającą na zerwanie z dotychczasowymi kanonami. Rozwiązanie wyznaczające krok w przód, by się wyróżnić, w pełni odzwierciedlić swój wizerunek i przyczynić się do międzynarodowej ekspansji marki Renault.
Pierwszy krok: samochód pokazowy Renault Duster Oroch Concept wywołał sensację na salonie w Sao Paulo w Brazylii w 2014 roku.
W 2015 roku wybrano Salon Samochodowy w Buenos Aires, aby zrobić kolejny krok i zaprezentować seryjny już samochód szerokiej publiczności oraz przedstawicielom prasy specjalistycznej.
Na rynkach Ameryki Łacińskiej sprzedaż lekkich pick-upów notuje silne wzrosty i stanowi znaczącą część rynku, liczącą około 900 000 samochodów rocznie. Klienci wierni pick-upom cenią sobie solidną konstrukcję, przystępną cenę i trwałość tych samochodów; elementy te decydują o sprzedaży 75% lekkich samochodów dostawczych. W tym segmencie producenci bazują najczęściej na płytach podłogowych pojazdów segmentu B i oferują albo dużą skrzynię
z jednoczesnym pomniejszeniem kabiny, albo większą kabinę, co z kolei powoduje skrócenie skrzyni ładunkowej.
W wyższym segmencie samochodów jednotonowych („one ton pick-up”) oferta zawiera więcej funkcji pojazdu i jego lepsze parametry, lecz ze względu na cenę jest on niedostępny dla wielu klientów.
Dotychczas żaden pick-up nie spełniał więc potrzeb klientów poszukujących pojazdu niewielkich gabarytów, zbudowanego na płycie podłogowej segmentu C, nowoczesnego, o atrakcyjnym wyglądzie, 4-drzwiowego i 5-miejscowego, a jednocześnie niezawodnego, solidnego i posiadającego wysoki prześwit. Krótko mówiąc takiego zestawienia cech
i parametrów, które jeszcze nie było przez producentów brane pod uwagę.
Nowe Renault Duster Oroch zostało zaprojektowane właśnie w celu spełnienia takich oczekiwań. Łączy ono w sobie pociągający i sportowy design z niespotykaną wszechstronnością w użytkowaniu. Oferuje wysoki komfort codziennej jazdy po mieście. Jest niezawodne, szybkie i pewne na autostradzie, jest także przystosowane zarówno do użytku zawodowego, jak i do wypoczynku w terenie.
Renault Duster Oroch nie ma odpowiednika na rynku: plasując się pomiędzy dwoma segmentami, samochód ten otwiera nowe horyzonty i prezentuje nową, odmienną koncepcję.
W gamie samochodów dostawczych Renault znajduje się kilka modeli o światowej renomie (Trafic, Master), a jej sprzedaż odgrywa istotną rolę w wielu krajach, w szczególności w Brazylii i Argentynie.


Ostatnio marka zapowiedziała poważne inwestycje w fabryce Santa Isabel w Kordobie, które mają na celu uruchomienie produkcji samochodu dostawczego nowej generacji.

Tradycyjne cechy marki


Renault Duster Oroch jest zbudowane na płycie podłogowej segmentu C pochodzącej z samochodu Renault Duster.
Renault Duster odniosło niespotykany sukces: jest to samochód marki Renault, który osiągnął największe wolumeny sprzedaży na świecie w 2014 roku. Od momentu wprowadzenia na rynek jego produkcja przekroczyła milion sztuk. Jest to samochód, który zrewolucjonizował sposób postrzegania SUV-ów (Sport Utility Vehicles) przez klientów. Nowe Renault Duster Oroch przejmuje od Dustera jego przestronne wnętrze, konstrukcję nadwozia, niezawodność podzespołów mechanicznych, oferując jednocześnie niezwykłą jak na pojazd typu pick-up wszechstronność użytkowania.
Z myślą o specyfice, wymaganiach i warunkach użytkowania samochodów przez klientów
z Ameryki Łacińskiej, Renault Duster Oroch zostało zaprojektowane przez ośrodek designu Renault w Ameryce Łacińskiej (RDAL). Zadaniem tej jednostki jest przystosowanie konstrukcji i wyposażenia samochodów do oczekiwań i potrzeb klientów tego regionu, opracowywanie prototypów na potrzeby lokalnych wystaw i salonów samochodowych, by w ten sposób przyczynić się do rozwoju międzynarodowych projektów koncernu.
Nowe Renault Duster Oroch podsuwa alternatywę całkowicie odmienną od oferty istniejącej na rynku. Jest to bardzo praktyczny pick-up, z bardzo wygodnym dostępem do kabiny przez czworo drzwi, posiadający obszerne i wygodne wnętrze, które może pomieścić 5 osób.
Dynamiczny, zwrotny i niezawodny, wyposażony w dużą skrzynię ładunkową – to zalety samochodu Renault Duster Oroch, które sprawiają, że jest to samochód idealny do pracy, jak i do rekreacji na wolnym powietrzu. Jest bezpieczny i pewnie trzyma się drogi, posiada niepowtarzalny design i solidne, sprawdzone nadwozie. Jest gotów do podjęcia dużych wyzwań w trakcie użytkowania.

Sportowy design i atrakcyjny wygląd

Renault Duster Oroch sprawi, że już nigdy nie spojrzymy na pick-upa tak jak do tej pory, a to z kilku powodów. Jednym z nich jest nowatorski design: przy odmiennej budowie i wymiarach nadwozia, Nowe Renault Duster Oroch ma zdecydowanie sportowy i atrakcyjny wygląd. Wystarczy pierwszy rzut oka, by zauważyć zrównoważone proporcje, zwartą budowę nadwozia i nowoczesne linie. Zarys wypukłych nadkoli dodaje muskularnego charakteru i stabilnej postawy.


Podobnie relingi dachowe, otwory drzwiowe czy też krata zabezpieczająca kabinę odznaczają się swym kontrastującym, grafitowym lakierem metalicznym.
16-calowe felgi podkreślają stabilny i dynamiczny wygląd pojazdu. Jest on gotów do wypadów w nieznane i poważnych wyzwań. Z przodu i z tyłu nadwozia znalazły zastosowanie różne rodzaje materiałów. Elementem wyróżniającym jest także elegancki zarys świateł.

Skuteczność i niezawodność


Oferta silników Renault Duster Oroch obejmuje dwie jednostki 4-cylindrowe o pojemności
1,6 i 2 litrów, sprawdzone i dostosowane do potrzeb samochodu typu pick-up. Prezentują one wysokie osiągi, wysoką sprawność i niezawodność w samochodzie przeznaczonym zarówno do pracy, jak i wypoczynku.
Urządzenie Media NAV Evolution posiada dotykowy, intuicyjnie zaprojektowany ekran
7-calowy, nawigację GPS, gniazda USB i Jack oraz system multimedialny audio
(ze sterowaniem pod kierownicą), połączenie przez Bluetooth, termometr zewnętrzny itd.
Wnętrze samochodu potwierdza wszystko to, czego można się spodziewać, patrząc na Nowe Renault Duster Oroch z zewnątrz: ergonomiczne i intuicyjne rozwiązania, nowoczesna tablica rozdzielcza podająca informacje w formie cyfrowej i analogowej. Poziom wykończenia i jakość użytych materiałów odpowiadają ostatnim zmianom wprowadzonym w fazie 2 samochodu Renault Duster.
Mieszkańcy Ameryki Łacińskiej mają bardzo emocjonalny stosunek do samochodu. Renault oferuje więc produkty spełniające oczekiwania miejscowych klientów, z uwzględnieniem elementów umożliwiających wybór indywidualnego wystroju pojazdu. W ten sposób marka realizuje przekaz swojego nowego hasła Renault – Passion for life.

Jako nowatorska marka, Renault proponuje innowacyjną koncepcję pojazdu. Nowe Renault Duster Oroch otwiera nowy na świecie segment pick-upów o wyraźnym charakterze, budzących silne emocje.
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
Ajgor 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 /LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Pomógł: 9 razy
Dołączył: 24 Wrz 2014
Posty: 802
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2015-06-25, 23:05   

Na nasz rynek jednostka z 2-litrowym silnikiem na pewno nie trafi z uwagi na Euro 5 nie mówiąc o 6.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-08-03, 00:03   

Ajgor napisał/a:
jednostka z 2-litrowym silnikiem na pewno nie trafi z uwagi na Euro 5 nie mówiąc o 6

Renówkowy silnik 2.0 posiada homologację Euro 5 oraz mógłby uzyskać Euro 6, bo dla silników benzynowych bez wtrysku bezpośredniego niczym się ona nie różni od wcześniejszej - https://pl.wikipedia.org/wiki/Europejski_standard_emisji_spalin#Dla_pojazd.C3.B3w_z_silnikiem_benzynowym

Brak w ofercie tych silników wynika więc z innych powodów niż normy Euro.
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2015-08-04, 18:42   

ale są narzucane na producentów limity CO2, szczególnie na rynkach zachodnich czyli tych na których sprzedaje się najwięcej Dacii w dobrej cenie ;-)
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

Ostatnio zmieniony przez maciek 2015-08-04, 18:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-08-04, 23:07   

maciek napisał/a:
ale są narzucane na producentów limity CO2

Ale to nie jest część norm Euro.
 
DD 


Marka: Dacia
Model: Duster 1.6 16V
Silnik: K4M (105KM)
Rocznik: 2015
Wersja: Duster
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 11 Lip 2011
Posty: 651
Skąd: ok. Warszawy
Wysłany: 2015-08-12, 02:49   

laisar napisał/a:
dla silników benzynowych bez wtrysku bezpośredniego niczym się ona nie różni od wcześniejszej - https://pl.wikipedia.org/wiki/Europejski_standard_emisji_spalin#Dla_pojazd.C3.B3w_z_silnikiem_benzynowym

Też tak kiedyś pisywałem, ale te różne tabelki na necie dot. emisji dla kolejnych norm Euro jakoś tak z czasem ewoluowały i teraz to już nie ma w nich żadnej różnicy między Euro5 a Euro6 dla wszystkich benzyniaków (a nie tylko z pośrednim wtryskiem). Chociaż oczywiście cząstki stałe odnoszą się w nich do wtrysku bezpośrednego. Przy wtrysku pośrednim nie ma z tym problemu (benzyna zdąży się dobrze wymieszać z powietrzem w kolektorze ssącym). Wcale się nie zdziwię, jeśli w celu spełnienia którejś kolejnej normy Euro zajdzie konieczność zastosowania w benzyniakach na bezpośrednim wtrysku filtrów DPF lub "magicznych plynów" dopalających sadze, co znane jest z diesli.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-09-30, 23:01   

Fotki po premierze - http://www.carscoops.com/...ckup-truck.html
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 417 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18015
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-09-30, 23:06   

DD napisał/a:
już nie ma w nich żadnej różnicy między Euro5 a Euro6 dla wszystkich benzyniaków (a nie tylko z pośrednim wtryskiem)

W angielskojęzycznej Wiki bez zmian - http://en.wikipedia.org/w..._passenger_cars - to tylko w polskiej ktoś najwyraźniej namieszał, ale nie chce mi się historii redakcji sprawdzać.

Clou i tak jest takie, że benzyniaki pośredniowtryskowe po prostu nie mają problemu z cząstkami stałymi.
 
KrzysiekG 


Marka: Peugeot
Model: 807
Silnik: 3.0 V6
Rocznik: 2003
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Mar 2010
Posty: 67
Skąd: Kraśnik
Wysłany: 2015-10-02, 11:19   

Pozwoliliśmy sobie i my Orochowi poświęcić nieco miejsca - jest trochę tekstu, jest też przeszło 70 zdjęć.
Zapraszam serdecznie: http://francuskie.pl/rena...rsc-szczegolow/
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 103 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7403
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2015-10-02, 11:44   

Dziękujemy.
 
DD 


Marka: Dacia
Model: Duster 1.6 16V
Silnik: K4M (105KM)
Rocznik: 2015
Wersja: Duster
Pomógł: 5 razy
Dołączył: 11 Lip 2011
Posty: 651
Skąd: ok. Warszawy
Wysłany: 2015-10-02, 20:51   

Renault Duster Oroch test - filmik
 
wieza 



Marka: Dacia
Model: LODGY
Silnik: 1,5
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 26 Cze 2008
Posty: 1919
Skąd: ŁÓDŹ
Wysłany: 2016-07-21, 13:12   Renault Brazylia cena Duster Oroch

Nowy Duster Oroch

stronka https://www.renault.com.br/
konfigurator https://conf.renault.com.br/disco/duster-oroch
tylko lipa bo przy 2 litrowej bezynie bak ma tylko 50l wiec to sporo za mało ;)
przelicznik z dnia dzisiejszego 1,29zł


ceny 65,230 cena bazowa w walucie Brazylijskiej

65,230 x 1,29 = 80 tys zł za cenę bazową

a cena najwyzsza 72,800
72,800 x 1,29 = 94 tys zł
_________________
Przede wszystkim przestronnosc w aucie co dajeLodgy i MCV w dobrej cenie ;)
Stan licznika 115,000 i koniec
Lodgy 120000km i rośnie
Ostatnio zmieniony przez laisar 2016-07-21, 13:31, w całości zmieniany 5 razy  
 
Piotrek721015 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,5 dci 90 KM
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 11 Wrz 2010
Posty: 443
Skąd: ZGY
Wysłany: 2018-02-20, 04:45   Dacia Duster pick_up

https://moto.onet.pl/aktualnosci/dacia-duster-w-wersji-pikap-nowym-hitem-w-europie/yj9z918.amp
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2126
Skąd: Lublin
Wysłany: 2018-02-21, 11:48   

Śmiem twierdzić, że w naszych warunkach rynkowych to jest bez sensu. Nie przyjęły się w PL Fiat Strada ani Logan Pick up. Były w ofercie i nikt (prawie) tego nie kupował.

Widzę tu duży potencjał na Dustera w wersji 7 os. Mają wydłużoną platformę na porządne kombi 5 os. 4x4 lub 7 os. 4x4.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 90 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG
 
charger 



Marka: Dacia \ Ford
Model: Duster 4x2 \ Fiesta MK8 ST-Line
Silnik: 1.6 SCe 115HP \ 1.0 140HP
Rocznik: 2017 \ 2018
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Lis 2017
Posty: 244
Skąd: Kraków
Wysłany: 2018-02-22, 15:00   

Jakbym mieszkał w Bieszczadach pod lasem brałbym w ciemno :P Podoba mi się jako auto :)
_________________
Another One Drives a Duster xD
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne